
   
  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitoring Report  

 

Elements of Propaganda, Information Manipulation, and Violations of 

Journalism Ethics in the Local Media Space 

 

October 1–December 31, 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This monitoring report has been prepared by the Independent Journalism Center (IJC) as a partner in 

the project Media Enabling Democracy, Inclusion, and Accountability in Moldova (MEDIA-M) funded 

by the United States Agency for International Development (USAID) and implemented by Internews. 

The MEDIA-M project aims to promote the development of independent and professional media in 

Moldova, offering citizens access to a variety of perspectives and contributing to greater media 

resistance to political and financial pressures. 



 

2 

 

 

 

GENERAL INFORMATION 

From October 1 to December 31, 2017, the Independent Journalism Center (IJC) monitored 12 media 

outlets—news portals and TV channels—to identify whether the material disseminated contained any 

breaches of professional rules or elements of information manipulation. The monitoring team analyzed 

how the outlets covered events of public interest in politics, the economy, foreign policy, and other 

fields and whether they complied with professional and ethical standards such as verifying information 

through several sources, pluralism of opinions, and balance in news reports about conflicts. By using 

the Journalist’s Code of Conduct and relevant academic works, they identified information 

manipulation procedures and techniques. 

 

The analysis was based on the assumption that news is the primary media product that people consume 

in search of information about daily reality. Therefore, irrespective of a media owner’s views on 

political or economic issues, news must contain facts exclusively and not journalists’ opinions, it 

should be written in neutral and accessible language, and it should reflect reality as accurately as 

possible observing a balance of sources. 

 

Purpose of Monitoring 

 

Monitoring aimed to determine whether the media outlets observed professional ethics or used 

manipulation techniques in their coverage of topics of public interest. In particular, monitoring sought 

to identify mistakes made by journalists (intentionally or unintentionally) while reporting facts so that 

case studies and monitoring reports could play an educational role. Another objective was to contribute 

to increasing consumer awareness of the risks of getting information from unreliable sources. Thus, 

monitoring could help consumers understand how the media can manipulate and could enable them to 

distinguish between a manipulative journalistic product and a product that covers reality impartially. 

 

Criteria for selecting media outlets for monitoring: 

● Coverage: national 

● Languages: Romanian and Russian 

● Impact: circulation and audience 

 

Broadcasting: Publika TV (news on Publika.md), Prime TV, Canal 2, Jurnal TV, Accent TV, RTR 

Moldova (newscasts produced in Moldova ), NTV Moldova. 

 

Online media: Ziarulnational.md, Noi.md, Gagauzinfo.md, Sputnik.md, Deschide.md. 

 

Methodology: 

 



 

3 

 

 

The report focused on political, economic, and social events of major public interest that took place 

during the monitoring period and analyzed the way in which these events were covered by the media. 

The language and images used by journalists, the way they chose events for coverage, their accuracy  

quoting sources, and the tone of presentation were analyzed by referring to the Journalist’s Code of 

Conduct,1 guidelines and recommendations for responsible and high-quality media,2 and the notions 

of manipulation and propaganda as defined in the Dictionary of Sociology.3  

 

Manipulation is defined as: “Action taken to make a social actor (a person, a group, or a community) 

think and act in a way that is compatible with the interests of the initiator and not with their own 

interests, by using persuasion techniques that intentionally distort the truth, leaving an impression of 

freedom of thought and decision. Unlike influence by means of rational persuasion, manipulation 

aims not at a more accurate and deep understanding of the situation but at suggesting a convenient idea 

by means of misleading through false arguments and by appealing to non-rational emotional levels.” 

 

Propaganda: “Systematic activity of transmitting, promoting, or spreading doctrines, messages, or 

ideas from the position of a particular social group and ideology in order to influence, change, or shape 

certain concepts, attitudes, opinions, beliefs, or behaviors. Propaganda is practiced in such a way as to 

achieve the goals and interests of the group it serves, so there is no neutral or objective propaganda.” 

 

Main topics monitored from October 1 to December 31, 2017: 

 

● Cessation of European Union (EU) funding for the justice sector of Moldova (October 11, 2017); 

● Appointment of Eugen Sturza as Minister of Defense in the Government of the Republic of Moldova 

(October 24, 2017); 

● Vitalie Proca’s interview for Jurnal TV (November 2); 

● The 5th Eastern Partnership (EaP) Summit and signing of the agreement on the EU offering macro-

financial assistance (MFA) of 100 million euros to Moldova (November 22–24, 2017); 

● Opening of the North Atlantic Treaty Organization (NATO) Liaison Office in the Republic of 

Moldova (December 8, 2017). 

 

 

I. GENERAL TRENDS 

 

                                                 
1
 Moldovan Journalist’s Code of Conduct, http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 

2
 Guide of Style with Ethical Standards for Journalists, API, http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 

3
 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dictionary of Sociology, Bucharest, 1998, p. 332., p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-

Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

4 

 

 

Monitoring showed that journalists from some media outlets deviated from professional standards 

when they wrote news items. We identified elements characteristic of  both propaganda and 

manipulation and of breaches of the Journalist’s Code of Conduct. 

 

Labeling: Prime TV, Publika TV and Canal 2 in Vitalie Proca’s interview for Jurnal TV; NTV 

Moldova and Accent TV in the news about the appointment of Eugen Sturza as Minister of Defense 

 

Omissions: NTV Moldova, Accent TV and Jurnal TV on the opening of the NATO Liaison Office in 

Moldova 

 

Selective presentation of facts, opinions and statements: NTV Moldova in the news about the 5th 

EaP Summit and the EU offering 100 million euros in MFA to Moldova; Accent TV, RTR Moldova 

and Jurnal TV on the opening of the NATO Liaison Office in Chisinau 

 

Lack of the right to reply: NTV Moldova in the news about the cessation of EU funding for the justice 

sector; Jurnal TV in the news about Vitalie Proca’s interview for Jurnal TV; Prime TV in the news 

about the 5th EaP Summit and the EU offering 100 million euros in MFA to Moldova 

 

Mixture of facts and opinions: Sputnik.md and Accent TV in the news about the appointment of 

Eugen Sturza as Minister of Defense; NTV Moldova and Sputnik.md in the news about the 5th EaP 

Summit and the EU offering 100 million euros in MFA to Moldova 

 

References to sources that cannot be checked: Prime TV in the news about the cessation of EU 

funding for the justice sector; NTV Moldova in the news about opening the NATO Liaison Office in 

Chisinau 

 

Spreading false information or statements: NTV Moldova and Accent TV in the news about the 

appointment of Eugen Sturza as Minister of Defense; Canal 2 in the news about the 5th EaP Summit 

and the EU offering 100 million euros in MFA to Moldova 

 

Generalization: Prime TV in the news about the 5th EaP Summit and the EU offering 100 million 

euros in MFA to Moldova; NTV Moldova in the news about opening the NATO Liaison Office in 

Chisinau 

 

Suggestion: Publika TV and Prime TV in the news about the cessation of EU funding for the justice 

sector; Accent TV in the news about opening the NATO Liaison Office in Chisinau 

 

(Internal and/or external) enemy technique: NTV Moldova and Accent TV in the news about 

opening the NATO Liaison Office in Chisinau; Prime TV in the news about the cessation of EU 

funding for the justice sector 

http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_63214_pagev_9.html
https://www.publika.md/vitalie-gamurari-pdm-si-vlad-plahotniuc-nu-comenteaza-declaratiile-false-facute-de-o-persoana-condamnata-din-puscarie_2985593.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-04-noiembrie-2017-1900_75554.html
http://ntv.md/index.php?newsid=13555
http://ntv.md/index.php?newsid=13555
http://a-tv.md/index.php?newsid=36576
http://ntv.md/news/15188
http://a-tv.md/index.php?newsid=38665
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/12/8/jurnalul-orei-19-8-decembrie-10313842/#3
http://ntv.md/news/14969
http://a-tv.md/index.php?newsid=38665
https://www.youtube.com/watch?v=rwDad8yJfDg&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=34
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/12/8/jurnalul-orei-19-8-decembrie-10313842/#3
http://ntv.md/news/14173
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/11/3/jurnalul-orei-19-3-noiembrie-10308288/#5
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64280_pagev_7.html
https://sputnik.md/politics/20171024/15222324/ministrul-apararii-numire-dodon-suspendat-candu-interimat-eugen-sturza.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=36711
http://ntv.md/news/14969
https://sputnik.md/politics/20171127/15804346/dodon-politica-externa-chisinau-parteneriatul-estic-iluzie-dezamagire.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_62019_pagev_10.html
http://ntv.md/news/15188
http://ntv.md/index.php?newsid=13554
http://a-tv.md/index.php?newsid=36893
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-24-noiembrie-2017-1600_76816.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64280_pagev_7.html
http://ntv.md/news/15188
https://www.publika.md/lipsa-reformelor-in-ministerele-pe-care-le-a-condus-pldm-au-lasat-moldova-fara-finantare-europeana-pentru-justitie_2983270.html#ixzz51oUQHrTx
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_62019_pagev_10.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=38665
http://ntv.md/news/15188
http://a-tv.md/index.php?newsid=38665
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_62019_pagev_10.html


 

5 

 

 

 

Priority information technique: Accent TV and  NTV Moldova in the news about the 5th EaP 

Summit and the EU offering 100 million euros in MFA to Moldova; Publika TV in the news about the 

cessation of EU funding for the justice sector of Moldova  

 

II. DATA ANALYSIS 

 

Topic 1. The cessation of EU funding for the justice sector of Moldova (October 11)4 

 

On October 11, 2017, the EU Delegation to Moldova announced in a press release that it would 

not transfer the last installment of 28 million euros to the Moldovan state budget to support 

reforms in the justice sector. According to the official statement, the cessation of funding was 

due to, “... insufficient commitment to implementing reforms in the justice sector in 2014 and 

2015. With insufficient allocation of funds and staff, the necessary reforms were not 

implemented. As a result, the progress registered was insufficient.” It was also noted that 

Moldovan authorities did not meet the EU requirements to benefit from this last transfer from the 

justice reform program.  

 

On Prime TV in the main newscast at 21:00, the news on the cessation of EU funding for the justice 

sector was covered tendentiously using several elements of information manipulation and violations 

of the principles of the Journalist’s Code of Conduct. They included labeling which was used along 

with the scapegoat technique in which the Liberal Democratic Party of Moldova (LDPM) was 

presented as the entity responsible for the problem while the Democratic Party of Moldova (DPM) was 

shown as the party that would solve it. Prime TV did not offer the right to reply to those targeted 

directly in the news (LDPM in this case). The journalists of this station referred to sources that were 

impossible to check, “... an hour ago, the current Minister of Justice Vladimir Cebotari announced on 

his official Facebook page that the arrears of 2014–2015 were removed in 2016–2017, and official 

reports prove it,” but they failed to actually name those reports. Furthermore, the results of opinion 

polls were presented in a tendentious manner aggregating two categories of data (the citizens had 

“a lot of trust” and “some trust” in justice) into one (general trust). 

 

The news on Publika TV had the same content as that on Prime TV, and the items were presented 

similarly as well. Journalists from this media outlet also made use of the priority information 

technique when they emphasized the information that the LDPM was allegedly to be blamed for the 

cessation of EU support for justice, only later mentioning authorities in general. Thus, viewers first 

accepted all the primary information, and although additional (valid) information eventually appeared, 

their subconscious could no longer grasp this detail.5 Like Prime TV, Publika TV did not offer the 

                                                 
4
 Mediacritica.md, Case Study. Cessation of the EU funding for the justice sector of Moldova, December 28, 2017, 

http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-sistarea-finantarii-ue-sectorului-justitiei/.  
5
 Ion Bunduchi, The ABC of Manipulation Techniques, May 25, 2016, http://mediacritica.md/ro/abc-ul-tehnicilor-de-manipulare/.  

http://a-tv.md/index.php?newsid=38093
http://ntv.md/news/14969
https://www.publika.md/lipsa-reformelor-in-ministerele-pe-care-le-a-condus-pldm-au-lasat-moldova-fara-finantare-europeana-pentru-justitie_2983270.html#ixzz51oUQHrTx
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_62019_pagev_10.html
https://www.publika.md/lipsa-reformelor-in-ministerele-pe-care-le-a-condus-pldm-au-lasat-moldova-fara-finantare-europeana-pentru-justitie_2983270.html#ixzz51oUQHrTx
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-sistarea-finantarii-ue-sectorului-justitiei/
http://mediacritica.md/ro/abc-ul-tehnicilor-de-manipulare/


 

6 

 

 

right to reply to those concerned: “Moldova lost 28 million euros for lack of reforms in the justice 

sector especially during 2014–2015 when the Ministry of Justice was headed by the LDPM. This is 

what the EU delegation to Moldova announced in a press release today.” 

 

NTV Moldova and Accent TV presented the topic in a one-sided and unbalanced manner. They 

mentioned the general information regarding the EU’s official press release, but only the opinions of 

MPs representing the Party of Socialists of the Republic of Moldova (PSRM) were mentioned while 

the opinions of authorities and/or the government were completely ignored. The reporter cited Vasile 

Bolea, a Socialist MP who directly accused authorities of,“…inefficiently spending the money 

obtained from this structure [EU],” and they did not offer the authorities the right to reply. 

 

Jurnal TV provided relatively balanced and objective coverage; however, in one instance its 

journalists mixed facts with personal opinions: “... the Ministry of Justice did not appear to be 

disturbed by the fact that the sector it runs was left without 28 million euros.” 

 

RTR Moldova and Gagauzinfo.md covered the topic exclusively on the basis of the EU’s official 

statement without quoting other sources. Ziarulnaţional.md, Noi.md and Deschide.md covered the 

event in an objective and balanced manner for several days (October 11, 12, 13, and 17).  

 

Canal 2 and Sputnik.md did not include this topic in their newscasts. 

 

Topic 2. Appointment of Eugen Sturza as Minister of Defense in the Government of the Republic 

of Moldova (October 24)6 

 

In September, Prime Minister Pavel Filip twice proposed the candidacy of Eugen Sturza, Vice-

President of the European People’s Party of Moldova (EPPM) for the post of Minister of Defense 

which had been vacant since December 2016. The proposal was rejected by President Igor Dodon. 

Subsequently, the government approached the Constitutional Court to clarify the situation, and on 

October 19, the court determined that it was possible to have a person act as interim president for 

a specific case, and that in such cases this duty is to be exercised by the Speaker of Parliament or 

the Prime Minister. As a result, on October 24, 2017, Eugen Sturza was appointed Minister of 

Defense by a decree signed by Speaker of Parliament Andrian Candu who temporarily acted as 

the interim head of state. 

 

 

Given the complexity of this issue and its duration, coverage in the media was monitored for several 

days as media outlets covered the news and related events on October 17, 19, 20, 23, 24, and 26.  

                                                 
6
 Mediacritica.md, Case Study. Appointment of Eugen Sturza as Minister of Defense in the Government of the Republic of Moldova, 

December 26, 2017 http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-numirea-lui-eugen-sturza-functia-de-ministru-al-apararii-guvernul-

republicii-moldova/.  

http://ntv.md/news/14173
http://a-tv.md/index.php?newsid=36210
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/10/11/ue-nu-mai-da-bani-pentru-justi-ie-10304625/
https://www.youtube.com/watch?v=qJIc690wgT8&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=95
http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=35989
https://www.ziarulnational.md/r-moldova-va-beneficia-de-un-sprijin-sporit-din-partea-ue-ce-prevede-rezolutia-comisiei-pentru-afaceri-externe-a-parlamentului-european/
http://www.noi.md/md/news_id/250246
https://deschide.md/ro/stiri/social/19466/UE-nu-mai-d%C4%83-%E2%82%AC28-de-mln-pentru-reformele-din-justi%C8%9Bie-%C3%AEn-perioada-2014-2015-%E2%80%9EAu-fost-insuficiente%E2%80%9D.htm
http://www.canal2.md/
https://sputnik.md/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-numirea-lui-eugen-sturza-functia-de-ministru-al-apararii-guvernul-republicii-moldova/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-numirea-lui-eugen-sturza-functia-de-ministru-al-apararii-guvernul-republicii-moldova/


 

7 

 

 

 

The majority of media outlets provided generally unbiased coverage of the event with a few exceptions 

(Accent TV and NTV Moldova). Online media were the most active in covering this topic: 

Ziarulnaţional.md with over 20 news reports/articles, Noi.md  with over 15 news reports/articles, 

and Dechide.md  with over 10 news reports/articles. The event highlighted the political preferences 

of the media outlets representing two different camps: on the one hand those associated with PSRM  

(Accent TV, NTV Moldova and Sputnik.md) and on the other hand, the television stations associated 

with the Democratic Party (DPM)  (Prime TV, Publika TV and Canal 2). 

 

NTV Moldova and (especially) Accent TV covered the event tendentiously arguing that President 

Igor Dodon was right and that he was almost intimidated by the country’s executive and legislative 

authorities who, “…serve the interests of the DPM and oligarch Vladimir Plahotniuc.” At the same 

time, they presented and spread false information promoting the idea that Eugen Sturza represented 

the DPM and not the EPPM as Minister of Defense. Most of the news reports on NTV Moldova and 

Accent TV included only statements by the president of the country; thus, the balance of sources was 

not respected. Igor Dodon was present (directly or indirectly) in about 80% of all the news reports 

related to the event and was shown exclusively in a positive light. Both media outlets used labels and 

denigrating descriptors for Eugen Sturza: “unprofessionalism,” “incompetence” and “lack of 

experience,” “office reformer,” “Vlad Plahotniuc’s candidate.” At the same time, Accent TV resorted 

to distorting statements. For example, Andrian Candu mentioned that “... Eugen Sturza was born in 

the army. His father is a professional military man, and Sturza ... he played among ammunition and 

tanks,” but Accent TV, without checking Andrian Candu’s statement and the way it was worded, 

quoted Igor Dodon as stating that, “... Eugen Sturza played with tanks.” 

 

Accent TV and Sputnik.md resorted to the technique of mixing facts and opinions contrary to 

professional ethics: “He is also the one who will administer the oath of office to the newly appointed 

Minister of Defense who has very vague knowledge of the national army in particular and of 

defense in general” (Accent TV); “But the constitutional authority apparently did not solve the 

problem of the oath ceremony ... we might expect that Eugen Sturza will take his oath of office in the 

Speaker’s presence, too” (Sputnik.md). 

 

Prime TV, Publika TV and Canal 2 presented the event as a game and/or a victory for Parliament 

and the government represented by Andrian Candu and Pavel Filip over the presidency represented by 

Igor Dodon (“A blow under the belt for President Dodon,” Canal 2, October 18; “The intrigue around 

the Minister of Defense’s chair has ended,” Canal 2, October 24). In most cases, both the speaker and 

the prime minister were presented in a positive way (“The Speaker of Parliament Andrian Candu 

rushed to defend the judges,” Canal 2, October 19) which quoted him directly while Igor Dodon was 

presented in a negative context (“Igor Dodon threatens to take revenge on the magistrates of the high 

court ...,” Canal 2, October 18) and was paraphrased or even ignored, even when he was directly 

targeted in the news. 

http://ntv.md/news/14415
http://a-tv.md/index.php?newsid=36764
https://sputnik.md/politics/20171024/15222363/sturza-juramant-ministru-aparare.html
http://www.prime.md/ro/eugen-sturza-a-fost-investit-in-functia-de-ministru-al-apararii_62636.html
https://www.publika.md/ministrul-desemnat-al-apararii-eugen-sturza-va-depune-juramantul-de-investire-la-resedinta-de-stat_2984461.html
http://www.canal2.md/news/eugen-sturza-fost-investit-functia-de-ministru-al-apararii_74775.html


 

8 

 

 

 

Jurnal TV transmitted a false message that circulated in almost all news reports on the topic under 

review: the station presented Eugen Sturza’s candidacy for  Minister of Defense as “proposed by the 

DPM,” and not by the EPPM. RTR Moldova and Gagauzinfo.md broadcast/published news on this 

topic without any deviations from the rules for news writing. 

 

Topic 3. Vitalie Proca’s interview for Jurnal TV (November 2)7 

 

On November 2, Jurnal TV broadcast an exclusive interview from Jilava Penitentiary in 

Romania with Vitalie Proca who was sentenced to 21 years and 8 months for attempted murder. 

He accused Democratic Party (DPM) leader Vlad Plahotniuc saying he was the one who had 

ordered the assassination of Gherman Gorbuntov. The Prosecutor’s Office for Combating 

Organized Crime and Special Cases and the law enforcement authorities are, however, carrying 

out an investigation on the hypothesis that the murder could have been ordered by Renato 

Usatii, the leader of the political party Our Party.  

 

The monitoring period covered the days November 3 (after the interview was broadcast) and 

November 7 when DPM leader Vlad Plahotniuc, who was accused directly in this interview, made 

statements to the press commenting on the accusations Proca had made.  

 

On Jurnal TV, the newscast on November 3 was dominated by material related to the interview. The 

content of the news reports based on it amounted to 28 minutes which accounted for 70% of the entire 

newscast. The first report on it lasted for10 minutes and included an edited version of the most 

important statements made by Vitalie Proca. Jurnal TV did not give the right to reply to the people 

mentioned in the report and/or used statements/sources selectively. In addition, Jurnal TV reporters 

mixed facts with personal opinions: “After the accusations made by Vitalie Proca against the DPM 

leader, instead of investigating the facts behind his statements, the authorities either rejected them or 

did not comment on them. What makes it worse, some officials have accused us of suggesting to the 

interviewee the name he should mention in the interview.” 

   

Prime TV, Publika TV and Canal 2 presented the topic similarly and had the same approach. The 

focus was on the idea that the information provided by Vitalie Proca was false. To support this thesis, 

the media outlets sought to deny all the allegations one by one, so they addressed and interviewed all 

the people Proca mentioned  in his interview. All three television stations used labels extensively (see 

the following table), and mixed facts with opinions: “Disturbed by the questions of journalists, Usatii 

tried to intimidate the uncomfortable press...” (Canal 2); “Renato Usatii’s goal seemingly is to 

cover his tracks and to indicate another person as the one who ordered the attempted murder he is 

accused of” (Publika TV). Prime TV used the technique called image transfer (in this case a 

                                                 
7
 Mediacritica.md, Case Study. Vitalie Proca’s interview for Jurnal TV, January 10, 2018, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-

interviul-lui-vitalie-proca-acordat-televiziunii-jurnal-tv/.  

http://jurnaltv.md/ro/news/2017/10/24/jurnalul-orei-19-24-octombrie-10306791/#7
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/11/2/proca-interviu-in-exclusivitate-la-jurnal-tv-10308136/
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/11/3/jurnalul-orei-19-3-noiembrie-10308288/#5
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_63214_pagev_9.html
https://www.publika.md/declaratiile-lui-vitalie-proca-la-comanda-lui-usatii-persoanele-mentionate-in-interviu-vin-cu-dezmintiri_2985632.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-vadim-stangaciu-03-noiembrie-2017-1900_75518.html
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-interviul-lui-vitalie-proca-acordat-televiziunii-jurnal-tv/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-interviul-lui-vitalie-proca-acordat-televiziunii-jurnal-tv/


 

9 

 

 

NEGATIVE one) from one person to another by showing a photo collage  featuring Igor Dodon, Maia 

Sandu and Vitalie Proca through which they: 

● tried to suggest that Maia Sandu and Igor Dodon defended a person convicted of attempted 

murder; 

● hoped to equate the images of Sandu and Dodon with that of Proca to persuade media 

consumers that they all belonged in the same category (attempted murderers). 

 

At the same time, although Igor Dodon and Maia Sandu were targeted in news, they were not given 

the right to reply. None of the three channels (Prime TV, Publika TV and Canal 2) broadcast any 

images from Proca’s interview and only quoted and/or paraphrased his statements. 

 

Words used to describe the persons mentioned in the Proca Interview 

 Jurnal TV Prime TV Publika TV Canal 2 Ziarulnaţional.

md 

Vitalie Proca Killer, 

convict 

Killer, 

criminal, 

murderer 

Killer, 

criminal, 

murderer, 

assassin 

Killer, 

murderer  

Notorious  

Vlad Plahotniuc  Oligarch, 

head of 

DPM, 

leader of 

DPM 

leader of 

DPM 

leader of 

DPM, 

president of 

DPM 

leader of 

DPM 

leader of DPM 

Renato Usatîi  - Criminal, 

runaway 

Criminal, 

runaway 

Criminal, 

runaway 

- 

Gherman 

Gorbunţov 

Banker Banker Russian 

banker, 

businessman  

Banker “Black banker,” 

banker   

Victor and 

Viorel Ţopa 

- Criminals, 

runaways, 

convicts 

Criminals, 

runaways 

Criminals, 

runaways 

- 

 

RTR Moldova covered both the information on Vitalie Proca’s interview and the statements in Vlad 

Plahotniuc’s press briefing. Both were presented neutrally with airtime and the right to reply provided 

to all parties involved. Ziarulnational.md covered the information about the topic objectively and 

without bias. All the parties, institutions and persons concerned/involved were given the right to reply; 

however, like other media outlets, Ziarulnational.md used labels. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=gjaq93wst68
https://www.ziarulnational.md/pozitia-lui-dodon-dupa-declaratiile-interlopului-proca-e-clar-un-singur-lucru-avem-nevoie-de-alegeri-parlamentare-de-dorit-anticipate/
https://www.ziarulnational.md/pozitia-lui-dodon-dupa-declaratiile-interlopului-proca-e-clar-un-singur-lucru-avem-nevoie-de-alegeri-parlamentare-de-dorit-anticipate/


 

10 

 

 

Noi.md and Gagauzinfo.md published only one news story each based on Vlad Plahotniuc’s 

statements at the press briefing. Deschide.md and Sputnik.md as well as NTV Moldova and Accent 

TV did not cover this issue.  

 

Topic 4. The 5th Eastern Partnership Summit and signing of the agreement on the EU offering 

macro-financial assistance (MFA) of 100 million euros to Moldova (November 22–24)8 

 

The 5th Eastern Partnership (EaP) Summit took place in Brussels on November 24, 2017. The 

event marked the achievements of the past two years in the EU’s relations with EaP countries 

and the preparation for the implementation by 2020 of 20 actions that would bring tangible 

benefits to their citizens. Moldovan Prime Minister Pavel Filip participated in the summit, 

accompanied by several officials. During his visit, he had meetings with European officials 

including Federica Mogherini, EU High Representative for Foreign Affairs and Security Policy; 

Johannes Hahn, European Commissioner for Neighborhood Policy and Enlargement 

Negotiations; and other heads of state and governments. The Memorandum on EU Macro-

financial Assistance to Moldova was signed on November 23 in Brussels. It provides for a grant 

of 40 million euros and for a loan of 60 million euros. The money will be transferred in three 

installments in 2018 depending on the progress made in meeting the EU’s 28 requirements for 

good governance in the public sector; good governance in the financial sector; combating 

corruption and money laundering; reforms in the energy sector and the business environment 

and the implementation of the Deep and Comprehensive Free Trade Agreement between the 

Republic of Moldova and the EU.  

 

In order to get a complete picture of the topic, the content and information disseminated by the media 

outlets between November 22 and 27 was analyzed. In terms of quantity, during the 6 days of 

monitoring most of the news and information on this topic were presented by Ziarul Naţional (10 

items), Deschide.md (9 items) and Publika TV (9 items). There were also media outlets that ignored 

the topic (Gagauzinfo.md). In terms of quality, some media outlets covered the event in an exclusively 

positive context (Prime TV, Publika TV, Canal 2), while others presented it negatively (Accent TV) 

or partially negatively (Jurnal TV); some media outlets had a neutral and unbiased approach (Noi.md, 

Ziarul Naţional). 

 

Even though the EaP Summit was one of the most important national topics in the week of November 

19–26, 2017, NTV Moldova ignored the event at the time. A few days later, however, NTV Moldova 

broadcast a news report that contained only comments and statements by President Igor Dodon about 

the results of this event. At the same time, the station failed to mention the signing of the MFA 

memorandum for100 million euros. Among other manipulative elements, NTV Moldova also used the 

technique of multiplying a personal opinion in order to impose opinion as fact/truth: “European 

integration is an illusion,” an idea repeated by the presenter, the reporter, and the only source for the 

                                                 
8
 Mediacritica.md, Case Study. The 5th Eastern Partnership Summit and signing of the agreement on the EU offering macro-financial 

assistance of EUR 100 million to Moldova, January 19, 2018, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-al-v-lea-summit-al-

parteneriatului-estic-si-semnarea-acordului-privind-asistenta-macrofinanciara-de-100-milioane-euro-care-va-fi-acordata-republicii-

moldova-de-ue/.  

http://www.noi.md/md/news_id/253758
http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=36576
https://deschide.md/
https://sputnik.md/
http://www.ntv.md/
http://a-tv.md/
http://a-tv.md/
http://ntv.md/news/14969
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-al-v-lea-summit-al-parteneriatului-estic-si-semnarea-acordului-privind-asistenta-macrofinanciara-de-100-milioane-euro-care-va-fi-acordata-republicii-moldova-de-ue/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-al-v-lea-summit-al-parteneriatului-estic-si-semnarea-acordului-privind-asistenta-macrofinanciara-de-100-milioane-euro-care-va-fi-acordata-republicii-moldova-de-ue/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-al-v-lea-summit-al-parteneriatului-estic-si-semnarea-acordului-privind-asistenta-macrofinanciara-de-100-milioane-euro-care-va-fi-acordata-republicii-moldova-de-ue/


 

11 

 

 

news, Igor Dodon. Also, facts were mixed with opinions: “As for Moldova’s accession to the EU, 

Pavel Filip did not have much to say. He mentioned only that the EaP does not offer any prospect 

of joining the European space.”  

 

Accent TV presented the event in an exclusively negative context. It made use of the priority 

information technique, broadcasting the first news report based on the views of political analysts that 

they had voiced earlier on a program on this station. In this report, journalists said that, “We might as 

well forget about the European future of Moldova and of other countries in the EaP. The statements 

were made by the European Commissioner for Enlargement and Neighborhood Policy Johannes Hahn. 

However, Moldovan authorities are trying to mislead the population, speaking about the success of our 

country in the process of reform and European integration.” Only in another report near the end of the 

newscast did they speak about the EaP Summit and about the content of its fifth edition. Thus viewers 

first got some opinions—mostly negative—about the summit and only later heard about facts. In 

another news report, Accent TV did not offer the right to reply to the target institutions 

(government/Prime Minister). Accent TV presented the EU in an exclusively negative context using 

the external enemy technique and suggesting that it might be responsible for the internal problems 

and challenges of the Republic of Moldova. 

 

Sputnik.md presented information on this topic neutrally and objectively in some reports but 

tendentiously in others. The information on Prime Minister Pavel Filip’s visit to Brussels was covered 

neutrally and impartially. In another report, however, which included Igor Dodon’s statements on the 

work of the EaP Summit, Sputnik.md made use of these manipulation techniques: insisting on 

opinions/statements that are intended to be presented—by repetition—as facts/truths (“European 

integration of Moldova is equal to zero”); manipulation with intertitles (“The Europeans’ 

disillusionment with Chisinau is constant,” “Moldovans are being manipulated – the EU does not want 

to expand,” or “Lessons for the government”), and mixing facts with opinions. 

 

Prime TV used these elements of information manipulation. 

● False information.  In one of the November 24 news reports, the journalist mentioned that 

Pavel Filip had had a meeting with Johannes Hahn, “…in which he was assured Moldova will 

receive the promised MFA by the end of this year,” which was denied by a press release from 

the EU delegation.    

● Scapegoat or internal enemy technique. In a news story on November 26, Prime TV shifted 

the emphasis by blaming the opposition for the lack of success: “The release of MFA for 

Moldova should be a political lesson for the Action and Solidarity Party (PAS) and several 

other opposition parties that have moved our internal political struggle to European ground.” 

At the same time, PAS, which was directly targeted in the news, did not benefit from the 

right to reply. 

  

http://a-tv.md/index.php?newsid=38093
https://sputnik.md/politics/20171122/15718280/relatiile-republicii-moldova-cu-ue-si-nato-vor-fi-analizate-la-chisinau.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64280_pagev_7.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64280_pagev_7.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64280_pagev_7.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64280_pagev_7.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64280_pagev_7.html


 

12 

 

 

Publika TV and Canal 2 mostly had the same content as Prime TV, and the manipulation elements 

were the same with the addition of references to sources and polls without mentioning what these 

were (Pavel Filip said the latest polls showed a significant increase in the number of people opting for 

the integration of the country into the European Union” [Publika TV]) and false information (“... the 

EaP countries will receive the MFA money without delay” [Canal 2]). 

 

Jurnal TV broadcast reports on the topic in newscasts on November 24 and 27. The information was 

presented selectively as the station focused more on government criticism and almost exclusively on 

the subject of MFA conditionality. Jurnal TV referred to sources that cannot be verified and mixed 

facts with opinions: “... and some economic experts say that triumphal headlines about the 

disbursement of economic assistance are inappropriate in the current processes.” At the same time, 

Jurnal TV did not offer the right to reply to these persons and/or institutions (the DPM and/or Vlad 

Plahotniuc). 

 

Most of the news reports broadcast by RTR Moldova were neutral and unbiased; however, sources 

were quoted somewhat selectively. Thus, even though Pavel Filip and Johannes Hahn, Federica 

Mogherini and Jens Stoltenberg were the main sources and/or actors in the event, they were never 

quoted directly in the news on RTR Moldova but only paraphrased while Igor Dodon was quoted 

directly. 

 

Ziarul Naţional, Deschide.md and Noi.md did not demonstrate any deviations from the rules on news 

writing. All three media outlets covered the topic in question in detail. Gagauzinfo.md omitted the 

topic. 

 

Topic 5. Opening the North Atlantic Treaty Organization (NATO) Liaison Office in the Republic 

of Moldova (December 8) 

 

On December 8, 2017, the NATO Liaison Office in Moldova was inaugurated in Chisinau. The 

event was attended by Moldovan Prime Minister Pavel Filip and NATO Deputy Secretary 

General Rose Gottemoeller. The Agreement on the Opening of the NATO Liaison Office in 

Moldova was signed in November 2016 by Pavel Filip and Jens Stoltenberg, NATO Secretary 

General, and was ratified by the Moldovan Parliament in December 2017. 

 

 

The monitoring was largely based on the content published or broadcast by the media on the day of 

the event; however, in order to have a complete picture of the topic, the content on the previous day 

and on the day following the event were also analyzed. All the outlets monitored had at least one news 

item on the topic. Some of them breached professional rules and presented the topic with elements of 

information manipulation. In terms of quality, the opening of the NATO office was one of the most 

geopoliticized topics monitored for this report. Some media outlets presented the information in a 

https://www.publika.md/reformele-guvernului-discutate-de-premierul-pavel-filip-si-presedintele-consiliului-european-donald-tusk_2987738.html#ixzz54KLnmUio
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-24-noiembrie-2017-1600_76816.html
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/11/24/jurnalul-orei-19-24-noiembrie-10311727/#4
https://www.youtube.com/watch?v=tkYdaoC9BUg&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=54
https://www.ziarulnational.md/live-video-primul-summit-al-parteneriatului-estic-gazduit-la-bruxelles-r-moldova-e-reprezentata-de-premierul-pavel-filip/
https://www.ziarulnational.md/live-video-primul-summit-al-parteneriatului-estic-gazduit-la-bruxelles-r-moldova-e-reprezentata-de-premierul-pavel-filip/
https://deschide.md/ro/stiri/externe/21971/Summitul-Parteneriatului-Estic-la-final-cu-un-plan-ambi%C8%9Bios-de-ac%C8%9Biune-%E2%80%9E20-de-rezultate-pentru-2020%E2%80%9D.htm
http://noi.md/md/news_id/256720
http://gagauzinfo.md/


 

13 

 

 

positive context, presenting the event as a success of the government (Prime TV, Publika TV) and/or 

of the country in general (Deschide.md) while other outlets covered it in a exclusively negative context 

focusing on the “demonization” of NATO (Accent TV, NTV Moldova), and still others presented the 

subject neutrally and without bias (RTR Moldova, Ziarulnaţional.md, Noi.md). There were also 

outlets that tried to take the event out of context and to present information and sources selectively 

(Jurnal TV). 

 

Accent TV presented the opening in a tendentious manner and put it in an entirely negative context. 

The TV station dedicated three news reports to the event which took about one third of the total time 

of the newscast. A number of attempts at manipulation were observed. 

 

● Suggestion technique: “After amendments to the Broadcasting Code were adopted yesterday, 

Pavel Filip and the NATO Deputy Secretary General cut the ribbon of the NATO office in 

Chisinau. The inauguration ceremony was attended by several ambassadors, including those 

of Romania and the USA. The situation displeased the members of the largest opposition party 

in the country. After more than a year of protests by the Socialists against the opening of the 

liaison office, today the official inauguration ceremony took place against a background of 

harsh slogans against NATO’s intervention in Moldovan internal politics.” The suggestion to 

the media consumer is that there is a causal link between the opening of the NATO office and 

the modification of the Broadcasting Code which will impose certain restrictions on the media 

content produced by Russian television stations; in this respect, the main “culprits” are 

allegedly the West and, in particular, the USA and Romania (“Many ambassadors, including 

those of Romania and the USA, took part in the inauguration ceremony”). At the same time, 

the PSRM is allegedly the only institution fighting this “evil”: “The situation dissatisfied the 

members of the largest opposition party in the country.” 

● Mixture of facts and journalists’ opinions: “...today, the official inauguration ceremony took 

place against a background of harsh slogans against NATO intervention in Moldovan 

internal politics”; “... in this way, the socialists announced that a national referendum is 

expected to be held in 2018 in which Moldovans will decide on the most appalling and, 

according to them, unjust decisions adopted by the government, including the question of 

opening the NATO office in Chisinau.” 

● External enemy technique: A manipulation technique that attempts to induce in media 

consumers a sense of danger coming from the outside (in this case, the external enemy being 

NATO), also suggesting that there is someone else who can defend them against this danger 

(in this case the PSRM). 

● Biased selection: With this technique, Accent TV broadcast only the negative opinions from 

the vox populi poll: “We have come here because we know NATO is an alliance based on 

principles that can cause war. We believe that for Moldova as a neutral state it is very important 

not to overlook this fact ...”; “We don’t want to repeat the fate of those countries like Libya, 

Syria, or Yemen ... We don’t want to participate in genocide”; “Moldova has received about 

http://a-tv.md/index.php?newsid=38665


 

14 

 

 

100 million euros for this step, but this money will not compensate for the lives of our young 

people.”  

● Lack of right to reply/opinion: Although NATO Deputy Secretary General Rose 

Gottemoeller was one of the main sources for the news, Accent TV did not broadcast any direct 

quotes (although the operator captured images clearly showing that the TV station had access 

to both the official event and the meeting of President Dodon with Deputy Secretary 

Gottemoeller). Both statements by the NATO Deputy Secretary General and Prime Minister 

Pavel Filip were paraphrased. Thus, the information presented was distorted and selective, 

providing direct access to only a single source.  

 

NTV Moldova broadcast two news reports on the opening of the NATO Liaison Office with contents 

and approaches similar to those of Accent TV. NTV Moldova referred to sources and polls without 

specifying what they were (“According to the most recent sociological survey, 68% are strongly 

opposed to joining NATO”) and used the generalization technique (“The NATO Liaison Office was 

inaugurated in Chisinau today. The event was met with protests by the opposition but also by those 

citizens who do not like the country’s proximity to this political-military bloc.”) Both NTV Moldova 

and Accent TV focused more on the interpretation of the event and on information about NATO than 

on presenting facts. 

 

Sputnik.md presented the event in a neutral way but with a few exceptions. This media outlet avoided 

including direct statements by the main sources (those of NATO Deputy Secretary General Rose 

Gottemoeller and Prime Minister Pavel Filip) and instead used a lengthy quote from Igor Dodon’s 

statements.  

 

Jurnal TV opened the December 8 newscast with an “exclusive” interview with NATO Deputy 

Secretary General Rose Gottemoeller. This sort of presentation could give viewers the impression that 

the  Deputy Secretary General had come to Chisinau primarily to offer an interview to Jurnal TV and 

only incidentally to participate in the opening of the NATO Liaison Office in our country. The second 

part of the report spoke about the opening of the NATO office with an emphasis on its mission and the 

achievements to which this institution would contribute. Jurnal TV made use of the omission 

technique, completely ignoring the government’s official opinion/statement on the opening of the 

liaison office although Prime Minister Pavel Filip also attended the event. 

 

The content of the information presented by Prime TV, Publika TV and Canal 2 was nearly identical, 

and in places it was the same on all three stations; however, the information about both the official 

opening of the office and about the protests organized by the PSRM was covered in a neutral and 

unbiased manner. Also, the stations mentioned President Igor Dodon’s “…concern about the opening 

of the NATO office in Chisinau.” 

 

http://ntv.md/news/15188
https://sputnik.md/politics/20171208/16025310/reactie-dodon-birul-nato-chisinau-risc-securitate-nationala.html
https://sputnik.md/politics/20171208/16025310/reactie-dodon-birul-nato-chisinau-risc-securitate-nationala.html
https://sputnik.md/politics/20171208/16025310/reactie-dodon-birul-nato-chisinau-risc-securitate-nationala.html
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/12/8/jurnalul-orei-19-8-decembrie-10313842/#3
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64975_pagev_5.html
https://www.publika.md/oficiul-de-legatura-nato-la-chisinau-a-fost-inaugurat-gottemoeller-nu-vom-avea-angajati-militari-si-nu-este-o-baza-militara_2989156.html#ixzz54cne0U80
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-08-decembrie-2017-1600_77716.html


 

15 

 

 

Deschide.md covered the opening neutrally; however, the portal committed some deviations by 

mixing facts with opinions: “The Party of Socialists, led de facto by Igor Dodon…,” “If the current 

government fails to do it, the NATO office will be closed by the Party of Socialists after they win the 

parliamentary elections in 2018, socialists boast.” 

 

Gagauzinfo.md published a single news story in which the information was presented in a neutral and 

unbiased manner and all the sources involved (the government, the presidency, the NATO 

representative) were mentioned. Ziarulnațional.md presented the information in an objective, neutral, 

and diverse manner offering the right to reply to all persons targeted in the report. Noi.md published 

several reports about the opening of the NATO office, approaching the topic neutrally and without bias 

with some minor exceptions. For example, in the headline of one report, Noi.md journalists mixed 

facts with opinions: “NATO is to blame! Limited access to pedestrians on several streets in the capital 

city.” 

 

RTR Moldova broadcast two news reports on the topic: The first presented information about the 

event; the second covered the protest organized by the PSRM. Both reports were presented neutrally 

and without bias. All sources and points of view were covered. In both reports RTR Moldova 

presented citizens opinions through vox populi polls; however, the polls in both reports contained only 

negative opinions about NATO. 

  

https://deschide.md/ro/stiri/politic/22731/PSRM-%C8%99i-%E2%80%9EPartidul-Nostru%E2%80%9D-front-comun-contra-deschiderii-Biroului-NATO-la-Chi%C8%99in%C4%83u.htm
http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=37277
http://noi.md/md/news_id/259024
https://www.youtube.com/watch?v=rwDad8yJfDg&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=34


 

16 

 

 

CONCLUSIONS 

 

Several of the media outlets monitored ignored the rules on news writing and on factual coverage and 

disseminated incomplete, tendentious, and/or biased information. Monitoring revealed violations of 

the Journalist’s Code of Conduct and also techniques for manipulating information. 

 

Television stations Accent TV and NTV Moldova covered the topics in a one-sided and tendentious 

manner, directly favoring the Party of Socialists of the Republic of Moldova (PSRM). In many cases 

these outlets presented information and statements selectively, they failed to provide the right to reply 

to persons targeted in news reports, they mixed facts with opinions and several times they resorted to 

the internal or external enemy technique. 

 

Television stations Publika TV, Prime TV and Canal 2 mostly delivered the same news content, 

often favoring the Democratic Party of Moldova (DPM). In the news reports of these outlets 

monitoring revealed manipulation techniques and violations of the Journalist’s Code of Conduct: 

labeling, lack of the right to reply, mixing facts and opinions, references to sources that are impossible 

to check and the techniques of priority information and of scapegoating. 

 

Jurnal TV showed elements of selectively presenting facts, lack of balance and lack of the right to 

reply. 

 

Sputnik.md omitted several relevant topics from its daily broadcasts and failed to cover them in news 

reports. The other outlets covered the events monitored neutrally and without bias. 

 

A common problem among the majority of the media outlets monitored was that journalists 

intentionally or unintentionally ignored the principle of granting the right to reply to persons targeted 

in news reports in a negative context. 

 

 

RECOMMENDATIONS 

 

Under Article 4 of the Broadcasting Code, the Broadcast Coordinating Council (BCC) should take 

note of the above information and should initiate the monitoring of the television stations whose 

content showed signs of manipulation in order to identify violations of legislation and to apply relevant 

sanctions. 

 

The editors at television stations are urged to supervise the editorial content of their outlets so that it 

corresponds to the media mission of informing the public and accurately covering reality instead of 

bowing to the desires of policymakers to promote their interests and destroy their opponents. 

 



 

17 

 

 

Reporters are urged to report all relevant facts in an impartial manner, not selectively or with bias, and 

to verify information prior to reporting it. 

 

Media consumers should seek information from several media sources to avoid the risk of receiving 

incorrect or manipulative information. 

 

 


