
 

 

 

 

 

ENP East Media Freedom Watch 

MOLDOVA 

 

 

 

Second Reporting Period 
July—September 2013 

 

 

 

 

 

 

 

The Media Freedom Index, report and expert recommendations are edited within the project ENP East 
Media Freedom Watch implemented by the Independent Journalism Center (IJC) in partnership with Internews 
Ukraine, with support from the European Union.  

This publication has been produced with the assistance of the European Union. The contents of this 
publication are the sole responsibility of the IJC and Internews Ukraine and do not reflect the views of the European 
Union. 



 

 

 

 

Contents: 

 

1. Introductory Note  
 
2. Panel of Experts 
 
3. Brief Overview 
 
4. Developments in the Media from July through September 2013 
 
5. Media Freedom Index 
 
6. Roadmap 
 
7. Conclusions 

  



 

 

1. Introductory Note 

The Media Freedom Index and expert recommendations provided in the report are the 
product of ENP East Media Freedom Watch project implemented with support from the 
European Union. The two-year project focuses on rating media freedom in the six Eastern 
Partnership countries (EaP) based on quarterly questionnaires on four broad topics (politics, 
practice, broadcasting and Internet and new media) completed by media experts in each 
country. The experts score 55 indicators from 0 to 30 for a possible total of 1650 points. Based 
on the total, each country is ranked from 1 to 7 on the index. The project is intended to 
contribute to media freedom and to freedom of expression by increasing regional and 
international awareness about the state of press freedom and journalists’ rights in all EaP 
countries. 

  



 

 

 
 
2. Panel of Experts  
 

1. Petru Macovei Director, Association of Independent Press 

2. Ludmila Andronic Chair, Press Council 

3. Ion Bunduchi media expert 

4. Nadine Gogu Director, Independent Journalism Center 

5. Olivia Pirtac media law expert 

6. Doina Costin media law expert 

7. Alina Turcanu Editor in Chief, Adevarul newspaper 

8. Lucia Bacalu Director, Expresul newspaper 

9. Vladimir Soloviov Editor in Chief, Kommersant.md 

10. Alina Radu Director, Ziarul de Garda newspaper 

  



 

 

 

3. Brief Overview 

This analysis of the general political, economic and legal conditions influencing mass 
media is organized by the chapter headings in the questionnaire. 

Chapter 1: Politics  

From July through September 2013, neither the legal framework nor political 
circumstances registered significant changes regarding media freedom compared with the 
previous quarter. This was due in part to vacations (end of July to mid-September); however, 
experts noticed that in practice journalism is increasingly affected by shortcomings in the legal 
framework on access to information as well as by decisions taken by authorities. There are a 
number of fees required by state bodies for releasing information of public interest that are 
deemed abusive by some experts and that lack justification. Often such information is vital for 
journalistic investigations, e.g. data from the public register on real estate or the State 
Registration Chamber (information on legal entities registered in Moldova). This resulted in a 
4-point drop in the indicator on the quality of the law on access to information and a 2-point 
drop in the indicator on justifying areas where access to information can be restricted. In 
addition, certain events and statements made by officials have also contributed. Among them 
was government’s decision in late July to suspend online broadcasting of its sessions which was 
neither adequately discussed with civil society nor followed by an explanation as to how the 
information on these sessions can be otherwise obtained by media. Also in early September, 
the Head of the Supreme Court of Justice, Mihai Poalelungi, said he would promote the idea of 
punishing defamation according to the Criminal Code as it was before 2005 (for details see 
section 4). The statement was perceived as a cause for concern especially since Justice 
Poalelungi previously acted as a judge at the European Court for Human Rights. Hence the 
overall lower score for the entire chapter—165 points compared to 179 in the first index—
accounted for the rating of 5 out of 7 (one position down). 

Chapter 2: Practice  

The score for the second chapter increased slightly mainly due to small improvements 
in numerous aspects of journalists’ working conditions. Although the chapter overall scored 
845.5 points—a rating of 6 out of 7—the sustainability of the developments in the long run is 
as yet unclear. 

• Assaults, threats, arrests  



 

 

No cases of arrests or apprehension of journalists by law enforcement agencies have 
been registered lately, hence the indicator received very high scores of 29 and 30 points for the 
first four aspects related to killing, kidnapping, arrest or apprehension of journalists due to 
their job. The aspect related to beatings and assaults of media professionals scored 8 points 
higher than previously (21 points), and surveillance and monitoring of phone conversations 
improved by 2 points (16 points in the first index).  

Nevertheless, cases of putting pressure on journalists haven’t decreased, including both 
psychological pressure and threats and summoning by law enforcement authorities. 
Specifically, experts recalled the repeated, unjustified summons of staff of the weekly Ziarul de 
Garda by the Anticorruption Center in the investigation of a corruption case (for details, see 
Prosecution below and Section 4.). This case accounted for a 1-point drop to 14 points for 
indicator 2.1.1.8.  

Since no cases of severe pressure on journalists have been recorded, all the other 
indicators related to the authorities’ possible involvement were assessed more positively than 
previously (a maximum score of 30 for killings and kidnappings and 27 for assaults and 
harassments). Nevertheless, some experts expressed doubt about the sustainability of these 
improvements in the event of a change in power. This led them to give the last indicator on 
diligent reaction by authorities in cases of violence and threats against journalists mostly 2 
points (“depending on the circumstances, such as the journalist’s political views”) for an 
overall score of 21, an improvement of 3 points. 

• Prosecution 

Although several years have passed since the Law on Freedom of Expression was 
adopted, its impact is still far from what it was expected to be. Unfortunately, many journalists 
ignore the provisions of the law and frequently misinterpret the legal framework and some 
fundamental notions regulating mass media. In terms of judicial proceedings, courts fail to 
respect the preliminary procedure, and in many cases judges try cases under the provisions of 
Article 16 of the Civil Code or those of Article 10 of the European Convention on Human 
Rights without making any reference to the provisions of the new Law on Freedom of 
Expression. When the court and the parties have knowledge of the new law, many cases are 
remanded or dismissed for failure to respect the preliminary procedure or to pay the fees.  

Still, the overall perception of the experts has improved especially due to a decrease in 
the number of lawsuits filed against journalists and more importantly, due to the decisions 



 

 

issued by judges who of late have abstained from imposing high fines on media institutions 
and journalists in cases of defamation. Although there is still room for improvement, the 
change was noticed by experts who rated indicator 2.2.1.3 at 25 points compared to 11 points 
in the previous index. There is still, however, no legal limitation on the amount that media 
outlets can be obliged to pay for damaging honor and reputation. 

Also, there are cases when journalists are asked by law enforcement authorities to 
reveal the identity of their sources or that of members of reporting teams as was recently the 
case with reporters from Ziarul de Garda and the Anticorruption Center. The paper was asked 
to hand over unedited footage taken by undercover journalists. The newspaper’s director said 
the reasons for the request were insufficiently explained and that officers from the center 
insisted on disclosing personal data on members of the reporting team covering the corruption 
case. The director said that the repeated requests for reporters’ personal data amounted to 
intimidation. This case and similar ones accounted for the rating of 12 points for indicator 
2.2.1.4, 3 points less than in the first index.  

• Access to information 

The experts’ perception of the legal framework on access to information is that its flaws 
are becoming increasingly obvious as journalists often find that public officials and civil 
servants alike can easily circumvent the provisions of the law by qualifying information as state 
or commercial secrets. Also, many civil servants will not release information of public interest 
without their superior’s prior consent, and a number of public institutions stipulate in their 
internal regulations that information can be released only by institution’s press service or by a 
specific official. Notably, the draft regulation proposed in July to courts by the Superior 
Council of Magistrates would have restricted the right of media institutions to obtain 
information of public interest in a timely manner and would have enabled courts to give out 
information selectively (for details see Section 4). 

Journalists also noted that data from the State Register (public register of contracts and 
documents) can be obtained for free with a delay but immediately for a fee the amount of 
which is not explained or justified. The same applies to data from the real estate registry. These 
facts led experts to give indicator 2.3.1 a score of 15 points, 4 points lower than previously.  

An additional impediment noted particularly by independent press editors (Ziarul de 
Garda and Adevarul) is the poor culture of communication at ministry press services. 
Journalists claim that the attitude of press services regarding reporters’ requests is not helpful; 



 

 

often they fail to issue information in a timely and complete manner, and the quality of the 
dialogue is superficial. Based on this, the experts awarded the indicator an overall score of 20. 
Also, the government’s open data portal Date.gov.md hasn’t succeeded in filling this gap by 
providing relevant and complete information of public interest from a number of important 
authorities (for details see Section 4).  

• Censorship and self-censorship 

The indicators on censorship received predictably high scores (28 points for censorship 
and 30 points for confiscation), but self-censorship is still commonplace in the Moldovan press 
as most experts rated the respective indicator either a 1 (“exists in all state-owned and many 
private media”) or a 0 (“exists in all media”). Self-censorship thus received 8 points, once again 
the lowest score in the entire study.  

Also, experts noted that there are no forbidden topics for Moldovan journalists, 
although the approaches to certain topics are manipulated. The indicator received 30 points. 

• Monopoly 

Monopoly is yet another issue with obvious discrepancies. While there is no state 
monopoly on media (28.5 points overall), nor on printing facilities (27 points overall), the 
distribution market is plagued by the monopoly of two state-owned enterprises: Posta 
Moldovei (Moldovan Postal Service) and to a lesser extent Moldpresa. Posta Moldovei is the 
only distributor that has national coverage, but prices are high and more importantly are set 
unilaterally. Experts agreed that the state-owned postal service offers expensive but low-quality 
services, and print press editors remarked that all dialogues initiated with Posta Moldovei have 
proved to be ineffective and that all requests coming from media outlets have been rejected so 
far. The indicator received 13 points, a 2.5 point increase from the previous index.  

The transparency of media ownership is the second critical issue in this category. 
During the reference period, the legal framework was not improved nor did market conditions 
effect a positive change; however, the draft law amending the Broadcasting Code to improve 
transparency was registered in Parliament, and the Parliamentary Commission for Culture, 
Education, Research, Youth, Sports and Mass Media held public meetings on its provisions . 
The indicator therefore rated 9.5 points (a 2-point improvement) and as before remained the 
second lowest indicator in the entire study.  

• Economic conditions 



 

 

Improvement was registered in economic conditions mostly as a result of the above-
noted change in the court habit of imposing costly fines on media outlets. The financial 
conditions of media outlets are presently considered to be adequate and do not threaten their 
sustainability (28 points overall compared with 14 previously). The indicator regarding the 
frequency of controls and the level of fines levied by tax inspectors and similar authorities also 
received 28 points (17 points in the first index).  

The advertising market is not controlled by government authorities; however, there is a 
strong perception among experts that the market is not really free and that those in power have 
a great deal of control over advertising in companies that they own or are affiliated with and 
implicitly over cash flows. This resulted in an overall score of 21 points, an increase of 3 points 
compared to the previous index.  

Correspondingly, the state of the advertising market influences the long-term 
sustainability of media outlets, especially that of local and independent media. Some experts 
believe that broadcasters affiliated with businessman and vice-chair of the Democratic Party, 
Vladimir Plahotniuc, benefit from more advertising and that generally, media belonging to or 
affiliated with members of the government are more stable from a financial point of view. This 
explains to a certain extent the score of 24 points for indicator 2.6.6 regarding the existence of 
unequal economic conditions for media.  

No cases of confiscation, forceful takeover or pressure to give up media businesses were 
recorded in this period, so indicators 2.6.5 and 2.6.7 were rated 30 and28 points, respectively. 
As increasingly more media institutions are, however, concentrated in the hands of a few 
owners, there are experts who question the transparency of funding of certain broadcasters and 
the way these outlets came into the possession of their present owners. Managers of other 
media, especially independent press editors, are discouraged from working transparently for 
the benefit of the public. Overall, the authorities have failed so far to conduct a dialogue with 
media managers focusing on common efforts and interest in developing a viable, independent 
media capable of informing and educating the public.  

Chapter 3: Broadcasting  

In the reference period, the situation of broadcast media and their relation with politics 
virtually did not change which explains the more or less consistent score of 19 points (1 point 
improvement) for the indicator on political pressure brought to bear on private stations.  



 

 

The indicator assessing the quality of the national public broadcaster Teleradio 
Moldova also remained roughly unchanged at 21 points compare to 19 points in the first index 
as most experts noted the slow pace of the reform initiated in 2010. To the date, most experts 
agreed that Teleradio Moldova still fails to meet the standards of public service broadcasting as 
understood in established democracies. 

Concerning the independence of regulatory bodies, the Broadcast Coordinating 
Council did not receive any challenges to the fairness of its decisions during the reference 
period and even succeeded in taking advice based on statements of media nongovernment 
organizations (NGOs) (for details see Section 4). The corresponding indicator scored 28 
points, a significant improvement compared to the 17 points in the previous index. 

As to equal access to broadcasting during elections and political campaigns, there were 
no such events during the reference time, but the experts’ general feeling was that the 
opposition has a great deal of access to the public broadcaster as well as to other private media. 
Some experts noted, however, that the opposition often chooses not to exercise their rights, 
declining invitations to take part in talk shows and other programs. The indicator received an 
overall score of 29 points, a 3-point improvement.  

The issue of digitization has made little progress; experts rated the indicator slightly 
higher at 28 points overall compared to 24 points previously due to the fact that the authorities 
have finalized the program of transition to digital terrestrial television. The program of 
transition is still in Government and implementation has not begun, so it is difficult to predict 
the outcome. However, one expert indicated that the text of the program contains provisions 
likely to limit the freedom of electronic media and however high the score of the indicator 
might be, it could be easily reversed in the future depending on the way the authorities 
implement the digital switch-over. 

The entire chapter on broadcasting scored 125 points overall, an improvement of 21 
points compared to the previous rating period, and earned it a 6 out of 7 on the index.  

Chapter 4: Internet and New Media  

The freedom of the Internet and online media was assessed as satisfactory with higher 
scores for almost all indicators. Blocking Internet websites is not common anymore; neither 
are arrests, assaults or harassments of bloggers or of active Internet users. This allowed a rating 
of 30 points for each indicator. On the other hand, experts noted the growing phenomenon of 
politicians and business people courting bloggers by offering them equipment, lavish meals 



 

 

during informal (“off-line”) meetings in restaurants and money in exchange for promoting 
certain ideas or campaigns on the Internet. Often, this patronage is not mentioned.  

The indicator on the affordability of Internet connection services increased by 5 points 
to reach an overall score of 26.  

The overall score of the chapter was 140 points compared to 115 points previously and 
was the most notable improvement in the entire index.  

  



 

 

4. Developments in the Media from July through September 2013 
 

July 2013 

A portal for publication of public information falls short 

10.07.2013 

The government web portal date.gov.md  designed to grant access to public 
information lacks half of the necessary data according to research conducted by the IJC. The 
researchers found that the portal has not become a single platform to publish data on the 
accomplishments of state bodies. Almost half of the journalists surveyed considered 
date.gov.md to be an irrelevant source in their work. The main reason for this is that the 
majority of ministries and departments still publish data on their websites. In addition, the 
contents of the documents published are often out of date or are incomplete which limits their 
usefulness. 

The IJC rated state bodies on the number of documents they have published. The 
Ministry of Health (112), the Ministry of Internal Affairs (90) and the National Statistics 
Bureau (86) are in the lead while agencies like the Customs Office, the National Center for 
Public Health and the Agency for Medicine haven’t published any. 

By the end of 2012, ministries and other central administrative offices were to publish 
29 government documents with public data. Till now they haven’t made public one third of the 
data. Two years ago the government committed all state authorities to publishing data on their 
activities of interest to citizens on the date.gov.md portal created in April 2011. The Republic 
of Moldova is one of 16 states committed to publishing public data in digital format. 

 

Transparency of media business is one of the conditions for EU association  

17.07.2013 

The Head of the Delegation of the European Union to Moldova Dirk Schuebel declared 
to Adevarul.md that Moldova would be able to initial the Association Agreement at the 
summit in Vilnius if a number of reforms were undertaken. Among other things, he 
mentioned changes in the legal media framework to improve transparency of media 
ownership. 

http://date.gov.md/
http://date.gov.md/
http://mediafreedomwatch.org/last-round-of-public-debates-on-proposed-draft-law-to-amend-legislation-regarding-media-ownership-transparency/


 

 

“We would like to see that the reforms that were suspended for five months during the 
political crisis will be continued. First of all, I mean here the reform of the legal system. It is 
important to adopt the laws on transparency of media ownership and funding of political 
parties,” he said. He also noted that mass media in Moldova have become more free and open 
since 2009. 

Mr. Schuebel completed his mission in 2013 and was replaced by Finnish diplomat 
Pirkka Tapiola. 

 

Journalists threatened with death  

19.07.2013 

Jurnal.md reported that columnists Constantin Cheianu and Vasile Năstase had 
received threatening text messages on their cell phones. Both journalists believed the threats 
were related to their criticism of the political and economic situation as well as of the judiciary. 
On 15 July, Mr. Năstase reported to state authorities that he had received the following text 
message: “Stop these articles or we will finish you off along with glas and jurnal [newspapers].” 
Shortly thereafter, fellow columnist Constantin Cheianu received a similar message. Both have 
requested law enforcement bodies to investigate. 

Civil society and media organizations reacted by showing their support for the 
journalists and asked the Ministry of the Interior and the Prosecutor General to thoroughly 
investigate the cases and find out the identity of the authors of the messages and bring them to 
justice.  

 

Intelligence and Security Service reacts to journalists’ claim 

20.07.2013 

The Intelligence and Security Service reacted to the recent claims of columnists 
Constantin Cheianu and Vasile Nastase that they had received threatening text messages by 
announcing a special investigation to find the perpetrators. The Security Service also expressed 
its disapproval of intimidating journalists and civil society representatives stating it is, 
“unacceptable in a country with European aspirations.” It was the first public authority to react 



 

 

to the declarations of the two journalists. Both believed the messages were related to their 
professional work and their criticism of some politicians and representatives of the judiciary. 

 

Media NGOs concerned with the new draft regulation of the Superior Council of 
Magistrates  

29.07.2013 

At the end of July, the Superior Council of Magistrates proposed a new regulation for its 
information service and media relations which raised concerns among civil society 
representatives. Media NGOs expressed their concern with the draft regulation through a 
public appeal claiming that such changes would limit media and public access to relevant 
information. The draft regulation was submitted for debate within Moldovan courts without 
prior discussions with civil society whose representatives saw the draft and took it upon 
themselves to react. 

“The draft regulation contains numerous flaws and can restrict communication 
between journalists and courts which would inevitably lead to a diminished level of public trust 
in justice,” the NGO statement read. Media NGOs emphasized that should the new regulation 
be passed in its initial form, it would restrict the right of media outlets to obtain information of 
public interest in a timely manner and would enable authorities to selectively disseminate 
information based on subjective criteria. 

 

Municipal newspaper Capitala announces closure as of 1 august 

31.07.2013 

The periodical Capitala published by the Municipal Council of Chisinau is closing 
down as of 1 August. Employees will be given three months’ pay to search for new jobs. The 
Head of the Finance Department of Chisinau, Veronica Herta, said at a meeting of the 
Municipal Council that 136,000 lei (8,000 euros) had been allocated for this purpose. The 
necessary funds were planned in the municipal budget six months ago. Ms Herta also added 
that after the closure of the newspaper the office will be up for rent. The Municipal Council 
provided 1.5 million lei (88,600 euros) yearly for publishing the newspaper. 

 



 

 

August 2013 

The Coordinating Council of the Audiovisual requests prosecutor’s office and police to 
protect journalists 

01.08.2013 

The Coordinating Council of the Audiovisual (CCA) asked the Prosecutor General’s 
Office and the Ministry of Internal Affairs to ensure the safety of journalists Constantin 
Cheianu and Vasile Nastase who had earlier reported receiving threatening text messages. 
According to a CCA press release, private station Jurnal TV submitted a complaint about 
attempts to intimidate its employees. 

“The CCA is very concerned about the facts described in the letter from the private 
television station. The council appeals to the law enforcement bodies to investigate the case 
and to ensure the protection of journalists,” the statement read. 

The CCA is the second state agency to respond to the statement by the journalists. 
Earlier, the Information and Security Service of the Republic of Moldova expressed 
concern about intimidation. Immediately after the information about the messages was 
published in the press, media NGOs issued a declaration supporting the journalists. 

 

Journalists security guide launched in south Moldovan region of Cimislia 

08.08.2013 

A group of journalists discussed the provisions of the guide titled “Walking on a 
Tightrope” („Mersul pe sârmă”) last week in Cimislia. It was launched with assistance from the 
European Initiative for Democracy and Human Rights as part of a round table that focused on 
improving journalists’ ability to cover abuse of power, crimes and corruption. In the authors’ 
opinion, the guide can not only be a useful tool for enhancing journalists’ security, it can also 
be useful for assessing the capacity of public authorities to investigate attacks on media 
professionals. 

One of the participants, editor of Gazeta de Sud Ion Ciumeica, assessed the guide as a 
very helpful publication that in addition to being truly informative also contains advice from 
psychologists and lawyers advising reporters how to act when attacked. “Case studies on 
attacks or abuses perpetrated on journalists are really useful for all media workers. It is equally 



 

 

important to have a list of national and international organizations protecting the rights of 
journalists.”  

 “Walking on a Tightrope” was developed in 2011 on the initiative of the International 
Federation of Journalists. According to Antonina Sirbu, journalist and coordinator of the 
Moldovan working group, the project encompassed seven countries from the former Soviet 
Union: Moldova, Ukraine, Belarus, Russia, Armenia, Georgia and Azerbaijan. The next step, 
she added, is organizing an international conference in Chisinau from 4 to 6 October 2013 on 
the topic journalists’ rights and press freedom. 

 

Anti-corruption Center requests unedited material from Moldovan newspaper 

22.08.2013  

The National Anti-corruption Center (CNA) sent an official letter to the editors of the 
weekly investigative paper Ziarul de Garda requesting information about the authors of the 
report titled “Moldova’s mafia of the woods” (“Mafia padurii in R. Moldova”), as well as the 
unedited material (video footage, photos, documents) they used according to an editorial 
published by the newspaper. 

The CNA officials wanted to know the names of the people involved in the reporting 
process, claiming they had been trying to find them out for over a month. They said the 
newspaper was not being targeted but that the material could help in an investigation. In 
response, Ziarul de Garda pointed out that the name of the author (Iurie Sanduta) was 
published at the outset on the print and online versions of the investigation. 

A representative of the CNA then talked on the phone with an editor of Ziarul de 
Garda to explain to the heads of the newsroom exactly what the prosecutors were trying to find 
out. CNA officer Maria Botea said they wanted to speak to the authors of the article and obtain 
the unedited footage they had. She added that no case has been opened so far and that opening 
one could depend on the material the journalists had. “We can’t charge anyone based on a 
newspaper article,” Ziarul de Garda quoted her as saying. 

The investigation focused on Eugeniu Nazaria, the head of the state-owned company 
Silvocinegetica Straseni (Moldsilva) who has received awards from President Nicolae Timofi 
and IPS Vladimir, the bishop of Chisinau and Moldova. Undercover journalists filmed Mr 
Nazaria offering to sell them a portion of a forest that he didn’t have the right to sell. 



 

 

According to Ziarul de Garda, several individuals and companies have leased large areas of 
land in Straseni and Hancesti districts since 2008 and are now illegally selling that land for up 
to 10,000 euros per hectare. 

Mr Nazaria was also contacted by the CNA and the General Prosecutor’s Office as well 
as by the Ministry of Environment to explain his actions. He stated he was considering 
pressing charges against Ziarul de Garda and requesting apologies from the author of the 
article for bringing shame to his name and to the leadership of the country and the Church. 

The editorial team of Ziarul de Garda told us the publication would not release the 
material requested to the CNA. Aneta Grosu, Editor in Chief, said she was also surprised that 
the officers asked for personal data on the whole team involved in the investigation. “First of 
all, it (i.e. the footage) is the newsroom’s property and secondly we are guarding the anonymity 
of our sources and even of some of the people who worked on the story because Iurie 
(Sanduta) was not alone. It was teamwork,” she said. 

Iurie Sanduta, the reporter who signed the story published in late June, said he wouldn’t go to 
meet with the officers. “We will not go because we went once in 2009, and they wanted us to 
sign completely different statements from the ones we were there for. The newspaper had 
published one thing, and they gave us something completely different to sign,” he explained. In 
addition, the journalist believes the investigators were only trying to make him name his 
source. Mr Sanduta also said the editorial published on Thursday is meant to publicize this 
situation and to protect the newsroom from an imminent search. 

 

September 2013 

Moldovan TV crew reports being assaulted by local mayor 

02.09.2013 

Jurnal TV reported that one of its reporters and a cameraman were intimidated and 
assaulted by the mayor of Cimiseni Village and his supporters. The broadcaster filed a 
complaint with law enforcement bodies and requested an investigation. Mayor Ghenadie Rabei 
denied all allegations and claimed he was a victim of certain persons with hidden agendas. 

The complaint filed by the leadership of the television station states reporter Aura 
Percic and cameraman Iurie Osipenci were physically harassed by Ghenadie Rabei and a few of 



 

 

his supporters while covering a conflict between the mayor and one of the local counselors 
who is also the village priest.  Jurnal TV representatives said the aggressors hit the camera and 
pushed the reporter hitting her hands. Later Ms Percic was supposedly intimidated over the 
phone by Mayor Rabei. The crew’s vehicle was also allegedly pursued in traffic by the mayor’s 
car coming dangerously close to having an accident. Under these circumstances, the Jurnal TV 
leadership decided to inform the authorities in order to stop the harassment and to punish the 
mayor’s actions. 

We contacted the mayor who denied the incident and claimed Jurnal TV 
representatives should apologize for false accusations.  He also said he was being targeted by 
one of his employees with whom he has a disagreement. According to the mayor, this 
employee is related to the Jurnal TV reporter. 

Following this incident, media NGOs published a collective statement asking the 
Ministry of Internal Affairs and the General Prosecutor’s office to examine the case and to 
clarify the situation. Civil society representatives also asked the State Office to investigate the 
legality of Ghenadie Rabei’s actions. 

 

Signs of independent newspaper SP in Bălți were removed by a municipal enterprise 

03.09.2013  

Workers of the municipal enterprise Housing and Communal Services removed the 
signs of the independent newspaper SP in Bălți hanging outside the office of the publication as 
well as the arrows that guided visitors to the editors’ office, esp.md reported. SP Director 
Veaceslav Perunov filed a complaint with the police accusing the enterprise of theft and 
arbitrariness. The incident occurred on 28 August. Representatives of the municipal enterprise 
justified their actions by the fact that the signs violated the law on the use of languages and a 
particular decision of the local mayor, but similar signs of other companies written in Russian 
and installed nearby remained intact, the publication said. 

“All this happened very quickly in just a few minutes so that the employees of SP did not 
even have enough time to properly react to what was happening. The press photographer could 
only shoot the retreating car carrying the property of the paper in the trunk,” the newspaper 
said. 



 

 

The newspaper’s staff argued that they had received no formal requests or orders from 
Housing and Communal Services to voluntarily take down the signboards or to change their 
contents. SP  Director Veaceslav Perunov decided to lodge a complaint with the police for theft 
of property and asked that those responsible be brought to justice. The newspaper’s 
representatives believe that it was a reaction by the local administration to a series of articles SP 
had published relating to the activities of local authorities and municipal enterprises in Bălți. 

 

Columnist Dumitru Crudu claims he was fired from Timpul after writing an opinion 
piece 

10.09.2013 

Moldovan writer and columnist Dumitru Crudu says he was fired from Timpul weekly 
after writing an opinion piece about his efforts to obtain a Romanian visa in Chisinau. 
According to Mr Crudu, who was critical of the employees at the Romanian embassy, he 
received an e-mail from his editor saying they “couldn’t collaborate anymore” after publishing 
the piece on the Moldova.org website. 

The opinion piece was published on September 7 and recounted Mr Crudu’s experience 
at the Romanian consular section which he described as “terrible.” He later wrote on his 
Facebook profile that he was “fired” by Silviu Tanase, a Timpul director. “Why? Because I 
published that text on Moldova.org about the Romanian Consulate,” he stated. The writer also 
published a fragment from an e-mail Mr Tanase allegedly sent him in which the director said 
Mr Crudu’s interpretation of the events was false and an “aberration.” The e-mail ended with, 
“Dumitru, I don’t think we can collaborate anymore.” 

Contacted by our team in Chisinau, Mr Tanase said Mr Crudu’s affirmations were his 
interpretation of the events and not how things had really happened. He said they started 
having problems with the writer a month ago when he published a collection of the articles he 
wrote for Timpul without mentioning they had been released in the newspaper first. As for 
firing the columnist, Mr Tanase said no one was fired as he didn’t have this prerogative and the 
head of the online newspaper hadn’t fired him either. 

Romanian ambassador Marius Lazurca also reacted to Mr Crudu’s column and wrote a 
commentary on Timpul.md. He publicly apologized to the writer for the discomfort he went 
through to obtain a visa and admitted the procedure could use “perfecting.” The ambassador 



 

 

also noted the long waiting times Mr Crudu experienced had more to do with the fact that he 
had to gather the necessary documents for the application and not to the fact that the 
employees at the embassy were very slow. “Psychologically—and even morally—I understand 
Mr Crudu’s frustration: so much paperwork for a simple visa!” Ambassador Lazurca wrote, 
adding that people would experience fewer problems if they would read the information on the 
embassy’s website before applying. The ambassador was concerned that Dumitru Crudu wrote 
that the embassy employees are Romania’s biggest enemies. “It invalidates many of the efforts 
made by our consular department in recent years,” he said. 

Dumitru Crudu is a poet and playwright from Ungheni. He is also a member of the 
Writer’s Association and the Theatre Association of Moldova. 

 

Balti-based SP weekly celebrates 19th anniversary with public protest 

12.09.2013 

The Balti-based independent weekly SP celebrated its 19th anniversary last weekend. 
On the occasion, the paper’s editorial team organized a protest in the central square in Balti  to 
promote freedom of speech and to draw public attention to the pressure exercised upon them 
by local authorities. During the event, SP Director Veaceslav Perunov said that the paper had 
been a consistent target for local authorities in the past 10 years. He mentioned the incident last 
week when employees of the municipal enterprise Housing and Communal Services removed 
the signs of the publication hanging outside the office as well as arrows that guided visitors to 
its premises. The incident occurred on August 28. Representatives of the municipal enterprise 
justified their actions by the fact that the signs violated the law on the use of languages and a 
particular decision of the local mayor, but similar signs of other companies written in Russian 
and installed nearby remained intact, the publication said. 

Before the 2009 pro-democratic regime change, the newspaper was also subject to 
harassment by the authorities. In 2007, the car transporting copies of the paper from the 
printing factory was retained and escorted to the Economics Police headquarters. Authorities 
said they found 2000 to 3000 copies of TV and advertising brochures that were to be 
distributed with the Romanian version of the newspaper and they decided to confiscate them. 
The then head of commerce at the newspaper Rodica Deleu said at the time that the incident 
occurred because of articles and investigations published in SP that put local authorities in a 
bad light. 



 

 

SP is a member of the Independent Press Association and of the Office for Internet and 
Press Run Audit. The newspaper is an audience leader in the region and comes out on 
Wednesdays. The paper was first released in 1994 as an advertising publication and became an 
opinion and information weekly four years later. SP has 11,300 subscribers while the press run 
is about 3500–4000 copies. 

 

Moldova’s Supreme Court head wants to reinstate slander as criminal offence 

12.09.2013 

Mihai Poalelungi, the Head of Moldova’s Supreme Court of Justice, said he would 
promote the idea of punishing slander according to the Criminal Code as it was before 2005.“I 
hope journalists will not be offended, but I’ll do my best to promote the idea that slander 
should be punished again according to the Criminal Code of Moldova,” he said in an interview 
on the Moldovacurata.md website this week. He said he wants Moldova to follow Germany’s 
example in which five to six legal provisions deal with slander and insult. “Why can a country 
with such a great democracy have these provisions and we can’t?” he asked. 

His reaction was caused by news stories in the national media claiming Justice 
Poalelungi’s nephews were drug dealers. Journalists also wrote about a 5 million lei (300,000 
euro) loan the judge took from Victoriabank. “I’m sorry the press published this information 
about the five million lei without verifying or at least asking for my opinion,” Justice Poalelungi 
said. 

Media NGOs condemned Justice Poalelungi’s intentions and characterized his words as 
a means to pressure journalists that could lead to limiting freedom of speech in Moldova. 
According to civil society, international standards lean against punishing slander, even though 
some European states hold on to some legal provisions in this respect. 

“If journalists can be punished for alleged slander, this would be a step backwards in the 
democratic development of Moldova and would create a framework to persecute and abusively 
sanction the media for criticizing certain public figures,” read the NGO statement. They made 
an appeal to journalists and media institutions to behave professionally in their work and to 
present the information they obtained in an honest manner only after thoroughly verifying it. 

Slander and insult were taken out of the Criminal Code in 2005 in an attempt to align 
Moldova’s legislation to European standards. Currently, however, Article 16 of the Civil Code 



 

 

includes certain provisions about slander that can influence the amount of money paid by 
defendants in moral damage cases. 

 

Romanian public station TVR 1 to resume broadcasting in Moldova 

13.09.2013 

Romanian public television station TVR 1 will resume broadcasting its programs in 
Moldova via cable after the two countries signed an agreement meant to settle a complaint filed 
by the Romanian Television Society against the Moldovan government at the European Court 
of Human Rights (ECHR). The agreement signed on Thursday in Bucharest also commits 
Romania to rebroadcasting programs of public TV station Moldova 1. 

The document was signed by Claudia Saftoiu, Chair of the Romanian Television 
Society, and Lilian Apostol, a Moldovan government agent, in the presence of Romanian 
Prime Minister Victor Ponta. The next step in implementing the changes is informing the 
ECHR about the settlement which stipulates TVR 1 will be allocated a segment in the first 
multiplex with national coverage once Moldova transitions to a digital television system. Until 
then, TVR 1 programs will be rebroadcast by cable operators. 

TVR 1 stopped its broadcast in Moldova in 2007 after a financial disagreement during 
which the Broadcast Coordinating Council in Chisinau transferred the Romanian public 
station’s frequency and license to TV 2 Plus, a new television station owned by the off-shore 
company Telefe M International. According to Moldovan media, the company is owned by 
businessman and Democrat MP Vladimir Plahotniuc. 

In July 2008, the Romanian Television Society addressed the ECHR on the matter and 
the European judges asked the Moldovan government to submit a written explanation of this 
situation by February 2009. In October 2009, the Moldovan minister of Justice suggested 
starting a process of reconciliation between the two countries, and the authorities have been 
negotiating the terms since then. 

 

The weekly newspaper Nezavisimaia Moldova resumes print circulation 

17.09.2013 



 

 

The former government Russian-language weekly Nezavisimaia Moldova resumed print 
circulation in Moldova after it was discontinued in June due to financial problems. The former 
Editor in Chief, Iurie Tiscenco, revealed at the time that journalists hadn’t been paid in three 
months because of alleged government interference that discouraged advertisers from investing 
in the newspaper. On September 13, the newspaper appeared with a print run of 17,000 copies 
under new leadership. Earlier in August, Iurie Tiscenco was replaced by Corneliu Mihalache, a 
former Broadcast Coordinating Council member, who said the weekly would also develop an 
online version. For the time being, it will appear in a 16-page print format while its leadership 
tries to cover the publication’s debts. 

Corneliu Mihalache has openly expressed his sympathies for the Communist Party on 
several occasions and has stated that Nezavisimaia Moldova would be an opposition paper 
considering the current parties in power. He is also in charge of the NGO “Transform 
Moldova”. 

In a letter to their readers published in August, the journalists of Nezavisimaia 
Moldova wrote that despite the authorities’ efforts to cut [their] oxygen supply, the paper 
survived because of an enthusiastic team and remained independent. The editorial also said 
that the team is ready for anything to come its way and reinforced its anti-government position 
stating that, “power nowadays is mostly illegitimate and criminal.” 

Nezavisimaia Moldova is one of the oldest newspapers in Moldova founded during the 
early 1990s by Parliament and subsequently transferred to government control. In 2005 the 
Communist government voted to denationalize the state-owned press, but monitoring reports 
drafted by media NGOs in the following years found that the change was merely formal and 
did not ensure editorial independence which in most cases openly supported the Communist 
Party. 

After the change in government in 2009, the new democratic cabinet proposed 
canceling the denationalization citing irregularities in privatization. “The new companies were 
registered with the Chamber of Registration featuring the same founders and title which is 
absolutely illegal. Additionally, instead of getting money from their privatization, the state 
continues to directly and indirectly support them,” State Minister Victor Bodiu said. 

In the three years following the change, the government has not made a final decision 
and the newspaper continued to appear. According to its editorial policy, the paper was in 
opposition to the current democratic government. 



 

 

 

Former Moldova 1 anchor claims she was sabotaged by her boss  

19.09.2013 

Elena Robu, ex-Moldova 1 anchor, claimed she was sabotaged by her former boss, the 
public station’s executive Mircea Surdu, which made her quit her job and start a new project 
with Unimedia.md news portal. The TV presenter, who was part of the News and Debates 
division of the public TV station and hosted a live talk show, said ever since Mr Surdu took 
over management at Moldova 1 her department had been marginalized. She also claimed the 
new leadership threatened to sabotage her department. 

Mr Surdu replied by saying Ms Robu’s claims were false and that he never tried to 
control her talk show or to impose a certain approach on her. He said he was surprised to hear 
about her resignation because he always encouraged her to find new things to do at Moldova 1.  
Mr Surdu claimed he suggested she start TV production as well. “Her departure was painful for 
me, especially the way she did it,” he noted. 

Ms Robu stated she was happy to join the Unimedia team because the news portal is 
well established in the online environment in Moldova and has managed to remain unbiased. 
She added that she would embark on a video project at Unimedia.md. Meanwhile, political 
analyst Oazu Nantoi and journalist Liliana Barbarosie who is also a reporter for the Moldovan 
branch of Radio Free Europe, will take over the Ms Robu’s talk show. 

 

Moldovan junior reporter assaulted for photographing illegally parked car 

27.09.2013 

Vadim Ungureanu, a journalism intern at the Moldovan portal Deschide.md, was 
physically assaulted Tuesday by the owner of an illegally parked car after he took a photo at the 
scene, the portal reported. The young man took a photo of the car that was parked in central 
Chisinau near the Ministry of Justice before being repeatedly slapped by the car’s owner who 
had come out of the nearby hotel. 

“He slapped me on the ears while five other men were threatening me and asking me to 
erase the pictures,” Mr Ungureanu said. He ran and hid inside the Ministry of Justice until his 
aggressor left the scene.  Several eye witnesses refused to state their names on grounds that the 



 

 

owner of the car was a frequent visitor at a hotel nearby. After some time, a police patrol arrived 
at the scene and confiscated the automobile’s license plates. The Deschide.md team asked the 
police to get involved in this case and to solve it. Eight media NGOs also signed a joint 
statement asking the Ministry of Internal Affairs and the Prosecutor General to thoroughly 
investigate the case and punish the culpable party. “Acts of physical aggression against 
journalists must be punished in order to discourage such behavior in relation to the press or to 
civil society,” the NGOs noted in their statement. 

 

Teleradio Moldova supervisory board member withdraws before end of term 

29.09.2013 

The Supervisory Board of the National Public Television and Radio Broadcasting 
Company Teleradio Moldova has lost one member. Viorica Mesina-Prodan withdrew from her 
position on the Board two months before her term ended. The fact that she left blocked the 
board’s voting procedure Chairman Aurelia Peru Balan said to pan.md. 

The chairman was informed about Ms Mesina-Prodan’s departure on September 28 by 
phone before the meeting. Ms Mesina-Prodan explained her departure was to prepare for the 
premiere of a film she had worked on scheduled for November.  

“As soon as the Supervisory Board officially receives a letter of resignation, the 
Coordinating Council on Television and Radio will be notified of it and will announce a 
competition for a job,” Mr Balan told pan.md. 

The term of Viorica Mesina-Prodan was to expire in December of this year. This 
winter, five other members of the Supervisory Board will leave office as well and Parliament 
will appoint six new members. The Supervisory Board consists of nine members with 
professional skills in the various areas needed to monitor the activities of the national public 
broadcaster. 

  



 

 

5. Media Freedom Index 
 

According to the methodology, each indicator is assessed by experts on a scale of 0 to 
30 point with 30 the highest level of press freedom. All scores are summed up for every 
chapter. The country’s index for individual chapters is then calculated based on the ratings 
indicated in the following tables showing the scores for Moldova.   

 
Chapter 1. Politics (8 indicators, 240 maximum points) 

Rating (number of points)  Moldova’s score Index 

0–40  1 

50–70  2 

80–100  3 

110–130  4 

140–160 165 5 

170–190  6 

200–240  7 
 
Chapter 2. Practice (37 indicators, 1110 maximum points) 

Rating (number of points) Moldova’s score  Index 

0–170  1 

180–320  2 

330–470  3 

480–620  4 

630–770  5 

780–920 845.5 6 

930–1110  7 
 
 
 
 



 

 

Chapter 3. Broadcasting (5 indicators, 150 maximum points) 

Rating (number of points) Moldova’s score  Index 

0–20  1 

30–40  2 

50–60  3 

70–80  4 

90–100  5 

110–120 125 6 

130–150  7 
 
Chapter 4. Internet and New Media (5 indicators, 150 maximum points) 

Rating (number of points) Moldova’s score  Index 

0–20  1 

30–40  2 

50–60  3 

70–80  4 

90–100  5 

110–120  6 

130–150 140 7 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 

 

Finally, the points for all four chapters are summed to calculate the overall index.  

Overall Score (55 criteria, 1650 maximum points) 

Rating (cumulative number 
of points for all 4 chapters) 

Moldova’s score  Index 

0–250  1 

260–470  2 

480–690  3 

700–910  4 

920–1130  5 

1140–1350 1275.5 6 

1360–1650  7 
  



 

 

 
6. Roadmap  

These are the experts’ recommendations for further developments in media freedom 
and freedom of expression. 

1. In order to have a truly free and independent press, authorities should ensure the 
functioning of existing laws, particularly the law on freedom of expression and the law on 
denationalizing public periodicals. 

2. The press law should be repealed. 

3. Access to information should be improved by:  

• Ensuring the proper and uniform enforcement of the law on access to 
information;  

• Re-evaluating the definitions of state secrets and commercial secrets;  
• Shortening or eliminating the 15-day deadline for official replies to requests for 

information of public interest and providing for tougher sanctions for non-
compliance with the provisions of the law; 

• Providing online access to information on income, property and interests of 
public officials without prior written requests or deadlines. 

4. Concentration of mass media should be limited by: 

• Amending the legal framework concerning media ownership, specifically by 
restricting the maximum number of broadcasting licenses that a natural or 
legal person can own to two, including at most one license with national 
coverage; 

• Amending the legal framework in order to restrict persons elected or appointed 
to higher public offices nationally as well as locally from owning any media and 
if they do, compelling them to sell their shares to people who are not connected 
to them by family ties; 

• Amending the legal framework in order to ensure transparency of media 
ownership (including income sources, the shareholder structure and the 
ultimate beneficiary), and empowering the broadcast coordinating council to 
apply sanctions for non-compliance with the law. 



 

 

5. Measures should be taken to address monopolies and concentrations on the 
advertising market, including adopting a set of feasible and efficient mechanisms to limit 
foreign advertising in moldovan media space.  

6. A legal framework should be adopted to regulate the activity of broadcasters in the 
digital era ensuring that the digital switch-over does not affect media pluralism; the transition 
to digital terrestrial television should be strictly monitored.  

7. The law on public procurement should be amended to guarantee clear and 
transparent mechanisms for spending public funds on media, and to guarantee equal access of 
mass media to public funds directed to advertising and other informative purposes thus 
limiting media concentration and diminishing unfair competition.  

  



 

 

7. Conclusions  

These are areas of regress or progress on media freedom compared to the previous reporting 
period (March–June 2013). 

Compared to the previous period, neither the legal framework nor the political 
circumstances registered significant changes regarding media freedom in July–September 
2013; however, experts noticed that in practice journalism is becoming increasingly affected by 
shortcomings in the legal framework on access to information.  

Some decisions and statements of the authorities were rather disappointing 
developments in the relationship between politics and media like the government’s decision to 
suspend online broadcasts of its sessions and the statement of the Head of Supreme Court of 
Justice promoting the idea of punishing defamation according to the former Criminal Code. 
These two events were viewed as a cause for regress in the state of press freedom in Moldova.  

Still, there was progress in the media’s relationship with the judiciary due to a decrease 
in the number of lawsuits filed against journalists and, more importantly, due to the decisions 
issued by judges who recently seem to have abstained from imposing high levies on media 
institutions and journalists in cases of defamation.  

Some other small progressive steps were recorded as the draft law improving 
transparency in media ownership was registered in Parliament and the Broadcast Coordinating 
Council hasn’t received any criticism as to the fairness of its decisions.  

The freedom of the Internet and online media was also an important achievement: 
cases of blocking of Internet websites are no longer common nor are arrests, assaults or 
persecution of bloggers or active Internet users.  

 


