
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Mass Media Monitoring in the Campaign for New Local Elections 
on May 20, 2018 

 
Report no.1 
20–27 April 2018 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

This report is part of the project "Media in Support of Democracy, Inclusion and              
Accountability in Moldova" (MEDIA-M) funded by the United States Agency for International            
Development (USAID) and implemented by Internews in Moldova aimed at promoting the            
development of independent and professional mass media, and the creation of a media sector              
that is more resilient to political and economic pressures. The content of this material is the                

 



 

responsibility of the Center for Independent Journalism and does not necessarily reflect the             
vision of USAID or of the United States government. 

1. General data 
 
Purpose and objectives of the project: ​monitoring and informing the public about the             
behavior of mass media during the electoral campaign and the access of the candidates to               
mass media. Monitoring aims to analyze reporting trends that may affect the performance of              
media outlets and may compromise their ability to provide accurate, unbiased and pluralistic             
information to the public. 
 
Monitoring period: ​April 20–May 19, 2018 
 
Criteria for selecting media outlets to be monitored: 

• audience/impact—national, regional 
• media type—audiovisual 
• form of ownership—public, private 
• broadcasting language—Romanian, Russian 

 
Mass media outlets and broadcasts monitored: 
 
Moldova 1 (19:00): public TV station, national coverage, broadcasts in Romanian and            

Russian; 
Prime TV (19:00): private TV station, national coverage, broadcasts in Romanian and            

Russian; 
Canal 2 (19:00): private TV station, national coverage, broadcasts in Romanian; 
Publika TV (online version): private TV station, national coverage, broadcasts in Romanian            

and Russian; 
Jurnal TV (19.00): private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian; 
NTV Moldova (19.00): private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian and            

Russian; 
RTR Moldova (19.30): private TV station, regional coverage, broadcasts in Russian and            

Romanian; 
TV 8 (20:30): private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian and Russian; 
Pro TV (20.00): private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian; 
Accent TV (20.00): private TV station, regional coverage; broadcasts in Romanian and            

Russian. 
 
2. Methodological framework 
 
The full content of the main daily news bulletin on each TV station was monitored and                
analyzed for direct and indirect electoral material to determine whether items were favorable             
or unfavorable to a candidate/political party. In addition, the material was analyzed according             
to the following objective criteria. 
 
Impartiality and objectivity/political partisanship. According to the Journalist's Code of          
Ethics, news must be impartial and objective and should not favor parties/groups/persons at             
the expense of others. The presence of discriminatory elements in news reports is a primary               
criterion for detecting journalistic bias. Filtering news and a minimal analysis of the             
background and context of an event also indicate presentations in the interests of certain              
actors but not of the general public. 

 



 

 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion. In order to be fair and balanced,              
the news must present the views of all the parties concerned, especially on controversial              
subjects, and should treat opponents equally. In addition, the media should provide access to              
a multitude of perspectives to help the audience formulate their own opinions as to what has                
happened. 
 
Language and images. Deliberate exaggeration and the use of pejorative language or            
labels for people or organizations as well as images that are manipulated so that certain               
parties are shown in a negative light raise serious questions about compliance with ethical              
and professional standards. The ethical behavior of journalists is most often questioned when             
images do not correspond to reality, when they have been faked, or when the news is                
illustrated with images unrelated to the text. 
 
Abbreviations used in the report: 

Action and Solidarity Party – PAS 

Democratia Acasa Party – DA 

Democratic Party - PDM 

Dignity and Truth Party - PPDA 

Liberal Democratic Party - PLDM  

Liberal Party – PL 

National Liberal Party - PNL 

National Unity Party – PUN 

Progresive Society Party – PSP 

Popular Party - PP 

Green Ecological Party - PPVEM 

Our Party - PN 

Socialists Party - PSRM 

 

3. Monitoring data 

 

Moldova 1 

Involvement in the electoral campaign 
From April 20 to 27, public television station Moldova 1 distinguished itself by its active               
coverage of electoral subjects. The station covered electoral issues in a separate section and              
clearly classified them under the heading "Local Elections 2018." The eight news bulletins             
broadcast during this week contained 42 electoral items. The majority concerned launching            
electoral candidates, the presentation of their programs or priorities, and the problems and             
solutions they proposed for them. Moldova 1 covered the campaigns for Chisinau mayor and              

 



 

those for Mayor of Balti and Jora de Mijloc, Orhei District. Coverage was, however,              
dominated by the local elections in Chisinau at 70% of the items. 

Impartiality and objectivity/political partisanship 
Most of the 42 electoral newscasts broadcast by Moldova 1 during the reference period              
presented information in an objective and balanced manner. There were no significant            
deviations from journalism standards that could have distorted information or that could have             
led to issues related to separating opinions from facts. Only once in one news story was a                 
violation of the principle of separation of opinion from facts observed. On "Mesager" on April               
21 when Valeriu Munteanu, the Liberal Party (PL) candidate for Mayor of Chisinau,             
announced his initiative to create a new mechanism for the distribution of public money, the               
reporter said: ​"​Dissatisfied with the mechanism of public money distribution, the PL            
candidate for the head of the capital, Valeriu Munteanu, proposes to amend the law on public                
finances." The phrase can be interpreted as a mixture of fact and opinion because the               
journalist expressed a personal conclusion. 

Most of the news covered the campaign launches of candidates, presentations of their             
priorities, the problems in the localities in which they are running and their solutions for them.                
Representatives of the following parties made the most appearances: Socialist Party (PSRM)            
(eight), PL (six) and PPDA/PAS/PLDM (six). It should be noted that in the case of PL and in                  
particular of PSRM, the statements of their representatives were often broadcast directly, but             
those of PPDA/PAS/PLDM were mostly paraphrased by reporters. The representatives of the            
PPPN, PUN, DA, PVEM parties ​and the independent candidate for Mayor of Chisinau Silvia              
Radu had three live appearances or mentions, and the representatives of PP, PNL and the               
Russo-Slavic Party had two. All electoral contestants were presented or mentioned in a             
neutral context. PSRM enjoyed the most coverage. In six of the eight news bulletins              
monitored on "Messenger," Ion Ceban, the PSRM candidate, was the exclusive subject. 

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
Public station Moldova 1 provided airtime for the majority of the candidates; however, most of               
the newscasts were based on a single source without providing a second source and/or              
supplementing the material with contextual information (background). In 35 of the 42 relevant             
news items, the main sources were the candidates themselves (launching their campaigns,            
presenting priorities or programs, public debates and their registration at the Central Electoral             
Commission [CEC]). The CEC was the source for three items, and the representatives of that               
institution, the Democratic Party (PDM) spokesman, civil society and civic activists were the             
sources for the remaining four. 

During the week, the public station broadcast three controversial stories containing           
accusations targeting candidates, political parties or local and central authorities. In all cases,             
Moldova 1 failed to present the sides of both parties involved which led to unbalanced               
coverage: the PDM story in which the party was declared to be "​... ​disappointed with the                
current electoral campaign and accuses the right-wing parties of selfishness" (April 24); the             
news on the statements made by Ion Ceban, the PSRM candidate, on the demolition of               
historic buildings and the construction of residential blocks in their place (April 25); and the               
news about the PVEM candidate Victor Stratila who wants a clean city and says the               
authorities are doing too little to achieve this (April 26). 

Language and images 

During the week there were no cases of using discriminatory language or of images that               
could distort reality or create doubt about compliance with ethical and professional standards. 

Canal 2 

 



 

Involvement in the electoral campaign 
On April 5, Telestar Media LLC, the license holder for Canal 2, informed the Audiovisual               
Coordinating Council (CCA) that the station, "…will not report on the May 20, 2018 new local                
election campaigns for mayor in some localities." In the statement the broadcaster also             
announced that it would not organize televised debates and would not broadcast free or paid               
election advertising. Nevertheless, from April 20 to 27, Canal 2 broadcast 20 items with direct               
or indirect electoral content during the main newscast “Reporter” at 19.00. In addition, on              
April 23, Canal 2 included an “Elections 2018” heading in the news bulletin containing four               
items with direct electoral content. In each of the 8 editions of “Reporter,” direct or indirect                
electoral material was broadcast; most (14) featured Silvia Radu, the independent candidate            
for Mayor of Chisinau. The other candidates mentioned each appeared in one item: Ion              
Ceban (PSRM); Valeriu Munteanu (PL); Andrei Nastase (PPDA/PAS/PLDM); and Andrei          
Munteanu (PSP, unregistered). Two other items announced the start of the CEC's printing of              
the ballots as well as the PPEM's position regarding local and legislative elections in the               
autumn. 

Impartiality and objectivity/political partisanship 
All 14 items in which Silvia Radu appeared or was mentioned showed the independent              
candidate in an exclusively positive light. All the events involving the services of City Hall,               
before the registration of candidates (April 20–24) and after (April 25–27) were related to              
Silvia Radu. For example, the TV station informed the public that for the first time City Hall                 
had become a partner in organizing a cycling race and that Silvia Radu had promised to take                 
part in it with her whole family (April 20); that more than 500 waste collection sites would be                  
upgraded (as part of a project started in 2016, but the reporter mentioned that, "Previously,               
the interim mayor of the capital, Silvia Radu, had asked that all the platforms be checked and                 
upgraded, and that inadequate ones be relocated") (April 21); that the problems of mansard              
roof owners had reached Silvia Radu and the authorities had decided to repair the roofs               
using public money (April 24); that, "Traffic jams at the intersection of the Balkan Highway               
and Petricani Street will become a memory," because, "On her last day as acting interim               
mayor of the capital, Silvia Radu ordered the installation of a traffic light in order to regulate                 
traffic flow " (April 25); that booths in the parks were being evacuated on the initiative of                 
"suspended mayor Silvia Radu, who was notified by the citizens of Chisinau" (April 27). 

The news regarding the PSRM candidate for mayor was subjective. Titled "Smart Ideas by              
Ion Ceban," the item referred to several points in the candidate's electoral platform. The text               
began, "Old ... innovations. The candidate of the socialists for Mayor of Chisinau, Ion Ceban,               
has promised to amaze the inhabitants of Chisinau but is late by a few years ... " (April 23). 

In addition, on April 26 Canal 2 broadcast a news item featuring Andrei Nastase. It was                
presented in a biased way as follows: "The PPDA candidate A. Nastase takes on the press                
again. Journalists from the ​Ziarul National newspaper have been threatened with a lawsuit if              
they will not publish a refutation regarding the news about an accident in Balti that allegedly                
involved Nastase's vehicle..." Two other news items were presented in a relatively balanced             
manner on April 23 and 26 about Valeriu Munteanu (PL) and Andrei Munteanu (PSP). 

In conclusion, from April 20 to 27, Canal 2 clearly violated its statement of non-participation in                
the coverage of new local election campaigns and heavily favored the independent candidate             
Silvia Radu who appeared in all 14 relevant news items in a positive light. Andrei Nastase                
(PPDA/PAS/PLDM), although not targeted directly, was treated unfavorably by the station           
while three other candidates (Valeriu Munteanu PL, Ion Ceban PSRM and Andrei Munteanu             
PSP, unregistered) benefited from relatively neutral treatment though the treatment of the            
PSRM candidate was somewhat unfavorable. 

 



 

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
Canal 2 presented all the material on independent candidate Silvia Radu from a single              
perspective. Even though citizens and officials were also presented and a relative gender             
balance was ensured, they all supported or confirmed the same opinion. In the story about               
Andrei Nastase, journalists made allegations, but the position of the other party was not              
presented ("It is not the first time that Andrei Nastase has insulted or behaved aggressively               
against journalists ... especially when asked why he uses a teleprompter during press             
conferences, why he swears at journalists or how he maintains his 11 houses if he has no                 
income" April 26). In another item broadcast on the same day (about Andrei Munteanu's              
failure to register), the balance of sources was respected. 

Language and images 

During the week, items with direct or indirect electoral content included mocking phrases or              
expressions (The candidate of the socialists for Mayor of Chisinau, Ion Ceban, has             
promissed to amaze the inhabitants of Chisinau but is late by a few years ... " April 23) and/or                   
labels (fugitive criminal, Renato Usatai, ​April 21) directed at candidates or the            
representatives of the political parties. The images used in the news about Andrei Nastase              
presented him in unfavorable situations during moments of aggression, nervousness etc. On            
the other hand, Silvia Radu appears in videos in all the items in which she is a direct                  
protagonist or is targeted and is shown among the people on the streets, at the town hall                 
giving instructions and scolding subordinates, smiling to the people of Chisinau or planting             
trees with her family. 

Prime TV 
Involvement in the electoral campaign 
On April 5, General Media Group Corp. LLC, the Prime TV license holder, notified the CCA                
that the station, "…will not report on the campaigns for mayoral elections on May 20, 2018 in                 
some localities." In the statement the broadcaster also announced that it would not organize              
televised debates and would not broadcast free or paid publicity. 

Nevertheless, from April 20 to 27, Prime TV covered daily events with a direct or indirect                
electoral content and on April 21 and 22 added an "Elections 2018" section to the main news                 
bulletin. In the eight broadcasts of "Primele Știri" monitored, Prime TV included 33 relevant              
stories; bulletins contained between two (April 20) and eight (April 23) items each. Of the               
total number of electoral news items, 19 were similar to those on Canal 2 with minor                
differences in the phrases/expressions used and 12 targeted candidates: Silvia Radu (7), Ion             
Ceban (PSRM– 1), Reghina Apostolova (Shor Party–1), Andrei Nastase         
(PPDA/PAS/PLDM–1), Vasile Costiuc (DA–1), and Victor Stratila (PVEM–1). Also, the topic           
on April 26 was the public debate organized by a press agency attended by four candidates:                
Silvia Radu, (independent), Constantin Codreanu (PUN), Alexandra Can (PNL) and Victor           
Stratila (PVEM) while the broadcast on April 24 referred to the PDM opinion on local               
elections and candidates expressed at a press conference. 

Impartiality and objectivity/political partisanship 
In addition to the 14 items that were similar to those broadcast on Canal 2, Prime TV also                  
broadcast seven in which Silvia Radu was the protagonist, continuing to portray her in an               
exclusively positive manner, emphasizing the initiatives and actions taken at City Hall. On             
April 21, for example, Prime TV discussed, "…a strategy that will improve the public transport               
situation in the city." The source of the news was, "…an announcement made by Interim               
Mayor S. Radu on a social network," and, "The changes are to be made in the years                 
2018–2042." Other items referred to the announcements by S. Radu regarding the possibility             

 



 

of introducing electric buses in Chisinau (April 23), of washing several streets in Chisinau              
(April 24) or to the fact that, "Trolleybuses in Chisinau will no longer be a danger" (after one                  
caught fire while functioning) because, "The mayor ordered that all public transport units be              
equipped with air-conditioning (April 26). The way events at Chisinau City Hall were             
presented was similar to that used by Canal 2; all activities were directly associated with the                
name of independent candidate Silvia Radu. 

At the same time, PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Nastase was targeted on two            
occasions in a tendentious manner (April 21 and 26). In the first case, the news cited the                 
columnist's doubts about, "…the noble intentions of the DA party leader and candidate for              
mayor of the capital, A. Nastase.” In an article for ​Ziarul National newspaper the journalist               
wrote that the godson of convicted criminal oligarch V. Topa who had announced a fight               
against oligarchs is, “…just an oligarch’s tool" and it also referred to the wealth of A. Nastase.                 
The second topic was the same as the one broadcast by Canal 2 regarding the               
PPDA/PAS/PLDM candidate's attitude toward journalists. 

Other subjects with electoral content that mentioned the names of candidates (R. Apostolova             
Shor Party, V. Costiuc DA, V. Stratila PVEM, C. Codreanu PUN, A. Can PNL and V. Stratila                 
PVEM) were presented in a relatively balanced manner. At the same time, in the report on                
the public debate by four candidates, Silvia Radu benefited from preferential treatment in             
relation to the other three. Those three were granted time only for a brief presentation of their                 
campaign intentions while Silvia Radu's message was complemented by that of an analyst             
present at the debate who referred to the advantages of independent candidates compared             
with others (April 26). In addition, Prime TV showed bias in at least two other cases. On April                  
23, the last item on the news bulletin was that, "Tomorrow morning in the Morning Studio we                 
will have Interim Mayor Silvia Radu who will talk about the annual cycling race, Chisinau               
Criterium, that is to be held on May 13 in the Great National Assembly Square," and on April                  
25 the subject of the suspension of Silvia Radu was analyzed during the “Primele Stiri”               
program in the” De facto” analytical segment. 

Impartiality and objectivity were also compromised in an item broadcast on April 27 about the               
intentions of PSRM candidate, Ion Ceban. The news announced that, "The socialist also             
wants to build a sports palace on Ialoveni Street, even though the authorities have already               
begun to implement such a project near the capital." The information complements that from              
April 23 on the "old innovations" of the PSRM candidate, also broadcast by Canal 2. 

During the week, Prime TV repeatedly violated its statement of non-participation in the             
coverage of the elections and favored t independent candidate Radu who appeared in 21              
relevant items in a positive and/or neutral light. A. Nastase (PPDA/PAS/PLDM) was            
disfavored in the broadcasts while seven other candidates (R. Apostolova Shor Party, V.             
Costiuc DA, V. Stratila PVEM, C. Codreanu PUN, A. Can PNL, V. Munteanu PL, A.               
Munteanu PSP, unregistered) benefitted from relatively neutral coverage in the news in            
which they appeared, though the PSRM candidate was slightly disfavored. 

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
Prime TV used the same way of approaching topics and using/quoting sources as Canal 2. In                
the case of independent candidate Silvia Radu, the information was presented from a single              
perspective supported by citizens or officials each time. In items in which candidate Andrei              
Nastase was mentioned, his opinion was missing. In the case of Ion Ceban, balance was               
provided by "authorities" used as a second opinion. 

Language and images 
Regarding language and images, Prime TV’s behavior was similar to that adopted by Canal              
2. Silvia Radu was highlighted and appeared in a news story that did not mention her name                 

 



 

(April 25 about road markings that "will be executed by summer, and with quality paint" in                
which she appears in the video talking to workers). On the other hand, PPDA candidate               
Andrei Nastase is named on two occasions as the godson of the convicted criminal oligarch               
Topa (April 21 and 26), and pejorative language is used about him. 

Publika TV 
Involvement in the electoral campaign 
On April 5, General Media Group Corp. LLC, the license holder for Publika TV, notified the                
CCA that the station, "…will not report on the new election campaigns for mayors on May 20,                 
2018 in some localities." 

During the reporting period, Publika TV nevertheless broadcast 17 news items with electoral             
content. They mostly covered allegations made by some candidates against others,           
information about the registration of candidates, electoral promises, or negative comments           
from the press about some of the contestants. The station also broadcast indirect electoral              
material such as the news on the participation of independent candidate Silvia Radu in the               
annual cycling race (April 24) and the request of PPDA and PAS candidate Andrei Nastase               
addressed to ​Ziarul National​ to post a refutation (April 26). 

Impartiality and objectivity/political partisanship 
Much of the relevant news broadcast by Publika TV was biased and deviated from the basic                
provisions of the Journalist’s Code of Ethics. It was often noted that facts were not separated                
from opinions with the authors inserting their own views to shift the balance to favor or                
disfavor certain protagonists. Thus, for example, in the item titled “Nicolae Negru turns Andrei              
Nastase into dust: the one who announces the fight against oligarchs is himself a tool for                
oligarchs” (April 23), in addition to the opinion of the columnist from ​Ziarul National there is                
also erroneous information about Nastase's fortune, i.e., the 11 buildings he is thought to              
own. More information has been published in the press according to which the number of               
buildings in the old statement of wealth included adjacent buildings while last year’s             
statement contains separate information about houses and adjacent buildings. In another           
broadcast, ​“Integrity questioned. Ion Ceban about Andrei Nastase: He has connections with            
dubious people” (​April 27), the PSRM candidate is quoted for about 40 seconds after which               
for almost 3 minutes the reporter presents a retrospective of different opinions in support of               
the hypothesis that Nastase does not have integrity. The selection of information and the              
ironic tone of the news item indicate the bias of the author. 

The item titled “Iulian Chifu: Nastase has stolen the start from Maia Sandu and wants the                
votes of those he has cursed” ​(April 24) is based on a commentary in the press from which                  
passages were selected that would put Nastase in a negative light. It is to be noted that the                  
lower third of the screen contained the statement “Nastase, the wrong candidate.” In another              
story titled “Nastase, takes on the journalists again. The DA candidate threatens ​Ziarul             
National with a lawsuit and asks for a refutation” (April 26), the reporter failed to explain why                 
the politician requested the refutation instead including only a description of the various             
situations in which Nastase allegedly intimidated journalists. 

Another tendentious item refers to the press conference of PL candidate Valeriu Munteanu             
on April 24: “Valeriu Munteanu wants to control the Chisinau airport.” In addition to              
Munteanu's statement which is balanced with the opinion of an expert, the news says that               
during the time when his party colleague Dorin Chirtoaca was the mayor, 20% of the housing                
management companies were bankrupt. It is unclear how relevant this information is to the              
fact that the material was referring to the airport and not the housing management              
companies. 

 



 

In conclusion, Publika TV had a partisan approach to independent candidate Silvia Radu who              
was favored by both the large number of appearances (six) and the positive tone of coverage                
(in five items). The TV station selected information in order to present her as a professional                
person who has more advantages than her fellow candidates: “Silvia Radu – I will continue               
the cleaning process at City Hall. Those who are unprofessional and just count pencils will               
leave” (April 26); “Silvia Radu, invited on ‘Prima Ora’” (24 April); “Silvia Radu: There are no                
political parties behind me. Chisinau must be a modern and a European city” (April 25);               
“Silvia Radu: The work of Chisinau City Hall should be based on people's interests, not on                
political disputes” (April 25); “Silvia Radu: All Moldovan television stations have reported on             
City Hall activities, and this is normal” (April 25). 

In contrast, Andrei Nastase, PPDA/PAS/PLDM, appeared in four items all of which were             
negative and were not based on electoral events but rather on news compiled from              
comments from the press or statements of other candidates such as the news including the               
commentary of Nicolae Negru (April 23), Iulian Chifu (April 24), the opinion of the PSRM               
candidate Ion Ceban on Nastase regarding his integrity (April 27) and the story of Nastase's               
intention to sue a newspaper (April 26). 

Ion Ceban, the PSRM candidate for Mayor of Chisinau, appeared once in a negative context               
(“PSRM candidate for Chisinau City Hall proposes projects that have been in operation for              
years” April 23) and once in a neutral one when he is accusing Andrei Nastase (April 27).                 
The PL candidate was featured in two news items, both negatively: “Valeriu Munteanu is              
afraid to be shadowed at Chisinau elections by candidate Andrei Munteanu” (23 April) and              
“Valeriu Munteanu wants to control the Chisinau airport”​ ​(April 24) 

Viktor Stratila PVE, and Andrei Munteanu PSP, appeared in neutral items while the other              
candidates were ignored. 

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
Of the six controversial news items, most were unbalanced presenting only one opinion,             
usually that of those who launched the allegations. For example, most of the news about               
Andrei Nastase presented the information from a single perspective. 

The broadcast about the non-registration of Andrei Munteanu PSP (April 26) and the one              
about Valeriu Munteanu's (PL) request not to register Andrei Munteanu (April 23) were             
balanced, presenting the views of both parties. 

Language and images 
Some of the relevant material contained descriptors designed to project a negative image of              
the protagonists. For example, Andrei Nastase was often presented by sources or reporters             
as the godson of the convicted criminal Topa and the oligarch’s tool. The images selected to                
illustrate those items were always unfavorable to Andrei Nastase who was presented mostly             
in aggressive situations from archive materials. 

 

RTR Moldova 
Involvement in the electoral campaign 
In the main news bulletins of the day from April 20 to 27, RTR Moldova broadcast a total of                   
31 items with direct or indirect electoral content. All were simple news items reported in a                
separate section clearly delineated as “New Local Elections 2018.” Most of the news was              
about the registration of the candidates, the presentation of their priorities and/or            
reforms/activities that they would implement after winning the election, the single right-wing            
candidate for local elections in Chisinau, and the CEC's refusal to register a candidate.              

 



 

Indirect election material included news on road repairs in Chisinau (April 23); the news              
about Chisinau City Hall's intention to cancel the authorizations of the company that rents              
space in the building where a fire took place and to cancel the authorizations of the                
companies that dealt with the construction of the mansard roofs from 2009 to 2012 (April 23)                
and the news about the appointment of a new temporary interim mayor (Ruslan Codreanu),              
who "will continue the projects already started.​..​" (25 April) for the duration of the electoral               
campaign. 

Impartiality and objectivity/political partisanship 
There were no serious deviations from deontological norms that could have distorted reality;             
however, there were some cases in which the journalist's bias was observed. For example, in               
the news about PUN candidate Constantin Codreanu who will "​... ​ensure European            
integration through unification with Romania" (27 April); or in the news regarding the             
Chernobyl nuclear accident victims' commemoration where representatives of the Shor Party           
blamed the authorities for not helping those who had suffered from the accident (April 26). 

The frequency of the appearance of some candidates and the inclusion of their direct              
statements (not paraphrasing or stock statements taken from their web pages or Facebook)             
from events organized by the candidates as well as the approach to the information denotes               
the editorial sympathy of this TV station to the PSRM and the candidate of this political party                 
as well as to the candidate of the Shor Party. On the other hand, PPDA/PAS/PLDM, PL,                
PPPN candidates were in many cases either paraphrased or indirectly quoted, or their             
statements were taken from their social or web networks where they were initially published              
(stock statements). In all six newscasts during the week, the PSRM candidate was presented              
at least once daily and in an exclusively positive context. On the other hand, PL and PUN                 
were slightly disfavored and their presentations were in something of a negative context. 

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
RTR Moldova provided airtime to the majority of electoral candidates and/or political parties.             
In nearly all the broadcasts, the news reflected the opinion of a single source without               
providing a second source and/or balancing the news with contextual information           
(background). Politicians and/or electoral candidates were sources 26 times and civil           
servants twice. Experts or representatives of civil society were not quoted as sources on              
RTR Moldova. In addition, the news of this TV station did not include the opinions of ordinary                 
citizens. 

During the week, RTR Moldova broadcast two controversial news stories. On April 24, when              
Vitalie Gamurari, the PDM spokesman, asked the right-wing parties to identify a single             
candidate for the local elections in Chisinau, the reporter noted that he had accused, "​…               
some political parties of demagoguery and false information." In this case, in order to respect               
the balance of sources and the pluralism of opinion, the station was obliged to ask for the                 
opinion of one or more of the parties concerned or of a political expert/analyst. 

The second controversial item was on April 23 regarding the request to the CEC of PL                
candidate for Mayor of Chisinau Valeriu Munteanu not to admit Silvia Radu as a candidate               
because she "​... ​has not collected the signatures correctly." RTR Moldova did not provide              
Silvia Radu with the right to reply/opinion. 

Language and images 
RTR Moldova did not use discriminatory language against electoral contestants in the news.             
In terms of images, they were largely neutral and respected ethical and professional             
standards. 

 



 

 
Jurnal TV  

 
Involvement in the electoral campaign 
From 20 to 27 April, Jurnal TV broadcast a total of 33 items relevant to this monitoring; most                  
(29) were news stories with direct electoral content. The material that had a direct link to the                 
electoral campaign was included in the news bulletins under the label "Election 2018." They              
mostly referred to the registration of candidates and their launches into the race, to voter               
meetings, and to the activities of the CEC. 

Material with an indirect electoral content focused on the lives and activities of some              
candidates and also on activities involving party members that could influence public opinion             
about the candidates. The indirect material included the news about the selection for the              
head of Supreme Court of Justice mentioning that previously Andrei Nastase (the candidate             
nominated by PPDA/PAS/PLDM) had fought against Ion Druta who was running for the             
position (April 24). Another such item that was not labeled as "Election 2018" but was               
included in the social section referred to the salary previously received by the independent              
candidate Silvia Radu as President of Union Fenosa (April 26). Two additional news items              
with indirect content referred to the decision of the central authorities to allow Transnistrians              
the means to travel abroad with Transnistrian registration numbers including the opinion of             
Alexandru Slusari, PPDA Vice-President (April 24) as well as the report on the conflict              
between traders and the Central Market administration in Chisinau which included the            
opinion of PPDA Vice-President Inga Grigoriu (April 25). This item contained messages            
about the PPDA's concern over the Transnistrian issue and about people's problems. 

Impartiality and objectivity/political partisanship 
During the reporting period, the TV station reported on all the activities carried out by the                
electoral contestants, showing fairness in the process of selecting the topics. The reports             
included under the "Election 2018" heading were, as a rule, extensive, including information             
on the relevant actions of the candidates stating that other events or press releases were not                
organized/broadcast on that day. Note that all of the items included only statements about              
contestants’ electoral platforms without including context information or expert opinions that           
may have outlined a clearer picture of the promises. 

In most cases, the presentations of candidates were neutral or positive; however, judging by              
the frequency of the news coverage and the tone of the reporting, there was a slight                
inclination towards a positive view of the PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Nastase and a             
negative view of Shor Party candidate Reghina Apostolova and of independent candidate            
Silvia Radu. Andrei Nastase was the protagonist in six news items about campaign activities:              
a news story about his properties (in which the press information about his fabulous wealth               
was denied) and the news about the selection for CSJ chief (24 April). In two other items with                  
indirect electoral content, representatives of the PPDA appeared in a positive context. 

In contrast, Reghina Apostolova was targeted in two stories, and in both cases she appeared               
in a negative light (does not speak Romanian, she is included in the Kroll report April 23 and                  
25). In the six news stories in which Silvia Radu appears, in five there is a negative context:                  
the story about her salary from the "energy domain" which promotes the idea that about               
400,000 lei was allegedly paid out of the money paid by consumers (April 26); the two items                 
based on press commentary about PD leader Vladimir Plahotniuc trying to take control of              
Chisinau City Hall (April 25); the news on the forced collection of signatures in favor of Silvia                 
Radu (April 26); and the information about the complaint by Valeriu Munteanu to the CEC               

 



 

about verifying the correctness of the signature collecting process conducted by Silvia Radu             
(April 27). The other candidates appeared in the news on election events and were covered               
neutrally. 

 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
Most of the relevant material broadcast by Jurnal TV during the reporting period respected              
the principle of balance of sources. Much of the controversial material presented both sides              
involved in the conflict, though there were several cases when reporters deviated from that              
rule. The two newscasts in which Reghina Apostolova was mentioned reported that her             
name appears in the Kroll report, but her side of the story was not included. The news on the                   
possible relationship between Silvia Radu and Vladimir Plahotniuc also did not state their             
opinions. In addition, the news on the forced collection of signatures in favor of Silvia Radu                
did not include her perspective though it was mentioned that she had not answered her               
phone when the journalist had tried to contact her. 

 
Language and images 
The language and images used in Jurnal TV's electoral reports complied with ethical             
principles. 

 
NTV MOLDOVA 
Involvement in the electoral campaign 
NTV Moldova actively covered the campaigns in Chisinau and Balti both directly and             
indirectly from 20 to 27 April in 28 reports in the evening newscasts and on the weekly                 
program "Sinteza saptamanii." Direct reports were placed under the label "Election 2018.            
New Local Elections" and focused on some of the conferences and other electoral campaign              
activities of the candidates for mayors of Chisinau and Balti and on the activities of the district                 
electoral councils. The newscasts also broadcast reports outside the thematic section that            
directly and indirectly promoted PSRM candidates. 

Impartiality and objectivity/political partisanship 
In many of the reports that directly or indirectly focused on the new elections (14 in all), NTV                  
Moldova did not ensure that the accounts were impartial and objective. On one hand, PSRM               
candidates in Chisinau and Balti were presented in a positive context and the tone of their                
presentations was one of appreciation of their merits and capabilities while on the other              
hand, PRSM electoral opponents were presented in a more negative context and in some              
cases were ridiculed. The partisan character of the reporting was also manifest in language              
with pejorative elements. 

PSRM candidates for Mayor of Chisinau (Ion Ceban) and Balti (Alexandr Usatii) were heavily              
and visibly favored by NTV Moldova through the extended airtime given to them and their               
electoral activities, by detailing their electoral promises, by presenting them in a favorable             
editorial context only, by including interviews with people who praised the candidates, and             
through the use of positive and/or neutral titles. In contrast, the other candidates for Chisinau               
mayor were presented, as a rule, in largely unfavorable contexts emphasizing or suggesting             
certain aspects that cast doubt on their capabilities. Thus, Ion Ceban (PSRM) appeared in a               
positive context in all 14 news items that targeted him directly or indirectly, and all reports on                 
the PSRM candidate's campaign in Chisinau lasted an average of at least three minutes and               
were accompanied by positive titles and comments ("A friendly capital for business" April 20;              

 



 

"Ion Ceban: We want a modern city" and "Street children, the a focus of Ion Ceban" April 23;                  
"Solutions for the preservation of monuments" April 24; "In defense of social-cultural edifices"             
April 25; "Ion Ceban: Let’s develop the suburbs" April 26). The same was observed about               
Alexandr Usatii, the PSRM candidate for Mayor of Balti who was favored in all three reports                
that targeted him ("Balti town needs a homemaker" 20 April; "Chaos in the public transport of                
Balti"–comments by A. Usatii who accuses the city of poor management” April 24; "He will               
cooperate with businesspeople" April 26). In contrast, the other candidates in the capital were              
presented in a predominantly pejorative and/or unfavorable context, and the other candidates            
in Balti generally did not appear on NTV Moldova news or were mentioned most often               
without images or other details of their electoral programs. Their reports did not focus on their                
solutions and promises as was the case for Ion Ceban in Chisinau and Alexandr Usatii in                
Balti but instead highlighted problematic issues such as misunderstandings and different           
views and the desire of candidates to play politics instead of managing city affairs. ("PAS               
does not support the PPDA candidate in Balti" April 20; "The last chance for the divided                
Right" April 23 on the appeal of the candidate Vasile Costiuc for a joint candidate of the                 
Right; "Contested candidates in the Capital" April 23 about the request of candidate Valeriu              
Munteanu to reject the registration of two other candidates; "With thoughts on politics" April              
24 which suggests that right-wing candidates are thinking more about politics than about the              
city problems and are quarreling with each other; "Codreanu continues to seek support" April              
26 which states that other right candidates do not support Constantin Codreanu, the             
candidate of PUN and that Valeriu Munteanu considers him a dubious political character; and              
"Praise for himself..." April 26 about the "self-congratulations" in which, according to the             
reporter, the contestants "tried to surpass each other" in the debates organized by the IPN               
news agency which also mentions that Ion Ceban refused to participate in these debates              
stating that only issues regarding the city’s infrastructure and other citizens' problems should             
be debated and that City Hall should not be turned into a weapon to be used in political                  
battles thus presenting the PSRM candidate in a favorable light compared with other             
candidates. 

Correctness and balance of sources/pluralism of opinion 
Most controversial reports (10 out of 11) were editorially unbalanced because they presented             
only one perspective. Thus, pluralism of opinion was lacking which violates journalistic            
norms. For example, in the item "Vulnerable fire system" released on April 20, allegations              
were made on the inefficiency and malfunctioning of the fire safety systems launched by the               
PSRM candidate (who inspected the places where the fires that day occurred), but the reply               
of the institutions concerned was missing. Instead, it was stressed that Silvia Radu, "…had              
no reaction to the fire from the central sector of the capital." In the April 24 report on the                   
problems of Balti public transport only the opinion of the PSRM candidate regarding the              
"chaos in the city" was presented, with accusations about poor management but no replies              
from the current city administration. The accusation that City Hall "did not lift a finger" and did                 
not react to the destruction of the heritage site, that it had wasted the city's patrimony, that it                  
had not implemented road marking (25 April), and that there was a mafia at City Hall                
regarding the issue of transport (April 26) all went unanswered. 

Language and images 
In some cases, the language contained pejorative epithets and labeling targeted at            
candidates other than those of the PSRM with cases of manipulation in the text of their                
statements. Thus, in the April 24 report "With thoughts on politics" there were elements of               
pejorative language and negative labeling against PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei         
Nastase: "​... ​here the eternal fighter against the oligarchy, Andrei Nastase, hits the roof" thus               
he "does not hide that he will turn City Hall into a tool for fighting his political enemies." In                   
fact, A. Nastase referred to fake news that targeted him and said he was the most attacked                 

 



 

candidate. In the "Codreanu continues to seek support" report broadcast on April 26, the              
reporter stated that "​... ​Codreanu says that he will continue to walk with a hand extended to                 
those who consider him pro-Romanian and unionist." The phrase "to walk with a hand              
extended” suggests that he is begging for support from other parties. In fact, Codreanu said,               
"We in the pre-campaign started talking with all the right-wing parties, and the hand we               
extended at that time continues to remain extended. We are the people of dialogue .​.. ​" In the                  
same edition of the news on April 26, the presenter stated that the participants in the debate                 
organized by the IPN news agency "made a show of themselves" and later added a biased                
appraisal that the participants “tried​ ​to surpass each other in self-congratulations." 

 
Accent TV 
Involvement in the electoral campaign 
During the week of 20–27 April, the topic of new local elections in the municipalities of                
Chisinau and Balti was covered either directly or indirectly in 26 reports on the evening news                
program "Accent Info." The TV station inaugurated the thematic section "New Local Elections             
2018" with reports on the campaign activities of the candidates and also on the activities of                
the district electoral councils. Some reports that indirectly covered the campaign outside of             
this section were also broadcast. As at NTV Moldova, Accent TV heavily promoted PSRM              
candidates, and their deputies and local councilors also enjoyed the greatest visibility and             
positive coverage in the news. The work of President Igor Dodon was extensively publicized              
and described in eloquent terms. The other political parties were presented mostly in a              
negative context or were neglected. 

Impartiality and objectivity/political partisanship 
In 12 of the direct or indirect reports on the electoral campaign, Accent TV did not ensure the                  
impartial and objective character of the accounts including when selecting the aspects of the              
candidates’ platforms to be detailed. In the case of PSRM candidates, these details were              
extensive and substantial and in some cases were amplified by reporters; for example, in the               
report "Ceban presented the program for developing the suburbs" on April 26, the reporter              
listed how much PSRM councilors had contributed to the welfare of the suburbs adding, "And               
that's not all. The socialists do not even want to stop at what they have achieved," as well as                   
inserting interviews with citizens who appreciated socialist candidates or their initiatives. In            
contrast, PRSM opponents were presented in a more negative context and in some cases              
were ridiculed and their statements distorted. 

The PSRM candidate for mayor of Chisinau Ion Ceban was favored in every report that               
targeted him directly (six cases) and was also indirectly favored in several other reports that               
presented initiatives of the socialists including the intention of PSRM to challenge in court the               
demolition of a building in the Rascani District of the capital and the initiative of the socialist                 
councilors to introduce the Eway system for informing on the public traffic schedule among              
others. The reports on Ceban's electoral program had a duration of about three minutes              
each, and in some cases were even longer, and their tone was favorable with positive and/or                
neutral titles.  

In contrast, the other candidates in Chisinau were presented, as a rule, in a disadvantageous               
context, some were ridiculed, and their ability to lead the city was questioned indirectly. Thus,               
in every newscast, candidate Ion Ceban benefited from extensive reports in which his             
electoral program was broadly detailed (April 20, "Ceban: The capital must be open for              
business" promises administrative support for projects, subsidized interest rates for business           
loans, creating a city development agency, and support for young specialists; 23 April             
"Ceban: The concept of an ‘intelligent city’ should be introduced in the Capital” presenting the               

 



 

concept ​with different applications and programs; April 24, "Ceban: Chisinau has to become             
a cultural, historical and tourist center" ​proposes the preservation of historical monuments            
and the development of the patrimony; April 25, "Ceban: The city needs sport and cultural               
facilities, not shopping centers" expresses dissatisfaction with the demolition of the Trade            
Union Palace in the Rascani sector; April 26, "Ceban has presented a development program              
for the suburbs".  

For the opponents of the PSRM, Accent TV embraced a different editorial policy. Thus, their               
programs were either not presented in as much detail as Ceban's, or they were questioned,               
and even the candidates themselves were presented in a deliberately distorted way and in              
negative or ridiculous contexts: April 23, the reporting about the protest of the inhabitants of               
the Rascani sector against a construction called "The fight for survival" was announced by              
the presenters as follows: "After the ‘simple’ Prime Minister Iurie Leanca, during whose term              
the billion was stolen, the example seems to be picked up in a hurry by Interim Mayor Silvia                  
Radu"; April 25, in the report on the presentation of the electoral program of the candidate of                 
the Shor party Reghina Apostolova titled ​“​Experiments on children with the ‘Orhei’ trademark,             
possibly in Chisinau" the reporter said that creating food amalgamates as proposed by the              
candidate would cost kindergarten cooks their jobs, and the same bulletin stated that Andrei              
Nastase, the candidate of PPDA/PAS, wanted to change the name of the Bac River although               
the candidate referred to the need to develop the river banks and create recreational areas;               
April 26, "The Liberals continue to fight against the Soviet legacy" on the proposal of PL                
candidate Valeriu Munteanu to remove the railroad from the Chisinau area and "Instead of a               
program, Codreanu presented a new member of the team" about the press conference of              
PUN candidate, Constantin Codreanu. 

The PSRM candidate for Mayor of Balti, Alexandr Usatii, also benefitted from support at              
Accent TV. He was directly favored in a two-minute report on a meeting with the teachers at                 
a Balti high school broadcast on April 23 ("Alexandr Usatii: We will hold talks with business").                
The report presented the candidate's vision for business development in the city and several              
interviews with people who greatly appreciated the PSRM candidate. The other candidates            
were only referred to, and in the April 20 news on the candidates' registration by the district                 
electoral councils; Alexandr Usatii was the only candidate in Balti who appeared in the video. 

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
The reports that focused on conflicts or those that contained allegations including those             
launched by some of the candidates (seven), did not respect the principle of balance of               
sources and were presented from a single perspective or without replies from those who              
were accused. For example, in the April 20 report "Attention, electoral agitation," an activist              
complains about the display of a portrait of Traian Basescu in a high school and accuses the                 
director of acting in an ill-mannered way and of violating the education code that prohibits               
electoral campaigning in schools, but the reply of the accused was not requested. In the item                
"Ceban: Chisinau has to become a cultural, historical and tourist center" broadcast on April              
24, the PSRM candidate launches accusations of criminal behavior by the municipal            
administration regarding the patrimony of the city, but the replies of any representative of the               
current authorities were missing.  

Language and images 
In some cases, the language used excelled in labeling and in commentary of a pejorative               
type against PSRM opponents, with cases of manipulation of the text of their statements. The               
April 20 report "The second ‘life’ of the flower bed" referring to the flower bed planted in                 
Cathedral Square at the initiative of Silvia Radu which was disassembled after a week, the               
presenter stated that "Chisinau people are astonished​" although no person that was            
interviewed in any way expressed any "astonishment"; In the April 23 report "The fight for               

 



 

survival" on the protest of the residents of the Rascani sector against a building, the reporter                
said that, "People are tired of the impotence of City Hall," and that the, "…protesters' path to                 
the interim mayor proved to be impassable" and that in contrast, "the people’s plea for help                
was not ignored by PSRM local councilor Eugenia Ceban who gave them the necessary              
support to enter the institution and talk to Silvia Radu," but added that "Silvia Radu has been                 
clearly indifferent to the demands of the people, preferring to speak abstractly about the rule               
of law and democracy." In the report "Nastase: the name of the Bac River must be changed"                 
(April 25), Accent TV took part of the statement of PPDA/PAS/PLDM candidate Nastase out              
of context and interpreted it speculatively. A. Nastase actually said the following: "​... ​maybe              
the time will come when they will put up the issue of changing this name as well, but you will                    
change the name in vain if you do not change the quality of this river which could be turned                   
into a recreation area and that is what we propose to do. On a very large part of the Bac                    
River, we should have a green area, a recreation area." 

TV8 
Involvement in the electoral campaign 
From April 20 to 27, TV8 featured electoral topics in the main daily broadcast on each                
working day at 19.00. In the six newscasts (no news on the weekend), the media institution                
aired a total of 17 electoral news items: 13 were related to the promises made by candidates                 
during public events they organized, 2 were on accusations against one of the candidates, 1               
was on the registration of candidates (April 20), and 1 was about the PPEM leader's opinion                
who did not nominate a candidate in the elections. 

Impartiality and objectivity/political partisanship 
In general, the institution maintained balance and a critical approach to the candidates and              
their promises, although some of the news was from a single source without expert opinions               
or without passing it through the journalist's critical filter. Examples include the April 27 news               
story about the promises made by PL candidate Valeriu Munteanu regarding the construction             
of a boulevard instead of the railway station in which the journalists did not include relevant                
background information (the fact that the railway station has been administered thus far by              
the Liberals who have invested public money, and now the party's candidate proposes             
relocation) and the April 24 item regarding Valeriu Munteanu's promises on changes to the              
Chisinau airport infrastructure in which the reporters did not ask what the Mayor of Chisinau               
may have in common with the managing of the airport, an object of national importance, and                
how he can intervene in this situation since the airport’s management has been given over to                
a private company for an extended period. 

In accordance with responsible journalism, a critical attitude of the reporter was observed             
only in some items. An example is the news on April 23 on the promises of Ion Ceban, the                   
PSRM candidate, when reporters reminded viewers that the government has already           
acquired software for 20 million lei that would help patients to do online scheduling with a                
doctor. 

During the monitoring period, the PSRM candidate was most often covered in the news (four               
items) while the rest of the candidates appeared in one or two items only. This can be                 
explained by the frequent public appearances of the Socialist candidate while his competitors             
rarely held press conferences or other events. Silvia Radu appeared in two neutral news              
items (about her candidacy and the appointment of an interim mayor) and in two others in a                 
negative context in news generated by events or statements made in public. Andrei Nastase              
PPDA/PAS/PLDM, Vasile Costiuc DA, Constantin Codreanu PUN, Valeriu Munteanu PL,          
Reghina Apostolova Shor Party and Victor Stratila PVEM were all covered in one news item               
each. Numerically, TV8 favored candidate Ion Ceban, but an analysis of content did not              

 



 

reveal a clear favoring of any candidate or a disadvantage to another. At the same time, it                 
should be noted that other candidates such as Maxim Braila PPRM, Alexandru Matu the              
Russo-Slavic Party, or Alexandru Rosco Our House Moldova Party made public           
appearances (press conferences), but they did not appear on TV8 news. 

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 

During the week, TV8 broadcast two controversial stories: one related to Valeriu Munteanu's             
allegations that Silvia Radu had accumulated signatures fraudulently via PDM by using            
administrative resources and the other related to the statements of the energy expert Sergiu              
Tofilat who announced that there would be a secret report by ANRE regarding irregularities              
discovered in 2013 at Union Fenosa Company that was administered by Silvia Radu. In both               
cases, the balance of sources was respected and the opinion of all relevant parties was               
sought. However, in the news about the ANRE report, Silvia Radu's reaction could have been               
more widely presented from her posts on Facebook. The editorial staff was limited to saying               
that Silvia Radu qualified the allegations as lies. 

Language and images 

The language was generally appropriate and neutral though in one case, a slightly positive              
nuance was noted: "After praising his achievements at City Hall ...​" (April 25). No image or                
montage manipulations were identified. 

 
PRO TV 

 
Involvement in the electoral campaign 
During the reporting period, in the main news bulletin at 20.00 PRO TV broadcast 19 relevant                
items all of which were in a special section, and one in which a candidate appeared as a                  
source in an ordinary news report (participation of Alexandru Rosco, Our House Moldova             
Party at the ceremony commemorating Vladimir Lenin). Of these, 10 items referred to             
electoral promises made by the candidates and 8 to the process of registering candidates, to               
other issues related to the election, or to a synthesis of the debates from the day before on                  
the "In Profunzime" talk show where no candidates had appeared but their representatives             
had. One story involved accusations against a candidate (Silvia Radu, independent           
candidate). 

Impartiality and objectivity/political partisanship 
In general, PRO TV covered most of the events organized by the candidates in which they                
detailed their political programs and made promises. In addition, the relevant subjects in             
which accusations were made against a candidate were not ignored. The editorial staff also              
produced news from their in-house talk show "In Profunzime." Most of the electoral news was               
characterized by a critical attitude towards the candidates. Even in the few items created              
from a single source, that is, just containing the promises of the candidates, the editorial staff                
critically addressed the statements of all politicians using either background information or            
verification questions thus demonstrating objective and balanced treatment of all candidates.           
Examples include "Valeriu Munteanu says that if he gets to be the mayor, he will make                
Chisinau City Hall a major shareholder in the airport and the concession contract will be               
canceled. Munteanu did not tell us why PL deputies, who have the right of legislative               
initiative, do not do this now, nor did they explain why it would help the mayor's office to take                   
care of the airport" (April 24); "Victor Stratila says he does not make PR on the problems of                  

 



 

the city as the other candidates do, but he will solve them. However, he did not say how"                  
(April 26). 

Most news items (four) were about Silvia Radu. One referred to the accusations against her,               
and the others were short items on the registration of her candidacy and naming an interim                
mayor. The TV station had short topics about most of the candidates who held public events                
during this period, inserting short theses about their statements or promises. Two of missing              
candidates were Andrei Nastase PPDA/PAS/PLDM and Alexandra Can PNL, who did not            
appear in any PRO TV news from April 20 to 27. Representatives of these two candidates,                
however, made short appearances on the April 27 news, and were in segments of “In               
Profunzime” broadcast the day before. 

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
It was difficult for press institutions to ensure balance in the news presenting each              
candidate's platform as these topics were often created from a single source. As a solution,               
PRO TV in some cases added background recalling at the end of the news on the platform                 
who the contenders were for mayor in the electoral race. Thus, the audience was indirectly               
told that not only had the candidate developed plans related to the capital, but also that there                 
were 11 more doing the same. This process was intended to ensure a minimal balance in                
generally positive news about candidates' promises. As for the news that involved charges,             
the editors asked for all relevant opinions (Silvia Radu and the irregularities that allegedly              
have been discovered at Union Fenosa). In addition, in the case of the news about the                
non-registration of candidate Andrei Munteanu PSP, the journalists presented all points of            
view. 

Language and images 
The language was consistent with this kind of press: neutral and unemotional. In one case,               
an appreciative nuance was detected: "At the same time, she boasted about the various              
distinctions she had received at that time ...​" (April 27, news on the accusations against Silvia                
Radu). No manipulation or attempts to distort reality were found in the images used. 

 
GENERAL CONCLUSIONS 
 
Based on the results of the monitoring from 20 to 27 April 2018, most of the media outlets did                   
not ensure pluralism of opinion to the necessary extent instead promoting the political             
agenda of some candidates in the new local elections on 20 May 2018. 

● Public TV station Moldova 1 was balanced giving access in the news to the majority               
of the candidates without favoring or disfavoring any in the elections. 

● National broadcasters Prime TV, Canal 2 and Publika TV all of which announced that              
they would not cover the campaign, broadcast many direct and indirect           
election-related items favoring the independent candidate Silvia Radu. At the same           
time, Publika TV disfavored the PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Nastase. 

● Jurnal TV impartially covered all the candidates who organized press events. At the             
same time, other electoral news disfavored independent candidate Silvia Radu and           
favored PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Nastase. 

● NTV Moldova and Accent TV heavily promoted the PSRM candidate Ion Ceban while             
at the same time disfavoring Silvia Radu independent, Andrei Nastase          
PPDA/PAS/PLDM, Valeriu Munteanu PL and Reghina Apostolova Shor Party. 

● RTR Moldova was slightly in favor of PSRM candidate Ion Ceban and Shor Party              
candidate Reghina Apostolova (according to the frequency of reporting). 

● Pro TV and TV 8 were balanced ensuring pluralism of opinion and diversity of              
sources without obviously favoring or disfavoring any candidate. 

 



 

 
APPENDIX 1 
 
Case study no. 1.​ Flawed electoral legislation, flawed implementation 

This case study analyzes the existing regulatory framework for media coverage of the             
electoral campaign for local elections on 20 May 2018 and the analysis of the contents of the                 
Editorial Policy Statements presented to the Audiovisual Coordinating Council (CCA) by the            
TV stations monitored (TV Moldova 1, TV Prime, TV Canal 2, NTV Moldova, Accent TV, RTR                
Moldova, Jurnal TV, ProTV and TV8). 
 
Regulatory framework 
 

Electoral code, Art. 70. ​The peculiarities of mass media coverage of elections 
(1) During the electoral period, the programs (...) which, in one way or another, target the                
electoral contestants and/or the candidates are to be broadcast (...) in compliance with the              
Regulation on the coverage of the electoral campaign in the mass media approved by the               
Central Electoral Commission (CEC) in the first 7 days of the electoral period. 
(2) Within the first 7 days from the approval of the Regulation on the coverage of the electoral                  
campaign in the mass media, each broadcaster submits to the Audiovisual Coordinating            
Council an Editorial Policy Statement for the electoral campaign, indicating the name of the              
owner/owners of the institution. Statements are published on the website of the Audiovisual             
Coordinating Council. Control over compliance with this obligation is exercised by the            
Audiovisual Coordinating Council ​ex officio according to the provisions of the Audiovisual            
Code of the Republic of Moldova. 
(3) In the electoral campaign for parliamentary elections in uninominal districts, general local             
elections and local referendums, local/regional broadcasters are obliged, and the national           
ones have the right, to organize electoral debates. 
(10) During the electoral period, any opinion polls on voters' political preferences can be              
made a subject only after prior notification of the Central Electoral Commission. The results              
of these polls may be published no later than 5 days before Election Day. On Election Day,                 
until the polling stations are closed, it is forbidden to advertise in mass media, including               
interviews with voters, about the number of votes casted for the electoral contestants during              
the day and their chances, including the exit-poll results. 
 
Audiovisual Code, Art. 40. ​Duties of the Audiovisual Coordinating Council  
Par. (1), letter c) adopts the concept of covering the electoral campaign for parliamentary              
elections, general local elections and republican referendums, reports to the Central Electoral            
Commission on monitoring the manner of covering the electoral campaign by the national             
broadcasters, according to the provisions of the Electoral Code. 
 

Concept regarding the coverage of the electoral campaign for the new local elections             
for the mayors in some localities on 20 May 2018 by Moldovan broadcasting             
institutions, ​adopted by CCA Decision no. 8/47 of 26 March 2018: 
 
p. 27. Local and regional radio broadcasters are obliged, and national ones have the right, to                
organize electoral debates. 
p. 37. During the electoral period, any opinion polls on voters' political preferences can be               
made only subject to prior notification to the Central Electoral Commission. The results of              
these surveys may be published no later than 5 days before Election Day, unless they are                

 



 

accompanied by the following information: the name of the organization that carried out the              
survey; the date or time frame of the survey and the method used; sample size and                
maximum margin of error; the survey partner and source of funding; proof of the CEC               
notification of the conduct of the electoral poll according to art. 64’ par. (10) of the Electoral                 
Code. In the case of exit polls, the Central Electoral Commission's decision on the conduct of                
this poll will be presented. 
 
Regulatory framework: findings 
 
The existing regulatory framework cannot ensure adequate coverage of the new local            
elections on 20 May 2018 because of the following. 

a. The electoral code in Art. 70 refers to parliamentary elections in uninominal districts,             
general local elections and local referendums, not to new local elections. 
b. The electoral code in Art. 70 states the obligation of mass media to cover elections in                
accordance with a regulation approved by the CEC. The CEC did not approve such a               
regulation for the new local elections of May 20, 2018, probably because the law does not                
state this expressly. 
c. The electoral code in Art. 70 par. (2) stipulates that each broadcaster must submit to               
the CCA an Editorial Policy Statement for the electoral campaign in which it indicates only               
the name of the owner/owners of the institution; the control over the fulfillment of this               
obligation is exercised by the CCA. It is rather too short for an Editorial Policy Statement in                 
elections to contain only the name of the owner. 
d. The Electoral Code does not make any reference to the Concept regarding the             
coverage of the electoral campaign, traditionally adopted by the CCA, in accordance with the              
Audiovisual Code. 
e. The Broadcasting Code states that the CCA adopt the concept regarding the            
coverage of the electoral campaign for parliamentary elections, general local elections and            
republican referendums, not for new local elections. At the same time, the Audiovisual Code              
does not expressly require broadcasters to comply with the provisions of the Concept. Given              
that the Electoral Code takes precedence in an election, the legal power of the provisions of                
the Concept approved by the CCA is not clear. 
f. The CEC, in relation to the proper coverage of elections by the media, has shown an                
indefensible attitude if we take into account that about 60–70% of the total number of radio                
and TV stations are concentrated in Chisinau and Balti municipalities. Therefore, the new             
local elections on 20 May 2018 in seven localities, including Chisinau and Balti, were not to                
be equated with the previous new local elections organized in localities where there is no               
newspaper, no radio or TV station. 
g. The concept approved by the CCA in p. 27 obliges local and regional broadcasters to               
organize electoral debates, but for the new local elections on 20 May 2018 the CCA,               
because it was not stated in the legislation, did not publish a list of local/regional               
broadcasters nor did it insist that those broadcasters, when they’re approving Editorial Policy             
Statements, may or may not organize electoral debates. 
h. The CCA, in relation to the proper coverage of elections by broadcasters, has             
demonstrated a cavalier attitude in both the implementation and adoption of the Concept and              
in the approval of the Editorial Policy Statements presented by the broadcasters. Thus, the              
concept in p.37 stipulates that any opinion polls on voters' political preferences may be              
conducted in accordance with Art. 64’, par. (10) of the Electoral Code. It must be mentioned                
that in the Election Code, Art. 64’ has been missing for months. This was revealed at a                 
seminar for radio broadcasters organized by the CCA on April 19 with the participation of               
several officials, including the CEC. However, neither the CCA, nor the CEC (who placed the               
Concept on their own site) corrected the mistake. The CCA in a public session              

 



 

“mechanically” approved the statements of the editorial policies of the broadcasters for the             
new local elections, even if most of the statements were written carelessly. It appears that               
the CCA approved the statements without reading them or confronting them with the legal              
rules and those of their own Concept. 
 

Editorial Policy Statements presented by the broadcasters monitored and approved by           
the CCA: findings 
 
TV Moldova 1: 
p.6.6.: "The electoral debates on TV 1 Moldova will be broadcast in sign language". The               
wording is ambiguous because it is not clear whether it is only in sign language or in that                  
language in addition to others?! 
p. 8.5.: "Electoral contestants who consider that their rights have been breached will have the               
right to reply under the conditions of Art. 64, par. (6) of the Electoral Code." This article has                  
four paragraphs and refers to something else. 
On April 5, 2018, the Observers Council adopted Decision no. 31 on the IPNA              
Teleradio-Moldova Company regarding publishing policy stating: 
"In accordance with the provisions of Art. 64–64' of the Electoral Code (...) The Observers               
Council decides to approve the IPNA Statement. The statement referring to an article missing              
from the republished Electoral Code was adopted with 9 votes, and the decision, signed by               
the president of the Observers Council Nicolae Spataru and by the chairperson of the public               
company Olga Bordeianu, was subsequently approved by the CCA. 

 
TV Prime (and TV Canal 2): 
"(...) Prime and Publika TV will not cover the electoral campaign (...) will not organize               
televised electoral debates for candidates and will not broadcast electoral advertising, both            
free of charge and paid." Legally, these two national TV stations have the right not to                
organize electoral debates and not to broadcast paid electoral advertising. In fact, the             
Electoral Code, Art. 70 (5) obliges only public broadcasters to give electoral candidates one              
minute per day free of charge as airtime for the placement of electoral advertising during               
parliamentary and presidential elections and republican referendums. Therefore, the law          
expressly addresses the debates and electoral advertising. The coverage of elections,           
however, is not limited to debates and electoral advertising. There are news broadcasts and              
newscasts in the grid of any news or general TV station. In addition, if the TV station,                 
whether local/regional or national, takes care of informing its viewers who are also voters,              
then they must also have the moral obligation, not just the legal one, to inform them.                
Ultimately, the public good in the form of the terrestrial frequencies used by the broadcasters,               
must bring public benefits. 
 
Canal 2 TV submitted an almost identical statement. 
 
NTV Moldova: 
From the request addressed to the CCA and CEC: "According to Art. 38, paragraph (8) of the                 
Electoral Code of the Republic of Moldova (...) We inform you of the following (...)."A               
clarification: to Art. 38 of the Electoral Code is titled "Ensuring the necessary means for               
conducting the elections" and contains 7 paragraphs; 
 
From the statement, p. 2: NTV Moldova TV station will cover the electoral campaign (...)               
according to the provisions (...) of the Law on the Press (...)"; 

 



 

From the Final Provisions of the Statement: "In accordance with the provisions of the              
Electoral Code Art. 64, 64' (...) NTV Moldova will ensure the monitoring of airtime (...)". 
 
Accent TV: 
p.2: "Accent TV" will cover the electoral campaign in the presidential elections under the              
conditions stipulated by Art. 47, 64 and 64' of the Electoral Code and Art. 7 of the Audiovisual                  
Code"; 
"According to Art. 38 par. (8) of the Electoral Code of the Republic of Moldova (...) We inform                  
you of the following (...)." Therefore, either non-existent articles or ones that are irrelevant for               
the purposes of the Statement have been invoked. 
 
RTR Moldova: 
Statement, p. 9: "Electoral contestants who consider their rights as breached will have the              
right to reply under the conditions of Art. 64, par. (6) of the Electoral Code." It is to be pointed                    
out that Article 64 of the Election Code titled "Totalization of the results of voting by the                 
constituency electoral council" refers to another subject and has 4 paragraphs; 
p. 10. "In the news programs (...) the events of the electoral campaign will be covered in                 
compliance with the provisions of Art. 47, 64 and 64' of the Electoral Code (...) " It is to be                    
noted that Art. 47 is titled "Collecting signatures for supporting candidates, including            
independent candidates, and for initiating a referendum," and Art. 64' does not exist.             
References to Art. 64' par. (10) have been made at p. 35 from the Statement as well. 
 
Jurnal TV: 
p.1.: “The TV station Jurnal TV will cover the electoral campaign (…) in accordance with the                
provisions of the Press Law (…)”. 
 
Pro TV: 
Statement – no objections. 
 
TV 8: 
Statement – no objections. 

 
Conclusions​: 

1. The national normative framework is insufficient and inefficient for ensuring adequate           
coverage of the new local elections, especially in the case of important localities such              
as Chisinau and Balti. 

2. The authorities responsible for providing adequate information to voters through the           
media (CEC and CCA) have demonstrated a cavalier attitude in drafting regulations            
regarding the coverage of the new local elections on 20 May 2018 by broadcasters. 

3. The CCA has demonstrated indifference, both in the implementation of the Concept            
regarding the coverage of the electoral campaign for new local elections and in the              
analysis and approval of the Editorial Policy Statements of the broadcasters for the             
new local elections of May 20, 2018. 

4. The Observers Council of the IPNA Teleradio-Moldova and the administration of the            
national public broadcaster have demonstrated a careless attitude in the          
implementation of the Editorial Policy Statement for the new local elections of 20 May              
2018. 

5. Eight out of 10 television stations monitored by civil society have admitted            
inaccuracies in their Editorial Policy Statements for the new local elections of May 20,              

 



 

2018, thus diminishing the importance of the document for adequate voter           
information. 

 
Recommendations​: 

1. The national regulatory framework and, first of all, the Electoral Code should be             
completed in such a way as to eliminate the ambiguities that are present at the               
moment. 

2. The CEC, in cases similar to those for the new local elections on May 20, 2018,                
should adopt clear playing rules for covering the election by the media. 

3. The CCA should treat with responsibility both the legal provisions regarding the            
coverage of the elections by broadcasters as well as the editorial policies of the              
broadcasters in election campaigns. 

4. The Observers Council of the IPNA and the administration of the national public             
broadcaster should implement and adopt Editorial Policy Statements that could          
become a reference for other broadcasters. 

5. Broadcasters should abandon cavalier attitudes in drafting Editorial Policy Statements          
for elections, instead demonstrating care, openness, predictability and respect for          
voters. 

 


