
 

 

     

 

  

 

 

 

 

 

Raport de monitorizare nr. 5 

 

Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a 

normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton 

 

 1 februarie 2017 - 1 aprilie 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Raportul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media 

împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!, desfășurată de Asociația Presei 

Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația VIP a 

Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI). 

 

 



 

 

 
I. INFORMAȚII GENERALE 

În  perioada 1 februarie 2017 - 1 aprilie 2017 Centrul pentru Jurnalism Independent a 

monitorizat 12 instituții media - portaluri de știri și posturi TV - pentru a identifica 

dacă în materialele jurnalistice difuzate se conțin încălcări ale normelor deontologice 

și elemente de manipulare informațională. A fost analizat modul în care instituțiile de 

presă din țară reflectă evenimentele de interes public major din domeniul politicii, 

economiei, politicii externe etc.; dacă respectă normele jurnalistice referitoare la: 

verificarea informațiilor din câteva surse, pluralismul de opinii, asigurarea 

echilibrului în cazul știrilor conflictuale etc. Raportarea la Codul Deontologic și la 

lucrările științifice de referință a permis identificarea procedeelor și tehnicilor de 

manipulare informațională folosite de către mass-media din Republica Moldova. 

Scopul monitorizării: 

De a stabili dacă mass-media, în abordarea subiectelor de interes public, respectă 

deontologia profesională sau dacă, dimpotrivă, folosesc procedee de manipulare. 

Monitorizarea a urmărit să scoată la iveală greșelile comise de jurnaliști, cu intenție 

sau fără, la relatarea faptelor, astfel încât studiile de caz și rapoartele de monitorizare 

să aibă un rol instructiv. Un alt scop al monitorizării este să contribuie la sporirea 

vigilenței consumatorilor de presă față de riscurile informării din surse nesigure și să-

i ajute să înțeleagă în ce mod presa poate manipula, astfel încât ei să poată distinge 

între un produs jurnalistic manipulator și unul care reflectă echidistant realitatea. 

Criteriile de selectare a instituțiilor de presă monitorizate: 

 Aria de acoperire - națională  

 Limba - rom nă și rusă 

 Impactul - tirajul și auditoriul 

Instituțiile de presă monitorizate: 

Audiovizual - Publika TV (știri de pe Publika.md), Prime TV, Jurnal TV, Accent 

TV, RTR (buletinele de știri produse în Republica Moldova ), REN TV; 

Presa online - Ziarulnațional.md, Pan.md; Gagauzinfo.md, Novostipmr.com, 

Sputnik.md, Deschide.md. 

Metodologie: 

Au fost selectate evenimentele din domeniile politic, economic și social de interes 

public major, care au avut loc în perioada monitorizării și a fost analizată modalitatea 

în care aceste evenimente au fost reflectate în media. Au fost analizate limbajul și 

imaginile folosite de jurnaliști, modul de selectare a evenimentelor, corectitudinea 

citării surselor, tonalitatea expunerii etc. - toate, prin prisma Codului Deontologic al 

Jurnalistului
1
, a ghidurilor și recomandărilor în domeniul presei responsabile și de 

                                                 
1
 Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 



 

 

calitate
2
 și a noțiunilor de manipulare și propagandă, în sensul oferit de Dicționarul 

de Sociologie
3
. 

Manipularea: „Acțiunea de a determina un actor social (persoană, grup, 

colectivitate) să gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele 

inițiatorului, iar nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune, 

care distorsionează intenționat adevărul, lăsând impresia libertății de gândire și de 

decizie. Spre deosebire de influența de tipul convingerii raționale, prin manipulare 

nu se urmărește înțelegerea mai corectă și mai profundă a situației, ci inculcarea 

unei înțelegeri convenabile, recurgându-se la inducerea în eroare cu argumente 

falsificate, cât și la apelul la palierele emoționale non-raționale”. 

Propaganda: „Activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a 

unor doctrine, teze sau idei de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, 

în scopul influențării, schimbării, formării unor concepții, atitudini, opinii, 

convingeri sau comportamente. Propaganda se realizează astfel încât să ducă la 

realizarea scopurilor și intereselor grupului pe care îl servește, neexistând o 
propagandă neutrală valoric sau obiectivă”.  

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 februarie 2017 - 1 aprilie 2017: 

 Scumpirea serviciilor medicale pentru persoanele care nu dețin poliță de 

asigurare medicală;  

 Lansarea de către liderul PDM, Vladimir Plahotniuc, a inițiativei de 

introducere a votului uninominal; 

 Dezbaterea în Parlament a proiectului de lege care prevede trecerea la sistemul 

de vot uninominal; 

 Adoptarea în lectură finală a proiectului de lege de modificare a Codului 

audiovizualului; 

 Votarea, în prima lectură, a proiectului de lege privind anularea imunității 

deputaților. 

 

II. TENDINȚE GENERALE 

Datele monitorizării relevă faptul că unele materiale jurnalistice au fost realizate cu 

abateri de la normele deontologice. La fel, au fost identificate elemente caracteristice 

practicilor de propagandă și manipulare informațională și încălcări ale Codului 

Deontologic, după cum urmează: 

Omisiuni la realizarea edițiilor de știri și la construcția știrii - Publika TV, Prime TV, 

Accent TV (toate trei în știrile despre serviciile medicale); 

Prezentarea unilaterală a subiectului – Publika TV, Prime TV (în știrile despre 

votul uninominal); 

                                                 
2
 Ghid de stil cu norme etice pentru jurnaliști, API, http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 

3
 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332., p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-
Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 



 

 

Citarea experților necunoscuți - Publika TV, Accent TV (în știrile despre votul 

uninominal); 

Opinii combinate cu fapte - Accent TV, Publika TV (în știrile despre votul 

uninominal); 

Prezentarea selectivă a faptelor și opiniilor - Accent TV, Publika TV (în știrile 

despre votul uninominal și despre modificarea Codului audiovizualului); 

Generalizarea - Publika TV (în știrile despre moldovenii susțin schimbarea 

sistemului electoral și diaspora salută inițiativa PDM de a introduce votul 

uninominal). 

Propaganda - Publika TV, Prime TV (în ce știrile despre votul uninominal) 

Trunchierea citatelor și scoaterea din context - Publika TV, Prime TV (în știrile 

despre votul uninominal și despre ridicarea imunității deputaților); 

Distorsionarea, prin text, a mesajului surselor - Publika TV (în știrea despre 

ridicarea imunității deputaților); 

Etichetarea - „penalul fugar Renato Usat i” (Publika TV), „oligarhul Vladimir 

Plahotniuc” (Jurnal TV). 

 

III. ANALIZA DATELOR 

Subiectul 1. Scumpirea serviciilor medicale pentru persoane care nu dețin poliță 

de asigurare medicală
4
 

Guvernul a modificat, la 10 februarie 2017, Regulamentul cu privire la tarifele 

medico-sanitare, operând scumpiri pentru persoanele care nu dețin polițe de asigurare 

medicală. Subiectul a apărut în presă abia la 20 februarie, majoritatea instituțiilor 

media reflectându-l în știri în zilele 20-24 februarie. La 20, 21 și 22 februarie, când 

discuțiile referitoare la majorarea tarifelor pentru serviciile medicale luau amploare în 

societate și în presă, Publika TV nu a reflectat subiectul. Abia la 23 februarie, când 

Ministerul Sănătății a emis un comunicat, iar deputații socialiști și susținătorii lor au 

pichetat sediul instituției, cerând anularea majorării și demisia ministrei Ruxanda 

Glavan, pe Publika.md a apărut o știre la temă, cu titlul „Ministerul Sănătății: 86 la 

sută din populație va avea acces la servicii medicale gratuite”. Jurnaliștii nu au depus 

însă efortul să informeze oamenii despre majorări și să explice motivul acestora, ci s-

au limitat la a prezenta poziția Ministerului, prin publicarea integrală a comunicatului 

de presă. Alte informații la subiect, precum și protestul socialiștilor, au fost omise.  

O știre scurtă la acest subiect a apărut la Publika și a doua zi, pe 24 februarie. Atât pe 

online, cât și în emisia TV a postului, a fost prezentată doar reacția Ruxandei Glavan 

față de nemulțumirile socialiștilor: „Ministrul Sănătății, Ruxanda Glavan: Moțiunea 

socialiștilor, POPULISM IEFTIN”. Faptul că postul a ocolit subiectul și a protejat 

astfel imaginea ministrei Glavan - care, în cazul dat, avea de făcut față unei situații 

                                                 
4
 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/?s=studiu+de+caz  



 

 

„neplăcute” - este demonstrat și de lipsa, din conținutul difuzat, a informației despre 

comunicatul CNAM, emis pe 21 februarie, în care instituția a venit cu explicații 

asupra majorărilor.  

Omisiunea subiectului din agenda zilei și a unor detalii relevante din știre a fost 

constatată și la Prime TV, unde a fost difuzată o singură știre, la 23 februarie, în care 

au fost prezentate, pe scurt, precizările Ministerului Sănătății, din propriul său 

comunicat de presă. Alte informații, inclusiv despre protestele socialiștilor, au lipsit. 

Accent TV a difuzat o știre la 22 februarie, în care au fost intercalate mici comentarii 

ale reporterului: „În Republica Moldova se pare că modernizarea instituțiilor nu 

începe prin reforme, dar cu creșterea prețurilor”, iar la 23 februarie - un amplu 

reportaj despre protestul socialiștilor în fața Ministerului Sănătății, din care a fost însă 

omisă reacția Ministerului Sănătății, care fusese exprimată într-un comunicat difuzat 

în aceeași zi. 

Alte media monitorizate, cum ar fi Deschide.md sau Ziarulnational.md, au reflectat 

subiectul în câteva știri în care au prezentat detalii și diferite puncte de vedere. Ex: 

„DOC/ Statul „ne îmbolnăvește” cu prețuri noi la servicii medicale. La dentist, polița 

- fără valoare”, „PSRM va depune o moțiune simplă. Cer debarcarea Ruxandei 

Glavan” (Deschide.md); „Important. Serviciile medicale din spitale s-au scumpit de 

câteva ori”, „Studiu de caz: Cum au fost majorate pe ASCUNS prețurile la serviciile 

medicale” (Ziarulnational.md). 

2. Lansarea de către liderul PDM, Vladimir Plahotniuc, a inițiativei de 

introducere a votului uninominal
5
 

La 6 martie 2017 președintele Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc, a anunțat că 

formațiunea sa va depune la Parlament un proiect de modificare a Codului Electoral, 

care va prevedea schimbarea sistemului de alegere a deputaților: de la cel bazat pe 

liste de partid la unul pe circumscripții uninominale. 

În știrile de la Publika și Prime, subiectul a fost prezentat unilateral, cu accent 

exclusiv pe părțile considerate pozitive ale modificării. Știrile au fost construite pe 

tehnici de propagandă electorală: „CE ESTE VOTUL UNINOMINAL. Precizările pe 

care trebuie să le știe fiecare cetățean” (Publika, 6 martie); „A început campania 

națională de colectare a semnăturilor pentru votul uninominal. Ce spun oamenii” 

(Publika, 9 martie). De exemplu, în prima zi când a fost lansată inițiativa, pe portalul 

Publika.md au apărut șase știri, majoritatea cu video, referitoare la propunerea făcută 

de Vladimir Plahotniuc. La acestea se adaugă alte două știri - una despre reacția lui 

Igor Dodon și a câțiva deputați și alta, intitulată „Cetățenii susțin inițiativa privind 

votul uninominal și demiterea deputaților”. În total, șapte știri „pozitive”, în care este 

promovată inițiativa, iar una și cu reacții. Din 7 martie, pe Publika.md au apărut 

zilnic cel puțin una-trei știri în care se promova votul uninominal, fără ca să fie 

prezentate și opinii contrare. Raportat la definițiile din Dicționarul de Sociologie[1], 

constatăm că această repetare sistematică și promovarea insistentă a ideii că votul 

                                                 
5
 http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-lansarea-de-catre-liderul-pdm-vladimir-plahotniuc-initiativei-de-introducere-

votului-uninominal/  



 

 

uninominal este un fapt exclusiv benefic pentru Republica Moldova reprezintă o 

mostră de propagandă. 

De asemenea, în știrile Publika a fost constatată citarea unor experți necunoscuți, 

care este o tehnică de manipulare. În știrea „Liderul PLDM, Viorel Cibotaru, despre 

votul uninominal: Este mai uman, va aduce personalități în Parlament”, difuzată la 7 

martie, se spune: „Observatorii politici susțin că fiecare dintre cei trei politicieni 

au propriile interese pentru a respinge modificarea sistemului electoral: Andrei 

Năstase critică tot ce vine din partea lui Vlad Plahotniuc, Maia Sandu nu are echipă 

în teritoriu, astfel că se reduc șansele ca cineva de la PAS să acceadă în Parlament, iar 

Viorel Cibotaru este interesat în menținerea actualului sistem, care s-a dovedit a fi 

vicios, în speranța că va reuși să facă un bloc electoral cu PAS și PPDA, ca să 

mențină PLDM în Parlament”. Faptul că „observatorilor” nu li s-a spus pe nume și nu 

au fost citați cu exactitate - când anume și ce au spus - arată că s-a urmărit 

transmiterea unei opinii (care poate fi și a reporterului) ce pune într-o lumină 

negativă adversarii ideii de introducere a votului uninominal. Reporterii acestui post 

au realizat și vox populi cu opinii selectate în funcție de mesaj, contrar regulilor 

referitoare la pluralism și au generalizat nejustificat: „Cetățenii susțin inițiativa 

privind votul uninominal și demiterea deputaților” (6 martie); „Diaspora salută 

inițiativa PDM de a introduce votul uninominal la alegerile parlamentare” (8 martie). 

În ambele știri au fost incluse doar opinii pozitive, fiind prezentate în titlu și text 

generalizat. Afirmațiile din titluri nu corespund realității, deoarece, o arată sondajele, 

nu toți „cetățenii susțin”, iar în a doua știre, niciuna dintre persoanele intervievate nu 

a vorbit în numele întregii diaspore. 

Și Accent TV, în ediția de știri din 6 martie, a citat experți necunoscuți - dar cu alt 

scop, ca să blameze inițiativa PDM: „Experții prezic de mult timp acest scenariu, 

subliniind că este singura posibilitate ca Partidul Democrat să răm nă la putere”. 

„Experții” apar și într-o știre din 7 martie: „Precizăm că aceasta nu e o primă 

tentativă a guvernării de a promova inițiative calificate de experți drept „deocheate”. 

Mai mult, în știrea difuzată la 6 martie în unele cazuri au fost amestecate opiniile cu 

faptele: „Acesta a promis că Partidul Democrat va fi mai aproape de oameni, iar 

după ce și-a scos masca, a anunțat vestea principală”. Tehnica a fost prezentă și în 

textul reporterului din știrea difuzată de Accent TV la 7 martie: „Partidul Socialiștilor 

din Republica Moldova spune un ferm NU perspectivei continuării regimului aflat 

sub cizma PDM”. 

Accent TV, dar și Sputnik.md au relatat subiectul cu prezentarea selectivă a opiniilor 

despre inițiativa Partidului Democrat. În știrile difuzate de Sputnik.md a fost 

prezentat doar punctul de vedere al lui Igor Dodon, chiar dacă și unii lideri ai 

fracțiunilor parlamentare sau ai altor partide de opoziție au făcut declarații la subiect 

în aceeași zi.  



 

 

3. Dezbaterea în Parlament a proiectului de lege care prevede trecerea la 

sistemul de vot uninominal
6
 

Prima dezbatere a proiectului de modificare a Codului Electoral, desfășurată la 31 

martie 2017 în Parlament, a fost reflectată în unele mass-media cu abateri de la Codul 

Deontologic și cu aplicarea tehnicilor de manipulare informațională. 

Și aici am atestat prezentarea unilaterală a opiniilor, combinată cu generalizarea și 

selectarea. La Publika și Canal 3 știrile în cauză au fost anticipate de către 

prezentator cu următoarele fraze: „Parlamentul a organizat astăzi primele dezbateri 

publice pe marginea proiectului privind introducerea votului uninominal. Cei 

prezenți au vorbit despre avantajele schimbării sistemului electoral și așteptările 

cetățenilor de la clasa politică”. Această abordare este unilaterală și reflectă o 

prezentare selectivă a faptelor, căci nu toți participanții „au vorbit despre avantajele 

schimbării sistemului electoral”. Printr-un alt enunț din aceeași știre de la Publika TV 

s-a generalizat și s-a obținut o afirmație falsă: „Reprezentanții societății civile cred că 

implementarea votului uninominal va permite ca în Parlament să aibă acces oamenii 

devotați țării”. În realitate, cel puțin șase participanți la dezbatere, ale căror opinii au 

fost reflectate în alte știri decât cele de la Publika, au declarat că sunt contra votului 

pe circumscripții. 

Jurnaliștii de la Publika au fost acuzați și de trunchierea citatelor în această știre, cu 

scopul de a schimba sensul expunerii. Din discursul ținut în cadrul dezbaterii de către 

Nicolae Panfil, reprezentantul „Promo-Lex”, a fost extrasă o bucată de frază, astfel 

fiind denaturat sensul mesajului. Organizația „Promo-Lex” a adus argumente, în baza 

cărora a solicitat retragerea proiectului privind votul uninominal. În știre s-a arătat 

însă că Panfil ar fi exprimat o opinie favorabilă: „Da, trebuie să conștientizăm și 

spunem lucrul acesta: și sondajul de opinie comandat de „Promo-Lex” confirmă 

faptul că cetățenii văd o necesitate și o oportunitate în modificarea sistemului 

electoral”. „Promo-Lex” a denunțat, la câteva zile, faptul că i-a fost distorsionat 

mesajul și a difuzat un comunicat în care a inclus întreg discursul, inclusiv pasajul 

trunchiat. 

Unele instituții media - Accent TV,  în ediția de știri  din 31 martie și Sputnik.md au 

omis subiectul dezbaterii din programele de știri. Altele au omis elemente relevante 

din știre. Publika și celelalte trei posturi din grupul GMG - Prime, Canal 2 și Canal 

3 - au omis cel puțin un fapt relevant: președinta organizației „Transparency 

International Moldova”, Lilia Carașciuc, a părăsit dezbaterile, în semn de protest, 

după ce și-a rostit discursul în care a criticat inițiativa. Selectarea și omisiunea unor 

fapte s-a făcut pentru a tăinui de telespectatori/cititori faptul că există o rezistență 

puternică din partea organizațiilor active din societatea civilă față de proiectul propus 

de PDM. 

La reflectarea dezbaterii au fost, de asemenea, folosite etichetarea - „penalul fugar 

Renato Usatâi” (Publika TV), „oligarhul Vladimir Plahotniuc” (Jurnal TV) și 

                                                 
6
 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-dezbaterea-parlament-proiectului-de-lege-care-prevede-

introducerea-votului-pe-circumscriptii-uninominale/  



 

 

amestecul dintre fapte și opinii: „În timp ce majoritatea partidelor parlamentare și 

extraparlamentare dezbăteau proiectul, c țiva membri ai formațiunii „Partidul 

Nostru”, condus de penalul fugar Renato Usatâi, au preferat și de această dată să 

facă scandal și au protestat în fața Parlamentului” (Publika TV și Canal 3).  

Tehnicile constatate mai sus la Publika, Prime, Canal 3 și Canal 2 - prin 

intermediul cărora au fost promovate exclusiv avantajele sistemului de vot 

uninominal, în același timp fiind eliminate vocile care vorbeau despre minusurile 

acestuia - au contribuit, toate împreună, la realizarea acțiunilor de propagandă în 

cadrul campaniei de introducere a sistemului de vot uninominal, lansată de Partidul 

Democrat din Moldova. 

4. Adoptarea în lectură finală a proiectului de lege de modificare a Codului 

audiovizualului
7
 

Parlamentul a adoptat, la 30 martie 2017, un proiect de modificare a Codului 

audiovizualului care obligă posturile de televiziune să transmită opt ore de produs 

autohton pe zi, șase dintre care să fie difuzate în orele de prime-time. O astfel de 

prevedere, propusă spre atenția opiniei publice și în 2015, a fost anterior criticată de 

unele posturi TV, care au susținut că, dacă vor scoate din grila de emisie programele 

de mare audiență retransmise, vor pierde clienții de publicitate. De asemenea, s-a 

argumentat cu faptul că posturile care nu au finanțare garantată de la proprietari - 

persoane sau grupuri - vor fi puse în concurență neloială cu celelalte, deoarece nu-și 

pot permite să producă un volum mare de programe proprii. Unii experți media și-au 

exprimat îngrijorarea în legătură cu riscurile pe care le implică acest proiect. 

La Publika TV și Accent TV - posturi deținute de persoane sau grupuri apropiate de 

PDM, respectiv PSRM - s-a vorbit exclusiv despre părțile considerate pozitive ale 

proiectului de lege, fiind omise părerile critice. De asemenea, nu a fost solicitată 

opinia părților vizate - a proprietarilor sau a administratorilor de posturi de radio și de 

televiziune. La Publika TV a fost prezentată doar poziția guvernării, prin vocea lui 

Andrian Candu, și omisă opinia unor reprezentanți ai Opoziției, care și-au făcut 

publică poziția în aceeași zi. Deputatul PLDM Vadim Pistrinciuc a declarat pentru 

jurnaliști că proiectul nu rezolvă problema securității informaționale a Republicii 

Moldova, ci va consolida prezența pe piața media a două monopoluri - ale grupurilor 

mediatice apropiate de PDM și PSRM. De asemenea, așa cum prevede și Codul 

Deontologic, jurnaliștii ar fi trebuit să solicite opinia „tuturor părților relevante pentru 

subiect” (p. 2.2.), adică a proprietarilor și administratorilor de instituții audiovizuale. 

Anterior unii dintre acești manageri au criticat, de rând cu organizațiile media, 

proiectul. Un conținut asemănător a avut știrea despre modificarea Codului 

Audiovizualului la Prime. 

Accent TV a reflectat subiectul, punând accent pe faptul că tocmai amendamentele 

socialiștilor la Codul audiovizualului au fost votate. Și aici a lipsit opinia deputaților 

care au votat împotrivă, dar și reacția părții vizate - radiodifuzorii. Totul a fost 

                                                 
7
 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-adoptarea-lectura-finala-proiectului-de-lege-cu-privire-la-

modificarea-codului-audiovizualului/  



 

 

prezentat drept un succes exclusiv al socialiștilor, care „au dat dovadă de insistență” 

și au obținut patru ore de produs autohton pe zi în „limba de stat” și două ore în limba 

rusă.  

RTR Moldova, în ediția informativă în limba rusă de la ora 19.45, a difuzat o știre în 

care a explicat modificările și felul în care vor funcționa acestea. Jurnaliștii au amintit 

că „anterior, la audierile publice, radiodifuzorii au declarat că aceste modificări vor fi 

în beneficiul anumitor canale”, însă a omis poziția deputaților ce au fost împotrivă. 

5. Votarea, în prima lectură, a proiectului de lege privind anularea imunității 

deputaților
8
 

La 30 martie 2017 majoritatea parlamentară a votat, în prima lectură, un proiect de 

modificare a Constituției, care prevede anularea imunității deputaților. Documentul, 

propus de Partidul Democrat, a fost criticat de către deputații din Opoziție, care au 

declarat că, în condițiile actuale ale Republicii Moldova, o astfel de modificare ar 

putea însemna crearea unui instrument de persecutare a parlamentarilor incomozi. 

În știrea difuzată în principala ediție de știri de la Publika TV, Newsroom, s-a 

constatat distorsionarea mesajului surselor. Reporterii au inclus fragmente din 

opiniile exprimate de deputați la examinarea proiectului de lege în ședința plenară, 

însă prin textul cu care au introdus fragmentele din discursurile deputaților Vasile 

Bolea și Elena Bondarenco au denaturat mesajul acestora, care s-au pronunțat 

împotriva adoptării proiectului. Atât în cazul lui Bolea, cât și (mai ales) în cel al lui 

Bondarenco, declarațiile au fost trunchiate și scoase din context. La Publika TV 

reporterul a spus: „Unii deputați au recunoscut cu mâna pe inimă că nu au comis 

infracțiuni”, introducând în acest sens opinia deputatei comuniste Elena Bondarenco: 

„Eu nu am furat nimic în viața mea, nu am ucis pe nimeni, nu am luat mită, nu 

deranjez vecinii după ora 23.00, traversez întotdeauna la verde și pe zebră… acum, 

liniștit, într-o dimineață, la stația de troleibuz, fără să știe colegii mei de fracțiune, 
pot fi reținută…”.  

Intenția vorbitoarei nu a fost să recunoască faptul că nu a comis infracțiuni, ci să 

menționeze că, odată cu ridicarea imunității, parlamentarii ar putea fi expuși 

abuzurilor. Acest mesaj a fost însă distorsionat și trunchiat. Dovadă este continuarea 

discursului Elenei Bondarenco, transmis de Jurnal TV: „…pur și simplu într-o 

dimineață frumoasă, la stația de troleibuz, cum sugerează dl Diacov, mă vor opri și 

mă vor închide, pentru ca eu să devin ascultătoare sau ca să eliberez locul pentru un 

alt deputat ascultător”. De fapt, jurnaliștii de la Publika au selectat fragmente din 

care nu este clară ideea expusă de vorbitor și au comentat cele spuse în modul în care 

le-a convenit, inducând astfel în eroare telespectatorul. Pe l ngă aceea că 

distorsionarea, trunchierea și scoaterea din context sunt tehnici de manipulare 

informațională, aceste procedee reprezintă și o încălcare a Codului Deontologic, 

punctul 2.3 al căruia spune: „Jurnalistul atribuie citatele cu acuratețe. Citatele trebuie 

                                                 
8
 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-proiectul-de-lege-privind-anularea-imunitatii-deputatilor-votat-

prima-lectura/  



 

 

să fie exacte, iar în cazul citării parțiale, jurnalistul are obligația de a nu denatura 

mesajul persoanei citate”. 

Și la Prime reporterul a comentat și interpretat spusele Elenei Bondarenco: „Deși 

se jură că nu au încălcat niciodată legea, unii deputați se țin cu dinții de imunitate”. 
Alte media monitorizate au prezentat relativ imparțial subiectul. 

 

CONCLUZII 

Posturile Publika TV și Prime TV transmit, cu mici excepții, același conținut în 

știrile referitoare la evenimentele de interes public major și, în special în subiectele 

politice, prezintă faptele unilateral, favorizând Partidul Democrat. În știrile acestor 

posturi, cu precădere cele referitoare la votul uninominal și ridicarea imunității 

deputaților, au fost constatate o serie de tehnici de manipulare și încălcări ale Codului 

deontologic - omisiuni, generalizări, distorsionarea mesajului surselor, 

trunchierea citatelor și scoaterea din context, etichetări. 

Cele două posturi, Publika și Prime, au transmis zilnic știri referitoare la beneficiile 

votului uninominal, folosind tehnici de manipulare, fapt ce se denotă antrenarea lor 

într-o campanie de propagandă politică. 

Postul Accent TV vădește o abordare selectivă a subiectelor din programele de știri, 

în care dă preferință subiectelor legate de activitatea Partidului Socialiștilor, iar la 

realizarea știrilor pune accent pe acțiunile reprezentanților acestuia, ignorând alte 

opinii și fapte relevante. În cazul Accent TV s-a constatat prezentarea unilaterală a 

faptelor, omisiunea din program, citarea experților necunoscuți. 

Spre deosebire de monitorizarea precedentă (decembrie 2016 - ianuarie 2017), în 

perioada februarie-aprilie 2017 au fost constatate forme noi și mai grave de 

manipulare informațională - trunchierea declarațiilor, distorsionarea mesajului și 

scoaterea din context - și de propagandă, ceea ce de regulă e caracteristic 

perioadelor electorale.  

Datele monitorizării mai arată că jurnaliștii sunt antrenați în campanii de 

propagandă. De asemenea, o parte dintre ei manifestă o abordare selectivă a faptelor 

și opiniilor, protejează imaginea unor politicieni și nu reflectă obiectiv realitatea.  

Alte instituții media decât cele menționate mai sus au reflectat subiectele 

monitorizate fără abateri semnificative de la normele deontologice sau, în funcție de 

specificul lor și aria de acoperire, nu au inclus aceste subiecte în știri. 

 

            

Instituțiile media și jurnaliștii în particular ar trebui să se abțină de la participarea în 

campanii de propagandă, iar în știri să reflecte faptele obiectiv, prezentând diferite 

puncte de vedere. Redacțiile ar trebui să selecteze pentru reflectare evenimentele în 



 

 

funcție de gradul de interes public pe care îl prezintă acestea și nu în funcție de 

interesele proprietarilor de media. 

Jurnaliștii ar trebui să abandoneze practicile neoneste de prezentare unilaterală a 

faptelor, de trunchiere a declarațiilor surselor și de scoatere din context, întrucât 

acestea, pe l ngă faptul că induc în eroare consumatorul, vădesc neprofesionalism și 

rea-intenție, erodează încrederea în presă și le afectează reputația profesională.   

Managerii nu ar trebui să utilizeze propriile instituții de presă ca instrumente de 

propagandă și de promovare a intereselor, în detrimentul informării echidistante a 

publicului. 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului ar urma să monitorizeze modul în care 

radiodifuzorii reflectă subiectele referitoare la schimbarea sistemului electoral prin 

introducerea sistemului de vot uninominal sau a celui mixt, pentru a se asigura că 

oamenii nu sunt manipulați, ci informați complet și echidistant despre avantajele și 

dezavantajele acestor sisteme. 

Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media, 

pentru a evita riscul de a primi o informație eronată și manipulatoare. 


