
 

Report on the Situation of the 
Press in Moldova in 2011 

 
 

 
  

This report is a brief description of significant events that describe the situation of the media in the Republic of Moldova 
in 2011. A chapter dedicated to the media in the Transnistrian region is also included. The report is available in 
Romanian, English and Russian. It was prepared by Doina Costin for the Independent Journalism Center with the 
financial support of the Civil Rights Defenders, Sweden. The opinions expressed in this report are those of the 
Independent Journalism Center and do not necessarily represent those of the donors.  

 
 
 



The Independent Journalism Centre 
 

2 
 

 
Content 

 

 
 
 
 
 
I.  Developments and trends in the Moldovan press in 2011   

 
• Press freedom in Moldova according to international reports  
• Political context 
• Media in electoral campaigns  
• Media market 

 
II.  Public broadcasting sector  
 

• Broadcasting Coordinating Council  
• Public Broadcaster Teleradio-Moldova  
• Regional Public Broadcaster Teleradio-Găgăuzia Company 

 
III.  Freedom of expression and defamation in 2011  
 

• Legislative developments  
• Defamation cases against media  
• Violation of journalists’ rights  

 
IV.  Press freedom in the Transnistrean region   

 
V.  Conclusions and forecasts for 2012   



The Independent Journalism Centre 
 

3 
 

Following two decades of progress, press freedom is 
declining in almost all parts of the world. Only 15% 
of the world’s population lives in countries with a 
press that is designated free. In the rest of the world, 
governments as well as non-state actors control the 
viewpoints that reach citizens and brutally repress 
independent voices who aim to promote 
accountability, good governance and economic 
development. (“Freedom of the Press 2011” report 
by Freedom House) 

 
 

 
 
 

Press freedom in Moldova according to international reports   
 
Despite the downturn in world press freedom, the status of Moldova’s press was 

upgraded from “not free” to “partially free.” According to the report published by the 
Freedom House in 2011, the Moldovan press has moved up 25 places since last year’s 
ranking. In 2011, Moldova ranked 55th compared with 65th in 2010 and reached the same level 
as in 2002. The authors said the improvement was due to better legal and political indicators 
as the Alliance for European Integration (AEI) approved a regulatory framework and a series 
of laws to protect press freedom and journalists’ rights. They greatly appreciated the 
professionalism of the national public broadcaster’s management and welcomed the 
emergence of private broadcasting companies that reduced political control over content and 
diversified the media. The Freedom House report declared that 2010 was a year of progress 
of the Moldovan press.  

 
Another international report on world press freedom, “The Press Freedom Index,” is 

published annually by Reporters Sans Frontières (RsF). According to the report, the Republic 
of Moldova registered its highest-ever score since 2002. In 2010, Moldovan press ranked 75th 
with a score of 19.13 points (climbing 39 places since the previous year’s ranking). According 
to RsF, the upward trend was preserved in 2011 when Moldovan media ranked 53rd 
(climbing 22 places) with a score of 16 points. This is the second highest score among former 
USSR countries exceeded only by Lithuania. This year, Moldova outranked Bulgaria, 
Georgia, Greece and Italy in terms of press freedom.  

 
Although no cases of murdered journalists were registered and the security of media 

professionals was adequate, international organizations reported several attacks against 
media professionals.1 

 
Political context  
 
The Republic of Moldova has been ruled by a governing coalition of three right-wing 

political parties for almost three years. The Communist Party, which had ruled the country 
                                                 
1 South East Europe Media Organisation (SEEMO, www.seemo.org) reported several cases of restricting freedom of the 
press in 2011.   

I. Developments and trends in the Moldovan press in 2011   



The Independent Journalism Centre 
 

4 
 

for eight years, is not included in the alliance. This major political change significantly 
influenced the relationship between the state and civil society, and the level of support from 
the international community to Moldova and the governing coalition has been at an all time 
high. Despite the failure of the governing coalition to elect a president during its three years 
in power, there were several attempts to solve the problem including a referendum, and the 
support from the international community remained unchanged. The governing coalition 
displayed its weakness more than once, however, which is natural for such a diverse 
coalition, but some events eroded citizens’ trust and were exploited by political rivals to 
deepen the political crisis in the country. The parties that make up the AEI sometimes acted 
like political opponents. Prime Minister Vlad Filat said in his speech to parliament on the 
raids on several commercial Moldovan banks that, “Governing partners had opposed the 
prime minister while the leaders of some state-owned institutions showed incompetence or 
complicity.” Members of parliament from the Liberal Democratic Party (PLDM) and the 
Communist Party (PCRM) voted to dismiss the head of the Information and Security Service 
because of the raids. The dismissal of the prosecutor general and of the head of the National 
Commission on Financial Markets to be initiated by the parliamentary speaker was also 
under discussion. The prime minister threatened to dismiss Marian Lupu, head of the 
Democratic Party (PDM) and parliamentary speaker, for failure to initiate dismissal 
procedures.2 At the same time, Marian Lupu said he would not abide by the 
recommendation in the parliamentary decision. Such cases of political rivalry were 
numerous during AEI rule and achieved little more than providing the PCRM space for 
political maneuvering.  

 
The current government made its first attempt to elect a president on December 16, 2011 

after postponing the election for a year. Following several rounds of negotiations, the AEI 
managed to choose a common candidate, but the way it did so once more revealed the 
impulsive character of the alliance. The leaders of the coalition accused each other of 
unwillingness to elect the head of the state during of a round of negotiations with the 
parliamentary group of Igor Dodon. Mihai Ghimpu, leader of the Liberal Party (PL), said 
Prime Minister Vlad Filat, PLDM leader, did not want to elect the president because he 
himself wanted to be the president.3  

 
Marian Lupu received 58 votes which was 3 votes short of the 61 required to elect a 

president. Of the 62 deputies who participating in the voting, 3 former PCRM 
parliamentarians announced from the start that they would vote against Lupu. One vote was 
declared invalid. According to the Constitution, parliament should have repeated the 
election within 30 days. Meanwhile, on January 12, 2012, the Constitutional Court declared 
that the presidential elections held on December 16, 2011 were unconstitutional due to 
violations of ballot secrecy as parliamentarians displayed their ballots before dropping them 
into the ballot box. The Constitutional Court was so notified by Mihai Godea, an 
independent candidate.  

 

                                                 
2 http://www.e-democracy.md/files/e-journal/e-journal-176-ro.pdf 
3 http://www.mediafax.ro/externe/acuzatii-dure-la-sedinta-aie-pentru-desemnarea-unui-candidat-comun-la-presedintia-
republicii-moldova-8974823/ 



The Independent Journalism Centre 
 

5 
 

On January 15, the leaders of the three AEI parties proposed a referendum in April 2012 
to simplify the procedure for electing a president and to avoid the new elections. A similar 
exercise took place on September 5, 2010 and failed.  

 
Local elections were held in Moldova in the spring of 2011 for 898 mayors, 1120 raion 

councilors and 10630 village/municipal/city councilors. The mayor of the capital was elected 
in two rounds. Igor Dodon (PCRM) and Dorin Chirtoacă (PL) participated in the second 
round, and Dorin Chirtoacă was re-elected with 50.06% of the votes. The participation rate in 
the elections was 59.88%.4 Four parties picked up seats on the Chisinau Municipal Council 
with the PCRM gaining 26 out of 51 seats. At the national level, following the distribution of 
seats in district and municipal councils, the PCRM accumulated more votes than AEI in Bălţi 
and Taraclia and in Dubăsari, Basarabeasca, Donduşeni, Edineţ and Ocniţa raions.  

 
        Media in the electoral campaign  

 
The Independent Journalism Center (IJC) and the Electronic Broadcasters Association 

(APEL) monitored national media coverage of the June 5 election campaign, and the 
Broadcasting Coordinating Council carried out some specific monitoring in its capacity as the 
supervisory body of the industry. According to the final monitoring report prepared by IJC,5 
some outlets violated the principles of professional ethics during the campaign. The IJC 
monitored five TV stations and five newspapers. According to the report, “The content 
broadcast by private TV stations Prime TV, N 4, Jurnal TV and Euro TV largely complied 
with the principles of professional ethics in addressing campaign issues while private TV 
station with national coverage NIT openly promoted the PCRM and served as an instrument 
to spread the ideology of the party.” Most of the news broadcast by NIT was biased, and the 
coverage of candidates who opposed PCRM was often denigrating and presented the events 
from the PCRM perspective only.  

 
In terms of the written press, the IJC reported that the newspapers Adevărul, Jurnal de 

Chişinău and Timpul de dimineaţă did not register any obvious deviations from professional 
and ethical standards while publications such as Moldova suverană and Nezavisimaia Moldova 
openly favored the PCRM and opposed its electoral rival PL. According to the report, both 
newspapers are baised and had serious gaps in ensuring a balance of sources and a pluralism 
of opinions. The newspapers used derogatory language, particularly in editorials, and some 
articles were accompanied by fake images that contravened the principles of professional 
ethics.  

 
APEL monitored the quality of the news and of the debates broadcast during the 

campaign by Radio Moldova and Moldova 1. Their comment regarding the public 
broadcaster’s behavior in the campaign was that, “IPNA Compania Teleradio-Moldova 
(TRM) had a coherent editorial policy oriented to meeting the public needs to report on the 
electoral process comprehensively.6” APEL stated that TRM for the most part met the 
editorial policy objectives of a public broadcaster.   

  

                                                 
4 http://www.e-democracy.md/elections/chisinau/2011/ 
5 http://www.ijc.md/Publicatii/monitorizare/MM-Final.pdf 
6 http://www.apel.md/public/upload/md_Raport_final_APEL_IPNA_05_2011.pdf 



The Independent Journalism Centre 
 

6 
 

 According to the provisions of Article 7 of the Regulation on the Coverage of the 5 June 
2011 Election Campaign by Moldovan Mass Media Sources approved by the decision of the 
Central Election Commission (CEC) number 32 on 8 April 2011, broadcasters that planned to 
report on the campaign had to submit a statement regarding their editorial policy within 
seven days after the approval of the regulation. The BCC approved the statements of 73 
broadcasters: 43 TV stations and 30 radio stations. Of these, 36 TV stations and 21 radio 
stations said they would organize debates, telecasts and broadcasts. According to Article 641 
of the Regulation, it is the responsibility of regional/local broadcasters to organize debates, 
telecasts and broadcasts while the national broadcasters could choose whether or not to do 
so. Moldova 1 was the only national broadcaster that organized public debates and invited 
representatives of political parties and the candidates for mayor of Comrat and Bălţi.  

 
During the local election campaign, the BCC monitored eight TV stations: Moldova 1, 

Prime, NIT, N 4, Euro TV Chisinau, TV 7, Jurnal TV, Publika TV and published five 
monitoring reports. According to the BCC, TV stations Moldova 1, N4, Prime, TV 7, Euro TV 
Chisinau and Publika TV had balanced reporting and respected the principles of information 
from different sources on controversial subjects though there were some exceptions in terms 
of compliance with legal requirements. Although its deviations from professional and ethical 
standards were not grave, Jurnal TV violated several legal electoral requirements and was 
penalized by the BCC.   
 

During the campaign, the BCC penalized broadcasters in the following way: Prime, N 4, 
Euro TV and TV 7 received warnings regarding strict compliance with the legal provisions; 
Moldova 1 and Publika TV were warned twice regarding balanced coverage of all parties 
and Jurnal TV was warned three times regarding violations of some legal provisions and was 
punished with a fine of 1800 lei for repeatedly violating Article 23 of the Electoral Code 
approved by the CEC. The BCC sanctioned NIT several times including a warning about 
violating electoral laws, a fine of 5400 lei for those violations, a suspension of the right to 
broadcast commercial advertisements for a five-day period and a suspension the company’s 
broadcast license for five days for repeated violations of the Electoral Code. NIT appealed 
two of those decisions.  

 
The Organisation for Security and Co-operation in Europe (OSCE) Office for Democratic 

Institutions and Human Rights launched an election observation mission for the 5 June 
elections. According to their report, the TV stations7 monitored complied with the legal 
requirements for paid advertisements and offered a maximum of two minutes each day to 
each of the competitors. The report states that the two candidates for Mayor of Chisinau 
made extensive use of the paid advertising.  
 

Media market 
 
Moldovan media have followed the trend established in 2010 and have continued to 

expand the range of outlets, content and professionals, and new editorial boards have 
appeared. Some media professionals forecast hard times for the print press in 2011, but the 

                                                 
7 Monitoring lasted from May 12 to June 3, 2011 and included 6 TV stations and 5 newspapers. TV stations:  Moldova 1, Prime 
TV, NIT, PRO TV, Publika TV, Jurnal TV. Newspapers: Jurnal de Chişinău, 
Timpul, Moldova Suverană, Adevărul, Moldavskie Vedomosti. 



The Independent Journalism Centre 
 

7 
 

Ministry of Justice registered seven new papers, three of which are local. This expansion of 
the media market diversified content for the public, but it is still not known whether the 
content provided by these new outlets will be professional or high quality. Changes also 
occurred in the schedules of the most important TV stations in the country, and that had an 
impact on some programs. 

 
The Ministry of Justice registered the newspaper Ţara noastră on December 2, 2011. The 

leadership said its task was to promote democratic values. The registry of this non-
commercial organization does not provide any details about the structure, the leadership or 
the financing of the publication; however, taking into consideration that the chief editor is 
Daniela Bodrug, Deputy President of the Popular Antimafia Movement established by the 
controversial politician and former presidential advisor Sergiu Mocanu, it could be 
concluded that Ţara noastră is a party newspaper. Adevărul de Anenii Noi is another new 
newspaper registered by the Ministry of Justice. Its online version (adevarul.ucoz.com) 
shows that the newspaper appeared in January 2011 as a project of public associations 
ASTRA-Anenii Noi and Casa Noastră Anenii Noi with financial assistance provided by OVS 
GRUP Ltd. The online version is updated twice a month and presents information on events 
in Anenii Noi raion. Starting in September 2011, it was printed in both Romanian and 
Russian.  

 
Oglinda is yet another paper registered as a non-profit whose purpose is to “promote 

democratic values and freedom of expression fully consistent with international law in the 
Republic of Moldova.” The newspaper appeared in Orhei and has an electronic version. 
Curierul de Sud appeared in August 2011 and is dedicated to readers in Cahul raion. This 
weekly is the first to be published in Romanian in Cahul in the last 15 years. The first edition 
of the magazine Chipăruş de la Moldova was published in March 2011 and also has an 
electronic version. It is a satirical periodical with the objective of disseminating information 
for the civic, cultural, economic and legal education of Moldovan citizens.  

 
Several new online media outlets have also emerged. The multimedia news portal 

24h.md appeared at the beginning of 2011, and www.union.md was set up on December 1. 
According to the founder, journalist Val Butnaru, it is the world’s first panromanian portal.8  
Another information website established in 2011 was www.noi.md. In addition, the 
Moldovan Confederation of National Trade Unions launched the Internet TV station Sindicat 
TV (STV) in November 2011 and the Moldovan Christian Orthodox Students Association 
launched the online TV station Tineretul Ortodox.TV. 

 
Like the previous year, 2011 was a challenging one for broadcast media, mainly due to a 

congested broadcasting market in a country with a population of only 3.4 million people.  In 
2010, a silent but keen competition among TV stations began that could potentially benefit 
media consumers. Publika TV, Jurnal TV and Prime TV are the main protagonists. Their 
programming is continuously changing and journalists unhappy with the performance of 
one TV station move to another one.  TV stations such as 2 Plus, Pro TV, TV 7 and Alt TV that  
mostly receive and retransmit foreign channels also try to compete with the above-
mentioned group all of which could provide media consumers with diversified reporting 
and information sources, improved professional standards and increased demand for 

                                                 
8 Media Monitoring Agency, December 1,  2011 

http://www.union.md/
http://www.noi.md/


The Independent Journalism Centre 
 

8 
 

journalists and for other media professionals. The national public television station is not in 
the same category as the private TV companies but tries to follow their trends.  

 
We should mention the changes that occurred at Jurnal TV, a news station launched in 

2010. The investments made by the founders of Jurnal Trust Media amounted to 
approximately 1 million euros,9 but a year after its emergence on the local market, the trust’s 
board requested that the BCC change its status to a general station. In an interview on Radio 
Vocea Basarabiei, Val Butnaru, former president of the trust, said, “It was madness to have 
two news stations on the Moldovan market.” In addition to news and public debates, Jurnal 
TV is now also a source of movies and entertainment programs.  

 
Prime TV has modified its programming several times, abandoning some shows and 

launching others in 2011. “De facto” and “Replica” are two shows launched in 2011 hosted 
by journalist Mihaela Gherasim who earlier worked at Publika TV as the moderator of the 
talk show “Fabrica.” Another show launched by Prime TV in May 2011 was “Pas în faţă” 
moderated by journalist Nicu Timofti who earlier presented the sports news on ProTV 
Chişinău. Shows that were dropped included “Salutare Naţiune” hosted by Romanian 
journalist Andrei Gheorghe and “Prima sursă” hosted by journalist Vitalie Condraţchi.  

 
The TV station 2 Plus debuted this year with its first debate show, “Tema săptămânii.” 

Station NIT launched the show “Tretii mikrofon” moderated by Communist deputy and 
journalist Constantin Starîş. Public station Moldova 1 also launched the new show “‘Un sfert 
de vorbă cu Ilona Spătaru” while TV 7 announced the appearance of new shows in 2011 on 
the occasion of its fifth anniversary. “Ministerul Adevărului,” “Bucătarul diplomat” and 
“Mai pe scrut” are three new shows broadcast by Jurnal TV while Publika TV launched nine 
shows in 2011: “Vox Publika,” “MD-2022,” “Stil de viaţă,” “Publika News,” “Moldova, tara 
de minune,” ‘Live cu Lili Lozan,” “Autostrada,” “Prim Plan” and “Politprihod.” 
 
        Two new radio stations were launched in 2011. Radio Chişinău, a product of Radio 
România, was officially launched on December 1. The project was implemented in 
collaboration with the Department for Romanians Abroad of the Romanian government. 
Radio Chişinău has broadcast since March 2011 on the frequency of station Arena FM 
covering 70% of the territory of the republic.10 According to the Media Monitoring Agency, 
the radio station plans to offer quality editorial projects to the Moldovan media market that 
meet the standards of the Romanian Public Radio Service. One more radio station launched 
in 2011 was Cultura Divină, a religious station dedicated to listeners in Ciorăşti in Nisporeni 
raion.  
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
9 Jurnal de Chişinău, October 6, 2009 
10 Media Monitoring Agency, December 1, 2011 



The Independent Journalism Centre 
 

9 
 

 
 
 

Broadcasting Coordinating Council  
 
The situation in public broadcasting changed significantly in 2011. The year started with 

three positions on the BCC that had been vacant since October and November 2010. The 
Parliamentary Commission for Culture, Education, Research, Youth, Sports and Mass Media 
(the responsible commission) launched an open competition to fill the three vacant positions 
on January 13, 2011. The deadline for applications was extended three times delaying the 
outcome of the contest for more than three months to March 12, 2011 despite the fact that 
there were 21 applications as of February 19. One of the reasons for the delay was a violation 
of the procedure for launching the competition. Alexandr Petcov, a PCRM member of the 
commission, stated that the regulations envisaged the launch at a plenary session of 
parliament rather than in a press release.11  In the end, 27 applications were received for the 
three positions.  

 
According to the provisions of the Broadcasting Code, the responsible parliamentary 

commission and the Parliamentary Committee on Appointments and Immunities selects the 
candidates for vacant positions and submits their applications to parliament for vetting. 
Parliament appointed three new members to the BCC by a simple majority vote on May 12, 
2011: Dinu Ciocan, former head of the BCC Monitoring Division; Nicolae Damaschin, 
Director of Teleradio-Moldova and Mariana Onceanu-Hadarca, Lecturer at the Faculty of 
Journalism and Communication Sciences of the State University of Moldova. Several 
representatives of civil society expressed concern that the PLDM Leader Vlad Filat said in 
November 2010 that there were institutions such as the BCC that had not been included in 
the AEI establishment annexes but had been informally shared among AEI members.  

 
Meanwhile, Gheorghe Gorincioi, BCC chair since 2007, reached retirement age in 

February 2011. According to Article 43 of the Broadcasting Code, a BBC vacancy may open if 
a member resigns due to retirement.  Mr. Gorincioi should have informed the speaker of 
parliament 30 days before the end of his term, but he continued to hold the chairmanship of 
the BCC until March 2011 when he finally announced his resignation. Despite the fact that 
his mandate has already expired, he is still a member of the BCC.  

 
Parliamentary decision number 135 on a vacancy at the BCC came into force on July 8, 

2011, and the position of Gheorghe Gorincioi was declared vacant. According to the same 
parliamentary decision, the Parliamentary Committee on Appointments and Immunities 
announced the initiation of the procedure to appoint a new BCC member; however, the 
competition for the position held by Gorincioi has not yet been launched, and he is still a 
member of the BCC due to the provisions in Article 7 line (3) of the Law on Public Service 
and the Status of the Civil Servant. According to the article, “The mandate holder continues 
to exercise his functions despite the expiration of the mandate until a competent successor is 
appointed.” It is worth noting that the BCC chairman and his subordinate were involved in a 
corruption scandal in 2011 when he and the head of the administrative unit were accused of 
bribery in January. Terentie Gherdivară was sentenced to four years imprisonment plus three 

                                                 
11 http://www.jurnal.md/ro/news/concursul-pentru-noi-membri-cca-e-pusa-la-indoiala-201395/ 

II. Public broadcasting sector 



The Independent Journalism Centre 
 

10 
 

years probation for influence peddling while the case of the BCC chair is still being 
examined. Gheorghe Gorincioi is accused of taking a 110,000 lei bribe from an economic 
entity.  

 
The new chair of the BCC was elected on March 3, 2011. According to Article 45 of the 

Broadcasting Code, the chairman is elected by an open vote of BCC members and wins with 
a simple majority. Marian Pocaznoi, the new chair, has been a member of the BCC since 2008.   

 
Despite harsh criticism expressed by both AEI representatives and Communist deputies, 

the BCC chair submitted the 2010 annual report to parliament in April 2011. The Communist 
deputies said the report contained weird findings and expressed their dissatisfaction with the 
fact that private TV station NIT was “frequently jammed, not broadcast in Gagauzia and 
frequently penalized.”12 Parliament gave the BCC 60 days to submit a new strategy for 
providing broadcasting services for 2011–2015 in Moldova, an action plan to promote media 
digitization in the country and a new action plan on the implementation of Directive 
2010/13/EU of the European Parliament and Council of March 10, 2010 concerning the 
provision of audiovisual media services.13  

 
The BCC budget is allocated by the state and was approximately 5 million lei in 2011. 

According to the provisions of the Broadcasting Code, the BCC is financed by the state 
budget, by income from licensing fees and by income from annual fees paid by broadcasters 
in the amount of 1% of the overall annual income and by grants used to cover regulatory 
costs. The BCC spent approximately 8 million lei in 2010.  

 
Public Broadcaster Teleradio-Moldova 

 
Discussions on reforming the national public broadcaster have been held at both 

national and international fora at all levels for more than five years. The legal framework that 
regulates TRM was adopted in 2006 and is an integral part of the Broadcasting Code. Starting 
in 2006, turning the public broadcasting company into a genuine public service was at the top 
of the agendas of media NGOs, political parties opposing the Communist regime and 
international bodies and has been part of the AEI governance action plan for the past two 
years. Reform was the number one priority for the new TRM leadership since the 
administration and the composition of the supervisory board changed. While all decision 
makers openly gave their support, it is not difficult to track the performance of those directly 
and indirectly involved in the reform to assess their genuine interest.  

 
TRM has benefited from direct financial and institutional assistance from local NGOs for 

many years, and the amount of investment in technical and human resource capacity 
building increased dramatically in the last two years. The Council of Europe and the 
European Union provided support to transform TRM into a public service using EU funds 
and those of member state governments. For example, the Council of Europe and the 
European Union Joint Program on Supporting Democracy in the Republic of Moldova in 
2010–2011 had a budget of 4 million euros of which 250,000 euros went to TRM.  

                                                 
12 http://www.publika.md/--upac-catre-presedintele-cca--numele-dumneavostra-de-familie-nu-e-pocaznoi-ci-
zakaznoi_284611.html 
13 Decision of the Parliament nr. 72 of April 8, 2011, on the annual report of the BCC for 2010  



The Independent Journalism Centre 
 

11 
 

 
The government’s program for 2011–2014 envisages an ambitious objective: to reform 

and modernize TRM. To achieve this objective, the government decided to proceed with the 
highest priority, i.e., continuing the reforms by modernizing the company’s management and 
ensuring it adequate financing. The government did not, however, manage to do that in its 
first year. TRM received 85 million lei from the state budget while its needs were estimated at 
approximately 170 million lei in 2011. It is intriguing to note that the Communist government 
allocated approximately 92 million lei to TRM in 2009.  

 
It is worth asking what kind of reform the government wants to carry out. Some experts 

praise the role of the government (AEI) in modernizing the administration of TRM. Civil 
society and the international community have praised these changes but not the legal tricks 
the AEI played to achieve these results. Both civil society and the international community 
expected a continuation of TRM reforms in 2011. For example, the review of the legal 
framework that regulates national public broadcasting could become a reform initiative, 
especially given that civil society developed a new draft broadcasting code14 that envisaged 
an in-depth reform of TRM. Referring to the reduced capacities of the government,15 Prime 
Minister Vlad Filat requested assistance from foreign donors on September 23, 2011 at an 
event organized by the OSCE dedicated to the reform of TRM. 

 
The idea of financing TRM from subscription fees rather than from the national budget 

has finally been transferred from the NGOs to the government in the TRM strategy 
document for 2010–201516 developed by European Broadcasting Union (EBU) experts with 
the financial assistance of the United Nations Development Programme. The document 
identifies several flaws in the current financing system that will inevitably lead to under-
funding and state interference. The conclusion of the document was that the current system 
will lead to a gradual regression at TRM and will not contribute to progress in line with its 
strategic mission and vision. The strategy proposes to put the subject of introducing 
subscription fees for TRM services both on the politicians’ and public’s agendas. According 
to the document, 50 radio and public TV companies (out of 58) EBU members approved of 
and use the financing model of mandatory fees.  

 
The TRM administration moved to concrete action on implementing the development 

strategy in 2011. On February 2, 2011, the supervisory board approved a new general 
organigram for the company, including new organigrams for Radio Moldova and Moldova 
1, and on March 18 approved the implementation plan for structural reform.17 The plan 
envisaged establishing new services and departments as well as replacing existing ones. The 
company is to be restructured in two stages. The first stage should have been completed by 
May 2011 and included developing new job descriptions and a salary scale, the first round of 
lay-offs, creating an employee certification board and completing the reform of the news 
department. The second stage envisaged developing a new organizational mechanism at the 
subdivision level. Both the strategy and restructuring plan were developed with the 
assistance of foreign experts and pointed out major flaws in human resource management at 
TRM (too many employees, an excessive number of departments and administrative services, 
                                                 
14 http://apel.md/libview.php?l=ro&idc=156&id=417 
15 Media Monitoring Agency, September 23, 2011   
16 „Strateguc Development Direction 2010-2015”, aproved by the CO on August 16, 2010, http://trm.md/ro/documente/ 
17 Decision of the CO nr. 30 of March 18, 2010, http://trm.md/ro/hotarari-co/ 



The Independent Journalism Centre 
 

12 
 

duplication of positions, lack of cooperation between the subdivisions, under-performing 
operations, uncompetitive salaries, a rigid system of fees, lack of professionalism and the 
advanced age of staff among others).  

 
The supervisory board approved the plan for the radical restructuring of TRM in August 

2011.18 It is based on a document developed jointly by the Business Consulting Institute and 
TRM. The document describes three restructuring methods: radical, slow and progressive. 
TRM management opted for a radical restructuring that envisaged, “…profound, bold and 
significant changes: a new building with production facilities equipped with modern 
equipment, integrated management, clearly defined criteria for quality public services, 
outsourced services, new financing sources such as  subscription fees and considerable 
advertising revenues.”19  

 
The last half of 2011 revealed that the planned changes had antagonized some personnel 

and resulted in tension and pressure on the management. This conclusion is based on the 
actions of Moldova 1 Director Angela Sîrbu who announced her resignation on December 14, 
2011. She withdrew her resignation less than a week later because the management of the 
company provided her with assurances that the reforms would be fully implemented as soon 
as possible. Any delays in implementing the restructuring strategy and plan may indicate 
that obstacles still exist.  

 
A new programming schedule for Moldova 1 came into effect in October 2011 and 

sparked heated debates as the 19:00 time slot for the daily news bulletin in Russian was 
replaced with the news bulletin in Romanian (“Mesager”) that was previously broadcast at 
21:00. The Social Democratic Party and the PCRM, the Russian ambassador to Moldova, the 
Bascan of Gagauzia and some Russian-speaking journalists’ organizations all expressed their 
dissatisfaction with the change. The BCC recommended that TRM review the time frame of 
Russian language news programs, and the supervisory board decided to amend the program 
schedule again including the hour of news bulletins in Russian.  

 
The TRM budget for 2012 was approximately 153 million lei20 while state budget 

subsidies were set at the 2011 level at approximately 86 million lei. In addition, the company 
planned to obtain commercial revenue estimated at approximately 21 million lei in 2012. 
TRM plans to introduce elements of consolidation in 2012: the multimedia department will 
publish audiovisual and multimedia products on the company website, the sports division of 
the news and debates department will provide editorial content for Radio Moldova and 
Moldova 1 while local correspondents on the Radio Newsreel Editorial Board will create a 
network aimed at providing content for Radio Moldova, Moldova 1 and the multimedia 
department. 21 

 
Regional Public Broadcaster Teleradio-Găgăuzia (TRG) 
 
 The supervisory board dismissed TRG President Ecaterina Jekova in November 2010, 

but she was reinstated through a court decision in less than a month. The conflict between 
                                                 
18 SB decision nr. 106 of August 30, 2011 
19 Rîbca E., 2012. 
20 http://www.trm.md/files/caiet-de-sarcini/Caietul_de_sarcini_2012.pdf 
21 http://www.trm.md/ro/comunicate/au-demarat-primele-schimbari-structurale-la-teleradio-moldova/ 



The Independent Journalism Centre 
 

13 
 

the president and radio and TV directors continued into 2011. TRG TV and radio directors 
Maria Parfionova and Vitalii Gaidarji reported several attempts by the president to interfere 
in the editorial independence of the public stations including the unilateral modification of 
the radio schedule which falls outside the president’s competence and is the responsibility of 
the board.22  

 
In May 2011, the TRG president accused some regional politicians of dictatorship and 

attempts to enforce censorship at the public company. According to Ecaterina Jekova, some 
politicians called TRG leaders and journalists directly to demand explanations of why certain 
articles were broadcast the way they were. 23 

 
The TRG president addressed an open letter to the People’s Assembly of UTA Gagauz in 

December 2011. In the letter, she requested that government pressure on TRG autonomy be 
stopped. The conflict arose after the show “Лицом к региону” (“Face to face”) starring 
Bascan Mihail Formuzal was broadcast. During the show, Formuzal made several statements 
referring to the deputies of the People’s Assembly. Articles published in the regional press 
indicated that there were unresolved disputes between the president of the People’s 
Assembly and TRG, particularly Ms Jekova, dating back a year and that the conflict was 
political in nature.  In October, Ana Harlamenco, President of People’s Assembly, sued TRG 
TV alleging that the administration had allowed a deputy to denigrate her during a TV show. 
According to the regional press, Harlamenco is demanding 100,000 lei from TRG for moral 
damages.24 

 
Currentlu, the TRG supervisory board is composed of only five members. The mandates 

of three members have expired while another member has resigned. The board cannot make 
decisions in the absence of a quorum of at least two thirds of its members.  

 
The deputies of the People’s Assembly voted on the state budget for 2012 at the 

beginning of the year. According to the provisions in the Budget Law, subsidies for TRG 
decreased by 150,000 lei. The deputies decided to allocate this amount from the company’s 
budget to two private TV stations in Comrat: Eni Ai and ATV.25 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
22 http://gagauzlar.md/libview.php?l=ru&idc=312&id=3500 
23 http://регнум.рф/news/1406868.html 
24 http://регнум.рф/news/1456164.html 
25 Http://gagauzlar.md/libview.php?l=ru&idc=295&id=3497 



The Independent Journalism Centre 
 

14 
 

 
 
 

 
Legislative Developments 
 
The year 2011 was less active than the previous one in terms of developing new 

legislation on freedom of expression. Some insignificant amendments were made to the 
Broadcasting Code and to the Law on Access to Information.  The Broadcasting Code was 
amended through law number 43 of July 5 and number 181 of December 19 that amended 
Article 16 (the right to reply) and aligned it with the Law on Freedom of Expression. Article 
43 was completed with new parameters for the qualifications of BCC members.  The Law on 
Access to Information was amended to exclude personal information in line with the new 
Law on Personal Data Protection approved in July 2011.  

 
APEL launched a draft Broadcasting Code in May 2010 that was submitted by the 

responsible parliamentary commission and reviewed by the Council of Europe, European 
Broadcasting Union OSCE experts.26 According to APEL, the decision to develop the draft 
was taken after several events between 2006 and 2010 involving public authorities, civil 
society representatives and European experts. The authors of the draft planned to ensure a 
functional legal framework to develop broadcasting in the country on the basis of truly 
democratic principles. The authors wanted to remove ambiguities in the current law and 
complete it with new provisions aimed at adjusting national broadcasting to European 
audiovisual regulations. The draft code includes a new mechanism for financing regulatory 
authorities and public broadcasters; stipulates a new appointment and operation mechanism 
for the BCC and the supervisory board and management committee of TRM; provides new 
concepts and provisions to regulate the development of the broadcasting system, particularly 
the advertising market in the age of digitization and introduces a new chapter on community 
broadcasters, among others.   

 
The first public debate on the draft code took place in October with the participation of 

its authors, NGO representatives, Moldovan broadcasters, public authorities, foreign experts 
and other stakeholders who had reviewed the draft. According to APEL, all the opinions, 
suggestions, analyses and recommendations will be collected and thoroughly reviewed.  
Relevant recommendations will be included in the revised draft. The parliamentary 
commission has yet to review the draft.  

 
Another draft law relevant to this report is the Law on Licensing of Certain Types of 

Activities in Gagauzia submitted to the People’s Assembly on April 5, 2011.  According to the 
press agency REGNUM,27 Mihail Formuzal said in support of this draft that, “The regional 
authorities must protect the interests of the residents and that Gagauz people have the right 
to receive information in three languages in a proportion that reflects their real needs.” 
Formuzal said there was a danger of assimilation if the population watched 80% of TV 
programs in Romanian. The draft law envisages establishing a regional coordinating council 
that would issue broadcasting licenses and retransmission permits to broadcasters and 

                                                 
26 www.apel.md 
27 http://регнум.рф/news/1397693.html 

III. Freedom of expression and defamation in 2011  
 
 



The Independent Journalism Centre 
 

15 
 

service providers who work in Gagauzia. According to the regional press, the majority of the 
deputies of the People’s Assembly refused to approve the draft. Since this draft law has not 
been approved, the problem that has persisted in the Gagauz broadcasting system for years, 
namely issuing retransmission permits for regional cable TV operators by the Department for 
Industry, Construction and Transport, remains unresolved. This practice is totally 
inconsistent with the provisions of the Broadcasting Code and with Gagauzia’s Law on 
Radio and Television. The BCC, the only regulator empowered to issue broadcasting 
authorizations in the Republic of Moldova, revokes these retransmission permits in court 
appeals.  
 

Defamation cases against media  
 
It is difficult to access and identify information on lawsuits in which journalists or mass 

media institutions were involved mainly due to the fact the courts do not analyze statistical 
data by type of lawsuit but rather by type of issue. Secondly, the process of shifting to digital 
archives is slow and has not yet been finalized throughout the whole country. Another 
impediment to access is the fact that not all courts are willing to answer requests for trial 
information due to a lack of staff or because they do not consider it necessary to answer such 
requests. One more problem is that despite the common nature of information on cases of 
protecting of honor, dignity and professional reputation, it is difficult to access this 
information from the responsible institution in a useful and timely manner. With this in 
mind, this report will present the cases in which the IJC provided free legal advice to 
journalists and media organizations.  
 

I.N. versus Ziarul de Gardă.  I.N. sued Ziarul de Gardă and Penitentiary Number 2 in 
Lipcani to protect his honor, dignity and professional reputation and demanded 
compensation for moral damages in the amount of 10,000 lei and the withdrawal of incorrect 
information published by the newspaper. The newspaper published an article based on 
information provided by the director of the penitentiary in which the plaintiff was serving 
his sentence who said the plaintiff had been on a hunger strike in order to secure a transfer to 
a different prison and that the plaintiff had been drinking tea with sugar daily as the glucose 
helped to keep him alive. The plaintiff said these statements did not correspond to reality 
because he did not consume glucose or other nutrients during his hunger strike. The Central 
Court rejected the claim as unfounded, but the plaintiff challenged the decision in the Court 
of Appeals in Chisinau which will examine the appeal at the beginning of 2012.  
 

V.B. versus Panorama. V.B. took legal action against the Panorama newspaper and a 
journalist to protect his honor, dignity and professional reputation requesting that the 
defendants deny the information published in the newspaper. The article stated that several 
employees of the Donduşeni police station, specifically the station head, were involved in 
dubious and dishonest activities such as transporting cement, sand and gravel in personal 
trucks. The article mentioned that the head of the police station possessed a truck he used 
unfairly for his own benefit and that he essentially had replaced a criminal gang in the 1990s. 
The Central Court partially upheld the plaintiff’s claim and orderedthe newspaper to deny 
the information, but contrary to the Law on Freedom of Expression, the court did not dictate 
the denial statement.  The court ordered the defendant to pay the plaintiff 5000 lei in 
compensation for moral damages. The newspaper challenged the decision in the Court of 
Appeals in Chisinau saying that the first court did not take into consideration the provisions 



The Independent Journalism Centre 
 

16 
 

of the Law on Freedom of Expression when it made its ruling. The newspaper also 
mentioned that the first court made reference only to decision number 8 of October 9, 2006 by 
the Supreme Court of Justice. The Court of Appeals in Chisinau rejected the appeal and 
upheld the first court’s decision. The newspaper plans to challenge the decision of the Court 
of Appeals at the Supreme Court of Justice.  
 

C.C. and C.I. versus Ziarul de Gardă. The plaintiffs, prosecutors by profession, took legal 
action to protect their honor, dignity and professional reputations against the newspaper and 
demanded payments in the amount of 502,000 lei and 505,000 lei respectively for moral 
damages. The plaintiffs said the article entitled “Mită pentru procurori” (“Bribes for 
prosecutors”) damaged their honor and dignity by mentioning their names. The Central 
Court partially upheld the plaintiff’s claims and issued a ruling on August 1, 2011 to the 
newspaper to pay 250,000 lei to each plaintiff in moral damages, however, several procedural 
violations were committed during the trial. First of all, the plaintiffs did not submit the denial 
message; they did not pay the 30,000 lei state fee while the court unjustifiably exempted them 
from paying it; they did not attend the court sessions so the court should have abandoned 
the case but instead postponed the session. The plaintiffs submitted the denial statement at 
the last session of the court on August 1, 2011, and the state fee was initially paid by each 
plaintiff in the amount of 100 lei. The representative of the newspaper submitted a complaint 
to the Superior Council of Magistracy (SCM) on August 3, 2011, and requested disciplinary 
sanctions on the judge responsible for the case.  The SCM issued a warning to the judge on 
December 23, 2011 for violating the procedure regarding the state fee. The Court of Appeals 
partially upheld the claim on December 7, 2011 and modified the decision of the Central 
Court regarding moral damages reducing the compensation amount to 10,000 to each 
plaintiff; however, the final ruling of the Central Court was not changed. The decision of the 
Court of Appeals will be challenged at the Supreme Court of Justice.  
 

Violation of journalists’ rights  
  
Several cases were registered in 2011, but they were fewer in number and less severe 

than the cases registered in previous years. Most referred to restricting journalists’ access to 
public events.  

 
A female journalist from TV station Publika was harassed in the hall of the Chisinau 

Government Building on January 10, 2011 while working on a story about the timely arrival 
of public officials at work after the holidays.   

 
The bodyguards of Acting President Marian Lupu prevented journalist Oleg Brega from 

entering Mihai Eminescu National Theater in Chisinau on January 29, 2011 where an event 
was being held on the occasion of National Prosecutors’ Day.  The same date was marked by 
one more event. The press was prevented from attending the second stage of the national 
selection for the Eurovision Song Contest because the judges could allegedly feel 
embarrassed or have negative emotions in the presence of media representatives.  

 
Representatives of three media outlets (Adevărul Moldova, Jurnal TV and ŞtireaZilei.md) 

were not admitted to a briefing held by Deputy Speaker of Parliament Vlad Plahotniuc on 
January 31, 2011. 

 



The Independent Journalism Centre 
 

17 
 

The press was prevented from attending a court session that took place on February 15, 
2011 in the well-known case against businessman Adrian Nichifor who was accused of 
murder. The police officers kept the journalists outside the court room for five hours.  

 
On March 25, 2011, NIT reported that pressure was exerted on a crew of its journalists 

and that their access to a public place was constrained. The journalists came to film the cars 
of Moldovan officials who had come to an unofficial meeting with an American diplomat. 
NIT claimed that its cameraman was aggressively threatened by a guard at the ambassador’s 
residence.  

 
The press had access for only protocol filming at meetings held by Prime Minister Vlad 

Filat at the Ministry of Health and the Ministry of Youth and Sports that took place on March 
28 and April 1 respectively. The same restrictions were imposed during the prime minister’s 
meeting with the National Commission for Reintegration and the March 15 meeting on the 
reform of law-enforcement bodies.  

 
Journalist Oleg Brega was assaulted on July 29 at the Slavonic University of Moldova in 

Chisinau. A representative of the institution and a guard attacked the journalist who was 
then detained for 30 minutes during which four men, two of whom were representatives of 
the university verbally insulted the reporter. The police arrived 30 minutes after the 
journalist called for help.28 

 
Alexandru Zaharov, Elita TV cameraman from Rezina, was assaulted by a driver 

involved in a traffic accident on September 19, 2011 in the presence of police officers and 
other eye witnesses.  As a result of the attack, the camera was damaged causing the TV 
station 55,000 lei in losses. The crew was shooting a night report about a traffic accident in 
Rezina.29 

 
On Saturday December 3, Jurnal TV cameraman Ion Diviza was assaulted in downtown 

Chisinau while filming a story with other journalists from Jurnal TV. The aggressor proved 
to be a citizen who claimed his privacy had been violated. The journalists were filming 
several persons who were browsing the Internet on their laptops in Stefan cel Mare public 
garden .30 

 
A Publika TV team was assaulted in Calarasi on December 7 while filming a story about 

a church scandal that took place in town. The lawyer of the Metropolitan Church of Moldova 
attacked the team in the presence of several police officers who failed to intervene. The 
lawyer claimed he was disturbed that he was being filmed and that the journalists were 
asking too many questions.  

 
  

                                                 
28 Media Monitoring Agency, July 29, 2011 
29 Media Monitoring Agency, September 19, 2011 
30 Media Monitoring Agency, December 3, 2011 



The Independent Journalism Centre 
 

18 
 

 

 
 

The situation of the Transnistrian mass media in 2011 was marked by the presidential 
election campaign in the region. Long before the beginning of the campaign, regional mass 
media had been actively promoting the positive image of Igor Smirnov who has held the 
position of president for 20 years. It is worth noting that the administration exerted far less 
pressure on the local mass media during this particular campaign which may bode well for 
democratization prospects in the region. The role of mass media in the development of public 
opinion has significantly increased. Social media outlets frequently publish information 
faster than the state-owned media. Although this information has not always been objective, 
social mass media is far more successful than the traditional media in initiating debates 
among the representatives of different social strata with different political opinions.   

 
Abuses against journalists 
 
A case that clearly indicated the beginning of the pre-election struggle for regional 

leadership was the release of independent journalist Ernest Vardanyan on May 5, 2011.  He 
was arrested on April 7, 2010 and sentenced to 15 years in prison on charges of treason. The 
release of the journalist was a great achievement; even he could hardly believe he was free. 
His family decided they could not remain in the region and moved to Chisinau.  

 
Another case of abuse against non-government mass media was the case of the 

newspaper Omul şi drepturile lui published by the Foundation for Human Rights and Efficient 
Policy in Tiraspol. The organization has been a harsh critic of the Transnistrian authorities. 
As a result, the Transnistrian Tax Office levied a significant income tax on the Foundation for 
its entrepreneurial activities (i.e., publishing the newspaper). The court ruled against the tax, 
the Tax Office filed an appeal, but the Court of Appeals upheld the initial ruling in July 2011.  
 

In September, journalists from the private online TV station Dnestr TV accidentally 
witnessed an officer (traffic inspector) taking a bribe and started filming the incident. The 
officer asked them to delete the record and threatened to damage the camera. The journalists 
ignored his threats and continued filming. The editorial board of the Dnestr TV notified the 
head of the Bender Department of Interior about the case. The employee who tried to 
intimidate the journalists was fired.  

 
In October, a conflict broke out between the representatives of the press service of the 

Supreme Soviet (local parliament) and journalists from the main regional TV station PMR 
TV. The reason for the conflict was that the station either refused to cover the Supreme Soviet 
and its Chairman Anatoli Kaminski or provided incomplete and inaccurate information. 
Because of that failure to follow the professional code of ethics and local legislation, the press 
service refused to accredit PMR TV journalists. The conflict had an obvious political side. The 
regional TV station has long been a propaganda tool in the hands of “eternal” leader Igor 
Smirnov who decided to run for the presidency in defiance of all good manners while the 
Supreme Soviet has been promoting the image of Anatoli Kaminski, Smirnov’s main rival in 
the election. It is worth noting that the two heavyweight rivals were so absorbed in their 

IV. Press freedom in Transnistrian region 



The Independent Journalism Centre 
 

19 
 

dispute that they failed to notice the emergence of Evghenii Sevciuc who eventually won the 
election.   

 
         This period was marked by cases of restricted access to information. For example, the 
local administration of Dubăsari denied entrance to the conference room to the crew of 
private station TSV who wanted to film a story about the session of the raion council.  

 
In November, the Tiraspol and Bender offices of the Popular Democratic Party Proriv! 

(Прорыв!) which publishes the newspaper Russkii Prorîv (Русский прорыв!),31 were searched 
by the special services as the Office of the Prosecutor General initiated a criminal case to 
protect the honor, dignity and professional reputation of regional security head Vladimir 
Antiufeev. The security services also searched the printing house and the printing equipment 
that belong to Dmitrii Soin, Prorîv leader and former Transnistrian security service agent. 
 

At the beginning of December, visiting Russian journalists were illegally detained by 
representatives of the regional security service. Mihail Eliseev, a journalist based in Sankt 
Petersburg, complained that the security services confiscated his laptop, camera, ID, money 
and personal belongings and then expelled him from the region. Another journalist, 
Alexandr Grigoriev, cameraman of the Russian TV station NTV, was held in custody until 
the circumstances of his arrest were clarified. The press service of the agency denied the 
information.  

 
Valentina Ursu, employee of Radio Free Europe Chisinau, was arrested on December 11 

for taking pictures near voting stations. It is worth noting that taking pictures is not 
forbidden by local legislation. The journalist was detained for three hours and then released 
without any charges against her.  

 
         Journalists from the private Internet station Dnestr TV reported that their access to 
information was restricted by the central election committee (CEC) on the day when the 
official election results were to be announced. CEC representatives denied the journalists 
entrance to the conference room where the announcement was made despite their existing 
accreditation. They were allowed to enter the room only after the intervention of the eventual 
winner, Evgheni Sevciuk. 
 

As noted earlier, social media networks became very active in Transnistria in 2011 
serving as open platforms for information and opinion exchange. Fortunately, the new 
administration proved to be receptive to the feedback posted on these networks as it 
responded by issuing a number of decrees and orders and by initiating controls and 
investigations based on information provided by users.  

 

                                                 
31 The newspaper Russkii Prorîv, established by the non-commercial partnership International Youth 
Corporation Prorî, made its appearance in January 2007. The organization appeared as a result of an 
amalgamation of three Transnistrian newspapers: Novîi Dnestrovskii curier, Russkii Rubej and party newspaper 
Prorîv. Dmitrii Soin, deputy of the legislative body and controversial politician, sets the tone of the newspaper. 
The media outlet was led by an editorial board with an unknown membership.   
 
 



The Independent Journalism Centre 
 

20 
 

Some experts believe that social media have decisively influenced the outcome of the 
election as citizens voted for the candidate who understood their concerns, displayed 
genuine interest in the development of the region and used democratic tools to interact with 
all stakeholders.  

 
The journalism community of Transnistria is hoping the new administration will ensure 

adequate conditions for the freedom of speech and expression and free access to information 
which are the basic principles required for the normal operation of mass media in a 
democratic country.  

 
Moldovan-Transnistrian relations in the local press 
 
The regional journalism community paid less attention to the issue of Moldovan-

Transnistrian relations in 2011 than it did in 2010. This was primarily due to the ongoing 
election campaign during which many candidates invoked fears of Transnistria’s eventual 
absorption by Moldova and later by Romania and due to the uncertainty surrounding the 
actions of authorities on both banks of the Nistru River in relation to the settlement of the 
conflict. Citizens became increasingly distrustful of politicians’ promises and actions and 
believed that the long-lasting political uncertainty was mostly caused by politicians’ 
unwillingness to change the situation.  

 
The following example is illustrative of the way Moldovan-Transnstrian relations were 

reported in the local media. In summer, the Chisinau office of the popular Transnistrian news 
agency Novi reghion (Новый регион) was closed down. Online users who tried to open the 
web pages containing information about Chisinau were automatically redirected to the page 
on Transnistria. Despite concerns over limited access to information expressed by many 
users, the situation remained unchanged as the Iinternet is dominated by the monopolistic 
service provider Interdnestrkom which is an integral part of Sheriff Corporation.  

 
Local mass media have been selective in their reporting on informal meetings between 

representatives from the two banks of the Nistru River.  The Internet, which has become 
increasingly accessible to the residents of the region, helped them fill the information 
vacuum. The year 2011 brought hope to the residents of the region that the issue of the 
unrecognized status of Transnistria and the related uncertainty about their future will be 
resolved.  

 
Representatives of private mass media outlets continued to collaborate with their 

colleagues in different regions of Moldova and to publish content on social and economic 
issues of common interest.  

 
Mass media during the local elections   
 
The election of the head of the regional administration is an event that without 

exception has strongly influenced the editorial policy of all media outlets. The Transnistrian 
region has followed the practice typical of other post-Soviet states when dozens of new 
publications appear right before elections proclaiming their independence while their 
directors provide assurances to the public that they have big plans for the future. Transnistria 
has been no exception. The Russian weekly newspaper Российские вести appeared in 



The Independent Journalism Centre 
 

21 
 

Tiraspol at the end of summer while its office opened in September. Alexei Titkov, editor and 
head of the paper, said at a press briefing organized with the assistance of the local Ministry 
of Information and Telecommunications that this project had nothing to do with the 
presidential elections and that the editorial staff had planned to work in Transnistria for 
several years. He also underlined that Российские вести would happily work if the region 
continued to be led by Igor Smirnov, but the administration was unwilling to work if 
someone else was elected.  No one was surprised when the Transnistrian office of the 
newspaper was closed soon after Smirnov’s defeat.  

 
Two other print media outlets emerged during the campaign with the sole purpose, in 

the experts’ view, to manipulate voters. The newspaper Homeland (Родина) had the slogan 
“The Homeland is not for Sale!” which was the message launched by the staff of Igor 
Smirnov. The second paper, Transnistria Today (Приднестровье сегодня) was published just 
once to present information that portrayed Anatoli Kaminski in an unfavorable light. The 
format of the newspaper was a carbon copy of the official periodical Приднестровье with 
essentially the same name, font, design and layout. The only difference was the word 
“today” in the upper right-hand corner of the main page. The newspaper’s circulation was 
only 999 copies which was the reason for not registering it officially. This way, all existing 
legal norms were respected. This trick is frequently used by public relations specialists who 
want to influence the elderly population which is a considerable part of the region’s 
electorate.  

 
The major regional TV station aired several clips that easily fell into the category of 

negative advertising. These clips openly denigrated Anatol Kaminski’s staff, the main rival of 
Igor Srminov, and targeted both Kaminski and Transnistria’s party Obnovlenie which holds 
the majority in the Supreme Soviet. This fact allows us to conclude that tax money from 
Transnistrian residents was used to provide support only for those in power. This violates 
the principle of equal access to mass media for all candidates running for president of the 
region.  

 
Five of the six registered candidates complained that the state TV station limited their 

rights to run election ads, including paid ads. They said the management of the TV station 
invented various reasons to justify the refusals.  

 
Despite the above-mentioned problems, TV viewers in the region could watch the 

candidates debate on the main TV channel for the first time in history. Even though some 
candidates refused to participate in the debates during the first round of the election, the 
main protagonists, Evgheni Sevciuk and Anatoli Kaminski, participated in the second round 
of the debates and asked each other several provocative questions. These debates were 
crucial in shaping the voting preferences of the region’s residents.  The debates were live and 
gave a first-hand opportunity to citizens to decide who deserved to rule the region.  
 

The problems of the journalism community  
 
Uncoordinated actions of journalists do not help to achieve common goals like 

compliance with professional ethics and relevant media-related legislation. In addition, while 
journalists in the region display a rather low level of professionalism, they also have few 



The Independent Journalism Centre 
 

22 
 

opportunities for professional growth. This is a task that should be addressed by the regional 
mass media.  

 
Another problem is access to information. Many journalists were confronted by public 

officials who refused to respond to their requests for official information. According to the 
legislation in force, officials must provide information requested by journalists within 30 
days from the submission of the request which makes the journalists’ work even more 
complicated. In addition to delayed responses, journalists get very stilted answers that do not 
allow them to provide quality information to their readers.  

 
Independent journalists consider that the press services of many state and private 

organizations do not serve as facilitators of information but rather as shields to hide 
information. This issue should be addressed at a higher level through legislative 
amendments.  

 
The regions’ journalists consider that transparency in the actions of regional authorities 

and free access to information should be the basis for developing an independent, high-
quality media. Journalists believe the situation can be changed only through constructive 
dialogue and bold decisions by new authorities. Only this type of policies will facilitate the 
creation of a viable civil society in the region that will be able to influence the decisions of 
elected authorities.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 



The Independent Journalism Centre 
 

23 
 

 

 
Moldovan media evolved against a backdrop of a declining trend in global media 

development. This finding is shared by both the authors of this report and global think tanks 
in the field. How is it possible that the overall ranking of press freedom in Moldova 
improved so dramatically, outranking well-established democracies such as Greece and Italy, 
particularly in light of their clear advantages in working conditions, quality of journalism, 
remuneration levels and technical equipment?  Why is Moldovan media freer than Italian 
media? 

 
According to Article 10 of the European Convention on Human Rights, the freedom of 

the press can be defined as the freedom to publish/disseminate information by printed and 
electronic means without the interference of the state. From this point of view, Moldovan 
press enjoys greater freedom than it did several years ago. The press is no longer dominated 
by the state at the central level, although the state still interferes in raions (for example in 
Gagauzia). We should mention the increasing use of an ethical code in the relationship 
between the state and the press, particularly by the former as the latter’s activities have 
always been regulated by the principles of professional ethics. The AEI as a whole and its 
separate components have a great interest in the press. In addition to direct and stated 
interests, some politicians are owners of media institutions,32 and there are also political 
interests that influence the way parliament makes its decisions (see Vlad Filat’s statement on 
BCC positions).  

 
One thing is clear. The changes that have occurred in the media have provided a 

significantly more enabling environment for journalists (see the small number of cases of 
violating journalists’ rights). These achievements are sometimes overrated and glorified in 
the country and even more so outside its borders, but they led to rapid progress in 
international rankings. The new pro-European government and its reforms are widely 
praised for these achievements, particularly in the media. Indeed, had it not been for the new 
parliament, the Law on the Freedom of Expression would never have been approved. Even 
TRM reform would not have been possible if the people involved had not turned their 
attention away (see the amendment to the Broadcasting Code which made it possible to 
appoint BCC and supervisory board members by a simple majority). However, a proper 
assessment of the press situation cannot be accomplished because of the excitement of the 
national and international community dertermined by overthrowing the communist rule. 
 
 

                                                 
32 Media Monitoring Agency, July 6, 2011: “(…) Deputy Prime Minister Valeriu Lazar (PDM) is the president of Pro 
Mingor NGO in his native village. This organization manages a local radio station with the same name. PLDM 
representative Nae-Simion Pleşca said in his statement of interests that he is the co-founder of two companies working in 
advertising: Dansopres Ltd. and Faur Media Ltd. and owns 33 percent of shares. Minister of Justice Oleg Efrim’s (PLDM) 
wife and sister-in-law hold 5 percent of shares in Privesc.eu., a station that broadcasts most important press events in 
Chisinau live on the Internet. Chiril Lucinschi, president of the responsible commission, is a shareholder in American 
company EMH Inc. in which he holds shares worth approximately 2.5 million lei. Lucinschi is also a shareholder in Media 
Alianţa Ltd. holding 99 percent of shares worth over 350,000 lei and in Alkasar Media Services Ltd.  (advertising) holding 
50 percent of shares worth 2700 lei.” (N.B. not all politicians have submitted their statements of interest).  
 
  

V. Conclusions and forecasts for 2012 



The Independent Journalism Centre 
 

24 
 

Forecasts for 2012 
 
Dionis Cenuşa, editor of portal www.europa.md (2009–2011), blogger and political 

analyst: “The online sector of media outlets will undergo consolidation and expansion due to 
the increased access of the population to the Internet, a process that continues its upward 
trend. The main actors will continue their work and will take over larger areas of public life. 
At the same time, new online media outlets will have to work harder to match the 
performance bar set by people who have been active since 2009. The general crisis in the 
online media will lead to a decrease in Internet users’ interest in watching online ads due to 
deteriorating purchasing power. This will create a situation in which new politically 
independent actors (both local and international) will be afraid to invest in the Moldovan 
online media market due to the level of market saturation and to the increasing capacities of 
the regional and international social networks. The positive image of social networks and 
their transformational and influential nature will attract Internet users and force national 
online media outlets to connect or even to integrate into these networks. The universal 
politization of public life and the continuing political crisis with its forthcoming electoral 
processes will lead to political interference in mass media. The blogosphere will experience 
stagnation because many government representatives have already become a part of this 
community in previous years. This sector could come to life if newly emerging actors will 
spark new life into it; this is possible, but unlikely.”  
 

Tudor Iaşceno, director of newspaper Cuvântul, in Rezina: “The local independent 
press will remain afloat at best in 2012, but it is not impossible that the second half of the year 
will be marked by a considerable decrease in circulation. Advertising revenue, which has 
been pretty modest in previous years, will continue to decrease. The Law on the Privatization 
of the Moldovan Public Print Media is still dead as the government has not yet developed the 
mechanisms for its implementation. Both the tax legislation and the conditions imposed by 
the distributors of printed media create impediments to the development of the local mass 
media. Private newspaper publishing in Moldova is more a hobby than a business and brings 
more pleasure than profit.”  
 

Luiza Doroshenko, Director of the Media Center of Transnistria: “The idea of state 
media reform appears to be a persistent one. The Ministry of Information and 
Telecommunications of the self-proclaimed Transnistrian Republic became the Transnistrian 
Communications, Information and Mass Media Service led by a person who knows the 
Transnistrian printed press situation from within. The management of the TV station First 
national channel (Primul canal republican) underwent a comprehensive overhaul, and 
similar changes occurred in other state media outlets. The new management teams plan to 
improve the quality of journalism in the region.”  

 
Petru Macovei, API Executive Director: “I think the situation of print media in 2012 

will not change compared with previous years. The number of published newspapers and 
magazines will remain virtually the same. I do not think the increasing use of the Internet 
will result in the closure of a significant number of print press outlets. On the contrary, this 
competition is having a positive impact on the trends in the print press as the newspapers 
have started working on their web content and try to be more interactive with their readers. I 
think those who understood the importance of development will expand while others will 
experience a decline.”  

http://www.europa.md/


The Independent Journalism Centre 
 

25 
 

 
Vitalie Dogaru, Producer at Publika TV: “The fragile political situation of Moldova in 

2012 could have a strong impact on mass media as the industry does not have enough 
resources to face both a political and an economic crisis and also to preserve its 
independence. As a result, some media outlets could either disappear or continue their 
existence at the mercy of politicians or controversial businessmen. This sad reality will 
encourage high staff turnover and lead to stagnation for an undefined period of time after a 
period of revival that has lasted for two years.  
 

Valentina Ceban, TRG reporter: “The current political situation in Gagauzia will 
influence most of the mass media outlets in the region because experience shows that regions 
with a relatively small population have difficulty ensuring freedom of expression. The 
Gagauz media outlets, which are few in number, are dependent economically which implies 
they are also dependent politically. The continuous existence of this vicious circle means 
mass media in Gagauzia will not be free to follow the principles inherent to genuine 
journalism.”  
 

 


