CJI a instruit 20 de profesoare care vor integra conținuturile de educație media în cadrul disciplinei limba română

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu DW Akademie, au instruit 20 de profesoare din cadrul a 11 instituții de învățământ, care în anul de studii 2023-2024 vor pilota Programul privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinei limba română, în clasa a VI-a. Programul de pilotare este desfășurat cu acordul Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, prin ordinul Nr. 1090 din 28.08.2023.

Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a menționat în debutul programului de instruire că după șase ani în care disciplina Educație pentru media este predată în școală, acum se pun bazele unui nou început. „Astfel, în următorii trei ani vom pilota un program prin care vom include conceptele de educație media în cadrul a două discipline din Aria Limbă și Comunicare – limba română și limba engleză. În acest an de studiu, începem cu limba română în clasa VI-a, iar la anul vom continua cu disciplina limba engleză în clasa a XI-a. Suntem convinși că educația media nu este niciodată prea multă într-un secol în care informația circulă cu viteze amețitoare. Sperăm că acest program va face lecțiile dvs. de limba română mai interesante, mai atractive și mai captivante”, a spus Mariana Tabuncic.

Cristina Leva, ofițeră de proiecte a DW Akademie în Republica Moldova, a evidențiat faptul că educația media este o necesitate în secolul XXI. „Suntem onorați să fim la originea unui concept nou – atât pentru învățământ, cât și pentru cultura mediatică din Republica Moldova, în parteneriat cu CJI și cu concursul Ministerului Educației și Cercetării. Abordarea pe care o propunem se bazează pe bunele practici la nivel european și se încadrează în standardele globale ale UNESCO, precum și ale DW Akademie. Credem că integrarea educației media în materiile școlare obligatorii va consolida eforturile noastre comune din ultimii ani pentru educarea unei generații care gândește critic. Sperăm că implicarea dvs. în cadrul acestui proiect-pilot vă va convinge de importanța și valoarea educației media în societate”, a precizat Cristina Leva.

Timp de trei zile, în perioada 8-10 septembrie 2023, ghidați de formatoarea Natalia Grîu și managerul proiectului Educație pentru media din Lituania, Arminas Varanauskas, profesoarele au avut parte atât de sesiuni teoretice, cât și sesiuni practice, la care au învățat cum să infuzeze conținuturile de educație media la lecțiile de limba română. În cadrul instruirii, au fost acoperite teme precum importanța educației media, rolul jurnalismului și elementele unei știri corecte și echidistante, analiza mesajelor media.

Folosind tehnica PRESS, profesoarele au argumentat de ce este important să integrăm conținuturile de educație media în cadrul disciplinei limba română. Printre cele mai importante argumente se numără dezvoltarea capacității elevilor de a gândi critic, rațional și corect; apropierea contextului didactic de realitate; dezvoltarea competențelor de sinteză și analiză; formarea abilităților de comunicare; luarea deciziilor corecte și responsabile; îmbogățirea vocabularului; gestionarea emoțiilor în situații dificile.

De asemenea, lucrând în perechi, profesoarele au dezvoltat unități de conținut în cadrul proiectării de lungă durată la limba română, integrând conținuturi de educație media, cum ar fi filmul, știrea, fotografia, materialele video.

Profesoarele consideră că infuzarea conceptelor de educație media va face orele de limba română altfel – mai interactive, mai captivante și în pas cu actualitatea.

„Acest program de instruire interesant și actual m-a făcut să văd lucrurile dintr-o nouă perspectivă. Acum sunt convinsă de necesitatea integrării educației media în cadrul disciplinelor şcolare şi sunt fericită că voi contribui şi eu la acest proces important”, spune Ludmila Stepanov, profesoară de limba română la Liceul „Mihai Eminescu” din or. Cimișlia.

„Timp de trei zile am participat la o nouă provocare: o altfel de lecție de limba română. Ne-am convins că integrând media în cadrul programului școlar la orele de limba și literatura română vom reuși să captăm elevii să găsească răspunsuri raționale, diverse, personalizate la provocările și schimbările din societate, gândind critic, cu mai mult discernământ în luarea deciziilor importante. Astfel, vom forma o tânără generație liberă, cu spirit de inițiativă, dorință de participare la schimbare, fermi și convingători, informați și responsabili”, menționează Inga Prohor, profesoară de limba română la Liceul Grătiești, mun. Chișinău.

„Într-o societate a realității virtuale, încărcată de informație, a ști să utilizezi corect conținuturile și instrumentele mass-media este tot atât de indispensabil ca și a învăța să citești și să scrii. Educația pentru media devine un imperativ în școala modernă, pentru că aici este elevul de azi și cetățeanul de mâine, care, pentru a lua decizii importante în viață, trebuie să aibă dezvoltat spiritul critic. Elevul care învață despre mass-media, este adultul care va avea capacitatea de a analiza, compara, pentru a nu fi dezinformat sau prost informat. Cu siguranță, educația media integrată în cadrul lecțiilor de limba și literatura română va valorifica și mai mult competențele specifice disciplinei”, este convinsă Elena Lungu-Jalbă, profesoară de limba română la Liceul „Onisifor Ghibu” din Chișinău.

Proiectul „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, este implementat de CJI în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy