
 

 

               

 

  

 

 

 

 

 

Monitoring Report No. 8 

 

Elements of Propaganda, Information Manipulation and Violation of Journalism 

Ethics in the Local Media Space 

 

August 1, 2017- October 1, 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The report was developed by the Independent Journalism Center within the Media 

campaign against false and biased information STOP FALS!, conducted by the 

Association of Independent Press (API), Independent Journalism Center (IJC) and  

Association of Independent TV Journalists (ATVJI). 

 

http://api.md/category/stop-fals


 

 

 

I. GENERAL INFORMATION 

 

From 1 August 2017 to 1 October 2017, the Independent Journalism Center monitored 12 media 

institutions – news portals and TV channels, to identify whether disseminated media content breached 

ethical norms and contained elements of information manipulation. Monitoring team analyzed the 

way these media institutions covered events of public interest in politics, economy, foreign policy, 

and other fields, and also if journalists observed professional and ethical norms, such as verification 

of information from a range of sources, diversity of opinions, and balance in news reports about 

conflicts, etc. By making reference to the Journalist Code of Ethics and other specialized academic 

works, it was possible to identify information manipulation processes and techniques.  

 

The analysis was based on the assumption that news stories are primary source of content people 

consume to inform themselves about daily reality. Therefore, irrespective of media owners' views on 

political or economic matters, news stories must contain exclusively facts and not journalists' 

opinions, they should be written in a neutral and accessible language, and reflect reality as accurately 

as possible, and observe balance of sources. 

 

The Purpose of Monitoring 

 

To establish whether media observed professional ethics in addressing issues of public interest, and 

used any manipulation techniques. More specifically, the monitoring aimed to expose the mistakes 

journalists made intentionally or unintentionally when reporting facts. Thus, case studies and reports 

would have an educational role. Another purpose of the monitoring was to enhance media consumers’ 

awareness of risks of unsafe information sources. Thus, monitoring helps consumers understand how 

media can manipulate, enables them distinguish between a manipulative journalistic story and a story 

that covers reality in an equidistant manner. 

 

The selection criteria of the media outlets monitored were: 

• Coverage area – national; 

• Language: Romanian and Russian; 

• Impact – circulation and audience. 

 

Broadcast media: Publika TV (news on the website Publika.md), Prime TV, Canal 2, Jurnal TV, 

Accent TV, RTR (newscasts prepared in Republic of Moldova), NTV Moldova; 

 

Online press: Ziarulnațional.md, Noi.md; Gagauzinfo.md, Sputnik.md, Deschide.md. 

 

Methodology 



 

 

 

The report focused on political, economic and social events of major public interests that occurred 

during the monitoring period, and analyzed the way media covered these events, by looking at the 

language and images used by journalists; the mode of selecting events for coverage; accuracy of 

source quoting and tonality of presentation in line with the guidelines of the Journalist’s Ethical Code 
1, guidelines and recommendations in the field of quality and responsible media, 2 and notions of 

manipulation and propaganda, based on the Dictionary of Sociology3. 

 

Manipulation is defined as: "the act of making a social actor (person, group, community) think and 

act in a manner compatible with the interests of the initiator and not with his/her interests, by using 

persuasion techniques that intentionally distort the truth giving the impression of freedom of thought 

and decision. Unlike the influence of the rational persuasion type, manipulation is aimed not to a 

more accurate and deeper understanding of the situation but to imprinting in the mind of a convenient 

understanding, falling back both on the misleading by using forged arguments on  emotional non-

rational levels’." 

 

Propaganda: "the systematic activity of transmission, promotion or dissemination of doctrines, 

theses or ideas from the standpoint of a particular social group and ideologies, in order to influence, 

change, form concepts, attitudes, opinions, beliefs and behaviors. The propaganda is performed in 

such way as to lead to the realization of the goals and interests of the group it serves. There is no 

value-neutral or objective propaganda."  

 

Main subjects monitored between 1 August 2017 and 1 October 2017: 

 

- Russian Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin was declared to be persona non grata in Moldova 

(2 August 2017); 

- The dispute between the Government and the President over the participation of military staff in 

the military drill in Ukraine (5 September 2017); 

- The anti-government protest organized by the Opposition (17 September 2017);  

- The meeting against the Government and in support of President, organized by the Socialists (24 

September 2017). 

 

II GENERAL TRENDS 

                                                 
1 Moldovan Journalist Code of Ethics, 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 
2 Style Guidelines Containing the Ethical Rules for Journalists, API, 
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 
3 Catalin Zamfir, Lazar Vlasceanu, Dictionary of Sociology, Bucharest, 1998, p.332, p.457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-
Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

 

 

Monitoring data showed that journalists from several monitored media institutions continued to 

breach ethical norms when making news stories. Following elements featuring information 

manipulation, propaganda and infringements of the Code of Ethics were identified: 

 

Lack of balance in reports – Publika.md, Accent TV (in the news stories about declaring Dmitri 

Rogozin to be persona non grata), Publika.md, Prime TV, Canal 2, Jurnal TV (in the news story about 

the protest on 17 September); NTV Moldova (in the news story about the participation of military 

staff in military drill in Ukraine; the story about Socialists' meeting); Accent TV, Noi.md (in the news 

story about Socialists' meeting). 

 

Blurring – Accent TV (in the news story about declaring Dmitri Rogozin to be persona non grata). 

 

Lack of reply of a person concerned in a story about a conflict  – Accent TV (in the news story 

about declaring Dmitri Rogozin to be persona non grata); NTV Moldova (in the news story about the 

participation of military staff  in military exercise in Ukraine); Prime TV (in the news story about 

Socialists' meeting). 

 

Mixture between facts and opinions – NTV Moldova (in the news story about the participation of 

military staff in military drill in Ukraine; in the news story about Socialists' protest).  

 

Quoting anonymous experts – NTV Moldova, Accent TV (in the news story about the participation 

of military staff in military exercise in Ukraine), Prime TV (in the news story about Socialists' 

meeting). 

 

Selective presentation of facts and opinions – NTV Moldova (in the news story about the 

participation of military staff  in military exercise in Ukraine), Publika.md, Noi.md (in the news story 

about the protest on 17 September).  

 

Ignorance of certain facts in news stories – Accent TV (in the news story about the protest on 17 

September). 

 

Generalization – Publika.md, Canal 2, NTV Moldova (in the news story about Socialists' meeting).  

 

 

III DATA ANALYSIS 

 

https://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_5002848.html#gallery
http://a-tv.md/index.php?newsid=33753
https://www.publika.md/protest-esuat-al-opozitiei-unii-manifestanti-au-fost-agresivi-iar-altii-s-au-aratat-dezamagiti-ce-demnitate-mai-vor-ei-si-ce-adevar_2980788.html
http://www.prime.md/ro/primele-stiri-17-septembrie-2017-21-00_60936.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-17-septembrie-2017-1900_72449.html
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/9/18/jurnalul-orei-19-18-septembrie-10300996/#1
http://ntv.md/news/13449
http://a-tv.md/index.php?newsid=35566
https://www.noi.md/md/news_id/246337
http://a-tv.md/index.php?newsid=33753
http://a-tv.md/index.php?newsid=33753
http://ntv.md/news/13449
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_61216.html
http://ntv.md/news/13417
http://ntv.md/news/13417
http://a-tv.md/index.php?newsid=34932
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_61216.html
http://ntv.md/news/13449
https://www.publika.md/protest-esuat-al-opozitiei-unii-manifestanti-au-fost-agresivi-iar-altii-s-au-aratat-dezamagiti-ce-demnitate-mai-vor-ei-si-ce-adevar_2980788.html
http://www.noi.md/md/news_id/245087
http://a-tv.md/index.php?newsid=35376
https://www.publika.md/psrm-a-scos-oamenii-in-strada-sa-ceara-republica-prezidentiala-si-alegeri-anticipate_2981493.html
http://www.canal2.md/news/socialistii-au-iesit-la-miting_72833.html
http://ntv.md/news/13848


 

 

1st Subject: Russian Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin was declared to be persona non 

grata in Moldova (2 August 2017)4 

 

On 2 August 2017, Moldovan government declared Russian Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin 

to be persona non grata, motivating its decision by Rogozin's offensive public statements about 

Moldova and its people. The decision was a consequence of Rogozin’s failed attempt to visit Chisinau 

and Tiraspol a week earlier due to Romania restricting access to its airspace for the plane which had 

him on board, based on a 2014 ban by the European Union. A part of monitored media institutions 

(Noi.md, Ziarulnational.md, Deschide.md and Sputnik.md) presented the most relevant facts 

when covering this subject, but offered little background information. At the same time, Jurnal TV, 

NTV Moldova and RTR Moldova didn’t report on this subject as they had no newscasts on 2 August 

2017. 

 

Publika.md covered the subject in detail during their Newsroom show, presenting Government's 

arguments justifying its decision and the response of President Igor Dodon, who criticized it. The 

subject was presented in a slightly biased manner, by praising – through the voices of government 

representatives and political analysts – the government’s decision, on one hand, but without taking 

into account the context and background of this decision. The news background ignored relevant 

details from the past, namely the relation between Rogozin and Moldovan Government, including the 

fact that last year Russian Deputy PM met with Moldovan PM Pavel Filip and Octavian Calmîc, 

Minister of Economics. This detail would have enabled viewers to analyze objectively Government’s 

decision concerning this representative of the Russian Federation authorities in Moscow in charge of 

settling the Transnistrian issue. 

Canal 2 briefly presented this subject in the newscast at 19.00, including information from the 

Government meeting and Igor Dodon's response, without providing context. The news story on 

Prime TV contained the same information as on Publika.md, except that Prime TV also broadcast 

the response of Kremlin authorities. 

Accent TV presented the subject in a negative light, lacking balance, highlighting the comments of 

President Igor Dodon and those of political analysts who qualified Government's decision as a 

political mistake. From the statement that caused Dmitri Rogozin to be declared persona non grata, 

only the one referring to Vladimir Plahotniuc was cited in the text: "In the interview with TV Channel 

Russia 24, the Russian official expressed the view that behind the failure of his visit to Moldova would 

be the leader of the Democratic Party, Vlad Plahotniuc, who according to Russian Deputy Prime 

Minister is the leader of mafia that controls entire Moldova." Thus, it was suggested that the decision 

was Moldovan Government's response to Rogozin's critical remarks towards the PDM leader, hinting 

that it was a reckoning between politicians. Additionally, another manipulation technique described 

by Vladimir Volkoff as blurring was employed, consisting of deliberate overfeeding with 

                                                 
4 Case study, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-declararea-vicepremierului-rus-dmitri-rogozin-

persona-non-grata-pe-teritoriul-republicii-moldova/ 

https://www.noi.md/md/news_id/237479
http://www.ziarulnational.md/ultima-ora-vicepremierul-rus-dmitri-rogozin-declarat-persona-non-grata-in-r-moldova/
https://deschide.md/ro/stiri/politic/15781/Breaking-NEWS--Dmitrii-Rogozin-declarat-persona-non-grata-%C3%AEn-RMoldova.htm
https://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_5002848.html#gallery
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_5002848.html#gallery
http://www.publika.md/dmitrii-rogozin-a-ajuns-la-chisinau-cum-a-fost-intampinat-vicepremierul-rus-galerie-foto_2677351.html
http://www.publika.md/dmitrii-rogozin-a-ajuns-la-chisinau-cum-a-fost-intampinat-vicepremierul-rus-galerie-foto_2677351.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-victor-nofit-02-august-2017-1900_70373.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-victor-nofit-02-august-2017-1900_70373.html
http://www.prime.md/ro/dmitri-rogozin-a-fost-declarat-persona-non-grata-pe-teritoriul-republicii-moldova_59234.html
http://www.prime.md/ro/replica-kremlinului-peskov-decizia-chisinaului-este-inacceptabila_59252.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=33753
http://a-tv.md/index.php?newsid=33753


 

 

information by presenting exclusively positive facts5. Accent TV reproduced a series of statements 

and pieces of information about the allegedly beneficial plans that Dmitri Rogozin would have 

implemented if he were allowed to enter Republic Moldova. Therefore, his offensive behavior 

towards Republic of Moldova alleged by the authorities should have gone to the background, if the 

benefits lost following the ban imposed on the Russian official were to be taken into account. This 

was an attempt to manipulate the viewers by distracting their attention from facts Mr Dmitri Rogozin 

was blamed for, by highlighting alternative and allegedly positive facts. Also, at least two accusations 

lacked response from concerned persons, which is a breach of deontological rules6. According to the 

reporter, Rogozin said that Vladimir Plahotniuc is the "mafia leader who controls entire Moldova" 

and "he is the one behind the failure of his visit to Moldova and Transnistrian region,” without 

requesting any comments from the PDM leader. 

 

2nd Subject: The dispute between Government and President over the participation of military 

staff in the military drill in Ukraine (5 September 2017)7; 

 

On 5 September 2017, President Igor Dodon announced that he rejected the Defense Ministry's 

request to allow 57 Moldovan military personnel to participate in an international military exercise 

in Ukraine, under the aegis of the USA. On the second day, on 6 September, the Government 

approved the decision on the departure of military staff, whereas the presidency qualified this act as 

a defiance, announcing that it suspended the decision and appealed it to the Constitutional Court. On 

the evening of 6 September, the Defense Minister announced that military staff went to Ukraine. 

Media covered this subject several days in a row on 5, 6, and 7 September. The largest share of 

monitored media institutions covered this subject in a balanced way, however didn't provide enough 

background information regarding the nature of the exercise the military staff were attending, which 

would have helped remove the confusion – intensively promoted by certain media – that this was a 

NATO exercise. Prime TV, Publika.md and Canal 2 tackled this subject with a slight emphasis on 

the victory of PM Pavel Filip in the dispute against Igor Dodon. Portal Deschide.md used a title that 

may be considered favorable to the prime minister: "Filip left Dodon high and dry. He took charge of 

military staff participation in the exercise in Ukraine." Sputnik.md, Ziarulnational.md, RTR 

Moldova and Noi.md produced several news reports on this subject consistent with norms of news 

writing. Jurnal TV didn't cover this subject in its 19.00 newscast on 5 September nor on 6 September, 

which may qualify as ignorance. 

                                                 
5 Vladimir Volkoff, Disinformation treaty, https://fr.scribd.com/doc/10034683/Vladimir-Volkoff-Tratat-

de-Dezinformare-Cartea-194-Pagini 
6
 "The journalists must request the opinion of "all parties involved in the matter," Article 2 (2), Moldovan Journalist 

Code of Ethics, 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pd

f 
7 Case study,http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-disputa-dintre-guvern-si-presedintie-privind-

participarea-militarilor-moldoveni-la-aplicatii-militare-ucraina/ 

http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_60510_pagev_3.html
https://www.publika.md/militarii-moldoveni-vor-participa-la-exercitiile-de-instruire-in-ucraina-la-decizia-premierului-filip_2979744.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-victor-nofit-06-septembrie-2017-1900_71977.html
https://deschide.md/ro/stiri/politic/17641/Filip-%C3%AEl-las%C4%83-pe-Dodon-cu-ochii-%C3%AEn-soare-%C3%8E%C8%99i-asum%C4%83-participarea-militarilor-la-exerci%C8%9Bii-externe.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/17641/Filip-%C3%AEl-las%C4%83-pe-Dodon-cu-ochii-%C3%AEn-soare-%C3%8E%C8%99i-asum%C4%83-participarea-militarilor-la-exerci%C8%9Bii-externe.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/17641/Filip-%C3%AEl-las%C4%83-pe-Dodon-cu-ochii-%C3%AEn-soare-%C3%8E%C8%99i-asum%C4%83-participarea-militarilor-la-exerci%C8%9Bii-externe.htm
https://sputnik.md/moldova/20170905/14375659/igor-dodon-efectivul-armatei-nationale-exercitiu-militar-ucraina.html
http://www.ziarulnational.md/ultima-ora-guvernul-pune-piciorul-in-prag-si-decide-ca-militarii-moldoveni-sa-participe-la-exercitiul-din-ucraina-filip-poate-cineva-urmareste-sa-avem-o-armata-slaba/
https://www.youtube.com/watch?v=zO11ioGXutA
https://www.youtube.com/watch?v=zO11ioGXutA
https://www.noi.md/md/news_id/243137
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/7/6/jurnalul-orei-19-6-iulie-10291598/#6
https://fr.scribd.com/doc/10034683/Vladimir-Volkoff-Tratat-de-Dezinformare-Cartea-194-Pagini
https://fr.scribd.com/doc/10034683/Vladimir-Volkoff-Tratat-de-Dezinformare-Cartea-194-Pagini
http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf
http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-disputa-dintre-guvern-si-presedintie-privind-participarea-militarilor-moldoveni-la-aplicatii-militare-ucraina/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-disputa-dintre-guvern-si-presedintie-privind-participarea-militarilor-moldoveni-la-aplicatii-militare-ucraina/


 

 

 

NTV Moldova and to a lesser extent Accent TV covered the subject in a biased manner, supporting 

the idea that President Igor Dodon opposed the participation of Moldovan soldiers in a NATO 

exercise and that Republic of Moldova risked losing its status of neutral state. Specialized literature 

qualifies this practice as "exaggeration of a cause or questioning false causes",8 and is a "manipulative 

tactic that attempts either at giving credibility to a statement, or at generating certain attitude by 

focusing the attention on nonexistent, secondary or irrelevant problems." 

 

Reporters from NTV Moldova mixed facts and opinions and left several negative statements 

without granting the right to reply to the concerned person, in this case to Deputy Defense 

Minister Gheorghe Galbură. In the news story broadcast on 5 September the reporter stated that "in 

the request submitted to the President, Deputy Defense Minister Gheorghe Galbură replaced the term 

"military exercise" with a more neutral one "training", thus hoping to convince the Commander in 

Chief." Same technique was used in a news report broadcast on the next day, on 6 September. An 

example from NTV Moldova: "After the suspension of the scandalous decision by the Commander 

in Chief of Armed Forces, the Government has recourse to a new abuse. Through the spokesperson, 

the Executive announced that, in spite of President Igor Dodon's decision, Moldovan soldiers would 

participate in the military exercise in Ukraine." An example from Accent TV: "The speed with which 

Government decision was published in the "Official Gazette" showed its importance for Filip's 

Government."  

 

Selective presentation, in case of experts' opinions, is another information manipulation technique 

employed by NTV Moldova. In the newscast on 6 September, the report featured similar opinions 

by two experts on the subject of Moldovan military staff joining the Ukrainian exercise, thus lacking 

balance of sources. A similar technique was employed in a vox-populi prepared by journalists from 

NTV Moldova on 6 September, where all participants said that President should have had the final 

word in the dispute with the Government, and that Republic of Moldova should be a neutral country. 

The question asked by the reporter is not clear. According to the rules of conducting street surveys9, 

all speakers should be asked the same question and balance should be observed when giving opinions. 

In this case, it may be concluded that opinions were selected based on their message, i.e. only views 

favoring Socialists and President Igor Dodon were included. The reporter asked one participant a 

manipulative question, thus conveying a false message: "As a citizen, what is your opinion, should 

Moldova participated in NATO drills or should it remain a neutral country?" Participation in military 

drills together with NATO member states does not imply Republic of Moldova joining this military 

block; the reporter however, through his wording, induced this idea. Also during the newscast on 6 

                                                 
8 PhD Thesis, Transilvania University of Brasov, Manipulation Techniques of Electorate Through 

Marketing Research, http://www.unitbv.ro/Portals/31/Sustineri%20de%20doctorat/Rezumate/Vierasu.pdf 
9 Ion Laza, University of Oradea, Press Genres, https://fr.scribd.com/doc/25149536/CURS-Genurile-Presei-

TV 

http://ntv.md/news/13417
http://a-tv.md/index.php?newsid=34932
http://ntv.md/news/13417
http://ntv.md/news/13417
http://ntv.md/news/13449
http://a-tv.md/index.php?newsid=34998
http://ntv.md/news/13449
http://ntv.md/news/13449
http://ntv.md/news/13449
http://ntv.md/news/13449
http://www.unitbv.ro/Portals/31/Sustineri%20de%20doctorat/Rezumate/Vierasu.pdf
https://fr.scribd.com/doc/25149536/CURS-Genurile-Presei-TV
https://fr.scribd.com/doc/25149536/CURS-Genurile-Presei-TV


 

 

September anonymous experts were cited, making it impossible to verify the accuracy of the 

message. This manipulation technique – quoting anonymous experts – may be employed to convey 

the messages desired by the manipulator: "Security experts mentioned that any approximation of 

Republic of Moldova to NATO would immediately impact the situation in Transnistrian region and 

would dispel any chances of peaceful settlement of this conflict." Same technique was also used by 

Accent TV in a news story broadcast on 7 September: „It is noteworthy that Government's decision 

to go against the will of the President elected by the people is considered by several analysts to be 

nothing else than fulfilling an order from the West.”  

 

3rd Subject: The anti-government protest organized by the Opposition (17 September 2017)10 

 

On 17 September 2017, opposition parties Dignity and Truth Platform (PDA), Action and Solidarity 

Party (PAS) and Liberal-Democratic Party organized a rally in front of the Parliament building 

demanding to repeal changes to the electoral system and the legal provisions transforming the money 

which disappeared following the bank fraud into state debt, and also requiring the Opposition be 

given periodically airtime on national television. Demonstrators marched towards the headquarters 

of public TV station Moldova 1, where a minibus that the organizers later reported carrying sound 

equipment had reached, through the crowd, in front of police cordon. This act was communicated by 

the police to press as "an attempt at breaking the police cordon." 

 

The news stories about the protest on Publika.md, Canal 2 and PrimeTV had similar content and 

approach: facts were presented in a judgmental manner, which is a manipulation technique known as 

mixture between facts and opinions. In the beginning of the news stories broadcast by the three 

channels, journalists said that few people attended the meeting and that clashes with police occurred 

at the headquarters of the national TV station. Publika.md and Canal 2 didn't convey essential 

information, such as why participants were discontent and what were their demands. Prime TV 

announced that it was a protest against the mixed voting system. In this way, the channel shifted the 

focus: journalists didn't cover the protest as an essential event/fact (according to professional norms, 

journalists should present facts, not opinions in news stories); instead they created a new fact – the 

number of participants at the meeting – and built the news story around this element. Facts were 

presented in a selective way, while sources were chosen according to reporters' purpose. Thus, the 

news stories contained neither sequences of speakers' discourses from the meeting stage nor scenes 

with participants chanting. Reporters didn't interview the meeting participants to find out why they 

came to the meeting; instead they included sequences with exclusively negative messages, where 

several angry demonstrators were swearing at the shooting team. As well, people from the streets 

who were discontent by the traffic jam caused by the demonstrators' march were used as sources for 

this news story. In this case, sources were selected in a way as to express only negative opinions. As 

                                                 
10 Case study, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-protestul-anti-guvernare-organizat-de-opozitie-la-17-

septembrie/ 

http://ntv.md/news/13449
http://a-tv.md/index.php?newsid=34998
https://www.publika.md/protest-esuat-al-opozitiei-unii-manifestanti-au-fost-agresivi-iar-altii-s-au-aratat-dezamagiti-ce-demnitate-mai-vor-ei-si-ce-adevar_2980788.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-17-septembrie-2017-1900_72449.html
http://www.prime.md/ro/primele-stiri-17-septembrie-2017-21-00_60936.html
https://www.publika.md/protest-esuat-al-opozitiei-unii-manifestanti-au-fost-agresivi-iar-altii-s-au-aratat-dezamagiti-ce-demnitate-mai-vor-ei-si-ce-adevar_2980788.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-17-septembrie-2017-1900_72449.html
http://www.prime.md/ro/primele-stiri-17-septembrie-2017-21-00_60936.html


 

 

a consequence, the viewers of the three TV channels learned that there were only a few participants 

at the meeting and that they had an aggressive behavior: this is the image built by reporters. However, 

the audience didn't learn why people took again to the streets, why they were discontent, what their 

demands and chants were, how opposition leaders motivated the protest and what their commentaries 

about the incidents with police were. Journalists have the professional duty to present facts in an 

unbiased way and reflect reality as accurately as possible. 

 

TV channels RTR Moldova, NTV Moldova and Accent TV didn't cover the event during the day it 

occurred, as they have no newscasts on Sundays. RTR Moldova briefly reported on the event on the 

next day through text and images that contained basic facts about the meeting. Accent TV broadcast 

a brief news story on the next day, presenting incomplete information and in a fragmented way, 

thus ignoring a part of facts – participants’ demands, leaders' comments, but also framing the image 

of participants as violent. 

 

Jurnal TV provided live coverage of the event, with a number of pauses in the telecast. On the next 

day, the meeting was covered during the newscast, but it lacked balance of sources, favored 

demonstrators, and featured long sequences of discourses of speakers from the stage, as well as vox-

populi from the crowd, and, sometimes, insignificant details from the event.  

 

Ziarulnational.md and Deschide.md reported on the event during the day it took place, providing 

live coverage and observing, by and large, the norms of fact telling. 

 

Noi.md portal posted two news stories: the first one announcing that a protest was going to take place, 

and the second news story presenting a press release by police about a minibus that allegedly dragged 

into the crowd, complemented by a video sequence from Publika.md. Thus, the event was covered 

in a partial and selective manner, while a considerable share of facts was ignored.  

 

4th Subject: The meeting against Government and in support of the President, organized by the 

Socialists (24 September 2017)11 

 

On 24 September 2017, the Socialist Party organized meetings in three towns – Bălți, Cahul and 

Anenii Noi – entitled as meetings in support of President Igor Dodon, portraying him as a lonely 

fighter against the "governing regime." The participants approved a resolution to demand 

organization of anticipated elections and granting additional powers to the President. 

 

The news story on Prime TV was negatively commented. The anchor said: "Political analysts 

consider that right wing Opposition competes with left wing Opposition in number of meetings, as 

                                                 
11Case study, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-protestul-anti-guvernare-si-pro-presedinte-organizat-

de-socialisti/ 

https://www.youtube.com/watch?v=vZdBWLRFU4s
http://a-tv.md/index.php?newsid=35376
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/9/18/jurnalul-orei-19-18-septembrie-10300996/#1
http://www.ziarulnational.md/video-protestatarii-din-fata-parlamentului-au-adoptat-o-rezolutie-dupa-care-au-mers-la-m-1-constantin-cheianu-a-gasit-de-cuviinta-sa-l-atace-pe-nicolae-negru-o-masina-a-intrat-in-multime-si-s-a-deplasat-in-directia-cordonului-v
https://deschide.md/ro/stiri/social/18195/VIDEO--Protest-%C3%AEn-fa%C8%9Ba-cl%C4%83dirii-Parlamentului-%C3%AEmpotriva-votului-mixt.htm
http://noi.md/md/news_id/245096
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_61216.html


 

 

they have no specific solutions for citizens' problems," failing to quote any specific analyst. As earlier 

mentioned in this report, quoting anonymous experts/analysts or referring to sources impossible 

to verify by readers/listeners is a manipulation technique. 

 

The news story about the meeting on Canal 2 was the first one in the newscast and started with the 

sentence "socialists broke free to protests," which revealed reporters' attitude towards the event. The 

news story had the same content as on Prime TV, except that the sentence about "political analysts" 

was complemented by Petru Bogatu's opinion. In this way, generalization was employed as a 

manipulation technique, to give credit to the idea that an entire community has the same opinion. In 

reality, the opinion of only one political analyst was presented. 

 

Publika.md covered the subject similarly to Prime TV and Canal 2, featuring as well the sentence 

about political analysts who believe that Opposition is protesting because "they have no solutions to 

society's problems." Generalization was employed in this case as well. 

 

NTV Moldova granted an overwhelmingly large share of airtime to this subject in its newscast on 25 

September: 25 of 45 minutes of the newscast. Texts were rather commentaries than facts, thus 

allowing a mixture between opinions and facts. A dedicated news story was allotted to the opinion 

of the capital residents about transforming Republic of Moldova in a presidential republic, an 

initiative contained in the resolution approved by meeting participants. Contrary to the norms on how 

to organize vox-populi, only voices supporting the initiative were included, without featuring any 

neutral or negative opinions in the news story. Thus, the vox was biased and lacked balance. 

Additionally, another manipulation technique was employed: generalization. It should be noted that 

five people who expressed a certain opinion can not represent by any means all the residents of the 

capital city, as the introduction announced by the anchor would lead one to believe. Another news 

story featuring the opinion of independent experts about a presidential governing system also lacked 

balance. Guest Serghei Misin, Doctor of Law, spoke only about the advantages of such a system and 

avoided talking about the risks. 

 

Accent TV provided extensive coverage of the event. This subject was given 12 of 34 minutes of the 

newscast. News stories lacked balance, featuring sequences of discourses of speakers from the stage 

and of participants from the crowd praising President Igor Dodon and his initiatives, without 

requesting opinions from those who were criticized (government representatives or comments from 

independent political analysts).  

 

RTR Moldova covered the event in its newscast on the second day, on 25 September, in two news 

stories about the meetings in Bălți, Anenii Noi and Cahul, using sequences from discourses but 

without using voices from the crowd. In a separate news story, the reporter spoke about Igor Dodon's 

Facebook message thanking his supporters. News stories were lopsided: there were no independent 

http://www.canal2.md/news/socialistii-au-iesit-la-miting_72833.html
https://www.publika.md/psrm-a-scos-oamenii-in-strada-sa-ceara-republica-prezidentiala-si-alegeri-anticipate_2981493.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_61216.html
http://www.canal2.md/news/socialistii-au-iesit-la-miting_72833.html
http://ntv.md/news/13848
http://a-tv.md/index.php?newsid=35566
https://www.youtube.com/watch?v=B_fGDvSU_KA


 

 

opinions or opinions from government representatives concerning the proposals put forward by 

Socialists during the meeting (holding anticipated elections and organizing a referendum to switch to 

a Presidential Republic). 

 

Ziarulnational.md and Sputnik.md published each a news story about the meeting, presenting basic 

facts about the subject. However, journalists did not inquire opinions outside the Socialist Party 

concerning the demands and resolutions approved by meeting participants. 

 

Jurnal TV did not cover the event, as the channel has no newscasts during weekends. 

 

Noi.md posted two news stories. The first one looked like a press release of the Socialist Party, 

announcing that a meeting was going to take place, including specific details about the place of event. 

The portal became a platform for calling people to protest, ending the first news story with this 

sentence: "The Socialist Party invites all active citizens of the Republic to join the rally, encouraging 

them to support the President elected by the people and his initiatives concerning protection of the 

state, restoring of equity, and social and economic development of the country." Thus, journalists 

didn't cover the subject in a balanced manner; instead they promoted a political action. The 

second news story consisted of the entire text of the resolution approved at the meeting, without any 

opinions from outside or comments from independent experts. 

 

CONCLUSIONS 

 

Compared to the previous monitoring period, between 1 August and 1 October 2017 the news reports 

of the monitored media institutions contained fewer manipulation techniques, but some journalists 

did not refrain from using these techniques.  

 

Media institutions whose owners belong to or adhere to political parties continued transmitting, 

through news reports, biased and manipulative content that served the interests of a given party. 

 

Information manipulation techniques were mainly recorded on NTV Moldova and Accent TV, and 

to a smaller extent on Publika.md, Prime TV, Canal 2 and Noi.md. 

 

Journalists employed manipulation techniques especially when covering political subjects, in cases 

of clashes between Government and the Opposition. 

 

 

 

RECOMMENDATIONS 

 

http://www.ziarulnational.md/jos-guvernul-da-presedintelui-si-alegeri-anticipate-sociliastii-au-anuntat-la-balti-cahul-si-anenii-noi-ca-incep-sa-stranga-semnaturi-pentru-trecerea-la-republica-prezidentiala/
https://sputnik.md/politics/20170924/14706849/manifestatii-sustinerea-dodon-trei-orase-tara.html
http://jurnaltv.md/
http://www.noi.md/md/news_id/245441?com_page=1
https://www.noi.md/md/news_id/246337


 

 

Based on Article 4 of the Broadcasting Code, the Broadcasting Coordinating Council should initiate 

inquiries and start monitoring the TV channels whose content is reported as a source of manipulative 

information, to detect violations of the legislation and address these by way of sanctions. 

 

TV channel editors are encouraged to supervise the editorial content ensuring that it is consistent with 

media's mission of informing the public and accurately reflecting reality, and not serving the desire 

of political circles to promote their interests and beat their opponents. 

 

Reporters are encouraged to report facts and refrain from inserting in the news their own comments 

or those added by editors or other superiors in the editorial office.  

 

Journalists should not forget about their ethical duties of reporting facts in a complete and unbiased 

manner. Journalists should remain neutral observers of the reality, not hostility carriers in favor of 

politicians.  

 

Media consumers are recommended to get informed from several media sources, in order to avoid 

the risk of receiving erroneous and manipulative information.  

 

 


