
 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

Monitoring Report No. 7 

 

Elements of Propaganda, Information Manipulation and Violation of Journalism 

Ethics in the Local Media Space 

 

June 1, 2017- August 1, 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The report was developed by the Independent Journalism Center within the Media 

campaign against false and biased information STOP FALS!, conducted by the 

Association of Independent Press (API), Independent Journalism Center (IJC) and  

Association of Independent TV Journalists (ATVJI). 

 

http://api.md/category/stop-fals


 

 

I. GENERAL INFORMATION 

 

From 1 June to 1 August 2017, the Independent Journalism Center monitored 12 media institutions 

– news portals and TV channels – to identify whether their media content breached ethical norms 

and comprised elements of information manipulation. Monitoring team analyzed the way these 

media institutions covered public interest events in politics, economy, foreign policy, and other 

fields, and, also, if journalists observed professional and ethical norms, such as fact-checking with 

several sources, diversity of opinions, and balance in news about conflicts, etc. Thus, taking the 

Journalist Code of Ethics and other specialized academic works as reference, it was possible to 

identify information manipulation processes and techniques.  

 

The analysis was based on the assumption that news stories are the primary media product used by 

media consumers as a source of information in their daily life. Therefore, irrespective of media 

owners' views on political or economic matters, news stories must contain exclusively facts and not 

journalists' opinions, should be written in a neutral and accessible language, and should reflect 

reality as accurately as possible, and observe balance of sources. 

 

The Purpose of Monitoring 

 

The monitoring aimed at finding whether media observed professional ethics in addressing issues of 

public interest, and used any manipulation techniques. Specifically, the monitoring focused on 

exposing the mistakes made by journalists intentionally or unintentionally when reporting facts, so 

that case studies and reports could serve an educational purpose. Another objective of the 

monitoring was to help increase media consumers awareness of risks involved by relying on unsafe 

information sources. Thus, the monitoring helps consumers understand how media can manipulate, 

and enables them to distinguish between a manipulative journalistic story and a one that covers 

reality in an unbiased manner. 

 

The selection criteria of the media outlets monitored were: 

• Coverage area – national; 

• Language: Romanian and Russian; 

Impact – circulation and audience. 

 

Broadcast media: Publika TV (news on the website Publika.md), Prime TV, Canal 2, Jurnal TV, 

Accent TV, RTR Moldova (newscasts produced in Republic of Moldova), NTV Moldova; 

 

                            .md, Noi.md; Gagauzinfo.md, Sputnik.md, Deschide.md. 

 

Methodology 



 

 

 

The report focused on political, economic and social events of major public interests that occurred 

during the monitoring period, and analyzed the way media covered these events. The language and 

images used by journalists, the selection of events for coverage, the accuracy of source quoting and 

th  t     f      t  w        yz d    t  m   f th  J        t’  Eth c   C d 
1
, of the guidelines and 

recommendations in the field of quality and responsible media
2
, and confronted against the notions 

of manipulation and propaganda, based on the  Dictionary of Sociology
3
.  

 

Manipulation is defined as: "the act of making a social actor (person, group, community) think and 

act in a manner compatible with the interests of the initiator and not with his/her interests, by using 

persuasion techniques that intentionally distort the truth giving the impression of freedom of 

thought and decision. Unlike the influence of the rational persuasion type, manipulation is aimed 

not at a more accurate and deeper understanding of the situation but at imprinting a convenient 

understanding, resorting to misleading by using forged arguments and by appealing to emotional 

non-rational levels of conscience’." 

 

Propaganda: "the systematic activity of transmission, promotion or dissemination of doctrines, 

theses or ideas from the standpoint of a particular social group or ideology, in order to influence, 

change, form concepts, attitudes, opinions, beliefs and behaviors. The propaganda is carried out so 

as to lead to the achievement of the goals and interests of the group it serves, and there is no value-

neutral or objective propaganda."  

 

Main subjects monitored between 1 June 2017 and 1 August 2017: 

 

- Publication of the Venice Commission Report on the draft law introducing the mixed election 

system in the Republic of Moldova (19 June 2017); 

- C  v ct     f I    Ș  , M y    f   h   (21 J    2017);  

- Ext        f      t w     t f   Ch       M y   D     Ch  t  că (22 J    2017); 

- E        P     m  t’  d c      t     v d     t  €100 m          m c  -financial assistance to the 

Republic of Moldova (4 June 2017);  

- Approval in final reading of the legislative changes for Republic Moldova to switch to mixed 

election system (20 June 2017). 

 

                                                 
1
 Moldovan Journalist Code of Ethics, 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 
2
 Style Guidelines with Ethical Rules for Journalists, API, 

http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 
3
 Catalin Zamfir, Lazar Vlasceanu, Dictionary of Sociology, Bucharest, 1998, p.332, p.457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-

Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

 

II GENERAL TRENDS 

 

Monitoring data showed that journalists from several of the monitored media institutions continued 

breaching ethical norms when producing their news stories. Both elements indicative of information 

manipulation and propaganda, and infringements of the Code of Ethics were identified: 

 

Omission of facts in news stories – NTV Moldova (in the news item about the Venice 

Commission Report);  

 

Omission of stories in newscasts – RTR Moldova (the Venice Commission Report and the 

c  v ct     f I    Ș     w   t     ), Sputnik.md (the Venice Commission report news story), NTV 

Moldova (the news on E        P     m  t’  d c      t     v d  f    c         t  c  t  th  

Republic of Moldova); 

 

One-sided presentation – NTV Moldova, Accent TV (in news story about the Venice Commission 

Report), Publika TV (   th    w   t  y  b  t E        P     m  t’  d c      t     v d  f    c    

assistance to the Republic of Moldova); 

 

Selective presentation of facts and opinions – Publika TV (in the news story about the Venice 

Commission Report); NTV Moldova, Sputnik.md, Noi.md (in the news story on the extension of 

th       t w     t f   D     Ch  t  că), Jurnal TV, Publika TV (in the news story about European 

P     m  t’  d c      t     v d  f    c         t  c  t  th  R   b  c  f M  d v    d th       v   

of mixed electoral system), Canal 2, NTV Moldova, Accent TV (in the news story on the approval 

of mixed electoral system);  

 

Lack of the right to reply – Canal 2, Sputnik.md, Noi.md (in the news story about the extension of 

     t w     t f   D     Ch  t  că), Publika TV, Canal 2, Jurnal TV (in the news story about mixed 

electoral system); 

 

Mixture between facts and opinions – Publika TV, Canal 2, Accent TV (in the news story about 

the approval of mixed electoral system); 

 

Reference to sources that are impossible to verify – Canal 2 (in the news story about the approval 

of mixed electoral system); 

 

Spread of false information – NTV Moldova (   th    w   t  y  b  t       t   ’     t  t  g    t 

the approval of mixed electoral system), Sputnik.md (in one of the news stories on the approval of 

mixed electoral system);  

 

http://ntv.md/news/11815
https://www.youtube.com/watch?v=q5SZNTQ_F24&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=57
https://sputnik.md/
http://ntv.md/news/12214
http://ntv.md/news/12214
http://ntv.md/news/11815
http://a-tv.md/index.php?newsid=31936
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4997346.html#gallery
http://www.publika.md/comisia-de-la-venetia-a-facut-public-raportul-privind-schimbarea-sistemului-electoral-in-republica-moldova_2972114.html
http://ntv.md/news/11910
https://sputnik.md/moldova/20170622/13240297/zi-decisiva-pentru-dorin-chirtoaca-va-iesi-sau-nu-din-arest.html
https://www.noi.md/md/news_id/229628
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/7/4/jurnalul-orei-19-4-iulie-10291280/#1
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4997346.html#gallery
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-20-iulie-2017-1900_69709.html
http://ntv.md/news/12578
http://a-tv.md/index.php?newsid=33196
http://www.canal2.md/news/alte-25-de-zile-de-arest-pentru-dorin-chirtoaca_68174.html
https://sputnik.md/moldova/20170622/13240297/zi-decisiva-pentru-dorin-chirtoaca-va-iesi-sau-nu-din-arest.html
https://www.noi.md/md/news_id/229628
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_5000476.html#gallery
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-20-iulie-2017-1900_69709.html
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/7/21/jurnalul-orei-19-20-iulie-10294064/#1
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_5000476.html#gallery
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-20-iulie-2017-1900_69709.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=33196
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-20-iulie-2017-1900_69709.html
http://ntv.md/news/12578
https://sputnik.md/moldova/20170720/13660507/deputatii-moldoveni-vor-fi-demisi-din-functie.html


 

 

Emphasis on details at the expense of essence, along with blurring – NTV Moldova (in the news 

 t  y  b  t       t   ’  protest against the approval of mixed electoral system); 

 

Mockery at the opponent– Accent TV (   th    w   t  y  b  t       t   ’     t  t  g    t th  

approval of mixed electoral system). 

 

III DATA ANALYSIS 

 

1st Subject. Publication of the Venice Commission Report on the draft law 

introducing a mixed electoral system in the Republic of Moldova (19 June 2017)
4
 

On 19 June 2017, the European Commission for Democracy through Law--also known as the 

Venice Commission of the Council of Europe--published its opinion concerning the amendment of  

R   b  c  f M  d v ’    w       ct    , ch  g  g  t t    m x d    ct      y t m. Th   m  dm  t  

were backed by the Democratic Party and Socialists' Party. In the report published on 

venice.coe.int, the Commission noted that "while the choice of an electoral system is a sovereign 

d c       f   St t ”, th   ch  g       t  dvisable "at this time."  

 

NTV Moldova broadcast a news story delivering PSRM's position concerning these 

recommendations, at the same time ignoring the actual recommendations and provisions of the 

Commission report. Viewers did not learn that the report was published and what it contained. In 

turn, the opinion of socialist MP Vasile Bolea, member of a parliamentary delegation who 

participated in the Commission's work, was covered extensively. In this way, media consumers 

were manipulated, as they were given only the standpoint of one stakeholder (the socialists) on the 

matter (report conclusions and recommendations), instead of the fact itself--the actual report. 

Journalists should have quoted the direct source, namely the report, whereas opinions about the 

document should have been requested from all relevant sources, namely parliamentary fractions. 

The subject got one-sided coverage,  which is a breach of Moldovan Journalist Code of Ethics
5
, as 

journalists must request the opinion of "all parties involved in the matter" and present information 

in an honest and balanced manner.  

 

This subject was covered in a similar way by Accent TV, which hasn't broadcast even a single 

news story about the report. Instead, the channel broadcast the commentary of President Igor Dodon 

about the report of the Venice Commission. As a consequence, viewers haven't learned anything 

about the actual recommendations given by members of the Commission, but were only announced 

that the President would ignore these recommendations and would further support the bill. 

 

                                                 
4
 Case study 1, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-publicarea-raportului-comisiei-de-la-venetia/ 

5
 Moldovan Journalist Code of Ethics, 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 

http://ntv.md/news/12578
http://a-tv.md/index.php?newsid=33196
http://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2017)012-e
http://ntv.md/news/11815
http://a-tv.md/index.php?newsid=31936
https://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf


 

 

Publika TV in its main newscast of the day presented in a selective manner the recommendations 

of the report, highlighting technical aspects (the way constituencies would be formed, Diaspora 

representation, gender-balance representation) and avoiding core issues that directly refer to the 

main goal put forward by authors of the bill: to bring the Parliament closer to people and increase 

MP’   cc   t b   ty t w  d  th     ct   t . It b c m          t th t      t    ch    t     sent 

v  w       y w th th    c mm  d t     th t th  b   ’    th   --PDM representatives--found 

suitable. Further, media consumers were told there are some other recommendations to which the 

Democratic Party did not assent, without specifying what these were: "The Venice Commission 

also noted that the electoral system may be changed when a broad consensus is reached, with no 

polarization around the issue. In turn, Adrian Candu, Speaker of the Parliament, wrote on his blog 

that this part of the report contained recommendations with a certain degree of subjectivity." By 

presenting the opinion of a single political actor the reporter tried influencing the audience. 

 

On Canal 2, the news story contained the same technical recommendations as on Publika TV, 

 xc  t th t th        g c     y       t d th  C mm      ’  c  c         "Th   m   m  t t     f   

mixed electoral system is not advisable in a society where part of the people oppose the electoral 

reform." 

 

On Prime TV the news story was featured in the same way as on Publika TV and Canal 2, only the 

opening was changed: "Today the Venice Commission published its recommendations for the draft 

law on electoral reform in Moldova. Experts consider that any change of that kind require a broad 

public debate and consultations with civil society. Also, the Commission noted in its report that 

changing the electoral system is a sovereign decision of a State." 

 

The news story broadcast by Jurnal TV featured a large number of recommendations of the Venice 

Commission, the opinion of Andrian Candu, Speaker of Parliament, and briefly in the background 

reporters reminded of the position of opposition parties and civil society towards this bill. 

 

The portals Deschide.md, Noi.md and Ziarulnational.md posted the full version of the report, 

provided quotes from the report and summarized the main recommendations. Deschide.md hasn't 

published any comments by politicians. 

 

The TV channel RTR Moldova (in the main newscast of the day broadcast at 7.45 PM) and the 

portal Sputnik.md haven't informed their viewers about the Commission's conclusions. Taking into 

account that this was an issue of great significance for the society, this should be treated as an 

omission of important matters in the daily agenda. 

 

http://www.publika.md/comisia-de-la-venetia-a-facut-public-raportul-privind-schimbarea-sistemului-electoral-in-republica-moldova_2972114.html
http://www.canal2.md/news/reactia-lui-andrian-candu-la-recomandarile-comisiei-de-la-venetia-privind-reforma-electorala_68006.html
http://www.prime.md/ro/raportul-privind-implementarea-votului-mixt-publicat-andrian-candu-membrii-comisiei-de-la-venetia-sunt-subiectivi_57447.html
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/6/19/jurnalul-orei-19-19-iunie-10289193/#3
https://deschide.md/ro/stiri/politic/13438/(DOC)-Recomand%C4%83rile-Comisiei-de-la-Vene%C8%9Bia-%C3%AEn-privin%C8%9Ba-sistemului-electoral-mixt.htm
https://www.noi.md/md/news_id/228878
http://www.ziarulnational.md/doc-comisia-de-la-venetia-a-publicat-documentul-privind-recomandarile-cu-privire-la-schimbarea-sistemului-electoral/
https://www.youtube.com/watch?v=q5SZNTQ_F24&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=57
https://sputnik.md/


 

 

2nd Subject. Conviction of Orhei Mayor Ilan Șor (21 June 2017)
6
 

 

   21 J    2017, Ch ș  ă  c   t (B   c    d  t  ct),    t  c d M y    f   h     d    m    t 

b       m   I    Ș   t  7 y       d 6 m  th   f  m     nment for concurrence of offences: causing 

material damage in large proportions to the owner by fraud or abuse of trust, if the deed is not a 

misappropriation, and money laundering. However, the defendant was brought to court under 

charges of swindling in the 2014 bank fraud case, for actions he had allegedly committed while he 

presided over the Board of Directors of Banca de Economii. Most media institutions monitored 

covered this subject without presenting relevant background/context information, seeing that the 

subject concerns the disappearance (and possible recovery) of USD 1 billion from several national 

banks. 

 

The news stories on Jurnal TV lacked background information--namely, that the self-incrimination 

 f I    Ș     d t  f  m   P  m -M    t   V  d F   t’       t   d   b  q   t      c t   ,    w       

the fact that his name was mentioned in the first report issued by Kroll, the company that 

investigated part of the actions that contributed to the bank fraud. 

 

The news story broadcast on Publika TV and Canal 2 lacked background information, but also 

specific information about the offences for which I    Ș   w   c  v ct d, wh ch     t  t  

documentation deficiencies. M d   c    m    d d 't   d   t  d wh t w   I    Ș   f   d g   ty 

of, specifically. 

 

Nor did the reporters of Deschide.md    c fy f   wh ch  ff  c   I    Ș   w   c  v ct d. 

 

Accent TV, during the program Acces Info, broadcast a short news story about the sentence, 

lacking both context information and background, whereas Ziarulnational.md failed to provide 

enough context information despite having live coverage of event.  

 

The news story posted on the portal Noi.md  g    d   g  f c  t d t    ,   ch    th  f ct th t I    Ș   

left the courtroom before his sentence was pronounced, but also the fact that he would stay at home 

until the decision is final. Context information was also missi g,   c  d  g th  f ct th t Ș      f-

reported against Vlad Filat. 

 

Reporters from NTV Moldova broadcast two sequences of the discourse: one of the prosecutor and 

one of the lawyer, without shedding light on other relevant facts, including the context of this 

c  v ct   . S m     t    w       t      th   m d  ,   th  g w      d  b  t wh t I    Ș   w   

convicted for. Banca de Economii was never mentioned. 

                                                 
6
 Case study 2, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-condamnarea-primarului-de-orhei-ilan-sor-reporterii-

nu-au-inteles-pentru-ce-infractiuni-fost-gasit-vinovat-omul-de-afaceri/ 

http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/6/21/jurnalul-orei-19-21-iunie-10289433/#2
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/6/21/jurnalul-orei-19-21-iunie-10289433/#2
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4995056.html#gallery
http://www.canal2.md/news/ilan-sor-fost-condamnat-la-sapte-ani-si-sase-luni-de-inchisoare_68123.html
https://deschide.md/ro/stiri/social/13561/Breaking-News--Ilan-%C8%98or-condamnat-la-7-ani-de-%C3%AEnchisoare-dar-eliberat-p%C3%A2n%C4%83-la-sentin%C8%9Ba-definitiv%C4%83.htm
http://a-tv.md/index.php?newsid=32050
http://a-tv.md/index.php?newsid=32050
http://www.ziarulnational.md/doc-comisia-de-la-venetia-a-publicat-documentul-privind-recomandarile-cu-privire-la-schimbarea-sistemului-electoral/
https://www.noi.md/md/news_id/229494
http://ntv.md/news/11876


 

 

 

As for Sputnik.md, it was not clear in their news story that the crimes were related to the bank 

fraud. Banca de Economii, which went into bankruptcy as a consequence of the fraud, was not 

mentioned at all, even though I    Ș   w   B   d Ch     t th   b  k.  th   c  t xt   f  m t    w   

also missing. Of the three newscasts on RTR Moldova, two in Romanian and one in Russian, the 

  w   t  y  b  t th  c  v ct     f I    Ș   w   m     g, wh ch m y b    t     t d        m   ion 

of relevant subjects from daily agenda. In turn, on the next day, the channel broadcast the position 

 f I    Ș  ’    wy   wh  h  d         c  ference. 

 

3rd Subject. Extension of arrest warrant for Chișinău Mayor Dorin Chirtoacă 

(22 June 2017)
7
 

 

   22 J    2017 Ch ș  ă  c   t       g d w th 25 d y  th  h m       t  f D     Ch  t  că, M y   

 f Ch ș  ă ,   v  t g t d f     f    c    dd   g. Th  event is relevant for public opinion, as it 

concerned acts of corruption, but also because the defendant made his first statements concerning 

the charges filed by prosecutors only after the sentence was read out. During the court hearing, a 

group of members and supporters of Liberal Party participated in a demonstration in front of 

Ch ș  ă  c   t (B   c    d  t  ct) to support the mayor. 

 

TV channels Publika TV, Prime TV, Jurnal TV, RTR Moldova and Accent TV, and the portals 

Deschide.md and Ziarulnational.md covered the event in rather balanced manner, presenting most 

facts and information from appropriate sources. At the same time, several TV channels and 

websites such as NTV Moldova, Canal 2, Noi.md, and Sputnik.md had a biased coverage of the 

event. 

 

NTV Moldova channel in its 7.00 PM newscast presented the main information and positions of 

b th th       c t      d th  d f  d  t, b t h   ’t m  t    d   yth  g  b  t th  m  t  g          t 

of the mayor organized by liberals in front of the Court building, which reveals selective 

presentation of facts. As well, technically reporters ensured balance of sources, however from 

D     Ch  t  că'   t t m  t      t        ct d            v  t   q   c     c m    d t  th  

accusations of influence peddling brought by prosecutors. "The fact that certain statements 

concerning me were made, and also other aspects that were mentioned, I would say they are not 

relevant and even absurd," this is the only quoted statement of the mayor, and as it can be noticed, it 

doesn't directly refer to the accusations of influence peddling that have been brought against him 

and have constituted official charges. Most media institutions broadcast the main message  

 x      d by Ch  t  că  ft   th  h     g  "I h v  't c mm tt d   y   f    c    dd   g   d h v  

done nothing else by fulfill my working duties in relation to this specific case and all other cases. 

                                                 
7
 Case study 3, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-prezentare-unilaterala-neasigurarea-dreptului-la-

replica-si-informatii-inexacte-stirile-despre-prelungirea-arestului-lui-dorin-chirtoaca/ 

https://sputnik.md/politics/20170621/13236742/ilan-sor-condamnat-inchisoare.html
https://www.youtube.com/watch?v=ABcjoQqLHDo&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=35
https://www.privesc.eu/arhiva/76860/Sedinta-de-judecata-a-primarului-municipiului-Chisinau--Dorin-Chirtoaca--din-22-iunie-2017
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4995263.html#gallery
http://www.prime.md/ro/ramane-in-arest-dorin-chirtoaca-a-primit-inca-25-de-zile-de-arest-la-domiciliu_57567.html
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/6/22/jurnalul-orei-19-22-iunie-10289560/#2
https://www.youtube.com/watch?v=ABcjoQqLHDo&t=635s&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=47
http://a-tv.md/index.php?newsid=32116
https://deschide.md/ro/stiri/social/13624/Magistra%C8%9Bii-au-prelungit-mandatul-lui-Chirtoac%C4%83-cu-25-de-zile.htm
http://www.ziarulnational.md/live-video-dorin-chirtoaca-primele-declaratii-de-cand-se-afla-in-arest-constiinta-mea-este-curata/
http://ntv.md/news/11910
http://www.canal2.md/news/alte-25-de-zile-de-arest-pentru-dorin-chirtoaca_68174.html
https://www.noi.md/md/news_id/229628
https://sputnik.md/moldova/20170622/13240297/zi-decisiva-pentru-dorin-chirtoaca-va-iesi-sau-nu-din-arest.html
http://ntv.md/news/11910
http://www.realitatea.md/dorin-chirtoaca-va-mai-sta-in-arest-la-domiciliu-inca-25-de-zile--video-_59744.html


 

 

My conscience is clean. I hope I will be able to prove that both towards criminal investigation 

bodies and courts." Thus, it may be concluded that NTV Moldova reporters selected a less relevant 

sequence from mayor's discourse, aiming to blur the main message that mayor considered himself 

not guilty. 

 

On Canal 2, th    w   t  y b   dc  t    th  d y  f c   t h     g d d 't c  t      y  f m y  ’  

statements on the decision to extend his home arrest, which can be explained by the timing the news 

was broadcast (4 PM). The channel presented mayor's position, who said he was not guilty and 

denied committing influence peddling, only on the next day. The news story broadcast on 23 June 

titled "25 m    d y   f h m  d t  t    f   D     Ch  t  că," contained the following paragraph: 

"the mayor was going to receive 13% from parking business, in return for promoting the project 

managed under the counter by millionaire Alexandru Pincevschi." This paragraph contained two 

accusations: one against the mayor and the other one against businessman Alexandru Pincevschi; 

the news wasn't balanced because the concerned persons were not granted the right to reply.  

 

The portal Sputnik.md posted 3 news stories on this matter on the day the home arrest was 

extended, and most information was repeated. Facts were presented in a selective manner, as the 

news story didn't mention anything about either the meeting in support of defendant, or mayor's 

statements in his defense. This is a violation of Code of Ethics provisions concerning the right to 

reply. Apart from that, Sputnik.md reporters presented incorrect information about the duration of 

the, as the detention was extended by 25 days and not 30 days as mentioned by reporters. 

 

The portal Noi.md published two news items about the event: one news report announced that 

detention was extended, which did not contain defendant's statement/position, and the second item 

c  t    d D     Ch  t  că'   x     t      f h      v   f  m h m  d    g home arrest. The fact that 

j        t   v  d d t        t d f  d  t’      t   , wh   t t d h  w     t g   ty   d d d 't c mm t 

any influence peddling, reveals bias and non-observance of ethical norms on balance, inquiry from 

several sources and the right to reply. 

 

4th Subject. European Parliament’s decision to provide up to €100 million in 

macro-financial assistance to the Republic of Moldova (4 June 2017)
8
 

 

   4 J  y 2017, E        P     m  t  d  t d th  d c      t     v d     t  €100 m          m c  -

financial assistance to the Republic of Moldova, preceded by a plenary debate on 3 July. Many 

E        MP  c  t c z d th  Ch ș  ă  g v   m  t   d   k d f   c  d t    ,   c  d  g  b   v  c  

 f th    c mm  d t      f th  V   c  C mm          PDM   d PSRM’  d  ft laws introducing a 

mixed electoral system. Other MPs insisted that it is a sovereign decision of the state to decide what 

                                                 
8
 Case study 4, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-decizia-parlamentului-european-de-acorda-republicii-

moldova-un-ajutor-macrofinanciar-de-100-de-milioane-de-euro/ 

http://www.canal2.md/news/alte-25-de-zile-de-arest-pentru-dorin-chirtoaca_68174.html
http://www.canal2.md/news/inca-25-de-zile-de-arest-la-domiciliu-pentru-dorin-chirtoaca_68208.html
http://www.canal2.md/news/inca-25-de-zile-de-arest-la-domiciliu-pentru-dorin-chirtoaca_68208.html
https://sputnik.md/moldova/20170622/13240297/zi-decisiva-pentru-dorin-chirtoaca-va-iesi-sau-nu-din-arest.html
https://www.noi.md/md/news_id/229628
https://www.noi.md/md/news_id/229628
https://www.noi.md/md/news_id/229628


 

 

system to introduce, and they supported the decision to grant money. It is a topic of public interest 

because the European Parliament postponed approval of the assistance until the Venice 

Commission issued its conclusions. 

 

On Jurnal TV the subject was covered in an unbalanced way, and facts were presented in a 

selective manner. Of 12 sequences with European MPs speaking, 11 consisted of critical remarks 

towards the Government and PDM leader Vlad Plahotniuc. One MP featured in the news story 

spoke in favor of the Government. During the plenary debates in the European Parliament, there 

were also neutral and positive opinions towards the authorities of the Republic of Moldova, which 

for the purpose of news balance and accuracy of information should have been included. Opinions 

were presented in a selective manner. Additionally, if the opinion of local politicians about the 

decision taken in Strasbourg was required, the reporter should have asked for comments from other 

politicians and government representatives as well besides that of PDA leade  A d    Nă t   . 

 

On Publika TV sequences of discourses of European MPs were also presented in a selective way, 

depending on their message. There were several neutral and pro-governmental statements, and only 

tw  c  t c            t w  d  th  Ch ș  ă    th   t   . Th    q   c   wh   MP  t  k d  b  t 

corruption in the Republic of Moldova, oligarchs and Vladimir Plahotniuc were bypassed. As well, 

the comments on the decision were one-sided, as only government representatives Andrian Candu 

and Pavel Filip were asked to express their opinion. Opposition representatives were not 

interviewed.  

 

On Canal 2 and Prime TV there was a light imbalance in selecting opinions of European MPs: of 5 

d   ct     ch      th    w   t  y, th    f v   d Ch ș  ă  government. 

 

On Accent TV the news was regarded as barely newsworthy, as the presenter read a text of about 

20 seconds that was not accompanied by any images. The channel ignored the debates in 

Strasbourg, treating the subject as something unimportant. 

 

NTV Moldova ignored this subject in its newscast on 4 July 2017. 

 

Media institutions: Deschide.md, Ziarulnațional.md, Sputnik.md, RTR Moldova and Noi.md 

observed professional norms in covering this subject.  

 

5th Subject. Approval in final reading of legislative changes for Republic 

Moldova to switch to mixed electoral system (20 June 2017)
9
 

 

                                                 
9
 Case study 5, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-adoptarea-lectura-finala-modificarilor-legislative-

prin-care-republica-moldova-trecut-la-sistemul-de-vot-mixt/ 

http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/7/4/jurnalul-orei-19-4-iulie-10291280/#1
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4997346.html#gallery
http://www.canal2.md/news/majoritatea-parlamentarilor-europeni-s-au-expus-pentru-acordarea-asistentei-macrofinanciare-valoare-de-100-de-milioane-de-euro-pentru-tara-noastra_68772.html
http://www.prime.md/ro/da-pentru-finantare-parlamentul-european-a-votat-acordarea-a-100-de-milioane-de-euro-pentru-republica-moldova_58076.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=32595
http://ntv.md/news/12214
https://deschide.md/ro/stiri/politic/14254/Breaking-NEWS--PE-a-votat-de-principiu-asisten%C8%9Ba-macro-financiar%C4%83-pentru-RMoldova.htm
http://www.ziarulnational.md/ultima-ora-parlamentul-european-a-votat-de-principiu-acordarea-asistentei-macrofinanciare-de-100-de-milioane-de-euro-destinata-r-moldova/
https://sputnik.md/radio_rubrica_accentul_zilei/20170704/13416098/europarlamentarii-deci-azi-acorda-sau-nu-moldovei-100-de-milioane-de-euro.html
https://www.youtube.com/watch?v=wlBifhvfctQ&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=33
http://www.noi.md/md/news_id/231933


 

 

On 20 July, 74 democrats, socialists and several non-affiliated MPs approved in final reading the 

bill on the amendment of the Election Code enabling the change of electoral system of Republic of 

Moldova. The change implies the election of members of Parliament on both single-member 

constituencies and party lists. The change was strongly advocated and supported by the Democratic 

Party and the Party of Socialists, but was challenged by opposition and not recommended by the 

European Commission for Democracy through Law (the Venice Commission), which has issued an 

opinion on this bill. While MPs voted for the bill, two meetings were taking place simultaneously in 

front of the Parliament building: one group organized by the government supported the mixed 

system, while another group organized by opposition parties were against this system. 

 

On Publika TV the facts on the vote and the protests were presented in a selective and 

unbalanced manner. Reporters announced that communist, liberal and liberal-democrat MPs left 

the plenary hall before the vote, however sequences with MPs motivating their decision to leave 

were not featured. In spite of the fact that all opposition parliamentary parties spoke at the tribune, 

viewers of Publika TV were given only the position of the Communists voiced by Vladimir 

Voronin. As well, the protest of the Opposition was barely covered; the channel didn't display any 

 m g    f th     t  t   d d d 't m  t    d m   t  t   ’ d m  d . I  c  t   t, th  d m   t  t    

favoring the mixed vote was covered extensively, featuring discourses on the scene and several 

voices from the crowd.  In addition, facts were slighted commented upon: one of the opposition 

   d   , A d   Nă t   , w      d t  h v      g d y c mm tt d   "   v c t   "  t th  m  t  g    th  

support of the mixed electoral system by blocking access to the microphone for one PDM 

representative, as well as having "made a show." Such statements are assessments by authors and 

are not facts by themselves. Another deviation from ethical norms is the lack of right to reply. 

J        t  h v  't   k d A d    Nă t    f   c mment. 

 

On Canal 2, during the newscast at 7.00 PM, the news about the vote on the bill had the same 

content as on Publika TV. Other news stories about this event were presented in a biased way. 

Reporters featured demonstrators against the mixed vote as violent and provocative, without 

interviewing anybody from the crowd about their participation the protest. As well, facts were 

mixed with opinions ("A d    Nă t    M d    Sh w", "      t    P  t  t F    d”), th  right to 

reply was missing and reference sources were impossible to verify: "Direct election of MPs is 

supported by 60% of Moldovan society. The most recent poll revealed that 6 of 10 Moldovans 

believe that MPs must be elected as single-m mb   c   t t   cy    m x d    ct      y t m.” 

Reporters didn't specify what kind of poll they referred to, who conducted it and when. By such 

wording, viewers might have been presented false information concerning a non-existent poll, as 

long as a specific source was not cited, and consumers could not verify if reporters' statements were 

accurate. Such manipulation technique - referring to an unknown or impossible to verify source - is 

often used to give credibility to an idea. Also, in background information the Venice Commission 

recommendations were presented in a selective way.  

http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_5000476.html#gallery
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-20-iulie-2017-1900_69709.html


 

 

 

Channel Prime TV, with small exceptions, committed similar deviations as Publika TV and Canal 

2, namely one-sided coverage by favoring mixed electoral system and shedding negative light on 

demonstrators who were against the change of electoral system. 

 

On NTV Moldova, in the news story at 7.00 PM, more coverage was granted to the opinions of 

socialist MPs and President Igor Dodon about the mixed electoral system, while ignoring the 

opposition. Facts were presented in a selective way: the reporter said nothing about liberals, liberal-

democrats and communist MPs leaving the plenary hall to express their disagreement with the vote 

on the bill. In the news story about the demonstration in front of the Parliament building, facts were 

presented in a selective way: the meeting in support of mixed electoral system, from visual and 

informational point of view, received incomplete coverage as it didn't contain any images from the 

 c         q   c   f  m     k   ’ d  c      . Th     y  m g  f  m th   c    f  t   d   w m   

shot from behind, talking into the microphone. Experts qualify such coverage as a manipulative 

trick: "hiding or selecting information based on criteria of usefulness for the manipulator, without 

any connection with the objective truth
10

." At the same time, of the chants of meeting participants 

against the mixed electoral system, NTV Moldova reporter selected only the one of the National 

U  ty P  ty  “U  f c t   ! G   t R m     w th     d b  d   .”  Th  reporters spread false 

information and misled the audi  c . H     d  “M   wh   , th        t      d m mb     f 

PCRM, PLDM, Our Party, the Party of Action and Solidarity, and the DA Platform attended the 

meeting. Together with members of the National Unity Party they demanded unification of 

Moldova and Romania.” N     f th          t t v    f th   b v  m  t    d    t    w    f  t   d 

    m g   d     y d d m  d  g “U  f c t   !”. Th   w  d h   b    ch  t d by   g      f   ght 

       ,   c  d  g A   G   ,    d    f th  N t      U  ty P  ty, wh    h  d  g R m    ’s flag. 

Th   f   , th   t t m  t th t “m mb     f th  PCRM, PLDM,     P  ty, th  P  ty  f Act      d 

S   d   ty,   d th  DA P  tf  m”     g d y ch  t d t g th   w th th  NUP “U  f c t   !”    false. 

This was an attempt to divert attention from the real motive of the protest--namely, stopping the 

change of the electoral system--and to project an image of demonstrators as a group of persons with 

a single wish: Unification with Romania. Otherwise, this was an anti-governmental and anti-mixed 

vote protest, whereas the chanting about Unification was only one sequence, the event had a 

different essence and it was bypassed in the news story. 

 

As well, the news story highlighted non-  g  f c  t d t      f th  “   d m f ct ” c t g  y–images 

w th A d    N  t   ’  w t pants, Maia Sandu holding her cell phone–to the detriment of relevant, 

c    f ct . Th        m       t    t ch  q   d  c  b d by V  d m   V  k ff    “M    f  m t    

T   ty”    blurring  “Th      c    c     t   f d  w   g th  m    f ct   d     m     f  th   facts 

                                                 
10

 Transilvanian University of Brașov, PhD Thesis, Techniques of manipulating voters through 

marketing research, http://www.unitbv.ro/Portals/31/Sustineri%20de%20doctorat/Rezumate/Vierasu.pdf 

http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_58789.html
http://ntv.md/news/12578
http://www.unitbv.ro/Portals/31/Sustineri%20de%20doctorat/Rezumate/Vierasu.pdf


 

 

without any connection to the core event, and if possible, able to better stir public interest
11

.” 

Details were selected in such a way as to present only unfavorable, discrediting facts for the 

opposition and to influence viewers. The audience was not informed about the motives behind the 

demonstration in front of the Parliament building, nor were their arguments presented, as viewers 

only learned secondary details that were irrelevant to the event. 

 

Jurnal TV lacked balance in covering events on 20 July. The entire newscast at 7.00 PM was 

dedicated to this subject–nearly 50 minutes. Despite covering all relevant facts, reporters focused on 

the oppositi  ’   ct       d th  m  t  g  g    t th  m x d    ct      y t m. A  w   ,      f th  

news stories ignored the right to reply of representatives of several town halls and that of 

“T  m    ct  c ” c m   y f  m Ch ș  ă ,  cc   d  f f  c  g  t   m   y    t   ttend the meeting 

in support of the mixed vote. Reporters requested the opinion (and inserted it in the news story) on 

this matter of Andrian Candu, Speaker of Parliament, however in this case it would have been 

necessary, also for information verification purposes, to inquire a comment from managers of 

companies involved. 

 

In the newscast at 07.45 PM, RTR Moldova covered most of relevant facts on this subject.  

 

Accent TV covered this event in a biased manner, praising the benefits of a mixed electoral 

system, thus mixing facts with journalist’s opinions. Reporters ironically commented the facts 

presented in the news story. Employing irony or sarcasm when talking about truthful events is a 

modern manipulation technique, employed in broadcast and other types of journalism
12

. The 

demonstration of the mixed vote supporters, similarly to that on NTV Moldova, was shot 

fragmentally, making it unclear who talked in front of the participants. This reveals again the 

technique of hiding and selecting information for manipulation purposes.  

 

Ziarulnațional.md, Deschide.md and Noi.md covered most of significant facts of the events on 20 

July. 

 

Sputnik.md portal posted several news stories on this subject, both about what happened in 

Parliament and the demonstrations. One of the news reports was false, as the information presented 

d d ’t m tch th  t  th  „P  m     f   M  d v . It w    b       b   t  d  m    MP  f  m  ff c .” 

Reporters claimed that the amendment to the Electoral Code introducing the mixed vote will 

allegedly also contain a provision allowing for dismissing MPs through local referendums. In fact, 

such a provision was included in the bill on single-member constituency at the stage of examination 

                                                 
11

 V  d m   V  k ff, “M    f  m t    T   ty”, https://scorilos.files.wordpress.com/2011/03/vladimir-

volkoff-tratat-de-dezinformare1.pdf 
12

 HERJEU, Radu. Techniques of manipulation, propaganda and persuasion on TV, 

https://dorinpopa.files.wordpress.com/2008/04/herjeu-radu-tehnici-de-propaganda-manipulare-si-pers-in-

tv.pdf 

http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/7/21/jurnalul-orei-19-20-iulie-10294064/#1
http://rtr.md/peredachi/vesti-moldova
http://a-tv.md/index.php?newsid=33196
http://www.ziarulnational.md/ultima-ora-parlamentul-european-a-votat-de-principiu-acordarea-asistentei-macrofinanciare-de-100-de-milioane-de-euro-destinata-r-moldova/
https://deschide.md/ro/stiri/politic/15062/Breaking-NEWS--Sistemul-electoral-mixt-a-fost-votat-%C3%AEn-lectur%C4%83-final%C4%83.htm
https://www.noi.md/md/news_id/234939
https://sputnik.md/moldova/20170720/13660507/deputatii-moldoveni-vor-fi-demisi-din-functie.html
https://scorilos.files.wordpress.com/2011/03/vladimir-volkoff-tratat-de-dezinformare1.pdf
https://scorilos.files.wordpress.com/2011/03/vladimir-volkoff-tratat-de-dezinformare1.pdf
https://dorinpopa.files.wordpress.com/2008/04/herjeu-radu-tehnici-de-propaganda-manipulare-si-pers-in-tv.pdf
https://dorinpopa.files.wordpress.com/2008/04/herjeu-radu-tehnici-de-propaganda-manipulare-si-pers-in-tv.pdf


 

 

within parliamentary committees, but was later removed in May 2017, and is absent in the law on 

the mixed vote.   

 

 

CONCLUSIONS 

 

Many of the monitored media continue to ignore news writing and reality coverage norms, 

providing public with incomplete, biased and one-sided information. Thus, both elements of 

  f  m t    m       t      d b   ch    f J        t’  C d   f Eth c  w      corded. 

 

The channels Publika TV, Prime TV and Canal 2 disseminated, with small exceptions, the same 

content in their news stories on major public interest events, and especially on political subjects, 

presenting facts from a single standpoint favoring the Democratic Party. News stories broadcast on 

th    ch       f  t   d m       t    t ch  q      d b   ch    f J        t’  C d   f Eth c  – 

selective presentation of facts, ignorance of the right to reply, mixing facts and opinions. 

 

Accent TV and NTV Moldova covered part of the analyzed events in a biased and one-sided 

m      f  m S c     t’  P  ty       ct v , presenting facts in a selective way, omitting relevant 

information in the news story, mixing facts with opinions, employing irony towards 

opponents. In one case, NTV Moldova communicated false information,  and in another omitted 

an important subject in the newscast. 

 

Jurnal TV displayed elements of selective presentation of facts, lack of balance and right to reply. 

 

Sputnik.md and RTR Moldova omitted several relevant subjects from their daily agenda, failing 

to cover them in their news. Sputnik.md and Noi.md failed to provide a right to reply. 

  

G       y     k  g, c  t       t      d TV ch       t  d t   g     j        t’  d ty t  g   t th  

right to reply to persons featured in a negative context. 

 

 

RECOMMENDATIONS 

 

Broadcasting Coordination Council, pursuant to article 4 of the Broadcast Code, should report on 

and initiate monitoring of TV channels whose content disseminates manipulative information, to 

find breaches and apply sanctions. 

 



 

 

Editors at TV channels are encouraged to verify that editorial content complies with the mission of 

the press to report truthfully on reality rather than following the desires of politicians to promote 

their interests and destroy the opponent. 

 

Reporters are encouraged to cover on site all relevant facts in a balanced manner, with fact-

checking, not in a selective and one-sided way.  

 

Media consumers are recommended to consume news content from several media sources, in order 

to avoid the risk of receiving erroneous and manipulative information.  

 

 

 


