
 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

Monitoring Report No. 5 

Elements of Propaganda, Information Manipulation and Violation of 

JournalismEthics in the Local Media Space 

 

February 1, 2017- April 1, 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

The report was developed by the Independent Journalism Center within the Media 

campaign against false and biased information -STOP FALS!, conducted by the 

Association of Independent Press (API), Independent Journalism Center (IJC) and 

Association of Independent TV Journalists (ATVJI). 

 

 
 



 

 

 
I. GENERAL INFORMATION 

From 1 February 2017 to 1 April 2017, the Independent Journalism Center monitored 

12 media institutions – news portals and TV channels, to identify whether the 

broadcast journalistic materials contained violations of deontological rules and/or 

elements of informational manipulation. IJC analyzed how these media outlets 

reflected events of public interest in politics, the economy, and foreign policy; if they 

respected the journalistic rules on verification of information from several sources 

and diversity of opinions in order to ensure the balance of the conflict news, etc. 

Invoking the Journalist’s Ethical Code and scientific reference works allowed the IJC 

to detect methods and techniques used by Moldovan media outlets to influence the 

wider public by spreading manipulating messages. 

The Purpose of Monitoring 

To establish whether the media, in addressing issues of public interest, respected 

professional ethics or used techniques of manipulation - and to identify those 

processes. Monitoring also aimed to expose the mistakes of journalists, deliberate or 

not, in fact stating, so that case studies and reports would have an instructive role. 

Another purpose of the monitoring was to help increase media consumers awareness 

of the risks of unsafe information sources. Thus, the monitoring helps consumers to 

understand how the media can manipulate, to be able to distinguish between a 

manipulative journalistic story and a story that covers reality in an equidistant way. 

The selection criteria of the media outlets monitored were: 

 Coverage area – national;  

 Language: Romanian and Russian; 

 Impact – circulation and audience. 

Media outlets monitored: 

Broadcast media - Publika TV (news on the website Publika.md), Prime TV, Jurnal 

TV, Accent TV, RTR (newscasts prepared in Republic of Moldova), REN TV; 

Online press - Ziarulnațional.md, Pan.md; Gagauzinfo.md, Novostipmr.com, 

Sputnik.md, Deschide.md. 

Methodology 

The reported focused on political, economic and social events of major public interest 

these that occurred during the monitoring period, and analyzed the way the media 

covered events. IJC investigated language and images used by journalists, the way 

they selected events to cover, accuracy of source quoting, tone of exposure etc., - all, 

in the light of the Journalist’s Ethical Code
1
, of guidelines and recommendations on 

                                                 
1
 Moldovan Journalist Code of Ethics, http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 



 

 

high quality and responsible media
2
, and with respect to manipulation and 

propaganda definitions, as determined by the Dictionary of Sociology
3
. 

Manipulation: "the act of making a social actor (person, group, community) think 

and act in a manner compatible with the interests of the initiator and not with his/her 

interests, by using persuasion techniques that intentionally distort the truth giving the 

impression of freedom of thought and decision. Unlike the influence of the rational 

persuasion type, manipulation is aimed not to a more accurate and deeper 

understanding of the situation but to imprinting in the mind of a convenient 

understanding, falling back both on the misleading by using forged arguments and on 

the emotional non-rational levels’." 

Propaganda: "the systematic activity of transmission, promotion or dissemination of 

doctrines, theses or ideas from the standpoint of a particular social group and 

ideologies, in order to influence, change, form concepts, attitudes, opinions, beliefs 

and behaviors. The propaganda is performed in such way as to lead to the realization 

of the goals and interests of the group it serves, and there is no value-neutral or 
objective propaganda."  

Main subjects monitored between 1 February 2017 and 1 April 2017: 

 Price increase of medical services for persons without health care insurance;  

 The proposal of PDM leader, Vlad Plahotniuc, to introduce a single member 

constituency system; 

 Parliamentary debates on the bill providing for the change to a single-member 

constituency system; 

 Approval in the final reading of the bill on amending Broadcasting code. 

 Approval in the first reading of the bill on lifting MPs immunity. 

 

II. GENERAL TRENDS 

Monitoring data shows that some journalistic materials createdcontained deviation 

from the deontological rules. The following elements featuring information 

manipulation, propaganda practices, and infringements of the Code of Ethics were 

identified: 

Ignorance during newscasts and in news building - Publika TV, Prime TV,Accent 

TV (all three in news stories on medical services); 

One sided coverage of the issue – Publika TV, Prime TV (in news reports on single-

member constituency); 

Quoting anonymous experts – Publika TV, Prime TV (in news reports on single-

member constituency); 

                                                 
2
 Style Guidelines Containing the Ethical Rules for Journalists, API, 

http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 
3
CatalinZamfir, Lazar Vlasceanu, Dictionary of Sociology, Bucharest, 1998, p.332, p.457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-
Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 



 

 

Facts Opinions combined with facts - Accent TV, Publika TV (in news stories on 

single-member constituency); 

Selective presentation of the facts - Accent TV, Publika TV (in news stories on 

single-member constituency and on Broadcasting code amendment); 

Generalization - Publika TV (in news stories about Moldovans supporting change of 

election system and Diaspora welcoming PDM initiative to introduce single-member 

constituency). 

Propaganda – Publika TV, Prime TV (in news reports on single-member 

constituency); 

Truncating and taking quotes out of context - Publika TV, Prime TV (in news 

stories on single-member constituency and on lifting MPs immunity); 

Distortion, through text, of messages of the source, -Publika TV (in news on on 

lifting MPs immunity); 

Labelling - "fugitive criminal RenatoUsatâi" (Publika TV), "the oligarch Vladimir 

Plahotniuc" (Jurnal TV). 

 

III. DATA ANALYSIS 

 

1. Price increase of medical services for persons without health care 

insurance
4
 

On 10 February 2017, the Government amended the Registry of unique tariffs for 

health care services, by increasing prices for persons without healthcare insurance. 

The press took up this subject only on 20 February; most media outlets covered the 

issue in their news reports during 20-24 February. On 20, 21 and 22 February, when 

discussions on increased prices on health care gained momentum in society and 

press, Publika TV did not report on the subject. Only on 23 February, when the 

Minister of Healthcare issued a press release, and socialist MPs and supporters 

organized a protest atthe Healthcare Ministry, demanding cancellation of tariff 

increases and resignation of minister RuxandaGlavan, didPublika.mdpost one news 

story on this matter;Minister of Healthcare: 86 % of population will have access to 

free of charge medical service. Journalists didnot bother to inform the public about 

price increases and the reasons for them, but limited themselves to presenting 

Minister's standpoint only, publishing the full text of the press release. Other pieces 

of information on this matter, including the protest by the socialists, were ignored.  

Publika presented a short news item on this issue the next day as well, on 24 

February. Both online and during televised broadcasts, it presented only 

RuxandaGlavan;sreaction towards socialists' discontent;Healthcare Minister, 

RuxandaGlavan: Socialists' Motion, CHEAP POPULISM. The TV channel 

sidestepped the subject to protect the image of Minister Glavan, who, in this case, 

                                                 
4Case study, http://mediacritica.md/ro/?s=studiu+de+caz 



 

 

had to face an "unpleasant" situation. Moreover, Publika TV, in its broadcasts, 

completely ignored the information about the press release of National Healthcare 

Insurance Company (NHIC) issued on 21 February, where the company provided 

explanations for the price increases.  

Prime TValsoignoredthis subject in its daily agenda and bypassed several relevant 

details of the news report. The channel aired only one news piece on 23 February, 

which briefly reported on the clarifications of Healthcare Minister from her own 

press release. Other pieces of information, including on socialists' protest, were 

missing. 

Accent TV aired a news story on 22 February that contained several minor comments 

of the reporter: "It looks like institutional modernization in the Republic of Moldova 

begins rather with price increases than with reforms". On 23 February, the TV 

channel aired a comprehensive reporton the socialists' protest in front of the building 

of Healthcare Ministry; however, this coverage ignored the response of Healthcare 

Ministry that was expressed in a press release issued earlier that day. 

Other media monitored, including Deschide.md or Ziarulnational.md, covered the 

issue in several news stories in detail and with different points of view. 

E.g.:"DOC/The State "makes us ill" with new prices for health care services. At a 

dentist's office, the health insurance is of no use"; "SPRM will file a simple motion. I 

demand to put down RuxandaGlavan" (Deschide.md); "Important. Prices for health 

care services in hospitals increased by several times", "Case study: The way prices 

for health care were increased ON THE QUIET" (Ziarulnational.md). 

2. The proposal of PDM leader, Vlad Plahotniuc, to introduce single member 

constituency system
5
 

On 6 March 2017, leader of Democratic Party, Vladimir Plahotniuc, announced that 

his party would submit a bill on amendment of Election Code pursuing to change the 

system of electing MPs: shifting from party lists to single-member districts. 

News reports on Publika and Prime,covered the subject from a single stand point, 

focusing exclusively on positive aspects of the amendment. News stories that 

employed election propaganda techniques were:"WHAT SINGLE-MEMBER 

CONSTITUENCY VOT IS. Details that each citizen must be aware of " (Publika, 6 

March); "National campaign for signature collection in favor of single-member 

constituency began. What people say" (Publika, 9 March). For instance, on the first 

day the initiative was launched, six news stories about the proposal of Vladimir 

Plahotniuc, most of them accompanied by video, were posted on Publika.md portal. 

There were two more news items: one about the reaction of Igor Dodon and a few 

MPs, and the other one "Citizens support the initiative on single-member 

constituency and dismissal of MPs." In total, seven "positive" news stories that 

promote the initiative, and one with feedback about it. From 7 March, on a daily basis 

one to three news stories promoting a single-member constituency, without 

                                                 
5
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-lansarea-de-catre-liderul-pdm-vladimir-plahotniuc-initiativei-de-introducere-

votului-uninominal/ 



 

 

presenting controversial opinions were postedto thePublika.md portal. Based on the 

definitions in the Dictionary of Sociology[1], it can be concluded that this systematic 

repetition and persistent promotion of the idea that single-member constituency is an 

exclusively beneficial matter for Republic of Moldova - is a sample of propaganda. 

As well, it was found that news stories on Publikacited anonymous experts, which 

is a manipulation technique. In news item"PLDM Leader, ViorelCibotaru, about 

single-member constituency: It is a more human feature, it will bring personalities to 

the Parliament," aired on 7 March, it said: "Political observersclaim that each of 

the three politicians have their own interests to reject amendment of the election 

system: Andrei Năstase criticized anything coming from Vlad Plahotniuc, Maia 

Sandu doesn't have a team across the country, thus the chances of anybody on behalf 

of PAS to getting into Parliament diminish; and ViorelCibotaru is interested in 

preserving the existing system, which proved to be a vicious one, hoping to make an 

election block with PAS and PPDA, to maintain PLDM in the Parliament." The fact 

that "observers" are not given a name and aren't precisely quoted - when exactly and 

what exactly they said, proves that it was intended to convey an opinion (that may be 

reporter's opinion), shedding negative light on opponents of the idea of introducing 

single-member constituency. Reporters of this media outlet, as well produced a 

voxpopuli with selective opinions based on the message, contrary to the principle of 

opinion diversity, and generalized without justification: "Citizens support the 

initiative on single-member constituency and dismissal of MPs" (6 March); "Diaspora 

welcomes PDM initiative to introduce single-member constituency during 

parliamentary elections" (8 March). In both news stories, only positive opinions 

featured, both in the title and in the generalized text. The statements in the title aren't 

accurate, because, according to opinion polls, not all "citizens support", and in the 

second news story, no interviewed person spoke on behalf of the entire diaspora. 

Also onAccent TV, its newscast on 6 March quoted anonymous experts, however 

with a different purpose, to blame the PDM initiative: "For a long timeexperts 

predicted this scenario, stressing it as the only feasible way for the Democratic Party 

to stay in power." "The Experts" are cited once more in a news report on 7 March: 

"To note that this isn't the first attempt of the government to promote "weired", as 

qualified by the experts, initiatives. Moreover, in the news item broadcast on 6 

March in several cases opinions were mixed with the facts: "He promised that 

Democratic Party would be closer to people, and after he took his mask off, he 

announced the main news." Same technique was employed by reporter in the text of 

the news story broadcast by Accent TV on 7 March: "Socialist Party in Republic of 

Moldova said a solid "No" to the perspective of further remaining under the thumb 

of PDM regime". 

Accent TV and Sputnik.md covered the subject with selective presentation of 

opinions about PD's initiative. In the news stories disseminated by Sputnik.md only 

Igor Dodon's point of view was presented, even though several leaders of 

parliamentary fractions or of opposition parties made statements on that matter on the 

same day.  



 

 

3. Parliamentary debates on the bill providing for change to single-member 

constituency
6
 

The first Parliamentary debate about the Election Code amendment took place on 31 

March 2017. Several media outlets covered this event with deviations from the Ethics 

Code and employed techniques of information manipulation. 

This subject was also covered through one-sided presentation of opinions, 

combined with generalizations and selection. On PublikaandCanal 3, presenters 

introduced the news reports on this matter with the following phrases: "Today 

parliament organized first public debates on the bill pursuing the introduction of 

single-member constituency. Participants discussed the advantages of changing 

the election system and citizens' expectations from the political class." This is a 

one-sided approach and reflects a selective presentation of the facts, as not all 

participants spoke about "the advantages of changing the election system." By 

generalizing one sentence in this news story on PublikaTV, the statement became 

false: "Civil society representatives believe that implementation of single-member 

constituencies will grant access to Parliament for people loyal to the country." In fact, 

at least six participants at the debate, whose opinions were covered in news reports 

by other media than Publika, stated they were against single-member constituency 

system. 

Journalists from Publikawere also blamed for truncating quotes in this news story, 

aiming to change the statement meaning. By cutting off a sequence from Nicolae 

Panfil's discourse, "Promo-Lex" representative, held during the debate, the meaning 

of his message was denatured. "Promo-Lex" organization put forward arguments to 

request the withdrawal of bill on single-member constituencies. However, the news 

story featured Panfil expressing an opinion favoring the bill: "Yes, we have to realize 

and voice it: the opinion poll commissioned by "Promo-Lex" confirm the fact that 

citizens perceive a need and an opportunity in changing the election system." A few 

days later "Promo-Lex" reported that their message was distorted and they issued a 

press release containing the full discourse, including the truncated sequence. 

Several media institutions - Accent TV, in their newscast  on 31 March and 

Sputnik.mdignored the subject about the parliamentary debate in their news 

programs. Other media outlets ignored relevant elements of the news story. 

Publika and three TV channels from GMG group - Prime, Canal 2 and Canal 3 - 

ignored at least one significant fact: The Head of "Transparency International 

Moldova", Lilia Carașciuc, left the debate, as a sign of protest, after she held her 

discourse criticizing the initiative. Selection and ignorance of facts aimed to hide 

from viewers or readers that there is a strong resistance from active civil society 

organizations towards the bill proposed by PDM. 

The TV channels, also employed labeling   when covering the debate- "fugitive 

criminal Renato Usatâi" (Publika TV), "the oligarch Vladimir Plahotniuc" (Jurnal 

                                                 
6Case Study, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-dezbaterea-parlament-proiectului-de-lege-care-prevede-

introducerea-votului-pe-circumscriptii-uninominale/ 



 

 

TV) and mixed facts with opinions:"While most parliamentary and extra-

parliamentary parties debated the the bill, several members of "Our Party" lead by 

fugitive criminal Renato Usatâi, also this time preferred to make a scandal and 

protested in front of the Parliament" (PublikaTV and Canal 3). 

The above mentioned techniques employed by Publika, Prime, Canal 3 and Canal 2 

- promoted exclusively the advantages of single-member constituency system, while 

excluding the opinions about the disadvantages of this initiative, all together served 

as propaganda within the campaign of introducing single-member constituency 

system, proposed by Democratic Party in Moldova. 

4. Approval in the final reading of the bill on amending Broadcasting code.
7
 

On 30 March 2017, Parliament approved the bill on the Broadcasting Code 

amendment that binds TV stations to air eight hours a day of national content, six of 

them to be aired during prime-time. Earlier on, several TV stations criticized this 

provision, which was also put forward to public opinion in 2015, claiming that by 

removing highly popular programs from their viewing grid, they would lose 

advertising clients. As well as that, they argued that TV channels without secure 

funding from owners - persons or groups, will face unfair competition, as they 

wouldn't be able to afford to produce a large volume of their own programs. Several 

media experts expressed their concern of the risks entailed by this bill. 

Both Publika TV and Accent TV - channels owned by persons or groups related to 

PDM, and PSRM, respectively, - covered exclusively the parts considered positive of 

the bill, and ignored critical opinions. Moreover, the opinion of concerned 

stakeholders was not requested - owners or managers of TV and radio stations. 

Publika TV presented only the government's position, though AndrianCandu's 

statement, and the standpoint of several Opposition representatives expressed on that 

day, wereignored by the channel. Vadim Pistrinciuc, PLDM MP, stated for 

journalists that the bill wouldn't solve the problem of information security in 

Republic of Moldova, on the contrary it would strengthen the presence in themedia 

market of two monopolies - media groups related to PDM and PSRM. As well, 

according to Ethics Code, journalists must request the opinion of "all parties involved 

in the matter" (p.2.2), in this case of owners and managers of broadcast media outlets. 

Earlier on, several of these managers, along with media organizations, criticized this 

bill. A news item with similar content about Broadcasting Code amendment was 

aired by Prime. 

Accent TV emphasized in its report that in particular, the amendments to 

Broadcasting Code proposed by socialists were approved. The opinion of MPs who 

voted against the bill and of broadcasters was ignored. Everything was presented as 

an exclusive success of socialists, "who were persistent" and obtained four hours of 

locally produced content in "state language" and two hours in Russian.  

                                                 
7Case Study, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-adoptarea-lectura-finala-proiectului-de-lege-cu-privire-la-

modificarea-codului-audiovizualului/ 



 

 

RTR Moldova, in its news program in Russian at 19.45, aired a news story detailing 

the amendments and the way in which they will be applied. Journalists reminded 

that"earlier on, during public hearings, broadcasters stated that these amendments 

will favor certain channels," however, they ignored the opinion of opposing MPs. 

5. Approval in the first reading of the bill on lifting MPs immunity
8
 

On 30 March 2017, a Parliamentary majority voted in the first reading for a draft 

amendment to the Constitution pursuing lifting MPs immunity. The opposition MPs 

criticized the document submitted by Democratic Party, saying that under current 

circumstances in the Republic of Moldova, such an amendment might create a tool to 

persecute disturbing MPs. 

The news story during the main newscast of the day at Publika TV, Newsroom, 

distorted the messages of sources. Reporters included sequences of opinions 

expressed by MPs during the examination of the bill in the plenary meeting. 

However, the way reporters introduced some quotes, distorted the original message 

of MPs VasileBolea and Elena Bondarenco, who were against the adoption of this 

bill. The statements of both Bolea and (especially) Bondarenco, were truncated and 

taken out of context. Reporter of Publika TV said: "Several MPs swore they haven't 

committed any crimes”, and inserted the opinion of communist MP Elena 

Bondarenco: „I have stolen nothing in my life, I haven't killed anybody, I haven't 

taken any bribes, I do not disturb my neighbors after 11 PM, I always cross the street 

on green light and on crossing for pedestrians, and now, without too much fuss, any 

morning, at a bus stop, without my party colleagues; knowledge, I might be 
arrested…" 

The intention of the speaker is not to admit the fact that she had not committed any 

crime, but to mention that once the immunity is lifted, that MPs may be abused. 

However, this message has been distorted and trunked. As a proof of that is 

continuation Elena Bondarenco's discourse, aired by Jurnal TV: „…simply, on a 

beautiful morning, at a bus stop, as MrDiacov suggests, I might be stopped and 

arrested to become obedient or to give up my seat to an obedient MP. ” In fact, 

journalists from Publika selected sequences that didn't clearly convey the idea 

expressed by the speaker, and commented what was said as best suited them, thus 

misleading the audience. Distortion, truncation and taking quotes out of context are 

not only information manipulation techniques; they are also infringements of Ethics 

Code, point 2.3 whichstates: "The journalist shall accurately assign quotations. The 

quotations shall be precise and in case of partial quotations, the journalist shall be 

obliged to not distort the message of the person quoted." 

Also on Prime,a reporter commented and interpreted the words of Elena 

Bondarenco: "In spite of swearing they had never infringed the law, some MPs hold 

on to immunity with all their strength." Other media outlets covered this issue in a 

more or less impartial manner. 

                                                 
8
 Case Study, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-proiectul-de-lege-privind-anularea-imunitatii-deputatilor-votat-

prima-lectura/ 



 

 

 

CONCLUSIONS 

TV channels Publika TV andPrime TV disseminate, with small exceptions, the same 

content in their news stories on major public interest events, and especially, on 

political subjects, presenting facts from a single stand point, favoring the Democratic 

Party. Their news reports on a single-member constituency system and lifting of MPs 

immunity employed several manipulation techniques and committed infringements of 

the Ethics Code includingignorance, generalization, distortion of the message of 

the quoted person, truncation of quotes and labelling. 

Both TV stations, Publikaand Prime, broadcast on a daily basis news items on the 

benefits of single-member constituencies, employing manipulation techniques, thus 

revealing their involvement in a campaign of political propaganda. 

In their news programs, Accent TV displayed selective coverage of subjects; it shed 

more light on the Socialist Party activity, and highlighted actions of its 

representatives, ignoring other opinions and relevant facts. In the case of Accent TV–

the following deviations were revealed: one-sided presentation of facts, ignorance, 

quoting of anonymous experts. 

Unlike the previous monitoring period (December 2016 - January 2017), during 

February-April 2017, new and more serious forms of information manipulation were 

employed - truncation of statements, distortion of the message of the quoted 

person and taking out of context - and propaganda, usually, this is occurring 

during election periods.  

Monitoring data reveals that journalists are involved in propaganda campaigns. As 

well as this, many journalists employ a selective approach towards facts and 

opinions; they protect the image of certain politicians instead of providing objective 

coverage of reality.  

Other media institutions than the ones previously mentioned above showed no 

significant deviations from deontological norms in covering monitored subjects; or 

depending on their specific focus and area of coverage, they did not include these 

subjects in their news. 

 

RECOMMENDATIONS 

Media institutions and especially journalists should refrain from participating in 

propaganda campaigns, and report facts in an objective manner, presenting different 

points of view. Editorial offices must select subjects pursuant to their level of public 

interest rather than the media owners' interests. 

Journalists should give up on dishonest practices of one-sided presentations of facts, 

truncation of source statements and taking quotes out of context, as these actions not 



 

 

only mislead media consumers, they also signal lack of professionalism and bad faith, 

and hamper consumers' trust in press and damage professional reputations.   

Managers should stop using their own press institutions as tools for propaganda and 

promotion of interests, to the detriment of equidistant information of public. 

The Coordinating Council on Audiovisual will continue to monitor the way, in which 

the broadcasting organizations cover the subject of changing the election system by 

introducing a single-member constituency or a mixed one, to ensure that people are 

not manipulated,but rather properly and objectively informed about the advantages 

and disadvantages of these systems. 

Media consumers are urged to get information from several media sources, in order 

to avoid the risk of receiving erroneous and manipulating information. 


