
            

1 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-mediei în campania electorală pentru 

alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025 
 

Raport nr. 1 

29 august – 5 septembrie 2025 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 
 

Acest raport a fost realizat cu sprijinul financiar al 

Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în Republica 

Moldova. Opiniile aparțin autorilor și nu exprimă 

neapărat poziția donatorului. 



            

2 
 

Date generale 

 

Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 

comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-

media. Monitorizarea își propune să analizeze tendințele reportericești care pot afecta 

performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi publicului 

informații veridice, echidistante și pluraliste. 

 

Perioada de monitorizare: 29 august – 28 septembrie 2025 

 

Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

• Audiența / impactul: național, regional 

• Tipul de media: audiovizual 

• Forma de proprietate: publică, privată 

• Limba difuzării: română, rusă 

 

Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 

Moldova 1 – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

GRT – post public, acoperire regională, difuzează în limbile rusă și găgăuză; 

TVR Moldova – post public cu acoperire națională, difuzează în limba română; 

Jurnal TV – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă;  

Pro TV Chișinău – post privat, acoperire națională, difuzează în limba română; 

TV8 – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

Exclusiv TV – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

Cinema 1 – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile rusă și română; 

One TV – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

N4 – post privat, acoperire națională; difuzează în limbile română și rusă. 

 

ABREVIERI 

APC – Administrația publică centrală 

APL – Administrația publică locală 

CEC – Comisia Electorală Centrală 

ALDE – Partidul politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa 

AUR – Partidul Politic Alianța pentru Unirea Românilor 

AM – Partidul politic Alianța MOLDOVENII 

BEÎ – Blocul Electoral Împreună 

BEP - Blocul electoral Patriotic al Socialiștilor, Comuniștilor, Inima și Viitorul Moldovei 

BUN – Blocul electoral Unirea Națiunilor 

CUB – Partidul Coaliția pentru Unitate și Bunăstare 

MAN – Partidul politic Mișcarea Alternativa Națională 

PAS – Partidul politic Partidul Acțiune și Solidaritate 

PCRM – Partidul politic Partidul Comuniștilor din Republica Moldova 

PDA – Partidul politic Democrația Acasă 

PDCM – Partidul politic Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei 

PL – Partidul politic Partidul Liberal 

PN – Partidul politic Partidul Nostru 

PNL – Partidul politic Partidul Național Liberal 

PNM – Partidul politic Partidul Național Moldovenesc 

PPDA – Partidul politic Platforma Demnitate și Adevăr 

PP LOC – Partidul politic Liga Orașelor și Comunelor 

PP NOI – Partidul politic NOI 

PPRM – Partidul politic Partidul Popular din Republica Moldova 



            

3 
 

PRIM – Partidul politic Partidul Republican Inima Moldovei 

PRM – Partidul politic Partidul Republican din Moldova 

PRN Acasă – Partidul politic Partidul Reîntregirii Naționale Acasă 

PS – Partidul politic Partidul Schimbării 

PSDE – Partidul politic Partidul Social Democrat European 

PSRM – Partidul politic Partidul Socialiștilor din Republica Moldova 

PUCM – Partidul politic Uniunea Centristă din Moldova 

PVE – Partidul politic Partidul Verde Ecologist 

UCSM – Partidul politic Uniunea Creștin-Socială din Moldova 

 

2. Cadrul metodologic  

 

A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare post 

de televiziune și câte o emisiune din prime-time, fiind analizate materialele cu caracter electoral 

direct și indirect. Materialele au fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a 

determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni 

politice. De asemenea, materialele au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare 

obiectivă: 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic: Potrivit Codului serviciilor media 

audiovizuale (CSMA), în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii 

media trebuie a) să asigure distincția clară între fapte și opinii în știri; b) să informeze cu privire 

la un fapt sau un eveniment corect, iar informația să fie verificată și prezentată în mod imparțial 

şi cu bună-credință (Art.13 (1)). În același timp, potrivit prevederilor deontologice, știrile 

trebuie să fie imparțiale și obiective și să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în 

detrimentul altora. Prezența elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor și știrilor 

reprezintă un prim criteriu de prezentare a realității prin prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea 

știrilor și analiza minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea 

intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg. Iar Codul electoral, art. 89 (3), stipulează 

că mijloacele de informare în masă nu vor adopta tratamente privilegiate față de concurenții 

electorali în virtutea statutului social și/sau a funcțiilor pe care le dețin candidații acestora. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor: Pentru a fi corecte și echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, și să trateze în mod egal oponenții. De asemenea, mass-media trebuie să asigure 

accesul la o multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-și creeze propria opinie 

asupra subiectelor reflectate. CSMA stipulează că în cadrul programelor audiovizuale de ştiri, 

pentru care exactitatea și corectitudinea sunt esențiale, relatările trebuie să provină din surse 

sigure, suficient documentate sub aspect factologic, cu o abordare credibilă și imparțială a 

evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a diferitor opinii (Art.13). 

 

Limbajul și imaginile utilizate: Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – 

cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum 

și imaginile manipulate astfel încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică grave 

semne de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice și profesionale. Comportamentul 

etic al jurnaliștilor este pus la îndoială de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă 

aspecte ce nu corespund realității, când acestea sunt trucate, dar și atunci când anumite știri sunt 

ilustrate cu imagini ce nu au legătură cu textul. CSMA interzice difuzarea reportajelor 

susceptibile de a propaga, incita, promova sau justifica ura rasială, xenofobia, antisemitismul 

sau alte forme de ură fondate pe intoleranță sau pe discriminarea pe criterii de sex, de rasă, de 

naționalitate, de religie, de dizabilitate sau de orientare sexuală (Art. 11(2)). 

3. Datele monitorizării 



            

4 
 

Moldova 1 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada 29 august – 5 septembrie 2025, la postul public de televiziune Moldova 1 au fost 

monitorizate opt ediții ale principalului buletin de știri al zilei, „Mesager”, de la ora 21:00, și o 

emisiune. 

  

Știri: Moldova 1 a difuzat 50 de subiecte cu caracter electoral direct și indirect, majoritatea 

dintre acestea fiind încadrate la rubrica „Electorala 2025”. Știrile cu caracter electoral direct au 

reflectat lansarea în campanie a concurenților, au enumerat prioritățile care se regăsesc în 

programele acestora și au oferit informații despre scrutin, furnizate de CEC. De asemenea, au 

fost difuzate știri despre perchezițiile desfășurate în diverse localități în dosare de corupere 

electorală și finanțare ilegală a partidelor și despre candidații care nu au fost admiși în cursa 

electorală. 

În categoria subiectelor cu caracter electoral indirect se regăsesc știrile despre progresele 

obținute de Republica Moldova în parcursul său european, sprijinul oferit de Uniunea 

Europeană în diverse domenii de activitate, precum și despre vizitele de rang înalt, cum ar fi 

cea a președintelui României, a Martei Kos, comisara europeană pentru extindere europeană, și 

a lui Christophe Hansen, comisarul european pentru agricultură. Tot aici sunt incluse și 

materialele ce reflectă aparițiile miniștrilor în care aceștia prezintă diverse realizări ale 

guvernării. Deși nu se referă strict la procesul electoral, aceste știri pot contura o imagine 

pozitivă a administrației publice centrale și, implicit, a partidului aflat la guvernare – PAS. 

 

Emisiuni: Moldova 1 nu a avut emisiuni proprii cu caracter electoral în perioada de raport, dar 

a pus pe post investigația realizată de Ziarul de Gardă – „Armata digitală a Kremlinului”, despre 

propaganda online și mecanismele prin care este manipulată opinia publică, inclusiv în 

campaniile electorale (4 septembrie). 
 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Știri: Știrile monitorizate au fost obiective și imparțiale, respectând normele deontologice. 

Majoritatea materialelor au avut, de regulă, un format similar, incluzând intervenții directe ale 

concurenților sau declarații parafrazate, prezentate într-o manieră neutră.  

În total, postul public a oferit acces în știri unui număr de 16 concurenți electorali. Cele mai 

multe apariții le-a avut Blocul Electoral Patriotic – patru, dintre care una în context negativ, 

urmat de PAS și Partidul Moldova Mare, cu câte trei apariții fiecare, în context neutru, iar 

Blocul Alternativa și CUB au avut câte două apariții în context neutru. Ceilalți concurenți au 

avut câte o singură apariție sau au fost menționați în știri despre lansarea în campanie. 

Unele subiecte cu caracter electoral indirect au avut conotație pozitivă pentru reprezentanții 

APC. Materialele s-au referit fie la progresele obținute de Republica Moldova în procesul de 

aderare la Uniunea Europeană și aprecierile din partea reprezentanților europeni, fie la realizări 

din diverse domenii precum sănătate, educație, cultură, agricultură sau armată, fiind citați 

reprezentanți ai APC. În total, au fost identificate 11 știri de acest fel. 

Emisiuni: Investigația realizată de „Ziarul de Gardă” – „Armata digitală a Kremlinului” nu a 

vizat în mod direct anumiți concurenți electorali, fiind menționați sporadic Ion Ceban (Blocul 

Alternativa) și președinta Maia Sandu. 



            

5 
 

 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Știri:  Pentru documentarea celor 50 de știri, postul Moldova 1 a utilizat 111 surse, între care 

concurenți electorali, oficiali locali și internaționali, experți, cetățeni. Pluralismul surselor a fost 

asigurat în 15 materiale, iar restul au fost realizate pe baza unor surse unilaterale.  

 

În perioada de raport, Moldova 1 a difuzat cinci știri controversate, dintre care în trei a fost 

asigurat echilibrul surselor. În alte două cazuri, nu a fost oferit dreptul la replică, cum ar fi în 

știrea despre documentarea de către Poliție a mai multor persoane pentru huliganism, 

nesubordonare și ultragierea polițiștilor după altercațiile produse pe 31 august la Peresecina, 

raionul Orhei, în timpul lansării în campania electorală a PAS. Al doilea material se referă la 

blocarea fondurilor financiare ale Irinei Vlah (Blocul Patriotic), unde s-a menționat doar că 

aceasta „nu a comentat interdicția”.   

 

Din perspectiva asigurării egalității de gen în rândul surselor citate, se constată un raport 

aproape de echilibru: 43 de femei (47%) și 48 de bărbați (53 %). Este de menționat că numărul 

mare de surse feminine se datorează preponderent vox-urilor. 

 

Emisiuni: Investigația „Armata digitală a Kremlinului”, preluată de Moldova 1 de la Ziarul de 

Gardă, a fost documentată din surse multiple și diverse. 

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat în știrile monitorizate a fost, în general, neutru. Totuși, în două materiale a 

fost folosită eticheta „fugarul Ilan Șor”: în știrea despre altercațiile de la Peresecina (1 

septembrie) și în subiectul privind extinderea rețelei de colaboratori ai lui Șor (3 septembrie).  

În ceea ce privește imaginile difuzate, acestea au respectat normele deontologice. 

Gagauziya Radio Televizionu (GRT) 

 

  

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În perioada 29 august – 5 septembrie 2025, la postul public cu acoperire regională GRT au fost 

monitorizate șase buletine de știri („Новости”, principalul buletin de știri în limba rusă, difuzat 

la ora 19:00) și șase emisiuni: cinci ediții „De facto” – dintre care una în limba rusă și patru în 

limba română, precum și o ediție a emisiunii „Большая Игра” în limba rusă. 

 

Știri: În total, în buletine au fost incluse 14 materiale cu caracter electoral direct și indirect, 

majoritatea fiind inserate la rubrica electorală. Știrile cu tentă electorală directă (12) au informat 

despre startul campaniei electorale, despre un raport privind dotarea secțiilor de votare pentru 

persoanele cu necesități speciale, perchezițiile și reținerile în dosare de corupție electorală, 

precum și despre activitatea CEC, reflectată în opt  știri. Subiectele cu caracter electoral indirect 

(două) au vizat: rolul opoziției parlamentare în dezvoltarea democrației într-o societate – opinie 

exprimată de analistul politic Igor Ianac în cadrul emisiunii „Диалог в студии” – și noile tarife, 

mai mici, la energia electrică, care au intrat în vigoare la 1 august 2025. 

 

Emisiuni: În mare parte, toate cele șase emisiuni s-au referit la diverse aspecte ale procesului 

electoral, fiind abordate câteva tematici specifice: startul campaniei electorale; rolul opoziției 



            

6 
 

în campania electorală; diaspora și participarea acesteia la alegeri; PAS și guvernarea; șansele 

unor formațiuni politice de a accede în Parlament; arestarea și condamnarea bașcanei Evghenia 

Guțul; formațiunile politice care nu au fost admise în cursa electorală; extrădarea lui Vladimir 

Plahotniuc. Totuși, subiectul cel mai frecvent abordat a fost cel despre o presupusă fraudare a 

alegerilor de către guvernare, prezentat adesea ca o certitudine. 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Știri: Cele 14 materiale cu referire directă sau indirectă la scrutinul parlamentar nu au conținut 

abateri deontologice. Majoritatea știrilor (opt) s-au referit la activitatea CEC, fiind elaborate pe 

baza comunicatelor de presă ale instituției. În cazul știrilor despre perchezițiile și reținerile 

legate de dosare de corupție electorală – știrea din 2 septembrie privind acțiunile CNA și ale 

Procuraturii Cahul în sudul țării, într-un dosar de finanțare ilegală a unei formațiuni politice, și 

știrea din 4 septembrie despre perchezițiile desfășurate în nordul țării – GRT a evitat să 

menționeze formațiunea politică vizată (Partidul Inima Moldovei, condus de Irina Vlah,  parte 

a BEP). Acest fapt poate fi interpretat drept manipulare prin omisiune, pentru ca acest concurent 

electoral să nu apară în lumină negativă.  

Din perspectiva selecției subiectelor, GRT s-a limitat la reflectarea informațiilor ce țin de CEC. 

Postul public regional nu a informat despre concurenții electorali lansați în campanie. În știrile 

difuzate, doar premierul Dorin Recean a fost prezent printr-o declarație directă.  

 

Emisiuni: Majoritatea invitaților, cu mici excepții, au avut un comportament părtinitor, 

recurgând la atacuri și acuzații la adresa unor concurenți electorali sau actori politici, fără ca 

moderatorii să intervină ori să încerce să asigure dreptul la replică celor vizați. De exemplu, în 

edițiile „De facto” din 29 august și 5 septembrie, unii dintre invitați au declarat că „sistemul 

justiției se află în controlul Maiei Sandu, la fel și CEC” și că guvernarea/PAS a instaurat un 

regim autoritar. PAS a fost numit aproape direct „sectă”, iar moderatoarea, în ambele cazuri, a 

confirmat – tacit – afirmațiile invitaților. 

 

Moderatorii și moderatoarele emisiunilor s-au dovedit a fi tendențioși și lipsiți de echidistanță, 

enunțând frecvent judecăți de valoare, amestecând faptele cu opiniile proprii, sugerând 

răspunsuri invitaților sau confirmând tezele acestora. Spre exemplu, în emisiunea „De facto”, 

din 29 august, moderatoarea a afirmat că „instituțiile din Republica Moldova nu funcționează”, 

iar în cea din 1 septembrie, pe lângă întrebarea adresată invitaților, moderatorul a sugerat și un 

răspuns: „Cum comentați deciziile CEC de a exclude mai multe partide politice? (...) Se comite 

o nedreptate cu aceste partide. E păcat”. În aceeași emisiune moderatorul a afirmat că „PAS s-

a erodat la guvernare”, iar în emisiunea din 3 septembrie a spus că „rolul Consiliului de 

Securitate este atrofiat”. Tot el a lansat întrebări și remarci de tipul: „Sunteți de acord că Blocul 

Patriotic i-a întrecut pe cei de la PAS? (n.n., în sondaje)”, „În sondaje unii spun că Blocul 

Patriotic este cea mai mare și populară forță politică”, „Opoziția are șanse, spun mulți, să 

câștige alegerile” (4 septembrie). 

  

Un caz aparte a fost când în emisiunea „De facto” din 4 septembrie cu analistul politic, Ian 

Lisnievschi, moderatorul a încercat să îi atribuie invitatului o idee, pe care acesta nu a enunțat-

o: „Traduc pentru telespectatori ceea ce spuneți dvs: cu asemenea comportament al lui PAS, 

împotriva PAS singurul comportament valabil este un Maidan”, la care invitatul a intervenit 

imediat, precizând: „Nu, nu este un Maidan”. În aceeași emisiune, moderatorul a afirmat că 

„politica PAS-ului este dictatorială”, sugerând că alegerile vor fi fraudate și că diaspora va 

participa la această fraudare. 

 



            

7 
 

Astfel, moderarea emisiunilor a fost tendențioasă, cu excepția emisiunii „Большая Игра” din 

31 august. Cel mai mare grad de tendențiozitate a fost remarcat în emisiunile moderate de 

Corneliu Ciurea, care a jucat mai degrabă rolul de analist politic decât pe cel de moderator.  

 

Drept urmare, PAS a fost vizat în cinci emisiuni, de fiecare dată în context negativ. Blocul 

Alternativa a fost menționat în patru emisiuni, dintre care în două în context negativ și în altele 

două în termeni neutri. Partidul Nostru a apărut în două emisiuni, reflectat mai degrabă negativ. 

BEP – în particular Partidul Inima Moldovei – a fost discutat în patru emisiuni, de fiecare dată 

în context pozitiv. Partidul Moldova Mare a fost menționat în trei emisiuni, beneficiind de o 

reflectare mai degrabă pozitivă.  

 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Știri: Pentru documentarea celor 14 știri, GRT a făcut trimitere la 19 surse. Doar două materiale 

au inclus citate directe, iar celelalte 12 au fost elaborate strict pe baza informațiilor din 

comunicatele de presă ale instituțiilor oficiale (organele de poliție și de drept, CEC). Niciuna 

dintre cele 14 știri nu a avut caracter conflictual.  

 

În cele două știri relevante, care au inclus surse de sex masculin și feminin, a fost asigurat un 

echilibru relativ de gen, fiind citate trei femei și patru bărbați. 

 

Emisiuni: Invitații din studiou, cu mici excepții, au exprimat opinii relativ similare asupra 

subiectelor dezbătute – critici și acuzații directe sau indirecte la adresa PAS și atitudini 

favorabile BEP și Partidul Moldova Mare. Deși PAS și guvernarea au fost ținta atacurilor și 

acuzațiilor în aproape toate emisiunile, GRT nu a depus eforturi pentru a asigura dreptul la 

replică și nici nu a invitat un reprezentant în studio pentru a asigura echilibrul de opinii.  

 

Emisiunile nu au fost echilibrate din perspectiva de gen, la emisiuni participând doar bărbați 

(șapte). 

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

Imaginile video au corespuns, în linii mari, normelor deontologice. Totuși, limbajul folosit de 

moderatori și invitații emisiunilor a inclus unele etichete, cum ar fi termenul „sectă” sau 

„lucruri diavolești” (în rusă «Бесовщина») cu referire la „propaganda LGBT, transgender” 

(emisiunea „De facto” din 29 august).  

 

TVR Moldova 

 
 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În perioada 29 august – 5 septembrie 2025, la postul de televiziune TVR Moldova au fost 

monitorizate opt buletine de știri (Telejurnalul de la ora 18:00, Telejurnalul de weekend și 

„Retrospectiva săptămânii”) și șase ediții ale emisiunii „Punctul pe Azi”. 

 

Știri: În buletine au fost identificate 47 de materiale cu caracter electoral – direct și indirect, 

majoritatea fiind incluse la rubrica electorală. Din prima categorie au făcut parte 34 de știri 

despre lansarea oficială în campanie a unor concurenți, activitatea CEC, inclusiv obligarea 



            

8 
 

instituției de a înregistra doi concurenți după decizii judecătorești, rapoartele de monitorizare a 

procesului electoral realizate de organizații ale societății civile, precum și percheziții și rețineri 

în dosare de corupție electorală. 

Subiectele cu caracter electoral indirect (13) s-au referit, în special, la progresele Republicii 

Moldova pe calea integrării europene, sprijinul oferit de statele UE prin programe de dezvoltare, 

vizitele la Chișinău ale liderilor Franței, Germaniei, Poloniei și a președintelui României. În 

aceeași categorie intră și știrile despre aparițiile publice ale reprezentanților Guvernului, care, 

deși nu au un conținut electoral explicit, pot contribui la consolidarea imaginii favorabile a 

administrației publice centrale și, implicit, a partidului de guvernământ, PAS. 

 

Emisiuni: Cinci ediții ale emisiunii „Punctul pe Azi” au adus în prim-plan opinii ale experților 

locali și internaționali despre opțiunile pe care le vor avea alegătorii la scrutinul din 28 

septembrie și mesajele transmise de concurenții electorali, detalii oferite de reprezentanții CEC 

despre integritatea procesului electoral, dezbateri privind numărul secțiilor de votare din 

străinătate și regiunea transnistreană, dar și discuții despre încălcările comise de diverși 

concurenți, despre corupția electorală și eforturile organelor de drept de a o contracara etc. 

Emisiunea din 5 septembrie a abordat tema educației, integrând și perspectiva europeană prin 

prezentarea experienței României. 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Știri: În ansamblu, materialele cu caracter electoral difuzate de TVR Moldova au fost 

echilibrate și imparțiale, respectând normele deontologice și separând faptele de opinii. O 

excepție a fost înregistrată la 5 septembrie, când prezentatorul a afirmat în lead-ul unei știri că 

„Fostul președinte al R. Moldova, Igor Dodon, unul dintre liderii Blocului Electoral Patriotic, 

a fost prins cum manipulează și distribuie informații false la o întâlnire cu alegătorii”. 

Afirmația nu a fost atribuită vreunei surse, ceea ce o face să pară o opinie a jurnalistului. În rest, 

știrile au urmat același format – declarații directe ale candidaților sau parafraze neutre, fără 

tendințe de favorizare ori defavorizare. 

 

Din perspectiva selecției subiectelor, s-a remarcat o predilecție pentru promovarea temei 

integrării europene, prin reflectarea pozitivă a oficialilor europeni, a președintei țării și a 

reprezentanților administrației publice centrale. În total, APC a beneficiat de 11 astfel de 

subiecte. 

 

În știrile monitorizate, TVR Moldova a asigurat vizibilitatea a 13 concurenți electorali (peste 

jumătate din numărul celor înregistrați), tonalitatea reflectării pentru majoritatea fiind neutră. 

BEP, PAS și Blocul Alternativa au avut cele mai multe apariții neutre - cinci, patru și, respectiv 

patru. BEP a apărut de trei ori și în context negativ, iar PAS și Mișcarea Respect Moldova – 

câte o dată negativ (în știrea despre raportul Promo-LEX din 29 august). Ceilalți concurenți au 

fost menționați sporadic, câte o dată, neutru, în materiale despre lansarea campaniei. 

 

Emisiuni: Pentru că majoritatea invitaților împărtășeau viziuni similare, discuțiile nu au avut 

un caracter contradictoriu, iar opiniile nu au fost diverse. În general, invitații la „Punctul pe 

Azi” au avut un comportament relativ echilibrat, evitând acuzațiile directe la adresa 

concurenților electorali sau a altor actori politici. Moderarea s-a remarcat prin corectitudine în 

majoritatea edițiilor, cu excepția celei din 29 august, unde au fost sesizate elemente de 

tendențiozitate prin formularea întrebărilor. În special, întrebările adresate în legătură cu Blocul 

Alternativa și BEP au fost formulate într-o manieră părtinitoare, ridicând mai multe semne de 

întrebare. Astfel, în cazul Blocului Alternativa, moderatorul a insistat pe lipsa unei orientări 

pro-europene, subliniind că în discursul de lansare al lui Ion Ceban nu au fost menționate 

referințele la UE și evocând „vizibila iritare” a acestuia atunci când a fost întrebat despre 



            

9 
 

participarea la referendumul ilegal din 2014 în Găgăuzia. Această linie de întrebări a fost 

întărită de unul dintre invitați, care a amintit și despre protestele lui Ion Ceban la Bruxelles din 

trecut. În plus, moderatorul a lansat ideea că Ceban își axează campania pe „victimizare”, din 

cauza restricțiilor de călătorie impuse de România, ceea ce l-ar putea prezenta drept un 

„concurent slab, lipsit de un program politic constructiv”. 

 

În ceea ce privește BEP, moderatorul a insistat asupra lipsei de omogenitate a formațiunii, 

evocând certuri interne, acuzații de mită („culiocul”) și includerea Irinei Vlah pe lista de 

sancțiuni emise de Canada, factori care eventual ar putea diminua scorul electoral al blocului. 

Contrastant, întrebările privind PAS au vizat modul în care invitații au perceput lansarea în 

campanie a formațiunii, principalele mesaje promovate și șansele acesteia de a obține 

majoritatea. În intervențiile lor, invitații au sugerat măsuri pe care PAS ar trebui să le întreprindă 

pentru menținerea direcției pro-europene, parcursul european fiind prezentat drept element 

definitoriu, pentru că „există progrese pe segmentul politicii externe”, ceea ce poate fi 

interpretat drept o formă de favorizare indirectă.  

 

În emisiunile analizate, Blocul Alternativa a fost pus în lumină negativă de două ori, iar o dată 

neutru, BEP –  o dată negativ și de două ori neutru, PAS –  de trei ori neutru, dar cu accente de 

prezentare favorabilă indirectă, iar alți concurenți au fost menționați sporadic în context neutru. 

 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Știri: Pentru documentarea celor 47 de știri, TVR Moldova a utilizat 93 de surse, printre care 

concurenți electorali, CEC, Poliția și reprezentanți ai societății civile, reprezentanți ai 

instituțiilor europene, antreprenori etc. 16 știri au asigurat diversitatea și pluralismul surselor, 

oferind telespectatorilor perspective variate și context suplimentar. Materialele despre 

campaniile electorale au citat, de regulă, o singură sursă – primară, de obicei organizatorul 

evenimentului.  

 

Zece știri au avut caracter conflictual, iar în șase dintre acestea s-a respectat echilibrul surselor. 

În câteva cazuri nu a fost respectat dreptul la replică, de exemplu în știrile despre includerea 

Irinei Vlah (BEP) pe lista de sancțiuni canadiene (29 august) sau în cele privind perchezițiile 

din sudul țării în dosare de corupție electorală (2 și 4 septembrie). 

 

Din perspectiva echilibrului de gen, se constată o ușoară disproporție: 45 de bărbați (59%) și 

31 de femei (41%). 

 

Emisiuni: În general, invitații în platou sau acei care au intervenit online au avut viziuni relativ 

similare asupra subiectelor dezbătute. Difuzarea reportajelor pe parcursul emisiunilor a oferit 

însă telespectatorilor acces și la punctele de vedere ale protagoniștilor subiectelor controversate, 

contribuind, într-o anumită măsură, la asigurarea diversității de opinii și echilibrului surselor.    

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

Limbajul și imaginile video au respectat în general normele deontologice, însă au existat câteva 

derapaje, cum ar fi utilizarea etichetelor „oligarhul fugar” sau „fugarul Șor” (de exemplu în 

știrile despre sancțiunile canadiene impuse Irinei Vlah (29 august) și despre intenția serviciilor 

fiscale de a-i bloca conturile (5 septembrie)) și confuzii de surse – la 5 septembrie, în știrea 

despre declarațiile lui Igor Dodon cu privire la război, prezentatorul a afirmat că „într-un 

comunicat pentru TVR Moldova, CEC a declarat...”, însă pe ecran sursa indicată era PAS. 

 

 



            

10 
 

Jurnal TV 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În perioada de raport, la postul de televiziune Jurnal TV au fost monitorizate șase buletine de 

știri („Jurnalul orei 19:00” și „Jurnalul Săptămânii”) și cinci emisiuni: „Ora Expertizei”,  

„Trigger”, „Secretele puterii”, „Cabinetul din umbră” și „Parlamentare 2025: Ediție specială”.   

 

Știri: În buletine au fost incluse 35 de materiale cu caracter electoral – direct și indirect, 

majoritatea fiind inserate la rubrica electorală. Cele 30 de știri electorale cu tangență directă au 

informat despre lansarea oficială în campanie a unor concurenți, activitatea CEC – înregistrarea 

sau neînregistrarea unor candidați electorali –, lansarea unor aplicații electorale, aspectele de 

gen în campania electorală, percheziții și rețineri în dosare de corupție electorală și altele. 

 

Subiectele cu caracter electoral indirect s-au referit, în special, la vizita la Chișinău a liderilor 

Franței, Germaniei și Poloniei; la materiale care prezintă retrospectiva politică internă începând 

cu anul 2014 cu accent pe persoana lui Vladimir Plahotniuc; la finanțările lui Ilan Șor cu scopul 

de influența tinerii din CSI și Republica Moldova.  

 

Emisiuni: Patru din cele cinci emisiuni monitorizate au avut drept tematică de bază startul 

campaniei electorale și procesul electoral din prima săptămână de scrutin. Acestea au dezbătut 

interferențele Rusiei în procesul electoral din Republica Moldova, perchezițiile și reținerile în 

dosare de corupție electorală, au analizat concurenții electorali și șansele acestora de a accede 

în Parlament, implicit posibilele alianțe post-electorale. A cincea emisiunea, din 5 septembrie, 

a fost o ediție specială dedicată campaniei electorale, în care s-a pus accentul pe analiza 

discursului de ură și violență în campania electorală și combaterea acestuia, aspectele de gen în 

acest scrutin, dezinformarea și interferențele străine.  

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Știri: În mare parte, materialele cu referire directă sau indirectă la scrutinul parlamentar au fost 

echilibrate și imparțiale, respectând normele deontologice și separând faptele de opinii. În cazul 

unor știri au fost remarcate totuși situații de amestec al faptelor cu opiniile. De exemplu, în 

știrea din 30 august despre venirea la Chișinău a celor trei lideri europeni, titlul menționa: 

„Moldova contează pentru Europa”, fără a specifica cui aparține această declarație. De 

asemenea, într-o știre din 2 septembrie s-a menționat: „Candidații se întrec în promisiuni”, ceea 

ce, la fel, poate fi calificat drept amestec al faptelor cu opiniile. În rest, știrile au inclus declarații 

directe sau indirecte ale candidaților, fără tendințe evidente de părtinire.  

 

În știrile monitorizate, Jurnal TV a asigurat vizibilitatea a 17 concurenți electorali, tonalitatea 

fiind, în general, neutră. BEP a apărut de trei ori în context neutru și o dată în context negativ; 

PAS, Partidul Nostru și Blocul Alternativa au fost menționați de câte trei ori, toate aceste 

mențiuni fiind în context neutru. Partidul Alianța Moldovei, PNM, ALDE, PSDE, PDMM, 

Partidul Moldova Mare și candidații independenți Olesea Stamate, Andrei Năstase și Victoria 

Sanduța au fost menționați de câte două ori, în context neutru. Ceilalți concurenți electorali – 

PDA, CUB, NOI, BUN și candidata independentă Tatiana Crețu – câte o dată, în context neutru. 

 



            

11 
 

Emisiuni: Per ansamblu, emisiunile Jurnal TV au avut un caracter echilibrat și neutru. Invitații, 

în mare parte, au împărtășit aceleași idei și abordări analitice, iar discuțiile nu au avut un 

caracter contradictoriu. Moderarea a fost corectă în majoritatea emisiunilor. Moderatorii au fost 

neutri, au adresat întrebări pertinente, nu au favorizat și nu au acordat mai mult timp de emisie 

anumitor invitați și nu au admis formularea de judecăți de valoare în favoarea ori defavoarea 

unui concurent electoral. În consecință, în emisiuni Blocul Alternativa a apărut o dată în context 

neutru și o dată în context negativ; BEP – de două ori în context negativ și o dată neutru; PAS 

– de două ori neutru și o dată pozitiv; Partidul Nostru – o dată neutru; PDA – o dată în context 

mai degrabă negativ. De notat că PAS a fost singurul partid care a participat la o emisiune, Dan 

Perciun fiind invitatul emisiunii „Secretele puterii” din 2 septembrie.   

 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Știri: Pentru documentarea celor 35 de știri, Jurnal TV a utilizat 88 de surse, printre care 

concurenți electorali, CEC, Poliția, reprezentanți ai societății civile, reprezentanți ai 

administrației publice centrale și analiști politici. Nouă știri au fost pluraliste, oferind diverse 

perspective și informații de context. Materialele despre lansarea în campanie s-au bazat, de 

regulă, pe o singură sursă, primară. 

 

11 știri au avut caracter conflictual, acestea fiind în majoritatea cazurilor echilibrate (nouă). În 

situațiile în care erau vizați concurenți electorali, acestora fie li s-a oferit dreptul la replică, fie 

jurnaliștii au menționat că au solicitat opinia persoanei vizate, dar nu au primit un răspuns. Un 

singur material, cel privind milioanele de dolari pe care i-ar cheltui Ilan Șor pentru a influența 

tinerii din spațiul CSI, a rămas neechilibrat (3 septembrie). În alt caz, Jurnal TV a apelat la surse 

confuze sau imposibil de verificat: în știrea din 5 septembrie despre escortarea lui Vladimir 

Chitoroga, alias Vova Davai, la Judecătoria Hâncești, jurnaliștii au afirmat: „potrivit surselor 

noastre, Chitoroga ar fi omul de legătură între gruparea din Rusia și cele din R. Moldova care 

introduc bani pentru influențarea alegerilor parlamentare din 28 septembrie”.  

 

Din perspectiva echilibrului de gen în știri se constată o disproporție: 51 de bărbați (66%) și 27 

de femei (34%). 

 

Emisiuni: În general, invitații din platou sau cei care au intervenit online au avut opinii relativ 

similare asupra subiectelor dezbătute, cu excepția telespectatorilor care au participat prin 

intervenții telefonice. În cazul în care unii dintre ei au lansat acuzații la adresa anumitor 

concurenți electorali, moderatorii au intervenit prompt. De exemplu, în emisiunea „Ora 

Expertizei” (1 septembrie), atunci când unul dintre invitați l-a atacat pe Ion Ceban, Blocul 

Alternativa, moderatorul a anunțat că încearcă să ia legătura cu Ion Ceban, dar din regie i s-a 

comunicat că acesta nu răspunde și are activată mesageria vocală. În cadrul emisiunii „Secretele 

puterii” (3 septembrie), unul dintre invitați a lansat critici la adresa Irinei Vlah, lidera Partidului 

Inima Moldovei, parte a BEP. În acest caz, însă, ea nu a fost contactată pentru a i se oferi dreptul 

la replică.  

 

Și în emisiuni s-a constatat o disproporție din perspectiva echilibrului de gen: 12 bărbați și patru 

femei. 

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

Limbajul și imaginile video au respectat, în linii mari, normele deontologice, însă au existat 

câteva derapaje. Printre acestea se numără utilizarea unor etichete precum: „fugarul Ilan Șor” 

(știrea din 29 septembrie despre interdicțiile aplicate Irinei Vlah în Canada și sancțiunile 

vizându-i pe Dmitrii Buimistru și Veaceslav Valico), „fugarul condamnat Ilan Șor” (știrea din 



            

12 
 

3 septembrie despre 100 de milioane de dolari direcționați de Ilan Șor pentru influențarea 

tinerilor din CSI și Republica Moldova) sau „de la păpușar, la fugar” despre Vladimir 

Plahotniuc (știrea din 5 septembrie intitulată „Căderea regimului Plahotniuc”, care trece în 

revistă perioada politică 2016–2019).  

 

Pro TV Chișinău 

 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 29 august – 5 septembrie 2025, au fost supuse monitorizării opt ediții ale 

principalului buletin de știri al zilei de la ora 20:00 și două ediții ale emisiunii „În  profunzime”. 

 

Știri: În total au fost înregistrate 38 de subiecte cu caracter electoral direct sau indirect. În mare 

parte, materialele s-au regăsit la rubrica „Electorala 2025”. Știrile cu caracter electoral direct 

au reflectat, în principal, lansarea concurenților în campanie, priorități din programele  acestora, 

precum și posibile scenarii post-electorale. De asemenea, postul a relatat despre perchezițiile 

desfășurate în mai multe localități din țară în dosare de corupere electorală și finanțare ilegală 

a partidelor, dar și despre candidații care nu vor putea participa la acest scrutin. Totodată, au 

fost difuzate informații privind diverse decizii ale CEC. 

 

Știrile cu caracter electoral indirect s-au referit la rezultatele pozitive obținute de Republica 

Moldova până acum în procesul de aderare la Uniunea Europeană, menționate de oficiali 

europeni, precum António Costa și Marta Kos, comisara europeană pentru extindere europeană 

sau de reprezentanți ai administrației centrale. 

 

Emisiuni: Din cele două ediții ale emisiunii „În profunzime” monitorizate, una a fost dedicată 

în întregime alegerilor, abordând aspecte precum interferențele străine în procesul electoral, 

importanța scrutinului din 28 septembrie, posibile scenarii post-electorale și eventuale alianțe 

pentru formarea viitorului guvern. În cea de-a doua emisiune, subiectul alegerilor a fost abordat 

parțial, discutându-se despre eventualele scenarii politice de după 28 septembrie. 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Știri: Știrile cu caracter electoral difuzate de Pro TV Chișinău au fost echilibrate și au respectat, 

în mare parte, normele deontologice. Nu au fost identificate predilecții față de anumiți 

concurenți electorali, postul reflectând în mod neutru activitatea acestora și procesul electoral. 

Totuși, câteva materiale au fost însoțite de detalii irelevante. De exemplu, în știrea despre 

lansarea în campanie a Blocului Alternativa se precizează că „la final Ion Ceban și Ion Chicu 

și-au dat mâna, însă momentul a fost acoperit de colegii care le-au luat tribuna și microfonul 

din față”. În cazul BEP se menționează că „Vladimir Voronin...când a urcat pe scenă pentru a 

începe evenimentul, a dat peste cap tot programul...Ori e bloc, ori ce-i”, iar la lansarea CUB în 

campanie se evidențiază că discursul unuia dintre vorbitori „a fost întrerupt de un incident 

neașteptat: unul din drapele instalate lângă tribună a căzut”. 

 

O doză de părtinire a fost identificată într-un material mai amplu despre cei 34 de ani de 

independență ai Republicii Moldova (3 septembrie), în care, pe final, reportera se întreabă, din 

fața Parlamentului, dacă „...alegem să mergem înainte, spre Uniunea Europeană, sau ne 

întoarcem în trecut?”. 



            

13 
 

APC a beneficiat de șase subiecte în context pozitiv, despre asumarea unor angajamente pentru 

viitorul țării, pentru parcursul european sau despre reformele realizate până în prezent. 

În perioada e raport, Pro TV Chișinău a asigurat vizibilitate pentru 18 concurenți electorali, 

tonalitatea generală fiind neutră. Cele mai multe apariții le-a avut BEP – șase la număr, toate în 

context neutru. Tot în context neutru, au avut câte cinci apariții PAS și Blocul Alternativa. PNM 

a avut trei apariții în context neutru. Ceilalți concurenți au avut câte o apariție, fie prin 

intervenții directe în știri despre lansarea lor în campanie, fie prin menționări/citări în materiale 

similare. 

Emisiuni: Invitații celor două emisiuni au avut un comportament echilibrat, fără intenții clare 

de favorizare sau defavorizare a vreunui concurent electoral. Unii concurenți electorali au fost 

vizați în diferite contexte, iar moderatoarea a avut intervenții menite să completeze tabloul 

discuțiilor. Astfel, în general, reflectarea acestor candidați a fost neutră. În cele două ediții 

monitorizate au fost menționați BEP, PAS, Blocul Alternativa și Partidul Nostru. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Știri: Pro TV a făcut referire la 87 de surse pentru realizarea celor 38 de știri: concurenți 

electorali, experți din societatea civilă, CEC, reprezentanți ai instituțiilor europene și ai 

administrației centrale. Pluralismul de surse a fost asigurat în zece materiale, iar subiectele 

electorale au fost, în mare parte, documentate din surse unilaterale. 

Din numărul total de subiecte monitorizate, șase au fost controversate, toate incluzând opinii 

ale ambelor părți din conflict sau menționând că părțile vizate au fost contactate, dar nu au 

primit, deocamdată, un răspuns. 

Din perspectiva asigurării echilibrului de gen, în știri se constată o disproporție, fiind citați 48 

de bărbați (63%) și 29 de femei (37%). 

 

Emisiuni: Cele două emisiuni „În profunzime” au urmat un format de interviu 1 la 1, în care 

fiecare invitat a avut posibilitatea să dezbată diverse teme în mod detaliat și structurat. Discuțiile 

s-au concentrat pe analiza subiectelor abordate, fără ca invitații să lanseze acuzații directe sau 

afirmații controversate care să impună drept la replică sau contrabalansare din partea 

moderatoarei. Moderatoarea a avut un rol activ și a intervenit punctual atunci când a considerat 

necesar pentru a clarifica anumite aspecte sau a menține fluiditatea discuției, contribuind astfel 

la menținerea echilibrului și obiectivității emisiunii. 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat în știrile electorale a fost, în general, neutru, cu unele excepții. Astfel, în patru 

materiale a fost folosită eticheta „fugarul Șor”, în contextul relatărilor despre perchezițiile 

desfășurate de către Poliție în dosarele de corupție electorală, despre partidele care nu au fost 

admise în cursa electorală sau despre sancțiunile impuse Irinei Vlah. Imaginile care au însoțit 

materialele electorale (știri și emisiuni) au fost difuzate cu respectarea normelor deontologice. 

 

 

 

 

 

 



            

14 
 

TV8 

 

Implicarea în campania electorală  

 

Între 29 august – 5 septembrie, postul de televiziune TV8 a reflectat campania electorală în 34 

de știri cu caracter electoral direct și indirect incluse în buletinele de la ora 19:00, inclusiv cele 

de sâmbătă și duminică, precum și în șapte emisiuni.  

 

Știri: Știrile cu tangență electorală directă au abordat subiecte precum lansarea în campanie a 

mai multor concurenți, decizii ale instanțelor de judecată cu privire la anumite formațiuni 

politice ce și-au propus să candideze, sancțiuni impuse unor concurenți, informații despre 

procesul electoral, campanii și dosare penale privind corupția electorală, debursarea unei tranșe 

de bani oferită Republicii Moldova de către UE, comunicatele celor două mitropolii privind 

implicarea preoților în alegeri etc. Știrile cu caracter electoral indirect au reflectat sprijinul 

Franței la renovarea a două clădiri istorice, costurile privind pregătirea elevilor de noul an 

școlar, negocierile de aderare la UE, declarații ale cetățenilor din diasporă, vizita liderilor 

europeni în contextul Zilei Independenței. 

 

Emisiuni: TV8 a reflectat alegerile în două emisiuni cu caracter electoral direct – „Novaya 

Nedelya” și „Cutia Neagră” – care au avut invitați șase concurenți electorali; o altă ediție a 

emisiunii „Novaya Nedelya” l-a avut în studiou în calitate de invitat pe un fost prim-ministru, 

iar ediția „Cutia Neagră Plus” a difuzat o investigație ce vizează un primar care reprezintă un 

partid dintr-un bloc electoral, precum și un lider al unei formațiuni politice înregistrată în 

calitate de concurent electoral. Cele două ediții de „Întreabă Ghețu” au dat voce reprezentanților 

diasporei din România și Marea Britanie, iar ediția de „Alo, TV8” a pus în discuție nostalgia ca 

formă de manipulare, inclusiv în alegeri.    

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Știri: 27 din 34 de știri monitorizate pot fi considerate obiective și imparțiale, fără abateri de la 

normele deontologiei profesionale. În altele șapte a fost constatată o anumită doză de părtinire 

la selecția informației, cum ar fi știrea din 29 august despre lansarea în campanie a opt 

concurenți electorali în care Vladimir Voronin, liderul PCRM, apare la lansarea Blocului 

Patriotic cu o intervenție irelevantă - „Nu-i bine așa. Să fim toți împreună. Ori e bloc, ori ce-

i?” -, în timp ce alți concurenți au fost prezentați cu declarații oficiale și angajamente. Într-un 

material difuzat la 1 septembrie, TV8 investighează felul în care Ion Ceban, unul dintre liderii 

Blocului Alternativa, a ajuns în Italia având interdicție de a intra în zona Schengen. Burtiera 

„Găselnița lui Ion Ceban”, cât și referința generalizată „potrivit experților de la Chișinău” 

indică asupra tendențiozității autorilor.  

 

În perioada de raport, TV8 a informat în știrile monitorizate despre lansarea în cursa electorală 

a 12 concurenți electorali, precum și despre înregistrarea a altor doi, ceea ce constituie mai mult 

de jumătate din lista celor înregistrați în cursa electorală. În mare parte, concurenții au fost 

reflectați neutru. În trei cazuri, tonalitatea reflectării Blocului Patriotic a fost negativă, iar a 

Blocului Alternativa și a Uniunii Social-Creștine - negativă câte o singură dată.  

 

În șapte cazuri, PAS a beneficiat de pe urma reflectării în context pozitiv a administrației 

publice centrale și a subiectelor cu participarea președintei Maiei Sandu. De exemplu, în știrea 



            

15 
 

de pe 4 septembrie despre lansarea negocierilor de aderare la UE, TV8 a ales un citat al lui   

António Costa, președintele Consiliului European, care pune în lumină pozitivă partidul de 

guvernământ: „Guvernul Republicii Moldova face o treabă foarte bună, implementând 

reformele necesare”. Administrația publică centrală a fost pusă în lumină pozitivă într-o știre 

care a fost difuzată și în reluare în sinteza de la sfârșitul săptămânii despre pregătirea elevilor 

de școală în care se vorbește despre ajutorul de o mie de lei oferit fiecărui copil odată cu 

începerea unui nou an academic (29 și 31 august).  

 

Emisiuni: În emisiuni au fost invitați sau au fost vizați zece concurenți electorali. Emisiunile 

monitorizate au fost în mare parte neutre, fără părtinire evidentă. Într-un singur caz, în 

emisiunea „Cutia Neagră Plus” (31 august) care a inclus și o investigație despre averea 

primarului de la Vadul lui Vodă cu burtiera „Țarul de la Vadul lui Vodă”, a fost remarcat un 

transfer de imagine negativ pentru Blocul Patriotic. TV8 subliniază că primarul vizat în 

investigație a avut mai multe mandate ca reprezentant al PCRM, după care a trecut la PSRM, 

ambele formațiuni fiind parte a Blocului Patriotic. Investigația include opinii ale cetățenilor 

care îl acuză pe primar de lipsă de integritate: „Cât va fi socialistul ista Onofreiciuc, schimbări 

nu o să fie”. Fără acoperire factologică, moderatoarea spune „Locuitorii din Vadul lui Vodă 

vorbesc și despre alte afaceri puse pe roate cu ajutorul primarului”. Vizat în aceeași 

investigație, Gabriel Călin, liderul Uniunii Creștin-Sociale din Moldova, concurent electoral, a 

fost etichetat drept „controversat propagandist pro Kremlin”, fiind astfel pus în lumină 

negativă.   

 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Știri: În cele 34 de știri, TV8 a citat direct și indirect 101 surse. 11 din 34 de știri monitorizate 

pot fi considerate pluraliste, incluzând diverse opinii atât în știrile cu subiecte controversate, cât 

în cele cu teme neutre. Astfel, pluraliste pot fi considerate știrile despre călătoria lui Ion Ceban 

în Italia, cea realizată din investigația despre averea primarului de la Vadul lui Vodă, precum 

și cea realizată în urma investigației ZdG despre amplificarea dezinformării în online, cea 

despre descinderi în dosare de corupere electorală, despre implicarea Bisericii în alegeri, 

semnarea unui acord dintre Poliție și platforma TikTok. 

  

Zece dintre știri au reflectat subiecte controversate, șapte fiind prezentate echilibrat. Cele trei 

materiale în care lipsește echilibrul au vizat corupția electorală în care sunt vizate persoane din 

gruparea Șor, precum și formațiunea Inima Moldovei (4 septembrie). Dezechilibrat este și 

materialul despre implicarea preoților în alegeri, în care TV8 arată cum Blocul Patriotic 

folosește pe larg imaginea Bisericii.   

 

Cu o mică diferență, raportul de gen a înclinat în favoarea surselor bărbați, rata femeilor fiind 

de 46% față de 54% surse bărbați.  

 

Emisiuni: Șase din cele șapte emisiuni analizate în perioada de raport pot fi considerate 

pluraliste, având mai mulți invitați în studiou sau mai multe surse citate. Două au conținut 

acuzații, ambele fiind echilibrate. Cu privire la echilibrul de surse, în emisiuni au fost citate 45 

de persoane, rata femeilor fiind de 24%.  

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

În perioada de raport, două știri au folosit eticheta „fugarul” cu referire la Ilan Șor, iar în alte 

patru materiale s-a remarcat limbaj și imagini nepotrivite în raport cu unii concurenți. Astfel, 

TV8 a utilizat imagini irelevante cu Vladimir Voronin la lansarea Blocului Patriotic (29 august); 

în știrea despre decizia instanței de judecată de a obliga CEC să înregistreze Partidul Moldova 



            

16 
 

Mare, condus de Victoria Furtună, TV8 anunță că „Alegerile vor avea loc cu Furtună” (5 

septembrie); primarul de la Vadul lui Vodă a fost etichetat în burtieră drept „Țarul de la Vadul 

lui Vodă” și, în aceeași știre, Gabriel Călin, liderul Uniunii Creștin-Sociale din Moldova, 

concurent electoral, a fost prezentat drept „controversat propagandist pro Kremlin” (1 

septembrie). Aceleași abateri au fost notate și în emisiunea „Cutia Neagră Plus” care a difuzat 

investigația „Țarul de la Vadul lui Vodă” (31 august). 

 

Exclusiv TV 

 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În perioada 29 august – 5 septembrie 2025, la postul de televiziune Exclusiv TV au fost 

monitorizate șase buletine de știri („Știri Exclusiv TV” de la ora 18:00) și șase emisiuni: trei 

ediții „На Грани”, în limba rusă, două ale emisiunii „Vocile Puterii” și una a „Moldova Live”. 

 

Știri: În buletinele de știri au fost incluse 34 de materiale cu caracter electoral – direct și 

indirect, o mare parte din ele regăsindu-se la rubrica Electorala 2025. Subiectele cu tentă 

electorală directă (28) au reflectat lansarea oficială în campanie a unor concurenți și/sau 

activități de campanie, renunțarea la fotoliile de miniștri și secretari de stat de către mai mulți 

membri ai Guvernului, implicați în campania electorală, decizii ale CEC privind desfășurarea 

alegerilor, descinderi și rețineri ale Poliției în câteva dosare de finanțare ilegală a partidelor 

politice și spălare de bani, îndemnul Mitropoliei Moldovei către clerici de a nu se lăsa ademeniți 

în jocuri politice, lansarea de către Poliție a campaniei „Nu te juca cu votul, că vei pierde totul” 

privind corupția electorală. 

Subiectele cu caracter electoral indirect (șase) au vizat, în special, sprijinul oferit de UE prin 

diverse programe de dezvoltare, declarații ale oficialilor europeni privind faptul că UE va 

începe negocierile de preaderare după alegeri, participarea reprezentanților autorităților la 

diferite activități. Deși nu au un caracter electoral explicit, contextul pozitiv ale acestora poate 

influența percepția despre APC și, implicit, a partidului de guvernământ, PAS. 

Emisiuni: Cinci din cele șase ediții ale emisiunilor monitorizate i-au avut în calitate de invitați 

pe 11 concurenți electorali, iar discuțiile au vizat alegerile parlamentare din 28 septembrie și 

prioritățile lor electorale, perspectivele de dezvoltare economică a țării, aderarea la UE, unirea 

cu România, dependența geopolitică de Rusia sau posibilitatea deturnării parcursului european 

al țării. Corupția electorală, corectitudinea politică în alegeri, abuzurile comise de autorități, 

reforma Justiției și politizarea actului de justiție, lipsa rezultatelor în dosarele de rezonanță sau 

asigurarea securității Republicii Moldova au fost alte subiecte discutate în cadrul emisiunilor 

cu participarea concurenților electorali. Emisiunea cu prezența a doi experți („Moldova Live”) 

a adus în discuție vizita la Chișinău a celor trei oficiali europeni de Ziua Independenței și 

transferul de imagine pozitivă către partidul de guvernământ PAS, implicarea miniștrilor în 

campania electorală, șansele partidelor în alegeri sau rețeaua creată de Ilan Șor. 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Știri: În linii mari, materialele cu caracter electoral difuzate de Exclusiv TV au avut un caracter 

imparțial, în corespundere cu normele deontologice. Totuși, în unele materiale au fost observate 

anumite note de tendențiozitate la selecția știrilor referitoare la lansarea în campanie a anumitor 

concurenți electorali. Astfel, pe 29 august, când a demarat oficial campania pentru alegerile 



            

17 
 

parlamentare, Exclusiv TV a pus pe post două știri ample referitoare la lansarea în cursa 

electorală a Blocului Alternativa și a Blocului Patriotic. Deși, tot pe 29 august în campanie s-a 

lansat și partidul de guvernământ PAS, evenimentul nu a fost reflectat în buletinul de știri. Pe 

1 septembrie, însă, subiectul a fost reflectat dintr-o altă perspectivă: „Lansare în campanie 

electorală cu țipete și îmbrânceli în timpul întâlnirii cu alegătorii partidului PAS în satul 

Peresecina, raionul Orhei, care a avut loc pe 31 august”, inducând ideea că PAS s-a lansat în 

campanie cu „țipete și îmbrânceli”. Pe 2 septembrie, a fost difuzată o știre referitoare la cele 

cinci angajamente ale PAS enunțate de liderul formațiunii Igor Grosu, știre care a fost 

completată cu imagini de la lansarea oficială a partidului în campanie pe data de 29 august. 

 

Într-un caz a fost remarcat amestecul faptelor cu opiniile: în știrea din 4 septembrie referitoare 

la „40 de percheziții care au fost efectuate într-un dosar de corupere electorală” se mai spune 

că „Ilan Șor a apărut în presa rusă cu un raport în fața liderului de la Kremlin, Vladimir Putin, 

în care se laudă cu extinderea unei platforme de plăți internaționale”, iar burtiera titrează  

„Sfori trase de la Moscova”. 

 

Cinci știri s-au referit la programele de sprijin european, la data începerii negocierilor de 

preaderare la  Uniunea Europeană, la evenimente cu participarea administrației publice centrale, 

la care s-a vorbit despre succese și realizări. De exemplu, la 1 septembrie, în cadrul unui reportaj 

amplu de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” a fost pus pe post și un fragment din felicitarea 

premierului Dorin Recean adresată elevilor, părinților și profesorilor: „Stimați profesori! 

Mulțumim că aveți grijă de învățătura lor, iar Guvernul vă va fi întotdeauna alături!”, iar la 4 

septembrie postul a informat despre „sprijin european tot mai puternic pentru Moldova. UE 

alocă 19 milioane de euro pentru susținerea reformelor din țara noastră”. Dat fiind contextul 

pozitiv, știrile respective sunt în măsură să asigure un transfer de imagine pozitivă către partidul 

de guvernământ, concurent în campania electorală. 

 

Știrile care au vizat concurenții electorali s-au axat preponderent pe promisiunile/programele 

electorale ale acestora sau activități de campanie. În total, au fost reflectați 13 concurenți 

electorali, totalitatea reflectării fiind preponderent neutră. BEP și Blocul Alternativa au apărut 

de trei ori în context neutru și câte o dată în context mai mult pozitiv; PAS a avut patru 

apariții/mențiuni neutre și una negativă, iar Partidul Nostru a avut două apariții neutre și una 

mai mult pozitivă. Ceilalți concurenți au fost menționați sporadic, câte o dată, neutru, în 

materiale despre lansarea în campanie sau despre activități de campanie. 

 

Emisiuni: În general, invitații emisiunilor au avut un comportament echilibrat, fără a recurge 

la acuzații virulente la adresa anumitor concurenți electorali sau altor actori politici, cu excepția 

unor critici și acuzații aduse PAS. Astfel, în emisiunea „На грани” din 29 august, unul dintre 

invitați a criticat în repetate rânduri actuala guvernare declarând că „la politica internă care 

reprezintă baza economiei, ei sunt apreciați cu nota doi”; „Recean l-a protejat pe șeful 

Moldovagaz, Vadim Ceban”; „Politica de cadre a actualei guvernări este un dezastru”. De 

fiecare dată, moderatoarea emisiunii a ținut să precizeze că reprezentanții partidului de 

guvernare vor fi invitați la emisiune și vor răspunde acestor întrebări. 

 

În cele șase emisiuni puse pe post PAS a apărut de trei ori negativ și o dată neutru; PNM – o 

dată pozitiv și o dată neutru, Blocul Alternativa – o dată neutru și o dată negativ, Blocul 

Împreună – de două ori pozitiv. Ceilalți concurenți – PNM, LOC, ALDE, PL, AUR, PSDE și 

Alianța Moldovenii, precum și candidații independenți Olesea Stamate și Victoria Sanduța – au 

apărut în context neutru. 

 

 



            

18 
 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Știri: Pentru documentarea celor 34 de știri, Exclusiv TV a folosit 85 de surse, reprezentând în 

mare parte concurenți electorali, CEC, reprezentanți ai organelor de drept, societății civile sau 

ai instituțiilor europene, precum și cetățeni. În opt știri postul a asigurat pluralismul de opinii 

citând surse diverse și incluzând informații de context. Materialele care au vizat direct 

activitățile de campanie ale concurenților au citat, de regulă, o singură sursă primară. 

 

Din totalul știrilor difuzate, 11 au reprezentat materiale controversate, în zece dintre acestea 

fiind respectat echilibrul surselor. Într-o singură știre nu a fost asigurat dreptul la replică – știrea 

din 5 septembrie despre descinderile Poliției în mai multe locații din țară, în care au fost citate 

doar declarațiile șefului Inspectoratului General al Poliției, Viorel Cernăuțeanu. Deși în material 

s-a făcut referire la „rețeaua condusă de condamnatul fugar, Ilan Șor”, jurnaliștii nu au 

echilibrat materialul.  

 

Din perspectiva echilibrului de gen a surselor, se constată o ușoară disproporție: 48 de bărbați 

(59%) și 33 de femei (41%). 

 

Emisiuni: Invitații emisiunilor au exprimat opinii diverse, fiind în mare parte concurenți 

electorali cu orientări politice diferite. În cazurile în care invitații lansau acuzații la adresa 

concurenților care nu erau prezenți în studio, moderatoarea intervenea, anunțând că la 

următoarele emisiuni vor fi invitați și cei vizați, pentru a le fi oferit dreptul la replică.  

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

Nu au fost constatate abateri de la principiile etice și deontologice ce țin de limbajul și imaginile 

video utilizate, cu mici excepții. Acestea au inclus utilizarea etichetelor „condamnatul fugar 

Șor” sau „fugarul Ilan Șor” (de exemplu, în știrile despre sancțiunile impuse Irinei Vlah, 29 

august, în știrea despre altercațiile de la Peresecina, unde „susținătorii PAS și cei ai partidului 

Șor s-au luat la pumni”, 1 septembrie, precum și în știrile despre perchezițiile din nordul țării, 

4 și 5 septembrie). 

 

Cinema 1 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În intervalul 29 august – 5 septembrie 2025, la postul de televiziune Cinema 1 au fost 

monitorizate șase buletine de știri (ora 18:00) și două ediții ale emisiunii de informare electorală 

„7 zile cu Rodica Cravcenco”, una difuzată în reluare. 

Știri: În buletinele de știri au fost prezentate 49 de materiale cu caracter electoral direct și 

indirect, cele mai multe fiind incluse la rubrica Electorala 2025. Cele 41 de știri cu tangență  

electorală directă au reflectat subiecte despre lansarea oficială în campanie a unor concurenți, 

activități de campanie, decizii ale CEC și ale instituțiilor de drept privind neînregistrarea în 

cursa electorală a unor concurenți, percheziții/rețineri legate de finanțarea ilegală a partidelor 

politice, crearea conturilor false pentru a răspândi propaganda rusească pe Facebook și TikTok 

etc. Alte opt subiecte, de această dată cu caracter electoral indirect, au vizat parcursul european 

al țării, vizite ale oficialilor străini la Chișinău, declarații privind extrădarea în Moldova a 



            

19 
 

fostului lider al Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc, acordarea de către România a 

sprijinului pentru Republica Moldova etc.  

Emisiuni: În cele două ediții ale emisiunii de informare electorală „7 zile cu Rodica 

Cravcenco”, difuzate în zilele de weekend, moderatoarea a discutat împreună cu invitații săi – 

directorul companiei sociologice iData, Mihai Bologan (30 august), ex-președintele CEC, Iurie 

Ciocan (30 august), precum și cu politicianul Dumitru Diacov (31 august) subiecte privind 

campania electorală, desfășurarea sondajelor în perioada electorală, integrarea europeană, vizita 

oficialilor străini la Chișinău pe data de 27 august, concurența neloială în campanie, 

monopolizarea de către partidul de guvernământ a parcursului european al țării. Alte subiecte 

s-au referit la exodul de populație, geopolitică, experiențe de guvernare din cadrul coalițiilor 

anterioare, ambiții politice și incapacitatea actualelor partide de a se așeza la o masă de dialog. 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Știri: În general, materialele cu caracter electoral direct difuzate de postul Cinema 1 au respectat 

principiul neutralității și echidistanței. În știrile analizate nu au fost identificate atitudini 

preferențiale în raport cu anumiți concurenți electorali, acestora fiindu-le oferit acces relativ 

egal. Majoritatea materialelor referitoare la lansarea candidaților în cursa pentru alegeri au 

prezentat prioritățile electorale, declarații directe sau indirecte ale candidaților, fără a fi 

observate tendințe părtinitoare. Singura știre în care a fost sesizată o nuanțare în raport cu un 

concurent electoral este cea referitoare la lansarea în campanie electorală a PAS (1 septembrie) 

în care s-a menționat că la eveniment au participat „numeroși simpatizanți din țară și din 

diasporă”, accentuându-se astfel amploarea evenimentului de lansare a formațiunii în alegeri.  

 

În ceea ce privește selecția temelor, s-a remarcat că postul a acordat o mai mare atenție 

subiectului referitor la perchezițiile efectuate într-un dosar de corupere electorală, spălare de 

bani și finanțare ilegală a partidelor politice. În toate cele cinci știri puse pe post la acest subiect 

s-a făcut referire la Partidul Inima Moldovei, parte a BEP. De asemenea, APC, reprezentate de 

președinta Maia Sandu, premierul Dorin Recean și viceprim-ministra pentru integrare 

europeană, Cristina Gherasimov, au beneficiat de reflectare în șapte știri, care i-a pus în lumină 

pozitivă. Celelalte știri au reflectat diverse aspecte ale implicării concurenților în scrutinul 

parlamentar.   

 

În prima săptămână de campanie, în subiectele puse pe post de Cinema 1 s-au regăsit 18 

concurenți electorali. Tonalitatea prezentării informațiilor a fost în mare parte neutră. Blocul 

Alternativa a avut cele mai multe apariții neutre – patru; Blocul Patriotic a fost menționat o dată 

în context neutru și de două ori în context mai mult negativ; PAS – o dată în context pozitiv și 

o dată în context neutru; Olesea Stamate, PN și PSDE au fost menționați de câte două ori fiecare 

în context neutru, iar ceilalți concurenți au fost vizați câte o singură dată, de asemenea, neutru. 

 

Emisiuni: Invitații emisiunilor „7 zile cu Rodica Cravcenco” au avut un discurs echilibrat, 

discuțiile fiind calme și fără acuzații la adresa unor concurenți. Moderatoarea a avut un 

comportament neutru, întrebările și comentariile au vizat în general subiectul alegerilor și nu 

au fost formulate judecăți de valoare care ar fi favorizat sau defavorizat vizibil vreun concurent. 

Totuși, în emisiunea din 30 august s-a simțit o oarecare tentă negativă în raport cu PAS care, 

potrivit invitaților, „a monopolizat parcursul european”, iar vizitele oficialilor europeni de Ziua 

Independenței au fost atribuite „unei campanii de comunicare în folosul PAS”. Prin 

comentariile sale, moderatoarea a susținut același punct de vedere. Astfel, PAS a fost menționat 

de două ori – o dată în context neutru și o dată în context mai mult negativ, în timp ce ALDE – 

o singură dată, mai mult în context negativ. 

 



            

20 
 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Știri: Difuzarea celor 49 de știri la Cinema 1 a presupus implicarea a 89 de surse, cele mai 

multe dintre acestea fiind reprezentate de concurenți electorali, CEC, Poliție, reprezentanți ai 

autorităților sau cetățeni. În 11 știri a fost asigurată diversitatea surselor, fapt care a oferit 

posibilitate telespectatorilor să aibă o imagine diversă asupra subiectelor. Totuși, multe știri, în 

special cele care se referă la lansarea în campania electorală, s-au bazat pe o singură sursă 

primară, ceea ce a limitat pluralismul de opinie. 

Din 17 știri cu caracter conflictual, în 15 a fost asigurat echilibrul surselor. Într-un caz nu a fost 

respectat dreptul la replică. Mai exact, în știrea din 1 septembrie referitoare la motivele care au 

dus la interzicerea intrării în România a primarului capitalei Ion Ceban, explicate de 

președintele României, reiese că „Ceban este un pericol pentru securitatea României”. Reacția 

primarului la această afirmație nu a fost prezentată. Și materialul despre investigația ZdG 

privind conturile false utilizate în alegeri a fost prezentat unilateral.   

 

Din perspectiva echilibrului de gen, sursele au fost distribuite în felul următor: 36 de femei 

(43%) și 47 de bărbați (57%). 

 

Emisiuni: Invitații în platou au exprimat opinii relativ similare asupra subiectelor abordate, 

ceea ce a limitat diversitatea perspectivelor prezentate în cadrul emisiunii. În plus, acuzațiile 

formulate la adresa anumitor actori politici nu au fost contrabalansate sau contextualizate de 

moderatoare. În mod ideal, moderatoarea ar fi trebuit să intervină pentru a clarifica aceste 

afirmații sau să ofere posibilitatea celor vizați să răspundă în direct, asigurând astfel echilibrul 

și imparțialitatea emisiunii.  

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

Cinema 1 nu a utilizat limbaj discriminatoriu la adresa concurenților electorali în știrile difuzate. 

Imaginile au fost neutre și au respectat standardele etice și profesionale. 

 

One TV 

 

 
 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În perioada de raport, au fost monitorizate șapte buletine de știri difuzate de postul de 

televiziune One TV (21:00), inclusiv „Sinteza săptămânii” pusă pe post sâmbătă, 30 august, în 

limba rusă. Au mai fost evaluate și trei emisiuni, două ediții „1 la 1”, dintre care una în reluare, 

și o ediție a emisiunii „Info One Week”.  

 

Știri: În programele informative au fost difuzate 40 de știri cu caracter electoral direct și 

indirect. Materialele incluse la rubrica electorală au reflectat adresarea președintei Maia Sandu 

la începutul campaniei electorale, lansarea și înregistrarea în campania electorală a unor 

candidați, precum și prezentarea angajamentelor PAS, sancțiunile impuse Irinei Vlah de către 

Canada, călătoria lui Ion Ceban în Italia, acțiunile de urmărire penală întreprinse în dosare de 

corupere electorală, respingerea contestației PDMM care nu a fost acceptat în cursa electorală, 

întâlnirea comisarei europene pentru extindere Marta Kos cu reprezentanții Bisericii. La rubrica 

electorală au mai fost incluse subiecte ce au vizat activitățile de Ziua Independenței, deschiderea 

negocierilor privind aderarea la UE etc. 



            

21 
 

Știrile cu caracter electoral indirect au reflectat Ziua Limbii Române și prezența la Chișinău a 

președintelui României, declarații ale lui Ovidiu Nahoi, redactor-șef RFI România, vizita în 

Republica Moldova a comisarului european pentru agricultură și alimentație, anunțul privind 

debursarea unei tranșe de bani oferite de UE, donația din partea României a unui lot de cărți.  

Emisiuni: În una dintre edițiile emisiunii „1 la 1”, difuzată pe 26 august și pusă în reluare pe 

30 august, One TV l-a avut în calitate de invitat pe Igor Munteanu, liderul CUB. Într-o altă 

ediție, pe 2 septembrie, în studioul „1 la 1” a fost prezent Ion Chicu, președintele PDCM, 

formațiune ce face parte din Blocul Alternativa. În emisiunea „Info One Week”, One TV a 

difuzat în reluare mai multe știri despre Ziua Independenței și lansarea în campanie a unor 

concurenți electorali, precum și două discuții în studiou: una cu Ovidiu Nahoi, redactorul-șef al 

RFI România, iar alta cu Valeriu Pașa, președintele WatchDog. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Știri: Cele mai multe știri cu caracter electoral au fost echilibrate. Totuși, în nouă cazuri s-a 

observat părtinire la selecția informației. De exemplu, la 29 august, în știrea despre lansarea 

Blocului Patriotic în campania electorală, One TV face o remarcă pe care nu o atribuie unei 

surse: „Analiștii cred că noul bloc creat nu este singurul susținut de Kremlin care ar putea miza 

și pe formațiuni ce pretind a fi proeuropene”. Știrea a fost reluată și în „Sinteza săptămânii” de 

pe 30 august, cu aceeași afirmație. Tot pe 29 august, iar apoi și pe 30 august, în știrea despre 

intrarea PAS în campanie One TV subliniază că formațiunea s-a lansat în cadrul „unui 

eveniment de anvergură” după care au urmat imagini de ambianță în care mulțimea scandează 

„cu PAS în Europa”. O altă știre care vizează PAS, pusă pe post pe 2 septembrie, prezintă 

angajamentele publice cu care formațiunea își propune „să câștige un nou mandat de 

guvernare”. One TV a preluat imaginile video publicate de Igor Grosu pe pagina sa de 

Facebook. Un comportament jurnalistic similar nu a fost observat în cazul altor concurenți 

electorali, fapt ce poate fi calificat drept părtinire în favoarea PAS.  

În buletinul de știri din 2 septembrie, One TV a relatat despre pactul Blocului Patriotic de a nu 

face coaliție cu „regimul de la guvernare”, incluzând și părerea lui Igor Grosu, PAS, preluată 

de pe Facebook. One TV precizează că pe lângă replica cu privire la pact, Igor Grosu a mai 

adresat câteva întrebări referitoare la ancheta penală în care figurează Igor Dodon și în care este 

acuzat că a primit bani de la Vladimir Plahotniuc în 2019. Astfel, replica lui Igor Grosu este 

mai extinsă decât declarațiile Blocului Patriotic despre pactul de a nu face coaliție cu PAS, fiind 

vizați și liderii Blocului Alternativa, cărora nu li s-a oferit drept la replică.  

În buletinul din 1 septembrie s-a recurs la generalizare într-o știre despre plecarea lui Ion Ceban 

în Italia, în pofida interdicției pe care o are de a călători în spațiul Schengen. One TV face 

trimitere la „experții în politică de la Chișinău” care susțin „că plecarea lui Ion Ceban în Italia 

este un gest de disperare în pragul alegerilor parlamentare”. În realitate este citat un singur 

expert care explică faptul că Ion Ceban încearcă „din răsputeri să arate că nu este un paria în 

Europa”. 

Autoritățile publice centrale și președinta Maia Sandu au beneficiat de tonalitate pozitivă în 

cazul a șapte știri, fapt ce a avantajat PAS prin transfer de imagine. De exemplu, în „Sinteza 

săptămânii” de pe 30 august, One TV a reluat subiecte puse pe post cu ocazia Zilei 

Independenței, cu prezența APC. De asemenea, One TV a relatat despre vizite și decizii ale 

oficialilor europeni în Republica Moldova, citate care au avantajat autoritățile centrale și, 

respectiv, PAS.  

În știrile monitorizate, One TV a asigurat vizibilitate pentru opt concurenți electorali, mai puțin 

de jumătate din numărul celor înregistrați. În cazul PAS, tonalitatea a fost de trei ori pozitivă. 



            

22 
 

Blocului Patriotic și Blocul Alternativa au avut câte trei apariții cu tonalitate negativă. Ceilalți 

concurenți electorali au avut apariții sporadice și au fost tratați neutru.  

Emisiuni: Cele două ediții „1 la 1”, difuzate în perioada de raport, au fost, în general, echilibrate 

fără a fi constatată părtinire din partea moderatoarei. În „Info One Week” de pe 31 august au 

fost incluse nouă materiale cu caracter electoral direct și indirect, precum și două interviuri cu 

invitați în studiou. Materialele cu caracter electoral indirect, reluate din edițiile anterioare ale 

buletinului de știri, au vizat Ziua Independenței și au avantajat PAS prin transfer de imagine. 

Aceste materiale au fost succedate de o discuție cu Ovidiu Nahoi, redactorul-șef al RFI 

România, care, analizată în ansamblu, a avantajat autoritățile centrale de la Chișinău. APC au 

mai fost avantajate și de un material despre pregătirile de școală în care se spune despre ajutorul 

de o mie de lei de care vor beneficia 295 mii de elevi.  

„Info One Week” difuzată pe 31 august a inclus materiale cu caracter electoral direct, reluate 

din edițiile buletinului de știri și analizate în acest raport la compartimentul Știri. După aceste 

materiale a urmat o discuție în studiou cu Valeriu Pașa, tonalitatea fiind negativă pentru Blocul 

Patriotic și pozitivă pentru Maia Sandu, fapt ce a avantajat PAS prin transfer de imagine.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Știri. One TV a citat direct sau indirect 108 surse în cele 40 de știri monitorizate, printre care 

concurenți electorali, oficiali europeni, cetățeni, autorități centrale, inclusiv miniștri degrevați 

din funcție, experți etc. 11 știri pot fi considerate pluraliste din punct de vedere al opiniilor 

expuse.  

14 știri au avut subiecte controversate, în cinci dintre acestea nefiind asigurat dreptul la replică, 

cum ar fi cea de la lansarea Blocului Patriotic în care One TV face trimitere la experți care 

avertizează despre legăturile concurentului cu Rusia (29 august). Știrea a fost pusă pe post de 

două ori în cadrul buletinelor de știri și o dată în emisiunea „Info One Week”. O altă știre 

neechilibrată a fost cea despre neînregistrarea PDMM în cursa electorală (2 septembrie), știri 

despre călătoria lui Ion Ceban în Italia (1 și 2 septembrie ). 

Din perspectiva echilibrului de gen, raportul a fost în favoarea surselor de sex masculin 

(64,76%) comparativ cu sursele de sex feminin (35,24%).  

Emisiuni: Două materiale din „Info One Week” pot fi considerate pluraliste: cel de la 

depunerea de flori de Ziua Independenței, precum și cel despre pregătirile de școală, în care 

sunt citate mai multe femei.  

Discuțiile în studioul „Info One Week” s-au desfășurat separat, cu câte un singur invitat. 

Părerile exprimate în cadrul emisiunii nu au inclus afirmații care să impună dreptul la replică. 

Totuși, în timpul interviului cu Valeriu Pașa, reprezentanții Blocului Patriotic au fost prezentați 

într-o lumină negativă, fără ca moderatoarea să intervină pentru a asigura echilibrul sau pentru 

a oferi acestora oportunitatea de a-și prezenta punctul de vedere. Această lipsă de 

contrabalansare poate influența percepția publicului și sugerează un anumit dezechilibru în 

reflectarea concurenților electorali. 

În emisiunile „1 la 1”, deși invitații au încercat să lanseze acuzații la adresa altor concurenți 

electorali, moderatoarea a insistat ca aceștia să răspundă la întrebările lor, echilibrând astfel 

discuția. 

 

 

 



            

23 
 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul și imaginile video au respectat în general normele deontologice. Totuși, One TV a 

folosit eticheta „fugar” sau „oligarhul fugar” în raport cu Ilan Șor în cinci știri, patru dintre 

acestea fiind difuzate pe 5 septembrie. 

N4 

 

  

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În perioada de raport, N4 a difuzat 24 de materiale cu tangență electorală directă și indirectă, 

dintre care 21 de știri și trei emisiuni.  

 

Știri: Subiectele ce vizau lansarea în campanie a unor concurenți electorali și promisiunile 

acestora au fost prezentate foarte succint, de regulă la pachet, într-o singură știre, fără citate 

directe ale candidaților. Aceste materiale au fost difuzate preponderent în primele zile după 

startul campaniei, ulterior postul renunțând la reflectarea activităților electorale propriu-zise și 

orientându-se spre știri cu tangență indirectă (13 la număr). Printre subiectele abordate s-au 

numărat: acordarea alocațiilor unice de o mie de lei pentru elevi la începutul anului școlar, 

continuarea sprijinului financiar din partea UE, gestionarea drumurilor naționale, progresele pe 

calea integrării europene sau îmbunătățirea condițiilor pentru copiii născuți prematur după 

renovarea Secției prematuri a Institutului Mamei și Copilului. Este de remarcat că o parte dintre 

știri nu au fost materiale originale ale postului, ci preluări din alte surse media. 

 

Emisiuni: Cele trei ediții ale programului „Puterea a patra” monitorizate au vizat teme cu 

relevanță electorală, precum deciziile CEC, deschiderea secțiilor de votare peste hotare și pentru 

cetățenii din regiunea transnistreană și posibile ingerințe străine în procesul electoral. Totodată, 

emisiunea a oferit spațiu pentru trei concurenți electorali care au oferit opiniile lor privind 

diverse subiecte.  

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Știri: Majoritatea materialelor cu tangență electorală directă au fost prezentate lapidar, cu 

informații de bază, fără detalii suplimentare sau contextualizare. Tonalitatea a fost în general 

neutră, fără favorizarea explicită a unui concurent electoral. Totuși, s-a remarcat un caz de 

omisiune – absența reflectării lansării în campanie a PAS pe 29 august, în timp ce alte partide 

lansate în aceeași zi au fost acoperite. 

Selecția subiectelor, însă, a avantajat indirect guvernarea, fiind incluse numeroase știri despre 

activitatea administrației centrale și integrarea europeană, care au creat un cadru pozitiv pentru 

partidul de guvernământ.  

În total, N4 a reflectat activitatea a zece concurenți electorali, cei mai vizibili fiind BEP și PAS 

(câte trei apariții fiecare), Blocul Alternativa și LOC (câte două apariții fiecare). Tonalitatea 

reflectării acestora a fost neutră. Totodată, APC a beneficiat de o expunere favorabilă în nouă 

materiale, inclusiv prin prezentarea unor acțiuni sociale și economice cu impact pozitiv 

(alocația pentru elevi, renovarea secției medicale), iar știrile privind sprijinul UE au consolidat 

această imagine pozitivă pentru guvernare și, implicit, pentru PAS. 

 

Emisiuni: Emisiunile au oferit spațiu unor concurenți electorali pentru a-și expune viziunile, 

însă formatul ales – cu un singur invitat sau invitați prezenți pe rând – nu a facilitat o dezbatere 



            

24 
 

reală a ideilor. Astfel, una dintre ediții l-a avut ca invitat pe reprezentantul Blocului Împreună, 

Ștefan Gligor, care a beneficiat de timp extins pentru a comenta diverse subiecte și a-și promova 

viziunea blocului în alegeri. O altă ediție a fost împărțită în două segmente, fiecare cu câte un 

invitat – Ion Ceban (Blocul Alternativa) și Grigore Novac (BEP) –, iar a treia ediție monitorizată 

s-a referit la mai multe subiecte, între care mersul campaniei și deciziile CEC contestate în 

instanță, comportamentul concurenților în campanie, integrarea europeană a RM etc. În cadrul 

acestor emisiuni, au fost puși în lumină pozitivă – Blocul Împreună, în lumină negativă PAS, 

Blocul Alternativa, BEP, CUB, LOC, PN, PDA, BEP. Alternativa și PAS au apărut și în 

contexte neutre.  

 

Moderatorii au păstrat, în general, un ton neutru și au încercat să echilibreze discuțiile, însă nu 

au reușit întotdeauna să contrabalanseze afirmațiile ofensive sau tendențioase ale invitaților. În 

emisiunea din 2 septembrie, de exemplu, invitatul a abordat majoritatea subiectelor prin prisma 

unor acuzații la adresa APC, dar și a altor actori politici, inclusiv concurenți electorali. 

Acuzațiile nu au fost susținute cu probe, fiind bazate pe formulări vagi de tipul „eu cunosc” sau 

„din câte se cunoaște”. În anumite momente, moderatoarea a încercat să reechilibreze discuția, 

apelând la opinii exprimate anterior în spațiul public de către unii dintre actorii vizați. Invitatul 

s-a adresat explicit alegătorilor dezamăgiți de PAS, îndemnându-i să voteze Blocul Împreună 

și afirmând că „dacă alegătorii vor progres, trebuie să voteze Blocul Împreună”. În emisiunea 

din 3 septembrie, invitatul – fostul președinte al CEC, Iurie Cecan – a declarat la un moment 

dat că este esențial ca în alegeri să fie votate partidele pro-europene, recunoscând chiar că face 

„propagandă”. Replica moderatorului, „toți fac propagandă”, a relativizat afirmația, dar nu a 

pus sub semnul întrebării caracterul partizan al declarației. Totodată, în câteva rânduri 

declarațiile invitatului au pus în lumină negativă partidul de guvernământ, prin exemple ce țin 

de activitatea acestuia, afirmațiile fiind susținute de moderator. 

 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Știri: Cele 21 de materiale relevante au citat 40 de surse, provenind din rândul concurenților 

electorali, administrației centrale și locale, CEC, Poliției și instituțiilor europene. Majoritatea 

știrilor s-au bazat pe o singură perspectivă, lipsind pluralismul opiniilor. Doar în câteva știri au 

fost prezentate puncte de vedere multiple (reținerea pentru corupție electorală în sudul țării – 2 

septembrie; declarația BEP privind refuzul de a face coaliție cu PAS – 2 septembrie; litigiul 

CEC-PLDM – 3 septembrie). Cele trei știri care au informat despre activitatea/mesajele 

concurenților electorali au făcut trimitere la 14 surse.  

Două din știrile monitorizare au fost conflictuale, dar au inclus opiniile tuturor părților vizate. 

Din perspectiva genului, sursele au fost distribuite echilibrat: 15 bărbați și 14 femei.  

 

Emisiuni: Formatul cu un singur invitat a limitat pluralismul de opinie. Chiar și atunci când au 

fost prezenți doi invitați, aceștia nu au fost puși în dialog direct. În ediția din 2 septembrie, 

acuzațiile directe lansate la adresa unor actori politici au rămas fără contrapondere, iar 

mențiunea moderatoarei privind „dreptul la replică” a venit abia la final, fără a oferi spațiu de 

intervenție celor vizați. 

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

Limbajul utilizat în știri a fost, în general, neutru și adecvat. O singură abatere a fost înregistrată 

pe 29 august, când într-un material despre lansarea „Ghidului protestatarului” de către MAI a 

fost folosită eticheta „fugarul Șor”. De asemenea, cei doi invitați ai emisiunii din 4 septembrie 

– Ion Ceban și Grigore Novac – au fost prezentați pe burtieră drept primar al mun. Chișinău și 

deputat PSRM, deși în introducere moderatorul a vorbit despre reprezentantul Blocului 

Alternativa și al BEP. Imaginile video au fost corecte, fără montaj sau tehnici tendențioase. 



            

25 
 

 
CONCLUZII  

  

În perioada 29 august – 5 septembrie 2025, la reflectarea campaniei electorale de către cele zece 

posturi de televiziune monitorizate au fost înregistrate următoarele tendințe:   

  

• Postul public Moldova 1 a reflectat amplu în știri activitățile de campanie ale 

concurenților, oferindu-le acces egal, în funcție de evenimentele și/sau declarațiile 

acestora. Postul a oferit telespectatorilor perspective variate și echilibrate prin buletinele 

de știri difuzate, dar nu și prin emisiuni. Știrile cu caracter electoral direct au fost 

realizate în corespundere cu rigorile profesionale. Totuși, materialele frecvente despre 

avansarea Republicii Moldova pe calea aderării la UE și prezența autorităților centrale 

care vorbesc despre diverse realizări pot constitui un avantaj pentru partidul de 

guvernământ, prin transfer de imagine pozitivă.  

• TVR Moldova a reflectat corect și echidistant activitățile electorale ale majorității 

concurenților și activitatea CEC. Atât știrile, cât și emisiunile au oferit în general 

informații documentate și obiective, respectând normele jurnalistice. Totodată, 

orientarea editorială în favoarea temei integrării europene și prezența relativ frecventă 

a autorităților centrale în știri pozitive poate fi interpretată ca un avantaj indirect pentru 

PAS, partidul de guvernământ. Per ansamblu, însă, TVR Moldova a reușit să ofere 

publicului informații neutre, diverse și relativ echilibrate despre campanie.   

• Postul public regional GRT nu s-a implicat activ în reflectarea campaniei în știri, 

limitându-se la preluarea comunicatelor de presă de la autoritățile electorale. Știrile au 

fost în mare parte seci și fără surse directe, fiind înregistrate cazuri de manipulare prin 

omisiune. În acest mod, GRT a estompat informația cu caracter electoral, oferind un 

conținut slab documentat. Emisiunile, cu mici excepții, au fost tendențioase, cu multiple 

abateri deontologice din partea moderatorilor. APC și partidul de guvernământ au fost 

reflectați exclusiv negativ, uneori prin etichetări și acuzații, iar BEP și Partidul Moldova 

Mare au fost prezentați exclusiv pozitiv. Prin urmare, nici prin știri, nici prin emisiuni, 

GRT nu a oferit publicului o imagine documentată, neutră, diversă și echilibrată a 

campaniei electorale, ci mai degrabă una tendențioasă și părtinitoare.  

• Jurnal TV a reflectat într-o manieră neutră, corectă și echidistantă activitățile electorale 

ale majorității concurenților, precum și alte evenimente din acest scrutin. Atât știrile, cât 

și emisiunile au furnizat, în general, informații documentate, prezentate obiectiv și, în 

mare parte, cu respectarea normelor deontologice. Totodată, numărul mai mare de știri 

despre Irina Vlah – în special în contextul perchezițiilor cu conotație electorală și al 

posibilelor legături cu Ilan Șor – precum și despre Igor Dodon – în special știri 

retrospective ce acoperă perioada 2014–2019 – a generat un ușor dezavantaj pentru 

BEP. Per ansamblu, Jurnal TV a reușit să ofere publicului informații neutre, diverse și 

echilibrate despre desfășurarea campaniei electorale.   

• Pro TV Chișinău a asigurat vizibilitate unui număr mare de concurenți electorali pe 

care i-a reflectat, în general, neutru. Știrile și emisiunile au oferit informații obiective, 

cu respectarea normelor jurnalistice. Unele materiale cu caracter electoral indirect, în 

special despre rezultatele înregistrate de RM pe calea aderării la UE, ar putea sugera un 

avantaj de imagine pentru PAS. În general, însă, telespectatorii Pro TV au avut acces la 

o varietate de materiale electorale corecte și echidistante.  

• TV8 a reflectat corect și relativ echilibrat în știri activitățile electorale și subiectele 

conexe, oferind vizibilitate pentru mai mult de jumătate dintre concurenții înregistrați 

în cursa electorală. Majoritatea știrilor și emisiunilor monitorizate au respectat normele 

deontologice, cu mici excepții în care au fost constatate abateri de la imparțialitate, 

inclusiv prin prezentarea disproporționată a unor concurenți. PAS a beneficiat de 

transfer de imagine pozitivă în mai multe știri cu sau despre APC, iar selecția și 



            

26 
 

ilustrarea informației au dezavantajat BEP în câteva cazuri. Per ansamblu însă, TV8 a 

reușit să ofere publicului o imagine diversă și relativ neutră asupra campaniei.   

• Exclusiv TV s-a implicat activ în reflectarea campaniei electorale în știri și emisiuni, 

oferind vizibilitate unui număr relativ mare de concurenți. În mare parte, subiectele au 

fost reflectate corect, echidistant și neutru în știri. În emisiuni, selecția subiectelor și 

anumite formulări au introdus anumite note de tendențiozitate care au pus partidul de 

guvernare PAS într-o lumină ușor negativă, iar Blocul Alternativa și BEP au beneficiat 

de vizibilitate ușor favorabilă.   

• Cinema 1 a reflectat activ prima săptămână de campanie, oferind telespectatorilor 

informații relevante care au acoperit cea mai mare parte a activităților de campanie a 

concurenților electorali. Aceștia au beneficiat de o reflectare mai mult neutră, deși 

preponderent dintr-o singură sursă. Totodată, știrile în context pozitiv despre APC au 

favorizat ușor partidul de guvernământ, în timp ce în emisiuni PAS a apărut mai mult 

negativ.   

• One TV a oferit vizibilitate unui număr relativ mic de concurenții electorali.  În unele 

cazuri s-au constatat abateri de la principiile de imparțialitate și obiectivitate prin 

generalizări și părtinire în selecția informațiilor. Autoritățile publice centrale  au 

beneficiat de o reflectare predominant pozitivă, ceea ce a favorizat PAS prin transfer de 

imagine. PAS, în calitate de formațiune, a mai beneficiat de patru apariții cu tonalitate 

pozitivă, în timp ce Blocul Patriotic și Blocul Alternativa au fost prezentați preponderent 

în lumină negativă. Per ansamblu, One TV a oferit o imagine parțial diversă asupra 

campaniei, cu accente evidente în favoarea PAS.  

• N4 pus pe post un număr relativ mic de știri cu prezenta concurenților electorali, 

informațiile oferite fiind, în mare parte, corecte și neutre. Reflectarea directă a 

campaniei a fost limitată și concentrată la începutul perioadei, ulterior accentul fiind pus 

pe teme conexe activității guvernării și integrării europene. Această abordare editorială 

a generat un avantaj de imagine pentru APC și, indirect, pentru PAS. Respectiv, N4 a 

reflectat campania electorală într-o manieră relativ neutră și echilibrată, dar cu 

anumite  lacune în ceea ce privește diversitatea surselor, pluralismul opiniilor și 

moderarea emisiunilor.   
  

RECOMANDĂRI 

 

• Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 

autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie conformă cu 

normele legale și ale Codului deontologic al jurnalistului: 

- Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii; 

- Să asigure pluralismul şi diversitatea de opinie, prin includerea în știri a mai multor 

perspective cu privire la subiectul reflectat; 

- Să ofere dreptul la replică tuturor părților vizate în cazurile de conflict; 

- Să promoveze egalitate de gen prin citarea mai multor surse de sex feminin. 

• Consiliul Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se 

autosesiza și a evalua dacă posturile de televiziune monitorizate au respectat dreptul 

cetățenilor la o informare completă, obiectivă şi veridică și dreptul concurenților 

electorali de a avea acces egal la mass-media. 

• În cazul constatării abaterilor de la prevederile legale, Consiliul Audiovizualului să 

aplice sancţiuni proporţionale frecvenţei şi gradului încălcărilor comise. 


