CJI lansează procesul de integrare a conceptelor de educație media în cadrul disciplinelor de bază

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) demarează procesul de introducere a conceptelor de educație media în cadrul disciplinelor de bază, pentru a oferi o perspectivă mai largă pe această dimensiune. Astfel, CJI și DW Akademie au creat un grup de lucru cu participarea experților din Ucraina, România și Lituania pentru a studia experiența și drumul parcurs de aceste țări privind integrarea conceptelor de educație mediatică în alte discipline. Prima ședință a grupului de lucru s-a desfășurat în format online pe data de 8 iunie 2022.

Directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a evidențiat în debutul ședinței importanța și valoarea educației media, iar Olena Ponomarenko, directoare de programe în Moldova la DW Akademie, a menționat că a venit momentul ca disciplina Educație pentru media să treacă la un nou nivel. „Experți din Ucraina, România și Lituania sunt alături de noi în acest proces, iar Moldova trebuie să profite să oportunitatea de a învăța din experiența lor”, a spus Olena Ponomarenko.

Marcela Adam, secretara Comisiei parlamentare cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media, a menționat că, „la cinci ani de la introducerea disciplinei Educație pentru media în școală, a venit momentul să conștientizăm că pentru a avea o societate care gândește critic nu este suficientă doar o disciplină opțională”. „Este important ca Educația pentru media să devină parte a fiecărei discipline. Imperativul zilei de astăzi și provocările cu care ne confruntăm vorbesc despre necesitatea regândirii procesului educațional. Este important să avem o perspectivă de lungă durată”, consideră deputata.

Daniela Tîrsînă, consultantă principală în cadrul Direcției învățământ general la Ministerul Educației și Cercetării, a evidențiat suportul acordat de minister pentru introducerea disciplinei opționale Educație pentru media în programul școlar și a salutat inițiativa integrării conceptelor de educație media în cadrul disciplinelor de bază. „Este un drum lung, care sperăm că va avea sorți de izbândă”, a spus Daniela Tîrsînă.

Membrii grupului de lucru din partea Ucrainei sunt Oksana Voloshenyuk, Academia Presei Ucrainene, Irina Staraghina, autoarea programelor educaționale pentru tineri, și Ruslan Shalamov, profesor universitar, autor de manuale. România este reprezentată în cadrul grupului de lucru de directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent de la București, Cristina Lupu, iar Lituania – de managerul proiectului Educație pentru media în această țară, Arminas Varanauskas.

Toți experții au făcut scurte prezentări în care au trasat principalele etape parcurse de țările lor în procesul de integrare a conceptelor de educație media în cadrul disciplinelor de bază.

În continuare, lidera grupului de lucru, experta media Natalia Grîu, va avea consultații individuale cu experții din Ucraina, România și Lituania, iar în rezultat va fi elaborat un document ce va stipula pașii pe care urmează să-i întreprindă Republica Moldova pentru ca conceptele de educație media să se regăsească în cadrul disciplinelor de bază. „Până acum am cochetat cu formatul opțional, dar realitățile de astăzi, în particular războiul informațional care pune în pericol securitatea noastră ca țară, nu ne mai permit să avem o abordare parcelată. Se impune o abordare la nivel de sistem, cu o integrare firească, logică și coerentă a educației media în contextul disciplinelor din cadrul educației formale”, a conchis Natalia Grîu.

Grupul de lucru este creat în cadrul proiectului „Consolidarea competențelor de educație media”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și cu suportul financiar al Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ), în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy