Școlile câștigătoare ale concursului „Educația pentru media – prioritate  în școala mea” și-au primit premiile

Patru instituții de învățământ din Republica Moldova au devenit mai dotate cu mobilier și echipament didactic. În două instituții au fost instalate table interactive, iar în alte două au fost amenajate colțișoare de educație media. Trei gimnazii și un liceu sunt câștigătoare ale celei de-a treia ediții a concursului „Educația pentru media – prioritate în școala mea”. Concursul a fost organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și DW Akademie, în perioada 2022-2023, iar premiile au ajuns la destinatari la începutul noului an de studii 2023-2024.

Liceul Teoretic „Natalia Gheorghiu”, or. Chișinău (cu predare în limba rusă)

Una din cele două table interactive a ajuns la Liceul „Natalia Gheorghiu” din capitală. Profesoara de Educație pentru media, Ecaterina Timofti, a fost promotoarea activităților de educație media în cadrul liceului, reușind să motiveze elevii să se implice în promovarea consumului critic de informații. Profesoara este convinsă de faptul că acest premiu este o apreciere a implicării elevilor și responsabilității manifestate pe parcursul desfășurării concursului. „O tablă interactivă este un instrument extrem de valoros care îmbunătățește calitatea educației și ajută la pregătirea elevilor pentru provocările lumii moderne. Aceasta îmbogățește experiența educațională și consolidează interacțiunea dintre profesor și elev, promovând o învățare mai profundă și mai productivă. Tabla interactivă permite profesorilor să creeze lecții interactive, implicând activ elevii în procesul de învățare”, consideră profesoara.

Mai mult, utilizarea unei table interactive poate ajuta la reducerea consumului de hârtie, ceea ce are un impact pozitiv asupra mediului și reduce costurile de imprimare. „În zilele noastre, este dificil să ne imaginăm o lecție modernă fără utilizarea celor mai noi tehnologii, iar o tablă interactivă este instrumentul care ajută la desfășurarea unor lecții interesante și captivante”, spune Ecaterina Timofti.

Eleonora Denisova, elevă în clasa a VIII-a la Liceul „Natalia Gheorghiu” din Chișinău, afirmă că utilizarea unei table interactive i-a produs o impresie deosebită, iar lecția a fost complet diferită de lecțiile obișnuite. „În loc de tablă și cretă obișnuite, profesorul a folosit un ecran tactil mare pe care apăreau imagini multicolore și sarcini interactive de învățare. Un avantaj important al unei astfel de table este că lecția a devenit mult mai interesantă. Toate manualele și caietele par plictisitoare în comparație cu această inovație tehnologică. Am răspuns la întrebări mutând figuri pe ecran și a fost foarte captivant. Acest lucru a promovat discuția activă și schimbul de cunoștințe. Cel mai important lucru pe care l-am învățat din această experiență este că învățarea devine din ce în ce mai accesibilă și mai interesantă datorită tehnologiilor moderne”, spune eleva.

Gimnaziul „Fiodor Angheli”, s. Gaidar, mun. Ceadîr-Lunga (cu predare în limba rusă)

O altă tablă interactivă a ajuns la Gimnaziul „Fiodor Angheli” din satul Gaidar, mun. Ceadîr-Lunga. Chiar dacă liceul este cu predare în limba rusă, profesoara Liudmila Ecmecci a predat disciplina Educație pentru media și a realizat toate activitățile din cadrul concursului în limba română. „A fost o bună oportunitate pentru noi nu doar de a învăța ce înseamnă consumul critic de informație, dar și de a exersa cunoașterea limbii române. Existența unei table interactive în școala noastră ne deschide noi oportunități de cunoaștere”, spune profesoara.

„Disciplina Educație pentru media ne ajută să învățăm cum să utilizăm rațional resursele media, să ne dezvoltăm capacitățile intelectuale și, cel mai important, ne ajută să gândim critic”, spun elevele, care studiază Educație pentru media.

Gimnaziul Semeni, s. Semeni, r-nul Ungheni (cu predare în limba română)

La Gimnaziul Semeni a fost amenajat un colțițor de educație media, în cadrul căruia elevii și elevele au posibilitatea să interacționeze într-un spațiul confortabil, să se odihnească sau să desfășoare diverse activități interactive. Profesoara Irina Pascaru a fost cea care a încurajat elevii să se implice în cadrul concursului, iar rezultatul a fost unul pe măsura așteptărilor. „Orice lucru pe care îl faci din pasiune și dorință, nu are cum să nu iasă bine. Ghidați de acest adevăr, noi, Gimnaziul Semeni ne-am implicat în cadrul concursului ,,Educația media – prioritate în școala mea”, realizând activități utile și diverse pentru a dezvolta competențele media ale elevilor. Suntem cu toții bucuroși că ne numărăm printre câștigătorii acestui concurs, iar premiul este rezultatul unui efort comun. De acum încolo vom organiza activitățile clubului nostru într-un spațiu relaxant, comod, unde starea de bine ne este garantată. Acest proiect a însemnat pentru noi o frumoasă experiență, în care am interacționat cu oameni noi, ne-am dezvoltat competențe media și am acumulat multe emoții pozitive”, spune profesoara.

Elevii de la Gimnaziul Semeni sunt entuziasmați de colțișorul de educație media care a apărut în cadrul gimnaziului lor. „În acest spațiu creativ ne vom dezvolta noi abilități, creativitatea și inteligența. Colțișorul aduce elevii împreună, creând prietenii între noi și facilitând comunicarea. Este locul unde ne adunăm și împărtășim gânduri noi și idei interesante. Împreună ne distrăm și ne dezvoltăm imaginația. Este un loc plin de culoare unde ne exprimăm ideile liber. În acest spațiu nu te plictisești niciodată”, spune eleva clasei a VIII-a, Lavinia Bodrug.

,,În cadrul colțișorului media suntem înconjurați de confort. În fiecare zi citim, explorăm noi activități și ne bucurăm de lecții interactive. Pufurile ne fac experiența și mai specială”, afirmă eleva clasei a VIII-a, Adelina Romașco.

„Colțișorul este un loc fascinant, este ca o fereastră către lumea mare. Aici putem explora diverse perspective, descoperi evenimente importante și învăța lucruri noi într-un mod distractiv și captivant”, susține eleva clasei a VIII-a, Andreea Madan.

Gimnaziul nr. 2, or. Drochia (cu predare în limba română)

Cel de-al doilea Colțișor de educație media a ajuns la Gimnaziul nr. 2 din Drochia. Pentru profesoara Dorina Vacari Andrieș, premiul obținut în urma participării la concursul „Educația Media – prioritate în școala mea” reprezintă un element valoros în mediul educațional al școlii, aducând beneficii semnificative atât elevilor, cât și cadrelor didactice.

„Acest spațiu multifuncțional a devenit centrul activităților desfășurate de tinerii scriitori și jurnaliști din HAB-ul Tinerilor Scriitori și Jurnaliști, care a fost înființat în gimnaziu ca urmare a participării în cadrul concursului. Aici, tinerii își dezvoltă abilitățile în jurnalism și scriere, beneficiind de un mediu inspirat și dotat cu resursele necesare”, spune profesoara.

Spațiul a fost folosit deja pentru diverse alte activități educaționale, cum ar fi ședințele voluntarilor din gimnaziu, activități extracurriculare legate de diversitatea culturală și lingvistică a Europei, precum și cele privind securitatea cibernetică. Colțișorul media a devenit locul preferat pentru organizarea ședințelor consiliului de elevi, promovând astfel implicarea activă a elevilor în procesul decizional al școlii și dezvoltarea abilităților lor de leadership.

„Acest spațiu sprijină învățarea, stimulează creativitatea, promovează interacțiunea și contribuie la dezvoltarea personală și profesională a elevilor, consolidând în același timp atmosfera pozitivă din instituția noastră de învățământ”, afirmă Dorina Vacari Andrieș.

„Aici putem citi cărți interesante, jucăm jocuri de societate cu prietenii și învățăm lucruri noi. Îmi place să particip la activitățile desfășurate în noul colțișor media. De asemenea, este un loc grozav unde ne întâlnim cu colegii și lucrăm împreună la proiecte. Aici ne simțim inspirați și motivați să învățăm mai mult!”, spune Daniel Vacari, elev în clasa a IV-a.

„Noul colțișor media este inima școlii, oferindu-ne un spațiu pentru inițiativele noastre în calitate de membri ai consiliului de elevi. Aici organizăm ședințe, dezbateri și lucrăm la proiecte creative. Este și un loc de relaxare unde socializăm cu colegii. Sunt mândră că, prin implicarea noastră activă în cadrul proiectului „Educația pentru media – prioritate în școala mea” am putut obține acest premiu minunat care ne inspiră să facem schimbări pozitive”, afirmă Ecaterina Filipaș, elevă în clasa a IX-a.

„Ne simțim mândri de faptul că prin implicarea noastră am contribuit la crearea acestui colțișor media – un spațiu multifuncțional, unde desfășurăm dezbateri și discuții, dezvoltându-ne abilitățile de comunicare. Avem acces la o gamă variată de resurse educaționale, cum ar fi cărți și materiale multimedia. În timpul lunarului securității cibernetice, am explorat aspecte legate de securitatea online, ceea ce m-a captivat, eu fiind pasionat de domeniul IT. De asemenea, aici am organizat și ședința clubului de lectură Univers literar din gimnaziu, îmbinând pasiunea pentru literatură cu avantajele oferite de acest spațiu extraordinar”, menționează Vadim Sîncu, elev în clasa a IX-a.

Echipele premiante au mai beneficiat de un premiu în valoare de 10,000 lei, oferit de Ministerul Educației și Cercetării, care a fost împărțit în mod egal celor patru instituții de învățământ câștigătoare.

Câștigătorii edițiilor anterioare ale concursului

Trei câștigători ai primei ediții a concursului „Educația pentru media – prioritate în școala mea” au beneficiat de table interactive pentru desfășurarea lecțiilor de Educație pentru media, iar alte patru instituții, finaliste ale celei de-a doua ediții a concursului, au amenajat în clase colțișoare de educație media, unde pot desfășura diverse activități de promovare a gândirii critice.

Proiectul „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, este implementat de CJI în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ). Premiile au fost acordate și din resursele proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Marii Britanii la Chișinău și implementat de Internews în Moldova.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy