Instruire CJI: „Disciplina Educație pentru media oferă elevilor instrumentele necesare care îi ajută să-și dezvolte simțul critic”
Centrul pentru Jurnalism Independent a instruit 18 cadre didactice, care predau la treapta de liceu, în cadrul unui nou program de formare în domeniul Educației pentru media. Instruirea s-a desfășurat în limba rusă și a avut loc la Chișinău în perioada 5-7 mai 2023.
Formatoarele cursului au fost Loretta Handrabura și Natalia Grîu, autoarele curriculumului şi manualului Educație pentru media pentru clasele a X-a și a XI-a.
Programul de instruire a fost realizat în baza curriculumului Educație pentru media, la treapta de liceu, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării în luna mai 2019, precum și a manualului pentru predarea acestui curs opțional în limba rusă.
Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a evidențiat în debutul instruirii atenția pe care CJI o acordă educației media, precizând că din 2017 și până în prezent peste 16.000 de elevi au învățat această disciplină opțională. „Valul imens de informații cu care ne-am pomenit odată cu dezvoltarea tehnologiilor informaționale ne-a prins nepregătiți pentru a-i face față corespunzător. Iată de ce, CJI organizează periodic instruiri pentru a dezvolta competențele media ale profesorilor, care ulterior trebuie să facă același lucru în sălile lor de clasă”, a menționat Mariana Tabuncic.
Pe parcursul programului de instruire, profesorii/profesoarele şi-au dezvoltat competenţele de predare a disciplinei Educaţie pentru media la treapta de liceu, în baza conţinutului curriculumului şi a manualului cu acelaşi nume. Participanţii şi-au expus temerile şi aşteptările pe care le au participând la instruire, au făcut cunoştinţă cu manualul Educaţie pentru media, au studiat principalii termeni din media, au discutat despre calitatea şi diversitatea informaţiei, despre rolul fotografiei în presă şi despre imaginea trucată ca formă de manipulare.
Formatoarele programului de instruire Loretta Handrabura și Natalia Grîu au mai discutat cu participanții despre identificarea știrilor false, stereotipuri, latura etică a jurnalistului, pericolul manipulării și dezinformării, siguranța online, formele de agresiune online, rolul noilor media, cultura comunicării în spațiul virtual.
„Scopul disciplinei opționale Educație pentru media este să ofere elevilor instrumentele necesare care îi ajută să-și dezvolte simțul critic, capacitatea de a discerne informația și a deveni, astfel, un consumator/oare de media responsabil/ă”, au spus formatoarele.
De asemenea, participanţii au făcut cunoştinţă cu platforma Educaţie Mediatică, de unde pot găsi jocuri online pentru dezvoltarea gândirii critice, tutoriale, animaţii şi alte produse media, care pot fi folosite la lecţiile de Educaţie pentru media, dar și cu Portofoliul Educație pentru media – un instrument util, unde sunt concentrate cele mai importante activități din domeniul educației media realizate de CJI. Un interes sporit a trezit în rândul participanților concursul „Educație pentru media – prioritate în școala mea”. La final, profesorii au audiat și piesa „Pe`ntelesu` meu”, versurile-îndemn ale Mediacritica, pe ritmuri de hip-hop.
Participanţii au conștientizat importanţa subiectelor abordate în cadrul disciplinei Educaţie pentru media, accentuând faptul că instruirea i-a ajutat să înțeleagă cât este de important să avem dezvoltate competențele media. Unii dintre ei s-au arătat încrezători că vor putea preda noua disciplină în noul an de studii 2023-2024.
Olga Smirnova, profesoară de matematică la Liceul „Natalia Gheorghiu” din Chișinău, a menționat că instruirea i-a oferit nu doar cunoștințe, dar și multă energie pozitivă. „Plec acasă entuziasmată și îmi doresc mult ca din anul viitor să pot preda Educație pentru media și să pătrund mai adânc în esența acestei discipline. Elevii vor învăța de la noi, noi vom învăța de la ei și, astfel, sper să avem un schimb util de experiență în domeniul media”, a spus Olga Smirnova.
Alexandr Șevciuc, profesor de educație fizică la Liceul „Nicolai Gogol” din Chișinău, a menționat că la începutul instruirii nu a avut niciun fel de temeri, precizând că a venit la formare după cunoștințe. „Am obținut aceste cunoștințe și îmi doresc să le pot transmite elevilor. Știu că în liceul nostru mai sunt profesori care predau Educație pentru media, prin urmare, voi avea cu cine discuta și împărtăși bunele practici în procesul de predare”, a precizat Alexandr Șevciuc.
Svetlana Dreglea, profesoară de limba și literatura rusă la Colegiul Tehnic Feroviar din Bălți, susține că așteptările sale au fost depășite. „Am urmat un curs actual, util și plin de informații importante. Temerile mele sunt legate de faptul dacă voi avea acceptul administrației colegiului de a preda acest curs. Dar mi-am pregătit deja o serie de argumente și sper să pot convinge conducerea instituției de utilitatea acestui curs”, s-a arătat convinsă Svetlana Dreglea.
Până în prezent, CJI a instruit 214 învățătoare de la treapta primară, 191 de profesori și profesoare de la clasele gimnaziale şi 224 de pedagogi din sistemul liceal de studii. Disciplina opțională Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învățământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.
Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova” (MEDIA-M), finanţat de USAID, UK şi implementat de Internews în Moldova.