
Memoriu privind libertatea presei în Republica Moldova 
(3 mai 2015 - 3 mai 2016) 
 
În perioada 3 mai 2015 - 3 mai 2016, presa din R. Moldova și-a păstrat statutul de 
parțial liberă în Raportul Freedom House, iar în clasamentul întocmit de Organizația 
Reporteri fără Frontiere țara noastră a cedat patru poziții față de anul precedent, 
situându-se pe locul 76 în lista celor 180 de țări analizate. Ca și în ultimii ani, breasla a 
rămas divizată, iar problemele vechi s-au agravat. A continuat să se manifeste controlul 
politic asupra instituțiilor de presă; s-a confirmat concentrarea excesivă a mass-media 
în mâinile unor patroni-politicieni, iar concurența pe piața media a fost neloială. 
Jurnaliștii, în special cei de investigație, s-au confruntat cu probleme în obținerea 
informației din partea instituțiilor publice. Cazurile de agresare verbală și de intimidare a 
reprezentanților presei s-au multiplicat. În octombrie 2015, participanții la primul Forum 
al Mass - Media din Moldova au transmis autorităților o Foaie de Parcurs, în care au 
enumerat acestea și alte probleme din domeniu și au îndemnat autoritățile să se implice 
activ în soluționarea lor.  

Deficiențele cadrului  legal  

Deși Programul de activitate al Guvernului pentru anii 2015-2018 prevede adoptarea 
unui nou Cod al audiovizualului, acest lucru nu s-a întâmplat în perioada de referință.  În 
loc să examineze proiectul noului cod, parlamentul a operat modificări și completări la 
codul existent, fapt care nu s-a soldat cu rezultatele scontate. Intrarea în vigoare a legii 
nr. 28, la 1 noiembrie 2015, prin care proprietarii din mass-media au fost obligați să-și 
declare pe propria răspundere proprietățile, a constatat prezența concentrării în mass-
media, dar nu a prevăzut și mecanisme de combatere a concentrării. Adoptarea în 
grabă a proiectului nr. 39, elaborat de un grup de deputați PSRM, prin care se dorea 
reducerea numărului de licențe deținute de un proprietar media, de la 5 la 2, nu a ținut 
cont de tranziția la televiziunea digitală și de alte realități. Societatea civilă a calificat 
acest proiect drept inconsistent și a solicitat Președintelui Nicolae Timofti să nu 
promulge legea, cu toate acestea, legea a fost promulgată. Au existat și alte încercări 
nereușite de a modifica și completa actualul Cod al audiovizualului, cum ar fi cele două 
proiecte de legi ce țin de asigurarea securității spațiului informațional, care încă nu au 
fost examinate de parlament.  

Societatea civilă continuă să pledeze pentru adoptarea unui cod nou, care ar soluționa  
acestea și alte probleme în ansamblu.   
 
O altă problemă este cea cu privire la accesul la informație. Jurnaliștii de investigație au 
reclamat probleme, cum ar fi taxele prea mari pentru obținerea informației de la anumite 
instituții, răspunsurile formale, nu întotdeauna la temă, termenul prea lung de 
satisfacere a cererii de informație. Centrul pentru Jurnalism Independent a propus 
câteva amendamente la această lege, care au fost înregistrate ca inițiativă legislativă de 
către un grup de deputați neafiliați. Deocamdată, proiectul de lege nu a  ajuns pe 
agenda parlamentului.   
 
Fenomenul concentrării 
 
Prin simplul fapt că proprietarii din mass-media au fost obligați prin lege să-și declare pe 
propria răspundere proprietățile pe care le dețin, fenomenul concentrării a fost 
confirmat, dar nu a dispărut. Potrivit declarațiilor pe propria răspundere publicate de 
CCA, omul de afaceri și politicianul PD Vlad Plahotniuc deține  4 televiziuni cu acoperire 



națională din cele cinci existente – Publica TV, Prime, Canal2 și Canal3 și 3 posturi de 
radio – Publika FM, Muz FM și Maestro FM. În total, acestea ar acoperi, potrivit 
estimărilor apărute în presă, circa 60-70% din piața audiovizualului. Deputatul liberal-
democrat Chiril Lucinschi este proprietarul a două canale de televiziune - TV 7 și TNT 
Bravo. Omul de afaceri Victor Ţopa, refugiat în Germania după ce a fost condamnat 
pentru șantaj în R. Moldova, este proprietarul postului Jurnal TV. În 2015, CCA a 
acordat licență de emisie postului NTV Moldova, al cărui fondator este deputatul PSRM 
Corneliu Furculiță. CCA s-a limitat doar la colectarea declarațiilor pe propria răspundere 
de la proprietari, motivând că nu are alte împuterniciri, inclusiv de a  verifica 
veridicitatea declarațiilor. Concentrarea din mass-media le permite politicienilor să se 
implice în politicile editoriale, fapt ce conduce la limitarea libertății de exprimare, la 
manipularea și dezinformarea  publicului. Acest fenomen diminuează nivelul de 
profesionalism al jurnaliștilor și vine în contradicție cu standardele europene în domeniul 
mass-media, pe care Republica Moldova s-a angajat să le respecte în cadrul Acordului 
de Asociere între RM și UE. 

Tentative de a cenzura Internetul    

În perioada de referință autoritățile au reluat tentativele mai vechi de a limita libertatea 
de exprimare pe Internet. În lipsa unei legi care ar reglementa spațiul online, Ministerul 
Afacerilor Interne a revenit la un proiect de lege mai vechi privind modificarea și 
completarea unor acte legislative. Unii experți consideră că acest proiect, aprobat de 
Guvern pe 30 martie 2016, ar putea introduce cenzura pe net. Societatea civilă a 
avertizat încă în faza de elaborare a proiectului că acesta conține prevederi 
interpretabile, dar autorii lui au ignorat avertizările. Deși, aparent, se referă la 
combaterea și prevenirea pornografiei infantile, a criminalității informatice, anumite 
prevederi ale acestui proiect de lege vizează direct libertatea Internetului, întrucât ar 
putea bloca site-urile incomode politic sau ar putea permite citirea email-urilor și a altor 
mesagerii textuale. Recent, un grup de 28 de organizații neguvernamentale au adresat 
autorităților un Apel Public în care au solicitat expertizarea internațională a proiectului 
de lege ”Big Brother”. În prezent, inițiativa se află la Parlament, în faza de audieri 
publice.  

Presa  în campania electorală 

Comportamentul presei în cadrul alegerilor generale locale, care au avut loc în 2015, a 
demonstrat că majoritatea instituțiilor media monitorizate au fost angajate politic. 
Campania electorală a fost reflectată în mass-media cu devieri considerabile de la 
normele legale și cele deontologice. Presa a avut simpatii politice în funcție de patronii 
săi; practic, instituțiile media s-au asociat cu actorii politici. Patronii-politicieni din mass-
media s-au implicat masiv în politicile editoriale ale instituțiilor media, încurajând 
autocenzura, iar instituțiile media au transmis consumatorilor de presă o informație 
părtinitoare, incompletă, adesea manipulatoare.  

Poluarea spațiului informațional 
 
Propaganda străină a continuat să afecteze spațiul informațional autohton. Despre 
aceasta au sesizat anterior la CCA și unii concurenți electorali din autonomia găgăuză, 
care s-au plâns pe susținerea prin intermediul presei din Federația Rusă a așa-
numitului ”candidat al Moscovei” în alegerile pentru funcția de bașcan. Despre 
necesitatea securizării spațiului informațional s-a discutat și la Primul Forum al Mass -  
Media din Moldova, din octombrie 2015, unde participanții au pledat pentru adoptarea 



unor prevederi speciale, care ar diminua influența propagandei străine în R. Moldova. O 
lege specială nu a fost însă adoptată și, în lipsa cadrului legal, mai mulți radiodifuzori 
care retransmit posturi din Federația Rusă au difuzat pe teritoriul R. Moldova emisiuni,  
pe care CCA le-a sancționat, constatând derogări grave de la legislația națională. În mai 
2015, CCA a  dispus sistarea retransmisiunii postului de televiziune Rossia24 pe 
teritoriul Republicii Moldova. Alți radiodifuzori – Prime TV, Ren Moldova, RTR - 
Moldova, postul TV7 – au fost amendați pentru punerea pe post a unor emisiuni cu 
conținut propagandistic, retransmise din Rusia. Amenzile nu au împiedicat însă 
radiodifuzorii să comită din nou astfel de derogări. Pe 29 martie 2016 postul de 
televiziune Ren Moldova a fost sancționat din nou, de data aceasta, cu suspendarea 
dreptului de a difuza anunţuri publicitare pentru 72 de ore, în urma monitorizării 
emisiunii „Военная тайна” (Taina militară), difuzată la sfârșitul lunii ianuarie curent, 
care interpreta în mod propagandistic situația politică din R. Moldova.  

Situația din audiovizualul public 

IPNA Compania Publică Teleradio - Moldova s-a aflat în proces continuu de reformare, 
unele reorganizări au și avut loc, însă schimbările calitative majore încă sunt așteptate 
de consumatori. Din cauza tehnologiilor învechite, a cheltuielilor ineficiente și datoriilor 
de milioane de lei acumulate de companie, nu a fost posibilă modernizarea instituției. 
Astăzi, Teleradio-Moldova nu poate ține piept concurenței din partea posturilor private. 
Aleasă cu scandal la funcția de președintă a TRM, Olga Bordeianu se află până în 
prezent în proces de judecată cu unul dintre membrii CO și încă nu a demonstrat că 
dispune de suficiente capacități manageriale pentru a soluționa marile probleme ale 
companiei.  

De menționat că postul public Moldova 1 a avut în acest an un comportament relativ 
echilibrat  i nepărtinitor în mediatizarea subiectelor ce ţin de campania electorală, fapt 
constatat de organizațiile care au monitorizat comportamentul presei în alegeri. 

IPRA Compania Teleradio – Găgăuzia (TRG) a trecut, de asemenea, prin momente 
dificile. Conflictele interne din cadrul administrației TRG s-au soldat cu demisia fostei 
președintă a instituției, Anna Harlamenco. Situația s-a agravat după ce Adunarea 
Populară a Găgăuziei a adoptat Legea ”Cu privire la televiziune și radio”, care, în martie 
2016, a fost promulgată de bașcanul Irina Vlah.  

Situaţia presei scrise 
 
Editorii presei scrise au reclamat  i în această perioadă probleme în colaborarea cu 
distribuitorii ediţiilor periodice, în special, cu Întreprinderea de Stat „Po ta Moldovei” , 
care a fost acuzată de ineficienţă  i impunerea unor condiţii contractuale abuzive. 
Autorii proiectului noii legi a po tei (redenumită ulterior în Legea comunicaţiilor po tale) 
au exclus distribuţia ediţiilor periodice din lista serviciilor po tale universale, contrar 
Directivei Parlamentului European privind normele comune pentru dezvoltarea pieței 
interne a serviciilor poștale ale Comunității și îmbunătățirea calității serviciului. Datorită 
presiunilor din partea Asociaţiei Presei Independente  i a editorilor, proiectul a fost 
amendat în lectura finală  i adus în conformitate cu directiva europeană.  
 
 Libertatea presei în regiunea transnistreană 
 
Autoritățile din regiunea transnistreană au intensificat controlul asupra mass-media în 
perioada de referință, 2015 fiind și un an electoral. Aceste tendințe s-au accentuat pe 



parcurs și, în aprilie 2016, în stânga Nistrului a fost interzis accesul cameramanilor și 
fotografilor în sala de ședințe a sovietului suprem din regiune. Deputații de la Tiraspol 
au luat această decizie după ce au examinat și analizat materialele apărute în presă, 
din ianuarie până în aprilie, despre activitatea sovietului suprem, care nu au fost pe 
placul lor. Un alt motiv invocat de autorități a fost lipsa spațiului în sala de ședințe. În 
prezent, doar serviciul de presă al sovietului suprem are dreptul să filmeze și să 
fotografieze în sediul acestei instituții. Pentru a avea acces la materialele video și la 
fotografii, jurnaliștii trebuie să adreseze o cerere specială. Acest act este calificat de 
către experții media drept manifestare a cenzurii și limitare a libertății de exprimare.  
 
Agresarea verbală și fizică a jurnaliștilor 
 
Abuzuri la manifestațiile de protest 
În iulie, echipa Jurnal TV și echipa portalului de știri Omega, au fost împiedicate de 
protestatari să filmeze un protest desfășurat în faţa locuinţei prim-vicepre edintelui 
Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc. În octombrie, o echipă de filmare a postului 
Publika TV a fost agresată de un grup de protestatari în "Orășelul Demnități". În 
noiembrie, în timpul protestelor de la Ministerul Afacerilor Interne, un cameraman al 
televiziunii online Today.md a fost lovit cu pumnul în cap  i bruscat de către un 
protestatar. Tot aici, jurnaliști de la Publika TV au fost înjurați de un grup de cetățenii 
care nu erau de acord cu politica editorială a acestui post TV. În ianuarie, 2016,  potrivit 
portalului Today.md, operatorul de imagine ar fi fost deposedat de camera de luat 
vederi și de echipamentul de transmisiune Live în timpul protestelor de la parlament. În 
februarie, echipa Publika TV a fost agresată verbal în timpul protestelor de la 
Judecătoria sectorului Râșcani din mun. Chi inău.  
 
Limitarea accesului la informație 
În iulie, o echipă a postului Jurnal TV nu a fost lăsată să intre în incinta Primăriei 
ora ului Orhei. O persoană, care a refuzat să se prezinte, l-a agresat pe operator, a 
lovit camera video  i a dat indicaţii agentului de pază al instituției să-i dea afară pe 
jurnali ti. În decembrie, corespondentul Radio Orhei nu a fost lăsat să intre la ședința 
publică a Consiliului Orășenesc Orhei, pe motiv că nu are ”înregistrare prealabilă la 
secretară”. În ianuarie, un colaborator al site-ului play.md nu a fost lăsat să-l filmeze pe 
Gheorghe Cavcaliuc, șeful interimar al Inspectoratului General de Poliție și s-a plâns că 
i-a fost distrusă camera de filmat. Tot în ianuarie,  jurnaliștii prezenți la sediul Partidului 
Democrat din Moldova (PDM) pentru a se informa despre ședința Biroului Politic al 
PDM și anunțarea candidatului acestei formațiuni la funcția de prim-ministru al R. 
Moldova, s-au pomenit încuiați în sediul PDM, iar liderii PD au ieșit din sediu, evitând 
astfel eventualele întrebări din partea presei. În martie, Serviciul de pază al Primăriei 
Bălți a interzis echipei Publika TV să intre în audiență la viceprimarul Lilia Sava, după 
ce primarul municipiului Bălți, Renato Usatîi, declarase pentru Publika TV că nu va 
permite jurnaliștilor de la acest post să participe la ședințele Consiliului municipal. 
 
Pe întreg parcursul perioadei de referință, cameramanii nu au avut acces la ședințele în 
plen ale Parlamentului, problema fiind rezolvată abia pe 13 aprilie 2016, când Biroul 
Permanent al Parlamentului a modificat Regulamentul de acreditare a jurnaliștilor care 
permite cameramanilor să filmeze în sala de ședințe. Accesul a fost permis în urma 
presiunilor din partea mass-media și societății civile exercitate prin intermediul diferitelor 
acțiuni în cadrul Campaniei ”Vrem acces în parlament!”, inițiată de CJI în 2014. În 
cadrul acesteia au fost  organizate permanent  flashmob-uri,  colectate semnături pentru  
petiții, iar în zilele când aveau loc ședințele în plen ale deputaților, în fața sediului 
Parlamentului era instalat gardul ”Țarcul presei”.  



 
Interdicții pentru jurnaliștii străini  
În septembrie, corespondentul special al portalului Meduza.io cu sediul la Riga, Ilya 
Azar, care pleca spre Moscova, a fost oprit la serviciul de pașapoarte de la Aeroportul 
Chișinău și i s-a cerut să declare cu cine s-a întâlnit la Chișinău și ce informație are în 
calculator. În octombrie, două echipe ale canalului rusesc de televiziune NTV au primit 
interdicţie de intrare în Moldova. Tot în octombrie, operatorul Ilya Naliotov și sunetistul 
Andrei Urciuk, de la canalul tv "Россия24", nu au fost lăsați să intre în R. Moldova ”din 
motive de securitate”.   
 
Atacuri cibernetice și tehnice 
În decembrie, site-ul RISE.md a fost supus unui atac cibernetic masiv de tip DdoS, 
după publicarea unei serii de documente, între care și o presupusă scrisoare a 
procurorului Ivan Diacov către oligarhul Vladimir Plahotniuc, precum și stenograme ce 
dezvăluiau anumite legături criminale atribuite deputatului PD Constantin Țuțu. În 
ianuarie, operatorul naţional de telecomunicaţii „Moldtelecom” a sistat emisia unor 
posturi tv care transmiteau imagini de la protestul din faţa parlamentului. Au fost blocate 
de către Moldtelecom mai multe posturi TV care transmiteau evenimentele din fața 
parlamentului - TV7, Moldova 1, Canal 2, Canal 3, ProTV Chi inău, Publika TV  i 
Prime. În aprilie, a fost întreruptă transmisiunea prin satelit a postului TV7 din cauza că 
TDB - service, care prestează servicii de difuzare a semnalului tv prin reţeaua de satelit, 
a încetat să-și îndeplinească obligaţiile contractuale. Ca urmare, telespectatorii din 
majoritatea localităților din republică nu au avut acces la programele postului TV7. 
 
Recomandări 
 
Autoritățile R. Moldova ar trebui să trateze mass-media ca pe un institut social capabil 
să contribuie esențial la democratizarea țării. Pentru aceasta, recomandăm 
guvernanților: 
 
 
● Să întreprindă măsuri eficiente în vederea consolidării independenței mass-media și a 
profesionalismului jurnaliștilor, în conformitate cu cerințele prevăzute în  Acordul de 
Asociere între Republica Moldova și Uniunea Europeană; 

 
● Să realizeze fără tergiversări prevederile incluse în Programul de activitate al 
Guvernului pentru perioada 2015-2018, referitoare la mass-media;  
 
● Să renunțe la relele practici de a folosi presa în interese înguste, de partid sau 
personale, de a se implica în politicile editoriale ale instituțiilor media pe care le 
finanțează în calitate de patroni; 
 
● Să examineze cu o mai mare responsabilitate principalele probleme ale domeniului 
mass-media, expuse  în Foaia de Parcurs, elaborată în cadrul Primului Forum al Mass - 
Media din Moldova și să se implice realmente în soluționarea lor;  
  
● Să întreprindă toate măsurile pentru adoptarea în procedură de urgență a unui nou 
Cod al audiovizualului, care ar aduce o viziune modernă în audiovizual, în 
corespundere cu standardele internaționale privind mass-media;  
 



● Ca structură ce reglementează situația din audiovizual, CCA, ca garant al interesului 
public, să nu admită poluarea spațiului informațional, atât de către radiodifuzorii străini, 
cât și de cei autohtoni; 
 
● Instituțiile statului să asigure accesul liber al jurnaliștilor la informație - o condiție sine-
qua-non pentru construirea unui stat democratic.  
 
Centrul pentru Jurnalism Independent 
Asociația Presei Independente 
Asociația Presei Electronice 
Comitetul pentru Libertatea Presei 
Uniunea Jurnaliștilor din Moldova 
Centrul „Acces-info” 
Asociația Telejurnaliștilor Independenți 
Centrul de Investigații Jurnalistice 
Centrul Tânărului Jurnalist din Moldova 
 


