
                                      
      

   

 
       
 

 

 

 

 
 
 

MEDIA MONITORING 

In the Campaign for 2019 Parliamentary Elections 
 
 

Report no. 2 
25-31 January 2019 

 
(general conclusions) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       

 

 

This report is produced by the Independent Journalism Center (IJC) and the Association of Independent 
Press (API), under a media monitoring project, implemented with the financial support of National 

Endowment for Democracy (USA), Swedish Government, and the US Agency for International 
Development (USAID).  The opinions expressed therein belong to the authors and do not necessarily 

reflect the views of the donors. 



 

 

I. GENERAL DATA  
 

1.1 Objective of the project: monitor and inform the public about media behavior in the pre-

election period and during the campaign for the 2019 parliamentary elections in the Republic 

of Moldova.  

 

1.2 Monitoring period: 9 January 2019 – 24 February 2019. 

 

1.3 Criteria for selecting the media outlets to be monitored: 

The media outlets were selected based on the following criteria: a) form of ownership; b) 

geography; c) broadcasting language; d) fame/audience. Thus, we are monitoring public and 

private media outlets, with national, quasi-national and regional coverage, in Romanian and in 

Russian. 

 

1.4 Media outlets monitored: 

Broadcast media  

Moldova 1, GRT, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Pro 

TV Chișinău, TV8, Accent TV, TV Centrală. 

 

Online portals and print media 

Agora.md, Aif.md, Deschide.md, Diez.md, Esp.md, Gagauzinfo.md, Jurnal de Chișinău 

(ziar), Kp.md, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, 

Timpul.md, Unimedia.info, Zdg.md   

 

1.5 Subject-matter of monitoring 

TV (18:00-22:00 interval) 

A. One newscast in Russian and one in Romanian; 

B. Programs (talk shows) with electoral character; 

C. Election debates. 

 

Online portals and print media 

The entire editorial content, without the publicity marked accordingly.  

 

1.6. The team 

The project is implemented within the Coalition for Free and Fair Elections by the 

Independent Journalism Center (TV monitoring) and the Association of Independent Press 

(online and print media monitoring).  

 

1.7 Methodological framework 

 

The data were collected and analyzed based on a monitoring methodology developed by 

Oxford Media Research Center for the monitoring projects of the international organization 

Article 19: Global Campaign for Free Expression. The methodology was updated at the end of 

2018 and beginning of 2019 with the assistance of the experts of the Italian organization 

Osservatorio di Pavia.  

 

This methodology’s characteristics are as follows: use of indicators 1) quantitative, including 

type, duration, topic of coverage, news sources, frequency and duration of appearance of 

election candidates in news, and 2) qualitative, designed to evaluate the tone of coverage: 



neutral, positive or negative, considering the attitude of the media outlet and/or journalist to 

each protagonist.  
The monitoring focuses on two main components: assessment of social pluralism and of 

political pluralism in the media, which implies measuring the diversity of opinions and 

multitude of voices in the items with electoral content. We are monitoring all items with 

direct or indirect election content and all items in which representatives of parties or 

candidates appear, even though the items are not directly related to the elections. In addition, 

we are monitoring all items dealing with the work of the Government, Parliament and 

President’s Office, as these protagonists play an important role in the public space.  

 

Each item is subject to a content and context evaluation to determine the tonality of coverage. 

Tonality is assigned by assessing the presence 1) of the explicit opinion, expressed by the 

media to the protagonists, and 2) of the framing1of the events or subjects that may favor or 

disfavor the protagonists.  

 

The item’s positive content and/or context does not necessarily indicate the bias or 

partisanship of the media outlet broadcasting the news. Only if there is a trend of favoring or 

disfavoring certain subjects for a certain period can we speak about lack of balance.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           
1  Framing – selecting and highlighting certain sides of an event or subject and connecting them in such a way as to show a 

certain interpretation or solution http://www.revistadesociologie.ro/pdf-uri/nr3-4-2011/07-N%20Corbu.pdf 

 

http://www.revistadesociologie.ro/pdf-uri/nr3-4-2011/07-N%20Corbu.pdf


II. DATA ANALYSIS  

 

2.1 Broadcast media 

 

Frequency of coverage. In the first week of the election campaign (25-31 January 2019), the 

12 TV stations monitored overall broadcast over one thousand items with direct and indirect 

electoral content, of which 996 news stories, 33 programs, and 14 debates. The total amount 

of the items was of about 72 hours, nearly 35.5 hours of which accounted for news, 26.5 hours 

– for opinion programs, and circa 10 hours – for debates.  

 
Frequency of news stories, programs and debates, per TV station 

 

 

 

Topical diversity. The subjects tackled by most media monitored most of the times 

concerned the election process – filing of signature lists and registration of candidates for the 

elections; the voting procedure inside and outside the country, etc. Another part of the items 

treated political subjects – activities with the involvement of the candidates and political 

parties, launching of candidates in the campaign within the national and uninominal 

constituencies, most of the times dealing with the allegations launched by some against the 

others. Items on social issues, foreign relations, the economic, health care, sports, culture, 

entertainment, and corruption areas followed at a great distance. They were mainly concerned 

in items with indirect electoral content – salary increases by the current governance, 

launching of disease prevention programs, President Dodon’s visit to Moscow etc. Items 

related to charity, the Transnistrian region, education, human rights, the Transnistrian 

problem, legal framework, minorities and European integration were tackled more rarely. The 

biggest diversity in terms of topics was found on the stations Jurnal TV (election, political, 

economic, corruption etc. processes), TV 8 (political, election process, integrity, human 

rights, social issues, corruption etc.), NTV Moldova and Accent TV (political, election 

process, foreign relations, social area).  

  

Social pluralism. In documenting their items, besides the political players and the candidates, 

most of the stations used various social sources – the citizens, representatives of the Central 

Election Commission (CEC), of the civil society, local and foreign experts, representatives of 



the Police/Army etc. The priority is held by sources from the citizens’ category, which were 

found in news with Vox Populi elements, with citizens asked to express their opinions about 

certain social and political issues, as well as in campaign news, with citizens as supporters of 

certain candidates in uninominal constituencies.  

The most diverse social sources were used in the items broadcast by TV8 (citizens, 

judges/lawyers, CEC, civil society, diplomats, civil servants) Jurnal TV (citizens, 

judges/lawyers, LPA, media, diplomats), Accent TV (citizens, experts, civil society, CEC, 

diplomats), Prime TV, Canal 3 and Publika TV (citizens, LPA, experts, state officials, 

police/army/, businesspeople).  

 
Social sources and protagonists quoted or mentioned in news stories, programs and debates. 12 TV 

stations/Top 10  

 

Sources and protagonists Frequency 

Citizens 651 

Central Election Commission 131 

Civil society – NGOs 78 

Experts (foreign and local) 77 

Police/army 57 

Diplomats, foreign officials and observers 54 

Media 52 

Business 52 

Judges, lawyers 52 

Local Public Administration 43 

 

Political pluralism. The items monitored in the first campaign week had party representatives 

and independent candidates as the main protagonists who either registered in the election 

campaign in national and uninominal constituencies or launched in the campaign. In addition, 

the representatives of the President’s Office and especially President Dodon, next to Prime 

Minister Pavel Filip and other Government representatives who had not been relieved, made 

the subject-matter of many news stories as well as of programs on some stations monitored.  

 

In terms of frequency and duration of screen appearances and direct interventions in news 

items, programs and debates, the most visible political players and candidates in the national 

constituency were the Democratic Party of Moldova (PDM), the Socialists Party of Moldova 

(PSRM), the Electoral Bloc ACUM, the Șor Political Party, and the Liberal Party (PL). Of the 

candidates registered in the elections in the uninominal constituencies, the most covered were 

Andrei Năstase (affiliated to the Bloc ACUM), Vladimir Plahotniuc (affiliated to PDM), Maia 

Sandu (affiliated to the Bloc ACUM), Vlad Bătrîncea (affiliated to PSRM) and Ilan Șor 

(affiliated to Șor Political Party). 

The President and President’s Office representatives appeared 179 times, with the duration of 

13,511 sec. and direct interventions of 8,450 sec. Government representatives appeared 157 

times, with the duration of 6,812 sec. and direct interventions of 6,124 sec. Parliament 

representatives appeared 31 times, for 3,032 sec. and 2,735 sec. of direct speech.  



Frequency and duration of appearance in news items, programs and debates of political party 

representatives, candidates in the national constituency /12 TV stations /TOP 10 

Protagonists Candidate Frequency 
Duration of 
appearance, 

sec. 

Duration of direct 
speech, sec 

Democratic Party of Moldova  Yes 411 11027 7962 

Socialists Party of Moldova  Yes 371 11723 6795 

Electoral Bloc ACUM Yes 364 9345 5649 

Șor Political Party Yes 162 2810 1493 

Liberal  Party Yes 138 2564 1478 

Communists Party of Moldova   Yes 97 703 60 

Anti-Mafia People’s Movement  Yes 67 1117 655 

National Liberal Party  Yes 60 826 370 

People’s Will Political Party  Yes 55 1405 1102 

Our Party  Yes 55 463 203 

 
Frequency and duration of appearance in news items and programs of candidates in uninominal 

constituencies /12 TV stations /TOP 10 

 

Protagonists  Political affiliation Frequency 
Volume of 

appearance, 
sec. 

Duration 
of direct 
speech, 

sec 

Năstase Andrei Electoral Bloc ACUM 65 806 388 

Plahotniuc Vladimir Democratic Party of Moldova  53 2000 1058 

Sandu Maia Electoral Bloc ACUM 44 733 283 

Bătrîncea Vlad Socialists Party of Moldova  36 1639 1123 

Șor Ilan Șor Political Party 35 985 428 

Munteanu Valeriu Electoral Bloc ACUM 27 604 201 

Greceanîi Zinaida Socialists Party of Moldova  24 794 414 

Filip Pavel Democratic Party of Moldova  19 528 347 

Vieru Călin  Independent candidate 15 874 613 

Roșca  Vladimir  Socialists Party of Moldova  9 631 382 

 
Frequency of appearance in debates of candidates in uninominal constituencies /12 TV stations/TOP 10 

Protagonists  Political affiliation Frequency 
Volume of 

appearance, 
sec. 

Duration 
of direct 
speech, 

sec 

Bolea Vasile Socialists Party of Moldova  2 1325 1325 

Colun Grigore  Electoral Bloc ACUM 1 706 706 

Lipskii Oleg Socialists Party of Moldova  1 900 900 

Rotaru Valentina Democratic Party of Moldova  1 900 900 

Bannicov Alexandr Democratic Party of Moldova  1 855 855 

Burgudji Serghei Șor Political Party 1 900 900 

Nedelea Veaceslav  Democratic Party of Moldova  1 480 480 

Burduja Petru Socialists Party of Moldova  1 480 480 



Stratulat Mihail  Democratic Party of Moldova  1 480 480 

Cîrlig Mihail Independent candidate 1 480 480 
 

 

Frequency of coverage of political parties per TV station/National Constituency/TOP 5 

 

 
 

Gender balance. A large number of the items reviewed strongly lacked balance in terms of 

gender ratio, with most of the sources and protagonists quoted or mentioned by the 12 TV 

stations being males (58%) and female sources accounting for 20%. The only categories of 

sources/protagonists for which gender balance was secured was the citizens’ category and the 

CEC, with more women than men quoted in the items with their presence. To note that the 

rate of female sources from the citizens category accounted for 38% of the total number of 

sources.  
 

Rate of sources and protagonists from gender perspective 
 

 
 

 



Most stations monitored used male sources when requesting opinions from civil society 

representatives, Government officials, LPA, experts etc. The share of women 

quoted/mentioned among the parties/candidates was low, with small exceptions.  

The best indicator for gender balance was registered on Jurnal TV – 33.3%, Canal 3 – 25%, 

Prime TV – 23.3%, and NTV – 22.75%. 

 

 

Tonality of coverage of candidates/General data, 12 TV stations. The PDM candidates in 

the national constituency were the ones to enjoy positive tonality most of the times, followed 

by PSRM and Șor Political Party. Similarly, the electoral players in uninominal constituencies 

affiliated to these parties were the protagonists of most items with positive tonality. In 

contrast, the Bloc ACUM appeared in negative tonality in most items, and so did the 

candidates in uninominal constituencies affiliated to this bloc. State institutions were covered 

rather on neutral and positive tonalities.  

 
Tonality of coverage of candidates in news items, programs, debates/National Constituency, 12 TV 

stations 

 

 

 



Tonality of coverage of candidates in news items, programs, debates/Uninominal Constituencies, 12 TV 

stations 

 

 

 

Tonality of coverage of candidates per TV station  

 

In the reporting period, the national public TV station Moldova 1 offered space to many 

political players, candidates in the national constituency and in uninominal constituencies as 

well as to the main state institutions. The tonality of coverage was mostly neutral for most of 

them, except for the Cabinet of Ministers, towards whom four cases of positive tonality, 

favorable to the ruling party, were registered. Similarly, among the candidates in uninominal 

constituencies, Vladimir Plahotniuc, affiliated to PDM, was presented in four news items on 

positive tonality, and in four others – on neutral tonality (for more details, see Annex 1).   

 

The public station GRT did not actively cover the election campaign, broadcasting few items 

relevant to this monitoring in the Russian language newscast, without displaying any 

tendencies of favoring or disfavoring certain political players.  

 

The private stations with national coverage Prime TV, Canal 2, Canal 3 and Publika TV 

had similar editorial policies, covering the election campaign in their news items and debates 

(on the topic of the national consultative referendum) as well as in programs in which subjects 

with indirect electoral content were discussed most of the times, with the participation of 

Government or PDM representatives. The PDM representatives and the candidates affiliated 

to this party as well as the Government representatives – Prime Minister and the ministers 

who had not been relieved – had access to these stations most of the times. The tonality of the 

coverage thereof was mainly positive and neutral, PDM being also favored by the presence of 

news on members of the Government. The representatives of the Electoral Bloc ACUM and 

the candidates in uninominal constituencies affiliated to this bloc were rather presented in 

images, mainly in items with negative connotation and with an insignificant duration of 

personal interventions.  

 

NTV Moldova and Accent TV further massively granted air space both to PSRM 

representatives and the candidates in uninominal constituencies affiliated to this party, and to 

President Igor Dodon, the tonality of coverage being rather positive and neutral. PDM, the 

Bloc ACUM and Șor Party were covered neutrally and negatively.  

 

The private stations Pro TV, TV8 and Jurnal TV covered the work of many political players 

– parties, candidates in the national constituency and in uninominal constituencies, 



representatives of the President’s Office, Parliament and Government. In most cases, the 

tonality of coverage of political protagonists on these stations was neutral. In the vast majority 

of cases, the tonality of coverage of political protagonists in news on Pro TV, TV 8 and Jurnal 

TV was neutral. In the programs broadcast by Jurnal TV the tonality for the representatives of 

the Government, Parliament, PDM, and Șor Party was negative and neutral.  

Televiziunea Centrală granted more space to Șor Political Party and the candidates affiliated 

to this party in uninominal constituencies for whom the tonality of coverage was rather 

positive and neutral.  

 

 

2.2 ONLINE PORTALS AND PRINT MEDIA  

 

Frequency of coverage. Between 25 and 31 January 2019, the 16 online portals and 

newspapers published in total 853 items with direct and indirect electoral content, including 

823 news items, 24 editorials and other opinions, and 6 interviews that, in one way or another, 

concerned the campaign for the 2019 parliamentary elections. Some news items were 

accompanied by a video track. The total amount of items was 1,719,654 characters and 

193,536 seconds or nearly 54 hours of video recordings. Most journalistic items relevant to 

this monitoring were published by the portals Unimedia.info (114) and Deschide.md (100). 

The most modest coverage of the campaign in this period was on the regional portals Esp.md 

(16) and Gagauzinfo.md (18 items). The newspaper Jurnal de Chișinău published 12 items 

relevant to this monitoring. 

 
Frequency of relevant items, per online portal/newspaper 

 
 

Topical diversity. Most media outlets monitored covered the most important campaign 

political events and published news on most candidates. The news referred to various 

candidates launching in the election campaign, their statements and the allegations of some 

against others, the replies of the ones concerned, the press releases of the candidates and their 

posts in the social media. To note that the items often lacked balance because they were based 

on information provided by one source. The unfolding of the election process as such and the 

work of CEC was also one of the most frequent topics. The media regularly published news 



on CEC decisions, including on registering or rejecting candidates, examination of appeals 

filed by candidates, details on voting etc. Foreign relations and some social or economic 

issues were other topics tackled in electoral context.  

 

Some portals showed a more creative approach in covering the election campaign. For 

instance, Agora.md published a test on the topic of election promises, entitled “Kolkhoz, 

Capital Punishment, or Fines for Spitting.” Several portals launched election debates with the 

candidates.  

 

At the same time, some portals showed a selective approach in covering the campaign. The 

regional portals Esp.md (Bălți) and Gagauzinfo.md (Comrat) covered only the candidates 

from the respective regions, having also an obviously negative editorial approach to a certain 

candidate, on the one hand. The portals Aif.md, Kp.md, Noi.md, Sputnik.md, and 

Timpul.md screened the news depending on the political preferences, with completely 

omitting certain election events, on the other hand.  

 

Social pluralism. In the report period, the online portals and newspapers monitored, in 

addition to the political players and candidates in the elections, used 969 sources and 

protagonists from other categories when documenting their items. Most often, this involved 

other media outlets, CEC representatives, citizens, foreign officials and observers, local and 

foreign experts etc. (see the table). Newsmaker.md and Zdg.md had sources from most 

various social areas in this period.  

 
Social sources and protagonists quoted or mentioned in the items /16 media  

 

Sources and protagonists Frequency, no. 

Media 203 

Central Election Commission 158 

Citizens 148 

Diplomats, foreign officials and observers 79 

Experts (foreign and local) 73 

Initiative groups 67 

Police/army 60 

Judges, lawyers 60 

Civil society – NGOs 53 

Business 26 

Government officials  22 

Local Public Administration 17 

Church 3 

 

Political pluralism. The online portals and newspapers monitored overall had 1614 sources 

and protagonists from the political area, including candidate parties in the national election 

constituency, candidates in the uninominal constituencies or top representatives of the 

President’s Office, Parliament and Government. By frequency and duration of appearances 

(quotes/direct speech), the most visible candidates in the national constituency were PDM and 

the Socialists Party, followed by the Electoral Bloc ACUM, the Șor Party and the 

Communists Party. Some candidates (PDM, PSRM, the Electoral Bloc ACUM, and PL) also 

enjoyed relatively large space for direct speech. The PDM was the most visible one, in 



various contexts, on 8 of the 16 media outlets monitored, PSRM – on 4, and the Electoral 

Bloc ACUM – on 3.  
 

 

Frequency and duration of appearance of political party representatives, candidates in the national 

constituency /16 media /TOP 10 

 

Sources and protagonists 
Frequency, 

no. 

Duration of 
appearance, 
characters 

Duration of direct 
speech, 

characters 

Democratic Party of Moldova  413 155579 43085 

Socialists Party of Moldova  328 150176 43436 

Electoral Bloc ACUM 252 126772 32163 

Șor Political Party 136 60615 8764 

Communists Party of Moldova   90 19328 8065 

Liberal  Party  74 32948 15868 

Our Party  54 10215 0 

Anti-Mafia People’s Movement  35 12755 9806 

People’s Will Political Party 34 11952 2294 

Democracy At Home Party  31 7185 0 

 

 

The candidates registered for the elections in uninominal constituencies were referred to 426 

times in total in the items published by the portals and newspapers monitored. By the 

frequency of their appearance, the total area and space offered for quotes/direct speech, the 

most covered were Pavel Filip, Vladimir Plahotniuc, Ilan Șor, Andrei Năstase, Maia Sandu 

and Valeriu Munteanu (see the table; the candidates mentioned are included at least three 

times).  

 
Frequency and duration of appearance of candidates in uninominal constituencies /16 media 

 

Sources and protagonists 
Frequency, 

no. 

Duration of 
appearance, 
characters 

Duration of 
direct speech, 

characters 

Filip Pavel 32 30535 6988 

Plahotniuc Vladimir 32 33684 7981 

Șor Ilan 30 22324 7153 

Năstase Andrei 29 18821 1120 

Sandu Maia 25 22957 2117 

Munteanu Valeriu 22 17485 3672 

Țuțu Constantin 10 1218 0 

Dudoglo Nicolai 10 10110 0 

Țîcu Octavian 9 5540 1001 

Vieru Călin  9 8049 6122 

Terguță Ion 9 9470 2317 

Iordan Serghei 8 4768 0 

Sîrbu Oleg 8 5586 611 

Nastas Andrei 8 1926 0 



Burduja Petru 7 9263 1261 

Greceanîi Zinaida 7 5312 1287 

Plîngău Dinu  6 8155 2057 

Bătrîncea Vlad 6 11412 2039 

Apostolova Reghina 5 10408 1928 

Bobeică Gheorghe 4 5190 4465 

Pleșca Nae-Simion 4 5981 1056 

Catraniuc Mihail 4 218 0 

Ghilețchi Valeriu 4 6465 2953 

Căpățină Svetlana 4 240 0 

Mitriuc Ghenadii 4 3113 470 

Costin Vasile 4 211 0 

Guzun Ludmila 3 381 0 

Geamăna Valentina 3 274 0 

Brega Oleg 3 4132 2242 

Novac Grigore  3 3152 771 

Roșca  Vladimir  3 2183 103 

Popșoi Mihail 3 1834 176 

Perciun Dan  3 1736 1382 

Slusari Alexandru 3 1459 345 

Tauber Marina 3 3530 1471 

Botgros Nicolae  3 2467 589 

 

Of the first rank sources and protagonists of public structures, the Moldovan President Igor 

Dodon whom public perception associates with the Socialists Party and who often conveys 

messages that directly or indirectly favor this candidate, was the most quoted dignitary (146 

times), also enjoying the biggest space of presentation and quoting/direct speech.  

 

Gender balance. The lack of gender balance in sources and protagonists sharply increased 

compared to the previous monitoring period. In total, 48% of sources and protagonists were 

males and only 12.4% were females on the 16 online portals and newspapers monitored. Over 

one third of the items relevant to this monitoring did not specify the sex of the sources (see 

graph). The biggest ratio of men sources to women sources was found in this period in the 

newspaper Jurnal de Chișinău and on the portals Zdg.md, Timpul.md and Agora.md (on 

average, each fourth source identified was a female). The lowest men–women source ratio 

was found on the portals Sputnik.md and Aif.md (one female source to seven male sources).  

 



 
 

Tonality of coverage of election candidates/ General data, 16 online portals and print 

media  

 

The PDM, PSRM, and the Electoral Bloc ACUM in this period again were the most covered 

candidates in the national constituency, with neutral tonality in the vast majority of cases 

overall by the 16 online portals and newspapers monitored. They were followed, at a great 

distance, by the Șor Party, Communists Party, Liberal Party, and Our Party that also were 

presented mainly neutrally. Some media outlets monitored favored or disfavored editorially 

the candidates, presenting them in positive or negative tonality, as applicable.  

 

 
 

Tonality of coverage of candidates in the elections per online portal or newspaper  

 

The portal Agora.md further covered the election campaign in a balanced manner and on 

generally neutral tonality, without visible editorial preferences.  

 

The portal Aif.md largely covered and mainly in a laudatory manner the activities of the 

Socialists Party and of President Igor Dodon, in relation to whom the tonality was positive 

nearly each time. At the same time, the other candidates were overlooked or criticized, 



especially the Democratic Party, the Liberal Party, the Electoral Bloc ACUM, and Șor Party. 

Conflictual news was biased and lacked balance because it presented only one view.  

 

The portal Deschide.md presented the Socialists Party and the Șor Party on editorially 

negative rather than neutral tonality. The Democratic Party and the Electoral Bloc ACUM 

appeared both neutrally and positively or negatively. Some news contained the journalists’ 

own opinions, being thus biased.  

 

The portal Diez.md covered the election campaign generally on neutral tonality; however, in 

the report period, it posted a few items on positive tonality towards the Șor Party and the 

relieved Mayor of Orhei.  

 

The Bălți-based portal Esp.md limited itself to covering the unfolding of the campaign in 

Bălți, all its items published having neutral and unbiased editorial tonality.  

 

The Comrat-based portal Gagauzinfo.md also covered the campaign only from a regional 

perspective; however, it made visible its negative tonality towards candidate Nicolai Dudoglo, 

registered as independent, being accused of affiliation to PDM. Dudoglo was ridiculed and 

accused of various infringements without being granted the right of reply. At the same time, 

the portal promoted the Socialists Party candidates.  

 

The newspaper Jurnal de Chişinău presented the Socialists Party, the Șor Party, the 

Democratic Party and its leader Vladimir Plahotniuc on negative tonality, while the Electoral 

Bloc ACUM and its representatives were mainly presented positively or neutrally.  

 

The portal Kp.md massively favored the Socialists Party and presented President Igor Dodon 

on mainly positive tonality. The Democratic Party was presented differently but rather 

neutrally and positively.  

 

The portal Moldova.org maintained its balanced approach and generally neutral tonality in 

relation to the parties and candidates for the 2019 parliamentary elections.  

 

The portal Newsmaker.md also had a fair behavior, the general tonality of its items being 

neutral, without editorial preferences.  

 

As in the previous monitoring period, the portal Noi.md showed negative tonality towards 

Ilan Șor, displayed through the generally negative tonality of its items concerning this 

candidate and its party. At the same time, the portal editorially favored Igor Dodon through its 

frequent news presenting him in positive light.  

 

In the report period, the portal Realitatea.md presented most candidates generally neutrally; 

however, the Democratic Party and Pavel Filip enjoyed the largest number of appearances in 

news and the most items that presented them in positive contexts.  

 



In the report period, the portal Sputnik.md nearly avoided covering the election campaign, 

focusing on intensely and positively covering the visit of President Igor Dodon to Russia, and 

of his statements and comments made in the social media.  

 

The portal Timpul.md visibly favored the Democratic Party and its leaders Vladimir 

Plahotniuc and Pavel Filip through the large number of laudatory stories. It also favored the 

Șor Party and its leader. At the same time, the portal presented the Electoral Bloc ACUM and 

its leaders Andrei Năstase and Maia Sandu most of the times on negative tonality.  

 

In the report period, the portal Unimedia.info presented the candidates in different contexts, 

mainly neutrally.  

 

The portal Zdg.md covered the campaign in a balanced manner, on generally neutral tonality. 

 

 

 

 

 
 


