
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Media Monitoring in the Campaign for New Local Elections on 20 

May 2018 

 

Report no. 4  

12–19 May 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This report is part of the project "Media in Support for Democracy, Inclusion and 

Accountability in Moldova" (MEDIA-M), funded by the United States Agency for International 

Development (USAID) and implemented by Internews in Moldova, aimed at promoting the 

development of independent and professional media and at creating a media sector that is more 

resilient to political and economic pressure. The content of this material is the responsibility of 

the Independent Journalism Center and does not necessarily reflect the views of USAID or of 

the United States government.   



            

2 
 

1. General data  
 
Purpose and objectives of the project: Monitor and inform the public about media behavior 
during the election campaign and the access of the candidates to the media. The aim of 
monitoring is to analyze reporting trends that may affect the performance of media outlets and 
compromise their ability to provide accurate, unbiased and pluralistic information to the public.  
 
Monitoring period: 20 April–19 May 2018 
 
Criteria for selecting the media outlets to be monitored:  
 

• audience/impact—national, regional; 
• media type—audiovisual; 
• form of ownership—public, private; 
• broadcasting language—Romanian, Russian. 

 
Media outlets and programs monitored: 
 

 Moldova 1 at 19:00:  public TV station, national coverage, broadcasts in Romanian and 
Russian; 

 Prime TV at 19:00: private TV station, national coverage, broadcasts in Romanian and 
Russian;  

 Canal 2 at 19:00: private TV station, national coverage, broadcasts in Romanian;  

 Publika TV online version: private TV station, national coverage, broadcasts in 
Romanian and Russian;  

 Jurnal TV at 19.00: private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian;  

 NTV Moldova at 19.00: private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian 
and Russian;  

 RTR Moldova at 19.30: private TV station, regional coverage, broadcasts in Russian 
and Romanian;  

 TV 8 at 19.00: private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian and 
Russian;  

 Pro TV at 20.00: private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian;  

 Accent TV at 20.00: private TV station, regional coverage; broadcasts in Romanian and 
Russian. 

 
2. Methodological framework  
 
The full content of the main daily newscasts on each TV station was monitored, and any items 
with a direct or an indirect electoral character were analyzed by content and context to 
determine whether they were favorable or unfavorable to a party or political entity. In addition, 
the items were analyzed according to the following criteria.  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship. According to the Journalist's Code of 
Ethics, news must be impartial and objective and not favor certain parties/groups/persons to 
the detriment of others. The presence of discriminatory elements in reports and news items is 
a primary criterion for subjective reporting. News screening and a minimal analysis of 
background and context also contribute to presenting the interests of certain actors and not of 
the public at large. 
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion. In order to be fair and balanced, 
news items must present the perspectives of all parties concerned, especially when it comes 
to controversial subjects, and must treat opponents equally. In addition, the media must 



            

3 
 

provide access to a variety of opinions to help viewers create their own opinions about what 
has happened. 
 
Language and images used. Deliberate exaggerations and obscene language such as 
pejoratives or labeling as well as images manipulated so that certain parties appear in a 
negative light raise serious questions about compliance with ethical and professional 
standards. The ethical behavior of journalists is most often questioned when images display 
aspects that do not correspond to reality, when they are simulated, and also when news stories 
are illustrated with images unrelated to the text.  
 
Acronyms used in the report: 

 
Action and Solidarity Party – PAS 
Dignity and Truth Party – PPDA 
Democratic Party – PD 
Democracy At Home Party – DA 
Liberal Democratic Party of Moldova – PLDM 
Liberal Party of Moldova – PL 
Our Party – PN 
National Liberal Party – PNL 
People’s Party – PP 
Russian Slavic Party – PRS 
Socialists Party of Moldova – PSRM 
Progressive Society Party – PSP 
National Unity Party – PUN 

 
3. Monitoring data 

 
 

Moldova 1 

Involvement in the election campaign 

Between 12 and 19 May, public TV station Moldova 1 continued actively covering election 
items. In the eight newscasts reviewed, Moldova 1 had 34 items with direct and indirect 
electoral content. Most of them presented the statements of candidates made either in press 
conferences or in meetings with the electorate or via posts on social media. The public station 
also included items about the electoral process in its newscasts: printing ballots; manner of 
verifying the correctness of electoral lists; Court of Appeals judgment upholding the judgment 
of the court of first instance to exclude Șor Party candidate Reghina Apostolova from the 
elections; civil society and BCC monitoring reports on Moldova 1’s behavior during the 
campaign; opinion surveys, and others. Most of the items concerned the campaign for Mayor 
of Chișinău, but there was also one on a candidate’s campaign for Bălți mayor.  

Impartiality and objectivity/political partisanship 

Of the 33 items with direct electoral content, the majority presented information impartially and 
without deviations from ethical norms. Facts were separated from opinions; most of the time 
only candidates’ statements were included in the news.  

Most of the items presented the promises of the candidates who had identified problems in 
Chișinău and had devised solutions for them. In total, the largest number of direct appearances 
was enjoyed by Ion Ceban PSRM (six), Silvia Radu independent (five), followed by Valeriu 
Munteanu PL (four), Andrei Năstase PPDA/PAS/PLDM (three), and Constantin Codreanu PUN 
(three). This TV station also broadcast direct appearances by Alexandra Can PNL (one item) 
and Maxim Brăila People’s Party (one item). Of Bălți candidates, only Pavel Verejan from the 
Șor Party had one direct appearance.  



            

4 
 

The other four candidates running for Chișinău mayor who did not appear in newscasts did, 
however, make public appearances either in debates (including those organized by the public 
broadcaster) or on social media. For example, on 15 May, Vasile Costiuc DA posted an 
allegation on social media that the media had boycotted him; the public station ignored that 
post. In contrast, Moldova 1 did report on posts by Silvia Radu and Ion Ceban several times 
and also covered their campaign events in nearly daily appearances in its newscasts. This 
indicates a preferential treatment for some candidates and a failure to provide equal access to 
all.  Moldova 1 did not, however, include the item about the campaign monitoring report of 
Promo-Lex in its newscast on 18 May that referred to infringements by some candidates, 
including Silvia Radu and Ion Ceban. 

For Valeriu Munteanu PL, most of items in which he had direct appearances included 
allegations against other candidates with only one item focusing on his platform. Similarly for 
Constantin Codreanu PUN, the items either contained allegations against  other candidates or 
were replies to allegations against him, with only one item presenting actions from his platform.  

Most of the direct appearances in a positive context (6) were enjoyed by Ion Ceban PSRM; he 
was also mentioned in three items in neutral, negative and positive contexts. Silvia Radu had 
five appearances in a positive context and was mentioned once in a neutral and once in a 
positive  context. Valeriu Munteanu was mentioned three times neutrally and once positively; 
Andrei Năstase three times positively but also in neutral and negative contexts; Constantin 
Codreanu neutrally (two) and positively (one), and Maxim Brăila and Alexandra Can in one 
direct appearance each in positive contexts.  

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 

Moldova 1 provided air space to 7 of the 11 candidates for Chișinău mayor and to 1 of the 8 
candidates for Bălți mayor. Generally, the news aired included the opinion of just one source 
(usually the candidate) without background information when it was necessary. Other sources 
included representatives of the Central Election Commission (CEC), of constituency election 
councils, of PDM, or of civil society.  

During the monitoring period, the public TV station broadcast five controversial news items 
containing direct allegations against some candidates. In four of the five, Moldova 1 included 
the opinions of both parties involved thus balancing the information. The only item lacking 
balance was the one on 14 May in which Valeriu Munteanu PL accused Ion Ceban PSRM, 
Silvia Radu independent, and Andrei Năstase PPDA/PAS/PLDM of having weak platforms with 
only Ion Ceban’s reply included in the item. The reporter noted that Silvia Radu and Andrei 
Năstase had not commented on the allegations, but it was not clear if the reporter had 
approached them directly and they had refused to comment or if they simply had not made 
public statements on this subject.  

Language and videos 

From 12 to 19 May, no discriminatory language or videos that could have distorted reality and 
created doubt about the observance of ethics and professional standards were registered on 
Moldova 1. 

Prime TV  
 
Involvement in the election campaign  
 
On 5 April, General Media Grup Corp. S.R.L., holder of the broadcast license for station Prime 
TV, notified the Broadcast Coordinating Council (BCC) that the station, “…will not cover the 
campaign for the new location election of mayors in some localities on 20 May 2018.” In its 
statement registered by the BCC on 6 April, the broadcaster also announced that it would not 
organize campaign debates and would not broadcast free or paid election publicity.  
 



            

5 
 

Between 12 and 19 May 2018, Prime TV nevertheless broadcast 24 items with direct or indirect 
electoral content in its daily newscast “First News” (“Primele știri ”) at 21.00. Only the newscast 
on 13 May did not contain news relevant to this monitoring period. The news items broadcast 
mainly concerned the campaign activities of independent candidate Silvia Radu and some 
business operators’ support for her campaign “Do something good for Chișinău.” Prime TV 
aired many items about public works in the city funded from the municipal budget, and in most 
cases the reporters mentioned that they were actions started by Silvia Radu when she was 
acting mayor. In addition, the station selectively covered some allegations launched by the 
other candidates, the results of opinion surveys, the exclusion of Șor Party candidate Reghina 
Apostolova from the election, the work schedule of the Public Services Agency on the day of 
elections and on the day before, interviews with first voters, and also items that put Silvia 
Radu’s main opponents in a bad light. Most of the news items with electoral content were 
similar to those on Canal 2 with just minor differences in the wording. Prime TV also broadcast 
the interviews given by various protagonists to Publika TV and Canal 3.  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship  
 
Despite its decision not to cover the election campaign, Prime TV covered it actively but 
selectively with only some campaign activities—mainly events that promoted directly or 
indirectly independent candidate Silvia Radu or those that discredited her opponents and those 
of the Democratic Party. The nine reports that concerned Silvia Radu presented her exclusively 
in a positive context with information about her personal involvement in various activities, her 
advantages over the other candidates and the support people give her. In the report, 
suggestively entitled “Flowers for Silvia Radu” (12 May) about the planting of flowers in the city 
center, the reporter emphasized the candidate’s personal involvement: “The independent 
candidate for capital mayor Silvia Radu together with her daughter Nicoleta gave a hand to the 
volunteers who planted the flowers.”  In addition, various sources interviewed praised her. One 
said, “We are admiring this amazing beauty as well as Mrs. Silvia working, " and another said, 
“She delivers, she proves through her actions rather than words and billboards that cost. Better 
a flower, a tree, or to do something else beautiful for Chișinău residents.”  
 
Other newscasts also included a least one and often two or three reports containing exclusively 
positive assessments by citizens of Ms Radu. On15 May the item  “Culture House in Tohatin 
endowed with air conditioners by business operator who supports Silvia Radu’s campaign ‘Do 
something good for Chişinău’” was broadcast, and on 16 May “Playground on Alba Iulia Street 
arranged by business operator who supports Silvia Radu’s campaign” and  “Traffic signs in 
Valea Morilor Park” mentioned that the order to carry out this work had been signed by Silvia 
Radu when she was acting mayor. In the two items aired on 17 May “Streets under repair in 
many neighborhoods, they say the municipality has allocated 85 million lei for repairs this year” 
and in “Installation of lights on Petricani Street,” the reporter noted that the municipality had 
paid 600,000 lei as a result of the last order issued by Silvia Radu as acting mayor and that 
she had visited the place as a  citizen to convince herself that the lights were working. On 18 
May, three items were broadcast: 1) Silvia Radu’s statements on the last day of campaigning 
(she was the only candidate so covered) included the candidate’s achievements and intentions 
in detail, 2) A business operator arranged a volleyball field as part of  her campaign “Do 
something good for Chişinău!” that included the interview given by the businessman to Publika 
TV after which the reporter recalled other achievements of  this campaign showing Silvia Radu 
and her daughter planting flowers in the background; and  3) the report about the electric bus 
trial run in the capital which mentioned that the bus came to Chișinău after negotiations by 
Silvia Radu with the Belarusian President Alexandr Lukașenko.  
 
All these items were covered by reporters in a praiseworthy tone which proves the biased 
character of the reports.  
 



            

6 
 

In contrast, the items that concerned some of Silvia Radu’s opponents in the elections 
contained information presenting them in a negative light, mocking them, and in some cases 
distorting information clearly aiming to discredit them. PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei 
Năstase was covered nearly as many times as Silvia Radu with eight direct mentions. Each 
time, however, he was presented in a negative context. The station’s reporters and anchors 
included their own opinions and labeled the candidate, deliberately distorting some data and 
information in order to discredit him. For example, the newscast on 15 May included a biased 
item referring to Năstase’s statements about being harassed by media controlled by the parties 
in power. “He feels harassed” started with the statement, “Living large, owning 11 houses, 
leader of a political party and former candidate for president but feeling harassed in the 
Republic of Moldova,” followed by statements about his family and especially about his assets 
without saying anything about the basis for his declarations on media harassment. Prime TV 
insisted that the politician owned 11 houses, although the structures in question are shown in 
his declaration as auxiliary constructions, not residential houses. In its newscasts on 16 and 
17 May, Prime TV aired two additional items lacking balance and aiming to discredit Andrei 
Năstase based on a story published by the portal Deschide.md about the legality of the 
privatization of the current premises of the Dignity and Truth Party by Vasile Năstase, the 
candidate’s brother. The items speculated that an illegal act had been committed with the 
involvement of Vasile Năstase and some former staff of Chișinău City Hall during privatization. 
In its newscast on 18 May, the station aired another report that presented Năstase in a context 
discrediting him. This was the act by Vadim Ungureanu of setting up a statue similar to the 
“Manneken Pis” in Brussels across the street from Chișinău City Hall but with Andrei Năstase’s 
face to draw attention to the lack of public toilets in Chișinău. The report on this action also 
presented the image from a previous protest in Chișinău with Năstase’s “wet pants.” 
 
The other candidates were featured more rarely by Prime TV. Șor Party candidate Reghina 
Apostolova, who was excluded from the elections, was presented more in a negative context 
in a detailed report from the Court of Appeals (14 May). PL candidate Valeriu Munteanu was 
also covered once (15 May) in the context of the allegations he made that Andrei Năstase did 
not want to participate in the debates with him “out of fear” and that his platform was anti-
European. At the end of the report, the station noted that according to the election surveys, 
neither Năstase nor Munteanu would accede to the second tour. Two items concerned Nicolai 
Grigorișin, the candidate for Bălți mayor from Our Party, in a negative context. On 14 May, the 
report “Meeting with a scandal” on the anti-crisis cell meeting on the problems in Bălți with the 
disposal of garbage made many allegations against city hall whose leadership is provided 
namely by representatives of Our Party, and an item aired on 17 May reported on the 
declaration from Moscow by Renato Usatîi, the party’s leader, in which he announced that he 
would not be a candidate from the diaspora in the upcoming parliamentary elections because 
the law now required candidates to appear personally for registration. Prime TV suggested that 
he was hiding from the Moldovan judiciary.  
 
Two of the news items on Prime TV reported on opinion surveys publicized during this period; 
each presented Silvia Radu as the campaign favorite, even though only one of the surveys 
actually showed that she was. On 14 May, one report presented two surveys: one conducted 
by Intellect Group showing that in the first round  independent candidate Silvia Radu would get 
31% and PSRM candidate Ion Ceban would get 22.8%; and the other by Public Opinion 
Barometer (POB) that showed that Ceban would get 30% and Silvia Radu would get 23%. 
Nonetheless, the essence of the report was that Silvia Radu was the favorite and the reporter 
said only, “POB confirmed that Silvia Radu and Ion Ceban would contest the second round,” 
without noting the big discrepancy between the two surveys. Director of Intellect Group Ian 
Lisnievski was presented in the report only to analyze the strengths of Silvia Radu and the 
weaknesses of Andrei Năstase who ranked third in this survey. The station came back to these 
surveys in its newscast on the following day in the editorial program “De facto” of Valeriu 
Frumusachi which was included in the newscast. The anchor analyzed the survey results in a 
very biased and unbalanced manner, presenting the candidates in a partisan way, e.g., that 



            

7 
 

Silvia Radu’s rating was due to her non-involvement in political shows and that the PPDA 
candidate would score below expectations: “Although unleashing all his weapons in the battle 
and making use of great fanfare, Andrei Năstase will collect less than 18% of the votes, way 
too little for the self-declared savior of the nation or the nation’s Prince Charming, as his fans 
have nicknamed him.” About PSRM candidate Ion Ceban, the anchor said that he had a 
controversial and sometimes hysterical approach and at the end recalled a saying attributed 
to Aesop: “The smaller the mind, the greater the arrogance,” clearly alluding first of all to Andrei 
Năstase. The inclusion of editorial comment with subjective and manipulative reviews as a 
rubric in its main newscast underscores Prime TV’s wish to highlight the biased electoral 
messages it has conveyed during this election campaign.  
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion  
 
Most of the items monitored presented just one viewpoint on the subject tackled; pluralism of 
opinion was not secured as the items often were drawn just from one source. In addition, in 
the six controversial items the right to reply was either not broadcast or was simulated with 
replies that did not specifically refer to the allegations. The item on 12 May on the crisis on the 
disposal of garbage in Bălți made allegations against city hall and municipal services, 
presented indignant citizens and doctors warning about the dangers of epidemics, and showed 
images of overflowing garbage bins taken from TVN Bălţi but did not present the positions of 
the municipal authorities/services to explain the reasons for the situation. On 15 May, the 
station presented the statement of the Democratic Party saying that PSRM and PL, “…do not 
have the moral right ever to claim to rule again,” but the replies of these two parties were 
missing. The same newscast failed to present the opinion/position of PPDA/PAS/PLDM 
candidate Andrei Năstase about the allegations launched by Valeriu Munteanu PL that 
Năstase’s platform was anti-European. The same was true of the report on his assets.  
 
Language and videos  
 
During the reporting period, the items aired on Prime TV contained inappropriate language 
about certain candidates including labeling and offensive expressions and images. The 
editorial program “De facto” incorporated into the newscast on 15 May labeled Andrei Năstase 
as, “the self-declared savior of the nation or the nation’s Prince Charming as his fans have 
nicknamed him,” and said that he was arrogant and alleged that he had resorted to,  “furious 
attacks, sometimes indecent ones, against unionists.” The same part of the newscast about 
Ion Ceban alleged that he ‘”sometimes” had ”a hysterical” image.  In regard to candidate Andrei 
Năstase, the station selected images that put him in a negative light or ridiculed him (15 May 
the report “Feeling harassed” about the candidate’s assets; 18 May the report about Vadim 
Ungureanu’s action). 
 
Canal 2  
 
Involvement in the election campaign  
 
Telestar Media S.R.L., the holder of the broadcast license for Canal 2, notified the BCC that 
the station, “…will not cover the campaign for the new local elections of mayors in some 
localities on 20 May 2018.” In the statement registered on 6 April by BCC, this broadcaster 
also announced that it would not organize debates and would not broadcast free or paid 
election publicity.  
 
According to the monitoring data, from 12 to 19 May Canal 2 broadcast 20 items directly or 
indirectly concerning the election campaign in its main newscast “Reporter” at 19.00. Most 
referred to events involving independent candidate for mayor Silvia Radu and promoted her 
directly or indirectly. The station also reported the final exclusion of Șor Party candidate 
Reghina Apostolova from the elections and the results of the opinion surveys published during 



            

8 
 

this period, and also aired items presenting the other candidates, mainly PPDA/PAS/PLDM 
candidate Andrei Năstase, in a negative context.  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship  
 
The election items aired on Canal 2 were the same as those on Prime TV—some almost 
identical—with just minor differences in structure and wording. The reports also used 
interviews given by various protagonists to Prime TV, Publika TV, and Canal 3 from an angle 
similar to that on Prime TV highlighting the achievements of Silvia Radu. In total, Silvia Radu 
was concerned directly or indirectly in 11 of the 20 relevant items broadcast by Canal 2, 7 of 
which promoted her directly. Such items included the report on 12 May entitled “Central Park 
takes color” about planting flowers as part of the campaign “Do something good for Chişinău" 
with the same positive assessments of Silvia Radu as those on Prime TV, including the 
statements of a city resident: “We are admiring this amazing beauty as well as Mrs. Silvia 
working,” and “She delivers more, she proves through actions rather than words and billboards 
that cost.” ; On 15 May the station broadcast a report on equipping the Culture House of 
Tohatin with air-conditioners by a business operator supporting Silvia Radu’s campaign, and 
on 16 May a report on the traffic signs in Valea Morilor Park mentioned that the order for 
carrying out this work had been signed by Silvia Radu, independent candidate. One of the 
sources interviewed by Canal 3 stated: “Good job, Silvia Radu, she gets an A.” The item 
entitled “More and more people support the campaign launched by Silvia Radu” reported on 
the playground on Alba Iulia Street arranged by a business operator who supported Silvia 
Radu’s campaign. On 18 May, the news was about a business operator who had arranged a 
volleyball court in Ciocana District in support of the campaign “Do something good for 
Chişinău”; the item also included details about additional actions under this campaign and 
images of Silvia Radu and her daughter planting flowers.  
 
The second candidate in terms of visibility on Canal 2 was Andrei Năstase, the 
PPDA/PAS/PLDM candidate. He was concerned in a total of six items but in a negative context 
in all of them.  They included the one on 14 May on the opinion surveys produced by Intellect 
Group and the POB highlighting that Silvia Radu would compete in the second round and 
Andrei Năstase would not underlining his “weaknesses.” On 15 May two items were aired: a 
report about Andrei Năstase’s assets with a biased interpretation of some data and figures, 
and an item from which one gets the impression that Andrei Năstase refused to participate in 
the debates next to Valeriu Munteanu because he is afraid of his platform. On 16 May the item, 
“Andrei Năstase and Jurnal TV harass Silvia Radu” was broadcast, and on 18 May the station 
aored a report about Vadim Ungureanu’s action and the statue in the “Manneken Pis” genre 
with videos with Năstase’s wet pants.  
 
The other candidates were either ignored or covered much more infrequently.  Valeriu 
Munteanu PL was mentioned twice, once in a rather neutral context (when launching 
allegations against Năstase on 15 May) and once in a negative context (PDM’s statement that 
PL and PSRM did not have the moral right to lead Chișinău on 15 May). Ion Ceban, PSRM 
was referred to twice in a negative context in “Radu, before Ceban” about opinion survey 
results on 14 May and the PDM statement that PL and PSRM did not have the moral right to 
lead Chișinău on15 May. Reghina Apostolova of the  Șor Party was featured negatively in most 
cases in news items about her final removal from the elections (14 May). Our Party candidate 
for Bălți mayor Nicolai Grigorișin was indirectly concerned in three items, all of them in a 
negative context (the garbage crisis in Bălți on 12 May and 16 May and the comments on 
Renato Usatîi’s declaration that he would not be able to run on behalf of the diaspora in the 
2018 parliamentary elections). 
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion  
 



            

9 
 

As on Prime TV, most of the items with electoral content on Canal 2 did not secure a pluralism 
of opinion. In addition, the six relevant controversial items failed to include the replies of those 
accused or criticized.  For example, on 12 and 16 May the reports on the garbage crisis in Bălți 
did not include the positions of the municipal authorities/services who could explain the 
reasons for it. On 15 May the assertion of the Democratic Party that PSRM and PL, “Do not 
have the moral right to claim to rule ever again” did not include the replies of these parties and 
the opinion/position of PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase was missing in the report 
about Valeriu Munteanu’s allegations against him as well as in the report on his assets.  
 
The station also failed to present the reactions of the candidates to the results of the opinion 
surveys presented in the newscast on 14 May.  
 
Language and videos  
 
Canal 2 selected videos that put PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase in a negative 
light and ridiculed him (15 May report about his assets; 18 May report about Vadim 
Ungureanu’ action). In addition, Canal 2 resorted to labeling in an item concerning him on 16 
May (Silvia Radu as victim of harassment by Andrei Năstase and TV station Jurnal TV, 
owned by the “fugitive criminal Victor Țopa who is Andrei Năstase’s godfather.” 
 
Publika TV 

Involvement in the election campaign 

On 5 April 2018, General Media Grup Corp. S.R.L., holder of the broadcast license for Publika 
TV, notified the BCC that the station, “…would not cover the campaign for the new local 
elections for mayors in some localities on 20 May 2018.” In the statement registered on 6 April 
by the BCC, this broadcaster also announced that it would not organize debates and would 
not broadcast free or paid election publicity. 

From 12 to 19 May, however, this private station with national coverage broadcast 30 items 
with electoral content. They referred to the campaign activities of independent candidate Silvia 
Radu (12), allegations against PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase (12), the results 
of the opinion surveys presented during this period, the final decision to remove the Șor Party 
candidate Reghina Apostolova from the elections, PDM’s call to the electorate, and general 
information about the election process.  

Impartiality and objectivity/political partisanship 

Publika TV observed the principle of impartiality and objectivity only when presenting general 
information about the election process (two items broadcast on 18 May and two on 19 May). 
The station failed to follow this principle when reporting on all its election-related items. 
Independent candidate Silvia Radu was clearly favored in all her items while PPDA/PAS/PLDM 
candidate Andrei Năstase was obviously disfavored in all his. Two candidates for mayor of 
Chișinău (Ion Ceban PSRM and Valeriu Munteanu PL) and two for mayor of Bălți (Alexandr 
Usatâi PSRM and Nicolai Grigorișin PN) were mentioned in neutral contexts though Ion Ceban 
was somewhat disfavored in the story about the opinion polls published during the monitoring 
period as was Valeriu Munteanu  in an item related to his assets and his chances of winning 
the mayor’s office. The station reported that Silvia Radu, “planted a flower bed in Ștefan cel 
Mare și Sfânt Park” with the help of a business operator after “…many consecutive years in 
which public money had not been spent on such actions” (12 May) and “…would get most of 
the votes in the local elections” (14 May). In addition, “persons living on Haltei Street have 
started to be employed,” and that “the idea came from Silvia Radu when she was holding the 
office of capital acting mayor” (14 May). Also thanks to the, “…campaign launched by the 
independent candidate Silvia Radu, air-conditioners have been installed in the Culture House 
in the Village of Tohatin” (15 May), “a children’s playground has been arranged in the district 
of Buiucani,” another one was “refurbished on Silvia Radu’s call” (16 May) and “a sports field 



            

10 
 

will be arranged in the District of Ciocana” (18 May). Publika TV further stated in an item 
broadcast on 18 May that, “Silvia Radu is the only candidate for mayor who has not promoted 
herself through banners but through concrete things done for the city.” In total, Silvia Radu was 
favored in 12 positive items.  

On the other hand, the PPDA/PAS/PLDM candidate appeared in only negative contexts and 
was disfavored by the 12 news items that concerned him. For example, the item about the 
opinion survey data quotes the director of the company that conducted the study as follows: 
“Among (Andrei Năstase’s) weaknesses we may note the fact that he has not succeeded in 
getting the support of the right-wing electorate, and more specifically, of the unionist party; his 
second weakness is that he launched himself in the elections without consulting with his 
coalition party PAS” (14 May). Beyond partiality, it is not clear how such conclusions were 
drawn, and the director does not attest that these statements were made by citizens surveyed. 
The same item said, “Valeriu Munteanu and Andrei Năstase are the candidates people trust 
the least.”  

Lack of impartiality and denigrating Andrei Năstase’s are obvious in other items as well. An 
item broadcast on 15 May starts,“Andrei Năstase complains that he feels harassed in Moldova 
although he has 11 houses, a political party, and protests all day long.” On 16 May, the station 
broadcast an item stating, “Năstase declares that he will fight against Chișinău mafia but first 
made sure to illegally take over the building housing his party. Andrei Năstase’s campaign 
declarations may cost him a lot. PPDA may be left without premises while his brother Vasile 
Năstase may be criminally investigated. At least this is what we derive from the statements 
made by the PPDA candidate. Năstase promised to hold liable all the persons who had taken 
over public buildings by fraud...” Furthermore, on 18 May this TV station broadcast an item 
entitled “Andrei Năstase humiliates his own mother. He obliged her to come to Chișinău to 
participate in his launch in the campaign.” The same  tone is also used in the content of the 
news item: “He introduces himself as a dignified and honest person and says that he loves his 
mother very much. But in reality…he continues humiliating the one who brought him into this 
world”... On the same day, Publika TV broadcast videos accompanied by the following text: 
“Novel protest with Andrei Năstase in the capital center. Embarrassing circumstances in which 
passersby saw the PPDA leader.”  This item was about a statue of the type of “Manneken Pis” 
in Brussels with Andrei Năstase’s face. Năstase and Valeriu Munteanu were also the subjects 
of the item “Andrei Năstase’s and Valeriu Munteanu’s impressive assets: thousands of euros, 
expensive houses, and land plots,” broadcast on 18 May based on stories in other media. 
Andrei Năstase is called “the godson of the convicted criminal oligarch Victor Țopa.” 

In addition, violations of objectivity were obvious when Publika TV presented opinion survey 
data. Only vaguely referring to the fact that this was a poll with an error margin that presented 
trends and not facts, the station announced in an item aired on 14 May that “Radu and Ceban 
WILL go to the second round,” adding that Silvia Radu “is favored because she decided to not 
participate in political shows.” Then in the same context it added, “POB confirms that Silvia 
Radu and Ion Ceban WILL BE the ones TO CONTEST the second round. Andrei Năstase 
ranks a distant third.” With regard to trust by city residents, Publika TV announced that Silvia 
Radu was in front again with, “AS MANY AS 38% of residents” trusting her “distantly followed 
by Socialist Ion Ceban.” The station presented the survey data on the elections in Bălți in the 
same manner stating, “The mayor will be elected after the second round when Nicolai 
Grigorișin (PN) WILL DUEL with Alexandr Usatâi (PSRM).”        

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 

Pluralism was missing in most of the items broadcast on Publika TV. Taking into account that 
the station had announced it would not cover the campaign but has been doing so anyway, 
one notes the absence of the voices of most of the candidates; instead the station covers only 
a few of them and does so  in completely opposite contexts. Of the nine controversial items 
broadcast during the reference period, three presented the opinions of all the parties 
concerned, though one, “avoided  replying as usual” (17 May item about the value of the PPDA 



            

11 
 

premises). In the other items (“Valeriu Munteanu turns Andrei Năstase to dust” 14 May; “Andrei 
Năstase complains about being harassed in Moldova, although he has 11 houses, a political 
party, and protests all day long” 15 May; “Năstase states he will fight against Chișinău mafia 
but first made sure to illegally take over the building that houses his party” 16 May; “Andrei 
Năstase humiliates his own mother” 18 May; “Andrei Năstase’s and Valeriu Munteanu’s 
impressive assets” 18 May), the opinions of those concerned were not presented.  

Language and videos  

The language used in the election items broadcast by Publika TV was tendentious and biased, 
as the station used labeling for PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase or his 
environment (“godson of the convicted criminal oligarch” 18 May “oligarchs Victor and Viorel 
Țopa, convicted in Moldova” 15 May), allegations against him (“the value of the PPDA 
premises is four times higher than what Năstase said” 17 May; and mocked him (“Năstase, in 
an idea crisis” 17 May; “He obliged the old woman to come early in the morning to the capital... 
to take pictures with her” 18 May; “even if some write that Năstase drives a Porsche for fun, 
he did not find a car to bring the old woman to the city” 18 May). Videos, although not faked, 
were selected in such a way as to favor one candidate and disfavor another.  

 
RTR Moldova 
 
Involvement in the election campaign 
 
Private station RTR Moldova broadcast 29 news items with direct or indirect electoral content, 
actively covering the election during the reporting period. A great deal of the news concerned 
polls, candidates’ platforms, allegations launched by some against others, CEC activities, and 
the Court of Appeals decision to exclude Reghina Apostolova, Șor Party, from the campaign. 
At the same time, RTR Moldova also broadcast items with an indirect electoral content that 
favored some candidates such as those about Ilan Șor, Orhei Mayor, in the context of Orhei 
success stories; items about the PSRM decision to sue those responsible for demolishing the 
Trade Union Palace in Chișinău; and items about the disastrous situation of the streets in 
Chișinău.  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship 

The vast majority of the election items were presented neutrally, inserting candidates’ 
statements without highlighting the reporter’s bias or opinion on the subject or of protagonists. 
Several items with indirect electoral content did, however, have somewhat biased tones, 
containing information selected to convey a particular message to the electorate. On 17 May 
the station broadcast an item about the E-Primăria (E-mayor’s office) software, implemented 
on the initiative of Orhei Mayor Ilan Șor which, “…secures transparency in the officers’ work 
and makes their work less bureaucratic.” Other stations included this report under the rubric 
“Publicity,” but RTR Moldova included it in its newscast. The item largely presents the benefits 
of the software for processing requests and petitions, subtly passing on the message that such 
things are possible in the city where Ilan Șor is mayor. A relatively similar item was also 
broadcast on 18 May about the “Your yard” action in Orhei with citizens included in Vox praising 
Ilan Șor. This could have influenced the electorate, especially taking into account that the Orhei 
mayor appeared in all the press conferences and publicity billboards next to Pavel Verejan, 
the party’s candidate for Bălți mayor.  
 
The only item in which one noted a mix of facts with opinions referred to a conference in which 
Ion Ceban, PSRM, summed up his election campaign on 18 May. “He not only knows which 
projects must be implemented to improve the situation in the city but also realizes precisely 
where to take the money to implement his campaign promises. This is Ion Ceban, the PSRM 



            

12 
 

candidate,” the anchor stated without making reference to a source which gives the impression 
that it was the anchor’s assessment of the candidate.  
 
RTR Moldova covered the activities of 9 of the 11 candidates for Chișinău mayor and of 1 
candidate for Bălți mayor. Ion Ceban, PSRM, enjoyed the most appearances in a positive 
context (six items). He was also favored by an item with indirect electoral content about the 
announcement made by a PSRM member about filing a complaint with the General 
Prosecutor’s Office on the liability of those who had demolished the Trade Union Palace.  
  
Silvia Radu, independent candidate, made two appearances: one in a news item and one live 
in the RTR Moldova studio as a guest on the program “Week’s News” (“Vesti Nedeli”) on 12 
May in a rather neutral context. An indirect item that could have disfavored her was the one 
about the disastrous repair of streets in the capital on 15 May. Andrei Năstase, 
PPDA/PAS/PLDM, made three appearances in a positive context in the news about his 
campaign events; Valeriu Munteanu made one item on summing up his campaign; Constantin 
Codreanu had two appearance in positive and neutral contexts; and Maxim Brăila PP made 
two appearances in positive contexts. Candidates Alexandra Can PNL, Aleksandr Roșco Our 
House Moldova, Vasile Costiuc DA, and Pavel Verejan Șor Party candidate for Bălți mayor 
were covered in one news item each.  
 
Judging by the greater number of appearances in positive contexts, one noted a slight favoring 
of Ion Ceban and especially via indirect news about Orhei of Pavel Verejan. 
 

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 

The two controversial items broadcast by RTR Moldova had balanced sources presenting the 
opinions of both parties involved. This was the item on 12 May about Court of Appeals 
upholding the decision of the court of first instance removing Șor Party candidate Reghina 
Apostolova from the elections, and the item on 15 May in which Constantin Codreanu PUN 
replies to the allegations from his opponents. Two items with indirect electoral content lacked 
balance: the item about the disastrous repair of Chișinău streets (14 May) and the one about 
the Trade Union Palace (14 May).  

Language and videos  

With regard to language and videos, RTR Moldova’s behavior complied with ethical and 
professional standards.  

Jurnal TV 

Involvement in the election campaign 

Between 12 and 19 May, the private TV station with regional coverage aired 39 items with 
direct or indirect electoral content both under the special rubric “2018 Chișinău Elections” (16 
items) and outside it (23 relevant items). The news under the rubric referred to the candidates’ 
platforms, allegations made by some candidates against others, court judgements on removing 
a candidate from the elections, and campaign summaries made by some candidates. Of the 
11 candidates for Chișinău mayor, 7 appeared in topical news on Jurnal TV; two items also 
concerned the Șor Party candidate excluded from the campaign. The most appearances in the 
bloc of election news were by Andrei Năstase PPDA/PAS/PLDM (five) followed by Ion Ceban 
PSRM (four); Constantin Codreanu PUN (three); and Alexandr Roșco Our House Moldova, 
Maxim Brăila PP, Valeriu Munteanu PL, and Silvia Radu independent with one appearance 
each.  

The protagonists of the 23 items aired outside the special rubric were Andrei Năstase (in 12), 
Silvia Radu (in six), Valeriu Munteanu PL (twice), Constantin Codreanu PUN (once), and Ion 
Ceban, PSRM (once). Other items referred to the electoral process, the Promo-Lex report on 



            

13 
 

the campaign, the discussions of some PDM members about the elections, and one item that 
quoted a story about manipulations through surveys that had been published on a website.     

Impartiality and objectivity/political partisanship 

All 16 items broadcast under the “2018 Chișinău Elections” rubric were impartial and objective. 
Candidates’ actions were presented neutrally, and texts met the requirements of news without 
journalists adding subjective notes, comments, or opinions.  

The station behaved differently, however, in the 23 items aired outside the rubric. One noted 
obvious favoring of PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase in all 12 of the direct or 
indirect items in which he appeared, portrayed as a victim of a derogatory media campaign 
and calling directly or indirectly on the electorate to vote for him. Special emphasis was placed 
on fake videos in which the station took the position of candidate’s advocate presenting in 
detail, “the avalanche of fakes and propaganda” (14 May) using these items also for the 
candidate’s publicity (“The only chance is a high turnout. They cannot steal as much as we 
can vote,” Andrei Năstase said in an item broadcast on 15 May that concerned a fake video 
about him. The TV station showed its bias not so much through subjective intervention in its 
news texts as by granting air space to Năstase on a priority basis and by inserting extracts 
from other Jurnal TV programs in which guests support the PPDA/PAS/PLDM candidate. For 
example, the newscast on 17 May started with Andrei Năstase’s call to the voters and 
candidates in which he in a Facebook message calls on the electorate and the other parties to 
support him. The second item in the same newscast was the address of Maia Sandu, PAS 
leader, taken from Facebook. Another example is the newscast on 18 May in which Jurnal TV 
granted nine minutes to the subject of tapping the telephone conversation between Andrei 
Năstase and his mother. The candidate spoke less than 30 seconds; the rest of the time was 
allocated to the reactions/opinions expressed by other people.  

Independent candidate Silvia Radu was, in contrast, disfavored in all 6 items about her aired 
outside the special rubric by Jurnal TV during the reference period. The six were obviously 
biased: “Silvia Radu’s election campaign is marked by the massive presence of persons 
affiliated with the Democratic Party, even if the VIPs of this entity insist that Radu is running 
independently in the elections... A surprising element is the abundance of alcohol and the high 
number of bodyguards...” (14 May); “Jurnal TV requests the publication of the electoral lists (of 
Silvia Radu), and after verification, to have this candidate excluded from the elections... Silvia 
Radu—an exponent of the criminal oligarchy...” (15 May); “Silvia Radu hides from journalists. 
Silvia Radu’s entourage tries to limit the rights of media. Virgiliu Radu accuses Jurnal TV of 
harassment... Silvia Radu, who avoids engaging the inconvenient press” (16 May). In addition, 
all the references to Silvia Radu aired by Jurnal TV put her in a negative context.  

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 

In general, Jurnal TV secured a certain level of pluralism of opinion by granting air space to 
most of the candidates under its special rubric “2018 Chișinău Elections.” At the same time, 
however, the voices of candidates for Bălți mayor were completely missing. Of the seven items 
with controversial content, six presented the opinions of all the parties involved including 
mentions in two cases that those concerned had not answered the phone or could not be 
found. When presenting the Promo-Lex’ report on the infringements committed by candidates 
before the elections, five parties were concerned (PSRM, PL, PUN, Șor Party, and 
independent candidate Silvia Radu), but no opinions of any parties were presented in the news 
item (18 May).      

Language and videos 

Jurnal TV used biased phrases and expressions (“a surprising element is the abundance of 
alcohol” on 14 May, about a campaign meeting of Silvia Radu); labeling (“Silvia Radu, 
(exponent of the criminal oligarchy” 15 May); and quotes containing derogatory and offensive 
words (miserable, bugger, nastiness, you are twerps, you are foul, scum lost in the Universe, 



            

14 
 

I hate you from the bottom of my heart) in regard to the journalists who had tapped the 
telephone conversation between Andrei Năstase and his mother. The videos that 
accompanied the election items were balanced. The station did not use fake or edited videos 
that could distort reality and mislead the viewer.   

NTV Moldova 
 
Involvement in the election campaign  
 
NTV Moldova broadcast 21 news items with electoral content during the reporting period, 19 
of which referred to the elections in Chișinău or to preparations for voting (printing of ballots) 
and two that were about the elections in Bălți. Most of the items were under the special rubric 
“2018 New Local Elections” that mainly broadcast news items about the candidates’ activities. 
Outside this rubric, the station broadcast two news items with indirect electoral content, both 
favoring the Socialists’ candidate.  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship  
 
In its relevant news items, NTV Moldova presented in exclusively positive light the PSRM 
candidates for Chișinău and Bălți mayor, Ion Ceban and Alexandr Usatîi. All the election news 
blocs started with positive stories about Ion Ceban taken from events where he extolled his 
promises and platform. Ceban was presented positively in seven news items: five had his plans 
for the city, in another Director of the Institute for Diplomatic, Political and Security Studies 
Valeriu Ostalep called people on Facebook to vote for Ceban, and the seventh one 
campaigned indirectly for him by presenting an initiative of a Socialist municipal councilor to 
renovate the “City Gates” buildings.  
 
All the items about Ion Ceban’s promises were at least three minutes long and rich in video 
inserts and details while the items about his opponents were much shorter and generally did 
not refer to their concrete promises but rather to contradictions and fights among them during 
debates held by other TV stations or by radio stations. The tone used by reporters to present 
Ceban’s plans was slightly biased, and some of the tickers (crawlers) were also biased. 
“Achievable election promises” was the message on the ticker that appeared throughout the 
news item on 17 May about Ion Ceban and his plans for artists. In another item directly 
concerning the elections, journalists presented the initiative of Socialist councilor Alexandr 
Odințov for renovating and conserving the buildings making up the “Gates of the City.” The 
reporter said at the end, “So far, none of the city hall leadership has launched any initiatives 
for renovating this architectural complex.” The news item presented the initiative as exclusively 
positive without the opinions of other relevant sources. The suggestion was thus made that if 
Socialists led city hall, this would be another one of their concerns. This news item was aired 
right before the electoral bloc that traditionally on NTV Moldova started with a positive item 
about Ion Ceban. On 18 May, the reporter said, “In the run-up to the elections on 20 May, Ion 
Ceban has held 30 press conferences. The PSRM candidate specified that the current 
campaign was an additional opportunity to present his solutions for the capital’s problems. This 
is because, unlike the other candidates, he has always been on the side of city residents during 
the past three years as president of the PSRM faction in Chisinau Municipal Council.” On the 
same day, the news item about Valeriu Ostalep’s post on social media campaigned for Ion 
Ceban: “The PSRM candidate for capital mayor has all the qualities to lead Chișinău 
municipality, to stop illegal construction and the destruction of parks. This is the opinion of the 
Director of the Institute for Diplomatic, Political and Security Studies Valeriu Ostalep. He says 
that only the Socialists’ candidate can restore people’s trust in the city administration.” 
 
In addition, while Ceban’s opponents were mainly shown offering polemics and defending 
themselves from attacks in election debates, Ion Ceban was not shown in the debates, so the 
viewers did not see him talk, argue, or reply to inconvenient questions. 



            

15 
 

 
In contrast, the station disfavored all of the other ten candidates who appeared in its news. 
They were shown in seven items on the electoral debates on other TV and radio stations. NTV 
Moldova journalists selected only the moments when they hurled replies at each other or 
squabbled while Ion Ceban with his concrete plans appeared as a counterweight to the others. 
The audience thus did not find out what the other candidates proposed but only how they 
attacked each other. On 14 May, an item taken from the program “In Depth” (“În Profunzime”) 
on Pro TV showed PNL candidate Alexandra Can offering toilet paper to PUN candidate 
Constantin Codreanu while the ticker said “Unionist Candidates’ Circus.” In addition, the news 
item on 16 May about a debate on Radio Moldova between Alexandra Can, PP candidate 
Maxim Brăila and the PPDA representative Alexandru Slusari presented the reporter’s opinion: 
“After nearly two months of campaigning, the unionists have not understood why they have not 
found enough insight to support a joint candidate of all pro-Romanian and unionist parties,” 
and the ticker read “Problems without solutions.”  
 
An approach lacking balance was also found on18 May, the last day of the campaign, when 
some candidates held press conferences to sum up their campaigns. While Ion Ceban was 
presented making his summary numerically and qualitatively in a separate item and the report 
offered an overview of his main projects, only extracts from the campaigns of the other 
candidates in which they criticized each other were broadcast: Silvia Radu criticized Valeriu 
Munteanu and Valeriu Munteanu criticized Andrei Năstase.  
 
NTV Moldova used biased language especially regarding two candidates: “The Liberal 
candidate for Chișinău mayor acts like an analyst” (14 May); “Andrei Năstase did not find the 
right words to reply to Munteanu. His political partner Maia Sandu did it for him” (18 May). 
Actually, this  is a false statement as further on Andrei Năstase replied: “I don’t comment on 
aberrations.” 
 
The other two items broadcast on this station concerned Șor Party candidate Reghina 
Apostolova who was removed from the campaign. The news items were very short and 
referred to the authorities’ decisions to exclude her and were not illustrated, not even with the 
candidate’s picture. In both cases, reporters made unfavorable assessments regarding the  
“dubious funding” due to which the candidate allegedly was removed from the elections.  
 
The two items about the elections in Bălți exclusively concerned Socialist candidate Alexandru 
Usatâi who was presented in a positive light. The reporters did not recall that there were other 
candidates and did not announce how many persons were running for mayor. The news items 
were made in such way as to include the PSRM candidate and omit the others. For example, 
the item on 16 May about the poor conditions of some streets in Bălți noted, “It was the PSRM 
candidate for Bălți mayor Alexandru Usatîi who replied to the city residents’ call. He proposed 
a temporary solution to help the people not remain isolated.” Even though a representative of 
Bălți City Hall was also present, he was not asked if Alexandr Usatîi’s proposal was feasible. 
The candidate was thus protected from opinions that could put him in a negative light. The 
news item on 18 May about an exhibition of domestic products organized in Bălți was made 
similarly. It started with a fragment from Usatâi’s speech delivered during an inauguration event 
and included a declaration of the head of the Trade and Industry Chamber of Bălți. Other direct 
sources relevant to the subject—visitors, business operators—were missing which made us 
conclude that the news item was made to show the PSRM candidate from a single, positive 
perspective and not to inform viewers about the event.  
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
 
In this period, several news items on NTV were controversial  concerning the attacks among 
the candidates during the debates. Most of them also presented the reactions of the parties 



            

16 
 

concerned. The items about Reghina Apostolova’s removal from the elections lacked balance 
and failed to include her opinion.  
 
Language and videos 
 
With the few exceptions for the bias listed above, the language used was neutral and complied 
with the style appropriate for newscasts. Labeling was not used. Video manipulation was found 
in one case: the item on 14 May about printing ballots showed a video from a printing house 
with a big sheet of paper on which one could see the parties’ logos in the margin. A woman 
passed over all the logos with a stamp and stopped above the Socialists’ logo (a star). Such a 
shot may be interpreted as suggesting that viewers vote for the Socialists.  
 
Accent TV 
 
Involvement in the election campaign  
 
During the monitoring period, Accent TV broadcast 12 news items with electoral content under 
the special rubric “2018 New Local Elections,” all of which referred to the campaign for capital 
mayor. The station closely followed the activities of PSRM candidate Ion Ceban and presented 
the other candidates less frequently, and some candidates—Alexandru Roșco Our House 
Moldova, Constantin Codreanu PUN, Alexandra Can PNL, and Maxim Brăila PP—were not 
covered at all. PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase was covered only in passing in the 
news about election poll results.  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship 
 
Of the 12 news items, 5 referred to the campaign promises of Ion Ceban, PSRM. His intentions 
were widely reported and explained by the journalists in items lasting around three minutes, 
sometimes with tickers suggesting the population’s support: “Ceban thanked Chișinău 
residents for openness” (18 May). As in the case of NTV Moldova, these items opened all the 
blocs on election reporting. Both numerically and in its positive-neutral approach, the station 
presented Ion Ceban in a positive light while his opponents were shown only in semi-negative 
contexts. As a result, TV viewers did not find out what these candidates proposed but only that 
they either criticized each other or had platforms they could not follow. 
 
In its news item on 14 May about the POB Survey the station highlighted Ion Ceban’s high 
rating; for his opponents, the reporters used slightly ironic and speculative language: “Only 20 
percent like Andrei Năstase.” Another example was, “Valeriu Munteanu decided not to speak 
about his platform anymore but to analyze or rather criticize his opponents’ platforms instead” 
and “The Liberal did not like Ion Ceban’s geo-political vector” (14 May); “Calling Chișinău 
residents to vote for the Liberal candidate, Chirtoacă stated that Valeriu Munteanu was 
different from the other participants in the pre-election fight, specifying that his ace up his 
sleeve was his four daughters” (17 May). The video extract following this sentence, however, 
made it clear that Dorin Chirtoacă referred to Munteanu’s family as something positive but not 
as the main reason to vote for him: “One can see from a distance that he has proved through 
his participation in the debates everywhere that he has the right training, can do and knows 
things, has a beautiful family behind him, his four little angels, is proof as no one else has.”  
 
In another item about a debate among Victor Strătilă (PVEM), Vasile Costiuc (DA) and 
Alexandru Mâțu (Russian-Slavic Party), the station headlined in the tickers: “The candidates 
admitted that their platforms were to put up appearances.” Only extracts in which the 
candidates said that the actions set out in their platforms might change along the way 
depending on the evolution of the situation in the city were selected for this news item. The 
station presented them as people who do not keep their promises and, in contrast, only the 
promises of one candidate (Ion Ceban) were not to be doubted. Similarly, in the case of the 



            

17 
 

news item about Silvia Radu (18 May) the station used an ironic tone as the ticker announced: 
“Radu got to know the municipality thanks to her pre-election campaign,” and  “The candidate 
admitted during her last press conference before the local anticipated elections that she did 
not know the area she led.”  
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
 
Both news items in which Valeriu Munteanu appeared involved a conflict. In the first one in 
which the Liberal candidate disapproved of Ion Ceban’s geo-political vector (14 May), the 
reporters requested the opinion of the person concerned. In the second case when Dorin 
Chirtoacă called on the people to vote for Valeriu Munteanu saying that otherwise they would 
be Vlad Plahotniuc’s subjects, journalists did not ask for the PDM opinion resorting instead to 
the statement, “So far, the President of the Democratic Party Vladimir Plahotniuc has not 
commented in any way on the statements of the Deputy President of the Liberal Party Dorin 
Chirtoacă.” One may thus understand that the newsroom wanted to show that the PDM leader 
simply ignored the PL deputy considering that his statements were unworthy of his attention.  
 
Language and videos 
 
In general, the news items used neutral language with minor examples of bias towards Ion 
Ceban’s opponents. The station did not use labeling or editing tricks in its videos.  
 
TV 8 
 
Involvement in the election campaign 
 
From 12 to 19 May, private station TV 8 actively covered the campaign in its five newscasts 
(no news was aired on the weekend of 12 and 13 May) airing a  total of 21 news items—18 
with direct and 3 with indirect content. With three exceptions, TV 8 election news was under 
the rubric “2018 New Local Elections.” Outside this rubric, it broadcast news that did not 
concern the candidates but referred instead to the election process: about the public 
information hot line that had been set up by the CEC, about voting procedures for persons 
without identity cards, and about the election monitoring report by Promo-Lex. Direct election 
news included under the rubric referred to such subjects as the Public Opinion Barometer and 
favorite candidates, allegations launched against some candidates and their replies, 
candidates’ press conferences on campaign summaries, priorities from candidates’ platforms, 
the exclusion of a candidate from the elections, and the publishing of phone taps of a 
candidate.  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship 
 
TV 8 for the most part covered direct and the indirect election items neutrally, impartially and 
objectively. TV8 included relevant background information in its reporting, thus providing 
objective and neutral content to media consumers so that they could have a comprehensive 
picture of the items aired. Most of the election news referred to the candidates and campaigns 
in Chişinău. 
 
A few times reporters did not separate facts from opinions: “Does PDM ‘disfavor’ its ex-
partner?” on 15 May: “This is after PDM and PL appointed the challenged Filip Government at 
midnight in January 2016 and then governed in tandem until May 2017”; “Silvia Radu, the 
horse and the brush,” on 16 May: “As if she has already won the elections, Radu wrote... ”; 
“Election fight with criminal touch” on 18 May: “The transcript of the phone tap has been 
disseminated by many TV stations close to the governors showing that Andrei Năstase had 
attacked his mother,” “Radu totals up her campaign” on 18 May: “Silvia Radu already sees 



            

18 
 

herself in the mayor’s seat. During her last press conference she boasted having spent little 
money in the election campaign.”  
 
TV 8 did not favor any candidate in its news. Of the 11 running for Chișinău mayor, 8 were 
protagonists or mentioned in this station’s news.  PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase 
was the subject in three cases (twice neutrally; once positively) and was mentioned four times 
in other items in a neutral context. PSRM candidate Ion Ceban was featured in three news 
items and in three mentions. In most cases he was covered neutrally, except for the item on 
14 May “Ceban wants to reform the SELs” (municipal housing management companies), when 
he was presented in a slightly negative light. Independent candidate Silvia Radu was presented 
in a negative rather than a neutral context in four of her seven appearances/mentions including 
in the three items that had her as protagonist: “Silvia Radu, the horse and the brush” (16 May); 
“Fraud in Silvia Radu’s nominating petitions?” (17 May); “Radu sums up her campaign” (18 
May 2018).  
 
Constantin Codreanu PUN appeared in three cases: twice neutrally and once negatively. 
Valeriu Munteanu was presented more in a negative context: “Does Munteanu attack his 
opponents” (14 May); “Does PDM ‘disfavor’ his ex-partner?” (15 May) and once neutrally to 
negatively. After her exclusion from the elections, Șor Party candidate Reghina Apostolova, 
was covered in two items and mentioned several times in background news that listed the 
candidates for city mayor. Alexandru Roșco Our House Moldova Party enjoyed one news item 
(16 May) in which he was presented and covered neutrally. Maxim Brăila PP was also a news 
subject once (17 May) in a neutral to negative context: TV 8 headlines explaining the item’s 
ticker “Brăila, who does not appear in POB, says he does not believe surveys.” Vasile Costiuc 
DA was the subject of one news item on TV 8 (16 May “Tactics of allegations that break apart”) 
in a neutral context.  
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
 
During the period monitored, TV 8 aired eight controversial news items, six of which granted 
the right to reply. When unable to get an opinion, TV 8 reporters said, “Silvia Radu did not 
answer her phone to enjoy her right to reply while Andrei Năstase told us that he did not want 
to comment on what he called Munteanu’s aberrations. The same attitude was displayed by 
the PSRM candidate in a press conference where he stated...” (14 May); “...we asked Ion 
Ceban’s opinion but he redirected us to his party’s press service. But the PSRM spokesperson 
did not answer the phone to give us a reaction” (15 May); “We contacted Andrei Năstase today 
to grant him the right to reply by he did not answer his phone” (16 May); “Contacted by TV 8, 
neither PSRM spokesperson Irina Astahova nor Ion Ceban answered the phone to enjoy their 
right to reply” (17 May).  
 
In the other two cases, TV 8 did not secure a balance of sources or the right to reply of those 
concerned in the allegations. In its news item on 17 May, “Fraud in Silvia Radu’s electoral 
lists?” TV 8 did not include the opinion of Silvia Radu; and in the item on 18 May about the 
monitoring report by Promo-Lex, TV 8 did not grant the right to reply to President Igor Dodon 
who was said to have been involved in the campaign in favor of a candidate.  
 
Language and videos 
 
TV 8 used correct and neutral language in most of its reporting; nonetheless, we identified a 
few cases when TV 8 reporters used irony. For example, in the item on 18 May “Radu sums 
up the campaign,” TV 8 said “To impress their electorates on the eve of the election, candidates 
for mayor resorted to gestures unrelated to this office. Silvia Radu, for example, displayed 
herself as a good homemaker, posted pictures on her Facebook page in which she colored 
little houses in a kindergarten class... Radu is so sure of her victory that she even made a 
working plan to implement from the mayor’s seat... Silvia Radu again boasts about not posting 



            

19 
 

herself on billboards.” Another example of a mixture of facts and opinions was found in the 
ticker of the news item “Ceban wants to reform the SELs” on 14 May: “He did not miss the 
opportunity to promise an increase of 20% in salaries.” The videos used by TV 8 were neutral 
and were not subject manipulation or editing that would disfavor or favor any candidate.  
 
Pro TV 
 
Involvement in the election campaign 
 
Pro TV broadcast 27 news items and reports with direct or indirect electoral content. All election 
news items were under the rubric “2018 New Local Elections.” The only day when Pro TV did 
not air election news was 13 May. On 19 May (no campaigning allowed), Pro TV aired eight 
items about voting procedures on election day and information about ballots without 
mentioning the candidates on them, the latest arrangements at voting stations, the monitoring 
process and observers, and three reports about the problems faced by Chişinău residents that 
the future mayor will have to solve and, implicitly, how children, youth and adults see the future 
mayor (without mentioning names or suggesting candidates). The other 21 direct news items 
and reports tackled such subjects as the POB poll and its figures, the survey published by “a 
person close to Vlad Plahotniuc,” the exclusion of a candidate from the elections in Chişinău, 
points and priorities of platforms, phone taps on some candidates, the third report on election 
monitoring by Promo-Lex, and four news items based on the election debates organized by 
Pro TV titled  “I want to be mayor.”  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship 
 
In most of the relevant news and reports, Pro TV presented the information neutrally and 
objectively, at the same time providing background information to media consumers to help 
them better understand the situations and the items analyzed. Nonetheless, in some situations 
the manner of presentation of the information and text formulation indicated a biased attitude 
toward some candidates. In its item on 14 May, “Another survey,” Pro TV note “...a survey 
launched by a person close to Vlad Plahotniuc places Silvia Radu way ahead of Ion Ceban. 
Both of them are followed by Andrei Năstase.” Only toward the end of the item did Pro TV 
explain that this was the company “...Intelect Group, about which Ziarul de Gardă writes that it 
has a Vlad Plahotniuc’s supporter among its founders.” In this way, the viewer was first offered  
interpreted information and only then factual information with reference to another media outlet 
(the priority information technique). On 15 May in the item “Do not vote PL and PSRM!” Pro 
TV used lightly mixed facts and opinions: “Socialists’ candidate says that the Democrats’ call 
does not have any value as the citizens have already made their choices,” without indicating 
where, when and in which context such a statement was made. In addition, in its item on 16 
May about the participants in the election debates on Pro TV, the reporter said “…and 
Alexandru Mîţu says he knows all the problems of Chişinău although he lives in Moscow,” 
allowing a value judgment that somewhat disfavored this candidate.  
 
The news items and reports quoted or mentioned 9 of the 11 candidates left in the running. Ion 
Ceban, the PSRM candidate, was subject of news and/or mentioned in items eight times. 
Three of them showed Ceban in a negative context while the others presented him in a neutral 
context. At the same time, in its newscast on 16 May in the item about the Family Festival (item 
with indirect electoral content that was included under the topical rubric), when Ion Ceban 
appears on the stage beside Igor Dodon, Pro TV said, “...the PSRM candidate in local elections 
for Chişinău has also come up on the stage.” 
 
Silvia Radu was covered and/or mentioned in eight items, four in a negative light and neutrally 
in the others. Andrei Năstase, the joint candidate of PPDA/PAS/PLDM, was protagonist and/or 
concerned in seven items in contexts equally neutral, negative and positive. Valeriu Munteanu, 
the PL candidate, was the subject of the news or was mentioned in six cases equally neutral, 



            

20 
 

positive and negative. Alexandru Roșco, the candidate of Our House Moldova Party, and 
Maxim Brăila, the PP candidate, were the subjects in two items, in one case covered neutrally 
but in another one negatively. Vasile Costiuc (PDA), Victor Strătilă (PVEM) and Alexandra Can 
(PNL) were covered in one item each.  
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
 
In most of the controversial items (four), Pro TV granted the right to reply to the persons 
accused. When they could not be contacted or interviewed for various reasons, Pro TV noted, 
“Valeriu Munteanu and Constantin Codreanu claim that the surveys are manipulative and Ion 
Ceban says that he does not believe these figures. The other candidates did not comment” 
(14 May); “...Andrei Năstase did not answer the phone to comment. The other candidates did 
not have reactions” (15 May); “Responsible persons from the Șor Party told us that the party 
will comment on the Supreme Court judgment later on in a press conference” (16 May); “The 
two [editor’s note: Andrei Năstase and Silvia Radu] did not comment on Ceban’s proposal” (18 
May). 
 
The only deviation from the principle of balance of sources was noted in the item on18 May 
(“Irregularities in the Campaign”) about the third report on election monitoring launched by 
Promo-Lex. Independent candidate Silvia Radu and PSRM candidate Ion Ceban were directly 
mentioned: “Silvia Radu gave an air-conditioner as a campaign present, and the head of the 
state campaigned for Ion Ceban. These are some of the violations flagged by Promo-Lex 
experts in the latest election monitoring report.” Pro TV included the opinion of presidential 
counsellor Maxim Lebedinschi but did not mention if it had tried finding Silvia Radu to grant 
her the right to reply.  
 
Language and videos 
 
With the exceptions of some ironic comments, Pro TV news items and reports used language 
compliant with the professional standards, and its videos did not use editing tricks that would 
have disfavored certain election candidates. 
 

GENERAL CONCLUSIONS 
 
Based on the monitoring from 12 to 19 May, one finds that most of the media outlets monitored 
did not provide equal access to the candidates, did not secure a pluralism of opinion, and did 
not cover the campaign correctly and impartially.  

 In the last week of the campaign, public station Moldova 1 was slightly biased, failing 
to provide equal access to all candidates. Judging by the frequency and context of the 
appearances of the candidates, one noted a slight favoring of PSRM candidate Ion 
Ceban and of independent candidate Silvia Radu.  

 National broadcasters Prime TV, Canal 2 and Publika TV that had announced they 
would not cover the campaign continued to broadcast items with direct or indirect 
electoral content that directly promoted independent candidate Silvia Radu and 
disfavored PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase. 

 Jurnal TV impartially covered all the candidates in its news under the election rubric. In 
other items, it directly promoted PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase and 
disfavored independent candidate Silvia Radu. 

 NTV Moldova and Accent TV promoted PSRM candidate for Chișinău mayor Ion Ceban 
who enjoyed extended air time and positive contexts in the presentation of his activities. 
NTV Moldova favored PSRM candidate for Bălți mayor Alexandr Usatîi. 

 RTR Moldova slightly favored PSRM candidate Ion Ceban and Șor Party candidate for 
Bălți mayor Pavel Verejan who enjoyed most of the appearances and mentions in 
comparison to the other candidates.  



            

21 
 

 Pro TV and TV 8 were relatively balanced, securing pluralism of opinion and providing 
access to most of the candidates in their newscasts. In the last week of campaigning, 
both stations slightly disfavored independent candidate Silvia Radu through a relatively 
higher number of appearances and/or mentions in negative contexts.  


