
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Media Monitoring in the Campaign for New Local Elections on 3 

June 2018 

 

Report no. 5  

21 May – 2 June 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This report is part of the project "Media in Support of Democracy, Inclusion and Accountability 

in Moldova" (MEDIA-M), funded by the United States Agency for International Development 

(USAID) and implemented by Internews in Moldova, aimed at promoting the development of 

independent and professional media, and at creating a media sector that is more resilient to 

political and economic pressure. The content of this material is the responsibility of the 

Independent Journalism Center and does not necessarily reflect the views of USAID or US 

Government.  



            

2 
 

 
1. General data  

 
Purpose and objectives of the project: Monitor and inform the public about  media behavior 
during the election campaign and the access of the candidates to the media. The aim of  
monitoring is to analyze reporting trends that may affect the performance of media outlets and 
compromise their ability to provide accurate, unbiased and pluralistic information to the public.  
 
Monitoring period: 20 April – 19 May 2018, 20 May – 2 June 2018 
 
Criteria for selecting the media outlets to be monitored:  
 

• audience/impact—national, regional; 
• media type—audiovisual; 
• form of ownership—public, private; 
• broadcasting language—Romanian, Russian. 

 
Media outlets and programs monitored: 
 

● Moldova 1 at 19:00:  public TV station, national coverage, broadcasts in Romanian and 
Russian; 

● Prime TV at 19:00: private TV station, national coverage, broadcasts in Romanian and 
Russian;  

● Canal 2 at 19:00: private TV station, national coverage, broadcasts in Romanian;  
● Publika TV online version: private TV station, national coverage, broadcasts in 

Romanian and Russian;  
● Jurnal TV at 19.00: private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian;  
● NTV Moldova at 19.00: private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian 

and Russian;  
● RTR Moldova at 19.30: private TV station, regional coverage, broadcasts in Russian 

and Romanian;  
● TV 8 at 19.00: private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian;  
● Pro TV at 20.00: private TV station, regional coverage, broadcasts in Romanian;  
● Accent TV at 20.00: private TV station, regional coverage; broadcasts in Romanian and 

Russian.  
 
2. Methodological framework  
 
The full content of the main daily newscasts on each TV station was monitored, and any items 
with a direct or an indirect electoral character were analyzed by content and context to 
determine whether they were favorable or unfavorable to a party or political entity. In addition, 
the items were analyzed according to the following criteria. 
 
Impartiality and objectivity/political partisanship. According to the Journalist's Code of 
Ethics, news must be impartial and objective and not favor certain parties/groups/persons to 
the detriment of others. The presence of discriminatory elements in reports and news items is 
a primary criterion for subjective reporting. News screening and a minimal analysis of 
background and context also contribute to presenting the interests of certain actors and not of 
the public at large.  
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion. In order to be fair and balanced, 
news items must present the perspectives of all parties concerned, especially when it comes 
to controversial subjects, and must treat opponents equally. In addition, the media must 



            

3 
 

provide access to a variety of opinions to help viewers create their own opinions about what 
has happened.  
 
Language and images used. Deliberate exaggerations and obscene language such as 
pejoratives or labeling as well as images manipulated so that certain parties appear in a 
negative light raise serious questions about compliance with ethical and professional 
standards. The ethical behavior of journalists is most often questioned when images display 
aspects that do not correspond to reality, when they are simulated, and also when news stories 
are illustrated with images unrelated to the text.   
 
Acronyms used in the report: 
Action and Solidarity Party–PAS 
Dignity and Truth Party–PPDA 
Democratic Party–PD 
Democracy At Home Party–DA 
Liberal Democratic Party of Moldova–PLDM 
Liberal Party of Moldova–PL 
Our Party–PN 
National Liberal Party–PNL 
People’s Party–PP 
Russian Slavic Party–PRS 
Socialists Party of Moldova–PSRM 
Progressive Society Party–PSP 
National Unity Party–PUN 
 

 
 
3. Monitoring data 

 
 

Moldova 1 
 
Involvement in the election campaign  
 
Public TV station Moldova 1 continued its active coverage in the second round of the elections 
for Chișinău mayor under the rubric “2018 New Local Elections” in each edition of its newscast 
“Mesager.” In the 12 newscasts broadcast between 21 May and 2 June, Moldova 1 broadcast 
36 items with direct and indirect electoral content. Most of them presented the candidates’ 
election promises made either during press conferences or in meetings with the electorate or 
in posts on social media. After the first round of voting, the station broadcast the declarations 
made by some of the candidates after the results were announced and the calls by some of 
the first round candidates to support PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase in the 
second round. The public station also included items and reports about the election process 
including data about the date of the second round, the results in all localities nationwide where 
elections took place on 20 May, the election monitoring report of Promo-Lex, PAS challenging 
the results of the elections for mayor in the village of Jora de Mijloc in Orhei District, and the 
court judgments in this case (22 May, 28 May).  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship  
 
The vast majority of the 36 election news items broadcast by Moldova 1 presented information 
impartially and objectively without compromising professional standards. Relevant items 
reported on the promises of the two candidates—Ion Ceban PSRM and Andrei Năstase 
PPDA/PAS/PLDM—and on their solutions for Chișinău’s problems. Andrei Năstase was the 
protagonist in 11 reports that concerned him directly and in which he was quoted and was also 



            

4 
 

referred to in 3 reports in the context of allegations and replies made by his opponent. The 
context in which the PPDA/PAS/PLDM appeared was rather positive in eight items mainly 
about meetings with the electorate and about Năstase’s campaign promises: 24 May about 
the meeting with the electorate and the anticorruption measures he proposed; 25 May about 
his declaration that officials with integrity problems would have to leave office; 26 May with a 
call for securing the voting on 3 June; 27 May on declarations that they would deal with the 
Nistru River problems; 28 May about the campaign “Chișinău collects smiles”; 29 May when 
Năstase declared war on unauthorized construction; 30 May his declaration about capitalizing 
on the city’s historical, architectural and archeological heritage; and 31 May on proposals for 
clusters and a digital city. In other three cases, the context was neutral. Andrei Năstase also 
enjoyed three indirect appearances in a positive context in the news about his support from 
other parties and candidates in the second round.  
 
PSRM candidate Ion Ceban was quoted and/or mentioned 11 times, 7 in a positive context: 
23 May on his proposals for construction in the capital; 24 May about his declarations about 
the situation of public transportation; 25 May on his promises for higher salaries for state 
employees and housing for young families; 28 May about his meeting with the mayors of the 
Chișinău suburbs; 29 May on his solutions for rehabilitating and eliminating the bad smell at 
the wastewater treatment plant; 30 May on his proposals for rehabilitating parks in the 
municipality; and 31 May about his promise to secure openness and transparency at the 
mayor’s office. The other four items mentioned him in a neutral context.  
 
Moldova 1 did show a discretionary attitude when covering supportive statements as it covered 
those made by political parties but not those for both candidates from various professional 
groups and organizations that were made public during a press conference. Thus, “Mesagerul” 
on 21 May covered calls to support Andrei Năstase by Valeriu Munteanu PL and Anatol Șalaru, 
PUN, and the newscast on 22 May covered the support shown for the same candidate by 
PPEM (quoting the message on social media by party leader Iurie Leancă).  
  
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion  
 
The news broadcast by Moldova 1 generally followed the principles of balancing sources, 
documenting subjects and pluralism of opinions when covering a controversial situation. On 
23 May in the report about Andrei Năstase’s allegations against Ion Ceban that the latter had 
done nothing to remove traffic barriers illegally installed in the capital by PDM representatives, 
the station not only included the telephone reply by Ion Ceban who said that he would answer 
any of Năstase’s questions but that he should come to the debates (an allusion to Năstase’s 
refusal to participate in the debates organized by Ceban) as well as the statements made by 
PDM spokesperson Vitalie Gămurari that he would not comment on political exhibitions. Both 
candidates spoke in the newscast of 25 May that covered the incident from Năstase’s election 
event to which Ion Ceban came to invite him to the debates he had organized. The report aired 
on 29 May about the allegations made by the Socialists against the PPDA about the illegal 
privatization of the party’s current premises by Vasile Năstase, Andrei Năstase’s brother, 
included the opinions of all parties.  
 
At the same time, there were a few cases during the reference period when information was 
not presented in a completely balanced manner. Many news items that referred to the 
statements by Ion Ceban during the debates he organized stressed that Andrei Năstase had 
refused to participate but did not mention the reasons invoked by Năstase which were that 
those were not debates organized within the framework of the legislation in force but had rather 
been conceived by Ion Ceban for self-promotion. In the absence of this information, the 
viewer’s perception may have been that Năstase was afraid of an open verbal confrontation 
with his opponent, an idea insistently suggested by Ceban during the run-off. For example, in 
the newscast of 31 May, the item about Ion Ceban’s promise to secure openness and 



            

5 
 

transparency in mayor’s office stressed that, “This time, again, Năstase rejected the invitation 
to participate in the debate,” without any background information. 
 
Similarly, in its newscast on 22 May, Moldova 1 announced that PAS had challenged the 
elections results in Jora de Mijloc in Orhei District offering details about the arguments invoked 
by PAS to support its challenge but not the reply of the Șor Party that was directly accused of 
breaching the law.  
 
Language and videos  
 
Between 21 May and 1 June, Moldova 1 did not use discriminatory language or images that 
would have distorted reality or created premises for doubting its respect for ethical and 
professional standards.  
 
 
Prime TV 
 
Involvement in the election campaign 
 
From 21 May to 2 June, Prime TV aired 22 items with electoral content on its main newscast 
at 21.00. Most of them (16) directly referred to the two candidates for mayor of Chişinău: Ion 
Ceban the PSRM candidate and Andrei Năstase the joint candidate of PPDA/PAS/PLDM. The 
six other items were about the election results in other localities; about the fact that, “PDM has 
won the local elections in four new localities”; the result of the local elections for Bălţi mayor; 
the counting of votes in the first round of elections in Chişinău; the results of elections for mayor 
in the village of Jora de Mijloc and the appeal lodged by PAS in this case; and about the 
resignation of independent candidate Silvia Radu from the office of Vice Mayor of Chişinău.  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship 
 
Prime TV, which had announced it would not cover the local election campaigns, aired news 
with electoral content favoring Ion Ceban and disfavoring Andrei Năstase and covered the 
PDM candidates that had won in the first round in four localities in an exclusively positive light. 
In its news item on 21 May (“Elected on the first try”), Prime TV reporters highlighted that, “In 
yesterday’s elections, PD obtained most of the mayor’s seats. In the first round, four PDM 
candidates won handily in villages in the districts of Hînceşti, Soroca and Ungheni...” In its 
news item on 22 May, (“Helped to make changes”), Prime TV noted that “The four democratic 
mayors who won local elections on Sunday… will receive all the necessary support from PDM 
to realize their platforms.”  
 
Silvia Radu, independent candidate for the capital’s mayor, was presented in a positive light in 
the news item dedicated to her while Valeriu Munteanu, the PL candidate, and Constantin 
Codreanu, the PUN candidate, were presented in a slightly negative light. Marina Tauber, the 
Şor Party candidate in the village of Jora de Mijloc, was presented in a positive light, while 
Maia Sandu and PAS were portrayed in a negative light: “Ilan Șor made a post on Facebook 
in which he reminded the PAS leader that he had funded her campaign and that Maia Sandu 
had lived on his money” (22 May “Maia Sandu’s request”).  
 
In the two items about the results of elections in Bălţi, Prime TV covered the subjects in a 
biased and unbalanced manner. In the first item, Prime TV covered Nicolae Grigorişin, the PN 
candidate who had won the elections, in a negative light using a mixture of facts and opinions 
and labeling: “In his campaign, Nicolai Grigorişin promised to continue the reforms started by 
the administration of the fugitive criminal Renato Usatîi” (21 May “Elected in the first round”). 
In the second item, a report entitled “Bălţi Mayors” (21 May) taken from regional television 
station TVN, Prime TV covered the information in a biased manner presenting Nicolae 



            

6 
 

Grigorişin in a bad light and stressing that he was the representative of PN led by Renato 
Usatîi. In this case again, Prime TV used a mixture of facts and opinions and the technique of 
generalization: “Historians say that Bălţi has been mismanaged in past years and investors 
are not really queuing up at the city’s gates.”  
 
The PSRM candidate Ion Ceban was concerned in and/or was the subject in 16 news items. 
They presented him in a positive (14) or a neutral light (2) which leads us to believe that Prime 
TV directly favored Ion Ceban in the second round. In six items, Prime TV reiterated that Andrei 
Năstase had refused to participate in the public debates organized by Ion Ceban, but Prime 
TV did not say that the debates were not obligatory and that it was up to Năstase to accept the 
invitation or not: “Invitation refused. Andrei Năstase does not attend the debates organized by 
PSRM” (23 May); “They cannot meet. Ceban: Năstase also refused a TV debate” (24 May); 
“Debates without Năstase” (25 May); “The suburbs’ problems discussed by Ion Ceban and 
local elected officials – The PPDA candidate for the capital’s mayor did not show up today in 
the debates organized by the Socialist Ion Ceban. The PSRM candidate tackled the problems 
of the suburbs’ residents again in the absence of his opponent” (27 May). In addition, Prime 
TV broadcast two news items that stressed that, “...a number of veterans’ organizations made 
a call to voting citizens to support the Socialist candidate for the capital’s mayor” (29 May); “A 
number of organizations, including Voievod, called on the youth not to be indifferent and to 
vote on 3 June when the second round of the new local elections takes place in Chișinău” 
(“Call to the citizens” 30 May).  
 
Andrei Năstase was the subject of and/or concerned in 13 news items; the majority presented 
him in a negative light. While Ion Ceban was shown in many items speaking about “...his 
election promises and priorities,” Prime TV in six items stressed Năstase’s failure to appear at 
the debates organized by his opponent (see above). In these items, Prime TV harped on the 
“fraudulent privatization” of which the PPDA candidate was accused. In some items, Prime TV 
presented information about Năstase in an ironic manner: “Ceban also advised the PPDA 
leader not to be afraid of or run away from debates” (“They cannot meet” 24 May); “Also on 
Facebook, Năstase called on the people to smile more as according to him, the city is as his 
people are” (“Suburbs’ problems” 28 May). 
 
In addition, in the item on 30 May about the debates organized by Promo-LEX, Prime TV 
selectively covered the statements made by the two candidates. In Ion Ceban’s case, Prime 
TV emphasized his platform priorities placing him in a positive light: “...the PSRM candidate 
spoke about the measures he would take if he won the mayor’s seat”; “Ion Ceban says he 
wants more transparency in the mayor’s office.” In Andrei Năstase’s case, on the other hand, 
Prime TV attempted to discredit him: “...the first part of the debates unfolded in the absence of 
the PPDA leader who arrived late”; “...while one of the participants in the debates proved to be 
informed, the other one showed the contrary...” (mixture of facts and opinions); “...Andrei 
Năstase wears expensive clothes although he does not have an official job.”  
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
 
Prime TV broadcast seven controversial news items, two of which referred to the election 
results in the village of Jora de Mijloc and the appeal filed by Maia Sandu and PAS against 
them at the Chişinău Court of Appeals. The other five were about Andrei Năstase. In five 
controversial news items, Prime TV either broadcast or tried to request the opinion of all those 
directly concerned or noted that: “Phoned by our TV station, Sandu refused to comment on 
Ilan Șor’s statements” (“Maia Sandu’s request” 22 May); “On the other hand, Andrei Năstase 
said in a press conference that he would go to debates only in the studios of certain TV 
stations” (“Refused invitation” 23 May); “PPDA representatives did not answer the phone to 
comment on the allegations. Andrei Năstase was repeatedly asked how the premises of the 
DA Platform had been privatized, but each time he refused to answer” (“Socialists’ allegations” 
28 May); “Năstase, however, claims, that the premises were privatized legally” (“PPDA 



            

7 
 

accused by PSRM” 29 May); “Asked whether he would follow the Socialist’s example, Ceban’s 
opponent, the PPDA leader avoided answering” (“Socialist’s announcement” 1 June). 
 
In two cases, Prime TV did not present the replies of those concerned and against whom 
allegations were made. In the item on 28 May, “Tauber remains mayor,” Maya Sandu, PAS 
president, was directly concerned in the news: “The protesters came with placards and chanted 
slogans against Maia Sandu”, but Prime TV did not broadcast her reply noting only that, “In a 
message posted on social media, PAS said it would challenge the decision at the Supreme 
Court of Justice.” In the news item on 29 May “PPDA accused by PSRM” in which the Socialists 
accused Andrei Năstase of the “fraudulent privatization” of some property and alleged that 
Judge Marina Anton from the Chișinău Court of Appeals was the one to help him in this sense, 
Prime TV did not broadcast the latter’s reply. In addition, in many cases Ion Ceban was 
featured in news items with his direct statements while Andrei Năstase and/or Maia Sandu 
appeared with quotes paraphrased either from their statements posted on Facebook or from 
their statements made in press conferences.  
 
Language and videos 
 
Prime TV used labeling in two news items. In the item on 21 May, “Elected in the first round,” 
about the results in Bălţi, Prime TV noted that “In his campaign, Nicolai Grigorişin promised to 
continue the reforms started by the administration of the fugitive criminal Renato Usatîi”. In the 
news item on 25 May, “Debates without Năstase,” the Prime TV reporter used labeling again: 
“Ion Ceban asked him how Năstase came to be the lawyer of the fugitive criminal Țopa”.  
 
In this monitoring period, Prime TV used videos compliant with professional principles.  
 
Canal 2 
 
Involvement in the election campaign 
 
TV station Canal 2 aired 18 news items with electoral content. Their topics referred to the 
results of the elections in the first round for Chişinău and Bălţi mayor; the voting results in other 
localities where elections had taken place; the infringements registered in the first round of the 
elections; the PAS request to cancel the election results in the village of Jora de Mijloc (Orhei 
District); and the printing of ballots for the second round of elections in the capital. Most of the 
news items (10), however, referred to the second round of elections for Chişinău mayor. Canal 
2 covered Ion Ceban, the PSRM candidate, in a positive and/or neutral light and covered 
Andrei Năstase, the joint candidate of PPDA/PAS/PLDM, in a negative light.  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship 
 
In the two news items about election results in localities other than Chişinău, Bălţi and Jora de 
Mijloc, Canal 2 directly favored the PDM candidates: “In the new local elections, PDM won four 
of the seven mayor’s seats on the line” (“Four mayor’s offices out of seven” 21 May); “Four 
local officers from PDM won on Sunday in the first round and will receive all the necessary 
support to realize their platforms... PDM vice president Vladimir Cebotari announced that that 
subject had been discussed at the party’s weekly meeting” (“Support for new mayors” 22 May). 
In the two items about the results of elections in Jora de Mijloc and the challenge by PAS 
(“Maia Sandu’s request” 22 May; “Marina Tauber remains mayor,” 28 May), Canal 2 presented 
the information in a biased and unbalanced manner. Marina Tauber, the candidate of the Şor 
Party was presented in a positive light and Maia Sandu and PAS were covered in a negative 
light: “Ilan Șor posted a reaction on Facebook in which he reminded the PAS leader that he 
had funded her campaign and that Maia Sandu had lived on his money”; “Marina Tauber also 
mingled with the crowd; “Marina Tauber remains mayor in the village of Jora de Mijloc... Tauber 
came to the proceeding with her party boss Ilan Șor but also with a cortege of supporters.”  



            

8 
 

 
In the news item on 21 May (“No second round in Bălţi”) about the results for Bălţi mayor, th 
winner Nicolae Grigorişin was covered in a neutral to negative light using a mixture of facts 
and opinions and labeling: “In his campaign, Nicolai Grigorişin promised to continue the 
reforms started by the administration of the fugitive criminal Renato Usatîi.” 
 
Ten of the 18 news items with electoral content had as sources and/or directly referred to the 
two candidates in the second round for Chişinău mayor: Andrei Năstase and Ion Ceban. In five 
items, Canal 2 highlighted the election debates that Ion Ceban had organized in which Andrei 
Năstase refused to participate: “Refused invitation” (23 May); “Ceban, alone again at the Arc 
de Triumph” (24 May); “Ceban went to Năstase” (25 May); “Promises in exchange for votes” 
(29 May); and “Ceban’s offer” (31 May). Two news items were based on information that Andrei 
Năstase and the PPDA had illegally privatized certain property: “Socialists’ allegations” (28 
May); “Andrei Năstase accused of illegalities” (29 May). 
 
Canal 2 clearly presented Andrei Năstase in a negative context in eight items while Ion Ceban, 
was covered in a positive light eight times and in a neutral light twice. In some cases, Canal 2 
used irony to present information about Andrei Năstase: “Promo-Lex representatives asked 
Andrei Năstase how much money he had spent in the election campaign. The answer was 
simple: Not a single leu” (“Ceban and Năstase face to face” 30 May). In the same item about 
the debates organized by Promo-LEX, Canal 2 implied that Andrei Năstase’s was incompetent 
and unsuitable: “A participant asked how they would solve the problem with the wastewater 
treatment plant... One of the candidates commented, but the other one, not really”; “Ion Ceban 
asked Năstase many questions but the latter refused to answer. Ion Ceban referred to the 
fraudulent takeover of PPDA premises but also to how Năstase came to be the lawyer for the 
fugitive criminal Țopa.” At the same time, favoritism for Ion Ceban’s was obvious because the 
station stressed that, “Two nongovernment organizations, the National Movement Voievod and 
Traditions and Patriotism, announced today that they are supporting Ion Ceban in the 
elections. Their leaders urged the youth to come to vote on Sunday,” even though the topic of 
the news item was completely different.  
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
 
In this reporting period, Canal 2 broadcast six controversial news items. In four, the station 
requested or secured the right to reply of the persons concerned, paraphrasing their 
statements: “Previously, when asked about the privatization of the PPDA premises and 
whether his brother Vasile was liable for punishment, Andrei Năstase avoided giving a clear 
answer...” (“Ceban went to Năstase” 25 May); “On the other hand, Andrei Năstase said in a 
press conference that he would go to debates only in the studios of certain TV stations” 
(“Refused invitation” 23 May). In some cases, the station mentioned that the ones concerned 
could not be contacted/found or that they had refused to answer: “Phoned by our TV station, 
Maia Sandu refused to make any comments” (“Maia Sandu’s request” 22 May); “PPDA 
representatives did not answer the phone to comment on the allegations” (“The Socialists’ 
allegations” 28 May). In most cases, those who were paraphrased and/or could not be found 
were Andrei Năstase and Maia Sandu.   
 
In two news items, however, Canal 2 did not broadcast the replies of those concerned. In 
“Elections for capital’s mayor” on 21 May, Canal 2 noted: “On the other hand, the liberal 
candidate Valeriu Munteanu who had collected only 3.6% of votes announced he would 
support Andrei Năstase, although one week ago he was claiming that Năstase had the most 
non-European platform.” Canal 2 should have presented Năstase’s opinion, which it did not 
do. In the item on 28 May, “Marina Tauber remains mayor,” Canal 2 did not broadcast the reply 
of Maia Sandu who was directly concerned and accused.  
 
Language and videos 



            

9 
 

 
As with Prime TV, Canal 2 repeatedly used labels that favored a certain candidate and 
disfavored the other one. In the item on 21 May “No second round in Bălţi,” Canal 2 noted: “In 
his campaign, Nicolai Grigorişin promised to continue the reforms started by the administration 
of the fugitive criminal Renato Usatîi.” In the item on 25 May “Ceban went to Năstase,” Canal 
2 reporters again used labeling: “Ion Ceban asked Năstase many questions but the latter 
refused to answer. Ion Ceban referred to the fraudulent takeover of the PPA premises but also 
how Năstase came to be the lawyer for the fugitive lawyer Țopa.” Similarly, in the item on 30 
May, “Ceban and Năstase face to face,” Canal 2 used pejorative language and labels: 
“...Accidentally or not, Andrei Năstase’s campaign chief of staff is Alexandru Machedon, the 
Director of Starnet. Media have written that he is also the godfather of Lucian Chirtoacă, Dorin 
Chirtoacă’s brother.” 
 
Canal 2 also used videos of other media outlets but presented them as its own. In its news 
item on 1 June, “Ceban will leave the PSRM if he becomes mayor,” Canal 2 reporters noted, 
“Asked by our team whether he would follow Ceban’s example, his opponent from PPDA, 
Andrei Năstase, avoided answering,” but the reporter who made the report was from Publika 
TV and was holding this television’s microphone in his hands.  
 
Publika TV 
 
Involvement in the election campaign  
 
On 5 April, General Media Grup Corp. S.R.L., holder of the broadcast license for PublikaTV, 
notified the BCC that the station, “…would not cover the campaign for new local elections for 
mayors in some localities on 20 May 2018.” In its declaration filed with the BCC, the company 
also announced it would not organize TV election debates and would not air free or paid 
election publicity.  
 
Between 21 May and 2 June, Publika TV broadcast 16 news items with electoral content in its 
main daily newscast at 19.00. Seven of them referred to the results of the elections on 20 May 
in Chișinău, Bălți and several villages. The rest referred to the open air debates in the center 
of Chișinău to which PSRM candidate Ion Ceban invited PPDA/PS/PLDM candidate Andrei 
Năstase; Ion Ceban’s meeting with the mayors of Chișinău suburbs; the proposal made by Ion 
Ceban to Andrei Năstase to take the office of deputy mayor; the announcement made by Ion 
Ceban that after the elections he would suspend his PSRM membership; and the allegations 
made by the socialists that the PPDA premises had been privatized “fraudulently.”  
 
Impartiality and objectivity/political partisanship 
 
In the news item about the election results on 21 May, Publika TV presented a fragment from 
Ion Ceban’s invitation to Andrei Năstase to debate in the capital’s center, but Năstase’s 
reaction was paraphrased and presented without any video. The item continued in a negative 
tone for Năstase as the reporter announced that he was now supported by PL candidate 
Valeriu Munteanu who had previously “mocked Năstase” and then broadcast shots of 
Munteanu’s statements and listed some of Năstase’s proposals that Munteanu had previously 
considered unfeasible. The item went on to focus on Ceban’s declarations and the proposals 
he had made in connection with Chișinău’s future administration. In all news items that 
concerned the candidates, Ion Ceban was the one who proposed something and who had 
initiative while Andrei Năstase was put in a situation of having to react or comment.  
 
Of the eight new items that concerned the two candidates, seven presented Ion Ceban in a 
positive context, and one presented Andrei Năstase in a negative context (the allegations 
made by the Socialists about the PPDA premises (29 May). The seven items with and about 
Ion Ceban referred to the debates that the Socialist candidate had organized and the promises 



            

10 
 

he had made, the meeting with suburban mayors (28 May), and his statement that he would 
suspend his party membership if he won the elections (1 June). Four of these items mentioned 
Andrei Năstase reacting in a neutral context, and the other three presented his reactions in a 
negative context. Reporters included a short video showing Andrei Năstase saying that he 
refused to come to the debates (23 and 24 May); in one case they mentioned he could not be 
reached by phone to comment (31 May) and in another case they showed him refusing to 
comment for Publika TV on a declaration made by Ion Ceban. Of the seven news items in 
which Ion Ceban appeared in a positive light, only one was produced in a balanced manner: 
After they spoke about the Socialist candidate’s concern about the bad smell in the capital and 
the solution he proposed, Publika journalists also included a video from a conference of Andrei 
Năstase’s about illegal construction, both broadcast with the candidates’ promises (29 May).  
 
In the item on 1 June when Ion Ceban announced he would suspend his party membership to 
focus on the work of the mayor’s office, the Publika reporter asked Andrei Năstase, “Are you 
ready to withdraw your party membership if you are elected mayor?” The way this question 
was formulated denotes the biased attitude of the reporter who used Ion Ceban as an example 
whose actions were to be followed by all means. If he had truly wanted to find out Andrei 
Năstase’s opinion about Ion Ceban’s intention, the question would have had to have been 
formulated differently, for instance: “What is your opinion about this declaration made by your 
opponent?” Andrei Năstase’s refusal to answer the Publika reporter’s question instead 
presented another opportunity for the station to broadcast a video with Ceban criticizing, “…this 
stand taken by Năstase.” 
 
Even though the news did not include direct calls to vote for the Socialist candidate, the videos 
and contents of the reports suggested it. For example, the news item on 28 May about the 
meetings of mayors from Chișinău’s suburbs with Ion Ceban showed the following statement 
of the mayor of the Village of Tohatin: “I am concerned that if someone comes from outside, 
from the political arena, how would he cooperate with the Municipal Council?” That was a 
reference to the Socialist candidate’s campaign message iin which he stated that he knew the 
city’s problems because he had been on the Municipal Council for a long time while Andrei 
Năstase, in his opinion, was an outsider from the political sphere.  
 
The language used by Publika reporters denoted various attitudes toward the candidates. 
Andrei Năstase in some cases is presented as “PPDA’s candidate for the capital’s mayor’s 
seat,” while Ion Ceban is the “candidate for the capital’s mayor’s office.” The word “seat” used 
in this context has a rather negative connotation since it is semantically associated with the 
concepts of rest or of bureaucracy.  
 
Other examples of biased language and the presence of the journalist’s opinion in the news 
include the following: “Andrei Năstase already runs away from TV debates with the Socialist 
Ion Ceban” (24 May); “Previously when asked by our TV station for details on the privatization 
of the PPDA premises and whether his brother should be held liable, Andrei Năstase, as usual, 
avoided giving a clear answer and said that the magazine Glasul owned the property legally 
and constitutionally” (25 May).  
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
 
In tackling campaign subjects, Publika TV showed a predilection for some sources and scant 
interest in others. When allegations were made against the PPDA and Andrei Năstase, the 
reaction was quoted briefly or not at all. For example, on 24 May the Publica reporter 
announced: “The PPDA candidate for the capital’s mayor’s seat Andrei Năstase is already 
running away from TV debates with the Socialist Ion Ceban. It was Ion Ceban who wrote on 
Facebook about Năstase’s lack of desire to come out for a confrontation on a private TV 
station. The Socialist also wrote that he had had an understanding with Năstase back on 
Sunday about participating in a debate at a TV station but had since found out that Năstase 



            

11 
 

would not come.” After these statements, the journalists did not ask Andrei Năstase about his 
perspective or whether it was true what Ceban had said about the TV debates. Reporters at 
the end said that the PPDA leader had previously said that it was early to “spin around the Arc 
de Triumph,” which does not cover the allegation of his refusal to participate in the TV debates. 
In addition, in the same item Ion Ceban said that, “He is cut up each evening on Jurnal TV” 
which required a reaction from that outlet not included in the news item.  
 
A news item broadcast on 29 May with the title “Năstase, accused of illegalities,” broadly set 
forth the allegations by the Socialist councilors in the CMC that the property in which the 
publication, “Glasul Națiunii led by the brother of the PPDA leader and where PPDA rents 
premises was allegedly privatized illegally in 2006.” Andrei Năstase’s reaction is summarized, 
and he says in Russian: “The European Court’s decisions are executed, not debated. This is 
all I want to say to the people who have problems with Romanian.” This fragment does not 
make it obvious that Năstase is referring to an ECHR judgment that had ruled in favor of the 
publication Glasul Națiunii and had confirmed the legality of the transaction. Presenting just a 
summary of the candidate’s reaction showed that journalist aimed to publicize the allegations 
but not his explanation. The same item also included allegations against a judge: “The same 
judge is alleged to have appeared in both dubious schemes: Marina Anton from the Chișinău 
District Court,” but the reporters did not present her reaction. The judge’s explanation may 
have changed the general perspective on the information contained in the item.  
 
Language and videos 
 
In the news item on 25 May about Ion Ceban’s coming to a campaign meeting organized by 
Andrei Năstase, journalists used the label “the fugitive criminal Țopa" with reference to 
businessman Victor Țopa, the godfather of Andrei Năstase: “During the event, Ion Ceban 
asked Năstase many questions. The latter, however, refused to answer. Ion Ceban referred to 
the fraudulent takeover of the PPDA premises but also to how Năstase came to be the lawyer 
for the fugitive criminal Țopa”. 
 
In the news item on 21 May about the results of the first round, Andrei Năstase was shown in 
the background of the text read by the reporter trying to avoid the questions of a journalist from 
Canal 2 while Ion Ceban was shown standing behind the rostrum in a civilized manner and 
inviting his opponent to debates. Such videos could create the impresssion of an unbalanced 
person who refused to answer questions for Andrei Năstase in contrast to his opponent who, 
as the station suggested, sought an open dialog.  
 
Jurnal TV 
 
Involvement in the election campaign 
 
Jurnal TV actively covered the campaign in the second round of elections for Chișinău mayor. 
Between 21 May and 2 June, it broadcast 46 news items during its main newscast of the day 
at 19.00. Initially after the first round, news items about the elections were grouped in blocs, 
but later they were broadcast throughout the newscast along with general items. The station 
covered the candidates’ activities and the process of preparing for the second round with the 
printing of ballots and the CEC establishing the date of the election. Andrei Năstase appeared 
not only in the news about campaign activities but also in items about subjects of a general 
character. 
 
Impartiality and objectivity/political partisanship 
 
Of the 46 items, 11 referred to the preparations for the elections on 3 June and the appeals 
filed after the first round of voting (Maia Sandu’s request to cancel the results in Jora de Mijloc, 



            

12 
 

Silvia Radu’s statements after the first round, and others). The rest of the 35 items directly or 
indirectly concerned the two candidates Andrei Năstase and Ion Ceban.  
 
From a numerical point of view, Jurnal TV favored PPDA/PAS/PLDM candidate Năstase 
broadcasting 20 news items about him with exclusively positive content. Most of the items 
appeared in the last days of the campaign. Viewers found out that the PPDA leader was 
concerned with “Nistru’s fate” (28 May), that “Năstase declared war on illegal construction” (29 
May), and that Andrei Năstase had participated in the march “Big Cleaning” and in the 
“Children’s Cherry Festival” (1 June). In addition, people were informed that many Romanian 
and Moldovan personalities were urging Chișinău residents directly or indirectly to participate 
in the elections and to vote for Andrei Năstase: the Romanian boxer Cătălin Moroșan said he 
was friends with Andrei Năstase and called on people to vote for him (1 June); the Mayor of 
Oradea in Romania said he would help Chișinău with expertise and even resources or 
development projects if the city were led by a pro-European (29 May); the historian Octavian 
Țîcu said that Andrei Năstase could become the engine of the pro-European forces for the 
autumn elections (30 May), and so on. The station did not quote messages in support of Ion 
Ceban that appeared in the public space. Early news items openly campaigned for Andrei 
Năstase: a meeting with the electorate in Cricova (23 May); solutions for the traffic barriers 
installed in elite city neighborhoods (23 May); meetings with the doctors in the district of 
Botanica (24 May); his intention to apply a three-step program following the model of the 
Romanian municipality of Cluj (31 May).   News items about Năstase’s plans for Chișinău and 
his opinions were broadly presented and lasted longer than other news items (3–5 minutes) 
and those about his opponent.  
 
In the 17 items about PSRM candidate Ion Ceban, he was presented neutrally and positively 
in eight: about the first round results (21 May); about the election debates on other TV stations 
(30 May); his declarations at a conference in which he said he would observe, “…the 
commitments set forth in two documents proposed by a number of civil society organizations” 
(31 May); the message in which he summed up his election campaign (1 June), and others. In 
nine other news items, Ceban was presented in a negative context. For example, in the item 
presenting Ceban’s profile (22 May) reporters used biased language and included allegations 
without his reactions:  
 

The candidate for Mayor of Chișinău Ion Ceban reappeared before the public as he is—a 
specialist in making speeches, nothing more, according to the description of him by his former 
party leader Vladimir Voronin. His grouchy character and political instability have made Ceban 
famous. In 2015, for instance, the press reported in detail a meeting in the mayor’s office when 
Ion Ceban lunged at former mayor Dorin Chirtoacă.  

 
The ticker meanwhile read: “Aggressive behavior in Ion Ceban style.” This item also included 
an allegation: The reporter announced that Vladimir Voronin allegedly had said in the past that 
he did not know “why Ceban had committed that foul act,” without specifying precisely where 
and in what context the PCRM leader had said that, and without including Ion Ceban’s 
reaction/comment. Another news item that again presented the PSRM candidate in a negative 
manner and again used Vladimir Voronin’s words was aired on 31 May. It included a video in 
which Vladimir Voronin said that Ion Ceban was incompetent and a “balamut” (trouble maker 
in Russian). Additional items with negative connotations about Ion Ceban were the following: 
an item about Socialist councilors’ properties (31 May); the item in which Jurnal TV investigated 
whether Ceban might have invited only suburban mayors who were PDM members or werew 
supported by this party to a meeting in Chișinău (29 May); and the findings of the Watchdog 
community that GBC stations allegedly promoted Ceban intensively although they had 
announced they would not cover the election campaign (29 May).   
 
In general, the language of the news was neutral. Nonetheless, in addition to the news item 
mentioned above that contained a profile of Ion Ceban (22 May), there were other exceptions 



            

13 
 

where one could notice the reporters’ opinions and biased attitudes towards the Socialist 
candidate: “He can never give up. He keeps waiting for Andrei Năstase by the Arc de Triumph 
in the capital. We are speaking about …” (24 May); “The television stations controlled by the 
oligarch Vladimir Plahotniuc have found another hero for themselves for the second round of 
voting. Ion Ceban has replaced the loser Silvia Radu. According to Watchdog experts who 
monitored a number of newscasts between 21 and 25 May, the promotion of the Socialist 
Ceban is obvious” (29 May). In such statements, the reporters do not quote any sources when 
using the qualifying terms “hero” and “loser.” This indicates the presence of the journalist’s 
opinion in the text.  
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
 
Most of the news about the election promises of the PPDA/PAS/PLDM candidate offered just 
one perspective/source without the reporters doubting the feasibility of the proposals or 
verifying in any way the statements made by the candidate. The same was true of the reporting 
about the statements and plans of PSRM candidate Ion Ceban.  
 
As for controversial news, the reporters generally included the reaction of the party concerned; 
however, there were two cases when the reaction was missing. In the item in which Vladimir 
Voronin said that Ceban had previously committed “a foul act,” the reporter did not mention if 
the Socialist had ever commented on that allegation and failed to present his reaction. In 
addition, in his campaign summary Andrei Năstase launched allegations against the BCC and 
GBC TV stations that, “…continued their lynching while the BCC grotesquely applauded,” and 
also against Ion Ceban who allegedly had, “copied the exact style, means and deceitful 
information of Plahotniuc’s holdings from the presidential campaign.” The item did not contain 
reactions from the BCC, GBC or Ion Ceban. At the end, the reporter said, “The PD and PSRM 
leaderships had previously denied being in a partnership.”  
 
Language and videos 
 
The language used by Jurnal TV reporters included the label “the oligarch Vladimir Plahotniuc” 
but also the qualifier “the candidate of the pro-European and anti-oligarchic forces” without 
noting that the candidate identified himself as an “anti-oligarch.” No other deviations from news 
language norms were found, nor did we register any video tricks that would have distorted 
reality.  
 
RTR Moldova 
 
Involvement in the election campaign  
 
Private TV station RTR Moldova broadcast 22 news items with direct or indirect electoral 
content in its daily newscasts and on its analysis program “Vesti nedeli.”  In addition, between 
22 and 25 May and on 30 May it posted eight items with direct or indirect electoral content on 
its website. The station continued actively covering the campaigns of the two remaining 
candidates under the rubric “2018 New Local Elections.” RTR Moldova also presented the 
official results of the elections that took place on 20 May in Bălţi; the Promo-Lex’ report on 
election monitoring; and a detailed account of the controversy after PAS challenged the 
elections in Jora de Mijloc in Orhei District. On 26 May “Vesti nedeli” included many items 
reviewing the results of the first round of voting in Chişinău with the participation of experts and 
also separate interviews with candidates Ion Ceban and Andrei Năstase. 
 
Impartiality and objectivity/political partisanship  
 
Most of the election items were presented neutrally and included the statements made by the 
candidates without showing any obvious bias or the opinions of the journalists. Nonetheless, 



            

14 
 

there were several cases when items were presented with a certain bias in the selection of 
information for publication and the angle of approach.  
 
In general, both candidates were presented in an approximately equal number of items: Andrei 
Năstase had 15 appearances (8 in a positive context, 5 in a neutral context, and 2 in a negative 
context), and Ion Ceban had 14 (8 in a positive context, 5 in a neutral context, and 1 in a rather 
negative context). Viewers found out that Ion Ceban would dismiss Deputy Mayor Nistor 
Grozavu (23 May item taken from Tribuna.md); that he had hundreds of initiatives for the 
municipality and would solve the residents’ problems (26 May interview with the candidate); 
that he would contribute to solving the problems faced by the suburbs and would appoint a 
deputy mayor with a special mandate for such matters (28 May); that he knows how to get rid 
of the bad smell in the city and how to modernize the wastewater treatment plant (29 May); 
that he had been and would remain open to residents and would secure transparency in the 
work of the mayor’s office and its decisions; that he was supported by a group of 
representatives of civic associations of people with disabilities (31 May); and that he was happy 
with the campaign he had carried out in the interests of Chişinău residents (1 June). Regarding 
Andrei Năstase, viewers learned that he would not participate in the debates organized by 
Ceban because they were not organized by media outlets and that the Socialists avoided 
meeting with the people and organized such debates out of despair (22 May item taken from 
Deschide.md); that PPEM, PL and PUN would support him in the second round (26 May 
including an interview with the candidate); that he had a solution for the problem of public 
transportation in the capital and proposed implementing new technologies for easing traffic (28 
May); that he promised to restore legal permitting for construction (29 May); that he was 
supported by a group of teachers’ representatives and promised to offer grants to suburban 
entrepreneurs, especially to those who would create jobs for people with disabilities (31 May); 
and that he aimed to employ only professional and essential people in the mayor’s office (1 
June).  
 
On 25 May, the station took a biased story from the website Aif.md affiliated with the PSRM 
and posted it on its own website www.rtr.md. The story was entitled “During the campaign 
Năstase spoke on a Bucharest-based TV station.” In it the PPDA/PAS/PLDM candidate was 
presented in a negative context through such statements as, “He either forgot which capital he 
was running for mayor of or decided he had nothing to talk about with Chişinău residents and 
in full campaign mode instead went to our neighboring country to ask for help from his 
‘Romanian brothers’.”  
 
Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 
 
During the monitoring period, RTR Moldova broadcast/published four items with controversial 
subjects. In two of them (22 May from the website about Năstase’s refusal to participate in the 
debates organized by Ceban and 29 May from the press conference organized by Socialist 
councilors in front of the PPDA premises with allegations that this property was illegally 
privatized), the station observed the principle of balance of sources presenting the opinions of 
both parties involved. In the other two items, however, pluralism of opinion was not secured. 
These were the item about Năstase’s participation in debates on a TV station in Bucharest (25 
May) in which he was not given space for a reply and the interviews with the two candidates 
on the weekly program “Vesti nedeli” on 26 May. In a separate interview with Ion Ceban he 
said that Andrei Năstase needed a springboard for Parliament and did not have any initiatives 
for solving the city’s problems and also that Năstase had black marks in his biography. There 
were no replies from Năstase nor were there any from Ceban to statements made by Năstase 
in the separate interview with him that was broadcast on the same program.  
 
Language and videos  
 

http://www.rtr.md/


            

15 
 

Regarding the videos used, RTR Moldova was balanced and complied with ethical and 
professional norms. The same was true for the language used in its newscasts. At the same 
time, however, the news item re-posted on Rtr.md from the website Aif.md (25 May) 
contravened professional standards and contained many labels and pejoratives that mocked 
Năstase (examples: “He stated unabashedly that our co-nationals who live in Romania should 
convince their relatives in Chişinău to vote for him,” “Social media users drew a parallel line 
between him and Chirtoacă wondering if the candidate of the pro-European forces brought 
with him a bucket of Moldovan soil in the best traditions of the Liberal,” “…to remind you that 
Andrei Năstase has previously refused three times to participate in open public debates with 
Ion Ceban” among others.). 
 
NTV Moldova 

Involvement in the election campaign 

In the second round of voting, private TV station NTV Moldova was actively involved in 
covering the campaign broadcasting in total 40 items with direct or indirect electoral content 
both under the rubric “2018 New Local Elections” and outside it. The items concerned the 
results of the first round, the platforms of the two remaining candidates, messages of support 
and allegations from groups and civil society organizations, items about the election process, 
and the results of campaign monitoring by civil society. The station also had a few news items 
with indirect electoral content that put the PSRM candidate in a positive light: opinions about 
the demolition of a house and architectural monuments, a news item about the children’s 
playground saved from destruction by the PSRM faction on the Municipal Council, President 
Dodon’s opinion about the traditional family, and others.  

Impartiality and objectivity/political partisanship 

Most of the relevant items (27) breached the principle of impartiality and objectivity. They 
presented the facts in a biased manner, filtered/selected information, and in some cases 
manipulated the information to denigrate one of the candidates. Reality was often presented 
from the perspective of one candidate, and many news items and reports contained 
discriminatory elements. In many cases, reporters mixed facts and opinions and took 
information out of context.  

The news concerning Ion Ceban, the PSRM candidate, was usually lengthy and included 
detailed information about his platform and presented him as the only candidate capable of 
making changes for the better in Chișinău. Starting on 21 May, the station almost daily covered 
Ion Ceban’s initiative to organize public debates with Andrei Năstase, the PPDA/PAS/PLDM 
candidate, as well as the latter’s refusal to participate in them. The failed debates were covered 
in detailed items that presented extracts from Ion Ceban’s platform. NTV Moldova reported on 
PSRM initiatives and protests against “the wrongdoings of the local public administration of the 
past years” and the solutions for the capital’s problems (22, 23, 24, 25, 28, 29 May). The 
viewers found out in other items that Ion Ceban had the spirit of initiative (25 May); his presence 
intimidated Năstase (25 May); and Ceban was the only candidate capable of solving the 
capital’s problems and was supported by officers (29 May), by people with disabilities (31 May), 
by Moldova’s patriots (31 May), by athletes (31 May), by President Dodon (31 May, 1 June); 
by the science and art community (31 May), and by doctors (1 June). In total, Ion Ceban was 
the protagonist or was mentioned 24 times: 3 times in a neutral context and 21 times in a 
positive context. One may conclude that NTV Moldova campaigned for the PSRM candidate 
for mayor of Chișinău.  

In contrast, Andrei Năstase was quoted and/or mentioned 22 times: 18 times in negative 
contexts and 4 times neutrally. The absence of the PPDA/PAS/PLDM candidate from the 
debates organized by Ion Ceban was commented on in negative terms as he was accused of, 
“hiding in the bushes,” “being afraid of Ceban,” “having no solutions,” and of “having no 
initiative/plans for solving the city’s problems.” The viewers were also informed that Andrei 



            

16 
 

Năstase appreciated the support of Dorin Chirtoacă, Iurie Leancă, and Anatol Șalaru, the latter 
two who were labelled “thieves and corrupt” (22, 23 May); that Năstase appreciated what Dorin 
Chirtoacă had done for the health system (22 May); that Dorin Chirtoacă had become an ally 
of Andrei Năstase (23 May); that if elected, Năstase would be concerned not with the city’s 
problems by with parliamentary elections (25 May); that he was “supported by all the corrupt 
ones” (25 May); that “Năstase could not formulate a clear thought” (25 May); that Năstase’s 
team called for hatred and discrimination (28 May); that the PPDA premises had been illegally 
privatized (29 May); that Năstase lied when he claimed there was an ECHR decision on the 
PPDA premises (30 June); that Năstase was financially supported by Chirtoacă’s godfather (1 
June); that  Năstase was corrupt and unprofessional and would continue the schemes started 
by the previous mayor (30 June); if elected Năstase would do what Chirtoacă did (31 May); 
that  Năstase was a populist (31 May); that he had breached the Elections Code (1 June), and 
that Năstase lacked solutions or a team (1 June).  

The bias of authors was obvious in the news item on 22 May about Andrei Năstase’s absence 
from debates in which Ion Ceban launched allegations that Năstase was supported by “Iurie 
Leancă, a highway thief,” by Anatol Șalaru who was also a thief, and that Vasile Năstase had 
illegally privatized the PPDA premises.  

We found manipulative news items structured in such a way as to place the PPDA/PAS/PLDM 

candidate in negative light. In an item broadcast on 22 May, NTV Moldova informed viewers 

that Andrei Năstase praised what Dorin Chirtoacă had done in healthcare. The item built a 

scenario around a statement made by Năstase at a meeting with doctors that progress had 

been made in healthcare in the past years. The journalist aimed to replace this statement with 

details designed to show the disastrous situation in this system instead. The item contained 

images from social media that showed the unsanitary conditions in Chișinău hospitals (images 

with “rats eating from the patients’ plates”), followed again by the statement made by Năstase 

who “has promised to do the same.” The manner in which this item was produced contravenes 

professional norms and also the Broadcast Code that provides that reality shall not be distorted 

by editing tricks, comments, manner of formulation or titles (Art.7(4)).  

Another news item that put PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase in bad light was 
broadcast on 25 May. The anchor stated, “Andrei Năstase will use his office for political 
purposes in order to get better results in the parliamentary elections in autumn,” referring to 
Maia Sandu, the PAS leader. According to the anchor, Sandu had allegedly stated that the 
“PAS and PPDA electorate is discouraged as the mayor’s office will be a suitable tool to 
accumulate political points in the autumn.” Actually, Maia Sandu’s statement said something 
different: “Andrei Năstase’s win for the mayor’s office would bring back the trust of many people 
who are thinking today that it is too late for a change and that nothing else can be done. This 
would bring back the trust of these people and we would be stronger in the parliamentary 
elections, Maia Sandu said.”  

The item on 30 June in which Năstase is accused of lying about the ECHR decision on the 
privatization of the PPDA premises subjectively presented the subject from the debates 
organized by Promo-Lex selecting only the information that supported the thesis that Năstase 
could not answer clearly and that Ceban had proved that the former was lying. The news item 
on 28 May with the biased and manipulative title “Hatred, Năstase’s electoral offering” also 
stated from the very beginning that civil society condemned the hate speech promoted by 
Năstase’s team. Further on in the text, however, we found that it was not Andrei Năstase but 
rather his supporters who had allegedly called those who had voted for Ceban “sheep” and 
that some considered that those people should have been “killed.”  

During the reporting period, NTV Moldova resorted to manipulation by selecting negative 
information and using image transfers. In several news items, Andrei Năstase was aligned with 
former Chișinău mayor Dorin Chirtoacă (PL) who had resigned under investigation for alleged 
corruption in order to transfer the negative image of the PL onto the PPDA/PAS/PLDM 



            

17 
 

candidate: 22 May Andrei Năstase praises Chirtoacă; 23 May Chirtoacă beside Andrei 
Năstase; 28 May Electoral bargaining (Năstase promises not to dismiss PL representatives in 
exchange for PL’s support); 30 May The patriots vote for Ion Ceban (Năstase will do what 
Chirtoacă did); 30 May  Năstase funded by Chirtoacă’s godfather. 

In many news items facts were mixed with opinions; for instance, the news item on 23 May 
about a supposed alliance between Năstase and Chirtoacă said that, “The terrible failure 
suffered by PL did not impede Dorin Chirtoacă from becoming allies with Andrei Năstase. 
Andrei Năstase’s fans tried today to raise their spirits while Ion Ceban showed spirit again.” 
On 25 May in the item about Ion Ceban’s participation in one of Andrei Năstase’s campaign 
meetings, the author opines that, “Năstase hid from Ion Ceban all week long,” and that “Ion 
Ceban’s presence disoriented the PPDA candidate who could not think clearly in Ion Ceban’s 
presence.” 

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion  

Between 21 May and 3 June, 13 of the 40 items with electoral content aired by NTV Moldova 
concerned controversial subjects; it failed to present replies in 11 of them. In some cases 
reporters mentioned that Năstase “did not answer his phone,” “has not commented yet on the 
allegations,” or allegedly had “failed to confirm or deny the allegations in social media.” For 
example, in the item on 22 May about the debates organized by Ion Ceban and Andrei 
Năstase’s absence, various allegations are made against the PPDA/PAS/PLDM candidate and 
other politicians without including their replies, noting that he had not commented yet on those 
allegations. It is not clear whether the reporters made any effort to obtain the opinions of the 
accused. In the same item toward the end, the station included information about Năstase’s 
cars and property and said that he had not answered his phone to comment. On 22 May the 
item conveying the message that Năstase would do what Dorin Chirtoacă did when mayor did 
not contain Năstase’s reply. On 23 May, the item from Ion Ceban’s public debate included 
allegations of corruption against some political leaders but did not include their reactions. On 
25 May, Andrei Năstase was accused of being corrupt by a guest on an NTV program, but 
Năstase’s opinion was missing. The item on 28 May (Electoral bargaining) about the flash mob 
organized by the PSRM in front of PL headquarters was unbalanced. It launched allegations 
of corruption against Năstase and the PL, noting that Năstase allegedly had reached an 
understanding with the PL to offer protection to PL representatives in the mayor’s office. 
Năstase had neither denied nor confirmed this in social media the item said. The news item 
on 28 May entitled “Hatred, Andrei Năstase’s campaign offering” did not contain the opinions 
of those concerned.  

Language and videos 

The election news broadcast by NTV Moldova during the period included adjectives, qualifiers, 
subjective notes and emphasis all meant to distort facts and influence public opinion. Some 
items included labels assigned to Andrei Năstase:  a nobody, an amateur (29 May), thief – all 
the thieves and corrupt ones have joined forces, the big unification has taken place (28 May), 
Iurie Leancă is a thief (22 May), Șalaru is a thief (22 May, 23 May), Năstase—corrupt, 
unprofessional (30 June). 

The differences in the language used in relation to the candidates for Chișinău mayor were 
obvious in many items. In addition, the station used videos—the one with rats in hospitals—to 
mislead viewers (22 May). 

Accent TV 

Involvement in the election campaign 

From 21 May to 3 June, this private station with regional coverage broadcast 45 items with 
electoral content both under the rubric “2018 New Local Elections” and outside it. Most of the 
items covered the same subjects as NTV Moldova: failed debates organized by the PSRM 



            

18 
 

candidate Ion Ceban; the platforms of the two candidates; the press conferences of some 
groups who had announced their support for Ion Ceban and criticized his opponent Andrei 
Năstase; and other items about the election process. The news items with indirect electoral 
content covered a children’s playground saved from destruction by PSRM councilors, 
President Dodon’s support for the traditional family, and the demolition of an architectural 
monument in Chișinău. 

Impartiality and objectivity/political partisanship 

The angle of coverage was the same as that on NTV Moldova. The vast majority of items—32 
out of 45—contained breaches of professional and ethical norms with an obvious lack of 
impartiality and objectivity. Many times reporters mixed facts with their personal opinions and 
selected information in a biased manner so that one candidate was favored while the other 
one was disparaged.  

PSRM candidate Ion Ceban was favored in the majority of items that concerned him directly 
or indirectly. He appeared 21 times in a positive context and 5 times in a neutral context. When 
opening the election news bloc, the anchor frequently announced that two candidates were 
running in the second round and that Ion Ceban had bested Andrei Năstase by 10% in the first 
round. The items that quoted or mentioned Ion Ceban provided detailed information about his 
platform with news from the public debates in which his opponent did not participate; they 
contained support messages from various groups (athletes, doctors, veterans, patriots, 
consumers, artists, scientists) and President Dodon’s call to vote for the PSRM candidate.   

At the same time, Andrei Năstase was covered using subjective titles and texts or comments 
and/or opinions in 17news items in which he appeared in a negative context and in 6 in which 
he was covered in a neutral context. Examples include the news item on 22 May about the fact 
that Năstase failed to show up for the public debates organized by Ceban. The reporter 
referred to the first round when another candidate also avoided participating in the debates 
and suffered accordingly, i.e., independent candidate Silvia Radu who did not make it into the 
second round although she had been projected to do so. On 24 May, the news item about 
Năstase’s meeting with the electorate emphasized his refusal to participate in the debates and 
not what he said in the meeting. On 29 May, Accent TV reported that Năstase had divided his 
team based on ethnicity which created confusion as it became clear in the text that Năstase 
did not see a problem with the fact that many PPDA members were from different ethnic groups 
while the title, as formulated, left the impression that there were indeed problems.  

In 17 cases, facts were not separated from opinions, and the reporter emphasized various 
aspects of events. In the item on 25 May entitled “Ceban: PSRM has always been of the 
people,” referring to the inconvenient questions asked of Ion Ceban the reporter noted, “The 
Socialist candidate did not duck those questions and answered them very clearly.” In the item 
on 25 May “If the mountain does not go to Mohamed, Mohamed goes to the mountain” the 
anchor talked  about Ion Ceban’s participation in one of Andrei Năstase’s campaign meetings. 
The item included fake information stating that the participants had applauded Ceban’s 
appearance. The soundtrack contains applause, but the video does not clearly show if they 
are meant for Ceban or for Năstase while videos broadcast by other TV stations made it clear 
that the participants were applauding after Andrei Năstase’s presentation. On 25 May, the item 
about Andrei Năstase’s visit to Bucharest said that he went to Bucharest instead of meeting 
with the people. The information was selected in such a way as to put the PPDA/PAS/PLDM 
candidate in a bad light implying that he had confused the terms mayor and prime minister 
(primar and premier, in Romanian): “Năstase thinks he had competed for the office of prime 
minister!” On 26 May, Accent TV aired a biased item entitled “Chirtoacă makes a common front 
with Andrei Năstase” thatreviewed the percentage obtained by the PL in the first round, then 
spoke about scandals and Dorin Chirtoacă’s arrest and ended with problems in healthcare and 
videos with rats taken from social media.  



            

19 
 

Additional examples of news items in which facts were not separated from opinions include 
the following: “Although the debates even had a moderator, Andrei Năstase said he had other 
things to do” (26 May), “Andrei Năstase could not give a clear and unambiguous answer” (29 
May), “A few days before the election, Năstase suddenly remembered illegal construction,” 
and “PSRM representatives are de jure those fighting against illegal construction” (29 May), 
“the closer to the election, the more resonant the promises,” “Năstase promises to turn people’s 
lives into endless holidays” (31 May), “Năstase could not answer any question coherently” (30 
June).  

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 

In the period monitored, Accent TV broadcast 10 controversial election items, eight of which 
were unbalanced. For instance, the news item on 23 May about the public debates organized 
by Ion Ceban contained allegations of corruption against many politicians without including 
their reactions, and the news item about Ion Ceban’s support by the Consumer Protection 
Agency alleged that Andrei Năstase had asked the agency for support but did not want to listen 
to their wishes. The opinion of the PPDA representatives was missing. The item on 26 May in 
which Maia Sandu allegedly claimed that Andrei Năstase would use the mayor’s office to 
accumulate political points for the parliamentary elections lacked balance as did the news 
items about the alleged alliance between Dorin Chirtoacă and Andrei Năstase (26 May), about 
the allegations regarding PPDA hate speech (28 May), the flash mob organized by PSRM in 
front of the PL premises (28 May), about the conference of people with disabilities, and about 
the conference of Moldova’s patriots (30 June).  

Language and videos 

The language used in relation to the candidates was laudatory about Ion Ceban most of the 
time, but for Andrei Năstase, the station in some cases resorted to ironic and pejorative 
language: “Năstase promises to turn city residents’ lives into endless holidays; he wishes to 
make a Moldovan economic wonder” (31 May), “Năstase unable to conceive coherent 
answers” (29 May). The station also precisely quoted some sources that used labels in regard 
to Andrei Năstase or other politicians: “thief,” “corrupt,” and “a nobody.” In one case, the item 
included manipulative videos that could mislead the public (26 May “Chirtoacă makes a 
common front with Andrei Năstase”). 

TV 8 

Involvement in the election campaign 

Between 21 May and 2 June, this private TV station with regional coverage covered the 
campaign in 10 newscasts at 19.00. Overall, the station broadcast 29 direct election items and 
2 items with indirect electoral content. The subjects concerned the results of the first round of 
voting; the announcements made by the parties and the candidates that did not make it to the 
second round in regarding the candidate they supported; the platforms and activities of the two 
candidates who remained; and information about the election process. An item broadcast 
outside the special rubric dedicated to the elections referred to the billboards of the candidates 
who did not make it to the second round, and in another one dedicated to International Child 
Rights Protection Day, children were asked what the future mayor should do for them.  

The two candidates who continued the run for Chișinău mayor appeared directly or indirectly 
in the election news on TV 8 as follows: Andrei Năstase (PPPDA/PAS/PLDM) in 14 items and 
Ion Ceban (PSRM) in 10. Two items concerned Silvia Radu, independent candidate in the first 
round (21 May), and four items covered the election results in the village of Jora de Mijloc, 
Orhei District.     

Impartiality and objectivity/political partisanship 

In general, TV 8 followed the principle of impartiality and objectivity in its election coverage; no 
obvious political partisanship was noticed. Neither of the candidates was openly favored or 



            

20 
 

disfavored. Nonetheless, the journalists sometimes displayed slight elements of subjectivity, 
both in news titles (in tickers) and in some texts. An election item broadcast on 25 May was 
entitled “Năstase, Ceban’s obsession,” and facts were not separated from opinions in the text 
about how Ion Ceban “broke into Năstase’s meeting with his electorate.” In an item broadcast 
on 30 May entitled “Supporters mobilized them,” the text said, “Several NGOs, some 
completely unknown, announced their support for Ion Ceban”, but also, “a group of teachers 
has called on Chișinău residents to vote for the pro-European right–wing candidate Andrei 
Năstase.” In this way, the Socialist candidate Ion Ceban was disfavored in relation to Andrei 
Năstase. The same manner of presentation of facts was found in the item aired on 1 June 
entitled “Campaigning on the last day, Ceban and Năstase receive messages of support.” More 
precisely, the introduction was presented as follows: “Many doctors call on the people to go to 
their polling stations and to vote for the Socialist Ion Ceban. They argue that his platform is 
better.” This happened after a few weeks ago Ceban promised medical workers salary 
increases and even social housing. After airing a declaration made by Ion Ceban on 7 May 
about the actions he would take as mayor with regard to doctors, the item continued, “This is 
what Ion Ceban declared on 7 May...., and today, the representatives of a doctors’ association 
have decided to campaign in his favor.” On the other hand, the text stressed that;  

Andrei Năstase, in his turn, has received messages of support from over the Prut from the Mayor 
of Cluj-Napoca Emil Boc andalso from the sportsman Cătălin Moroșanu... And the leader of the 
European People’s Party has tweeted that Andrei Năstase is an anti-oligarchic candidate, 
capable of modernizing the capital...  

This case, too, shows some favoring of the PPPDA/PAS/PLDM candidate compared with the 
PSRM one. In total, Ion Ceban was quoted/mentioned 10 times: 6 times in neutral contests, 
and 4 times in negative contexts. Andrei Năstase enjoyed four appearances/mentions in 
positive contexts and six in neutral ones.  

In the same context, other items can be mentioned that concerned subjects other than the two 
candidates for Chișinău mayor. On 21 May, the item about the general results of the first round 
of voting referring to independent candidate Silvia Radu noted that, “There were more 
journalists than supporters” at her campaign premises, and Silvia Radu’s declaration about 
ending her work at the mayor’s office was presented by TV 8 in an item entitled “Farewell, 
Silvia Radu!” Both cases displayed a slight bias when presenting the facts. Similarly, two items 
about the appeal lodged by PAS leader Maia Sandu regarding Marina Tauber’s election (“Șor 
Political Party”) as mayor in the village of Jora de Mijloc inserted elements of 
commentary/opinion: “They sang in court” (24 May); “They turned the protest into a poetry 
show,”  “after tiring of shouting, the protesters started playing music,”  “traditionally, poetry was 
not missing in the protest of the Șor Party supporters,” “this time, the poet dedicated a few 
stanzas to Maia Sandu,” and “the microphone was switched off each time they tried criticizing 
Maia Sandu”  (28 May).                 

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 

TV 8 secured a balance of sources in all nine controversial items broadcast by presenting the 
opinions of all parties concerned. It specified in one case that the two candidates for Chișinău 
mayor had not commented on the results of Promo-Lex’ report.          

Language and videos  

Between 21 May and 2 June, TV 8 did not use labels, discriminatory expressions or other 
linguistic elements that did not comply with professional standards in its election items. 
Nonetheless, in two items about the elections in Jora de Mijloc, a party concerned used 
offensive expressions and terms of a private/intimate character about PAS leader Maia Sandu 
(“the expensive, ungrateful and unscrupulous Maia!,” “You have not been able to build a private 
life,” “..not making at least one person happy, how do you suggest making people happy?” [22 
May], and “a laggard who has done nothing in this life,” [28 May]). The videos used in the 
election items complied with professional standards. The station did not use collages, archive 



            

21 
 

images or other elements to distort reality and mislead the viewer or disfavor/favor one 
candidate or another.  

Pro TV Chișinău 

Involvement in the election campaign 

From 21 May to 2 June, private TV station with regional coverage Pro TV Chișinău covered 
the second round in 46 direct or indirect election items aired in 12 newscasts at 20.00. The 
items were inserted both under the rubric “2018 New Local Elections” (27) and outside it (19). 
They referred to the results of the first round; the campaigns of the candidates left for Chișinău 
mayor; and the election process. Other items concerned the independent candidate from the 
first round Silvia Radu; the statements made by PDM representatives about the second round 
and the telephone tapping of the discussion between Andrei Năstase and his mother; the 
candidate PAS might have had for the new local elections, and Andrei Năstase’s participation 
in the march organized by many parents demanding better conditions in school bathrooms. In 
addition, Pro TV Chișinău broadcast an item in which children spoke about Chișinău’s 
problems and what they expected from the new mayor, and another one about the opinions of 
Moldovan MPs about the future mayor’s profile. In three times (on 22 May, 31 May and 2 June), 
the election news bloc was not delineated from the other news items during the main newscast.   

The two candidates for Chișinău mayor appeared directly or indirectly in the election news on 
Pro TV Chișinău as follows: Ion Ceban (PSRM) in 16 items and Andrei Năstase 
(PPPDA/PAS/PLDM) in 15 items.  

Impartiality and objectivity/political partisanship 

On the whole, Pro TV Chișinău followed the principle of impartiality and objectivity in its election 
coverage; no obvious favoring of a candidate was noticed. However, in several items, the 
station did not secure the highest level of accuracy inserting elements of commentary/opinions 
in its news items. In an item about the billboards in which Ion Ceban invited Andrei Năstase to 
public debates aired on 24 May, the reporter said: “Since yesterday, Ceban has been inviting 
(Năstase) not only shouting from the rostrum...,” and in another one on the same subject aired 
on 25 May, the journalist commented on the manner of organizing the debate held by the 
Socialist candidate as follows: (Ion Ceban) “…delivered his speech in the shade while his 
supporters and the journalists stood in the sun.” On the same day, 25 May, in an item about 
Ion Ceban’s presence at a campaign meeting of Andrei Năstase’s, the reporter said, “After a 
long speech in which he threw insults at his opponent, Năstase bid goodbye and left,” without 
mentioning either the length of the speech or the insults. At the same time, Năstase appeared 
in an item about a protest organized by a number of parents and children in which they 
demanded better conditions in school bathrooms aired by Pro TV Chișinău on 1 June outside 
the rubric dedicated to election news. Although the item mentioned that both candidates were 
invited to join the protesters and presented Ion Ceban’s post on social media on the occasion 
of the International Child’s Rights Protection Day, Năstase was favored not only by appearing 
directly in the item during an interview and expressing his opinions about the protest and other 
things but also by Ion Ceban’s absence from the event. In addition, Ion Ceban’s Facebook 
reaction did not refer to the event tackled by the TV station in the item mentioned and so 
created the impression that the Socialist did not care about the conditions in school bathrooms.  

Andrei Năstase appeared in a neutral context 13 times and once each in a positive and 
negative light. Ion Ceban was quoted/mentioned 14 times in neutral contexts and twice in a 
negative context.  

Fairness and balance of sources/pluralism of opinion 

Pro TV Chișinău secured a balance of sources in all 11 controversial items aired. In one case 
it specified that the two candidates for Chișinău mayor had not reacted to the results of the 
Promo-Lex’ report on the irregularities found by the observers in the campaigns of the two 



            

22 
 

candidates for mayor. In addition, an item broadcast on 21 May entitled “Surveys vs results,” 
referred to four opinion polls that had inaccurately predicted the results of the first round but 
presented the reaction and explanation of the data by only one of the companies that had 
conducted the polls. The TV station would have secured a higher level of pluralism if it had 
presented the opinions and reactions of all four institutions concerned.  

Language and videos 

Between 21 May and 2 June, Pro TV Chișinău used proper language that complied with 
professional standards in its election items. The journalists did not use labels, insults, offensive 
or discriminatory words, expressions or phrases about the candidates for Chișinău mayor. In 
an item about the elections in Jora de Mijloc in the newscast outside the special election rubric, 
a party concerned used labels and offensive words about PAS leader Maia Sandu (“a laggard 
who has done nothing in this life” 28 May). The videos used in election items were in 
compliance with professional standards. The station did not use collages, archive videos or 
other elements to distort reality, mislead the viewer, or disfavor/favor one candidate or another.  

General conclusions 
 
The monitoring of 10 TV stations between 21 May and 2 June showed that some broadcasters 
covered the candidates relatively neutrally while others demonstarted political partisanship, 
favoring or disfavoring one candidate or another. 
 

 Public station Moldova 1 and private stations RTR Moldova and Pro TV were relatively 
balanced offering access to both candidates in their news items without obviously 
favoring or disfavoring either of them.  

 TV 8 covered both candidates neutrally but was slightly in favor of PPDA/PAS/PLDM 
candidate Andrei Năstase who was repeatedly covered positively at the expense of 
PSRM candidate Ion Ceban who was covered in a negative context.  

 National broadcasters Prime TV, Canal 2 and Publika TV that had announced that they 
would not cover the campaign broadcast a number of items with electoral content 
favoring PSRM candidate Ion Ceban and disfavoring the PPDA/PAS/PLDM candidate 
Andrei Năstase. 

 Jurnal TV gave access to both candidates in its news items and presented them in 
different contexts. PPDA/PAS/PLDM candidate Andrei Năstase was heavily favored 
through exclusively positive coverage while PSRM candidate Ion Ceban was presented 
negatively but also neutrally and positively.  

 NTV Moldova and Accent TV heavily promoted Ion Ceban for Chișinău mayor and 
disfavored Andrei Năstase who was presented in an exclusively negative light.  

 

 

 

Recommendations 
 

 Broadcasters must use monitoring reports as self-regulation tools and remove any 
obstacles that prevent their work from complying with legal norms and the Journalist’s 
Code of Ethics. They also must:  
 

– inform the electorate in a correct, impartial and unbiased manner;  
– renounce assessing/commenting on election events of political parties or their 

representatives in their news items;  
– remove discrimination when applying the principle of pluralism and diversity of 

opinion and when granting the right to reply;  
– cover events truthfully without distorting reality by editing or commentary, 

following the principle of multiple sources.  



            

23 
 

 The BCC should take action and use the monitoring reports to assess whether the TV 
stations monitored have observed Moldovan citizens’ rights to full, objective and truthful 
information.  

 The BCC should develop intervention tools and apply them promptly and efficiently 
when broadcasters deviate from legal norms in covering election campaigns in order 
to secure adequate information for the electorate through broadcasts.  

 

 


