Un studiu lansat de CJI scoate la iveală problemele cu care se confruntă mass-media și necesitățile pe care le au redacțiile

Lipsa personalului calificat, a resurselor financiare și a echipamentului performant sunt principalele probleme cu care se confruntă în prezent mass-media din Republica Moldova. Acestea sunt urmate de concurența neloială pe piața publicitară, precum și cea din partea organelor de presă afiliate politic, constată studiul de necesități ale mass-media, lansat pe data de 21 ianuarie de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Datele au fost colectate în perioada 8 noiembrie – 6 decembrie 2021.

Potrivit respondenților sondajului, principala problemă cu care se confruntă instituțiile media în care activează este deficitul de personal calificat (67%). În cele mai multe cazuri, acestea au nevoie, în egală măsură, de agenți de publicitate și reporteri, precum și cameramani și editori video. Aproximativ un sfert dintre instituții au nevoie de manager de programe/proiecte și social media manager.

O altă problemă identificată e lipsa resurselor financiare, menționată de 51% dintre instituțiile intervievate. Principala sursă de finanțare a instituțiilor mass-media intervievate este publicitatea (82%), urmată de granturi (46%). Printre alte surse de finanțare figurează contribuții ale fondatorilor și membrilor instituției, abonamente ale cititorilor (inclusiv Patreon) și producții media. Aproximativ fiecare al cincilea respondent menționează că veniturile obținute în ultimul an nu au acoperit deloc cheltuielile.

Echipamentul învechit și/sau lipsa acestuia este o provocare pentru circa 49% dintre redacțiile intervievate. Participanții la sondaj au mai invocat concurența neloială pe piața de publicitate, dar și concurența neloială din partea organelor de presă afiliate politic.

Studiul de necesități include următoarele capitole:

· date generale cu privire la sectorul mass-media din Republica Moldova

· conținutul distribuit de instituțiile mass-media

· resursele umane din instituțiile mass-media

· finanțarea instituțiilor mass-media

· opinii despre mecanismele de reglementare și auto-reglementare ale mass-media

· managementul instituțiilor mass-media

· starea sectorului mass-media și perspectivele de dezvoltare.

Studiul a fost realizat de compania Magenta Consulting, la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), în cadrul proiectului „Consolidarea sustenabilității mass-media din Moldova”, implementat de CJI și finanțat de Ambasada SUA în Moldova. Constatările și concluziile enunțate țin de responsabilitatea CJI și nu reflectă în mod necesar viziunea Ambasadei SUA în Moldova.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy