Planul interministerial privind Alfabetizarea Informațională și Media, elaborat de CJI, a fost aprobat de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii

Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii au aprobat, printr-un ordin comun, Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media (AIM). Documentul a fost elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu sprijinul organizației International Media Support (IMS) din Danemarca. Activitățile din acest document vor fi incluse în planurile de acțiuni ale instituțiilor relevante pentru anii 2024 – 2026. Într-un eveniment desfășurat la 24 mai, planul interministerial, aprobat la mijlocul lunii mai 2024, a fost prezentat și consultat cu reprezentanți ai societății civile, comunității de donatori și parteneri ai Republicii Moldova, mediului academic.

Prin acest document, CJI, care desfășoară activități în domeniul Educației media de peste zece ani, și-a propus să implice mai mult instituțiile de stat în acțiuni de alfabetizare informațională și media și astfel să crească nivelul de gândire critică a cetățenilor Republicii Moldova.

Potrivit documentului, acest lucru se poate face prin sporirea accesului la oportunități de informare și învățare formală și informală, începând cu nivelul preșcolar și continuând cu toate celelalte categorii de vârstă, la care să aibă acces inclusiv reprezentanții minorităților lingvistice și etnice, categoriile social-vulnerabile, grupurile cu acces limitat la informații și cele cu cerințe educaționale speciale, cum ar fi persoane cu deficiențe de auz sau văz etc.

„În ultimii doi ani, în paralel cu mai multe proiecte de educație media, am pornit un proces de atribuire a unui caracter oficial conceptului AIM. Se întâmpla după mai mulți ani de muncă pe segmentul educației pentru media, perioade în care lucrurile mergeau când mai bine, când mai puțin bine, în funcție de agenda Ministerului Educației și Cercetării, cu care avem un parteneriat de durată. După mai multe discuții, inclusiv la Forumul de Educație Media, am decis să pornim o campanie de pledoarie menită să inverseze rolurile, astfel încât rolul de promotor al conceptului să revină statului, iar societatea civilă să continue activitățile ca partener”, a subliniat Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI, în cadrul evenimentului de prezentare și consultare a documentului.

„Această abordare comprehensivă și incluzivă s-ar putea dovedi utilă pentru viitorul Republicii Moldova, dar și pentru țările din regiune care urmăresc Moldova ca o pe platformă, ca pe un loc de învățare în raport cu provocările”, a declarat ambasadorul Danemarcii, Søren Jensen, prezent la eveniment.

Documentul conține trei obiective generale: Integrarea abilităților de gândire critică, de alfabetizare informațională, media și digitală în cadrul disciplinelor obligatorii din instituțiile de învățământ (ciclul preșcolar, primar, gimnazial, liceal și universitar); Ajustarea și continuarea promovării disciplinei opționale Educație pentru media în instituțiile de învățământ, ciclul primar, gimnazial și liceal; Creșterea nivelului de alfabetizare informațională, media și digitală a cetățenilor prin programele educaționale non-formale, a resurselor și a campaniilor informaționale și media.

„Vedem acest plan ca o primă etapă de planificare strategică în domeniul AIM. Prin selecția obiectivelor și acțiunilor, am încercat să ținem în vizor ceea ce este realizabil și prioritar la etapa la care ne aflăm acum. Deși acest plan va fi coordonat de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii, potențiali implementatori și parteneri nu sunt doar aceste două ministere. Acest plan vine să prezinte distribuția intersectorială a rolurilor și responsabilităților. Suntem conștienți care este realitatea în Republica Moldova și la capitolul bugete disponibile. Cunoaștem că ani la rând tot ce s-a dezvoltat pe segmentul AIM ca resurse a fost datorită societății civile. Respectiv, există expertiză. Ne dorim ca rolul de coordonator să și-l asume mai mult instituțiile de stat, dar, ca acest plan să fie implementat și realizabil, contăm foarte mult pe interesul și contribuția societății civile, a partenerilor de dezvoltare și a mediului academic”, a precizat cercetătoarea Angela Vacaru care, împreună cu CJI, a coordonat elaborarea Planului Interministerial privind AIM.

Cea mai mare parte a acțiunilor incluse în document urmează să fie coordonate de Ministerul Educației și Cercetării. În cadrul evenimentului, Valentina Olaru, secretară de stat, a declarat că ministerul mizează și în continuare pe sprijinul organizațiilor societății civile cu expertiză în domeniu. „Urmează multă muncă și multă colaborare. Dacă am estima ceea ce este în acest plan, 80 la sută îi revine Ministerului Educației și Cercetării. Ministerul are resurse umane coordonatoare limitate, dar și financiar este limitat. Respectiv, tot ceea ce se poate de făcut, putem face împreună cu alți actori ai societății civile, dar și cu resursele umane din sistemul educațional”, a declarat Valentina Olaru.

„Încă în procesul de elaborare a planului, Ministerul Culturii și-a arătat toată deschiderea și toată susținerea ca să punem și noi umărul și să ne integrăm cu ceea ce putem, prin resursele noastre. Suntem deschiși pentru a-l implementa și a obține rezultate frumoase”, a subliniat Diana Silivestru, șefă interimară a Direcției Arte, Industrii Creative și Educație Artistică din cadrul Ministerului Culturii.

În mai 2023, CJI a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media  ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digitală. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.

În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării (MEC), s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea MEC și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă.

Planul interministerial a fost elaborat în baza analizei documentelor relevante domeniului AIM, politicilor și legislației naționale, precum și celei internaționale, consultațiilor cu reprezentanții societății civile, ai mediului academic, precum și ai Ministerului Educației și Cercetării, Ministerului Culturii, Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Consiliul Audiovizualului, Centrului pentru Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării.

Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.

Ordinul 174 MEC

Planul interministerial privind Alfabetizarea Informațională și Media a fost elaborat în cadrul proiectului „Avansarea Alfabetizării Informaționale și Media în Moldova”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul IMS.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy