CJI a anunțat câștigătorii celei de-a doua ediții a concursului „Educaţia pentru media – prioritate în şcoala mea”

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a desemnat 4 învingători ai concursului „Educaţia pentru media – prioritate în şcoala mea”, în cadrul unui eveniment la care 12 instituții participante și-au prezentat activitățile în fața colegilor și membrilor juriului. Evenimentul s-a desfășurat la Chișinău pe 3 iunie.

În deschiderea evenimentului, Cristina Leva, ofițeră de proiecte DW Akademie în Republica Moldova, a salutat cadrele didactice participante la concurs, relevând rolul important pe care îl au pentru creșterea unei generații cu o cultură media elevată. „Prezența dumneavoastră aici ne dă speranțe în puterea educației pentru media. Apreciem efortul și implicarea de care dați dovadă, dorind să vă știm cu același entuziasm și creativitate în continuare”, a spus Cristina Leva.

Daniela Tîrsînă, consultantă principală în cadrul Direcției învățământ general de la Ministerul Educației și Cercetării, membră a juriului, și-a exprimat speranța că disciplina opțională Educație pentru media va deveni tot mai solicitată. În cuvântul său de salut, ea a îndemnat pedagogii și elevii să fie consecvenți pe dimensiunea educației media, recunoscând că personal a înțeles cât de importantă este această disciplină și cât de mult avem nevoie de ea, participând la prima instruire în domeniu organizată de CJI în 2017. Din componența juriului au mai făcut parte Ina Grejdeanu, directoare pentru Dezvoltare strategică în cadrul CJI, Liuba Petrenco, dr. conf., șefa Secției formare continuă a cadrelor didactice și manageriale din cadrul UPS „Ion Creangă”, precum și jurnalistul Dumitru Stoianov.

În acest an, concursul „Educația pentru media – prioritate în școala mea” a fost organizat la două categorii. La prima etapă au fost selectate 7 instituţii de învățământ înscrise la categoria școlilor în care, în anul de studii 2021-2022, a fost predată disciplina opţională Educaţie pentru media și alte 5 instituții la categoria școlilor în care această disciplină nu s-a predat deocamdată.

În cadrul evenimentului de prezentare a proiectelor finale, coordonatorii și coordonatoarele celor 12 școli participante au avut la dispoziţie 15 minute pentru a-şi prezenta portofoliul de activități în domeniul educației media în faţa juriului, fiecare optând pentru o formă originală. Echipa Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din s. Sipoteni, r-nul Călărași, condusă de profesoara Olga Oprea, a menționat că pe parcursul anului școlar au fost organizate activități de informare pe tematica siguranței online cu elevii de la treptele primară, gimnazială și liceală, ședințe de informare a părinților, cadrelor didactice și persoanelor în etate, care astfel au avut oportunitatea să cunoască cele mai importante reguli de comportament în spațiul online. „Proiectul s-a finalizat, dar lecțiile de Educație pentru media vor continua în instituția noastră pentru că o persoană informată este o persoană protejată”, a menționat profesoara Galina Carmanschi de la Gimnaziul din s. Zgurița, Drochia, care  a prezentat la concurs un filmuleț cu genericul „Țara minunată Medi@”, în care au fost ilustrate activitățile desfășurate pe parcursul anului 2021-2022. Despre faptul că nu au regretat alegerea disciplinei opționale de Educație pentru media a comunicat și profesoara Svetlana Tatarciuc de la Liceul Teoretic „Al. Pușkin” din Fălești, informând că pe parcursul anului școlar elevii au dat dovadă de multă creativitate – au lansat platforma online TALK canal și au participat la emisiunea „Взгляд сбоку” (din l. rusă, „Privire dintr-o parte”) pentru a discuta diverse subiecte de actualitate pentru ei.

Popularitatea influencerilor în rândul tinerilor a fost o altă temă atractivă atât pentru elevii care în anul de învățământ 2021-2022 au studiat disciplina Educație pentru media, cât și pentru cei care nu au urmat-o. Despre acest fapt au relatat profesoarele Tatiana Rotari și Olesea Chiriac de la Gimnaziul „Vasile Pârvan” din s. Gotești, r-nul Cantemir, și profesoarele Adriana Bujag și Tatiana Popa de la Liceul Teoretic „Heritage” din Chișinău. În cadrul lecțiilor, ele au organizat întâlniri online și offline cu jurnaliști, bloggeri și vloggeri locali, naționali sau internaționali. Profesorii împreună cu elevii au optat și pentru alte activități creative pentru a reflecta tematici ale educației media, precum flashmobul sau teatrul de păpuși.

Membrii juriului au notat fiecare instituție conform criteriilor de evaluare anunțate în regulamentul concursului. La evaluarea portofoliilor, juriul a pus accent atât pe cantitatea, cât și pe calitatea activităţilor desfăşurate.

Astfel, câștigători ai celei de-a doua etape a concursului la prima categorie au fost desemnați:

  • Gimnaziul Sârcova, s. Sârcova, r-n Rezina (cu predare în limba română, profesoară Ana Baranețcaia);
  • Liceul Teoretic „Al. Pușkin”, or. Fălești (cu predare în limba rusă, profesoară Svetlana Tatarciuc).

Învingători ai celei de-a doua etape a concursului la a doua categorie au fost desemnați:

  • Gimnaziul „Alecu Mare”, s. Slobozia Mare, r-n Cahul (cu predare în limba română, profesoară Svetlana Tecuci);
  • Liceul Teoretic „Heritage”, or. Chișinău (cu predare în limba română, profesoare Adriana Bujag și Tatiana Popa).

Cele patru instituții câștigătoare vor fi echipate cu câte un Media Corner – un colțișor de educație media în care elevii vor avea acces la resurse utile. Împreună cu profesorii, elevii vor avea posibilitatea să desfășoare activități de promovare a gândirii critice într-un spațiu confortabil și creativ.

Svetlana Tecuci, coordonatoarea activităților de educație media la Gimnaziul „Alecu Mare” din Slobozia Mare, r-nul Cahul, și una dintre câștigătoarele concursului, a menționat că a fost onorată să se regăsească printre finaliști. „Am participat la acest concurs cu ideea de a promova Educația pentru media în rândul elevilor, profesorilor și pentru a da undă verde acestei discipline în instituția noastră. Vom amenaja cu plăcere colțișorul media în gimnaziul nostru. În acest an am făcut cunoștință cu disciplina, dar elevii clasei a 7-a deja au completat formularul de solicitare a orei opționale pentru noul an de studii. Astfel, din septembrie ne întâlnim cu idei și planuri noi, într-un colțișor media de toată frumusețea”, a spus profesoara.

Olesea Chiriac, profesoară la Gimnaziul „Vasile Pârvan” din Gotești, Cantemir, a precizat că „toată aventura a început odată cu selectarea orei opționale Educație pentru media în cl. a 3-a, apoi selectarea în cadrul celei de-a doua etape a concursului „Educaţia pentru media – prioritate în şcoala mea”, ediția a II-a. „Am avut astfel oportunitatea să ne punem în valoare potențialul creativ. Atitudinea elevilor față de orele de Educație pentru media a fost peste așteptările noastre. Au fost foarte entuziasmați pe tot parcursul anului. În continuare ne vom axa pe crearea de produse media. Dispunem deja de un ziar și un post de radio școlar, și ne dorim ca elevii să exerseze în domeniul media”, a precizat Olesea Chiriac.

Tatiana Căciula, profesoară la Liceul Teoretic „Vasile Coroban” din or. Glodeni, a recunoscut că acest proiect a prezentat mai curând o oportunitate, decât o provocare. „Petrecem zi de zi în mediul virtual și este foarte important să vedem nu doar lucrurile pozitive, dar să distingem  riscurile pe care le întâlnim. Lumea virtuală este un loc în care tot mai mulți oameni aleg să evadeze. Informațiile sunt foarte multe și ușor de găsit, de aceea este foarte important să învățăm elevii să se autoeduce, să aleagă lucrurile pozitive și cu adevărat utile de cele care sunt doar aparențe”, a conchis Tatiana Căciula.

Concursul a fost organizat în cadrul proiectului „Consolidarea competențelor de educație media”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și cu suportul financiar al Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ), în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy