În premieră „Ce, Unde, Cum?” – o experiență inedită pentru elevii pasionați de educație media

30 de elevi și eleve de la treapta primară de învățământ din Republica Moldova și-au testat cunoștințele în domeniul educației media în cadrul concursului de inteligență „Ce, Unde, Cum?”. Evenimentul a avut loc în contextul Săptămânii Educației Media și a fost organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu DW Akademie, pe 2 noiembrie 2023 la Chișinău.

În deschiderea evenimentului, Ina Prisacariu, directoare de dezvoltare strategică la CJI, a salutat participanții la concurs: „Fiecare dintre voi este un câștigător sau o câștigătoare. Indiferent de rezultatele pe care le veți obține astăzi, ne-am dori să vă amintiți despre acest concurs ca despre o frumoasă zi de vacanță, în care ați muncit, dar și v-ați distrat plăcut!”.

La concursul „Ce, Unde, Cum?” au participat 10 echipe, constituite fiecare din trei membri (elevi ai claselor a III-a, a IV-a și a V-a), care au studiat sau învață în acest an cursul opțional Educație pentru media. Aleatoriu, aceste echipe sunt:

  1. Rațiune de la Gimnaziul din satul Sîrcova, r-nul Rezina
  2. Ingenioșii 1 de la Gimnaziul din satul Corjova, r-nul Criuleni
  3. Erudiții de la Liceul Teoretic din satul Cișmichioi, UTA Gagauzia
  4. Gânditorii de la Liceul Teoretic ,,Alexandru Ioan Cuza”, mun. Chișinău
  5. Inovatorii de la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, mun. Orhei
  6. Curioșii de la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, or. Călărași
  7. Albinuțele de la Gimnaziul-Grădiniță Merenii Noi, s. Merenii Noi, r-nul Anenii Noi
  8. Ingenioșii 2 de la Liceul Teoretic „M. Sadoveanu”, or. Hâncești
  9. Exploratorii de la Gimnaziul „Tudor Strișcă”, s. Satul Nou, r-nul Cimișlia
  10. WORDinarii de la Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza”, mun. Chișinău

Concursul s-a desfășurat în trei etape. La prima etapă, participanții au avut de pregătit un text argumentativ la întrebarea: De ce este necesară studierea Educației pentru media în școală?

Echipa Erudiții au asociat Educația pentru media cu „o fereastră larg deschisă prin care cunosc mai bine lumea”, iar echipa WORDinarii au asemănat-o cu „o floare, fiind și cea mai captivantă disciplină din școală”. Membrii echipei Exploratorii au menționat că acest curs opțional le este foarte prețios, pentru că „îi învață să fie prietenoși și înțelegători”. „De ex., dacă în clasă vine un copil cu disabilități nu trebuie să îl jignim, dar să ne împrietenim cu el, să-l susținem și să-l ajutăm”, au explicat ei.

Pe echipa Albinuțele Educația pentru media le ajută „cum să deosebească adevărul de minciună și le provoacă la noi descoperiri în domeniul mass-media”, iar pe echipa Curioșii – „să cunoască formele de comunicare, lucruri curioase despre ziare și reviste, ce este Internetul, în general”. Inovatorii au recunoscut că „pentru a studia Educația pentru media este nevoie de mult timp și răbdare”, iar membrii echipei Rațiune au recunoscut că disciplina îi învață „multe lucruri utile, inclusiv cum să se comporte în mediul online”. Și celelalte două echipe Ingenioșii 1 și Ingenioșii 2 au încercat să convingă membrii juriului că Educația pentru media contribuie la dezvoltarea lor personală – „ne învață să comunicăm mai bine și să ne comportăm frumos, să fim inteligenți în mediul online, să știm cum să cum să folosim gadgeturile și noile tehnologiile”; „Să ne dăm seama atunci când vorbim cu un troll sau să identificăm o știre falsă. Acest curs ne mai ajută să descoperim invențiile moderne și să aflăm care sunt aplicațiile pe care le putem folosi pentru a însuși mai bine conținutul de la celelalte discipline”, au menționat reprezentanții celor două echipe de Ingenioși.

„Educația pentru media ne dezvoltă gândirea critică. Acest curs ne ajută să navigăm sigur pe Internet. Studiați Educația pentru media!”, a fost îndemnul echipei Gânditorii, care s-au adresat copiilor să fie „mereu alături de portalul Educația Mediatică / Mediacritica – care este o sursă utilă de informare, de studiere și de comunicare în mediul online”.

La cea de-a doua etapă, participanții au răspuns, contra cronometru, la un set de întrebări-bliț, inspirate din conținutul manualului Educație pentru media de la treapta primară.

Cea de-a treia etapă a fost una captivantă și creativă. În cadrul acestei runde, membrii echipelor au selectat, la alegere, câte trei obiecte diferite puse la dispoziție (de ex.: laptop, emoticon, telefon, umbreluță, cheiță, microfon, boxă, telecomandă, lanternă, ochelari, agendă, pix etc.), cu ajutorul cărora au avut sarcina de a crea timp de 30 de minute o scurtă povestioară care să aibă legătură cu disciplina opțională Educație pentru media.

La această probă copiii și-au dat frâu liber imaginației, reușind să creeze povestioare originale, cu mult tâlc și adevăr, adresându-se publicului prin intermediul celor trei „eroi” – obiectele selectate de ei.

Membrii juriului au evaluat prestația echipelor la fiecare etapă, ținând cont de corectitudinea răspunsurilor, agerimea, promptitudinea, ingeniozitatea, creativitatea și coerența exprimării elevilor. În baza punctajului acumulat, juriul a desemnat trei echipe câștigătoare pentru locurile I, II și II, care au primit diplome și premii de valoare, după cum urmează:

Locul I – Echipa Albinuțele, Gimnaziul-Grădiniță Merenii Noi, s. Merenii Noi, r-nul Anenii Noi

Locul II – Echipa Gânditorii, Liceul „Al. I.Cuza”, Chișinău

Locul III – Echipa Erudiții, Liceul Cișmichioi, s. Cișmichioi, UTA Găgăuzia

Diplome și premii de încurajare au primit și membrii celorlalte echipe participante.

Învățătoarele de Educație pentru media, care au însoțit și încurajat elevii pe tot parcursul concursului, au apreciat ideea acestei competiții.

Angela Suhin, învățătoare la Gimnaziul-Grădiniță din s. Merenii Noi, r-nul Anenii Noi

Concursul a depășit așteptările noastre. A fost foarte bine organizat, iar întrebările victorinei au reușit să puncteze și să dezvolte lucruri esențiale, foarte importante pentru lumea în care trăim – lumea tehnologiei, în care toate ne iau cu asalt. Mă bucur că elevii s-au descurcat foarte bine. Suntem norocoșii, care mergem acasă cu locul 1. Astfel de concursuri îi ajută pe copii să fie mai responsabili în spațiul online și mai critici față de informațiile cu care interacționează.

Silvia Cricovan, învățătoare la Liceul „Al. I.Cuza”, Chișinău

Elevii clasei a V-a, cărora le-am predat anul trecut Educație pentru media, au participat cu mult interes la concurs. Este o disciplină care le dezvoltă gândirea critică, îi învață să citească altfel informațiile și să le analizeze critic, îi ajută să-și poată exprima opiniile. Acest concurs este un argument în plus că Educația pentru media merită și trebuie să fie studiată în școală, pentru că îi ajută să-și formeze personalitatea.

Olga Bozbei, învățătoare la Liceul din Cișmichioi, UTA Găgăuzia

Copiii au manifestat o mare dorință și interes pentru a participa în cadrul acestui concurs. Ne-am pregătit cu multă dăruire, iar rezultatul de astăzi – locul III – este rodul muncii noastre. Cu plăcere vom participa și la alte ediții.

Concursul este organizat în cadrul proiectului „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, implementat de CJI în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).”

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy