
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitoring Report 

 
Elements of Propaganda, Disinformation, and Violation of Journalism Ethics in 

the Local Media Space 

 
July 1 – September 29, 2019 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The production of this report has been possible due to the generous help of the American and British 

people through the United States Agency for International Development (USAID) and UK Aid. The 

content of this material is the responsibility of the Independent Journalism Center, and it might not 

reflect the vision of UK Aid, USAID, or the United States Government. 



 

 

2 

GENERAL INFORMATION 

From July 1 to September 29, 2019, the Independent Journalism Center (IJC) monitored 12 media 

outlets – news portals and TV channels – to identify whether the disseminated journalistic materials 

contained any breaches of deontological rules and elements of information manipulation. The 

monitoring team analyzed how the outlets covered events of public interest in politics, economy, 

foreign policy, and in other fields, whether they complied with professional and ethical standards 

such as verification of information through several sources, pluralism of opinions, balance in the 

news reports on conflicts, and so on. By using the Journalist’s Code of Conduct and specialized 

academic works, they identified disinformation procedures and techniques. 

The analysis was based on the assumption that news is the main media product where people search 

information about daily reality. Therefore, regardless of the media owner’s views on political or 

economic issues, news must contain exclusively facts and not journalists’ opinions. Also, they 

should be presented in neutral and accessible language, and should reflect reality as accurately as 

possible, observing the balance of sources. 

Purpose of monitoring: 

The monitoring was aimed at determining whether the media observed professional ethics or used 

manipulation techniques in their coverage of topics of public interest. In particular, the monitoring 

sought to identify the mistakes made by journalists (intentionally or unintentionally) while reporting 

facts, so that case studies and monitoring reports could play an educational role. Another objective 

was to contribute to increasing media consumer awareness of the risks of getting information from 

unsafe sources, to help consumers understand how the media can manipulate/misinform, so that they 

be able to distinguish between a manipulative journalistic product and a product that presents reality 

impartially. 

Criteria for selecting media outlets for monitoring: 

• Coverage – national; 

• Language – Romanian and Russian; 

• Impact – circulation and audience. 

 

Television: TV Moldova 1, Prime TV, Canal 3, Accent TV, NTV Moldova, Televiziunea Centrală 

(Orhei), Jurnal TV, TV8, PRO TV Chișinău.  

Online media: Sputnik.md, Kp.md, Unimedia.info.  

Methodology: The report focused on political, economic, and social events of major public interest 

that took place during the monitoring period, and analyzed how these events were covered by the 

media. The language and images used by journalists, their choice of events to be covered, the 

correctness of source quoting, and the tone of presentation were analyzed by referring to the 

Journalist’s Code of Conduct1, guidelines and recommendations in the sphere of responsible and 

high-quality media2, and the notions of manipulation and propaganda, as defined in the Dictionary 

of Sociology3. 

Manipulation: “Action taken to make a social actor (a person, a group, or a community) think and 

act in a way that is compatible with the interests of the initiator and not with their own interests, by 

using persuasion techniques that intentionally distort the truth, leaving an impression of freedom of 

thought and decision. Unlike influence by means of rational persuasion, manipulation aims not at a 

 
1
 Moldovan Journalist’s Code of Conduct, http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 

2
 Guide of Style with Ethical Standards for Journalists, API, http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 

3
 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dictionary of Sociology, Bucharest, 1998, p. 332., p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-

Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

 

3 

more accurate and deep understanding of the situation, but at suggesting a convenient idea by 

means of misleading through false arguments and by appealing to non-rational emotional levels.” 

Propaganda: “Systematic activity of transmitting, promoting, or spreading doctrines, messages, or 

ideas from the position of a particular social group and ideology, in order to influence, change, or 

shape certain concepts, attitudes, opinions, beliefs, or behaviors. Propaganda is practiced in such a 

way as to achieve the goals and interests of the group it serves, so there is no neutral or objective 

propaganda.” 

The main topics monitored between July 1 and September 29, 2019: 

• Tax Increase for the HoReCa Sector (August 12, 2019); 

• Justice Sector Reform (August 28, 2019); 

• President Igor Dodon’s Visits to Moscow and Brussels (September 2-5, 2019); 

• Divestiture of Parliamentary Immunity and Detention of Tauber and Apostolova, MPs (September 

16, 2019); 

• Sandu Government at 100 days (September 23-24, 2019). 

 

I. GENERAL TRENDS 

The monitoring showed that journalists from some monitored media outlets continue deviating from 

deontological standards when they write news. We identified elements characteristic to propaganda 

and information manipulation as well as breaches of the Journalist’s Code of Conduct, such as: 

Selective presentation of facts, opinions, and statements - Prime TV (Justice Sector Reform); 

Lack of the right to reply - NTV Moldova (President Igor Dodon’s Visits to Moscow and 

Brussels); Prime TV, NTV Moldova, Televiziunea Centrală, Unimedia.info, Kp.md (Divestiture of 

Parliamentary Immunity and Detention of Tauber and Apostolova, MPs); Prime TV, Sputnik.md, 

Unimedia.info (Sandu Government at 100 days); 

Mixture of facts with opinions - Prime TV, Televiziunea Centrală (Tax Increase for the HoReCa 

Sector); Prime TV, TV8, Televiziunea Centrală (Justice Sector Reform); Prime TV, Canal 3, 

Televiziunea Centrală, NTV Moldova, Accent TV (President Igor Dodon’s Visits to Moscow and 

Brussels); Canal 3, Kp.md (Divestiture of Parliamentary Immunity and Detention of Tauber and 

Apostolova, MPs); Prime TV, Canal 3, PRO TV Chișinău, Televiziunea Centrală, Accent TV 

(Sandu Government at 100 days); 

References to sources that cannot be checked - Canal 3, Televiziunea Centrală (President Igor 

Dodon’s visits to Moscow and Brussels); Kp.md (Divestiture of Parliamentary Immunity and 

Detention of Tauber and Apostolova, MPs); Accent TV (Sandu Government at 100 days); 

Spreading of false information or statements - Prime TV, Canal 3 (Tax Increase for the HoReCa 

Sector); Televiziunea Centrală (Divestiture of Parliamentary Immunity and Detention of Tauber and 

Apostolova, MPs); 

Generalization - Prime TV (Tax Increase for the HoReCa Sector); NTV Moldova (President Igor 

Dodon’s Visits to Moscow and Brussels); Televiziunea Centrală, Kp.md (Divestiture of 

Parliamentary Immunity and Detention of Tauber and Apostolova, MPs); Canal 3, Televiziunea 

Centrală, Accent TV (Sandu Government at 100 days); 

Irony - TV8, Unimedia.info (Justice Sector Reform); TV8, Televiziunea Centrală, Accent TV 

(President Igor Dodon’s Visits to Moscow and Brussels); TV8 (Sandu Government at 100 days); 



 

 

4 

Suggestion - Moldova 1 (Tax Increase for the HoReCa Sector); Prime TV (Justice Sector Reform, 

Sandu Government at 100 days); Televiziunea Centrală (Divestiture of Parliamentary Immunity and 

Detention of Tauber and Apostolova, MPs); 

Omission - Kp.md (Justice Sector Reform, Sandu Government at 100 days); Jurnal TV (Tax 

Increase for the HoReCa Sector); 

Blurring - Prime TV, Accent TV (Sandu Government at 100 days);  

Internal and/or external enemy technique / “National savior” (“messiah”) technique - Prime 

TV, Moldova 1, Sputnik.md (Tax Increase for the HoReCa Sector); NTV Moldova (Justice Sector 

Reform); Prime TV, Canal 3, NTV Moldova, Accent TV, Kp.md, Sputnik.md (President Igor 

Dodon’s Visits to Moscow and Brussels); Prime TV (Sandu Government at 100 days); 

Priority information technique - Televiziunea Centrală (Divestiture of Parliamentary Immunity 

and Detention of Tauber and Apostolova, MPs); Prime TV, Canal 3 (Sandu Government at 100 

days); 

Manipulation by means of video and/or audio - Prime TV (Justice Sector Reform); 

Tendentious headlines - Prime TV, Televiziunea Centrală (Tax Increase for the HoReCa Sector); 

Televiziunea Centrală (Justice Sector Reform, Sandu Government at 100 days); Prime TV, Canal 3, 

NTV Moldova, Accent TV (President Igor Dodon’s Visits to Moscow and Brussels); Televiziunea 

Centrală, Kp.md (Divestiture of Parliamentary Immunity and Detention of Tauber and Apostolova, 

MPs); 

Change of accents - Canal 3, Televiziunea Centrală (Tax Increase for the HoReCa Sector); Prime 

TV (Sandu Government at 100 days). 

 

 

II. DATA ANALYSIS 

Topic 1. Tax Increase for the HoReCa Sector 

 

Context: At the end of July 2019, the Government of Moldova announced the increase of the VAT 

rate for the HoReCa sector from 10% to 20%. According to the Ministry of Finance, its reduction 

in October 2018 by the former government had created distortions and had not changed the 

situation in the sector too much. The Association of Restaurants and Recreational Establishments 

of Moldova (MĂR) said that the Government’s decision would seriously affect the owners of 

HoReCa outlets and announced a 30-minute protest for August 12. 

 

General conclusion. The most serious violations of professional ethics committed by the media were 

mixture of facts with opinions, unverified information that can be classified as false, generalization, 

and lack of the right to reply. The most prevailing manipulation techniques included suggestion, 

“national savior” technique, and presentation of opinions as the ultimate truth. “Leaders” in terms 

of violation of professional ethics were Prime TV, Canal 3, Televiziunea Centrală, and Sputnik.md. 

Prime TV covered the topic in a tendentious and unbalanced manner. In fact, this television 

politicized the topic, using it to accuse or discredit certain politicians (Dumitru Alaiba MP) and/or 

political parties (the ACUM Electoral Bloc). At the same time, Prime TV used: 

• The “internal enemy” / “national savior” manipulation technique: ACUM and the 

Government led by Maia Sandu were presented in an exclusively negative context. On the 

contrary, the Democratic Party (PDM) and the former government led by Pavel Filip 

appeared in an exclusively positive context. For example, while they say that the current 

https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_95837.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514.html


 

 

5 

cabinet of ministers increases the tax for HoReCa, hitting into this sector, then “in October 

2018, the former government reduced this tax to 10%”; 

• Generalization: “In the capital city people could hardly find a place to have breakfast this 

morning”; 

• Tendentious headlines: “Unhappy with the government”; 

• Unverified / false information: “… about 100 outlets stopped working for half an hour or 

even for the whole day”; 

• Mixture of facts with opinions: “They say one thing and do the opposite. Dumitru Alaiba 

MP, representing PAS [Action and Solidarity Party], and his wife own a share of an outlet in 

the center of the capital, which is protesting against the decision to double the VAT rate for 

HoReCa. Officially, however, the people’s representative is strongly promoting the increase 

of this tax.” 

Canal 3 largely followed the same scenario, interviewed the same people, and aired the same 

footage and text as Prime TV. Thus, Canal 3 committed: 

• Unverified / false information: “Nearly one hundred restaurants across the country 

stopped working for half an hour. The outlets, most of which are from the capital, did not 

serve any customer from 10.00 a.m. to 10.30 a.m. …”; 

• Failure to mention the source of footage: Canal 3 used footage taken from Publika TV 

and did not mention the first source; 

• Change of accents and distortion of statements/information: “Prime Minister Maia 

Sandu did not want to comment on the decision ….” In fact, Maia Sandu said she would 

make a statement on this subject on Wednesday, after the Government meeting, and not that 

she “… does not want to comment on the decision.” 

PRO TV Chișinău and TV8 covered this topic in a neutral and unbiased manner, without using 

manipulation techniques or violating professional ethics. Moldova 1 broadcast two stories on this 

topic in its main newscast of the day, Mesager, on August 12. The first story was about HoReCa and 

the protest of some outlets in Chisinau; the second one was about President Igor Dodon’s 

announcement that “the new tax changes approved by the Government will be discussed in extended 

meetings.” While in the first story the public television covered the topic in a neutral and unbiased 

manner, having included the opinions of the actors involved, in the second story it favored and 

presented in a praising context the Party of Socialists (PSRM) and President Dodon, suggesting 

(suggestion technique) that they would monitor the situation and would try to solve it (“national 

savior” / “messiah” technique): “… Today, President Dodon had a meeting with Speaker Zinaida 

Greceanii and with the leadership of the PSRM’s parliamentary group ….” 

Televiziunea Centrală covered the topic in a tendentious and biased manner, violated professional 

ethics, and used several manipulation techniques. In one of the stories, the television changed 

accents, insisting on an alleged “conflict” between the electoral bloc ACUM and the PSRM. 

Televiziunea Centrală used this topic to present the Sandu Government and, implicitly, ACUM in a 

negative context. 

• Mixture of facts with opinions: „Love with ups and downs between ACUM and PSRM. Igor 

Dodon is dissatisfied with the work of the Sandu Government, which has increased taxes. At 

a meeting with the Socialists, the head of state said that he would intervene to discuss this 

issue both with the cabinet of ministers and with IMF representatives”; 

• Tendentious and manipulating headlines: “Igor Dodon is not happy with the work of the 

Sandu Government.” 

In its news stories, Sputnik.md committed the following violations: 

https://www.canal3.md/ro/protest-horeca-aproape-o-suta-de-restaurante-din-intreaga-tara-si-au-sistat-activitatea-pentru-jumat_95477.html
http://protv.md/jurnale-de-%C8%99tiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-12-08-2019---2501712.html
http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-12-08-19/
https://tvc.md/igor-dodon-nemultumit-de-activitatea-guvernului-sandu-video


 

 

6 

• Presenting opinions as facts / ultimate truths: The headline of one story bore a fact that 

had apparently already happened – “a number of establishments in Chisinau will stop 

working”, – suggesting that they will close forever (suggestion technique). Later, in the 

story itself, it was mentioned that they “stopped working today for 30 minutes in protest” or 

“they might close for the entire day”; 

• “National savior” (“messiah”) technique: In the story about the meeting organized by the 

head of state with the PSRM, Sputnik.md presented them as the ones who wish to solve the 

problems created by others (the Government, the ACUM Electoral Bloc); 

• Failure to ensure the right to reply: Following the accusations made by some sources (the 

Association of Restaurants and Recreation Establishments), Sputnik.md had the mission to 

ask the Ministry of Finance for an opinion. Citing other sources (Dumitru Alaiba MP of 

PAS) to the detriment of the first source concerned (the Ministry of Finance) cannot be 

qualified as ensuring the right to reply. 

Jurnal TV did not cover this topic in the newscasts of August 12 and/or 13, 2019, which can be 

qualified as omission. 

 

Topic 2. Justice Sector Reform 

 

Context: On August 28, 2019, the Ministry of Justice announced the organization of a press 

conference at which the new concept of the justice sector reform was presented. The event was 

attended by President Igor Dodon, Prime Minister Maia Sandu, President of Parliament Zinaida 

Greceanii, and Minister of Internal Affairs Andrei Nastase, who presented their own views and 

proposals on modifying and reforming of the justice system. 

 

General conclusion. The event was covered by the majority of the monitored media outlets (except 

Kp.md and Canal 3). Some outlets were mostly interested in “Igor Dodon’s drawing on an A4 paper 

sheet” (Unimedia.info, TV8), others focused on the “disagreements inside” the governing coalition 

(Televiziunea Centrală, Prime TV). The main violations of professional ethics committed by outlets 

were mixture of facts with opinions (Prime TV, Televiziunea Centrală), irony (TV8, Unimedia.info), 

and manipulation by means of sound and video editing (Prime TV). 

Prime TV covered the press conference regarding the new concept of the justice sector reform in a 

tendentious and biased manner. Prime TV used this event to emphasize the “disagreements” 

between PSRM and ACUM. In fact, this television committed the following violations: 

• Mixture of facts with opinions: “The top public officials organized a joint press conference 

today, where they announced with great fanfare a new concept of the justice sector reform”; 

• Suggestion: “Andrei Nastase was invited to take a seat at a corner of the table, and the 

footage shows he did not like that idea… It is not the first time when Andrei Nastase gets 

himself uninvited into events attended by Maia Sandu.” Thus it was suggested that Maia 

Sandu and Andrei Nastase have disagreements and that the situation in ACUM is tense; 

• Selective and irrelevant statements: Speaking of Andrei Nastase, Prime TV journalists 

included an irrelevant fragment from his speech, where he congratulated citizens on “today’s 

religious holiday….” In his speech, however, Nastase focused on opinions and statements 

about the justice process and the reform needed in the sector; 

• Manipulation by means of video and audio: To present Andrei Nastase in a negative light, 

Prime TV included into the news – against the background of footage with the Minister of 

Internal Affairs who was entering the conference room and looking for a place in the panel – 

suggestive audio fragments. At the same time, the video was edited at a faster pace. 

http://www.jurnaltv.md/news/6f92e6c1d52f4b60/jurnalul-orei-19-12-august.html
http://www.jurnaltv.md/news/b84cb451b91aa858/jurnalul-orei-19-13-august.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_96217_pagev_2.html


 

 

7 

TV8 covered this topic in the main newscast on August 28, 2019, having used: 

• Irony: “Dodon does not agree with everything in the reform proposed by the Government, so 

he drew his own vision with a pen. It all fit on an A4 sheet”; 

• Mixture of facts with opinions: “The two proposals were not to the liking of the President.” 

Moldova 1 covered the topic in a neutral and unbiased manner, having included the opinions of all 

sources. The public television did not commit any violations of professional ethics or use 

manipulation techniques in the presentation of the monitored topic. The televisions Jurnal TV, 

PRO TV Chișinău, and Accent TV produced news in the same manner, without violations of 

professional ethics or manipulation techniques. 

Unimedia.info published two news stories on this topic. In the first one, the portal mentioned the 

proposals to change the justice system that were voiced at the press conference. In the second one, 

which spoke about the “justice reform scheme, drawn with a pen on an A4 sheet and presented by 

Igor Dodon,” Unimedia.info had some ironic accents: “‘Presidential’ presentation by Dodon.” 

NTV Moldova covered this topic in the main newscast on August 28. This television mostly 

presented the opinion and “solutions” suggested by President Igor Dodon, giving to him over 50% of 

the duration of the news story. Thus, NTV Moldova used the “national savior” manipulation 

technique, which took the form of President Igor Dodon and the PSRM being presented in an 

exclusively positive context and suggesting that these people and/or political entities are the ones 

that will reform the justice system and will put an end to corruption. 

Televiziunea Centrală covered this topic in a tendentious manner, focusing on the disagreements 

between PSRM and ACUM: “President Dodon disagrees”; “Maia Sandu insists on these 

processes”; “Andrei Nastase will not give up the idea of appointing an expert from the EU.” This 

television used: 

• Tendentious and manipulating headlines: “The prosecutor – the apple of discord?”; 

“ACUM and PSRM can’t agree on the prosecutor general’; 

• Mixture of facts with opinions: „The Socialists and those from ACUM have a new 

disagreement. What is the apple of discord this time, find out soon”; “The election of the 

prosecutor general and the justice sector reform seem to be the apple of discord between 

allies ….” 

Sputnik.md favored and presented in a positive context a certain political actor (Igor Dodon), giving 

him quite a lot of airtime. At the same time, in the period of the case study (August 28-29, 2019), 

Canal 3 and Kp.md did not cover the press conference about the new concept of the justice sector 

reform, which can be qualified as omission.  

 

Topic 3. President Igor Dodon’s Visits to Moscow and Brussels 

 

Context: On September 2, 2019, President Igor Dodon made a one-day working visit to 

Moscow, where the head of state had meetings with Russian Deputy Prime Minister Dmitry 

Kozak and with the Gazprom Director Alexey Miller. Several days later, on September 4-5, 

President Dodon made a visit to Brussels, where he met with European officials. 

 

General conclusion. Some media outlets provided excessive airtime to the coverage of the two visits, 

describing the president’s agenda in the smallest detail (NTV Moldova, Accent TV), opening all 

newscasts in the period of September 2-5, 2019 with information on the monitored topic. Other 

outlets aired news on this topic only at the end of newscasts, mentioning them as an aside (Jurnal 

http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-28-08-19/
https://www.trm.md/ro/mesager/mesager-din-28-august-2019
http://www.jurnaltv.md/news/83fed298857508ed/jurnalul-orei-19-28-august.html
https://protv.md/jurnale-de-%C8%99tiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-28-08-2019---2503180.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=65282
https://unimedia.info/ro/news/0b79c832a656c84c/ministra-justitiei-sustine-o-conferinta-de-presa.html
https://unimedia.info/ro/news/ad784693040c789b/stop-cadru-schema-de-reformare-a-justitiei-desenata-cu-pixul-pe-foaie-si-prezentata-de-igor-dodon.html
http://ntv.md/news/25974
https://www.youtube.com/watch?v=7M8kiwRCYKQ&list=UUsVNMCH7Jj0VhwFeVk-we-g&index=12


 

 

8 

TV, TV8). The most serious violations of professional ethics were mixture of facts with opinions 

(Prime TV), generalization (NTV Moldova), irony (Televiziunea Centrală), tendentious headlines 

(Prime TV), failure to clearly mark opinion articles (Kp.md), and references to sources that cannot 

be checked (Canal 3). As for manipulation techniques, the “national savior” technique was the 

“favorite” (Prime TV, Kp.md, Sputnik.md). 

Prime TV covered both visits made by Igor Dodon – the one to Moscow and the one to Brussels – 

in the main newscasts on September 2, 3, and 5. The information was presented from a single 

perspective, and the main actor of the news (the head of state) appeared in a negative light, being 

presented in a tendentious and biased manner. Prime TV used: 

• Mixture of facts with opinions: “President Igor Dodon again went to Moscow, where he 

met Dmitry Kozak, who contributed to the creation of the PSRM-ACUM alliance”; 

• Manipulating and tendentious headlines: “Sterile discussions”; “Demands for NATO”; 

• “National savior” (“messiah”) manipulation technique: Prime TV presented Igor Dodon 

in an exclusively negative light (“internal enemy” technique), as a politician and public 

official unable to solve a problem to the benefit of citizens (reduction of the gas price). At the 

same time, this television’s journalists presented the Democratic Party (PDM) and its 

representatives as the only political force that managed to do this in the past through concrete 

actions: “In March last year, the gas price was reduced by over 20% at the request of the 

Government led by the Democrat Pavel Filip.” 

Canal 3, in newscasts on September 2 and 3, presented information only about Igor Dodon’s visit to 

Moscow, omitting the one to Brussels. In addition, this television covered the topic according to the 

same scenario, using the same footage and text as Prime TV. Moreover, Canal 3 had references to 

sources that cannot be checked: “Kozak, who is considered to be the founder of the PSRM-ACUM 

alliance ….” 

PRO TV Chișinău covered both visits of President Dodon in a neutral and unbiased manner on 

September 2 and 5. TV8 did the same in its newscast on September 2, regarding the visit to 

Moscow, committing no violations of professional ethics and using no manipulation techniques. 

However, in the coverage of the visit to Brussels, in the newscast on September 6, TV8 did not 

cover the topic as such, but made a tangential story, focused on the “flight attendant” role of the head 

of state during his return from Belgium. Thus, TV8 used irony: “Dodon in the role of flight 

attendant,” “… the passengers’ applauds were not quite loud,” “… the head of state has a special 

relationship with airlines.” 

Moldova 1 covered both visits of President Igor Dodon in the Mesager newscasts on September 2 

and 5. The public television presented information in a neutral manner, without violations of 

professional ethics and/or manipulation techniques. Jurnal TV also covered the topic in an unbiased 

manner on September 2 and 5. 

Televiziunea Centrală covered the topic in a tendentious manner, presenting Igor Dodon in an 

exclusively negative light. At the same time, this television’s journalists used: 

• Irony / Mixture of facts with opinions: “The political agenda of Moldova began in 

Moscow, at least according to what Igor Dodon told the Russian Deputy Prime Minister 

Dmitry Kozak”; “The head of state … is again … in Russia. But while so far he used to 

promise a reduction of the price for Russian gas, this time he hopes to have it at least not 

grow”; 

• Reference to sources that cannot be checked / Presentation of opinions as facts: “In his 

turn, Dmitry Kozak, who is considered to be the creator of the ACUM-PSRM alliance, 

welcomed the visit of the delegation.” 

https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_96377_pagev_2.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_96387_pagev_2.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_96407_pagev_2.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-17-00-02-09-2019_96082.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-23-00-03-09-2019_96094.html
https://protv.md/jurnale-de-%C8%99tiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-03-09-2019---2503674.html
https://protv.md/jurnale-de-%C8%99tiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-05-09-2019---2503900.html
http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-02-09-19/
http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-06-09-19/
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-2-septembrie-2019
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-5-septembrie-2019
http://www.jurnaltv.md/news/4b56ef9060c949b5/jurnalul-orei-19-2-septembrie.html
http://www.jurnaltv.md/news/20061706a683380a/jurnalul-orei-19-5-septembrie.html


 

 

9 

NTV Moldova massively covered both events in newscasts of September 2-5 (2, 3, 4, 5), opening all 

of them with news about Igor Dodon’s visits to Moscow/Brussels. NTV Moldova presented the 

president in a complimentary and exclusively positive manner, and committed the following 

violations: 

• Mixture of facts with opinions: “… Igor Dodon underlined that once the crisis in bilateral 

relations was overcome by removal of the former anti-Russian regime from Chisinau, serious 

preconditions for the development of deep Moldovan-Russian cooperation appeared”; 

• “National savior” manipulation technique: “The import price of natural gas in Moldova 

will not increase if President Igor Dodon manages to convince the partners in Moscow to 

keep the current tariffs”; “Following the talks with Russian partners, a solution has been 

found, said President Igor Dodon”; 

• Lack of the right to reply: “Igor Dodon said that the former government artificially 

maintained gas prices.” Thus, the president directly accused the Filip Government and the 

Democratic Party, and NTV Moldova journalists failed to ensure their right to reply; 

• Tendentious headlines / Generalization: “Moldova does not want into NATO.” NTV 

Moldova made this conclusion from an opinion poll to generalize the option shared by a part 

of citizens, be it even a majority, which cannot be phrased as “Moldova does not want ….” 

Accent TV, in the newscasts in the period of September 2-5 (2, 3, 4, 5), covered the two visits 

according to the same scenario, using the same footage and text as NTV Moldova.  

Kp.md presented Igor Dodon in a complimentary and exclusively positive manner, thus using the 

“national savior” manipulation technique: “Coming home in applause: The president of Moldova 

returned to Chisinau by economy class. He came back from Brussels after an official visit”; “The 

president of Moldova to NATO secretary: Moldova will not join NATO!” At the same time, Kp.md 

failed to clearly mark opinion articles, publishing a material by Socialist MP Bogdan Tirdea, 

“Dodon is a fighter: No president of Moldova has yet spoken with the NATO secretary so directly 

and decisively,” but failing to indicate that it was an opinion article. 

Sputnik.md presented Igor Dodon in an exclusively positive manner. Both visits were praised and 

described as a major success for Moldova and, especially, for the president (“national savior” 

manipulation technique). 

 

Topic 4. Divestiture of Parliamentary Immunity and Detention of Tauber and Apostolova, 

MPs 

 

Context: On September 16, 2019, the interim Prosecutor General Dumitru Robu came to the 

plenary meeting of the Parliament with the request that Marina Tauber MP and Reghina 

Apostolova MP from the parliamentary group of the “Sor” Party be divested of their immunity. 

In protest, the parliamentary group of the “Sor” Party left the plenary meeting. After debates, 56 

MPs voted for approval of the decision to divest them of immunity. In the evening of that day, the 

two MPs were detained in Orhei for 72 hours by the officers of the National Anticorruption 

Center. 

 

General conclusion. Some media outlets covered the event in a fair and unbiased manner (PRO TV 

Chișinău, Jurnal TV, Moldova 1, and TV8), while other outlets (Televiziunea Centrală and Kp.md) 

chose a tendentious approach. Some of the most “popular” violations were tendentious headlines, 

generalization, labeling, or even fakes. The most frequent violation was, however, failure to ensure 

the right to reply and/or opinion to the persons accused (Prime TV, Televiziunea Centrală, Kp.md, 

Unimedia.info, NTV Moldova). 

http://ntv.md/news/26097
http://ntv.md/news/26143
http://ntv.md/news/26177
http://ntv.md/news/26214
http://a-tv.md/index.php?newsid=65486
http://a-tv.md/index.php?newsid=65563
http://a-tv.md/index.php?newsid=65633
http://a-tv.md/index.php?newsid=65705
https://www.kp.md/online/news/3597358/
https://www.kp.md/online/news/3597358/
https://www.kp.md/online/news/3596281/
https://www.kp.md/online/news/3596281/
https://www.kp.md/daily/27025/4088553/
https://www.kp.md/daily/27025/4088553/


 

 

10 

Prime TV mostly covered the topic in a neutral and unbiased manner. However, in one of the news 

stories on the topic Prime TV had to ask for an opinion/reply the Prosecutor General’s Office, 

which was directly accused by Aurel Colenco, the lawyer of Reghina Apostolova (lack of the right 

to opinion/reply). 

Canal 3 presented information in approximately the same manner, with the same statements, 

sources, and text as Prime TV. In several instances, Canal 3 used mixture of facts with opinions: 

“A new explosion in Moldovan politics. Marina Tauber and Reghina Apostolova were detained 

today by prosecutors for 72 hours.” 

Televiziunea Centrală covered the topic in a tendentious and biased manner. Moreover, it was 

given over 13 minutes of airtime in the newscast on September 16, which is nearly half of the entire 

newscast. Televiziunea Centrală used: 

• Tendentious and manipulating headlines: “Marina Tauber illegally detained by NAC 

[National Anticorruption Center]”; “The inhabitants of Orhei are taken aback”; 

• Priority information manipulation technique: Televiziunea Centrală aired a news story 

in which it tried to suggest (suggestion technique) that the detention of the two MPs is 

illegal, and only in the further stories it presented other details of procedure; 

• False information: “… NAC officers forced Marina Tauber into the car.” The footage aired 

by Televiziunea Centrală and by other media outlets, however, clearly shows that Marina 

Tauber got into the NAC car without being forced by officers; 

• Lack of the right to reply: In one of the stories, the representatives of the “Sor” Party 

accused the current government and Igor Dodon of bringing the justice system under their 

control, but Televiziunea Centrală failed to ensure the accused their right to reply; 

• Generalization: “The inhabitants of Orhei are taken aback …”; “The Orheians are 

outraged by the illegal actions of prosecutors and police ….” 

NTV Moldova covered the monitored topic in the newscast on September 16. Overall, NTV 

Moldova presented information in a neutral manner, with the exception of one failure to ensure the 

right to opinion (Marina Tauber and Reghina Apostolova). Accent TV covered the topic using the 

same scenario, text, and footage as NTV Moldova. PRO TV Chișinău, TV8, Jurnal TV, the public 

television Moldova 1, and Sputnik.md covered the topic in a neutral and unbiased manner, without 

violations or professional ethics or manipulation techniques. Unimedia.info generally did the same, 

with the exception of one failure to ensure the right to reply: “… Marina Tauber said she was 

expecting that, and that Igor Dodon is to blame.” This portal should have asked Igor Dodon for a 

reply, given he was mentioned/accused in news. 

Kp.md published five news stories/reports on the monitored topic on September 16. One of them 

was taken from Aif.md, and the remaining four were its own product. In its own stories, Kp.md 

committed several violations of professional ethics: 

• Lack of the right to reply: “Denis Ulanov called Marina Tauber’s and Reghina 

Apostolova’s divestiture of parliamentary immunity a political order and a personal revenge 

of Igor Dodon against the party chairman Ilan Sor.” Kp.md had to ensure the right to reply 

to Igor Dodon, directly accused by one of the sources in the news story; 

• Tendentious headlines: “Video with the detention of “Sor” Party MPs: The angry crowd 

tried to get Marina Tauber out of the police’s hands”; 

• Generalization: “According to experts, the police was too polite with the people gone wild”; 

• Reference to sources that cannot be checked: “According to our sources, the MPs of the 

“Sor” Party were not planning to flee”; “… the source told us.” Also, in one of the articles 

Kp.md used a collage, and its source was shown to be “popular art from social networks,” 

which cannot be considered as correct indication of the source it was taken from; 

https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_96491.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-23-00-16-09-2019_96179.html
https://www.youtube.com/watch?time_continue=18&v=KBCv21PzZsg
http://ntv.md/news/26533
http://a-tv.md/index.php?newsid=66324
https://protv.md/jurnale-de-%C8%99tiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-16-09-2019---2504842.html
https://www.youtube.com/watch?v=xHCsrrGJVKE
http://www.jurnaltv.md/news/7958f898c5840876/jurnalul-orei-19-16-septembrie.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-16-septembrie-2019
https://unimedia.info/ro/news/24a3975e66b54a14/reactia-marinei-tauber-si-reghinei-apostolova-dupa-ce-procurorul-general-interimar-a-solicitat-ridicarea-imunitatea-acestora.html
https://www.kp.md/online/news/3608318/
https://www.kp.md/online/news/3608544/
https://www.kp.md/online/news/3608609/
https://www.kp.md/daily/27029/4093602/


 

 

11 

• Mixture of facts with opinions: “However, both Tauber and Apostolova were detained in 

Orhei. Do you see the logic in it? Still, it exists … What will happen with the arrested women 

– only time will tell… I don’t know why, but I believe it is only the beginning of arrests of 

those involved in the theft of the billion.” 

 

Topic 5. Sandu Government at 100 days 

 

Context: On September 23, 2019, the Association of Sociologists and Demographers of the 

Republic of Moldova released the opinion poll “Maia Sandu Government at 100 days in the 

opinion of the population.” The same day, September 23, the Democratic Party (PDM) 

organized a briefing, where they made statements about the first 100 days of the Sandu 

Government. On September 24, Prime Minister Maia Sandu, accompanied by some of the 

members of the cabinet, presented the Report on the Government’s work in the first 100 days. 

 

General conclusion. For many of the monitored media outlets, what the media called the “story” of 

Maia Sandu was more important than the report itself. Other outlets used this topic to focus (only) 

on negative things and on the mistakes of the current Government, comparing it with the previous 

one (Prime TV, Canal 3). Nearly all monitored media outlets committed violations of professional 

ethics. 

Prime TV covered the topic in a tendentious and unbalanced manner. This television aired news 

about the report on the first 100 days of the Government both in the newscast on September 23 

(PDM briefing where the party spoke about its opinion of the Government’s work), and in the one 

on September 24 (news about the presentation of the Government’s report). Prime TV used: 

• Priority information manipulation technique: In the newscast on September 23, the day 

before the presentation of the Government’s report, Prime TV reported from the PDM 

briefing, where its representatives resorted to a comparison: they presented themselves in an 

exclusively positive light, as a party that held the executive power between 2016 and 2019 

(“national savior” manipulation technique), while accusing the current country’s 

leadership of the poor situation in the country (“scapegoat” manipulation technique”. 

“Maia Sandu did not present a report for this period; instead, the former prime minister 

Pavel Filip made an alternative report”; 

• Lack of the right to reply: The phrase “The current Government’s representatives have not 

yet reacted to the report of the Democratic opposition” cannot be qualified as ensuring the 

right to reply; 

• Mixture of facts with opinions: “The prime minister maintained a lyrical tone during the 

entire 20-minute presentation …”; “Maia Sandu held to the narrative line and closed the 

speech with a happy end”; “At the presentation of the report, there were more flags than 

ministers in the room”; 

• Change of accents / Suggestion: “Maia Sandu said that the Government managed to get 

loans from external partners, but the money will have to be returned by citizens”; “The list 

of failures was shorter”; 

• Information blurring technique: “… Minister Andrei Nastase did not attend the event. In 

the past, however, he used to come uninvited to meetings attended nu the prime minister.” In 

this case, Prime TV manipulated by not informing media consumers correctly, intentionally 

omitting the reason why Andrei Nastase did not attend the event – his participation in the 

campaign for local elections. 

Canal 3 covered the topic in a tendentious and biased manner, using the same scenario, sources, 

text, and footage as Prime TV. Among other things, this television used: 

https://www.kp.md/daily/27029/4093602/
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_96573.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_96582.html


 

 

12 

• Priority information manipulation technique / Biased selection of opinions: In the 

newscast on September 23, Canal 3 aired the story “Unmet expectations,” which was based 

on a vox pop and contained the opinions (all negative) of several people about the work of 

the Sandu Government. Thus, this television anticipated the release of the Government’s 

report at 100 days by disseminating opinions; 

• Generalization: “… political analysts also believe that the changes that occurred in politics 

in the last few months have negatively affected …”; 

• Mixture of facts with opinions: “In a slightly euphoric atmosphere, Maia Sandu presented 

today the Report on the work of the Government in the first 100 days. The document is full of 

metaphors and lacks concrete achievements”; “Overall, without much modesty, Maia Sandu 

firmly concluded that the current Government is the most honest of all times.” 

PRO TV Chișinău had one case of mixture of facts with opinions: “At 100 days from the coming 

of the Sandu Government, people have not understood much. Moldovans say either that it is too little 

time for conclusions, or that nothing notable happened.” Otherwise, the information was presented 

in a neutral and unbiased manner. TV8 had a similar approach, with the exception of one case of 

irony: “Directors can make a film out of the Government’s 100 day report.”  

The public television Moldova 1 did not violate professional ethics or use manipulation techniques 

in the coverage of this topic. The same situation we found at Jurnal TV, which covered the 

presentation of the Government’s report in detail (about 10 minutes of airtime). 

Televiziunea Centrală focused exclusively on the negative aspects of the Report, presenting 

information in a tendentious and biased manner, by using: 

• Tendentious headlines: “Report with rats and ships”; 

• Mixture of facts with opinions: “Maia Sandu came to report with only two of the nine 

ministers, and she delivered a syrupy speech full of metaphors”; “Finishing with metaphors, 

the prime minister did not hesitate to throw stones into the garden of the former leadership, 

accusing them of all evils and making excuses for herself …”; “Maia Sandu boasted of the 

series of dismissals and decapitation of public institutions, suggesting that clean-ups will 

continue”; 

• Generalization: “Political analysts … and members of the PSRM-ACUM alliance, including 

Octavian Ticu and Lilian Carp, criticized …”; “Moldovans say that almost nothing has been 

done.” 

Sputnik.md failed to ensure the right to reply/opinion to those accused (PDM) by one of the sources 

(Maia Sandu). Also, Sputnik.md had one case of mixture of facts with opinions: “Although so far 

we could see only detention of people who had direct or indirect connection with the former 

leadership, the prime minister promises that the current leadership is focused on increasing the 

well-being of citizens and on building a fair justice system that cannot be influenced by politics.” 

Unimedia.info also informed the public in a neutral and unbiased manner, with a small exception: it 

did not ensure the right to reply to the accused in one of its articles. 

NTV Moldova resorted to biased selection and interpretation of data, implicitly change of 

accents: “More and more Moldovans believe that things in our country are going into a good 

direction. This is the conclusion of the Association of Sociologists and Demographers of Moldova… 

According to the survey, over 25% are pleased with the way the country is governed, and 23% are 

not quite pleased… At the same time, 49% are saying that Maia Sandu’s Government is capable of 

changing things for the better, while 42% are skeptical about it ….” Accent TV used the 

information blurring technique: it made separate news stories about the big popularity of President 

Igor Dodon and the PSRM and about the “geopolitical preferences of Moldova,” omitting 

information about the work of the Government. Accent TV also used: 

https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-23-00-23-09-2019_96220.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-23-00-24-09-2019_96227.html
https://protv.md/jurnale-de-%C8%99tiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-23-09-2019---2505534.html
http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-24-09-19/
http://www.jurnaltv.md/news/57626f710f419841/jurnalul-orei-19-24-septembrie.html
https://www.youtube.com/watch?v=eMKVngvJQDk
https://sputnik.md/video/20190924/27660472/A-fost-sau-nu-reforma-Guvernului-un-esec-Ce-spune-premierul-Maia-Sandu.html
http://ntv.md/news/26775
http://a-tv.md/index.php?newsid=66821


 

 

13 

• Generalization / Reference to sources that cannot be checked: “Analysts believe that 

these days are crucial for understanding and assessing the real intentions of the new 

Government.” 

Kp.md did not publish any news on the monitored topic, which can be qualified as omission. 

 

CONCLUSIONS 

In the reporting period, July 1 – September 29, 2019, all 12 monitored media outlets committed 

violations of professional ethics and/or used at least one manipulation technique in the presentation 

of information. The main violation committed by editorial teams is still mixture of facts with 

opinions, followed by failure to ensure the right to reply and generalization. 

Tendentious and ironic headlines remain in the list of “preferences” of several media outlets (Prime 

TV, Televiziunea Centrală, Canal 3, NTV Moldova, Accent TV, Kp.md). While labeling and 

negative image transfer are no longer present, the cases of false information returned (Televiziunea 

Centrală, Prime TV, and Canal 3), and are increasingly frequent references to sources that cannot 

be checked (Canal 3, Televiziunea Centrală, Kp.md, Accent TV). At the same time, ironic 

approaches are more intense now (TV8, Unimedia.info, Televiziunea Centrală, and Accent TV).  

The most often used manipulation techniques for the 12 monitored media outlets were “internal 

enemy” technique, which usually goes together with the “national savior” technique (Prime TV, 

NTV Moldova, Accent TV, Televiziunea Centrală, Sputnik.md, Canal 3), and the priority 

information technique (Televiziunea Centrală, Prime TV, Canal 3). Cases of generalization are 

also more frequent (Prime TV, NTV Moldova, Televiziunea Centrală, Kp.md, Canal 3, Accent 

TV), as well as blurring of information (Prime TV, Accent TV).  

Politicization of topics and their presentation from the perspective of political preferences continued. 

Thus, televisions Prime TV and Canal 3 mostly aired the same news content, which favored the 

Democratic Party (PDM) and its representatives and presented in an exclusively negative light the 

ACUM Electoral Bloc and the Party of Socialists (PSRM). NTV Moldova and Accent TV, in their 

turn, favored President Igor Dodon and the PSRM in its news reports. At the same time, Jurnal TV 

sometimes politicized topics, favoring ACUM and certain politicians (Andrei Nastase). 

The monitoring of Sputnik.md showed violations such as the lack of the right to reply and the 

“national savior” manipulation technique, while Kp.md used generalization, omission, and 

tendentious headlines. The public television Moldova 1 used suggestion and the “national savior” 

technique. PRO TV Chișinău overall covered the majority of the monitored topics in a fair, neutral, 

and unbiased manner. TV8 slightly abused irony, and Unimedia.info several times “forgot” to 

ensure the right to reply to the accused. 

 

RECOMMENDATIONS 

• The Audiovisual Council (AC), based on article 75 (Responsibilities of the Audiovisual 

Council) and article 86 (Cooperation with civil society) of the Code of Audiovisual Media 

Services of the Republic of Moldova, should take note of the findings and monitor the 

televisions, the content of which has been reported to deliver manipulating information. 

These actions are necessary in order to identify violations of legislation and apply sanctions. 

• The editors of TV stations are urged to supervise the editorial content so that it complies with 

the mission of the media to inform the public and correctly present the reality, and not with 

the desire of political circles to promote their interests and attack opponents. 

• Reporters are encouraged to report all relevant facts on events in an unbiased manner and 

after verifying information, not selectively or unilaterally. 

http://lex.justice.md/md/378387/
http://lex.justice.md/md/378387/


 

 

14 

• Media consumers are advised to seek information in several media sources, in order to avoid 

the risk of receiving wrong and manipulating information. 

 


