Despre noul fond de subvenționare a mass-mediei, pe înțeles

La 14 martie, Parlamentul a aprobat definitiv legea ce presupune crearea Fondului de subvenționare a mass-mediei. Un astfel de mecanism de sprijin financiar din partea statului pentru presa privată constituie o noutate pentru Republica Moldova.

Așadar, cine poate beneficia de subvenții? Cum vor fi acestea alocate? Cum se va monitoriza felul în care au fost cheltuiți banii? Să le luăm pe rând.

Banii. Cum și de unde vin? Cât de mare va fi fondul?

Subvențiile, adică mijloacele financiare nerambursabile și neimpozabile, vor fi acordate instituțiilor de presă dintr-un fond special, care va fi „alimentat” cu alocații din bugetul de stat, donații și granturi din partea cetățenilor sau companiilor, precum și cu orice alte surse admise de lege.

Versiunea inițială a legii prevedea ca mărimea Fondului să fie egală cu 1/4 din bugetul furnizorului public Teleradio-Moldova. Documentul final nu operează cu valori exacte, ci stabilește că banii pentru Fond vor fi stabiliți și aprobați în fiecare an atunci când se votează Legea anuală a bugetului de stat.

Ce proiecte vor fi subvenționate?

Anual, Ministerul Culturii va stabili domeniile prioritare de subvenționare a instituțiilor mass-media, în baza opiniilor primite de la autoritățile publice, organizațiilor societății civile din domeniul presei etc. Toate aceste propuneri vor fi publicate pe pagina web a ministerului și supuse consultărilor publice. Ulterior, lista definitivată și consultată cu un Consiliu de experți va fi aprobată de ministru și va fi publicată pe pagina web a Ministerului Culturii. Și doar în baza listei aprobate a domeniilor prioritare de subvenționare, ministerul va organiza concursul de proiecte media ce urmează a fi subvenționate din bugetul de stat.

Cine va examina dosarele și în cât timp?

Evaluarea dosarelor la concursul de subvenționare, care va dura cel mult o lună de la data expirării termenului de depunere a acestora, va fi asigurată de către Consiliul de experți, care va activa pe lângă Ministerul Culturii. Consiliul va fi compus din șapte membri: patru vor fi desemnați de către Consiliul de Presă, iar câte un membru vor reprezenta Ministerul Culturii, Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Finanțelor. Mandatul unui membru este de cinci ani. Aceeași persoană nu poate deține calitatea de membru mai mult de două mandate consecutiv.

În activitatea sa, Consiliul de experți se va ghida de Regulamentul privind procedura de desemnare a beneficiarilor de subvenții, de alocare și distribuire a mijloacelor Fondului, de monitorizare și evaluare a utilizării subvențiilor alocate instituțiilor mass-media, care urmează a fi elaborat pe parcursul a trei luni de la data publicării legi în Monitorul Oficial. Ședințele acestui organ sunt publice.

În mod normal, concursul pentru acordarea subvențiilor se va organiza anual, dar poate fi desfășurat și de câteva ori pe an, dacă vor fi disponibile mijloace bănești.

Cine poate solicita subvenționarea?

La concursul privind alocarea subvențiilor poate participa instituția mass-media care întrunește cumulativ mai multe condiții, între care:

  1. a) să fie înregistrată în Registrul de stat al unităților de drept, ținut de Agenția Servicii Publice;
  2. b) să respecte prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova;
  3. c) să-și desfășoare activitatea în domeniu de cel puțin un an;
  4. d) să nu se afle pe Lista de interdicții a beneficiarilor de subvenții.

Între altele, Ministerul Culturii va ține „lista neagră” – un registru care va cuprinde date privind instituțiile media ce au solicitat sau beneficiat de bani, dar eu prezentat documente false, date neveridice sau care nu și-au îndeplinit angajamentele asumate.

Totuși, nu toți doritorii vor putea beneficia de subvenții, fiind exceptați:

  1. a) furnizorii publici de servicii media audiovizuale;
  2. b) instituțiile mass-media finanțate de la bugetul public;
  3. c) instituțiile mass-media departamentale;
  4. d) publicațiile periodice cu caracter publicitar și/sau erotic;
  5. e) instituțiile mass-media fondate de partide politice.

Legea va intra în vigoare la expirarea termenului de trei luni de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy