
  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitoring Report  
 

Elements of Propaganda, Information Manipulation, and Violations of 

Journalism Ethics in the Local Media Space 
 

 

 (January 1 – March 28, 2018) 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This monitoring report has been prepared by the Independent Journalism Center (IJC) as a 

partner in the project Media Enabling Democracy, Inclusion, and Accountability in Moldova 

(MEDIA-M) funded by the United States Agency for International Development (USAID) and 

implemented by Internews. The MEDIA-M project aims to promote the development of 

independent and professional media in Moldova, offering citizens access to a variety of 

perspectives and contributing to greater media resistance to political and financial pressures.  



 

GENERAL INFORMATION 

 

From January 1 to March 28, 2018, the Independent Journalism Center (IJC) monitored 12 

media outlets – news portals and TV channels – to identify whether the disseminated 

journalistic materials contained any breaches of deontological rules and elements of 

information manipulation. The monitoring team analyzed how the outlets covered events of 

public interest in politics, economy, foreign policy, and in other fields, whether they complied 

with professional and ethical standards such as verification of information through several 

sources, pluralism of opinions, balance in the news reports on conflicts, and so on. By using the 

Journalist’s Code of Conduct and specialized academic works, they identified information 

manipulation procedures and techniques. 

 

The analysis was based on the assumption that news is the primary media product that people 

consume in search of information about daily reality. Therefore, irrespective of the media 

owners’ views on political or economic issues, news must contain exclusively facts and not 

journalists’ opinions, should be written in neutral and accessible language, and should reflect 

reality as accurately as possible, observing the balance of sources. 

 

Purpose of monitoring: 

 

The monitoring was aimed at determining whether the media observed professional ethics or 

used manipulation techniques in their coverage of topics of public interest. In particular, the 

monitoring sought to identify the mistakes made by journalists (intentionally or unintentionally) 

while reporting facts, so that case studies and monitoring reports could play an educational role. 

Another objective was to contribute to increasing consumer awareness of the risks of getting 

information from unsafe sources. Thus, monitoring helps consumers understand how the media 

can manipulate and enables them to distinguish between a manipulative journalistic product 

and a product that presents reality impartially. 

 

Criteria for selecting media outlets for monitoring: 

● Coverage – national; 

● Language – Romanian and Russian; 

● Impact – circulation and audience. 

 

Broadcasting: Publika TV (news on Publika.md), Prime TV, Canal 2, Canal 3, Jurnal TV, 

Accent TV, NTV Moldova, RTR Moldova (newscasts produced in Moldova), Moldova 1. 

 

Online media: Noi.md, Sputnik.md, Deschide.md. 

  



 

Methodology: 

 

The report focused on political, economic, and social events of major public interest that took 

place during the monitoring period, and analyzed how these events were covered by the media. 

The language and images used by journalists, their choice of events to be covered, the 

correctness of source quoting, and the tone of presentation were analyzed by referring to the 

Journalist’s Code of Conduct1, guidelines and recommendations in the sphere of responsible 

and high-quality media2, and the notions of manipulation and propaganda, as defined in the 

Dictionary of Sociology3.  

 

Manipulation is defined as: “Action taken to make a social actor (a person, a group, or a 

community) think and act in a way that is compatible with the interests of the initiator and not 

with their own interests, by using persuasion techniques that intentionally distort the truth, 

leaving an impression of freedom of thought and decision. Unlike influence by means of rational 

persuasion, manipulation aims not at a more accurate and deep understanding of the situation, 

but at suggesting a convenient idea by means of misleading through false arguments and by 

appealing to non-rational emotional levels.” 

 

Propaganda: “Systematic activity of transmitting, promoting, or spreading doctrines, 

messages, or ideas from the position of a particular social group and ideology, in order to 

influence, change, or shape certain concepts, attitudes, opinions, beliefs, or behaviors. 

Propaganda is practiced in such a way as to achieve the goals and interests of the group it 

serves, so there is no neutral or objective propaganda.” 

 

The main topics monitored between January 1 and March 28, 2018: 

 

● Appointment of new ministers in the Government of the Republic of Moldova (January 10, 

2018); 

● Adoption of the anti-propaganda law (January 10, 2018); 

● Resignation of Dorin Chirtoaca from the position of Chisinau mayor (February 16, 2018); 

● Conclusions of the EU Foreign Affairs Council on the Republic of Moldova (February 26, 

2018); 

● Record of a telephone conversation between Veaceslav Platon and Alexandru Tanase, which 

led to the latter’s resignation from the position of minister of justice (March 10-11, 2018). 

  

                                                
1
 Moldovan Journalist’s Code of Conduct, http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 

2
 Guide of Style with Ethical Standards for Journalists, API, http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 

3
 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dictionary of Sociology, Bucharest, 1998, p. 332., p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-

Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

I. GENERAL TRENDS 
 

The monitoring showed that journalists from some monitored media outlets continue deviating 

from deontological standards when they write news. We identified elements characteristic to 

propaganda and manipulation, as well as breaches of the Journalist’s Code of Conduct: 

 

Labeling – Accent TV (Appointment of new ministers in the Government of the Republic of 

Moldova; Record of a telephone conversation between Veaceslav Platon and Alexandru 

Tanase, which led to the latter’s resignation from the position of minister of justice); Prime TV, 

Deschide.md (Resignation of Dorin Chirtoaca from the position of Chisinau mayor); Jurnal TV 

(Appointment of new ministers in the Government of the Republic of Moldova; Record of a 

telephone conversation between Veaceslav Platon and Alexandru Tanase, which led to the 

latter’s resignation from the position of minister of justice); 

 

Omission in newscasts – Canal 3, NTV Moldova, Accent TV, Sputnik.md (Conclusions of the 

EU Foreign Affairs Council on the Republic of Moldova); 

 

Cherry-picking of facts, opinions, and statements – Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV 

(Conclusions of the EU Foreign Affairs Council on the Republic of Moldova); NTV Moldova 

(Resignation of Dorin Chirtoaca from the position of Chisinau mayor);  

 

Lack of the right to reply – Canal 3 (Conclusions of the EU Foreign Affairs Council on the 

Republic of Moldova); Noi.md (Record of a telephone conversation between Veaceslav Platon 

and Alexandru Tanase, which led to the latter’s resignation from the position of minister of 

justice); 

 

Mix of facts and opinions – Accent TV, Jurnal TV, Prime TV, Dechide.md (Appointment of 

new ministers in the Government of the Republic of Moldova); 

 

References to sources that cannot be checked – Accent TV, Noi.md, RTR Moldova 

(Adoption of the anti-propaganda law); 

 

Spreading false information or statements – Accent TV (Appointment of new ministers in 

the Government of the Republic of Moldova; Adoption of the anti-propaganda law); Canal 3 

(Conclusions of the EU Foreign Affairs Council on the Republic of Moldova); 

 

Generalization – NTV Moldova (Adoption of the anti-propaganda law); Canal 3 (Conclusions 

of the EU Foreign Affairs Council on the Republic of Moldova); Accent TV (Record of a 

telephone conversation between Veaceslav Platon and Alexandru Tanase, which led to the 

latter’s resignation from the position of minister of justice); 

 

Suggestion – Accent TV (Adoption of the anti-propaganda law); Canal 2 (Conclusions of the 

EU Foreign Affairs Council on the Republic of Moldova); 

 

(Internal and/or external) enemy technique – Accent TV (Adoption of the anti-propaganda 

law); Prime TV, Canal 2, Canal 3 (Conclusions of the EU Foreign Affairs Council on the 

Republic of Moldova); 

 



Priority information technique – Deschide.md (Resignation of Dorin Chirtoaca from the 

position of Chisinau mayor);  

 

Irony – Sputnik.md, Deschide.md (Adoption of the anti-propaganda law).   

 

 

II. DATA ANALYSIS 

 

 

Topic 1. Appointment of new ministers in the Government of the Republic of Moldova 

 

Background: On December 19, 2017, Democratic Party of Moldova President Vladimir 

Plahotniuc announced at a press briefing that seven members of the Government would be 

dismissed, and others would be appointed instead. The prime minister proposed the new 

candidates to the country’s president twice, but the president rejected them every time. Thus, 

the Government addressed the Constitutional Court (CC), and on January 2, 2018, the CC 

found that the president can only refuse once the proposal to appoint a person to a vacant 

office of minister, with a proper reasoning, and decided to suspend President Igor Dodon from 

office in order to appoint new members of the Government. On January 10, 2018, the new 

ministers were appointed by a decree signed by Andrian Candu, who temporarily acted as 

interim president. 

 

Highlights: The topic was covered by the majority of the monitored outlets, with the exception 

of NTV Moldova and RTR Moldova. The most news stories on this topic were produced by 

Deschide.md and Publika TV. The event was politicized, as many of the media outlets favored 

certain parties or institutions and disfavored others (the Democratic Party vs. the Party of 

Socialists, and the Government vs. the Presidency). 

 

Accent TV gave a rather negative connotation to the event, covering it in an unbalanced 

manner, with an emphasis on the comments and statements by President Igor Dodon on this 

issue. This station committed several deviations from the Journalist’s Code of Conduct, 

including: 

● Labeling (“…the office of minister of justice went to the former president of the 

Constitutional Court, unionist Alexandru Tanase”); 

● Delivery of false information and messages (“Participants in the theft of the billion 

are returned to the government thanks to the democrats”); 

● Mix of facts and opinions (“Thanks to the democrats, the money is to be returned by 

citizens”). 

 

Jurnal TV emphasized the idea that these changes in the Government are nothing but the 

scenario and whim of one person – Democratic Party leader Vladimir Plahotniuc. The event 

was presented in a negative context, and reporters each time tried to make the connection 

between the newly-appointed ministers and the Democratic Party leader. Jurnal TV made use 

of labels (“the decrees were signed by Plahotniuc’s wedding godson, speaker of Parliament 

Andrian Candu”) and mixed facts and opinions (“…Gaburici was warmly greeted by 

employees”). 

 

Public television Moldova 1 dedicated to the topic of appointment one third of the newscast on 

January 10, airing two large reports about this event. Moldova 1 covered the news according 

to a scenario similar to the one used by stations Prime TV, Canal 2, and Canal 3. This 

http://pdm.md/ro/comunicat-de-presa/biroul-politic/
http://a-tv.md/index.php?newsid=39637
http://jurnaltv.md/ro/news/2018/1/10/jurnalul-orei-19-10-ianuarie-10317819/#3
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-10-ianuarie-2018/


television quoted irrelevant sources in one of the news stories about the appointment. Thus, the 

story about the reaction of the Party of Socialists mentioned that this party would file a motion 

of censure against the Government, so it would have been natural for reporters to seek the 

opinion of Government representatives, and not the opinion of the Democratic Party 

representative Vitalie Gamurari, as they did. 

 

Prime TV, Publika TV, Canal 2 and Canal 3 covered the topic similarly. Their materials 

followed the same scenario, sharing the same phrases and images (with small differences). The 

information was mostly presented in a neutral manner, with some exceptions, when journalists 

mixed facts with opinions (“The Minister of Justice Alexandru Tanase, Minister of Economy 

and Infrastructure Chiril Gaburici, and Deputy Prime Minister for European Integration Iurie 

Leanca probably had a déjà vu, as each of them had already given this oath at least once 

before” – Prime TV).   

 

Out of all the monitored outlets, Deschide.md dedicated to this topic the most news stories 

(nine). In some of them, reporters mixed facts with opinions: “…ending the message, Dodon 

made a threatening address to the government”; “The Party of Socialists fumes, calling 

people to ‘general mobilization’ and announcing a motion of censure against the new 

ministers.” 

 

 

Topic 2. Adoption of the Anti-Propaganda Law as an occasion for journalistic 

polarization 

 

Background: The adoption of the anti-propaganda law on December 7, 2017 caused 

amendments in the Broadcasting Code aiming to protect Moldovan citizens from 

disinformation and external manipulation. The violation of these provisions by broadcasters 

will result in fines up to 70,000 MDL. President Igor Dodon refused to promulgate the law, 

and on January 5, 2018, the Constitutional Court of Moldova (CC) found that the president’s 

refusal is a violation of the Constitution, so the CC ordered the decree for promulgation of the 

anti-propaganda law to be signed by the Speaker of the Parliament or by the Prime Minister. 

On January 10, 2018, the promulgation decree was signed by Speaker Andrian Candu. 

 

Highlights: The issue of the anti-propaganda law put the monitored media outlets to test, and 

in many of them it revealed polarization: while some outlets highlighted only the gaps – either 

real or imaginary – of this law (Accent TV, NTV Moldova), others presented it from an 

exclusively positive perspective (Prime TV, Publika TV, Canal 2, Canal 3). The third group 

of media outlets delivered the information neutrally and without bias (RTR Moldova, Noi.md). 

For some outlets (Jurnal TV) the event served as an opportunity to throw accusations at a 

political party (the Democratic Party of Moldova). 

 

Accent TV used suggestion, trying to induce the idea that this law was recommended (meaning 

“imposed”) to Moldova by the United States and the EU, while our country was presented as a 

tool in their fight against Russia. Thus, Accent TV used the method of the external enemy, 

where the EU and the US were presented as an external enemy that engages directly in the 

country’s domestic affairs. At the same time, Accent TV delivered information from the 

perspective of only one of the parties involved in this process, and referred to sources that 

cannot be checked (“This position was supported by representatives of local authorities from 

different corners of the country”). 

 

http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_66444_pagev_4.html
https://www.publika.md/noii-ministri-au-fost-prezentanti-colegilor-declaratiile-premierului-filip-si-a-membrilor-guvernului_2991869.html#ixzz56LQ7fKWA
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-10-ianuarie-2018-1900_79424.html
http://www.canal3.md/ro/sapte-noi-membri-ai-guvernului-au-depus-juramantul-in-prezenta-presedintelui-parlamentului-andrian-c_60044.html
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24382/Dodon-mai-potolit-dec%C3%A2t-partidul-Protestele-nu-s-oportune-acum-dar-lumea-trebuie-s%C4%83-fie-preg%C4%83tit%C4%83.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24382/Dodon-mai-potolit-dec%C3%A2t-partidul-Protestele-nu-s-oportune-acum-dar-lumea-trebuie-s%C4%83-fie-preg%C4%83tit%C4%83.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24382/Dodon-mai-potolit-dec%C3%A2t-partidul-Protestele-nu-s-oportune-acum-dar-lumea-trebuie-s%C4%83-fie-preg%C4%83tit%C4%83.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24378/Sociali%C8%99tii-fac-spume--%C3%8Endeamn%C4%83-lumea-la-%E2%80%9Emobilizare-general%C4%83%E2%80%9D-%C8%99i-anun%C8%9B%C4%83-mo%C8%9Biune-%C3%AEmpotriva-noilor-mini%C8%99tri.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24378/Sociali%C8%99tii-fac-spume--%C3%8Endeamn%C4%83-lumea-la-%E2%80%9Emobilizare-general%C4%83%E2%80%9D-%C8%99i-anun%C8%9B%C4%83-mo%C8%9Biune-%C3%AEmpotriva-noilor-mini%C8%99tri.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24378/Sociali%C8%99tii-fac-spume--%C3%8Endeamn%C4%83-lumea-la-%E2%80%9Emobilizare-general%C4%83%E2%80%9D-%C8%99i-anun%C8%9B%C4%83-mo%C8%9Biune-%C3%AEmpotriva-noilor-mini%C8%99tri.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24378/Sociali%C8%99tii-fac-spume--%C3%8Endeamn%C4%83-lumea-la-%E2%80%9Emobilizare-general%C4%83%E2%80%9D-%C8%99i-anun%C8%9B%C4%83-mo%C8%9Biune-%C3%AEmpotriva-noilor-mini%C8%99tri.htm
http://a-tv.md/index.php?newsid=39637


NTV Moldova did not present the issue based on facts either, but instead interpreted the news 

(and implicitly the law). In particular, its reporters tried to induce the idea that Russia and the 

United States are in fact the main actors of this story, while Moldova was reduced to the status 

of battlefield for world powers. NTV Moldova committed the same violations as Accent TV, 

along with generalization (“In their turn, citizens are against the government’s decision, which 

they find incorrect and meaningless”) and selective presentation of opinions from vox populi 

(all 4 opinions selected from the vox populi were negative and criticized this law directly). 

 

Jurnal TV presented the information about the anti-propaganda law by casting a negative light 

on the Democratic Party and on its leader Vladimir Plahotniuc. At the same time, Jurnal TV 

did not request the opinion of a source targeted directly in the news and did not offer the right 

to reply to this source (Vladimir Plahotniuc). Also, the journalists of this station mixed fact 

with opinions in news: “Incidentally or not, the examination and voting of the initiative were 

proposed on the day when Russian media wrote about the fact that Plahotniuc is under criminal 

investigation in Russia for murder and attempted murder.” 

 

The public television Moldova 1 broadcast two news reports on this topic. In one of them, 

Moldova 1 presented details about the provisions of the law in a neutral and unbiased manner. 

In the other one, however, the national broadcaster tried to make the connection between the 

newly adopted law and the decision of a Moscow court, which kept the arrest warrant for 

Vladimir Plahotniuc in force. Moldova 1 reporters requested an official statement from the 

Democratic Party through its representative Vitalie Gamurari, where he said that the arrest 

warrant for the Democratic Party leader in Russia was extended in connection with the adoption 

of this law. Moldova 1 tried to suggest to media consumers that this is a very good law, and 

that the Democratic Party, presented in a positive light, fights foreign propaganda. The same 

scenario of the news – except for a few nuances – could be seen on Canal 2. 

 

Sputnik.md published eight news stories in the monitored period. In some of them, 

Sputnik.md presented the information in an ironic manner and mixed facts with opinions 

(“Moldova is no longer threatened by propaganda and disinformation from the outside after 

the Speaker of Parliament Andrian Candu promulgated the so-called anti-propaganda law 

today instead of President Igor Dodon,”; “Dodon promises to wreak havoc after parliamentary 

elections”). 

 

Deschide.md published the most news stories (11) on the topic of the anti-propaganda law, 

presenting information generally in a neutral and unbiased manner. However, President Igor 

Dodon was slightly disfavored. In the headline to one of its stories, Deschide.md ironized 

about the country’s president, and its journalists mixed facts with opinions (“Dodon got on 

the reserve bench for the third time. The Constitutional Court suspended him again”). 

 

 

Topic 3. Resignation of Dorin Chirtoaca from the position of Chisinau mayor 

 

Background: On February 16, 2018, Dorin Chirtoaca announced his resignation from the 

position of general mayor of Chisinau Municipality in protest against the current government 

and asked for early elections. In May 2017, Dorin Chirtoaca was detained and placed in house 

arrest for five months, but in November the house arrest was replaced with placement under 

judicial control. Meanwhile, in July 2017, Dorin Chirtoaca was suspended from the position 

of mayor of Chisinau Municipality. The former mayor appears as a defendant in two 

corruption cases, in which he is accused of influence peddling and passive corruption. 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1487&v=Ut12EwiJuC0
http://jurnaltv.md/ro/news/2018/1/10/jurnalul-orei-19-10-ianuarie-10317819/#3
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-10-ianuarie-2018/
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-10-ianuarie-2018-1900_79424.html
https://sputnik.md/politics/20180110/16587778/andrian-candu-promulgat-in-locul-lui-dodon-legea-anti-propaganda.html
https://sputnik.md/politics/20180105/16525644/dodon-promite-prapad-dupa-alegerile-parlamentare.html
https://sputnik.md/politics/20180105/16525644/dodon-promite-prapad-dupa-alegerile-parlamentare.html
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24172/NEWS-ALERT--Dodon-a-ajuns-a-treia-oar%C4%83-pe-banca-de-rezerve-CCM-l-a-mai-suspendat-o-dat%C4%83.htm


 

Highlights: The issue of Dorin Chirtoaca’s resignation was on the agenda of all monitored 

media outlets. In some cases, the essential information was presented neutrally and without bias 

(Moldova 1, RTR Moldova, Noi.md), while other media outlets insisted on the details of Dorin 

Chirtoaca’s personal life (Deschide.md) or used the news as a pretext to show the Liberal Party 

in a bad light. (Sputnik.md). The majority of the media outlets highlighted the legal issues and 

the corruption cases in which Dorin Chirtoaca appears (Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika 

TV, Accent TV, NTV Moldova) rather than the resignation.  

 

Accent TV presented the information in a neutral and unbiased way, although a slight favoring 

for the Party of Socialists and its members could be felt. At the same time, Dorin Chirtoaca and 

the Liberal Party of Moldova were shown in a negative context. NTV Moldova presented the 

information from the same angle as Accent TV. However, it mixed facts with opinions 

(“Dorin Chirtoaca resigned from the position of the capital’s general mayor. But he didn’t 

have the courage to cross the threshold of the city hall...”) and made a biased selection from 

the vox populi, choosing only the opinions of those who approved Chirtoaca’s resignation, 

presenting him in an exclusively negative light. 

 

Prime TV broadcast one news story about Dorin Chirtoaca’ resignation. The television 

presented the information neutrally, but used unnecessarily many images that showed Dorin 

Chirtoaca in a negative context. In most videos he was presented either during arrest or when 

he was interviewed by journalists in front of the National Anticorruption Center. The reporter 

also insisted a lot on the details of the trial against Dorin Chirtoaca, and not on his resignation, 

which was the main story. This scenario and approach were repeated by Canal 3, Canal 2  and 

Publika TV. The label preferred by these four televisions was the word “suspended.” Publika 

TV repeated it 5 times in one news story, Canal 3 – 4 times, Prime TV and Canal 3 – 3 times 

each. 

 

Moldova 1 covered the monitored issue in a neutral and unbiased way. All the parties involved 

or targeted in news were asked for opinions, which were inserted in the news, including the 

opinion of a political analyst, who interpreted the event and gave some explanations. Jurnal 

TV was the only media outlet that did not seek or broadcast directly the opinion of the 

Democratic Party and the Party of Socialists, which were accused and targeted in the news. 

 

Sputnik.md insisted in its three news stories on presenting Chirtoaca firstly as the vice-

president of the Liberal Party, and only later as the mayor of Chisinau Municipality (“The vice 

president of the Liberal Party Dorin Chirtoaca, who is targeted in the investigation of two 

corruption cases, announced at a press conference that he officially resigns from the post of 

mayor of Chisinau”), insisting more on his arrest than on the resignation itself. 

 

Deschide.md presented both Dorin Chirtoaca and the Liberal Party in a negative context. In 

one of the news stories, Deschide.md used labeling (“The Liberal Democratic Party of 

Moldova appreciates the resignation of Mayor Dorin Chirtoaca and of the fugitive Mayor of 

Balti Renato Usatii...”). In another news story, Deschide.md massively mixed facts with 

opinions, clearly highlighting the details of private life. 

 

 

Topic 4. Conclusions of the EU Foreign Affairs Council on the Republic of Moldova, 

covered depending on the editorial interests of the media outlet 

 

http://a-tv.md/index.php?newsid=41554
http://ntv.md/news/16341
http://ntv.md/news/16341
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_68284_pagev_3.html
http://www.canal3.md/ro/dorin-chirtoaca-isi-da-demisia-din-functia-de-primar-al-capitalei_62301.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-16-februarie-2018-1900_81567.html
https://www.publika.md/primarul-suspendat-dorin-chirtoaca-si-a-anuntat-demisia_2995977.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-16-februarie-2018/
http://www.jurnaltv.md/news/e02690dda821ca73/dorin-chirtoaca-si-a-anuntat-demisia.html
http://www.jurnaltv.md/news/e02690dda821ca73/dorin-chirtoaca-si-a-anuntat-demisia.html
https://sputnik.md/moldova/20180216/17334636/dorin-chirtoaca-primar-chisinau-.html
https://sputnik.md/moldova/20180216/17334636/dorin-chirtoaca-primar-chisinau-.html
https://sputnik.md/moldova/20180216/17334636/dorin-chirtoaca-primar-chisinau-.html
https://sputnik.md/moldova/20180216/17334636/dorin-chirtoaca-primar-chisinau-.html
https://deschide.md/ro/stiri/politic/26424/PLDM-Apreciem-demisiile-lui-Chirtoac%C4%83-%C8%99i-Usat%C3%AEi.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/26424/PLDM-Apreciem-demisiile-lui-Chirtoac%C4%83-%C8%99i-Usat%C3%AEi.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/26409/FOTO--VIDEO--Agonie-%C8%99i-Extaz-Deceniul-de-mariaj-al-lui-Chirtoac%C4%83-cu-prim%C4%83ria.htm


Background: The Foreign Affairs Council, made of ministers for foreign affairs of the EU 

Member States, gathered on February 26, 2018 to discuss the progress of reforms in Moldova. 

The meeting ended with the adoption of 27 conclusions, in which the Council made a 

description of the Moldovan government’s successes and failures in implementation of 

reforms stipulated in the Moldova-EU Association Agreement for different areas  

 

Highlights: The conclusions of the EU Foreign Affairs Council have been widely publicized 

by most of the monitored media outlets, but some of them ignored this topic (NTV Moldova, 

Accent TV, and Sputnik.md). Journalists placed accents depending on the editorial interests 

of their media outlets. Thus, Publika TV, Prime TV, Canal 2, and Canal 3 overlooked 

criticism from Brussels, underlining the need for further reforms, while Jurnal TV highlighted 

the problems and criticisms mentioned in the report. RTR Moldova and Moldova 1 made a 

neutral and informative presentation of the conclusions of the EU Foreign Affairs Council, 

while Noi.md mostly published articles taken from other sources, and only one own news story.  

 

Prime TV, Publika TV, Canal 2, and Canal 3 presented only the positive aspects of the 

document, while criticisms were overlooked or mentioned only formally (reforms in mass 

media, change of the electoral system, etc.). These televisions used: 

● Suggestion. “In the end, the ministers adopted a report stating that the European Union 

appreciates the steps taken by our country and recommends continuing the reforms 

started in 2016.” The reporter thus suggested that the implementation of reforms began 

when the Democratic Party got to lead the government (Canal 2); 

● Mixture of facts with opinions. “EU: Moldova is on the right track” (Canal 2); “The 

ministers of the EU Foreign Affairs Council who met in Brussels… highly appreciated 

the reforms initiated by Moldova in 2016…” (Canal 3); 

● Omission: “The EU’s ministers for foreign affairs underlined the importance of 

complying with the recommendations made by the European Commission, the Venice 

Commission, and the OSCE...,” but the reporter did not mention that these 

recommendations refer expressly to the change of the electoral system (Canal 3); 

● False information and mixture of facts with opinions: “Maia Sandu, leader of the 

‘Action and Solidarity’ Party, criticized the EU for praise and support of the Moldovan 

authorities, mentioning that citizens do not feel the effect of European integration” 

(Canal 3); 

● Internal enemy technique, when the Democratic Party and the government were 

shown in a positive light, while the “Action and Solidarity” Party and Maia Sandu – in 

a negative context (Prime TV). 

 

The coverage of this topic by Jurnal TV followed a model opposite to that on Prime TV, 

Canal 2, Canal 3, and Publika TV. Jurnal TV insisted solely on the negative aspects of the 

EU report (change of the electoral system, corruption, lack of independence in the judiciary, 

and challenges in the media sector). 

 

Noi.md published five relevant news stories. Four of them were taken from other outlets (IPN, 

Publika TV, Anticoruptie.md), and only one was written by its own journalists, featuring only 

the opinion of Prime Minister Pavel Filip about the conclusions of the EU report. In this respect, 

although it cannot be said that the portal used methods of manipulation, the public was not fully 

informed, because the portal’s own news story was built on a single source, presenting the 

official position of authorities. 

 

http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_68773_pagev_2.html
https://www.publika.md/ministrii-de-externe-ai-ue-saluta-reformele-realizate-de-moldova-si-sustin-continuarea-acestora_2997055.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-vadim-stangaciu-26-februarie-2018-1900_82099.html
https://www.youtube.com/watch?v=sIfDYjkZbo4
http://www.jurnaltv.md/news/ade660474a5c59ec/jurnalul-orei-19-26-februarie.html
https://noi.md/politica/filip-recomandarile-bruxellesului-sint-realiste


In the news stories published by Deschide.md one could feel a slight favoring of the 

Democratic Party and of the country’s authorities (Andrian Candu, Pavel Filip), supplemented 

by ironic, slightly unfavorable accents referring to the “Action and Solidarity” Party and its 

leader Maia Sandu. In one of these stories, Deschide.md reporters mixed facts with opinions 

(“Maia Sandu’s opinion was immediately censured by the Vice Prime Minister for European 

Integration Iurie Leanca. At the press conference held today, Leanca recommended Maia 

Sandu to carefully read the conclusions of the EU Council’s report”). 

 

Televisions NTV Moldova and Accent TV and the online portal Sputnik.md did not produce 

news reports on this topic, which leads to the conclusion that these three media outlets used the 

omission technique, as they failed to inform media consumers about an important topic of 

public interest. 

 

 

Topic 5. Recording of a telephone conversation between Veaceslav Platon and Alexandru 

Tanase, which led to the latter’s resignation from the position of minister of justice 

 

Background: On March 10, at the “60 minutes” TV show, Jurnal TV broadcast the recording 

of a discussion between the Minister of Justice Alexandru Tanase and the businessman 

Veaceslav Platon, convicted in the case of “the theft of the billion.” According to several 

sources, the discussion took place in 2015, when Tanase was the president of the 

Constitutional Court of the Republic of Moldova, while Veaceslav Platon was placed on the 

wanted list by the Moldovan law enforcement, being accused of fraud and large-scale money 

laundering. On the day following the broadcast of this recording, Alexandru Tanase 

announced his resignation from the post of minister via a social network. 

 

Highlights: The topic was covered by all the 12 monitored media. Some outlets concentrated 

only on Tanase’s resignation, omitting the main subject (the audio recording): Prime TV, 

Canal 2, Canal 3, and Publika TV. For Jurnal TV, the topic served as an opportunity to attack 

certain politicians and/or political parties (the Democratic Party, and Vladimir Plahotniuc in 

particular). Other media outlets tried to geopoliticize the issue (Accent TV). Only two outlets 

adhered to the rules of conduct and presented the information in a neutral and unbiased way 

(RTR Moldova, NTV Moldova); however, they reserved the least airtime for the monitored 

topic. 

 

Jurnal TV broadcast four news stories on the monitored topic, with a total duration of 17 

minutes 8 seconds, which is equivalent to about 1/3 of the entire newscast. The attitude shown 

in the newscast and the duration of the material denote a subjective approach, which attempts 

to increase the importance of the issue. In its news, Jurnal TV made use of: 

● Generalization and false information. In one of the 4 news stories, Jurnal TV 

mentioned: “Brussels: The resignation is welcome” (the caption said the same). Jurnal 

TV interviewed Katarina Mathernova, Deputy Director General for Neighbourhood and 

Enlargement Negotiations, who does not say that Tanase’s resignation is welcome, but 

that “the minister’s resignation is a positive step, because this shows maturity....” Also, 

Katarina Mathernova’s opinion does not necessarily represent the opinion of the 

European Commission. 

● Lack of opinion of the sources targeted/accused in the news. In one of Jurnal TV 

news stories (“Nastase: A delayed resignation”), Alexandru Tanase was accused of 

complicity in the theft of the billion, but Jurnal TV reporters only mentioned that 

https://deschide.md/ro/stiri/politic/26992/Guvernarea-%C8%99i-opozi%C8%9Bia-citesc-diferit-concluziile-raportului-Consiliului-Uniunii-Europene.htm
http://www.jurnaltv.md/news/38d0f2e13552eb52/discutie-halucinanta-despre-jaful-bancar.html
http://www.jurnaltv.md/news/38d0f2e13552eb52/discutie-halucinanta-despre-jaful-bancar.html
http://www.jurnaltv.md/news/bd66675c575648c6/jurnalul-orei-19-12-martie.html


“Alexandru Tanase did not comment on the statements of the two political leaders [Maia 

Sandu and Andrei Nastase].” 

 

NTV Moldova presented the monitored topic only at the end of the newscast on March 12, in 

the “News in Brief” section (“Tanase announced that he resigns”). The attitude in the newscast 

and the duration of the material denote a superficial approach, which attempts to reduce the 

importance of the issue. On the other hand, Accent TV addressed this topic in the newscasts on 

March 12 and on March 13. Accent TV insisted on the parts of the recording that somehow 

denigrate the EU as an institution. Also, this media outlet made use of: 

● Flagrant mixture of facts and opinions. (“...The interesting thing is that during the 

dialogue, Tanase, who positions himself as a person with pro-European views, speaks 

of the EU and Brussels employees in phrases that aren’t pro-European at all”); 

● Generalization and reference to sources that cannot be checked, amplified by 

another mix of facts and opinions. (“However, Filip seems to have forgotten that 

during the time Vlad Filat was the head of the Government, Tanase was the author of 

a justice sector reform that our foreign partners were not at all delighted with”); 

● Biased coverage of information, showing only the opinion of one party (represented by 

Igor Dodon) and not seeking the opinion of the other source (Alexandru Tanase), who 

was targeted directly; 

● False information (“One person who wants the liquidation of the Republic of 

Moldova in the government less!”); 

● Labeling (“One unionist in the government less”). 

 

Deschide.md published two news stories about the audio recording of the discussion between 

Veaceslav Platon and Alexandru Tanase and the latter’s resignation. In both stories, 

Deschide.md mixed facts with opinions. 

 

Publika TV, Canal 2, Canal 3, and Publika TV broadcast two news stories about the 

resignation of Alexandru Tanase each, and all of them followed an identical scenario, with the 

same images, text, and presentation. In both stories, all these 4 televisions failed to mention the 

real cause that led to this resignation – the audio recording of the discussion between Veaceslav 

Platon and Alexandru Tanase – which can be considered an example of the omission 

technique. 

  

http://ntv.md/news/16792
http://a-tv.md/index.php?newsid=42758
http://a-tv.md/index.php?newsid=42758
http://a-tv.md/index.php?newsid=42869
https://deschide.md/ro/stiri/politic/27603/Reac%C8%9Bia-ministrului-Alexandru-T%C4%83nase-la-discu%C8%9Bia-telefonic%C4%83-pe-care-ar-fi-avut-o-cu-Veaceslav-Platon.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/27622/Breaking-NEWS--Ministrul-Justi%C8%9Biei-Alexandru-T%C4%83nase-%C8%99i-a-anun%C8%9Bat-demisia.htm


 

CONCLUSIONS 

 

Several of the monitored media outlets continue ignoring the rules of news writing and of media 

coverage of reality, providing incomplete, tendentious, and/or unilaterally presented 

information. The authors of this report identified violations of the Journalist’s Code of Conduct 

and certain manipulation techniques. 

 

The majority of topics were covered in the light of the media outlets’ political preferences. 

Thus, while televisions Publika TV, Prime TV, and Canal 2, which delivered mostly the same 

content in newscasts, favored the Democratic Party of Moldova and its representatives, then 

Accent TV and NTV Moldova favored in their newscasts the Party of Socialists and its 

members and representatives. The main source of news on the monitored topics on Accent TV 

and NTV Moldova was President Igor Dodon. 

 

Publika TV, Prime TV, Canal 2, and Canal 3 used manipulation techniques and committed 

violations of the Journalist’s Code of Conduct: labeling; cherry-picking of facts, opinions, and 

statements; lack of the right to reply; enemy technique; and suggestion technique. 

 

Accent TV and NTV Moldova covered the monitored topics in a unilateral and biased manner, 

directly favoring the Party of Socialists of the Republic of Moldova. In many cases, these media 

outlets presented the information and statements selectively, committed omissions in 

newscasts, referred to sources that cannot be checked, delivered false information, made 

excessive use of generalization, and in several instances appealed to the enemy technique. 

 

Jurnal TV had cases of labeling, lack of the right to reply, and mix of facts and opinions. 

 

Public television Moldova 1 built some of its news reports according to the scenarios and mode 

of presentation used by Prime TV, Canal 2, and Canal 3 (see the story about the appointment 

of new ministers in the Government of Moldova). However, in most cases public television 

presented information in a relatively neutral and unbiased manner. 

 

Deschide.md used irony to present some information and resorted to the priority information 

technique, while Noi.md in one of its news stories referred to sources that cannot be checked. 

 

The common problem identified on many of the monitored outlets was the fact that journalists: 

A. Did not offer the right to reply to the persons referred to in news in negative contexts; 

B. Used labels, which were much more frequent in this period of monitoring; 

C. Mixed facts with opinions. 

 

 

RECOMMENDATIONS 

 

The Broadcasting Coordinating Council (BCC), based on Article 4 of the Broadcasting Code, 

should take note of the above information and start monitoring the televisions that, according 

to notifications, deliver manipulatory information, in order to find violations of legislation and 

to apply relevant sanctions. 

 



Television editors are recommended to control the editorial content, so as to make it fulfil the 

mission of the press, i.e. to inform the public and to present the reality correctly, and not to be 

guided by the political forces that wish to promote their interests and destroy rivals.  

 

Reporters are recommended to report on all relevant facts in an unbiased manner and after 

checking information, and not selectively or unilaterally. 

 

Media consumers are recommended to seek information from several media sources, in order 

to avoid the risk of receiving wrong and manipulative information. 

 


	Topic 2. Adoption of the Anti-Propaganda Law as an occasion for journalistic polarization
	Topic 3. Resignation of Dorin Chirtoaca from the position of Chisinau mayor
	Topic 4. Conclusions of the EU Foreign Affairs Council on the Republic of Moldova, covered depending on the editorial interests of the media outlet
	Topic 5. Recording of a telephone conversation between Veaceslav Platon and Alexandru Tanase, which led to the latter’s resignation from the position of minister of justice

