Consiliul privind mesajele de interes public – când va fi creat și ce atribuții va avea?

Întrebare: Printr-o decizie a Consiliului Audiovizualului (CA), autoritatea a respins solicitarea Inspectoratului de Poliție de a acorda suport pentru mediatizarea la TV, cu titlu gratuit, a trei spoturi video privind siguranța rutieră, în scopul sensibilizării publicului. CA a menționat că, potrivit legii, prerogativa de a planifica mesajele de interes public aparține Consiliului privind mesajele de interes public.

Ce fel de entitate este acest Consiliu? Când va fi creat și ce atribuții va avea?

Răspuns: Începând cu data de 8 ianuarie 2023, o nouă Lege cu privire la publicitate a intrat în vigoare. Documentul definește și reglementează, în premieră, mesajele de interes public. Bunăoară, acestea pot viza drepturile fundamentale ale omului, ocrotirea sănătății ori a mediului, măsuri de asigurare a securității publice sau alte valori protejate de lege.

Mesajele de interes public pot fi difuzate atât gratuit, cât și contra cost și trebuie să respecte o serie de cerințe. Spre exemplu, legea interzice expres ca aceste mesaje să facă referire la realizările entităților din sectorul public sau să conțină publicitate politică ori comercială.

Potrivit noii Legi cu privire la publicitate, întreaga activitate ce ține de planificarea, evaluarea și monitorizarea în domeniul difuzării mesajelor de interes public urmează să fie coordonată de un Consiliu. Legea însă nu precizează ce statut juridic va avea această structură (instituție publică, autoritate publică sau un organ ad-hoc), cine vor fi membrii Consiliului (numărul și statutul persoanelor) și nici atribuțiile detaliate ale organului colegial.

Documentul doar precizează că membrii Consiliului privind mesajele de interes public își vor desfășura activitatea în ședințe publice, fără a fi remunerați, iar structura, modul de constituire, de organizare și de funcționare a Consiliului urmează să fie stabilite într-o hotărâre de Guvern.

Când trebuie să apară hotărârea Guvernului? Legea a oferit executivului un termen de trei luni de la data intrării în vigoare a noii legi (art. 53 alin. (3)). Prin urmare, documentul ar trebui să fie aprobat până la data de 8 aprilie 2023. Deocamdată, pe platformele menite să asigure transparența în procesul decizional, nu există nici un proiect al unei astfel de hotărâri.

Am expediat o solicitare de a furniza informații despre etapa executării de către Guvern a obligației ce-i revine. Executivul ne-a redirecționat un demers al Cancelariei de Stat prin care aceasta solicită Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării să examineze subiectul invocat și să întreprindă acțiunile ce se impun potrivit art. 53 alin. (3) al Legii cu privire la publicitate.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy