Reprezentanții mai multor redacții au învățat cum să seteze corect reclama, pentru a spori rezultatele
Ce reprezintă Google Ads și Meta Ads, care este structura unei campanii de publicitate, ce campanii de publicitate sunt recomandate pentru mass-media, care sunt tipurile de audiență, cum obținem autorizări pentru rularea reclamelor pe teme sociale, alegeri sau politică – sunt doar o parte dintre subiectele discutate în cadrul instruirii „Setăm corect reclama, sporim rezultatele”. La programul de formare, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în perioada 22-23 martie 2024, au participat 23 de jurnaliști și/sau persoanele responsabile de administrarea conturilor de pe platformele online ale redacțiilor din Republica Moldova.
Formatoarele instruirii au fost Natalia Camerzan, șefa Departamentului Google Ads din cadrul Agenției Boomerang, și Olga Sîrbu, expertă în Publicitate și Marketing.
Timp de două zile, participanții au învățat cum să seteze eficient publicitatea cu ajutorul Google Ads și Meta Ads, pentru a îmbunătăți vizibilitatea și a crește eficiența reclamelor. Au analizat diverse strategii și tehnici practice pentru a seta corect reclamele care contribuie la sporirea audienței.
„Google Ads este programul de publicitate online oferit de Google, care permite crearea de anunțuri online pentru a atrage utilizatorii exact atunci când sunt interesați de produsele și serviciile oferite. Cele mai cunoscute și utilizate campanii de reclame Google Ads sunt Campanie în Rețea de Căutare (Search), Campanie prin banere (Display), Campanie de Remarketing (Display Remarketing), Campanie Inteligentă în Rețeaua de căutare (Smart Search), Campanie Video (YouTube), Campanie Gmail (Performance Max), Campanie pentru Performanță Maximă (Performance Max). În cazul instituțiilor de presă cea mai bună strategie Google Ads este rețeaua de Display și Performance Max”, a menționat Natalia Camerzan.
În cadrul instruirii au fost analizate și reclamele Meta Ads, accentul fiind pus pe structura unei campanii, tipurile de reclame în funcție de scop, tipurile de campanii recomandate pentru mass-media – Vizibilitate, Trafic, Interacțiune, tipurile de audiență – Salvate, Personalizate sau Asemănătoare. „Pentru reclamele de tip Vizibilitate, Trafic și Interacțiuni, recomandate pentru promovarea conținutului paginilor mass-media și campanii de tip trafic pe site-urile сu conținut similar, se recomandă utilizarea audiențelor salvate sau crearea audienței direct la nivelul Seturilor de Reclame, în Administrare Reclame”, a sugerat experta în Publicitate și Marketing, Olga Sîrbu.
Reclamele pe teme sociale, alegeri sau politică au constituit un subiect de interes pentru participanți. Potrivit expertelor, reclamele despre alegeri sau politică necesită autorizări și prezența disclaimerului „Plătită de”. Expertele au menționat că reclamele pe teme sociale, alegeri sau politică sunt cele care îndeplinesc mai multe criterii, cum ar fi: sunt create de, în numele sau despre un candidat la o funcție publică, un politician, un partid politic, un comitet de acțiune politică sau susțin rezultatul unor alegeri pentru o funcție publică; se referă la alegeri electorale, referendumuri sau inițiative de vot, inclusiv campanii de încurajare a votului sau de informare privind procesele electorale.
Participații au avut posibilitatea să testeze la modul practic cum funcționează diverse tipuri de reclame, să seteze corect audiența sau să creeze diverse tipuri de campanii în funcție de regiune, interese sau vârsta audienței.
Ludmila Topal, directoare BAStv
Această instruire mi-a permis să înțeleg mai bine principiile de organizare a campaniilor de publicitate în mediul online. Deși echipa noastră editorială folosește de mult timp publicitatea direcționată pentru a ne promova materialele pe rețelele sociale, acum am aflat lucruri noi despre definirea publicului țintă și diverse metode de setare mai precisă a parametrilor care influențează audiența. Campaniile de publicitate din Google Ads mi-au devenit și ele mai clare și pentru prima dată m-am gândit că trebuie să folosim inclusiv această metodă de promovare a materialelor”.
Acest training este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Marii Britanii la Chișinău și implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice.