Abordarea integrată a educației media la limba română: „O știre, un interviu, o fotografie pot servi drept resursă didactică valoroasă în cadrul lecției”

Lecțiile de limba română au devenit mai interesante și mai interactive, elevii și elevele manifestă mai multă inițiativă și încredere în forțele proprii, sunt mai siguri/e în exprimare și mai implicați/te în cadrul lecțiilor. Sunt doar o parte dintre concluziile și impresiile profesoarelor și elevilor/elevelor care în anul de studii 2023-2024 au participat la Programul privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinei limba română în clasa a VI-a.

Programul a fost implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în parteneriat cu DW Akademie și cu suportul Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC). Pe 23 aprilie, în cadrul unei activități de totalizare a programului, 20 de profesoare din 11 instituții de învățământ în care a fost pilotată inițiativa și-au împărtășit practicile și experiențele de succes.

În debutul evenimentului, Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI, a trecut în revistă activitățile organizației în domeniul educației media, pornind de la primele lecții, până la introducerea cursului de Educație pentru media în școală sau hackathoane în rezultatul cărora au fost elaborare diverse produse media ce pot fi utilizate în cadrul lecțiilor. „Înțelegem că Educația pentru media nu poate deveni un curs obligatoriu. Tocmai de aceea, în contextul următoarei reforme curriculare, am lansat inițiativa integrării educației media în cadrul disciplinelor de bază. Toate aceste eforturi urmăresc un singur scop – să sporim nivelul de gândire critică în societate”, a menționat directoarea CJI.

Valentina Olaru, secretar de stat la Ministerul Educației și Cercetării, a recunoscut că la moment cursul de Educație pentru media este cea mai eficientă inițiativă de formare a gândirii critice și a dezvoltării rezilienței contra propagandei și manipulării. „Totodată, este o bună oportunitate de a completa oferta educațională cu o disciplină atractivă pentru elevi. În același timp, considerăm un bun început inițiativa demarată în acest an de studiu de integrare a educației media la disciplinele obligatorii, pentru că doar astfel putem extinde segmentul de beneficiari. Considerăm că există un mare potențial de integrare nu doar la limba română sau engleză, dar și istorie sau educație pentru societate. În acest an, MEC va demara procesul de revizuire curriculară, care va dura până în anul 2027. În context, în noile curricula dezvoltate ne-am dori să valorificăm experiențele acumulate în cadrul acestui program. Ne propunem ca echipa de formatori a proiectului să lucreze cu dezvoltatorii curriculari atât de la limba română, cât și de la alte discipline, astfel încât să le ofere tuturor o viziune clară de integrare a educației media. În acest mod, vom avea o sincronizare pe toate programele școlare, iar educația media ar consolida competențele de la disciplinele de bază”, consideră Valentina Olaru.

Cristina Leva, ofițeră de proiecte la DW Akademie în Republica Moldova, a menționat că DW, CJI și MEC au constituit o coaliție tripartită pentru a face posibil procesul de integrare a educației media la disciplinele de bază. „Astfel, în cadrul acestui program a fost conceptualizat procesul de integrare, elaborată metodologia de integrare, au fost selectate instituțiile de învățământ atât din mediul rural, cât și urban, ținând cont și de distribuția lor geografică. Am fost surprinși de faptul că atunci când ne-am aventurat să implicăm în proiect școli mici, cu un număr mai mic de elevi decât am contat inițial, am observat niște metode și procese care ne-au surprins plăcut”, a spus Cristina Leva.

În cadrul evenimentului, ghidați de experții Natalia Grîu și Arminas Varanauskas, profesoarele implicate în realizarea programului au evidențiat practicile de succes în implementarea acestui proiect, au făcut un schimb util de experiență, relevând activitățile care au ajutat elevii și elevele să-și dezvolte competențele media la lecțiile de limba română. Astfel, în cadrul orelor elevii/elevele au realizat interviuri, voxuri, materiale video, au făcut analiza știrilor, au realizat portrete literare cu ajutorul inteligenței artificiale sau au caracterizat diverse personaje în baza fotografiilor de epocă.

Inga Prohor, profesoară la Liceul Teoretic Grătiești, a integrat la orele de limba română elemente de educație media cum ar fi filmul, muzica, interviul, reportajul. „Am discutat altfel despre texte și cărți, am realizat cărți digitale prin aplicații și instrumente multimedia, le-am oferit posibilitate elevilor să exploreze inteligența artificială, creând benzi desenate. De asemenea, elevii au realizat și un buletin de știri în care au explorat subiectul câinilor vagabonzi din localitate. În rezultat, am observat că în semestrul doi elevii au devenit mai siguri în ceea ce spun și ceea ce fac. Totodată, și noi am învățat foarte multe în acest an”, a recunoscut profesoara.

Elena Lungu-Jalbă, profesoară la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Capitală, a utilizat la lecții tehnica interviul, voxul sau lectura fragmentului de text înregistrat. „În rezultat, a sporit motivația majorității elevilor de a crea produse media precum sondajul de opinie, prezentarea unei rețete culinare, înregistrarea expresivă a unui fragment de text, studiul legendei unei fotografii. De asemenea, conținuturile media le-au oferit elevilor o platformă excelentă pentru exprimarea creativității. Prin integrarea conceptelor de educaţie media în procesul de predare și învățare, elevii au fost încurajați să analizeze în profunzime textele literare, să exploreze diverse surse media și să-și formeze propriile opinii argumentate”, a menționat profesoara.

Pentru Mariana Leancă, profesoară la Gimnaziul „Tudor Strișcă” din s. Satul Nou, raionul Cimișlia, integrarea conținuturilor de educație pentru media a însemnat, în primul rând, un interes sporit al elevilor față de disciplina limba română. „În al doilea rând, prin multă implicare, diversitate de produse, noi experiențe și posibilități de cunoaștere am reușit să învățăm împreună cu elevii multe lucruri noi. Deși la început am fost reticentă, la final m-am convins de eficiența integrării educației media la limba română. Am conștientizat că o știre, un interviu, un podcast, o imagine, o fotografie ne pot servi drept resursă didactică valoroasă în cadrul lecției”, a spus Mariana Leancă.

Ala Morcov, profesoară la Liceul Teoretic „Ion Creangă” din s. Coșnița, raionul Dubăsari, a recunoscut că experiența acumulată în acest an de studiu nu îi va permite de acum încolo să revină la practicile anterioare de predare a lecțiilor de limba română. „Nu voi putea face lecțiile decât așa cum am învățat în acest an, pur și simplu elevii nu-mi vor permite”, spus profesoara.

Formatorii Natalia Grîu și Arminas Varanauskas au fost cei care au conceptualizat metodologia de integrare, au elaborat instrumente de pilotare, au instruit profesoarele în cadrul a două programe de formare și le-au oferit suport didactic și metodologic pe tot parcursul anului. „Aceste practici de succes relatate de dvs. sunt o dovadă a faptului că în educație se întâmplă lucruri bune și de impact. Concluzia la care am ajuns cu toții este că integrarea educației media la majoritatea unităților de învățare este posibilă. Integrarea media nu este doar despre utilizarea platformelor digitale. Educația media este despre gândire critică și schimbare de atitudine. Și noi ne bucurăm că dvs. ați conștientizat acest lucru”, a conchis Natalia Grîu.

În anul II de proiect, Programul va fi pilotat la treapta de liceu, în clasa a X-a, la disciplina limba engleză. În rezultatul unui concurs, MEC, CJI și DW Akademie vor selecta 10 instituții de învățământ, reprezentate de doi/două profesori/profesoare care vor preda în clasa a X-a disciplina limba engleză în anul de studii 2024-2025. Cadrele didactice vor urma un program complex de formare și vor avea la dispoziție modulele necesare pilotării Programului. Mai multe detalii despre Programul de pilotare puteți găsi aici:

Proiectul „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, este implementat de CJI în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy