
 
 

ANNUAL REPORT 2007 
 

FREEDOM OF EXPRESSION AND INFORMATION IN THE REPUBLIC OF 
MOLDOVA  

 
The current report is a brief description of several significant events that took place in 
the Republic of Moldova in 2007. The Independent Journalism Center (IJC) finds these 
events suggestive for assessing the quality of freedom of expression and information in 
the Republic of Moldova.      
 
The report comprises the following sections:   
 
1. Legislative Developments  
2. Developments in the Audiovisual Sector  
3. The Status of Print Press and Investigative Journalism  
4. Press in the Electoral Campaign  
5. Access to Information 
6. Conclusions  
 
1. Legislative Developments  
 
During the past year, there were no significant developments in terms of legislation on 
the freedom of expression and access to information in Moldova. The efforts of civil 
society to make such legislation comply with European standards to create an 
independent press were undermined by the State’s incapacity and lack of political will.  
 
The Moldova-European Union Action Plan, a political document that set the program, 
strategic objectives and priorities of relations for 2005---2007, terminated at the end of 
February 2008. ‘‘Ensure observance of the freedom of media and expression’’ was one of 
the priority objectives in this action plan. The process of monitoring the 
implementation of this plan regarding freedom of media and expression revealed many 
flaws and problems.   
 
The year 2007 was one of electoral events. General local elections were held 
countrywide from June 3 to 17. In the mass media, the electoral campaign started in 
May and was tumultuous compared with previous campaigns. The ruling party 
monopolized access to public audiovisual media and print press. On March 29, the 
Broadcast Coordinating Council (BCC) adopted a concept on the coverage of local 

 1



electoral campaigns by audiovisual institutions in accordance with Article 40 of the 
Audiovisual Code. On April 6, 2007, the Central Electoral Commission (CEC) and the 
BCC approved a regulation on the coverage of campaigns for the general local elections 
of June 3, 2007 based on this concept. Many provisions of this regulation are restrictive, 
particularly those regarding the expression of opinions by candidates, and they affected 
the quality of debates on public and private broadcasting channels by not stimulating an 
exchange of opinions and dialogues between candidates and by restraining the free 
expression of opinions by contestants.    
 
On March 23, 2007, amendments were adopted to Article 82 of a parliamentary 
regulation by a decision of a majority of members of parliament (MPs). The 
amendments excluded mandatory live broadcasts of the parliamentary sessions.    
 
With a view to ensuring the protection of peoples’ rights and freedoms while processing 
of their personal data, including the protection of their rights to the inviolability of their 
private lives and to professional and family secrets, the Law on Personal Data 
Protection was adopted and entered into force on July 27, 2007. This law has 
complemented the list of legal acts imposing fundamental regulations on disseminating 
information.    
 
The adoption of the Law on Counteracting Extremist Activity in February 2003 by a 
vote of the communist parliamentary majority has raised the concern of a number of 
media institutions and international organizations. The law contains warnings to mass 
media and delivers a signal that media is under special restrictions in terms of the 
information that can be published or broadcast. In August 2007, with a view to 
enforcing this law, the Government set up the Register of Materials of an Extremist 
Nature and their Regulation.   
 
In November 2007, the Executive Body of the Republic of Moldova approved a 
legislative initiative that proposed that parliament exclude the phrase “denying and 
slandering the State and the people” from Article 32 of the Constitution. The 
Government stated that doing so would expand freedom of opinion and expression.   
Amending this article aims to bring the Constitution into compliance with the 
provisions of Article 10 of the European Convention on Human Rights and 
Fundamental Freedoms which provides for the right to information and to freedom of 
opinion and expression.  This amendment of the Constitution is part of the National 
Human Rights Action Plan of the Republic of Moldova 2004–2008. The initiative is 
welcome, but the development of the draft law lacked transparency and did not involve 
media experts.    
 
Several non-government media organizations have signed petitions protesting abuses 
and actions of law enforcement bodies against journalists that are unacceptable in a 
rule-of-law state and proposed the idea of adding an article to the Criminal Code that 
would provide for the punishment of individuals who deliberately hinder the activity of 

 2



mass media and intimidate citizens for expressing criticism. The organizations defend 
their request by the citing that, “intimidating actions against press and journalists recur 
periodically.”  

 
Up 

 
2. Developments in the Audiovisual Sector  
 
 
The Broadcast Coordinating Council  
 
In 2007, the difficult process of implementing the Audiovisual Code adopted in 2006 
continued. The BCC, the autonomous public authority responsible for implementing the 
code with its new membership appointed by parliament in October, was concerned with 
settling internal crises and made controversial decisions that scandalized public opinion. 
The image of the institution was tarnished after the Center for Combating Economic 
Crimes and Corruption (CCCEC) accused several BCC members of extortion and 
bribery. Later they withdrew their accusations.   
  
According to the report “Monitoring the Implementation of the Audiovisual Code” by 
the Association of Electronic Press of Moldova (APEL), BCC did not react promptly, 
adequately or consistently to infringements of the code that led to conflicts that became 
public in the cases of Antena C and Euro TV and that affected public interest in other 
cases. Furthermore, BCC approached the reorganization of other broadcasters 
established by local public authorities in a cursory and superficial way, thus shirking the 
responsibility incumbent on it in the code.  
 
Scandals within BCC significantly reduced the credibility of this institution and 
engendered the idea that BCC does not carry out its activities in the public interest but 
instead plays into the hands of people who want control over the audiovisual media. 
Moreover, the uncertain situation at the BCC raises concerns among broadcasters that 
doubt BCC’s impartiality in reviewing their requests for extending their broadcasting 
licenses. BCC’s biased decisions have been labeled by civil society and international 
institutions, with good reason, as attempts to limit the pluralism of opinions and the 
critical voices of Moldovan media. The implementation of the new Audiovisual Code 
has suffered because of the BCC’s controversial decisions; this is one of the one 
hundred most pressing issues in the Republic of Moldova in 2007 identified by the 
website IDIS Viitorul. 
 
In January 2007, BCC adopted and publicized “Recommendations on the 
Implementation and Observance of the Audiovisual Code” for all license holders. The 
latter were given one month to bring their program listings into compliance with the 
provisions of the code in terms of the required number of original programs and local 
programs in Romanian; the mandatory dubbing and subtitling for artistic movies, 
documentaries and children’s movies and priority given to programs developed in the 

 3

http://www.viitorul.org/public/1104/en/100probleme2007_eng.pdf
http://www.viitorul.org/public/1104/en/100probleme2007_eng.pdf


state language. Following monitoring in 2007, BCC issued warnings and penalties for 
broadcasters for running hidden advertising, violating the code, failing to observe 
program listings and failing to meet the quotas for programs in Romanian and for 
original programs.  
 
On May 10, 2007, BCC approved the “Strategy on Covering the Territory of the 
Republic of Moldova with Audiovisual Programs from 2007 to 2010” that according to 
experts creates favorable conditions for audiovisual reform; however, to achieve these 
objectives, constant efforts and consistency are needed both from BCC, civil society 
and the government. This strategy aims to support the democratic process in Moldova 
by assuring the universal right of every citizen to receive and disseminate information, 
including by means of audiovisual programs. Although 245 broadcasting licenses have 
been granted, Moldovan citizens still remain uninformed in principle as national and 
local political realities are not publicized enough and are not subjected to enough 
political debates.   
 
At the end of 2007, self-regulation of the audiovisual media in Moldova made a step 
forward. On December 26, 2007, the Broadcaster’s Code of Conduct developed by 
APEL jointly with BCC was discussed with the broadcasters and was approved by BCC 
as a recommendation. 
 
 
Public Company Teleradio-Moldova  
 
The process of reforming the public company Teleradio-Moldova (TRM) to make it 
into a genuine national public audiovisual institution is ongoing. In the meantime, TRM 
has continued to show favoritism to the government and the ruling party.    
 
On January 23, 2007, the TRM Board of Observers (BO) appointed its head and 
secretary. Nineteen candidates applied for three positions: head of the company, director 
of the radio station and director of the TV channel. Violations of the Audiovisual Code 
were noted in the process for selecting candidates as the regulations for filling vacant 
positions and the applicants’ resumes were not published. The head of TRM and the 
director of TV Moldova 1 were elected after the third attempt on April 10, 2007 (the 
director of Radio Moldova was elected on June 8) in a nontransparent way without 
allowing media access to the proceedings.      
 
Throughout 2007, representatives of civil society who authored several monitoring 
reports ascertained that TRM did not implement the Audiovisual Code in a way that 
could earn it the title of public institution. TRM offered the public a preponderantly 
official view of events. A large number of news stories were based on press releases 
from the press offices of state institutions that usually presented only one point of 
view—the official one. Stories were broadcast without investigating the causes of the 
situation and without asking for the points of view of all the parties involved. On May 

 4



22, 2007, BCC warned Moldova 1 about the lack of pluralism and impartiality in its 
news programs. This was the second public warning for TRM from the BCC.    
 
In August 2007, the authorities made contradictory statements regarding the results of 
monitoring TRM. President Vladimir Voronin accused TRM of being an institution 
closed to state leaders, and Prime Minster Vasile Tarlev appeared to be unsatisfied 
because TRM did not sufficiently cover the achievements of the government. Moldovan 
media institutions labeled the statements of the Prime Minister as an intrusion into 
TRM’s publishing policy. An opposition MP said he was concerned about the risk of re-
imposing censorship on the institution.    
 
Analytical research by two BO members in late October—Igor Munteanu and 
Veaceslav Ionita—severely criticized the way in which the public television station was 
managed accusing the current administration of “intellectual slothfulness” and of 
“mimicking reform.” In response, Valentin Todercan, the head of TRM, sued the 
authors and IDIS Viitorul, the website on which the research was published, for 2.6 
million lei for moral damages caused to him and to TRM. This can be viewed as 
intimidating members of the BO which is TRM’s oversight body. In the election for the 
new head of the company, Igor Munteanu and Veaceslav Ionita voted against Valentin 
Todercan. 
 
 
Antena C and Euro TV... 
 
At the end of June 2006, the Constitutional Court, after notification from several 
opposition MPs, acknowledged the provisions of the Audiovisual Code according to 
which public authorities at any level may not establish private broadcasting companies. 
Thus, Antena C and Euro TV Chişinău, formerly audiovisual institutions of the 
Chişinău Municipal Council, were reorganized and privatized in accordance with the 
code. The dramatic and controversial reorganization ended in the first half of 2007. As a 
result, most of the journalists at Antena C and Euro TV were dismissed from the 
institutions where they had been working for eight years thus depriving the public of the 
rich quality of the information they provided. Following privatization, the number of 
programs on Antena C fell from 50 to 15.  
 
On January 2, 2007, journalists from both companies sued the Chişinău Municipal 
Council and the former interim mayor Vasile Ursu because they had decided to spin off 
the two institutions via a contest and to dismiss their administrations. On March 12, 
2007, Chişinău District Court refused to review the journalists’ request and rejected it 
alleging that the accusations against the authorities were unfounded. On March 23, 
2007, the director of Antena C, Vasile State, was reinstated in his position by a decision 
of the Chişinău Court of Appeals. The decision of the Chişinău Municipal Council that 
dismissed Vasile State was acknowledged as illegal. Nevertheless, he could not assume 

 5



his position as Atena C had been liquidated during the review of his case and the radio 
station had a new owner.  
 
According to a case study conducted by APPEL based on BCC official data, when the 
Audiovisual Code entered into force there were six outlets that had been established by 
local public authorities. In August 2007 when the case study was conducted, the status 
of those six broadcasters was as follows.  

• Unda Adevarului, a radio station founded by the Leova Raion Council, had 
withdrawn its broadcasting license at the request of its founder.  

• Radio Bălţi and Teleradio Bălţi TV founded by the Bălţi Mayor’s Office had not 
been reorganized according to the provisions of the code.  

• TVK-24 founded by the Mayor’s Office of Copceac  
Village in Gagauzia had not been reorganized according to the provisions of the 
Code. 

• Antena C and Euro TV founded by the Chişinău Municipal Council had been 
reorganized with violations of the provisions of the code.  

 
Teleradio Gagauzia Company   
 
In the second half of 2007, the reorganization of Teleradio Gagauzia (TRG) Comrat 
State Company into a regional public company started. Ten mass media and human 
rights associations asserted in a monitoring report on the application of the Audiovisual 
Code that liquidating TRG and establishing a regional public broadcaster was carried 
out in a non-transparent way, without the cooperation of civil society and with 
violations of the Audiovisual Code and local legislation. This state of events naturally 
raises doubts about the objectivity of the criteria for selecting candidates for the TRG 
Board of Observers. This lack of transparency has engendered a lack of clarity 
regarding the mechanisms for establishing the regional public broadcaster, including the 
terms for developing the public company’s statute. According to this report, the BCC in 
its capacity as representative and guarantor of the public interest in audiovisual media 
did not act appropriately. It did not react to the violations of the code that took place 
during TRG’s reorganization and did not enact measures to protect the public interest 
and the rights of specialists.   
 
Abuse and Pressure  
 
DTV 
 
On March 27, 2007, two journalists from DTV television were apprehended by the 
police in the Centru District of Chişinău while they were reporting on the arrest of 
several leaders of a political party. The police seized their video tape and demagnetized 
it and questioned the journalists though no official record was made of this seizure and 
arrest.         
 

 6



PRO TV Chişinău 
 
On March 27, 2007, a reporter and a camera operator from PRO TV Chişinău were 
apprehended by the police while they were making a report about a public action that 
took place in the capital. The journalists along with the protesters were arrested and 
taken to the police station in the Centru District. A journalist from DTV who had gone 
to the police station to gather documentary evidence and was shooting a video about the 
incident was assaulted by the police. In connection with these incidents, a number of 
media organizations issued protests.   
 
On August 6, 2007, the administration of the Tracom tractor plant in Chişinău did not 
allow a team of journalists from PRO TV Chişinău to shoot in a room where the ceiling 
had caved in. The administration refused to comment on the incident.      
 
On August 21, 2007, the PRO TV Chişinău team was prevented from making a report 
on an attempt on the life of police colonel Ghenadie Cosovan. Several policemen 
dressed in plain clothes prevented the camera operator from filming the colonel’s villa 
where the attempt had been made. Although the journalists were in a public area at a 
distance of 200 meters from the villa, the policemen covered their camera lenses and 
asked the operators to stop shooting.    
 
On October 19, two policemen armed with Kalasnikov rifles confronted PRO TV 
Chişinău reporter Angela Gonta and camera operator Vlad Culiomza as they were 
reporting on police and doctors evicting a mentally ill man from a house in Chişinău.  
 
Another case of pressure on PRO TV Chişinău was the arrest on September 7, 2006 of 
Ghenadie Braghis, the station’s sales manager, because of a complaint by the manager 
of a transport company that Braghis had allegedly requested one thousand dollars for 
providing advantageous advertising time. On November 7, 2007, prosecutors 
ascertained that Braghis had not committed that offence; this resulted in the cancellation 
of the criminal investigation. Both Moldovan and foreign media organizations stated 
that this case was an example of pressure on the publishing policy of a media 
institution.    
 
Fm 103.5 in Bălţi 
 
On February 13, BCC refused to extend the broadcasting license of radio station 
FM103.5 in Bălţi alleging that it, “had not observed the program listing.” This fact was 
established after only 12 hours of monitoring. Their broadcasting license was then 
granted to another company which caused the cancellation of the FM 103.5 broadcast 
on February 16, 2007. The non-transparent way in which this decision was made by 
BCC was upsetting. A number of media organizations considered that BCC members 
had made a biased decision without taking public interest into account which indicates 
the distorted nature of the process of implementing the new audiovisual legislation. Like 

 7



Antena C and Euro TV Chişinău, Radio FM 103.5 would appear to be another victim of 
the ruling party’s tendency to limit the pluralism of opinions and critical voices on the 
eve of an election.   
 
TVR 1: Romanian Public Television  
 
At the end of June 2007, the Ministry of Information Development (MID) in Chişinău 
requested that BCC announce bidding for the broadcasting frequencies of TVR 1. The 
letter received by BCC said that the money planned for financing broadcasts of TVR 1 
programs in Moldova would be expended by June 17 and that to date, no new financing 
source had been identified. As stated in the letter, the economic interests of the state 
enterprise Radiocomunicatii and the public interest in preserving Moldova’s 
information network led MID to request the announcement of a competition for the 
right to broadcast TVR 1 programs. In September 2007, however, the Government of 
Romania supplemented the Romanian Television Society’s budget with over United 
States $155,000 (360,000 Romanian lei) to finance the relaying of TVR 1 programs to 
Moldova. At the same time, TVR 1 requested BCC to exclude the frequencies on which 
it broadcasts in Moldova from the contest. Despite the existing agreement between BCC 
and the Romanian Television Society for 2006–2011 and the society’s license which 
was valid for the same period of time, the Moldovan authorities withdrew the 
broadcasting license of TVR 1 in favor of another company on September 27, 2007. 
 
On October 2, 2007, ten media and human rights organizations signed a joint appeal 
addressed to BCC requesting it to reinstate the Romanian Television Society under the 
legal framework of Moldova as the holder of the license for broadcasting programs of 
TVR 1. In their appeal to parliament and the government, the signatories also requested 
compliance with international agreements in accordance with the Constitution of the 
Republic of Moldova and the assurance of the autonomous and independent functioning 
of the public regulating authority of the audiovisual media. The ten organizations 
concluded that the distribution by BCC of the frequencies legally used by the Romanian 
Television Society to another economic entity represented the first truly serious 
violation since the legal regulatory framework of the national audiovisual media had 
been adopted.  
 
Other Cases  
 
On August 17, 2007, a team from the local television channel TV Prim Glodeni was 
reporting on a tense meeting of the Glodeni Town Council. After a heated dispute in 
which he tried to hit another member of the Town Council, MP Boris Stepa, the leader 
of the Glodeni Organisation of the Communist Party of Moldova, aggressively 
confronted Rodica Nimerenco who was filming this incident and tried to pull the tape 
out of her video camera. Due to the fact that two members of the council interceded, the 
MP did not manage to seize the tape from the operator.   
 

 8



 
There are growing numbers of cases of Moldovan police misusing their power in 
relation to journalists who are engaged in covering various public events. On September 
11 opposite the headquarters of the Ministry of Foreign Affairs and European 
Integration during a protest of the European Action Movement that had been authorized 
by the municipality, police hindered journalists from a number of media institutions, 
particularly teams from several television channels, from making reports on the spot, 
though the latter were exercising their duties in a public area. The police asked camera 
operators to stop shooting and covered their camera lenses.  

Up 

 
 
3. The Status of Print Press and Investigative Journalism   
 
At the beginning of 2007, the Governor (Bashcan) of the Administrative Territorial Unit 
Gagauz Yery, Mihail Formuzal, initiated media reform in the region including 
denationalizing the press that had been subsidized with public money. The governor 
stated that denationalization had actually begun and for the print press would be 
complete by mid-summer. The deputy chief editor of the newspaper Vesti Gagauzii 
(currently edited by the authorities), Aleksandr Volkov, said that the reorganization 
would cause a number of media institutions financed from public money to go bankrupt 
because there was no economic environment in the region that would encourage the 
development of the press as a business. The authorities asserted that during the 
transition stage to a mass media free from state control, the media would be supported 
by raising investments and grants (based on Media Monitoring Agency: 01.18.07).    
 
In 2007, the national government continued to provide direct and indirect financial 
support to Moldova Suverana and Nezavisimaya Moldova that formerly had presented 
the government’s position in their news articles. The papers continued to cover mostly 
the activities of the state’s leading bodies in a way that was favorable to the 
government. This happened despite the fact that in May-June 2005 the government had 
given up its status of owner of Moldova Suverana and Nezavisimaya Moldova  and 
according to Prime Minister Vasile Tarlev, the decision was “the result of a political 
consensus.”   
 
On June 13, 2007, the government of Chişinău decided to allot 84,000 lei for 
subscriptions to Moldova Suverana and Nezavisimaya Moldova. These funds were to be 
transferred to the Bureau for Interethnic Relations and were to be used for subscriptions 
for non-government associations of the Moldovan Diaspora. This was the second action 
of the government to provide financial support for the two former government 
newspapers. In December 2006, the government decided to allot 276,800 lei to Moldova 
Suverana and 81,300 lei to Nezavisimaya Moldova as “unique financial support.” 
Allegedly these funds were used for paying off debts to the Universul Printing House 
(based on Media Monitoring Agency: 06.14.07). 
 

 9



The government also adopted a decision by which it continued to subsidize the private 
newspapers Moldova Suverana and Nezavisimaya Moldova indirectly thus 
discriminating against other private periodicals. This action was inconsistent with the 
commitments in the Moldova-EU Action Plan which stipulates, “Financial support by 
the state to media outlets should be provided on the basis of strict and objective criteria 
applied fairly to all media institutions.” This is another indication that the ruling party 
will not give up its propaganda tools so easily and will not find legal, allegedly 
European solutions for democratizing mass media (One Hundred of the Most Pressing 
Issues in the Republic of Moldova in 2007).     
 
 
Abuse and Pressure   
 
On January 15, 2007, the editorial office of the daily newspaper Timpul de Dimineata 
(Morning Time) was assaulted by a group of parishioners and priests of the 
Metropolitan Church of Moldova who behaved aggressively toward the journalists 
throwing eggs at them and verbally insulting them. The group was about to assault the 
journalists physically but the police intervened calmed them down. This confrontation 
lasted about an hour and a half. After the incident, the group picketed the editorial office 
of the newspaper for 40 minutes with placards reading “Tanase – Judah” and “Wasted 
Time.” According to representatives of the group, their actions were a response to an 
article published on January 12 that on Christmas day, celebrated according to the old 
calendar, Prime Minister Vasile Tarlev had turned the Cathedral Nativity of God in 
Chişinău into a political venue by giving a speech there to the believers who had 
gathered for mass (based on Media Monitoring Agency: 01.15.07). 
 
Also on January 15, Diana Railean, a reporter for Ziarul de Garda, was accosted at the 
Chişinău Court of Appeals by the bodyguard of a man charged with trafficking in 
human beings. Ms Railean was in the court to report on the proceedings. She tried to 
take photos in the hallway of that public institution, but one of the defendant’s 
bodyguards tried to snatch her the camera from her hands at the request of the his 
lawyer. Misusing his power, the bodyguard blocked the exit and did not allow the 
reporter to leave the building stating that the journalist was under arrest. Ziarul de 
Garda explained that the Deputy President of the Court of Appeals, Ghenadie Nicolaev, 
intervened at the request of the editorial office and that the reporter was released only 
upon his request (based on Media Monitoring Agency: 01.15.07).  
 
In October 2006, the journalists Tudor Iascenco, Victor Sofroni and Cornelia Cozonac 
were sued by the mayor of Rezina and several other civil servants for the investigative 
press report “Rezina-style Governance” which covered abuses committed by raion civil 
servants and the Rezina mayor during the process of privatizing some enterprises. The 
mayor claimed $320 in moral prejudice, and two other civil servants whose actions 
were covered in the report claimed 5000 and 15,000 lei. The court of first instance ruled 
in favor of the journalists on February 8, 2007 but the Rezina authorities appealed the 

 10

http://www.viitorul.org/public/1104/en/100probleme2007_eng.pdf
http://www.viitorul.org/public/1104/en/100probleme2007_eng.pdf


judgment to the Court of Appeals.  On May 3, 2007, the Chişinău Court of Appeals 
upheld the decision of the court of first instance (based on Media Monitoring Agency: 
02.09.07, 05.03.07). 
 
On March 12, Natalia Hadirca from Timpul de Dimineata was instructed by two armed 
officers to destroy photos taken in front of the Consulate of Romania in Chişinău. The 
journalist was making a report about Moldovans waiting there to get visas. The officers 
explained to her that taking photos near a consulate was forbidden and made reference 
to an obscure regulation. After a long discussion, she was able to leave with all the 
photos she had taken, though she risked being transported to the police station in a van 
(based on Media Monitoring Agency: 03.13.07). 
 
On March 28, 2007, the print run of the regional Russian language newspaper SP was 
seized by the Bălţi economic police. The sales manager of the newspaper, Rodica 
Deleu, says the incident was a well-planned action because the police had waited for 
several hours for the arrival of the editorial office car at the entrance to Balati from 
Edinet. In about the same time interval, a police team came to the Edinet Printing House 
where the newspaper was printed, Deleu added. Following the seizure, the law 
enforcement officers impounded an additional 2300 copies of two supplements which 
on March 29 were to be attached to the Romanian language issue of the newspaper. The 
editorial office labeled the incident as “intimidation of the independent press on the eve 
of local elections.” Recently, the newspaper had published a series of articles criticizing 
local civil servants of the ruling party. The actions of the Bălţi economic police caused 
the cancellation of the Romanian language issue of SP that week which was bad for 
both the readers and the editorial staff. Media organizations and the OSCE Mission to 
Moldova expressed concern about this incident stating that, “The seizure of circulation 
is one of the most serious forms of obstructing freedom of expression” (based on Media 
Monitoring Agency: 03.28.07, 03.29.07).   
 
On April 22, 2007, Vasile Movila who was distributing the newspaper Democratia in 
Chişinău for free was apprehended by law enforcement officers under the pretext that he 
was disturbing the public order. According to the newspaper, two policemen in Rascani 
District seized 67 copies of the paper and accused Movila of illegal activities. The 
paper’s editorial staff said that the actions of the police were a serious breach of human 
rights that were characteristic of  a police state against its own citizens (based on Media 
Monitoring Agency: 04.13.07).  
 
On June 2, between 30 and 40 journalists from Moldova and from abroad were 
prevented from reporting on the release of Andrei Ivantoc at the Tighina border crossing 
after 15 years of imprisonment in Transnistrean jails. The guards who were at the 
crossing did not allow journalists from Moldova to cross the barrier to take photos. At 
the same time, several teams of Transnistrean and Russian television journalists were 
provided unlimited and unhindered access to the area where the release of the former 
detainee was taking place. Several Romanian journalists present at the Tighina border 

 11



crossing barrier appeared indignant that Moldovan authorities had not offered any 
information or commentary to the press about the release of Mr. Ivantoc, a Romanian 
citizen (based on Media Monitoring Agency: 06.02.07). 
 
On November 16, 2007, the distribution of the Friday issue of Jurnal de Chişinău was 
disrupted because of some interviews published in that issue; in fact, the newspaper did 
not get to the news stands that day. The director of the newspaper, Val Butnaru, said 
that the editorial staff was inclined to think the printing of the newspaper had been 
delayed by the Prag-3 Printing House which was under the control of the leader of the 
Christian Democratic People’s Party (PPCD), Iurie Rosca.  The delay made it 
impossible to distribute that issue of the newspaper through established distribution 
networks. Jurnal staff assumed that the printing delay was due to interviews with 
former PPCD members Ion Neagu and Sergiu Burca that contained extremely 
provocative and inconvenient revelations about the “kidnapping” of the Christian-
democrat MP Vlad Cubreacov in 2002 (based on Media Monitoring Agency: 11.16.07).  
 
Several international media organizations expressed concern about and protested against 
the expulsion from the Russian Federation in 2007 of Natalia Morari, a citizen of 
Moldova and a correspondent of The New Times. Natalia Morari is known for her 
investigative reports about the Kremlin. On December 10,  she published an article that 
described the way the  Kremlin controlled the money flows of the parties contesting the 
elections for the Duma (the legislative body) that were held on December 2.   On 
December 16,  Ms Morari was not allowed to enter Russia at Domodedovo Airport. The 
journalist and her colleagues were returning from a working trip to Israel. The Russian 
guards told the journalist that the ban had been imposed by the Russian intelligence 
services. Aidan White, general secretary of the International Federation of Journalists 
(IFJ) submitted a protest note with regard to this incident stating that the Moscow 
authorities had showed an intolerant attitude toward independent journalism, they had 
restricted press freedom and they had sent an obvious signal to others not to reveal 
closed aspects of contemporary Russian politics. Ms Morari wrote to the Russian 
authorities asking why she was denied entry; their answer came in an official letter 
through the Embassy of the Russian Federation in the Republic of Moldova. In their 
letter, the Russian authorities reserved the right not to comment on the expulsion 
referring to Point 1, Article 27 of Federal Law No.114-Ф3 of 08.15.96 “On Entering 
into and Leaving the Russian Federation” which states, “(...) This measure was needed 
with a view to protecting the capacity of state defense, its security and social order or 
protecting the health of the population.” 

Up 
 
4. Press in the Electoral Campaign  
 
The local elections of 2002 demonstrated that certain media outlets in Moldova were 
inclined to cover public events from a single perspective.  That electoral campaign was 
characterized by the fact that the ruling party monopolized access to public audiovisual 
media and to the print press and that coverage by former government and public 

 12



audiovisual institutions showed direct or indirect favoritism toward the current 
government. On the other hand, there were some private outlets that presented some of 
the opposition candidates in a positive perspective.  
 
The pre-election environment in Moldova in 2007 was marked by a series of negative 
events. The possibilities for the press to cover and comment on the elections freely 
became increasingly restricted. The reorganization of Antena C and Euro TV, the loss 
of station 103.5 FM in Bălţi, the arrest of the film crew of PRO-TV Chişinău, the 
seizure and demagnetization of a cassette of the film crew of DTV television and the 
seizure of the print run of SP in Bălţi all restricted the free flow of information.  
 
In March 2007, the members of the Association of Independent Press (API) announced 
in a joint declaration that they would take an appropriate, balanced and professional 
approach in covering local election campaigns. API members (17 local and national 
newspapers and magazines in Romanian and Russian on both sides of the Nistru River, 
two news agencies, one media organization and two freelance journalists) announced 
that their coverage would be objective and not political and would offer candidates 
equal time and space. They also subscribed to the Free and Fair Elections Charter 
developed by Coalition 2007 and appealed to all journalists in Moldova to refrain from 
any form of partisanship by observing the code of conduct set out therein.  
 
On May 8, 2007, the television channel Pervi Kanal v Moldove and radio stations 
Maestro FM, Univers FM, Radio Sanatatea and Micul Samaritean announced that they 
would not cover the campaigns for the local elections of June 3. On the other hand, 63 
audiovisual license holders announced that they would cover the campaigns, and 29 of 
those broadcasters organized public debates.  
 
 
Radio and TV 
 
Mass media behavior during the campaigns for local elections in 2007 that were 
conducted in two ballots was monitored by API  and IJC as part of the Civic Coalition 
for Free and Fair Elections—Coalition 2007. Six television channels (Moldova 1, PRO 
TV Chişinău, NIT, Euro TV Chişinău, TV 7 and N 4) and four radio stations (Radio 
Moldova, Antena C, Vocea Basarabiei and Russkoie Radio) were monitored. The final 
report on the monitoring states that during the first ballot, public channels Moldova 1 
and Radio Moldova covered largely the declarations of the President, the Prime 
Minister and the President of Parliament showing favoritism towards the ruling party 
and ignoring the opposition parties. It was only by the end of the electoral campaign 
before June 3 and during the second ballot after they had been warned by the BCC 
about their lack of pluralism and a balanced approach that Moldova 1 and Radio 
Moldova started to broadcast information disseminated by the opposition parties. 
However, shortly after BCC’s intervention, four of its members were charged with 
alleged bribery by CCCEC which had a negative effect on its activities.  
 

 13



Some of the private channels monitored (NIT, Antena C and to a smaller extent N 4) 
had an approach similar to that of the public channels, so opposition parties did not have 
access to these channels. Russkoie Radio covered mostly electoral information 
disseminated by the CEC during both the first and the second ballots. The private 
channels PRO TV Chişinău, TV7, Vocea Basarabiei and, during the second ballot, Euro 
TV Chişinău covered the electoral campaign without discrimination broadcasting news 
that was critical as well as favorable to the government both during the first and the 
second ballots though the amount of favorable news was less than that of unfavorable 
news and anticommunist attitudes prevailed in the opinion programs of Vocea 
Basarabiei. The Communist Party of the Republic of Moldova declined offers of 
broadcasts from these audiovisual outlets.  
 
Print Press  
 
The following print press outlets were monitored: Moldova Suverana, Nezavisimaya 
Moldova, Saptamina, Flux, Moldavskie Vedomosti, Jurnal de Chişinău, Timpul de 
Dimineata, Komsomolskaia Pravda, Unghiul, Causenii, SP (Bălţi), Golos Bslti, Vesti 
Gagauzii, Realitatea (Soroca), Observatorul de Nord (Soroca) and Farul Nistrean 
(Rezina). According to the API and IJC reports, from April to June 2007 Moldova 
Suverana, Nezavisimaya Moldova and Golos Bălţi showed the most direct or indirect 
favoritism toward the Communist Party publicizing mainly the actions of the central 
and local public administrations. Moreover, those newspapers attacked with or without 
reasons political and public personalities who were critical of the ruling party, 
particularly the leaders of opposition parties. In May and June 2007, for instance, 
Moldova Suverana published a number of offensive and derogatory articles about Dorin 
Chirtoaca who was then Mayor of Chişinău. On the other hand, the majority of private 
newspapers criticized the current government showing at the same time direct or 
indirect favoritism toward opposition parties.   
 
The 2007 local elections were another test for fairness, balance and impartiality in the 
mass media. No outlet was a model of balanced coverage due to pressure and abuses 
during the pre-electoral campaigns and excessive and prohibitive regulations. 
Nevertheless, at the conference “Press in the 2007 Local Elections: Lessons Learnt, 
Lessons to Learn” organized by API,  the newspapers Timpul de Dimineata, Cuvintul 
(Rezina) and Ziarul de Garda received awards and the newspapers Unghiul (Ungheni) 
and SP (Bălţi) got honorable mention for covering the local election in a balanced way. 

Up 
 
5. Access to Information   
 
The latest report from civil society is that Moldovan civil servants are basically legally 
illiterate and that the public is apathetic, both of which are reminiscent of soviet times. 
Access to information of public interest in Moldova is therefore still troublesome. Seven 
years after the adoption of the Law on the Access to Information, there is still no means 
of enforcing this legal act. As a rule, information providers do not take the requests for 

 14



access to information from ordinary citizens and journalists seriously. There is a 
tendency to use the Law on State Secrets or the Law on Commercial Secrets as 
arguments for refusing access to public information. The sometimes exaggerated mania 
for secrecy of some state institutions is inconsistent with the declarations of the 
President, the Prime Minister and the President of Parliament regarding the 
transparency of state agencies.      
 
Live broadcasts of parliament’s plenary sessions by Teleradio-Moldova were cancelled 
after March 23, 2007. At the same time, the proposal to include certain draft laws on the 
agenda that would allow private radio and television stations to broadcast the sessions 
live was rejected by the communist majority. The proposal of a private media institution 
to broadcast sessions live was also obstructed by the majority.  Currently, government 
draft decisions are not available online and are not published so they can be debated. 
This situation reveals a problem in terms of transparency of governance and does not 
contribute to facilitating access to information.     
 
Due to the commitments in the Moldova-EU Action Plan, the Supreme Court of Justice 
adopted the decision “On Enforcement of the Law on Access to Information by the 
Courts.” This document contains explanations concerning fair enforcement of the Law 
on Access to Information. According to the Supreme Court, the total number of cases 
under examination at Moldovan courts related to access to information is about 90. 
Lately the number of such cases has increased rapidly; in most of them mayors have 
been sued.  
 
In 2007, the access of journalists to information of public interest decreased. According 
to the study One Hundred of the Most Pressing Issues in the Republic of Moldova in 
2007 by IDIS Viitorul, access to certain institutions is limited particularly for 
journalists. State institutions cooperate only with a small group of journalists from 
certain media outlets that are usually loyal to the ruling party. According to journalists, 
state institutions are much more “closed” to the media than private ones are, and they 
restrict access to information in various ways. They provide needed information only if 
journalists insist. The heads of the state institutions have not realized yet what the role 
of the media in society is; instead, they see journalists as enemies who always cause 
trouble. Most often journalists find the President’s Office, Parliament, the Ministry of 
Foreign Affairs and European Integration, the Ministry of Education and Youth, 
embassies and international bodies accredited in the republic and the largest commercial 
companies are uncooperative when it comes to disseminating information.   
 
Cases of limiting access to information and discrimination against journalists by judges, 
law enforcement agencies, the presidential guard service and public servants have also 
been registered.  
 
On February 9, 2007, Judge Ion Prisacari of the Bălţi court asked Ana Butnariuc, a 
reporter of DECA Press Agency to leave the hall where a public court hearing that 

 15

http://www.viitorul.org/public/1104/en/100probleme2007_eng.pdf
http://www.viitorul.org/public/1104/en/100probleme2007_eng.pdf


concerned a former communist MP was being held. Ms Butnariuc had introduced 
herself at the beginning of the hearing, but in the middle of it the magistrate asked her to 
leave. She was expelled from the courtroom after several medical certificates of the 
former MP and a petition of hers to the General Prosecutor’s Office had been read. It 
should be mentioned that neither the prosecutor nor the defense attorney requested the 
admission of the media representative in the courtroom. The case of the former MP, 
who was suspected of abuse of power and protection of a person who was under 
investigation for murder, had been monitored by the DECA Press Agency. Prior to this, 
the Agency had published a news article about the course of the legal proceedings that 
had been republished by a number of media outlets in Chişinău (based on Media 
Monitoring Agency: 02.09.07). 
 
On May 15, a magistrate from the Ialoveni District Court restricted the access of the 
chief editor of the local newspaper Ora Locala to the hearing where an electoral 
candidate reported on falsifications committed by the Ialoveni Electoral Board. Before 
the beginning of the hearing, Judge Constantin Cretu asked the journalist Lilia Hincu to 
introduce herself. After he found out that Hincu was a representative of the press, the 
judge asked her to leave the courtroom. Asked about the legal basis for expelling a 
journalist from a public hearing, the magistrate stated that it was just his wish. Though 
the journalist insisted for ten minutes that she had a right to attend the proceedings 
mentioning their public nature, the judge opened the courtroom doors and asked the 
journalist in a loud voice to leave the room, threatening that he would not begin the 
proceedings until she was gone.  (based on Media Monitoring Agency: 05.31.07). 
 
On July 19, 2007, the press service of the Moldovan President’s Office restricted the 
access of journalists to a meeting of President Vladimir Voronin with the employees of 
the Bălţi mayor’s office.  In addition, the press service did not allow journalists to make 
recordings while President Voronin was having a discussion with a group of retired 
people in a city district because, “the official part was over.” Similar incidents were also 
registered during visits of the President to the “northern capital.” As a rule, every time 
Bălţi is visited by high Moldovan officials, both the press services of the state agencies 
and the officials’ bodyguards restrict the activities of correspondents, television 
operators and photographers (based on Media Monitoring Agency: 07.19.07). 
 
On September 19, 2007, three journalists from independent media outlets in Bălţi were 
expelled from the Cathedral of the Emperors Saint Constantin and Elena and from the 
courtyard of the cathedral by President Voronin’s bodyguards while the president had a 
meeting with 30 clergymen. In addition, a bodyguard asked Ruslan Mihalevschi, deputy 
chief editor of SP to delete a photo taken at the cathedral. He explained his request by 
the fact that, “the President’s bodyguards shouldn’t be in photos.” It should be 
mentioned that the President’s visit to Bălţi had not been announced to the press (based 
on Media Monitoring Agency: 09.19.07). 
 

 16



In mid-October 2007, the President of Cimislia Raion, Andrei Vacarciuc, did not allow 
the journalist Ion Ciumeica, chief editor of Business Info, a weekly newspaper, to attend 
the final stage of a public meeting in which the candidacies of two new heads of raion 
divisions were examined and appointed (based on Media Monitoring Agency: 
10.22.07). 
 
On November 30, 2007, a “conference behind closed doors” was held in Bălţi. Media 
representatives were not allowed to attend the meeting of the Communist Party in which 
the head of the state, Vladimir Voronin, took part. The people who organized the event 
refused to give explanations.   
 
On December 19, 2007, a number of journalists from Romania were denied access to an 
annual press conference of President Voronin. They were the Prima TV team and the 
correspondents from Radio Romania and the Rompres Agency. These kinds of incidents 
are not a novelty; they have happened in previous years as well including to journalists 
from Moldova who represented publications that were critical of the government.   
 

Up 
6. Conclusions 
  
In 2007, pressures on journalists increased. Adequate and full enforcement of provisions 
in legislation at the national level and of international standards in freedom of 
expression and access to information leave a lot to be desired. In this sense, there is a 
lack of experience and education among representatives of all levels of state, judicial 
and law enforcement authorities. When the Moldova-EU Action Plan expired, the 
deficiencies related to “press freedom” were obvious; however, they are not publicly 
recognized by the leading authorities of the Republic.    
  
 
The report was written by Vladislav Oleatovschi, IJC Legal Unit  

 17


	ANNUAL REPORT 2007
	1. Legislative Developments 
	2. Developments in the Audiovisual Sector 
	The Broadcast Coordinating Council 
	Teleradio Gagauzia Company  
	Abuse and Pressure 
	DTV
	PRO TV Chişinău
	TVR 1: Romanian Public Television 
	Other Cases 




	3. The Status of Print Press and Investigative Journalism  
	Abuse and Pressure  

	4. Press in the Electoral Campaign 
	Radio and TV
	Print Press 

	5. Access to Information  

