Instruire Educație pentru media: „Trebuie să învățăm să interacționăm corect cu informația, care reprezintă aurul secolul XXI”

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a dezvoltat competențele media ale 17 profesoare de la treapta liceală în cadrul unei noi instruiri Educație pentru media, desfășurată în perioada 19-21 aprilie 2024 la Chișinău. Formatoarele cursului au fost Loretta Handrabura și Natalia Grîu, autoarele curriculumului şi manualului Educație pentru media, clasele a X-a / a XI-a.

Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a menționat obiectivele CJI în domeniul educației media și a încurajat participantele să analizeze oportunitatea de a preda disciplina Educație pentru media începând cu noul an de studii. „Instruirea este o șansă pentru dvs. de a explora noi conținuturi și a vă deschide noi orizonturi ale cunoașterii, cu atât mai mult că de educație media avem nevoie cu toții. Pentru început este important ca dvs. să conștientizați importanța educației media, iar ulterior să transmiteți aceste cunoștințe elevilor dvs.”, a spus Mariana Tabuncic.

Oxana Iuteș, directoare de țară, Internews în Moldova, a evidențiat rolul important pe care îl are educația media în dezvoltarea unei societăți cu gândire critică. „În momentul în care facem o fotografie și o distribuim pe rețelele sociale, noi devenim creatori de conținut media. Important este să înțelegem ce fel de conținut creăm și publicăm, iar pentru asta este nevoie de anumite cunoștințe – ce este bine să scrii sau să nu scrii pe rețelele sociale, trebuie sau nu să distribuim mesaje dubioase, cum verificăm anumite informații pe care le citim. Despre toate acestea veți afla în cadrul instruirii”, a spus Oxana Iuteș.

Programul de formare a oferit participantelor din diverse regiuni ale țării oportunitatea de a-și dezvolta competențele media, prin valorificarea conținutului manualului de Educație pentru media la treapta de liceu. De asemenea, prin intermediul activităților practice, participantele au avut ocazia să exerseze metode noi de predare și utilizare a resurselor media în clasă, să înțeleagă impactul educației media asupra tinerei generații și să descopere noi modalități de promovare a gândirii critice în rândul elevilor.

Subiectele abordate au vizat calitatea și diversitatea informației, dezvoltarea gândirii critice prin analiza știrilor, precum și conștientizarea modului în care media influențează percepțiile oamenilor. Un accent special a fost pus pe identificarea și combaterea știrilor false, a conținutului viral și a formelor de manipulare și dezinformare în mediul online. Participantele au discutat despre comportamentul etic în spațiul virtual, despre impactul influencerilor asupra comportamentului tinerilor, dar și despre pericolele din mediul online.

„Trăim într-o epocă în care adevărul are foarte multe fețe. Scopul educației media este să ne ajute să discernem adevărul de fals și minciună, să învățăm să interacționăm corect cu informația, care reprezintă aurul secolul XXI. Învățarea noastră trebuie să fie conectată la tot ce se întâmplă în jurul nostru”, au menționat formatoarele.

Pe lângă sesiunile teoretice și practice, participantele au făcut cunoștință și cu diverse instrumente și resurse disponibile în domeniul educației media, oferite de CJI pentru a facilita procesul de predare a disciplinei opționale Educație pentru media în școală. Acestea se regăsesc în Portofoliul Educație pentru media și pot fi utilizate în cadrul lecțiilor de Educație pentru media. Profesoarele au audiat și piesa „Pe`ntelesu` meu”, versurile-îndemn ale Mediacritica, pe ritmuri de hip-hop, fiind încurajați să o asculte împreună cu discipolii lor.

La finalul instruirii, profesoarele și-au împărtășit experiența de cunoaștere, fiind convinse că au descoperit multe lucruri noi și utile, iar de acum încolo interacțiunea lor cu media va fi altfel. Natalia Dziuba, profesoară la Liceul Teoretic „Vasil Levschi” din Chișinău, a spus că „instruirea i-a deschis noi orizonturi ale cunoașterii”, iar Iulia Hristev, profesoară la Liceul Teoretiv „Luceafărul” din or. Vulcănești, a menționat că în rezultatul programului de formare „a conștientizat cât de important este acest curs”. „Merg acasă cu convingerea că voi preda Educația pentru media din noul an de studii”, a spus Iulia Hristev.

Ina Vlas, profesoară la Liceul Teoretic „Petru Zadnipru” din capitală, așteaptă cu nerăbdare să înceapă să predea cursul Educație pentru media în clasa a X-a. „Sunt entuziasmată de conținuturile învățate și sunt sigură că și elevii mei vor fi la fel”, a spus profesoara.

Arina Negrei, profesoară la Liceul Teoretic „Ștefan Vodă”, or. Vadul lui Vodă, a menționat că pe parcursul programului de formare a acumulat multă energie pe care o va transmite elevilor. „Vom merge în clasele noastre și vom încerca să-i convingem pe elevi că educația media este este extrem de importantă”, a precizat profesoara.

Până în prezent, CJI a instruit 214 învățătoare, 191 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 260 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opțională Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învățământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.

Acest program de formare este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Marii Britanii la Chișinău și implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy