
 1

 
ANNUAL REPORT 2006 

 
FREEDOM OF EXPRESSION AND INFORMATION IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA 

 
 
The current report is a brief description of several significant events, which took place in the 
Republic of Moldova in 2006. The Independent Journalism Center1 finds these events as 
suggestive in assessing the quality of freedom of expression and information in the Republic of 
Moldova.    

The report comprises the following sections: 
Legislative evolutions  
Evolutions in the audio-visual sector 
The situation of written press and investigation journalism 
The press in the electoral campaign 
Access to information  
Outlook for the future 
Conclusions 

 
Legislative evolutions 

 
The year of 2006 has been marked by the Audio-visual Code adoption process. Both international 
organizations (experts from the Council of Europe, OSCE, Article 19) and local media NGOs from 
Moldova have undertaken unprecedented efforts aimed at adopting a good law. Despite these efforts, the 
governmental coalition has managed to adopt a law which promotes their own interests. The government 
has again succeeded in choosing a convenient Broadcasting Coordinating Council and also to maintain 
its control over Teleradio-Moldova Public Broadcasting Company. Also it suppressed two other audio-
visual institutions with an independent editorial policy – Radio “Antena C” and “Euro TV Chisinau”. 
The Code was adopted on July 27, 2006, with a majority of 70 votes, and entered into force on August 
18, 2006. Both the draft Code and the adopted act have been the subject of numerous criticisms from 
several media organizations and political parties. During March-August of 2006 numerous declarations 
have been launched on this topic. Also, the civil society has organized a series of debates and round 
tables in order to improve the draft law and convince the authors of the need to adopt the highest 
standards in the field. 
 
Although less significant in impact, several changes have been made to Article 16 of the Civil Code in 
regards to liability for defamation. The Article lists a series of criteria that may help judges in deciding 
“reasonable” compensation for defamed persons. Still, the modifications did not include a ceiling for 
compensating moral damages which was the desire of many mass media entities. 
 
In the summer of 2006, both the Parliament and the Government adopted decisions which provide for a 
10-20% increase in the salaries of civil servants that have permanent access to state secrets. The 
decisions of the Government and Parliament have been adopted with retroactive effect, entering into 
force on December 1, 2005. Experts in the area of access to information have publicly stated their 
opinion that these decisions will stimulate secret-mania in the frames of state institutions: “Besides state 
secrets which need to be protected, information of public interest will be concealed”. On the other hand, 
the civil servants from the Information and Security Service have augmented the need for these 

                                                 
1 The synthesis is an IJC product (elaborated by Olivia Pîrţac). It reflects IJC opinions related to the invoked events. 



 2

increases by the execution of the provisions of Law on the State Secret from 1994, as well as several 
restrictions to various rights and liberties bared by the holders of state secrets. 
 
The Government was quite successful in implementing the National Strategy for Edification of 
Informational Society “E-Moldova”. It adopted a series of normative acts and, on September 14, opened 
a Centre to certify civil servants' digital signatures, which represents an evolution of the “E-government” 
Project. On October 4, 2006, as part of the actions under the above mentioned strategy, it was decided to 
re-organize the State Company “Radio-Communications” into a joint stock entity. The authorities have 
motivated this decision by the fact that privatization will contribute to making the enterprise more 
attractive to potential investors. This would allow the entity to implement digital television and radio 
broadcasting technologies in the next seven years.  
 

Evolutions in the audio-visual sector 

Events prior to the adoption of the Audio-visual Code 
 

The situation in the area of audio-visual has been criticized almost continuously in recent times.  
 
On January 13, 2006, about 20 representatives of the „Hyde-Park” Association protested against the 
activity of the Broadcasting Coordinating Council asking for the resignation of its members. 
 
In March, radio „Vocea Basarabiei” broadcasted a call for financial support from its listeners, banking 
institutions, economic agents, and foundations from Moldova and other countries. The institution has 
blamed the lack of finances on hindrances imposed by some state structures to its activities. Thus, based 
on the statements of the above-mentioned radio company, the entity was not able to develop a national 
radio network. Over 70 of their requests of radio frequencies have been denied.  
 
By the end of the mandate of the second Broadcasting Coordinating Council in April 2006, the latter 
opened a Center for monitoring radio and television posts broadcasting in Chisinau. This Center was 
created with the support of the Council of Europe and National Audio-visual Commission from 
Hungary. The Government of Moldova  allocated 165 thousand MDL for the procurement of technical 
equipment. Previously, the Broadcasting Coordinating Council has invoked on multiple occasions its 
incapacity to fully undertake its functions due to lack of monitoring technologies.  
 

Adoption of the Audio-visual Code 

At the end of March 2006, parallel to the publication of the draft Audio-visual Code on the Parliament 
web site, the attention of the civil society was completely centered on the development perspectives of 
the audio-visual sector. Although the Concept regarding the Cooperation between the Parliament and the 
Civil Society provides 15 days for inputs from the civil society, the adoption in first reading of the Code 
was scheduled for April 6, which is only one week after its publication on the web site. On April 4, eight 
media organizations published a memorandum stating their discontent with the mechanism and 
conditions under which the draft Audio-visual Code had been elaborated. The undersigned have 
mentioned that the civil society was not involved in the process of elaboration the draft Audio-visual 
Code. This process totally lacked transparency; the content of the draft posted on the Parliament web 
site on March 28 was a surprise for those eight organizations. In parallel, the undersigning organizations 
have mentioned the need to organize consultations, auditions, and debates on the provisions of the draft 
Audio-visual Code in context with other draft laws in the area of audio-visual, discussed by the 
Parliament.  



 3

Although media NGOs have asked for a postponement of the adoption of the Audio-visual Code, on 
April 6, it was adopted in the first reading as a basic draft. Two other alternative drafts have been 
adopted as well. The latter were developed at the initiative of the civil society and supported in the 
Parliament by the “Moldova Noastra” Alliance. On the other hand, the draft-law on local public audio-
visual institutions has been rejected in the first reading. This draft was developed by representatives of 
civil society (APEL). In the next period, the civil society from Moldova, with the help of international 
organizations, has worked on enhancing the quality of the Audio-visual Code through multiple debate 
sessions. “Article 19, Global Campaign for Freedom of Expression” from London, OSCE, and Council 
of Europe, sent their detailed expertise on the draft. On July 27, the Audio-visual Code draft-law was 
adopted in the final reading. Formally, the draft-law had undergone multiple enhancements, but, these 
were unessential in essence. In October, the 9 members of the Broadcasting Coordinating Council were 
elected by the Parliament. Again, the selection process was severely criticized by the civil society, 
including the majority of political parties. By the time the members of the Monitoring Council of the 
public company “Teleradio Moldova” had been voted on, the public opinion was ready and resigned that 
this Council will include in majority “people from the government coalition” as opposed to notorious 
personalities which are real promoters of public interest.  

Following the adoption of the Audio-visual Code, the most dramatic changes occurred at the public 
municipal radio and television broadcasters “Antena C” and “Euro TV Chisinau”. Based on an 
Broadcasting Coordinating Council recommendation, on November 30, 2006, the Chisinau Municipal 
Council decided to re-organize municipal radio broadcasters through alienation. On December 14, it 
decided to organize an investment contest for selling these radio broadcasters. On the same day, the 
directors of these companies are dismissed and other directors are named. On December 15, the 
management of “Antena C” is abusively replaced (by force) by representatives of local public authorities 
and enforcement agencies. On December 16, “Antena C” transmission is ceased. The reason invoked by 
State Enterprise “Radiocomunicatii” is technical issues. The employees have not been allowed to 
conduct an independent expertise. Following the “repairing”, the transmission has not been renewed due 
to “lack of contract with the State Enterprise Radiocomunicatii”. The transmission was re-established 
only 38 days after, following a warning from the Broadcasting Coordinating Council regarding the 
license withdrawal due to failing to conform to the Audio-visual Code. In the evening of December 16, 
the headquarters of “Antena C” was closed and all the journalists were evacuated invoking the 
possibility of the existence of a bomb in the building. Still, the personnel that came to check on the 
existence of the bomb did not have any special equipment, the fire department and ambulances were 
missing, and the inhabitants of the nearby houses were not evacuated. It was clear that this was a set up. 
Immediately after the replacement of the director, the employees of “Euro TV Chisinau” have signaled 
multiple censorship cases. In the beginning of 2007 the crises among public municipal radio-
broadcasters has been aggravated. The companies were purchased by unknown persons using financial 
sources of dubious origin. Massive discharges started at “Antena C”. The Chisinau Municipal Council 
actions were accompanied by a series of legal infringements and 38 employees from both companies 
have sued municipal authorities. The latter also asked for a cancellation of the decisions from November 
30 and December 14 and claimed moral damages. Moreover, the ex-directors of “Antena C” (Vasile 
State) and “Euro TV Chisinau” (Arcadie Gherasim) have sued Chisinau Municipal Council for illegal 
dismissal. Media organizations and political parties have repeatedly declared their condemnation of the 
destruction of municipal audio-visual posts. International organizations have reacted as well. The 
conclusions of a project for monitoring the implementation of the Audio-visual Code, coordinated by 
APEL (Case Study: “Antena C”, “Euro TV Chisinau”, made public on February 7, 2007), state: “The 
way in which the re-organization of municipal broadcasters “Antena C” and “Euro TV Chisinau” has 
been carried out has infringed on the rights of the public to information. Public interest has not been 
taken into consideration in the process of re-organization. The opinion of municipal communities has 
not been consulted. The rights of employees of the two companies have been ignored. The case of 
“Antena C” and “Euro TV Chisinau”, which is currently in the attention of national and international 



 4

public opinion, may not in any way serve the purpose of sector development, like it is declared in the 
Audio-visual Code (Art.1) and compromised the European perspective of the Republic of Moldova”.   

Public Company „Teleradio-Moldova” 
 

On February 13, 2006, IJC and Center for Sociological, Politological, and Psychological Analysis and 
Investigations CIVIS won the court case filed by the Public Company „Teleradio-Moldova”. The 
company sued IJC and CIVIS for including defamation information it its Mass Media Monitoring 
Report issued during the Chisinau mayoralty electoral campaign which criticized the way the Company 
reflected the electoral campaign. The court ruled against the request of „Teleradio-Moldova” Company 
assessing it as unfounded. Since no appeal has been filed, the court decision is final.   
 
During the Press Freedom Days (May 3, 2006), 12 embassies and foreign institutions accredited in 
Chisinau have issued a common declaration expressing their concern regarding the situation of mass 
media in the Republic of Moldova. The undersigned emphasized their regrets that, despite repeated 
affirmations of Moldovan authorities regarding their commitment for the values which characterize a 
free, independent, and pluralist press, over the past year no significant progress has been noted in press 
reformation. In particular, the 12 embassies and foreign institutions accredited in Chisinau have 
expressed their concern regarding the lack of any progress in the transformation of the “Teleradio-
Moldova” Company, the impediments to access to information, and the support of certain press 
representatives by the state. 
 
In July 2006, several head of departments from “Teleradio-Moldova” Company resigned (General 
Producer Sergiu Batog, Chief of Economic-Financial Department Tudor Madan, Chief Accountant 
Maria Hincu, Sales Director Vasile Duca). It is suggested that the resignations are related to the Report 
of the Court of Accounts, which pointed out severe economic-financial violations in the company. The 
verification for 2004 and the first 9 months of 2005 show that as of October 1, 2005, “Teleradio-
Moldova” Company registered debiting and crediting debts in the amount of over 1,3 million MDL. 
Half of this amount was related to the advertising services accrued during the period of electoral 
campaigns.      
 
 
Pressures over “PRO TV Chisinau” 

 
The month of September was marked by pressures over the television network “PRO TV Chisinau”. On 
September 7, 2006, the Sales Director, Ghenadie Braghis, was detained under bribery accusations. 
Throughout the whole day of September 8, 2006, his lawyer, Vladimir Rosca, was not allowed to meet 
with him, although 4 requests had been filed for this purpose. “PRO TV Chisinau”declared that the 
actions of Ministry of Internal Affairs represented pressures over the company’s editorial policy: „In the 
frames of the campaign „Access to Information”, “PRO TV Chisinau” broadcasted news relating to the 
university diploma of the minister Gheorghe Papuc, the institution’s transportation vehicles, and abuses 
committed by the police. Sources from the Ministry say that this news bothered the minister. (The 
written press from the Republic of Moldova wrote stories suggesting that the university diploma of the 
minister Gheorghe Papuc is counterfeited. Based on the Law on Access to Information, “PRO TV 
Chisinau” has requested a copy of the university diploma of the minister, but could not obtain it.). 
According to the same source, this arrest is an attempt to compromise the credibility of “PRO TV 
Chisinau” both among its viewers and commercial partners.” On September 9, “PRO TV Chisinau” was 
searched by a group of policemen. “PRO TV Chisinau” declared that following the request of the 
company’s security officer to wait for the lawyer, so that the latter may assist at the search procedure, he 
was taken to the Police District Buiucani and charged with insubordination. Based on their warrant, the 
policemen searched the office of “PRO TV Chisinau” for several hours. The same day, employees of the 
Ministry of Internal Affairs have searched the house of Ghenadie Braghis. These events were followed 



 5

by „condemnation declarations” both from media organizations and several political parties. The 
undersigned requested the authorities to respect the legislation in force and stop harassing and 
intimidating “PRO TV Chisinau” television channel and its employees. Five days after the arrest, the 
Sales Director of  “PRO TV Chisinau” was released on parole.   
 
 

The situation of written press and investigation journalism 
 
Pressures on journalists. Obstacles in the practicing the profession 
 
The accreditation procedure has frequently caused problems to the journalists. The accreditation of 
journalists is regulated by the Law on Press from 1994. Most of the provisions refer to the accreditation 
of foreign journalists in the Republic of Moldova (Art. 21, 22, 23, and 25). As to the Moldovan 
journalists, there is one single provision – Art. 21, paragraph (2): “Periodical publications and press 
agencies may accredit journalists accordingly with the local public authorities, as well as for artistic and 
sports events.” This ambiguous provision (“… accordingly…”) stood at the basis of internal regulations, 
which institutions use to create their own norms for accreditation of journalists. Some of these 
regulations are not even made public. Up to presently, the main form of abuse of journalists by public 
authorities is by not accrediting them. 
 
In January 2006, the Popular Assembly of the autonomous Gagauz territorial unit refused the 
accreditation of the paper “Edinaya Gagauzia”, which is a publication edited by the social-political 
movement with the same name from UTA Gagauz Yeri. The refusal was motivated by the fact that the 
opposition publication distorts facts. The Chief Editor of the publication has affirmed that this is an 
invented reason, since the paper never had access to the meetings of the Popular Assembly. Although on 
February 20, the editorial house sued the Popular Assemble of Gagauz autonomy for its refusal of 
accreditation, it withdrew its petition from the Comrat Court of Appeal. “Sources from the editorial 
house “Edinaya Gagauzia” have anonymously declared that although it withdrew its petition, it was on 
the journalists’ side. The same sources have added that the editorial house was subjected to pressure, 
which made the journalists withdraw their petition to the court. No reference has been made, though, as 
to who pressured the journalists.” In June, “Edinaya Gagauzia” has called for public attention regarding 
the attempts of the local authorities to hinder its subscription campaign. According to the text of the 
appeal, the head of the UTA Gagauz Yeri, Gheorshi Tabunscik, has ordered postal offices from the 
Gagauz autonomy to refuse the subscription of the opposition publication “Edinaya Gagauzia” in order 
to close down the activity of the paper /based on Media Monitor Agency:  03.01.06, 08.02.06, 22.02.06, 
21.03.06, 27.06.06/. 
 
Since the date of its adoption (in February 2003), the Law on Counteracting Extremist Activity was 
intensively criticized by the civil society and regarded as an instrument dangerous to the democracy. 
Although so far no sanctions have been made based on this Law, it has been used several times as a 
scare tactic. At the beginning of 2006, the “Hyde Park” Association from Chisinau, an organization 
promoting freedom of expression and right to equidistant information, was accused by the Ministry of 
Justice of the Republic of Moldova of propagating extremism through information published in the 
“Curaj.net” bulletin. A letter from the minister of justice, Victoria Iftodi, directed to the “Hyde Park” 
Association indicated that issue nr.3 of the “Curaj.net” bulletin (from November 3, 2005) includes 
information that “propagates the inferiority of citizens based on nationality criterion. This represents a 
severe infringement of the provisions of Art.1 of the Law on Counteracting Extremist Activity. Within 
this letter, the Ministry of Justice warns the “Hyde Park” Association and requests the registration of the 
publication since “the association’s paper is issued for commercial purposes”. The President of “Hyde 
Park”, Oleg Brega, has declared that the warning represents a pressure on the association and that the 
accusations brought by the minister are unfounded. The Ministry of Justice did not indicate what 
specific texts in the bulletin instigated inter-ethnical hatred. “Hyde Park” Association has published a 



 6

declaration that mentions that the representatives of the Ministry of Justice, Information and Security 
Service, Prosecutors Officer, and Police have warned the members of the organization, both verbally 
and in writing, in regards to some publications included in the “Curaj” paper. According to the opinion 
of the organization, these are acts of intimidation and harassment /based on Media Monitor Agency, 
February 13, 2006, February 15, 2006/.  
 
On March 17 a severe case of aggression towards a journalist took place in Chisinau. The sports reporter 
Ion Robu was beaten unconscious by two unidentified persons. The attackers did not take any of the 
reporter’s belongings, though he had both money and a cell phone on him. The reporter considers that 
this attack is directly related to his professional activity. He does not exclude the possibility of having 
been maltreated because of a scandal surrounding the Sports Press Association of Moldova. Also, the 
book “Athens Marathon”, edited after the Olympics Games in Greece, signaled some irregularities 
allowed by the National Olympic Committee of the Republic of Moldova. Media organizations have 
launched a declaration expressing their concern regarding this case noting that “the attempts to damage 
physical integrity represent the most severe way of undermining press freedom”.  
 
The case of the sports reporter Ion Robu is the most severe of its kind registered in 2006 in Chisinau. 
Nevertheless, Moldovan journalists are confronting hostile attitudes and verbal aggressions quite often.  
On March 24, 2006, Anastasia Nani, reporter of the newspaper „Ziarul de Garda” was verbally 
aggressed by police officers and hence precluded from exercising her duty of a journalist. Anastasia 
Nani was trying to get information for an article about the church in Floresti where violent collisions had 
occurred as a result of a conflict between the religious believers of the Archdiocese of Basarabia and the 
representatives of the Archdiocese of Moldova. On October 26, 2006, Anastasia Nani was impeded from 
exercising her duty as well. On that day, she was forced by the governmental officials to destroy all 
pictures in her camera. It so happened that the journalist was exiting the Government building after she 
attended a meeting of the Collegium of the Ministry of Education and Youth. When leaving the building 
she saw a group of workers doing some land arrangement works next to the Cabinet building. The 
journalist, having her camera at hand, took a picture of the workers in the background of the 
Government building. A couple of persons approached her immediately and, having refused to introduce 
themselves, insisted on deleting all pictures from her camera although the journalist made shots of a 
solely public area and no “photo ban” notice was posted anywhere nearby.   
 
On July 13, seven mass media organizations expressed their concern in connection with some attacks 
against freedom of the press. They, in particular, referred to the attempts of the representatives of the 
ruling party to impose its ideological dominance using the force of the administrative power, which 
threatened to apply sanctions against any publications and broadcasters daring to express other 
viewpoints about some events. At the end of July, representatives of the Chisinau Municipality Council 
dominated by the Communist Party of Moldova (CPRM) made aggressive statements against the 
municipality channels “Antena C” and “Euro TV”, and the newspaper “Timpul de dimineata” 
(“Morning Time”), having stated that the latter interpreted some events that happened about 65 years 
ago other than it would be correct from the communists’ point of view. Signatories of the statement 
made by the media organizations also alerted the public opinion of the attempts to economically 
undermine the newspapers “Moldavskie Vedomosti” and “Jurnal de Chisinau”. Thus, the newspaper 
“Moldavskie Vedomosti” is likely to loose its premises that were privatized about six years ago as a 
result of the recent request of the Court of Appeal to cancel privatization of that place. “Jurnal de 
Chisinau” was accused of failure to pay VAT totaling over half a million MDL, which, if covered, 
would bankrupt the newspaper. In their statement, mass media organizations asked that the authorities of 
the Republic of Moldova bring clear evidence proving due enforcement and safeguard of the inalienable 
rights and freedoms of the press to inform, and those of the citizens – to be informed and express freely 
their opinions through press outlets.  
 



 7

On August 1, 2006, the police from Bălţi obstructed the activity of photo-reporters and TV-operators 
around the monument to „Ştefan cel Mare şi Sfânt” (Stefan the Great and Saint) from the center of the 
locality. A day prior to that, some unknown persons profaned the monument. They defiled the base of 
the monument with paint and wrote in Russian „I am against Vorona”. The police did not allow local 
photojournalists and TV operators to take pictures of the desecrated monument. The representatives of 
the law enforcement bodies behaved aggressively with an operator from TVB (TV Balti) who tried to 
shoot despite the police restrain. Police officers did not allow another two photojournalists to take 
pictures either (from DECA-press Agency and newspaper “SP”). 
 
On October 26, the weekly investigation newspaper “Ziarul de Garda” that is published in Chisinau 
released a press statement by which it warned the public opinion about the pressure exerted on some 
journalists. Pursuant to “Ziarul de Garda” press statement, with publication of some disclosures of 
corruption cases in the legal system of the Republic of Moldova pressure over journalists had increased. 
Persons holding important state positions offered money to the journalists in exchange for some immoral 
compromise to be accepted by the latter. One might believe that in such a way they tried to collect 
jeopardizing evidence against some journalists and bully them in the future, i.e. a trick also used lately 
against other media organizations with the purpose of “documenting” some files, as reported by the cited 
statement. 
 
Over the same period of time (from the 10th to the 11th of October), a dozen of things were found stolen 
from the editorial office of the newspaper “Jurnal de Chisinau”, among which the computer of the 
journalist Raisa Lozinschi, author of several articles with political connotations. In the light of those 
events, the Association of Independent Press (API) and Independent Journalism Center (CIJ) made a 
statement requesting that the Parliamentary Committee for National Security, Defense and Public Order 
and the Parliamentary Committee for Human Rights get self-informed about the cases revealed in the 
appeal of the “Ziarul de Garda” and examine them carefully. API and CIJ urged attention to a strange 
“coincidence” suggesting that the time of pressure over the employees of “Ziarul de Garda” matched the 
time of a theft that occurred in the offices of the newspaper “Jurnal de Chisinau”, which the editorial 
staff treated as an attempt to intimidate the journalists. These two media organizations requested 
immediate and efficient actions be taken with a view to put an end to the attacks from some criminal 
outlaws and venal officials against the independent press. 
 
The publication “Observatorul de Nord. Editie de Floresti” (Northern Observer. Floresti edition) became 
part of an examination for its legality, which was initiated by the local Prosecutor’s Office upon the 
request of the Chairperson of the Rayon. The results of the check showed that the activity of the 
publication in the rayon was totally legal. The manager of Floresti edition of the newspaper 
“Observatorul de Nord” stated that the request of the Chairperson of Floresti rayon could be explained 
by his fear to loose control over one newspaper that he could not subdue as he would like to see it 
happen /see Monitor Media Agency, April 13, 2006/. 
 
The newspaper “Jurnal de Chisinau” showed severe problems when an inspection of the tax authorities 
revealed that the newspaper failed to pay VAT amounting to 360765 MDL for 2004 and 2005 years, and 
then issued a decision by which the newspaper had to pay the given amount plus penalties, charges for 
delays and fines, i.e. totaling 630156 MDL (about 37000 Euro). The newspaper contested that decision 
and the legal dispute is still going on. “Jurnal de Chisinau” believes that the sanction of the tax 
authorities is an attempt of the ruling power to destroy the newspaper. 
 
In October 2006, the Center for Journalistic Investigations (CIN) notified that the web site of the Center 
www.investigatii.md was attacked and thereof became malfunctional. The site included over 100 
journalistic investigations in both Romanian and English languages that had been carried out during the 
last three years, as well as documents and photos obtained by the journalists during their investigations. 
The attack completely destroyed CIN web database, including the archive with investigations, comments 



 8

and other materials. CIN declared that it did not exclude the fact that the web page could have been 
damaged deliberately with the intention to destroy the database of the Center. 
 
The campaign for election of the Head of Gagauzia TAU was accompanied by many violations of the 
right to freedom of expression. By the end of November, the police arrested about five thousand copies 
of the newspaper „Gagauz Halkâ”, whereas Serghei Dimoglo, ex-deputy-chairman of the People’s 
Assembly (legislative body of Gagauzia TAU) was apprehended and kept in custody for 7 days, being 
accused for resistance to police during the on-spot examination of the newspaper. The newspaper 
contained several articles criticizing the current governance of the autonomous territorial unit, and of the 
Republic of Moldova as well. In light of the incidence with the newspaper „Gagauz Halkâ” which has 
been published in Gagauzia TAU since 1999 with temporary intervals, the political movement „Edinaya 
Gagauzia” made a statement declaring the arrests of Dimoglo and of the newspaper print run as 
unlawful. The given political movement considered that such actions intimidated certain candidates 
employed in the election race /reported by Monitor Media Agency, 1 December 2006/. 
 
Inspections of the economic police at the premises of the Balti newspaper “SP” were also considered as 
intimidation. Having noticed that an employee of the newspaper “SP” did not put on the books the 
amount of 54 MDL (about 3 Euro), i.e. did not issue cash receipt for placement of three advertisements 
from some individuals, three employees of the economic police started checking all documents on the 
commercial activity of the newspaper. The police officers checked all ads-related contracts for 2005-
2006 signed by the newspaper with legal persons and made copies of the sales register for the same 
period. Slava Perunov, Chief Editor of the newspaper “SP” considered it an attempt to pressure the 
newspaper, but did not issue any statement about the negative consequences of that inspection.                 
 
Support of the publications favorable to the power  
 
Unfortunately, the state is still backing the newspapers pursuing a policy favorable to the power. In 
February, „Jurnal de Chisinau” published some information about a document of the Ministry of Culture 
and Tourism signed by the Deputy Minister Tatiana Lapicus, which recommended all heads of 
institutions in its subordination to subscribe to the newspaper „Moldova Suverana”, „Nezavisimaya 
Moldova”, magazine „Moldova” and „Monitorul Oficial al Republicii Moldova” (Official Gazette of 
Moldova). According to the document signed on January 31 this year, heads of institutions and 
organizations subordinated to the Ministry of Culture and Tourism were asked „to personally contribute 
to an efficient organization of subscription for national periodicals for 2006 and first of all to such 
central publications as „Moldova Suverană”, „Nezavisimaya Moldova”, magazine „Moldova” and 
„Monitorul Oficial al Republicii Moldova” [...] The ministry shall be informed about the subscription 
results by the end of each quarter”. Also, the same Ministry issued a similar document at the end of the 
previous year, a fact reported by „Ziarul de Gardă” on November 16, 2006. Raisa Caraman, Head of 
Training Means and Education Acts Unit of the Ministry gave the following explanation: „Free 
publications handle publicity on their own, whereas „Moldova Suverana” and „Nezavisimaya Moldova” 
are recommended by us, since they facilitate better knowledge by the subscribers of the Government 
activity”. 
 
Though transferred from state to private holding, the former governmental newspapers continue being 
supported by the Government. In December 2005, the Government allotted over 376 thousand MDL (cc 
29 thousand USD) to the editorial office of the newspaper „Moldova Suverana” for payment of printing 
expenses, which was called „single financial aid”, while the newspaper „Nezavisimaya Moldova” 
received a financial aid of 81.3 thousand MDL (6.2 thousand USD) with a view to repay the outstanding 
debt to „Universul” Printing House.  
 
 



 9

The press in the electoral campaign 
 
Association of Independent Press and Independent Journalist Center were assigned to monitor the 
coverage of Găgăuzia election campaign in mass media. The results of the monitoring of the first round 
of elections showed that the majority of media outlets from Gagauzia autonomy supported the policy of 
the then acting governor of the region (Bashcan), Gheorghe Tabunşcic. Favoritism towards Tabunşcic 
was shown in various newsreels about the progress achieved by the Gagauzia administration, avoiding 
any critique about its leadership. The newspaper „Nastoiaşcee Znamea” (Ceadâr-Lunga), which 
supported the independent candidate Mihail Formuzal, mayor of Ceadâr-Lunga was the only exception 
during that time as it had been providing some negative feedback about the governor. Besides, the 
audiovisual broadcasters covered in the given monitoring other than „Radio Moldova” adopted the 
tactics of ignoring the competitors in election race with the exception of Gheorghe Tabunşcic. On the 
other side, the newspaper with national coverage „Nezavisimaya Moldova” did not write a word about 
local elections in Gagauzia autonomy. Out of all audiovisual outlets, only „Radio Gagauzia” included 
election education programs in their broadcasts, whereas all radio and TV outlets covered in the 
monitoring did not have any programs with election debates. 
 
The OSCE mission also stated a substantial favoritism during the election campaign toward Gheorghe 
Tabunşcic, Bashcan of Gagauzia TAU shown by state regional mass media, representatives of local and 
central authorities, as well as the ruling party. In the first press statement released immediately after the 
first ballot, the OSCE mission mentioned that all candidates had had access to mass media and could 
participate in TV debates organized by „Teleradio Gagauzia”, but the value of those debates was 
significantly reduced since Tabunşcic, the then acting Bashcan of Gagauzia refused to participate in TV 
debates. The law enforcement bodies impeded organization of election activities by opposition 
candidates which fact was stated by the OSCE mission as well. It said, as an example, that on November 
28 five thousand copies of a newspaper that supported an opposition candidate were confiscated. 
Despite that on December 3 when the first ballot was held in Gaguzia, Mihail Formuzal, mayor of 
Ceadâr Lunga, accumulated most of the votes, being followed by Nicolae Dudoglo, mayor of Comrat. 
Thus, Tabunşcic dropped out of the election race after the first ballot, whereas Mihail Formuzal, who 
became Bashcan of Găgăuzia came as winner of the second ballot held on December 17. 
 
 

Access to information 
 
Accessibility of information 
 
In 2006, the legislation of the Republic of Moldova became accessible via Internet. The Ministry of 
Justice  has launched the web page www.justice.md, which practically contains the entire legislation of 
the Republic of Moldova. This page is administered by the Center for Legal Information and is endowed 
with a navigation device for legal acts search function.  
 
Publication of the Parliament sessions shorthand records on Internet continued in 2006 (the first 
shorthand records were placed in summer of 2005).  
 
The Standing Bureau of the Parliament approved a new regulation for accreditation of the journalists 
allowed to attend the works of the legislative body. According to the new regulation, accreditation 
permits will be issued for the entire mandate of the Parliament and not for just one year as it used to be 
before. Besides, the plenary sessions of the Parliament continued being broadcasted live on the public 
radio and TV stations of the Teleradio Moldova Broadcasting Company, but the communist fraction of 
the legislative body several times throughout the given year insisted on suspending the live radio and TV 
broadcasts of the Parliament sessions. The communists consider them inefficient and call for creation of 
some synthesis programs for radio and TV, which would provide summary information about the 



 10

activity of the Parliament. Although these live broadcasts still continue, in the opinion of the public this 
accomplishment is rather fragile.  
 
At the same time, this year the television channel TV7 has started transmitting its own programs (for 
instance, news program „Segodnea v Moldove” („In Moldova Today”) and „Cotidian” („Daily News”), 
as well as some entertainment programs). Besides, BBC extended its local broadcasting and also 
inaugurated a modern office in Moldova. However, „Flux” Press Agency albeit its over 11-year 
operation in Moldova had to close down for economic reasons.    
 
On the other side, several times journalists complained of limited access and discriminatory treatment 
depending on how suitable their stories were for the ruling power. Thus, only some of the journalists 
accredited with the press service of the Presidential Office of Moldova (namely official and pro-
presidential press agencies) were invited to the briefing organized by President Vladimir Voronin after 
his official meeting with President Putin on August 8, 2006. The same thing could also be tracked after 
Voronin’s participation in the Summit of the Heads of CIS countries held in Minsk and his meeting with 
Vladimir Putin there (November 2006). When writing about those briefings, both independent press 
agencies and reporters from foreign press agencies accredited in the Republic of Moldova had just to 
rely on the information broadcasted by official mass media from Moldova.  
 
The phenomenon when press representatives are selectively invited to attend certain official meetings or 
events has also been mentioned in relation to other dignitaries as well. Thus, at a meeting held in the 
Parliament building in June where Marian Lupu, Speaker of the Parliament invited the civil society and 
mass media representatives to discuss the possibility of amending article 16 of the Civil Code, Dmitri 
Ciubaşenko, Director of the newspaper „Moldavskie Vedomosti” was refused access into the Parliament 
edifice. The security service of the Parliament did not allow Mr. Cibaşenko to get into the building 
because his name was not on the list of invitees, likewise Constantion Tănase from the newspaper 
„Timpul de dimineaţă” (Morning Time). The names of those two journalists were removed from the list 
at the indication of Maria Postoico, Deputy Speaker of the Parliament /as reported by Monitor Media 
Agency, June 8, 2006/. 
 
Legal proceedings and limitation of access to information 
 
Throughout the given year, several lawsuits related to access to information have been ruled in favor of 
the journalists. One of the most remarkable victories was the fact that the Supreme Court of Justice 
recognized secrecy of the Court of Accounts decisions about the controls held in the Staff (so called 
Apparatus) of the Parliament and the Staff of the President of RM as illegal (Decision of the Court of 
Accounts on the findings of the financial revision of the Parliament Staff for 2002 No. 55-s of July 10, 
2003 and Decision of the Court of Accounts on the findings of the financial revision of the Presidential 
Staff for 2002 No. 56-s of July 11, 2003). That action was initiated at the request of Ştefan Secăreanu 
against the Court of Accounts and the Interdepartmental Committee for Protection of State Secrets, by 
which he requested that secrecy of the respective decisions of the Court of Account be recognized as 
illegal, because information contained in them could not imperil security of the Republic of Moldova.  
 
However, the newspaper „ Timpul de dimineaţă” alerted the public opinion that for making public the 
findings of those financial revisions, the Court of Accounts (initiator of these controls) requested 
examination of the newspaper „ Timpul de dimineaţă” by the Chisinau Prosecutor’s Office. On February 
8, i.e. after the decision on secrecy-lifting was adopted in the first instance court,  „Timpul de 
dimineaţă” published an article about the control in the Parliament Apparatus (entitled „Court of 
Accounts proved that „the parliament steals public money”), while on February 9 it published an article 
about the revision held in the Presidential Office („Employees of the Presidential Office play 
„Souvenior” scheme”), both being signed by the journalist Ina Prisăcăru. These two articles showed that 
both the Parliament and the Presidential Office have been fraudulently spending public money as proved 



 11

by revision findings. A week after these articles appeared in the newspaper, the journalist Ina Prisăcaru 
was called to the Prosecutor’s Office and asked to give written explanation of the rationale for writing 
such articles. The journalist declared that in such a case the Court of Account used the Prosecutor’s 
Office to intimidate the publication. However, those intimidations could not be continued because the 
appellate court also ruled against secrecy of such documents, considering it groundless.  
 
On October 31, 2006, DECA-press News Agency from Bălţi made a statement that one reporter was 
now allowed to attend public hearings in the lawsuit examined by Drochia District Court. The judge did 
not allow the reporter to participate in several hearings of the lawsuit, explaining her refusal by the fact 
that media representatives were entitled to be present only at the first hearing of a trial and when passing 
the sentence (which is an erroneous interpretation of the legislation in force). To justify her decision, the 
judge stated that journalists did not have any right to take pictures, make audio or video recordings 
during public hearings, which the journalist did not even intend to do.  
  
Vasile Roadedeal from Calarasi rayon managed to win a lawsuit against the Parliament of Moldova at 
the Supreme Court of Justice for its failure to enforce the Law on access to information. Vasile 
Roadedeal requested information from the Parliament on how some MPs were sanctioned for having 
benefited from some budget money without making proper social payments. The Court bound the 
Moldovan Parliament to provide the requested information to the gentleman from Calarasi and 
compensate an amount of 214 MDL representing court fee, but it failed to rule payment of moral 
damages to him.    
 
During the last three years, the Center for Journalistic Investigations (CIN) managed to win several 
important lawsuits related to breach of access to information rules. In 2006 the Center for Journalistic 
Investigations has won two important lawsuits against the General Prosecutor’s Office of Moldova: in 
March 2006, the Supreme Court of Justice ruled in favor of the CIN in a lawsuit against the General 
Prosecutor’s Office for its refusal to accredit one reporter, while in October 2006 after a law trial that 
lasted for more than two years, the Supreme Court of Justice obliged the General Prosecutor’s Office to 
disclose the names of the prosecutors who received some allowances unlawfully provided to them.   
 
 

Outlook for the future 
 

On September 4, 2006, the Independent Journalism Center (CIJ) launched the School of Advanced 
Studies in Journalism.  It represents a post-graduate study organized with the support of local and 
international experts. Twenty students are admitted every year. The School focuses on hand-on 
experience and includes one six-week internship at one media institution. By setting up the School, CIJ 
seeks to modernize journalist education in Moldova and train high-profile journalists.  
 
The Independent Journalist Center developed a draft Law on Freedom of Expression, which was 
publicly debated at one round table that took place on December 11, 2006. The draft law seeks to legally 
secure the right to freedom of expression and information, as well as protection of other personal/non-
patrimonial rights of an individual (right for personal dignity and honor, right for privacy, etc.). The 
need for such a law is explained by the fact that the European standards regarding freedom of expression 
in cases of defamation and privacy fail to be properly enforced in the Republic of Moldova. Besides, 
there are a number of concerns that could be resolved should there be a better regulation in the area. 
Passage of such a law would ensure protection provisions necessary for the journalism of the Republic 
of Moldova. The draft law could be read in Romanian and English on the following web page: 
www.ijc.md . 
 
At the same time, „Acces-info” Center and other NGOs developed a draft Law on transparency in 
decision-making, which was supported by the Government and submitted as legal initiative to the 



 12

Parliament. Should the Law be adopted, it will contribute to a more active participation of the public in 
decisions of community interest. 

Conclusions 

Numerous pressures over the journalists could be noticed throughout the year. Nevertheless, the 
situation with freedom of expression has significantly downgraded in the second half of the year after 
the beginning of the new Audio-visual Code implementation in Moldova. It appears evident that this 
document is namely used for suppression of critical voices expressed by local broadcasters. 

Written by: Olivia Pîrţac, Media Law Unit Coordinator of the Independent Journalism Center Legal Unit 


