
 
 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitoring Report 

 

 

Elements of Propaganda, Information Manipulation, and Violation of 

Journalism Ethics in the Local Media Space 

 

 

January 1 - March 31, 2019 

 

 

 

 

 

 

 

This report is part of the “Media Enabling Democracy, Inclusion and Accountability in Moldova” 

(MEDIA-M) project, funded by the USAID, UK Aid, and implemented by Internews in Moldova, 

aiming to promote the development of independent and professional media and to make the media 

sector more resistant to political and economic pressure. The content of this material is the 

responsibility of the Independent Journalism Center, and it might not reflect the vision of UK Aid, 

USAID, or the United States Government. 



GENERAL INFORMATION 

From January 1 to March 31, 2019, the Independent Journalism Center (IJC) monitored 12 media 

outlets – news portals and TV channels – to identify whether the disseminated journalistic 

materials contained any breaches of deontological rules and elements of information manipulation. 

The monitoring team analyzed how the outlets covered events of public interest in politics, 

economy, foreign policy, and in other fields, whether they complied with professional and ethical 

standards such as verification of information through several sources, pluralism of opinions, 

balance in the news reports on conflicts, and so on. By using the Journalist’s Code of Conduct and 

specialized academic works, they identified information manipulation procedures and techniques. 

The analysis was based on the assumption that news is the main media product where people 

search information about daily reality. Therefore, regardless of the media owner’s views on 

political or economic issues, news must contain exclusively facts and not journalists’ opinions. 

Also, they should be written/presented in neutral and accessible language, and should reflect reality 

as accurately as possible, observing the balance of sources. 

Purpose of monitoring: 

The monitoring was aimed at determining whether the media observed professional ethics or used 

manipulation techniques in their coverage of topics of public interest. In particular, the monitoring 

sought to identify the mistakes made by journalists (intentionally or unintentionally) while 

reporting facts, so that case studies and monitoring reports could play an educational role. Another 

objective was to contribute to increasing consumer awareness of the risks of getting information 

from unsafe sources. Monitoring helps consumers understand how the media can manipulate and 

enables them to distinguish between a manipulative journalistic product and a product that presents 

reality impartially. 

Criteria for selecting media outlets for monitoring: 

 Coverage – national; 

 Language – Romanian and Russian; 

 Impact – circulation and audience. 

Television: TV Moldova 1, Prime TV, Canal 3, Accent TV, NTV Moldova, Televiziunea Centrală 

(Orhei), Jurnal TV, TV8, PRO TV Chișinău. 

Online media: Sputnik.md, Kp.md, Unimedia.info. 

Methodology: The report focused on political, economic, and social events of major public 

interest that took place during the monitoring period, and analyzed how these events were covered 

by the media. The language and images used by journalists, their choice of events to be covered, 

the correctness of source quoting, and the tone of presentation were analyzed by referring to the 

Journalist’s Code of Conduct1, guidelines and recommendations in the sphere of responsible and 

high-quality media2, and the notions of manipulation and propaganda, as defined in the 

Dictionary of Sociology3. 

Manipulation is defined as: “Action taken to make a social actor (a person, a group, or a 

community) think and act in a way that is compatible with the interests of the initiator and not with 

their own interests, by using persuasion techniques that intentionally distort the truth, leaving an 

impression of freedom of thought and decision.” 

                                                
1 Moldovan Journalist’s Code of Conduct, http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 
2 Guide of Style with Ethical Standards for Journalists, API, 
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 
3 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dictionary of Sociology, Bucharest, 1998, p. 332., p. 457. 
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-
Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


Propaganda: “Systematic activity of transmitting, promoting, or spreading doctrines, messages, 

or ideas from the position of a particular social group and ideology, in order to influence, change, 

or shape certain concepts, attitudes, opinions, beliefs, or behaviors. Propaganda is practiced in 

such a way as to achieve the goals and interests of the group it serves, so there is no neutral or 

objective propaganda.” 

The main topics monitored between January 1 and March 31, 2019: 

 Asset declarations of political leaders (January 4-8, 2019); 

 Start of the electoral campaign for parliamentary elections (January 25, 2019); 

 Preliminary results of the parliamentary elections (February 25, 2019); 

 Indexing of pensions and social aid for Easter announced by Vlad Plahotniuc (March 7, 

2019); 

 The first meeting of the newly elected Parliament (March 21, 2019). 

 

 

I. GENERAL TRENDS 

The monitoring showed that journalists from some of the 12 monitored media outlets continue 

making news that are not in line with the standards of professional ethics. We have identified 

elements characteristic of propaganda and manipulation, as well as breaches of the Journalist’s 

Code of Conduct, such as: 

Labeling – Canal 3, Prime TV, Unimedia.info (Asset declarations of political leaders); Prime TV 

(Start of the electoral campaign for parliamentary elections); Canal 3 (Preliminary results of 

parliamentary elections); Prime TV, Kp.md, Televiziunea Centrală (The first meeting of the newly 

elected Parliament); 

Selective presentation/truncation of facts, opinions, and statements – NTV Moldova (Start of 

the electoral campaign for parliamentary elections); Sputnik.md, Prime TV (The first meeting of 

the newly elected Parliament); 

Lack of the right to reply – Canal 3 (Asset declarations of political leaders); Prime TV, PRO TV 

Chișinău (Start of the electoral campaign for parliamentary elections); Prime TV, Televiziunea 

Centrală (Indexing of pensions and social aid for Easter announced by Vlad Plahotniuc); Prime 

TV (The first meeting of the newly elected Parliament); 

Mixture of facts with opinions – Canal 3, Prime TV, TV8, Accent TV, Unimedia.info, Kp.md 

(Asset declarations of political leaders); Prime TV, Canal 3, PRO TV Chișinău, Jurnal TV, NTV 

Moldova, Televiziunea Centrală (Preliminary results of parliamentary elections); Canal 3, 

Televiziunea Centrală, Sputnik.md (Indexing of pensions and social aid for Easter announced by 

Vlad Plahotniuc); Prime TV, Accent TV, Sputnik.md, Kp.md, TV8, Televiziunea Centrală (The 

first meeting of the newly elected Parliament); 

References to sources that cannot be checked – Unimedia.info (Asset declarations of political 

leaders); Canal 3 (Indexing of pensions and social aid for Easter announced by Vlad Plahotniuc); 

Televiziunea Centrală (The first meeting of the newly elected Parliament); 

Spreading of false information or statements – Televiziunea Centrală (Preliminary results of 

parliamentary elections); Accent TV (The first meeting of the newly elected Parliament); 

Generalization – Canal 3, Kp.md (Asset declarations of political leaders); Televiziunea Centrală 

(The first meeting of the newly elected Parliament); 

Irony – Canal 3, Prime TV (Asset declarations of political leaders); Unimedia.info (Preliminary 

results of parliamentary elections); Accent TV, Kp.md (The first meeting of the newly elected 

Parliament); 

Suggestion – Accent TV (Asset declarations of political leaders); NTV Moldova (Start of the 



electoral campaign for parliamentary elections); Prime TV, Televiziunea Centrală (Preliminary 

results of parliamentary elections); 

Omission – NTV Moldova, Moldova 1, Sputnik.md, Televiziunea Centrală (Asset declarations of 

political leaders); Sputnik.md (Start of the electoral campaign for parliamentary elections); NTV 

Moldova, Accent TV, Kp.md (Indexing of pensions and social aid for Easter announced by Vlad 

Plahotniuc); 

Blurring – Prime TV (Start of the electoral campaign for parliamentary elections); Accent TV 

(The first meeting of the newly elected Parliament); 

“Internal and/or external enemy” technique – Prime TV, Canal 3 (Start of the electoral 

campaign for parliamentary elections); Prime TV (Indexing of pensions and social aid for Easter 

announced by Vlad Plahotniuc); Televiziunea Centrală (The first meeting of the newly elected 

Parliament); 

Priority information technique – Televiziunea Centrală, NTV Moldova (Start of the electoral 

campaign for parliamentary elections); Prime TV (Preliminary results of parliamentary elections); 

“National savior” (“messiah”) technique – Canal 3, NTV Moldova (Start of the electoral 

campaign for parliamentary elections); Prime TV (Indexing of pensions and social aid for Easter 

announced by Vlad Plahotniuc); NTV Moldova, Accent TV (The first meeting of the newly elected 

Parliament); 

Manipulation by means of video and/or audio – Canal 3 (Asset declarations of political leaders); 

Prime TV (Start of the electoral campaign for parliamentary elections); Prime TV, Accent TV 

(The first meeting of the newly elected Parliament); 

Negative image transfer – Canal 3 (Asset declarations of political leaders); Prime TV (The first 

meeting of the newly elected Parliament). 

 

II. DATA ANALYSIS 

Topic 1. Asset declarations of political leaders 

Background: On January 4, 2019, the Central Electoral Commission (CEC) began 

publishing the asset declarations of the candidates registered in the campaign for the 

parliamentary elections of February 24, 2019, both in the national electoral district and in 

single-member districts. We monitored the content published by the 12 media outlets referring 

to the asset declarations of the leaders of political parties and blocs, including Vladimir 

Plahotniuc, Maia Sandu, Andrei Nastase, Vladimir Voronin, Zinaida GreceaniI, and Ilan 

Shor.  

General conclusion: The majority of monitored media outlets presented the information in a 

subjective and selective manner, showing political preferences. Some outlets (Canal 3, Prime TV) 

used this topic to portray some politicians in a negative context, while others overlooked those 

persons. Still other outlets ignored the topic (NTV Moldova, Moldova 1, Televiziunea Centrală, 

Sputnik.md), and a third group of outlets took over and republished information without verifying 

it (e.g. Unimedia.info). However, the taking over and republishing of information does not free a 

media outlet from ethical mistakes or manipulation techniques used by the outlets that created that 

content. 

Canal 3 covered the topic of asset declarations of political leaders in a tendentious, unbalanced 

manner, lacking correctness and showing bias. This television admitted the following errors: 

 Manipulation by means of headlines: “Sandu and Nastase, unemployed for about two 

years”; 

 Mixture of facts with opinions / Irony: “In about two years they have not earned a single 

https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-22-30-08-01-2019_82246.html


leu, and now they are fighting for MP seats”; 

 Repetitive labeling: “…we are talking about the leaders of the PAS-PPDA binomial, 

Maia Sandu and Andrei Nastase, who have submitted their asset declarations to the CEC”; 

“…they decided to stand for the February 24 elections both in single-member electoral 

districts and on the list of the PAS-PPDA binomial’s bloc”; 

 Suggestion / Negative image transfer, implicitly labeling: “…This list contains some 

controversial names. We are talking about the judges Domnica Manole and Gheorghe 

Balan, dismissed with a scandal from their offices. Meanwhile, the list of the bloc created 

by the PAS and PPDA binomial contains the liberal democrats Maria Ciobanu and Ion 

Terguta, who are close to the former prime minister Vlad Filat, convicted for acts of 

corruption”; 

 Failure to ensure the right to reply: None of the people targeted and/or accused directly 

in the news (Domnica Manole and Gheorghe Balan) were asked to comment on the above. 

At the same time, Canal 3 aired a report based on the opinions of “some” ordinary people about 

the asset declarations of Maia Sandu and Andrei Nastase. In this material, information was also 

presented in a tendentious and unbalanced manner, and the authors used the following techniques: 

 False information / mixture of facts with opinions and generalization: “They are 

involved in dubious activities, engage in illegalities, or spend money from accounts in 

foreign banks. This is what the politicians who declared themselves unemployed in the 

asset declarations filed to the CEC get by on… At least this is what ordinary people think 

of those who are asking for their votes”; 

 Manipulation by means of headlines / Generalization: “What people think about the 

unemployed MPs”; 

 Manipulation by means of context. The television announced that the news will report 

on “MPs” in general, but the authors focused exclusively on the leaders of the ACUM 

Electoral Bloc. Thus, Canal 3 manipulated by means of the fact that, although interviewees 

spoke about politicians in general, the report was built in such a way as to suggest that the 

people’s answers referred only to Maia Sandu and Andrei Nastase and that these very 

politicians are the most corrupt; 

 Manipulation by means of video. While people spoke about corruption among politicians 

in general, Canal 3 included only video featuring Maia Sandu and Andrei Nastase; the 

houses in Frankfurt which, according to some media, are the homes of Victor and Viorel 

Topa; as well as the Chisinau home of Andrei Nastase. Thus, the television suggested that 

the two politicians are corrupt and that they got their fortunes illegally/unfairly. At the 

same time, Canal 3 showed footage where Maia Sandu and Andrei Nastase are portrayed 

only in negative contexts – e.g., at past events, when they had verbal and physical disputes 

with some demonstrators; 

 Failure to offer the right to reply. Neither Maia Sandu, nor Andrei Nastase were provided 

with the right to opinion. 

Prime TV also covered the topic in two reports (asset declarations of Maia  Sandu and Andrei 

Nastase and some citizens’ opinions about the asset declarations of politicians). Prime TV had the 

same approach and the same scenario, and presented the same footage, as Canal 3. 

 PRO TV Chișinău and TV8 covered the topic of asset declarations of political leaders in an 

objective and unbiased manner, providing all details in a way understandable to media consumers, 

without any violations of professional ethics nor using manipulation techniques in the coverage of 

the monitored topic. 

Accent TV did not cover the monitored topic in news. However, in the newscast of January 11, 

this television delivered a news report titled “Sandu does not trust her own money to Moldovan 

banks”, which was based on certain details from the asset declaration of the PAS leader. In fact, 

Accent TV took out of context and distorted the information made public by Maia Sandu in 

https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-22-30-10-01-2019_82333.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_85013_pagev_3.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_85013_pagev_3.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_85013_pagev_3.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_85099_pagev_2.html
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-08-01-2019---2450681.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=54614
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&amp;v=C2dFAgi4t6o


the “Fourth Power” program at the TV station N4. The report was tendentious and biased, and 

journalists sought to present the politician Maia Sandu in an exclusively negative light rather than 

to deliver objective information. Accent TV also committed the following violations: 

 Suggestion: “Two years before the theft of the century, Maia Sandu, who is running for 

an MP seat as part of the ACUM Electoral Bloc, did not trust the country’s banking 

sector”; 

 Mixture of facts with opinions: “However, the politician, who returned to Moldova in 

2012, had held an office in the Filat Government and used to say loud and clear that she 

had come back home to improve the living standards in the country. Despite promises and 

confidence in the prosperous future of Moldova, Sandu did not risk transferring money 

from the American bank to an account in a Moldovan bank”. 

Jurnal TV covered exclusively the information about the asset declaration of the PDM leader 

Vlad Plahotniuc, and the report was based on the details mentioned in the official document 

submitted by the politician to the CEC. Jurnal TV had a selective approach to the topic, having 

spoken only about the asset declaration of the democrats’ leader, without mentioning the assets 

declared by other politicians. 

Unimedia.info published two stories, providing details about the asset declarations of the leaders 

of the ACUM Electoral Bloc, Maia Sandu and Andrei Nastase, and about the declaration of the 

PDM leader Vlad Plahotniuc (the content for which was mostly taken from ZdG.md). In its own 

reports and in the ones taken from other outlets and adapted, Unimedia.info committed: 

 Mixture of facts with opinions: “Thus, unlike the leader of the democrats, the two 

candidates for parliamentary elections cannot really boast of cars, luxury houses or 

salaries”; 

 Labeling: “The controversial politician and businessman claims that between 2017 and 

2018...”; 

 References to sources that cannot be checked: “Vladimir Plahotniuc, considered by 

many the richest citizen of Moldova, in the last two years, 2017-2018, had income from 

dividends, interest, and the sale of a car”. 

Kp.md also published two articles. One of them was about the asset declaration of the PDM leader 

Vlad Plahotniuc, with information mostly taken from ZdG.md, and the second one was about the 

Facebook message of the PCRM representative Inna Supac, where she expressed dissatisfaction 

with the CEC, which had taken the candidates’ income statements off its online platform. In the 

first article, Kp.md admitted one case of generalization: “Vladimir Plahotniuc, considered by 

many the richest citizen of Moldova…” (although the information was taken from ZdG.md, the 

journalist still had the obligation to verify it). 

The televisions NTV Moldova, Televiziunea Centrală (Orhei), Moldova 1, and the portal 

Sputnik.md did not cover this topic in any of their newscasts or in the online content published 

between January 8 and 11, 2019, which can be qualified as omission. 

 

Topic 2. Start of the electoral campaign for the parliamentary elections of February 24, 2019 

Background: On January 25, 2019, the start of the electoral campaign for the parliamentary 

elections of February 24, 2019 was launched. The CEC announced that eight parties and one 

bloc had been registered in the national electoral district by that time. For single-member 

electoral districts, 360 people submitted files for registration as candidates for MP seats: 246 

candidates were registered, seven registration applications were rejected, and 107 were still 

being under examination. 

General conclusion: Electoral campaigns can serve as a barometer for measuring the degree of 

political servility of the media, for testing the level of correctness and professional ethics, and for 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&amp;v=C2dFAgi4t6o
http://www.jurnaltv.md/news/a658a5af38cb5a67/jurnalul-orei-19-8-ianuarie.html
https://unimedia.info/ro/news/c9e6b9087b68d8b4/declaratiile-de-avere-ale-liderilor-blocului-acum-cu-ce-se-lauda-maia-sandu-si-andrei-nastase.html
https://unimedia.info/ro/news/c9e6b9087b68d8b4/declaratiile-de-avere-ale-liderilor-blocului-acum-cu-ce-se-lauda-maia-sandu-si-andrei-nastase.html
https://unimedia.info/ro/news/ceed0d5a2f7e2b58/cel-mai-bogat-candidat-pentru-alegerile-parlamentare-declaratia-de-avere-a-lui-vlad-plahotniuc.html?utm_source=Site%20Widgets&amp;utm_medium=Trend%20News%20Widget&amp;utm_campaign=Trend%20News%20Widget
https://unimedia.info/ro/news/ceed0d5a2f7e2b58/cel-mai-bogat-candidat-pentru-alegerile-parlamentare-declaratia-de-avere-a-lui-vlad-plahotniuc.html?utm_source=Site%20Widgets&amp;utm_medium=Trend%20News%20Widget&amp;utm_campaign=Trend%20News%20Widget
https://www.kp.md/daily/26927.3/3976828/
https://www.kp.md/daily/26927.3/3976828/
https://www.kp.md/daily/26927.3/3976922/


identifying manipulation techniques used by media outlets. Almost all monitored media committed 

at least one violation of professional ethics and/or manipulation technique. Among the most 

commonly used were labeling, irony, opinions instead of facts, suggestion, and the “internal 

enemy” manipulation technique. 

Prime TV presented the information in a tendentious and disproportionate manner in all its three 

news reports. The report about the PDM launching in the electoral campaign was the longest (4.40 

minutes), and this party was presented in an exclusively positive context. At the same time, in the 

report about the PSRM (2.02 minutes) and the one about the ACUM Electoral Bloc (2.10 minutes), 

Prime TV used negative connotation for both these political entities. Thus, while for Prime TV 

“the PDM entered the electoral campaign”, then “the representatives of PAS-PPDA met in front 

of the Parliament…”, and “socialists… were criticized by the “Shor” Party representatives”. So, 

Prime TV manipulated media consumers by using positive language for some parties (PDM) and 

negative language for other political entities (PSRM, ACUM Electoral Bloc). In addition, Prime 

TV committed: 

 Manipulation (tendentious selection) by means of images. Plahotniuc’s words that “the 

opposition doesn’t have clear offers or governance programs” are accompanied by footage 

of the leaders of the ACUM Electoral Bloc and of the PSRM; and in the news about the 

ACUM Electoral Bloc, when its leaders spoke about the government and/or the PDM, the 

report features footage with Maia Sandu and Andrei Nastase smiling. 

 Change of accents and blurring. While the PDM presents the commitments it has in its 

electoral program (“The party’s electoral program is practically written by voters; it 

includes the problems and requests of citizens as well as solutions, which cannot be said 

about the opposition, Vlad Plahotniuc said”), the PSRM “…did not propose concrete 

solutions to the problems in Chisinau, but instead criticized the former administration of 

the capital…”, and the ACUM Electoral Bloc throws “…hateful messages and personal 

attacks”. 

 Failure to offer the right to opinion/reply / Failure to ask for opinion. Prime TV failed 

to ensure the right to reply to the ones targeted in news (PSRM, PL). 

 Repetitive labeling. “The aggressive speech of Maia Sandu was followed by an equally 

aggressive speech of his partner from the binomial, Andrei Nastase”; “The aggressive 

tone was set by the PAS leader Maia Sandu and taken over by the other candidates from 

the PAS-PPDA binomial”. 

 The demonization technique, which is a way of polluting the public space by means of 

offensive language, change of accents and the demonization of the others. Thus, the PDM 

is presented as a progressive party which has “solutions to problems” (“national savior” 

technique), while the PSRM and the ACUM Electoral Bloc are presented as enemies of 

the country (“internal enemy” technique). 

Canal 3 made two news reports about the start of the electoral campaign by the PDM and the 

ACUM Electoral Bloc, presenting information in the same manner and using the same footage as 

Prime TV, and changing only some phrases and grammar structures. In addition to the violations 

mentioned for Prime TV, Canal 3 committed: 

 Mixture of facts with opinions: “The meeting with Pavel Filip seems to have been good 

for locals…”; 

 “National savior” technique: Vlad Plahotniuc and Pavel Filip were presented as people 

who come to save the situation in the entire country and in the electoral districts where they 

are standing for elections (Nisporeni, Straseni); 

 At the same time, the ACUM Electoral Bloc is presented as an aggressive political entity, 

which inspires fear and is represented by people without political or governing experience 

(“internal enemy” technique). 

Televiziunea Centrală (Orhei) covered the monitored topic in four news reports in the newscast 

https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_85868_pagev_2.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-22-30-25-01-2019_83314.html
https://www.youtube.com/watch?v=nhJeN3C_nXs


of January 25, 2019. The launch of the PSRM’s campaign was presented in an exclusively negative 

context, the one of the PDM – in neutral to positive context, and the one of the ACUM Electoral 

Bloc – in an exclusively negative context. Televiziunea Centrală used the priority information 

technique. It first aired a report in which the “Shor” Party comes up with accusations against the 

PSRM, placing it into a negative context, and then showed a report about the PSRM’s launch of 

the electoral campaign. 

NTV Moldova presented information in a tendentious and biased manner, having used several 

manipulation techniques: 

 Priority information technique. Before the news about the PSRM’s launch of the 

campaign, NTV Moldova aired a report about the opinion of President Igor Dodon 

regarding the upcoming elections. He urges citizens to make “a conscious choice, a well-

thought-out step”, mentioning that “we need a legitimate parliament” and suggesting that 

so far the Parliament and the country governing in general were not legitimate (suggestion 

technique). Later, NTV Moldova aired news about the “PSRM starting the campaign” 

and the “15 thousand campaigners of the PSRM”, who began their work today; 

 Biased selection of sources. While in reports about the PSRM and the PDM, NTV 

Moldova used direct videos with the leaders of these parties from their launching events, 

in the news about the ACUM Electoral Bloc it included only one video fragment with a 

member of the Bloc; 

 Biased selection and presentation of information and change of accents. While “The 

PSRM’s MPs presented their social, economic, and political views…”, the leaders of the 

ACUM Electoral Bloc “…for an hour … made speeches and promises”; 

 “National savior” manipulation technique. The PSRM, implicitly President Dodon, 

were presented in footage and according to a positive scenario as a party that comes to 

solve the problems that have piled up “…in the ten years of the PDM, PLDM, and PL 

ruling”. 

Accent TV mostly covered the start of the electoral campaign in accordance with the same 

scenario, approach, and by using the same footage as NTV Moldova, so it used the same 

manipulation techniques and committed the same violations of professional ethics (having 

omitted, however, news and information about the ACUM Electoral Bloc’s launch of the 

campaign). In addition, Accent TV committed: 

 Manipulation by means of headlines: “Turning from politician into meteorologist”; 

 Mixture of facts with opinions: “Despite Candu’s statements that the electoral campaign 

is a competition of ideas, his fellow party member Pavel Filip again spoke about the 

alleged achievements, not about future plans. Only vain promises and no concrete actions 

or decisions”; “While Filip does not guarantee a miracle, the leader of his party, Vladimir 

Plahotniuc… makes generous promises…”. 

 PRO TV Chișinău covered the start of the electoral campaign for the three parties in a neutral 

and unbiased manner. The journalists of this television gave equal airtime to the three political 

entities, citing directly sources from each of them. However, there have been some violations, such 

as mixture of facts with opinions/ironic accents: “…while Filip was speaking, Plahotniuc was 

warming up”, “Although the start of the campaign was kept secret, Plahotniuc spoke about 

transparent and fair elections”, “… socialists launched the flow of promises”. 

TV8 also covered the start of the electoral campaign in a neutral and unbiased manner. This 

television aired four news reports on the monitored topic, and the only violation by TV8 was 

mixture of facts with opinions: “Party leaders held speeches, spicing them up with jokes; despite 

it being the first day of the campaign, Pavel Filip was sure that the PDM will get a high score”. 

The same neutral and unbiased approach was seen on the public television Moldova 1 and on 

Jurnal TV: violations of professional ethics or use of manipulation techniques were not noticed. 

Unimedia.info published four news stories about the start of the electoral campaign: one was of 

https://www.youtube.com/watch?v=nhJeN3C_nXs
http://ntv.md/news/21336
http://a-tv.md/index.php?newsid=55032
https://www.youtube.com/watch?v=kqdil4o4NyA
http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-hd-25-01-19/
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-25-ianuarie-2019
http://www.jurnaltv.md/news/3854b473afe269ad/jurnalul-orei-19-25-ianuarie.html
https://unimedia.info/ro/news/60738e2e07ee3950/start-campaniei-electorale-de-astazi-partidele-incep-sa-faca-agitatie-electorala-timp-de-o-luna.html


general nature, and three were about the parties that launched electoral campaigns that day – PDM, 

PSRM, ACUM Electoral Bloc. In all four materials, Unimedia.info presented the information in 

a neutral and unbiased manner, focusing on events and inserting statements made by relevant 

sources. 

In the period of January 25 to 27, 2019, Kp.md published only one news story on the monitored 

topic, about the PSRM’s launch of the campaign. The launching events organized by the other two 

parties (PDM and ACUM Electoral Bloc) were not covered by Kp.md, which can be considered 

as omission and selective presentation of information. Sputnik.md did not cover this topic in 

the information content published online between January 25 and 27, which can be seen as 

omission. 

 

Topic 3. Preliminary results of parliamentary elections 

Background: On February 24, 2019, parliamentary elections took place in Moldova. For the 

first time, MPs for the future legislature were elected on the basis of the mixed electoral 

system. The turnout was a little over 49%. According to preliminary results, announced by the 

Central Electoral Commission on March 3, in the national electoral district the PSRM got 18 

mandates, ACUM – 14 mandates, PDM – 13, “Shor” Party – 5. In single-member electoral 

districts, the PSRM and the PDM got 7 mandates each, ACUM got 12 mandates, and the 

“Shor” Party – 2. Three MP mandates went to three independent candidates. 

General conclusion: Given the manner in which this topic was covered, it appears that for some 

media outlets the winners of these elections were the PDM and its representatives (Prime TV, 

Canal 3); for others the winner was the PSRM (NTV Moldova, Accent TV), while for the third 

ones (Televiziunea Centrală) the winner was the “Shor” Party. The main finding is that the media 

covered the results differently, depending on their political preferences. The violations of 

professional ethics and the manipulation techniques they used were also different: from mixture 

of facts with opinions to blurring, labeling, suggestion, and false information. 

Prime TV covered the results of the February 24 elections in a disproportionate manner, lacking 

neutrality, and showing bias, emphasizing the results obtained by the PDM and the “Shor” Party 

in the national electoral district and by their representatives in single-member electoral districts. 

The results of the other parties, PSRM and the ACUM Electoral Bloc, were presented in a 

tendentious manner, either in negative contexts or diminishing the importance of their results. For 

example, while “the PDM leader Vladimir Plahotniuc, the initiator and promoter of the mixed 

electoral system, is one of the candidates who enjoyed massive support of the people in the district 

of Nisporeni… and Prime Minister Pavel Filip had the support of voters in his home district”, and 

“Ilan Shor won by a large margin in the district…”, then “Maia Sandu got nearly 81% of the 

votes”. Prime TV mixed facts with opinions: “The leaders of the PAS-PPDA Bloc, who had 

criticized the mixed electoral system, also benefitted from the new system. Unlike many other 

candidates, the two chose not to fight for MP seats in their home districts.” In addition, the 

television used the techniques of suggestion and priority information. Thus, while the results 

for single-member districts were presented in the order of the percentage obtained by candidates, 

the results for the national electoral district were presented in the order in which they appeared in 

the ballot papers. Prime TV used the number/position of the parties in ballot papers, manipulating 

and suggesting to media consumers that the PDM (which was the first on the lists in ballot papers) 

got more votes than his competitors here, too. 

Canal 3 presented the preliminary results of parliamentary elections using the same approach, 

scenario, footage, and text as Prime TV, emphasizing the results obtained by the PDM and its 

representatives. Also, Canal 3 presented in a tendentious and biased manner the results of other 

political entities (PSRM, ACUM). Thus, Canal 3 manipulated by means of the blurring 

https://unimedia.info/ro/news/60738e2e07ee3950/start-campaniei-electorale-de-astazi-partidele-incep-sa-faca-agitatie-electorala-timp-de-o-luna.html
https://unimedia.info/ro/news/27824c71b84a395b/video-partidul-democrat-s-a-lansat-n-campania-electorala-pentru-alegerile-parlamentare-plahotniuc-nu-ne-am-invatat-sa-gestionam-frigul-de-afara-o-s-o-facem-si-pe-asta.html
https://unimedia.info/ro/news/2b3715fa758e38c1/live-lansarea-in-campania-electorala-a-partidului-socialistilor-din-republica-moldova.html
https://unimedia.info/ro/news/2b3715fa758e38c1/live-lansarea-in-campania-electorala-a-partidului-socialistilor-din-republica-moldova.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_87537.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-17-00-25-02-2019_85314.html


technique, limiting media consumers’ access to accurate and unbiased information. In addition, 

the television used labeling (“Ion Terguta, representative of the PAS-PPDA binomial”) and 

biased selection of sources: PDM representatives were presented with direct statements, while 

the representatives of other parties either were not included at all, or their statements were 

paraphrased. 

NTV Moldova covered the preliminary results of the elections in a biased manned and lacking 

neutrality. This television massively and in great detail presented the results of the PSRM and its 

representatives, and covered less or not at all the results of the other electoral competitors (PDM, 

ACUM Electoral Bloc, “Shor” Party): “PSRM, the highest electoral score…”; “…in electoral 

district no.1, Zinaida Greceanii had a categorical victory…”. 

Accent TV covered election results by using the same scenario, text, footage, and approach as 

NTV Moldova. Also, it focused in detail on the results of the PSRM and very generally presented 

the results of the other parties (PDM, ACUM, “Shor” Party): “…the other electoral districts were 

shared by the PDM, ACUM Electoral Bloc, and independent candidates”. 

 Televiziunea Centrală covered election results in a tendentious manner, lacking neutrality. The 

outlet admitted false information and several times presented wrong figures: for example, it 

mentioned – in word and graphic form – that the PDM got 34 mandates in the future Parliament, 

and the PSRM – 31 mandates, while in fact it was vice versa. Also, Televiziunea Centrală used 

generalization: “It should be mentioned that, according to statistics, the 2019 parliamentary 

elections proved to be the most unpopular among citizens. Voter turnout was the smallest after the 

proclamation of independence of Moldova…”. Televiziunea Centrală also committed: 

 Suggestion: “According to the CEC, expatriates were not quite active, either. For 

example, in electoral district no. 50, where, according to preliminary data, Maia Sandu 

won, turnout was smaller than at the presidential elections of 2016. Although she got over 

80%, this score is part of a very small number of voters”. Thus, Televiziunea Centrală 

suggested (suggestion technique) that Maia Sandu’s score is not representative. Instead, 

“Ilan Shor and Marina Tauber won, by a large margin, elections in the electoral districts 

in Orhei region. They overcame the candidates…”. 

 Selective presentation of information and data: In the electoral districts where the 

“Shor” Party won, Televiziunea Centrală covered voting results in detail, and did not 

mention the winners in the localities where this party had modest results. 

 Mixture of facts with opinions: “By obtaining these results, the leader of the “Shor” 

Party once again confirmed people’s trust and gratitude for all the successful projects 

accomplished over the last three years… It is a sign that all positive changes will have 

continuity, and the future will bring construction of new social housing, social shops, 

reconstruction of kindergartens, rehabilitation of roads…”. 

 False information: “Zinaida Greceanii got a little over 14%...”. In fact, in the single-

member electoral district no.1 her score was 46.18%. 

Jurnal TV had four news reports about the preliminary results of parliamentary elections, in which 

it presented the ACUM Electoral Bloc and its representatives in a positive way, while the other 

parties were presented in a neutral and/or negative way. This television mixed facts with opinions: 

“The mixed electoral system adopted by the PDM and the PSRM brought electoral benefits to only 

one of the two political actors. The results of yesterday elections show that the only party that 

gained from the change of the electoral system is the PDM, which will get more MP seats than its 

score on the national list…”. 

The public television Moldova 1, PRO TV Chișinău, and TV8 covered the election results in a 

neutral and unbiased manner, without violation of professional ethics or use of manipulation 

techniques. 

To monitor Sputnik.md, we analyzed 22 news reports about the preliminary results of elections 

http://ntv.md/news/21676
http://a-tv.md/index.php?newsid=56225
https://www.youtube.com/watch?v=g6OFZrummQY
http://www.jurnaltv.md/news/23f41b5a34b7a802/jurnalul-orei-19-25-februarie.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-25-februarie-2019
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-25-02-2019---2494971.html
http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-hd-25-02-19/


in the national electoral district and in single-member districts. In some reports, Sputnik.md mixed 

facts with opinions: “Tough defeat for Dorin Chirtoaca: He lost to the ACUM candidate Mihai 

Popsoi”’; “The preliminary results presented by the Central Electoral Commission clearly show 

that the mayor of Orhei, Ilan Shor, is leading by a large margin in the electoral district no. 18, in 

Orhei”; “Thus, now we can agree with sociologists, who showed in opinion polls during the 

electoral campaign that the Orhei mayor would win in this electoral district. Political analysts 

and sociologists did not initially think that Valeriu Munteanu was likely to win; however, the 

ACUM candidate insisted to prove that he could defeat the Orhei Mayor Ilan Shor.” 

Kp.md referred to different figures when speaking about the number of MP seats obtained by the 

four political entities. While according to one of its articles the PSRM got 33 seats, in another one 

it mentioned 34 seats, and a third article reported about 35 seats won by this party. Publication of 

information without its prior verification may be seen as manipulation of media consumers. Also, 

Kp.md had cases of mixture of facts with opinions: “The names of 48 lucky MPs have become 

known”; “The right-wing opposition leaders are pulling hair off their heads…”. At the same time, 

many of Kp.md articles were not marked so as to show what category they are, opinion or news 

reports, for example, the article written by Leonid Reabkov and the one by Tatiana Vladimirskaia. 

In the 17 news reports on Unimedia.info we found positive coverage in favor of the ACUM 

Electoral Bloc and a slightly negative, and sometimes ironic, approach to the PDM, the “Shor” 

Party, and the PSRM. In addition, in the monitored news Unimedia.info used: 

 Tendentious and ironic headlines: “A birthday present? The mayor of Hancesti won a 

seat in the Parliament in the electoral district no. 38”; “The ‘independents of 

Transnistria’, or how two politicians close to the governing circles won elections in the 

electoral districts on the left bank of the Dniester”; “Crushing defeat for Monica Babuc in 

Ialoveni! The ACUM candidate Liviu Vovc will represent electoral district no. 22 in the 

Parliament”; 

 Mixture of facts with opinions: “Election results seem even more unlikely if we look at 

the national elections statistics on the left bank of the Dniester. Here, the PSRM is winning, 

having gathered over half of the total number of votes, 16,401. In single-member districts, 

however, despite having presented candidates, it lost dreadfully”; “The rumors about their 

support by the governing circles from Chisinau in close connection with the ones in 

Tiraspol can have a touch of truth” (the news “The ‘independents of Transnistria’, or how 

two politicians close to the governing circles won elections in the electoral districts on the 

left bank of the Dniester”; “Surprise in electoral district no. 22. The Minister of Education, 

Culture, and Research Monica Babuc has definitely lost the elections. That is despite 

having had at her disposal all possible administrative resources during the campaign” (the 

news “Crushing defeat for Monica Babuc in Ialoveni! The ACUM candidate Liviu Vovc 

will represent electoral district no. 22 in the Parliament”); 

 Irony: “KO for Constantin Tutu: Andrei Nastase is leading in electoral district no. 33”. 

 

 Topic 4. Indexing of pensions and social aid for Easter announced by Vlad Plahotniuc 

Background: At a briefing on March 7, 2019, the PDM leader Vlad Plahotniuc announced 

that the Government intended to take responsibility for two projects, aimed at 1) indexing 

pensions with 5.3% beginning on April 1, and at 2) providing a 600 MDL aid to people with 

incomes smaller than 2,000 MDL on the occasion of the upcoming Easter. On the same day, 

the Government approved the draft law in the form announced by the PDM leader. 

General conclusion: The majority of media outlets published or broadcast information about the 

two social initiatives announced by the PDM leader and executed by the Government, except NTV 

Moldova, Accent TV, and Kp.md (omission). Almost all of those who did cover this topic (except 

Jurnal TV) presented only the official sources that launched these initiatives, without approaching 

https://sputnik.md/elections2019/20190224/24932894/Infrngere-grea-pentru-Dorin-Chirtoaca-A-pierdut-in-fata-Ninei-Costiuc-primar-de-Budesti.html
https://sputnik.md/society/20190224/24927857/Alegeri-parlamentare-2019-Ilan-sor-castiga-detasat-in-circumscriptia-Orhei.html
https://sputnik.md/society/20190224/24927857/Alegeri-parlamentare-2019-Ilan-sor-castiga-detasat-in-circumscriptia-Orhei.html
https://www.kp.md/online/news/3397078/
https://www.kp.md/online/news/3397078/
https://www.kp.md/daily/26946.7/3997929/
https://www.kp.md/daily/26946.5/3997947/
https://www.kp.md/daily/26947/3998977/
https://unimedia.info/ro/news/af28323e1757593b/cadou-de-ziua-sa-primarul-de-hincesti-a-castigat-un-loc-in-parlament-pe-circumscriptia-nr-38.html
https://unimedia.info/ro/news/af28323e1757593b/cadou-de-ziua-sa-primarul-de-hincesti-a-castigat-un-loc-in-parlament-pe-circumscriptia-nr-38.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/c455c9645eef68e7/infrangere-zdrobitoare-pentru-monica-babuc-la-ialoveni-candidatul-acum-liviu-vovc-va-reprezenta-circumscriptia-22-in-parlament.html
https://unimedia.info/ro/news/c455c9645eef68e7/infrangere-zdrobitoare-pentru-monica-babuc-la-ialoveni-candidatul-acum-liviu-vovc-va-reprezenta-circumscriptia-22-in-parlament.html
https://unimedia.info/ro/news/c455c9645eef68e7/infrangere-zdrobitoare-pentru-monica-babuc-la-ialoveni-candidatul-acum-liviu-vovc-va-reprezenta-circumscriptia-22-in-parlament.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/c455c9645eef68e7/infrangere-zdrobitoare-pentru-monica-babuc-la-ialoveni-candidatul-acum-liviu-vovc-va-reprezenta-circumscriptia-22-in-parlament.html
https://unimedia.info/ro/news/c455c9645eef68e7/infrangere-zdrobitoare-pentru-monica-babuc-la-ialoveni-candidatul-acum-liviu-vovc-va-reprezenta-circumscriptia-22-in-parlament.html
https://unimedia.info/ro/news/c1631d12b4513a66/ko-pentru-constantin-tutu-andrei-nastase-il-depaseste-pe-democrat-pe-circumscriptia-nr-33.html


and/or including alternative sources that might comment on their importance, meaning, and 

impact (experts in economy). Among the violations of professional ethics and manipulation 

techniques used by the monitored media outlets, mixture of facts with opinions and the “national 

savior” v. “internal enemy” techniques were the most “preferred”. 

Prime TV covered the initiative announced by Vlad Plahotniuc in a triumphant tone. The 

information was delivered to media consumers in a tendentious manner and exclusively through 

the prism of the government/the PDM. Prime TV used: 

 “Internal enemy” manipulation technique. Opposition parties have been demonized, 

and thus it was suggested that they oppose to PDM’s social initiatives. For example, at the 

end of the news report Prime TV suggested that the reforms announced might be stopped 

by some political forces – from the context it appears that journalists refer to the opposition, 

which “…might file a motion of no confidence against the Government”. At the same time, 

the PDM and its representatives were presented as the only ones who are thinking about 

the people of the country (“national savior” / “messiah” manipulation technique); 

 Failed to ensure the right to reply to those targeted by other sources. Vlad Plahotniuc, 

in his intervention, directly accused/targeted “some opposition parties” (even if they have 

not been named, it is obvious who the PDM leader is referring to), but the latter were not 

asked for opinion or provided with the right to opinion. 

Canal 3 covered this topic in the same manner, with the same scenario and text, as Prime TV, 

committing the same violations of professional ethics and using the same manipulation techniques. 

In addition, Canal 3 mixed facts with opinions: “The PDM leader Vlad Plahotniuc has shattered 

the speculations of the opposition, which claims that the Government will no longer do the 

indexing. Plahotniuc treated these statements as weaknesses of opponents”. 

The public television Moldova 1 covered the topic in a triumphant tone, presenting the governing 

forces and the PDM in an exclusively positive context: “Pensions 5.3% higher from April 1. The 

Government took responsibility before the Parliament and adopted a new method of indexing 

allocations… Also, today the members of the Government decided that over 600 thousand people 

will get 600 MDL aid for Easter each”; “The decision about indexing was made at a meeting of 

the governing party”; “People welcome the indexing of pensions…”. This tone shows that the 

public television presented the monitored topic in a tendentious manner. 

 Televiziunea Centrală (Orhei) presented the topic in a selective and tendentious manner, 

presenting information in a triumphant tone, from the perspective of the government/PDM. This 

television committed: 

 Mixture of facts with opinions: “The PDM will not waste time with the political ‘whims’ 

of the parties that don’t want to negotiate” (caption/headline); 

 Failure to ensure the right to reply to those targeted in news. The opposition parties 

(especially PPDA and PAS) were accused by one of the sources in the news, but were not 

offered the chance to reply/react. 

 PRO TV Chișinău covered the monitored topic in an unbiased and neutral manner, but PRO TV 

journalists still had one situation that might be interpreted as mixture of facts with opinions/irony: 

“…in a pessimistic tone, Plahotniuc said he was waiting for an answer from the other parties 

about meeting for discussions”. TV8 and Jurnal TV  presented the topic in an unbiased and 

neutral manner. The journalists of these televisions did not violate professional ethics, nor did they 

use manipulation techniques. At the same time, Jurnal TV is the only of the 12 monitored media 

outlets that asked for and presented the opinion of the parties mentioned in its report, as well as 

the opinion of the minister of economy. 

Sputnik.md published two news reports: one was about the announcement made by Vlad 

Plahotniuc, the second one presented details based on the press release of the Government. Here, 

we found a single phrase of the journalists that could be qualified as mixture of facts with 

https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_88096_pagev_2.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-17-00-07-03-2019_85982.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-7-martie-2019
https://www.youtube.com/watch?v=ew_q_Rq5R-0
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-07-03-2019---2505531.html
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-07-03-2019---2505531.html
http://www.jurnaltv.md/news/74a14ac9df5c396d/jurnalul-orei-19-7-martie.html
https://sputnik.md/society/20190307/25100553/Decis-de-Pasti-600-mii-pensionari-600-lei-detalii.html
https://sputnik.md/society/20190307/25096024/Declaratie-Guvernul-va-indexa-pensiile-cu-peste-5-la-suta.html


opinions: “Said and done: The Government assumed responsibility for a draft law adopted today, 

according to which about 600 thousand pensioners will receive 600 MDL each for Easter”. 

In all four of its news reports on the monitored topic, Unimedia.info presented the information in 

a neutral and unbiased manner, without violating professional ethics and/or using manipulation 

techniques. In their turn, the televisions NTV Moldova and Accent TV, as well as the portal 

Kp.md, did not cover this topic in any of their newscasts or online content in the period of March 

7 to 9, 2019, which can be qualified as omission. 

 

 Topic 5. The first meeting of the newly elected Parliament 

Background: The first meeting of the new Parliament of Moldova, chaired by Eduard Smirnov 

of the PSRM, took place on March 21, 2019. At it, three parties (PSRM, PDM, “Shor” Party) 

announced they would be creating their parliamentary groups. The ACUM Bloc announced it 

would decide on creation of its parliamentary group or groups within ten days from the first 

meeting. The meeting lasted about one hour because of lack of parliamentary majority. On 

the same day, a protest against the sentences in the lawsuits of Gheorghe Petic and Sergiu 

Cebotari was organized in front of the Parliament building. 

General conclusion: The emphasis on sensation was the read thread common to most media 

outlets in the coverage of this topic – 11 of the 12 monitored outlets were interested more in the 

“sensation” aspects of the event (“Marina Tauber and the parasol”; the language skills of Eduard 

Smirnov) than in presenting information that actually belongs in the news. In terms of professional 

ethics, this topic was one of the most subjected to violations and manipulation techniques. Nearly 

all of the 12 media outlets had at least one violation of ethics and/or used at least one manipulation 

technique (exceptions were Unimedia.info and Moldova 1). 

Prime TV presented information about the first meeting of the new Parliament in a tendentious 

and biased manner. The most important violations of professional ethics at Prime TV were: 

 Mixture of facts with opinions: “…We also need to say that the unity of those in the 

ACUM Bloc is questionable. An equally important element is that Maia Sandu, co-

president of the ACUM Bloc, did not attend the first meeting of the Parliament” (please 

note that Andrian Candu did not attend the meeting, either, but this information was not 

in the news); 

 Failure to ensure the right to reply/opinion. Pavel Filip, in his speech, mentioned that 

ACUM does not want to meet and discuss possible alliance scenarios, thus suggesting that 

this party does not want to negotiate. To ensure neutrality, lack of bias, and fairness, Prime 

TV journalists had the mission and obligation to provide ACUM representatives with 

airtime for opinion; 

 Biased selection of statements. While the statements of Igor Dodon and Pavel Filip were 

selected in connection with the context, for ACUM reporters included a short statement of 

Andrei Nastase about the gesture of Marina Tauber. Moreover, that statement, in addition 

to being non-representative, cannot be qualified as ensuring the right to reply; 

 Tendentious headlines: “ACUM protested against them”; “A protest with insults”; 

 Manipulation by means of footage. When one of the protesters in front of the Parliament 

was saying that “bandits must leave” – and it was obvious that they referred to parties 

other than those in the ACUM Bloc, – Prime TV included footage with the members of 

the Bloc, suggesting that protesters referred to them; 

 Negative image transfer/Labeling. Prime TV journalists several times tried to suggest 

that the ACUM Bloc supports extremist movements: “The demonstration was also 

attended by a representative of the extremist organization ‘Antifa’, the repeated offender 

Pavel Grigorciuc”; “it was also attended by people who are in trouble with law – we’re 

https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_88831.html


talking about one of the leaders of the extremist organization ‘Antifa’”; 

 Footage taken over without mentioning the source. In one fragment, the journalist who 

interviewed sources was holding only the microphone with Canal 2 logo in his hand. 

Canal 3 covered the topic of the first meeting of the Parliament almost in the same manner and 

following the same scenario as Prime TV, therefore, committing mostly the same violations of 

professional ethics. The major difference was that this television focused exclusively on events 

from the plenum, without including into the report the information about the protest in front of the 

Parliament building (as Prime TV did). 

NTV Moldova broadcast two news reports about the first meeting of the Parliament. In the first 

one, NTV Moldova reported about the “inaugural meeting”. It was preceded by another one, 

which described in detail “the message to MPs and citizens” by Igor Dodon to the new Parliament 

and “the five priorities of the president”. The latter report was three times as long as the one about 

the event. Thus, NTV Moldova used the “national savior” (“messiah”) manipulation 

technique, presenting Igor Dodon as the only person who wants stability and wellbeing for the 

country and its citizens. 

Accent TV presented information in a tendentious, selective, and disproportionate manner, 

underlining – like NTV Moldova – the personality of Igor Dodon and his statement in the 

Parliament (which was delivered almost entirely). Accent TV delivered false information: “The 

first Parliament meeting was opened by the Moldovan President Igor Dodon, who addressed the 

representatives of the people and the nation. On behalf of all MPs and himself, the head of state 

congratulated citizens on the election of the new Parliament and thanked them for participating 

in elections”. The one who opened the Parliament meeting was actually not Igor Dodon – the 

opening speech was given by the socialist Eduard Smirnov and the Constitutional Court President 

Mihai Polelungi. Thus, Accent TV brought Igor Dodon to the foreground and gave him greater 

importance (“national savior/messiah” manipulation technique). Also, Accent TV committed: 

 Mixture of facts with opinions: “The first results of the Parliament’s work cannot be 

qualified as successful”; “Before presenting its composition, the “Shor” Party decided to 

make a show, probably so it could stand out at least this way at this meeting”; 

 Manipulation by means of headlines: “Three parliament groups were created. ACUM is 

at the crossroads”; 

 Manipulation by means of audio: “Meanwhile, Ilan Shor rocked in his chair the entire 

meeting”, and in the background a lullaby was playing. 

In the 17 news stories on this topic, Sputnik.md presented the information about the first meeting 

of the new Parliament in a tendentious manner. Sputnik.md committed several violations of 

professional ethics, including: 

 Mixture of facts with opinions: “Bizarre protest in front of the Parliament: Here is what 

ACUM supporters did”; “So far, there have been no clashes between the law enforcement 

and those who came to the Parliament, who did not even announce they would come to 

protest. However, we might have protests today, given that the day before the leaders of 

the ACUM Electoral Bloc called on people to come to the Parliament today”; 

 Presentation of truncated and selective information:  “Know your MPs: They haven’t 

been in an MP seat before, see who they are”. Although Sputnik.md suggests that it will 

present all MPs who joined the Parliament for the first time, the portal mentioned only the 

MPs from the “Shor” Party; 

 Suggestion: “Those several hundred people – mostly elderly – applauded the MPs from 

ACUM when they criticized the government and the socialist opposition…”. Sputnik.md 

suggested that the ACUM Electoral Bloc is supported only by the elderly. 

On Kp.md we analyzed three articles. One of them was about the events in the Parliament, and 

outside of it (the case of Sergiu Sirbu and Pavel Grigorciuc). Although the author of this article is 

a columnist (Roman Vladimirov), it has not been marked as an editorial/opinion. The other two 

https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-22-30-21-03-2019_86903.html
http://ntv.md/news/21904
http://a-tv.md/index.php?newsid=57341
https://sputnik.md/video/20190321/25234105/Protest-bizar-fata-Parlamentului-ACUM-Video.html
https://sputnik.md/video/20190321/25234105/Protest-bizar-fata-Parlamentului-ACUM-Video.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25224769/Primele-grupuri-de-protestatari-se-apropie-de-Parlament-Ce-urmeaza-Foto.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25224769/Primele-grupuri-de-protestatari-se-apropie-de-Parlament-Ce-urmeaza-Foto.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25224769/Primele-grupuri-de-protestatari-se-apropie-de-Parlament-Ce-urmeaza-Foto.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25224769/Primele-grupuri-de-protestatari-se-apropie-de-Parlament-Ce-urmeaza-Foto.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25006455/Cunoate-ti-deputaiti-fotoliul-de-deputat-vezi-cine-sunt-FOTO.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25006455/Cunoate-ti-deputaiti-fotoliul-de-deputat-vezi-cine-sunt-FOTO.html
https://www.kp.md/daily/26956/4010024/


articles by another author (Pavel Muntean) are tendentious and refer to Maia Sandu ( her not 

attending the first meeting of the Parliament; Maia Sandu in the Parliament in the seat of Vlad 

Filat), presenting her in an exclusively negative light and not offering her the right to reply/opinion. 

Both articles, not marked as editorials, are full of accusations, negative image transfer, slander, 

irony, labeling, and mixture of facts with opinions. Here are some of these: 

 “The first Parliament meeting was ignored by the ACUM co-chair. It is likely that other 

meetings will also be replaced by trips to Brussels. Currently, we know nothing about the 

future plans of Maia Sandu.” 

 “While Filat is serving his sentence in jail for corruption and abuse of office, the ACUM 

co-chair took his seat in the Parliament.” 

 “It seems that the mercury did actually affect the former oppositionist.” 

 “The young lady was not called and was not personally invited to the first meeting, that is 

why she got upset and flew to Europe, not coming to work on the first day of the job.” 

The public television Moldova 1 covered the topic in a neutral and unbiased manner, without 

violating professional ethics or using manipulation techniques. 

 Televiziunea Centrală (Orhei) covered the monitored topic in a tendentious manner, presenting 

the “Shor” Party and the PDM in a positive context, and the ACUM Bloc in a negative context. 

The violations of professional ethics committed and the manipulation techniques used by this 

television were: 

 Mixture of facts with opinions: “…however, the newly elected MPs did not manage to do 

a great deal”; “…and two MPs from the “Shor” Party undeniably won in the electoral 

districts where they stood for elections”; 

 “Internal enemy” technique. By the way of presentation (negative, as “not wanting to 

accept negotiations”, etc.) and by the short length of statements/opinions, Televiziunea 

Centrală (Orhei) presented the ACUM Bloc as opposing all discussions and initiatives; 

 Generalization/Quoting of and referring to sources that cannot be checked. “Earlier, 

experts said they doubted the integrity of the ACUM Bloc, because there was and still is 

competition”; “Sources in the ACUM Bloc told Actual.md that the heated debates that 

degenerated into quarrel took place yesterday, including in Brussels, where Maia Sandu 

and Andrei Nastase were. For the same reason, Sandu preferred to stay in the capital of 

Belgium…”; 

 Labeling. “Tempers are flaring in the ACUM Bloc. Maia Sandu allegedly refused to come 

to Chisinau to the Parliament meeting because of some disputes about the number of 

parliamentary groups that should represent the PAS-PPDA binomial”. 

 PRO TV Chișinău covered the topic in a neutral and unbiased manner, offering to all actors 

airtime for statements. Also, PRO TV Chișinău included the relevant opinions of the people 

targeted (including separate news reports for and about each political entity in part). However, 

some statements by PRO TV Chișinău journalists could be qualified as mixture of facts with 

opinions: “Plahotniuc and Shor kept rocking on their chairs, and Sandu and Candu were not 

there”; “The PDM leader … did not make a display of himself, letting his fellow party members 

speak on behalf of the party. He kept rocking on the chair, arranging mobile phones on the table 

and giving orders.” 

TV8 also covered the topic in a neutral and unbiased manner, approaching all the persons targeted 

in news for an opinion. However, TV8 committed several violations of professional ethics that can 

be qualified as mixture of facts with opinions: “…but there is still a long way until the 

Government is elected, because only three of the four parliament groups have been formed at 

today’s meeting”; “the Parliament building was guarded as if it was under siege”; “…the long 

speeches seem to have bored some MPs, who were seen rocking on chairs or looking into their 

phones.” 

Jurnal TV broadcast five news reports about the first meeting of the newly elected Parliament 

https://www.kp.md/daily/26956.4/4009898/
https://www.kp.md/daily/26956.4/4009898/
https://www.kp.md/daily/26957.7/4010545/
https://www.kp.md/daily/26957.7/4010545/
https://www.youtube.com/watch?v=JWwlBp3MU0c
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-21-03-2019---2520741.html
http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-hd-21-03-19/
http://www.jurnaltv.md/news/e6629064aeacf8e6/jurnalul-orei-19-21-martie.html


and/or about related events (which took more than half of the airtime of the newscast – over 22 

minutes). The focus was on the protest organized in front of the Parliament building and on the 

“Security measures for Vlad Plahotniuc”, all preceded by a report that “The Parliament has been 

formed”. By the way in which its messages and scenario were built, Jurnal TV presented the 

PDM in a negative light, PSRM – in neutral light, and the ACUM Bloc – in positive light. 

Unimedia.info had the most exhaustive and detailed coverage of the first meeting of the new 

Parliament and of the protest in front of the Parliament building in the 17 news stories we 

identified, providing room for opinion to all the persons involved. Also, Unimedia.info published 

news stories with political experts who commented on the events from the first day of the 

Parliament. 

 

CONCLUSIONS 

In the reporting period, January 1 – March 31, 2019, all 12 monitored media outlets committed at 

least one violation of professional ethics and/or used in their coverage of the five selected topics 

at least one manipulation technique. In the three months of monitoring, the violations of 

professional ethics grew in numbers, which was mainly due to the campaign for the parliamentary 

elections of February 24, 2019. The main violation committed by all 12 outlets – at least once in 

the content on the five topics – was mixture of facts with opinions. The second most frequent 

violation was failure to offer the right to reply to the people targeted and/or accused in news. 

Labeling was also frequent (Prime TV, Canal 3). In some cases, the same labels were taken over 

and spread by other media outlets (Televiziunea Centrală). Furthermore, there were cases when 

the “internal enemy” manipulation technique was used, along with the “national savior” technique. 

Manipulation by means of images and video editing intensified (Canal 3, Prime TV, Accent TV). 

Negative image transfer and demonization of some politicians were also intensely used by some 

media outlets. Another manipulation technique that was resumed and used several times during 

the first three months of 2019 was the priority information manipulation technique. 

In this period, several media outlets continued using generalization (Canal 3, Kp.md, 

Televiziunea Centrală), others truncated and/or presented selectively facts, opinions, and 

statements (NTV Moldova, Prime TV, Sputnik.md). Excessive politicization of topics and their 

presentation from the perspective of political preferences continued in this period, too. For 

example, the televisions Prime TV and Canal 3 delivered mostly the same news content, favoring 

the PDM and its representatives and presenting in an exclusively negative light the ACUM 

Electoral Bloc. At the same time, NTV Moldova and Accent TV favored in their own news reports 

the PSRM and President Igor Dodon. Jurnal TV sometimes politicized topics, favoring the 

ACUM Electoral Bloc and certain politicians (Andrei Nastase, Maia Sandu) and disfavoring other 

parties (PDM and PSRM). 

At Kp.md and Sputnik.md more violations were found than in other reporting periods. Among 

the most suggestive violations committed by both outlets are mixture of facts with opinions, failure 

to properly mark opinion articles, failure to provide the right to reply, labeling, and truncation of 

facts and statements. 

The public television Moldova 1 presented some Government initiatives in a triumphant and 

slightly tendentious manner, but overall it provided objective coverage of the topics. TV8, PRO 

TV Chișinău, and Unimedia.info covered topics mostly in a fair, neutral, and unbiased manner, 

with some violations: mixture of facts with opinions (TV8, PRO TV Chișinău); irony 

(Unimedia.info). 

 

RECOMMENDATIONS 

 The Audiovisual Council (AC), based on article 75 (Responsibilities of the Audiovisual 



Council) and article 86 (Cooperation with civil society) of the Code of Audiovisual Media 

Services of the Republic of Moldova, should take note of the findings and monitor the 

televisions, the content of which has been reported to deliver manipulating information, in 

order to identify violations of legislation and apply sanctions. 

 The editors of TV stations are urged to supervise the editorial content so that it complies 

with the mission of the media to inform the public and correctly present the reality, and not 

with the desire of political circles to promote their interests and attack opponents. 

 Journalists should become aware of the fact that taking information from other outlets and 

republishing it with reference to the primary source does not free them from responsibility, 

from violation of ethics, or from manipulation techniques used by those who generated that 

product. So, we recommend journalists to verify the truthfulness and accuracy of the 

information they take over. 

 Reporters are encouraged to report all relevant facts on events in an unbiased manner and 

after verifying information, not selectively or unilaterally. 

 Media consumers are advised to seek information in several media sources, in order to 

avoid the risk of receiving wrong and manipulating information. 

http://lex.justice.md/md/378387/
http://lex.justice.md/md/378387/

	GENERAL INFORMATION
	Purpose of monitoring:
	I. GENERAL TRENDS
	II. DATA ANALYSIS
	Topic 2. Start of the electoral campaign for the parliamentary elections of February 24, 2019
	Topic 3. Preliminary results of parliamentary elections
	Topic 4. Indexing of pensions and social aid for Easter announced by Vlad Plahotniuc
	Topic 5. The first meeting of the newly elected Parliament
	CONCLUSIONS
	RECOMMENDATIONS

