
            

1 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Media Monitoring During the Electoral Campaign for the Parliamentary 

Elections of September 28, 2025 

 

Report No 2 

September 6-12, 2025 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  
 

This report was made possible with the financial 

support of the Embassy of the Netherlands in the 

Republic of Moldova. The opinions belong to the 

authors and do not necessarily reflect the views of 

the donor. 



            

2 
 

 

General Data 

 

Goal and objectives of the project: monitoring and informing the public about the editorial 

behavior of the media outlets during the electoral campaign and candidates’ access to the 

media. The monitoring is intended for analyzing reporting trends which may affect the 

performance of media outlets and to undermine their ability to provide truthful, impartial, and 

pluralistic information to the public. 

 

Monitoring period: August 29 – September 26, 2025. 

 

Criteria for selecting media outlets for monitoring. 

 

• Audience / impact: national, regional. 

• Media type: broadcasting. 

• Type of ownership: public, private. 

• Broadcasting language: Romanian, Russian. 

 

List of monitored media outlets 

 

Moldova 1 – public channel, national coverage, broadcasts in Romanian and Russian; 

GRT – public channel, regional coverage, broadcasts in Russian and Gagauz; 

TVR Moldova – public channel with national coverage, broadcasts in Romanian; 

Jurnal TV – private channel, national coverage, broadcasts in Romanian and Russian;  

Pro TV Chisinau – private channel, national coverage, broadcasts in Romanian; 

TV8 – private channel, national coverage, broadcasts in Romanian and Russian; 

Exclusiv TV – private channel, national coverage, broadcasts in Romanian and Russian; 

Cinema 1 – private channel, national coverage, broadcasts in Russian and Romanian; 

One TV – private channel, national coverage, broadcasts in Romanian and Russian; 

N4 – private channel, national coverage, broadcasts in Romanian and Russian. 

 

ABBREVIATIONS 

CPA – central public administration 

LPA – local public administration 

CEC – Central Electoral Commission 

ALDE – Alliance of Liberals and Democrats for Europe Political Party 

AUR – Alliance for the Union of Romanians Political Party 

AM – Alliance of Moldovans 

BEÎ – Împreună (Together) Electoral Bloc 

BEP – Patriotic Electoral Bloc of Socialists, Communists, Inima și Viitorul Moldovei (Heart 

and Future of Moldova) 

BUN – Unirea Națiunii (Unity of the Nation) Electoral Bloc 

CUB – Coaliția pentru Unitate și Bunăstare (Coalition for Unity and Prosperity) Party 

MAN – Mișcarea Alternativa Națională (National Alternative Movement) Political Party 

PAS – Partidul Acțiune și Solidaritate (Action and Solidarity Party) Political Party 

PCRM – Party of Communists of the Republic of Moldova Political Party 

PDA – Democrația Acasă (Democracy at Home) Political Party 

PDCM – Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei (Party of Development and 

Consolidation of Moldova) Political Party 

PL – Partidul Liberal (Liberal Party) Political Party 

PN – Partidul Nostru (Our Party) Political Party 

PNL – Partidul Național Liberal (National Liberal Party) Political Party 



            

3 
 

PPDA – Platforma Demnitate și Adevăr (Dignity and Truth Platform) Political Party 

PP LOC – Liga Orașelor și Comunelor (League of Towns and Communities) Political Party 

PP NOI – NOI (We) Political Party 

PPRM –Partidul Popular din Republica Moldova (Popular Party of the Republic of Moldova) 

Political Party 

PRIM – Partidul Republican INIMA MOLDOVEI (HEART OF MOLDOVA Republican 

Party) Political Party 

PRM – Partidul Republican din Moldova (Republican Party of Moldova) Political Party 

PRN Acasă – Partidul Reîntregirii Naționale Acasă (National Reunification at Home Party) 

Political Party 

PS – Partidul Schimbării (Party of Change) Political Party 

PSDE – Partidul Social Democrat European (European Social Democratic Party) Political 

Party 

PSRM – Party of Socialists of the Republic of Moldova Political Party 

PUCM – Uniunea Centristă din Moldova (Centrist Union of Moldova) Political Party 

PVE – Partidul Verde Ecologist (Ecologist Green Party) Political Party 

UCSM – Uniunea Creștin-Socială din Moldova (Christian-Social Union of Moldova) 

Political Party 

 

2. Methodological framework 

 

The full content of the main daily newscasts on each TV channel and one prime-time 

broadcast were monitored for analyzing directly and indirectly electoral materials. The 

materials were assessed from the perspective of content and context to determine whether 

they were favorable or unfavorable to specific parties/political entities. In addition, the 

materials were analyzed according to the following objective coverage criteria. 

 

Impartiality and objectivity. Political partisanship. According to the Code of Audiovisual 

Media Services (CAMS), by virtue of the fundamental right to information, media service 

providers shall a) ensure clear distinction between facts and opinions in news item; b) 

correctly inform about a fact or event, and the information shall be verified and presented 

impartially and thoroughly (Art.13 (1)). Besides, pursuant to the ethical provisions, news 

items shall be impartial and objective and shall not favor any particular 

parties/groups/individuals to the detriment of the others. The presence of discriminatory 

elements in reports and news items is a primary criterion for presenting reality by means of a 

journalist’s opinions. Filtering news items and minimal analysis of history and context may 

also indicate protecting the interests of certain stakeholders instead of those of the general 

public. Art. 89 (3) of the Electoral Code stipulates that the media shall not adopt treating 

election candidates in a privileged way due to their social status and/or the positions held by 

their candidates. 

 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources. To be fair and balanced, materials 

shall present all the parties concerned, especially when covering controversial topics, and treat 

opponents equally. The media shall also provide access to a multitude of diverse opinions 

which could help the public to form their own opinion on the topics covered. The CAMS 

stipulates that, during audiovisual newscasts where accuracy and fairness are essential, reports 

shall be based on reliable sources, sufficiently documented and confirmed by facts, 

demonstrate a credible and impartial approach to events, and provide a balanced coverage of 

different opinions (Art.13). 

 

Language and images used Exaggerations and deliberately used vulgar language, such as 

pejorative expressions or labels referring to particular individuals or organizations, as well as 



            

4 
 

images manipulated in such a manner that certain parties are presented negatively, raise 

serious questions about compliance with ethical and professional standards. The ethical 

behavior of journalists is most often questioned when images present the aspects which differ 

from reality, when they are intentionally modified, and also when certain news items are 

illustrated with images not related to the text. The CAMS prohibits broadcasting reports 

which are likely to propagate, to incite, to promote, or to justify racial hatred, xenophobia, 

anti-Semitism, or other types of hatred based on intolerance or discrimination based on such 

factors as gender, race, nationality, religion, disability, or sexual orientation (Art. 11(2)). 

 

3. Monitoring data 

 

Moldova 1 

 

 
 

Involvement in covering the electoral campaign 

On September 6-12, 2025, seven broadcasts of the “Mesager,” the main newscast of the day, 

aired on 21:00, and four broadcasts, such as “Skanner,” “Pe făță,” and two special editions 

were monitored on the Moldova 1 public TV channel. Only one broadcast was relevant for 

this assessment. 

News. A total of 36 directly or indirectly electoral materials were monitored, most of them 

were included in the electoral section. 23 of them were directly electoral materials. They 

covered the CEC’s activity, presentation of priorities from electoral programs, information 

regarding the ballot (length, order of candidates, and printing ballots for postal voting), 

searches and detentions related to the electoral corruption cases, opinion poll results, 

monitoring reports by civil society organizations, detention of electoral candidates in the 

Transnistrian region, and such topics as countering Russian disinformation and propaganda, 

voters’ options about the September 28 election, and other related topics. The other 13 news 

items were indirectly electoral materials. They covered such topics as President Maia Sandu’s 

speech in the European Parliament, Energocom providing natural gas for the 2025-2026 cold 

season, governmental support for farmers and persons affected by the spring and summer 

weather conditions, infrastructure projects, citizens’ opinions regarding the country’s 

geopolitical vector, a retrospective of the history of the “Kozak plan,” and Maia Sandu’s visit 

to Italy, where she had meetings with the Italian Prime Minister and Pope Leo XIV. 

Broadcasts. Of the four broadcasts monitored, only the special edition aired on September 9 

regarding President Maia Sandu’s speech in the European Parliament tangentially and 

indirectly concerned the issues related to the parliamentary elections. The same broadcast also 

included such topics as the Kremlin’s hybrid war against the Republic of Moldova, the 

eventual outcome of the parliamentary elections, and Ziarul de Gardă’s investigations 

relevant to the context of the elections. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

News. Moldova 1 news items were generally neutral and included no ethical breaches. Eight 

news items were focused on the support provided to agricultural industry, farmers, or citizens 

affected by bad weather, as well as such infrastructure projects as irrigation systems or road 

construction, initiatives by the executive authorities and international partners, and Moldova’s 

progress on the path to European integration. These news items included statements by the 

CPA representatives or references to their actions, and they were presented positively. 



            

5 
 

Similarly, two news items were focused on President Maia Sandu and covered her speech in 

the European Parliament and her official visit to Italy. 

Moldova 1 provided a large-scale representation of the election candidates. In one news item, 

all the 23 election candidates were mentioned, and 20 were covered in more detail. The 

Alternativa Bloc was covered in six news items, two of which had a neutral context and four 

had a negative one; the PAS was covered in four news items, three of which were neutral and 

one was positive; the BEP was covered in four news items, three of which were neutral and 

one was negative; the PL and the PSDE were covered in two news items each, neutrally in 

both cases. The other election candidates – the ALDE, Alianta Moldovenii, Partidul Nostru, 

Andrei Nastase, the AUR Moldova, the Impreuna Bloc, the BUN, the CUB, the NOI Political 

Party, the Moldova Mare Party, the Respect Moldova Movement, the Christian-Social Union 

of Moldova, Victoria Sanduta, the PDA, and the PNM – were mentioned once each, all in a 

neutral context. 

Broadcasts. In the only broadcast relevant to this monitoring, with the presence of three 

experts and analysts in the studio, no election candidates were mentioned. Moderation was 

fair, neutral, and impartial; the moderator was asking relevant questions and offering the 

guests an opportunity to express their opinions without being interrupted. The broadcast 

included longer fragments of Maia Sandu’s speech in the European Parliament, including the 

issue of Russia’s interference in the Moldovan elections. However, the moderator also 

mentioned Moscow’s position, paraphrasing the words by the Kremlin spokesperson Dmitry 

Peskov. 

Fairness and balance of sources. Pluralism of opinion 

News. In the 36 news items analyzed, Moldova 1 used a total of 82 sources. Their list 

included the CEC representatives, election candidates, civil society members and central and 

local public administration representatives, members of the European Parliament, political 

analysts, farmers, ranchers, war veterans, and citizens. 

Four news items ensured diversity and pluralism of sources, offering the audience multiple 

perspectives and additional context. Nevertheless, most electoral materials were based on a 

single source, as a rule, the event organizer. 

Five news items were conflict-based; the right to reply was requested or offered in three 

cases, and it was not respected in two cases. Both cases involved Ion Ceban, one of the 

leaders of the Alternativa Bloc. The first news item (September 8) covers the CEC warning 

the mayor of the capital about using administrative resources for election purposes following 

a complaint filed by the PAS. The second news item (September 9) with the headline reading, 

“Beware of Fake News” covers the authorities addressing online media consumers and 

warning them to be attentive in order to tell the authentic videos from the fake ones. The news 

item includes details about an AI-generated video which shows Prime Minister Dorin Recean 

spreading false information about the energy sector before the parliamentary elections, 

followed by explanations from his spokesperson on how to figure out that a video is AI-

generated. The same material includes a fragment about Ion Ceban who shared a video 

created two years ago and hinting that alleged irregularities could take place while counting 

the ballots, and informing that such practices were allegedly prepared for the parliamentary 

elections. The CEC reacted to it and debunked the information. Moldova 1 did not offer Ion 

Ceban the right to reply. 

As to gender balance, of the 66 persons quoted, 48 were men (72%) and 18 were women 

(28%). 



            

6 
 

Broadcasts. The guests expressed relatively similar opinions regarding the topics addressed, 

without discussing any ideas. As to gender balance, the only show relevant to the monitoring 

was attended by three guests: two men and one woman. 

Language and video images used 

The video images complied with the deontological provisions, and the language used by 

journalists, moderators, and guests was correct, without any significant breaches. 

Gagauziya Radio Televizionu (GRT) 

 

  

Involvement in covering the electoral campaign 

 

During the period of time covered by this report, five newscasts aired by the GRT regional 

public channel (Новости, the main newscast in the Russian language starting at 19:00) were 

assessed, as well as four editions of the “De facto” broadcast and one edition of the Большая 

Игра program in Russian. 

News. The aired newscasts included 14 direct and indirect electoral topics which were 

presented, with some exceptions, in the electoral section. More than half of the news items 

referred to the CEC’s decisions concerning the electoral process: the procedure of registration 

of candidates on the ballots, launching the hotline for reporting cases of bribing voters, 

verifying the data in the electoral lists, information materials intended for the public, etc. The 

channel also covered the promises of the election candidates. In one of the newscasts, GRT 

covered the sanctions applied against the TV channel by the BC for the way it covered the 

first week of the electoral campaign. 

Broadcasts. The five monitored broadcasts covered the topics related to the electoral process 

(exclusion of some candidates, possibilities of election fraud, post-election prospects for the 

Republic of Moldova, and involvement of the diaspora), the unstable economic situation in 

the country, the aspects related to the foreign policy of the Republic of Moldova, European 

integration, governance, and the PAS, as well as the situation of the unionist parties in the 

current political context. In two broadcasts, foreign events were discussed (the decline of the 

governance in France, the assassination of activist Charlie Kirk, and the economic situation in 

Romania), and several parallels with the situation in the Republic of Moldova were drawn. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

News. The monitored materials complied with the deontological provisions, and no tendencies 

of favoring or disfavoring any particular candidates could be identified. 

All the electoral candidates were shown twice in a neutral context. The first of them could be 

seen in the news items about the CEC’s decision on establishing the order of registration of 

the electoral candidates on the ballots, in which they were only mentioned (September 8). The 

second appearance was included in two news items which presented 11 contestants 

(September 11) and, respectively, 12 contestants (September 12). These materials had similar 

formats, covering some electoral priorities, the news items were based on the video content 

available online and shared by the candidates on various platforms (such as Facebook, 

YouTube, Instagram, or their web pages) or on the images borrowed from the other media 

outlets, with the sources indicated. No news item included any direct speech by the electoral 

candidates, only a few of them were indirectly quoted. 



            

7 
 

Broadcasts. In all four editions of the “De facto” broadcast, the guests demonstrated a biased 

attitude towards the central public authorities as well as towards the PAS, and a number of 

accusations against them could be heard: “The PAS, unfortunately, has not succeeded in 

consolidating society (...) it has actually dispersed society” (September 8), “She’s 

obviously… not an economist, you could see it from the start, and she’s not a professional in 

her basic specialty”  (about Doina Gherman/PAS – author’s note), “What we currently see in 

2021 is one of the most perverse forms of pro-Europeans in which they assume power in an 

absolutely exclusive way. (...) They breach absolutely all the provisions. (...) If they lose their 

minds today, you have no one to complain to, in fact, there is no institution which could 

protect your rights and interests” (September 11). The moderator did not interfere in such 

situations to balance the discussion or to specify that the persons and/or institutions mentioned 

had the right to reply. The moderator mostly supported the accusations and/or the arguments 

expressed by the guests, also making some additions. For instance, when a guest mentioned 

Dorin Recean’s forecast regarding the increase in prices, the moderator ironically mentioned: 

“He also predicted that prices would not increase (...) Read my lips, never (the second phrase 

was said in English – author’s note)”. When the same guest spoke about “limiting the right to 

vote for citizens in Russia, Belarus, and the CIS countries,” emphasizing that “this is a 

crucial aspect,” the moderator confirmed: “It really is, let me say it as a political scientist” 

(September 10). Moreover, in all these editions, the host exceeded the limits of moderation: 

“Wait a minute, in our country, some parties are excluded because they didn’t find a common 

language with Maia Sandu,” “How could you contest anything if they can jail you in five 

minutes?” (September 8) or “That’s why the globalists, I beg your pardon, the sovereignists 

must come to power” in the context of discussing the economic decline in the Republic of 

Moldova (September 10). Tendentious questions could also be heard. For instance: “I would 

like to ask you if these elections on September 28 still make sense? Do you think that the 

Republic of Moldova will live the way it used to (with reference to the elections in Romania – 

author’s note), or there is a chance for the opposition to win?” (September 11). 

In the Большая Игра broadcast, accusations against some political actors could also be heard, 

but in a more subtle manner. However, the moderator did not behave in such a biased way as 

in all the editions of the “De facto” broadcast. 

Therefore, in the five monitored broadcasts, the PAS was exclusively presented in a negative 

context. The Moldova Mare Party was mentioned twice, both times in a positive context, 

when the moderator and the guests welcomed the party’s return to the electoral activities (“De 

facto,” September 8) and in the September 12 edition, when the guest analyzed the similarities 

between Victoria Furtuna and Calin Georgescu (whom the moderator discussed with 

admiration). The BEP, the Alternativa Bloc, Democrația Acasa, and independent candidate 

Andrei Nastase each were mentioned once, in a neutral context. 

Fairness and balance of sources. Pluralism of opinion 

News. The monitored news items were based on 48 sources, including the CEC, the electoral 

candidates, and citizens. Diversity and pluralism of sources were provided only in three news 

items. More than half of the news items relevant to the monitoring were exclusively based on 

the information provided by the CEC. 

The GRT channel did not air any conflict-based news items during the monitoring period of 

time. 

As to gender balance, female sources prevailed: 11 women (58%) vs. eight men (42%). It is 

worth mentioning, however, that the monitored materials also included a survey, which 

contributed to the increase in the number of sources used. 



            

8 
 

Broadcasts. All the guests present in the analyzed broadcasts mostly had the same opinions 

regarding the topics discussed. They frequently directly or indirectly accused the PAS and the 

CPA, and no efforts to ensure the balance of opinions or to offer the right to reply for the 

persons mentioned and presented exclusively in a negative context were made. 

All the five broadcasts had only male guests, six in number, and gender balance was not 

ensured. 

Language and video images used 

In the news items, the language and video images complied with the deontological provisions. 

In only one case, a discrepancy was detected: the reporter’s voice indirectly quotes the leader 

of the Respect Moldova Movement, and the material was illustrated with video footage in 

which another representative of the entity appears (September 12). 

However, several breaches were reported in the broadcasts, such as labels or pejorative 

phrases used by the moderator: “no matter how smart they think they are” (indirectly, 

referring to the current governance – “De facto,” September 8), “that politician with the 

cowlick” (referring to Emmanuel Macron), “The entire Brussels construction, this Brussels 

sprout” (referring to the European structures – “De facto,” September 12). 

TVR Moldova 

 
 

Involvement in covering the electoral campaign 

 

On September 6-12, 2025, seven newscasts (“Telejurnalul orei 18:00” and “Telejurnalul de 

weekend”) and five editions of the “Punctul pe AZi” broadcast were monitored on the TVR 

Moldova TV channel. 

 

News. In the monitored newscasts, 45 directly and indirectly electoral materials were 

identified; most of them were included in the electoral section. The category of directly 

electoral news items (30 materials) included reports on the CEC’s activity and details 

regarding the electoral process, such as printing ballots for those who will vote by mail or 

establishing the order of the candidates on the ballots. Besides, the channel aired news items 

about the official start of some candidates’ electoral campaign, presentation of commitments 

from their programs, searches and detentions related to electoral corruption cases, presenting 

the data from opinion polls, reports on campaign monitoring by non-governmental 

organizations, detention of some electoral candidates in the Transnistrian region, as well as 

online propaganda and breaches committed by some electoral candidates. It should be 

mentioned that the electoral section included the news items which did not cover the 

parliamentary elections, such as an attempt of a woman from the Republic of Moldova to 

enter the Romanian Parliament with several knives; the statement made by President Nicusor 

Dan according to which the Republic of Moldova could join the EU in 2028, or the fact that 

the members of the Victorie Bloc were investigated by the Federal Security Service for 

financial embezzlement. 

 

A third of the monitored news items (15) were indirectly electoral and mostly referred to the 

activity of the central public authorities. Among them there were reports about the fact that 

the authorities had ensured the volume of natural gas necessary for the 2025-2026 heating 

season, allocating 100 million lei for farmers affected by weather conditions, or the threefold 

increase in the income of the Moldovan Railways (CFM) which allowed partially paying 



            

9 
 

salary debts. A significant portion of this category of news concerned the activity of President 

Maia Sandu: the channel covered her speech in the European Parliament, her official visit to 

Italy, and her meetings with Georgia Meloni, Prime Minister of the country, and Pope Leo 

XIV. The material about traffic jams in the capital can also be considered indirectly electoral. 

 

Broadcasts. Of the total of five editions of the “Punctul pe AZi” broadcast, three included 

obviously electoral topics. They discussed detention of Alexandru Balan, ex-deputy director 

of the Intelligence and Security Service (ISS), in Romania, for attempted espionage in favor 

of another country; searches and detentions related to electoral corruption; establishing the 

order of the candidates in the ballots; President Maia Sandu’s speech in the European 

Parliament; the Russian Federation’s interference in the electoral process in the Republic of 

Moldova and this country’s hybrid war; the European integration of the Republic of Moldova; 

and the prohibition to enter the Schengen area applied to the Ion Ceban, mayor of the capital. 

Another edition covered regional geopolitical topics, in particular, the hybrid war waged by 

Russia against the Republic of Moldova, Romania, and European security, Russian drones in 

the territory of Poland, the military situation in Ukraine, as well as propaganda promoted 

online and via the church. The fifth broadcast with the participation of the Ministers of 

Culture of the Republic of Moldova and Romania, was indirectly electoral; it was dedicated to 

such topics as the Bookfest 2025 Book Festival, the Romanian Film Festival, and other 

cultural events. 

 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

 

News. In general, materials directly or indirectly concerning the parliamentary elections were 

balanced and impartial. In most cases, journalists complied with the deontological provisions, 

separating facts from opinions. However, a share of negative attitude could be observed in a 

headline dated September 11 – “Nostalgic for the CIS” – the material was about the BEP. 

 

As to selecting topics, a predilection for several political stakeholders and sources of 

information was noted. For instance, President Maia Sandu was the subject of TVR Moldova 

news items six times, and the representatives of the central public authorities were mentioned 

in five news items, most of which were positive. Similarly, the news items that referred to the 

PAS (five news items) presented this electoral candidate in a predominantly positive (three 

news items) or neutral (two news items) manner. In contrast, the BEP and the Alternativa 

Bloc were the subjects of five news items each, but they were presented mostly negatively (in 

three news items each) and neutrally (in two news items each). 

 

Overall, TVR Moldova provided the visibility of ten electoral candidates in the monitored 

news items. The PAS, the BEP, and the Alternativa Bloc were the subjects of five news items 

each. The BEP was mentioned four times in a neutral context and once in a negative context; 

the Alternativa was mentioned three times in a neutral context and twice in a negative context; 

the PAS was mentioned three times in a neutral context and two times in a positive context. 

The PL was presented in two news items, both times in a neutral context. The NOI PP, the 

PNM, the PDA, Our Party, and independent candidate Andrei Nastase were mentioned once 

each, in a neutral context in almost all the cases, except the PDA and the NOI PP, which were 

mentioned negatively. 

 

Broadcasts. In general, the guests demonstrated a balanced behavior; however, in some 

situations, their support for certain political directions could be suggested directly or 

indirectly. For instance, in the broadcast aired on September 9, a guest stated that it would be 

good for citizens of the Republic of Moldova to “vote for the pro-European forces on 

September 28.” In the same broadcast, another guest criticized several politicians, stating that 



            

10 
 

“Mr. Dodon is a politician without imagination” and that “if Dodon and Tkaciuc come to 

power, they will finish us all off,” without the moderator’s intervention. 

 

In addition, in the broadcast aired on September 11, Ion Ceban, the head of the Alternativa 

Bloc, was attacked by a guest and presented negatively: “You shouldn’t expect any moral 

behavior from Moldovan politicians” (in the context of discussions regarding the mayor of 

the capital). Another guest mentioned that “Ceban is doing poorly, according to the polls.” 

TVR Moldova’s biased attitude towards Ion Ceban could also be observed in the headline 

formulated as follows: “Ion Ceban as a threat to Romania’s national security” (September 

11). 

 

The moderation was overall balanced and fair in the September 10 and 12 broadcasts, in 

which no actual electoral topics were discussed. However, in the editions aired on September 

8, 9, and 11, several cases of bias could be found: it was manifested either by the way the 

questions were formulated or by the lack of the moderator’s interventions when the guests 

were on the verge of electoral advertising or were accusing the candidates. 

 

Thus, one-sided value judgments were identified, such as, “A fulminating speech by Ms. Maia 

Sandu today in Strasbourg,” “One of the best speeches we have heard from Maia Sandu,” 

“I’ve noticed great respect for Maia Sandu in the European Parliament” (all on September 

9). At the same time, in several cases, the central public authorities were obviously favored by 

the following phrases: “We can see that the authorities are becoming increasingly efficient in 

struggling against this ‘octopus’ of paid voting” (September 8); “In the recent years, the 

authorities have become more resilient in countering this hybrid war” (September 12). At the 

same time, some other electoral candidates or politicians were presented by using negative 

connotations: “Ms. Victoria Furtuna’s irredentist Moldova Mare Party” or “the Kremlin’s 

digital army headed by Sor’s acolytes.” 

 

In the analyzed broadcasts, the BEP and the Alternativa Bloc were topics of three editions, 

and they were mostly presented negatively. The PAS was also discussed in three programs 

and was presented positively, including the presentation of the central public authorities and 

President Maia Sandu. The Moldova Mare Party appeared only once in a negative context. 

 

Fairness and balance of sources. Pluralism of opinion 

 

News. While documenting the 45 analyzed news items, TVR Moldova used a total of 62 

sources: electoral candidates, the CEC, civil society representatives, the central public 

administration, political analysts, citizens, etc. Eight news items ensured diversity and 

pluralism of sources, offering the public varied perspectives and additional context. Still, most 

materials regarding the electoral campaigns quoted only one primary source, typically, it was 

the organizer of the event. 

 

Six news items were conflict-based. In almost all of these cases, TVR Moldova journalists 

addressed the mentioned party for reply or tried to contact it in order to offer it the right to 

reply. An exception was a news item aired on September 8: it was about the searches and 

detentions related to the new electoral corruption case, when a source which was difficult to 

verify was referred to. The news item stated that, “according to TVR Moldova sources, ex-

deputy Viorel Melnic, one of those closely connected with the fugitive Ilan Sor, was also 

detained” without offering the right to reply. 

 

As to gender balance, of the 42 persons quoted, 37 were men (88%) and only six were women 

(12%). 



            

11 
 

 

Broadcasts. In general, the guests or those who took part in the broadcast online had 

relatively similar opinions on the topics discussed. However, in the situations when they 

directly attacked certain individuals (such as Igor Dodon, Ion Ceban, or Mark Tkaciuc), the 

moderator did not interfere in order to balance the discussion or to specify that TVR Moldova 

would offer the persons in question the right to reply. 

 

As to gender balance, a major disproportion could be seen in t broadcasts, where only men 

were present (13). 

 

Language and video images used 

 

In general, the language and video images complied with the deontological provisions, but a 

few discrepancies were identified. Their list includes the use of such labels as “the fugitive 

Ilan Sor” or “the convicted fugitive Ilan Sor” (news items dated September 8 and 9). 

Although this description is actually correct from the legal point of view (Sor was convicted 

and resides abroad), using this label is far from neutral because it has a negative connotation 

and could affect public perception. Labels such as “Sor’s acolytes” or “Ms. Victoria 

Furtuna’s irredentist Moldova Mare Party” could also be noticed (they were said by the 

moderator during the “Punctul pe AZi” broadcast on September 8). 

 

Jurnal TV 

 

Involvement in covering the electoral campaign 

 

During the second week of the electoral campaign, six newscasts (“Jurnalul orei 19:00” and 

“Jurnalul Săptămânii”) as well as five broadcasts (“Ora Expertizei,” “Trigger,” “Secretele 

puterii,” “Cabinetul din umbra,” and “Parliamentare 2025: Ediție specială”) were monitored 

on the Jurnal TV channel. 

 

News. 25 directly and indirectly electoral materials were inserted into the newscasts, mostly in 

the electoral section. News items with a direct electoral impact concerned unauthorized 

opinion polls conducted in the context of the elections, promises made by the electoral 

candidates, breaches committed by them and reported by Promo-LEX, accusations against an 

electoral candidate who allegedly spent over 1.4 million dollars for the 2024 elections without 

reporting this amount to the CEC, etc. Indirect electoral topics include those embezzlement 

committed by the politicians affiliated with Ilan Sor and funds allocated by Russia for 

destabilizing the situation in Moldova, President Maia Sandu’s speech during the plenary 

session of the European Parliament, the results of an opinion poll on Moldova’s accession to 

the EU, and some topics concerning the European path of the Republic of Moldova. 

 

Broadcasts. The broadcasts monitored analyzed, in particular, Maia Sandu’s speech in the 

European Parliament, topics for discussion such as propaganda and disinformation in the 

context of the elections, the voter-bribing network created by Ilan Sor, opinion polls dedicated 

to the elections, the extent of hybrid attacks and Russian interference in the elections, the 

shattered image of the ruling party, improving connections with the EU, the role of the local 

public authorities in the electoral process, and the church’s involvement in the elections. 

 



            

12 
 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

 

News. In general, the news items which had a direct or indirect connection with the 

September 28 elections were neutral and balanced, and complied with the deontological 

provisions. However, in one case, a certain amount of unilateral approach was detected. 

Specifically, in the news item dated September 8 about “the candidates’ new promises,” a 

fragment from the PAS advertisement was aired, in which Dan Perciun urged the electorate to 

vote for the party represented by him: “On September 28, go and vote for the PAS to have 

modern universities, larger scholarships, and your own future here at home!” The promises 

of the other seven electoral candidates in the same news item did not include any direct urges 

to vote for them. 

 

Four materials which covered the data from an opinion poll demonstrating that over 57% of 

Moldovans support the country’s accession to the EU, the investment call by the European 

Commission and the Government in Chisinau, the statements made by Ursula von der Leyen, 

President of the European Commission, and the resolution according to which the European 

Parliament demonstrates its support for Moldova’s  path to EU accession provide a positive 

context which could improve the positive perception of the CPA and, indirectly, the PAS as 

the governing party. 

   

The newscasts presented by Jurnal TV ensured the visibility of 22 electoral candidates; the 

general tone of the coverage was neutral. The BEP appeared twice in a negative context and 

three times in a neutral context; the PAS could be seen four times in a neutral context and 

twice in a positive context; the Alternativa Bloc was presented neutrally in five news items; 

the Respect Moldova Movement was mentioned four times in a neutral context; the PSDE was 

presented twice neutrally and once in a negative context. The other political entities were 

mentioned once or twice in a neutral context. 

 

Broadcasts. Overall, Jurnal TV broadcasts were balanced and neutral, and moderation was 

mostly correct. Nevertheless, in the “Ora Expertizei” broadcast aired on September 8, one of 

the guests remarked, “it’s quite clear that Mr. Stoianoglo was the beneficiary during the 

second round of the presidential elections due to Sor’s voter-bribing system. He demanded 

amnesty for those who had received money for voting, and this fact quite obviously links 

Stoianoglo as a potential beneficiary of the voter-bribing system in 2025 as well,” and the 

presenter did not make any comments to ensure the balance of opinions, announcing a break 

for commercials, after which, the next topic started being discussed. 

 

During the broadcasts, the BEP was mentioned three times in a mostly negative context, the 

PAS was mentioned once in a neutral context and once in a negative context, the Moldova 

Mare party was mentioned once in a negative context, and the Unirea Națiunii Bloc and the 

Împreuna Bloc were mentioned only once in a neutral context. The Alternativa Bloc was 

mentioned twice in a negative context. In one of the cases, at the beginning of the “Secretele 

puterii” broadcast, the moderator announced that invitations had also been sent to Ion Ceban 

(Alternativa Bloc) and Igor Dodon (BEP). “Unfortunately, both of them refused from these 

invitations. I saw Ion Ceban last night while he was saying a 50-minute monologue in which I 

counted at least 20 extremely serious fakes and manipulations which weren’t debunked by 

anyone else in that studio,” the moderator said, presenting Ion Ceban in a negative context. 

 

In the broadcasts monitored, a rather positive attitude towards the parties promoting the 

country’s European vector, especially the PAS, could be observed, and a more negative 

tendency towards the parties oriented towards Russia, especially the BEP and the Moldova 

Mare Party, prevailed. 



            

13 
 

 

Fairness and balance of sources. Pluralism of opinion 

 

News. The 25 monitored news items were based on 95 sources; these were mostly the 

electoral candidates, the CEC, the Police, the NAC, civil society representatives, and 

European officials. Two news items were pluralistic and provided several opinions and a 

broader context. 

 

Of the total number of the materials aired, eight news items were conflict-based, most of them 

were balanced. One news item regarding electoral corruption remained unbalanced 

(September 8). 

 

Of the total number of sources used (96), 84 were live sources. As to gender balance, the 

statistics are distributed as follows: 55 men (66%) and 29 women (34%). 

 

Broadcasts. Overall, the guests on the set behaved in a balanced way, mostly expressing 

relatively similar opinions regarding the topics discussed. The moderation was neutral, with a 

few exceptions. For instance, in the “Ora Expertizei” broadcast (September 8), when the 

ALDE leader Arina Spataru stated that “everybody knows that Ivan Ceban pays people for the 

electoral campaign,” the moderator asked her to provide more details without demanding any 

particular evidence: “Who exactly does he pay, how much does he pay?” “I have a colleague 

who was personally contacted by him. He invited this person for a discussion and offered 

them 4000 Euros,” the guest continued. At the end of the discussion, the moderator did not 

mention he would request Ion Ceban’s opinion concerning these accusations. In addition, 

after the guest’s other statements about electoral corruption, the moderator asked in order to 

conclude: “Therefore, do you claim that the direct beneficiaries of Ilan Sor’s schemes are 

Irina Vlah and Moldova Mare?” without providing the balance of the discussion at least by 

mentioning that the right to reply would be offered to the persons in question. However, at the 

beginning of the same broadcast, the moderator mentioned that the representatives of the PAS 

and the BEP had been invited to the show, but they were “unavailable.” 

 

During the broadcasts, a rather large gender balance disproportion could be observed: 13 men 

and four women. 

 

Language and video images used 

 

The language and video images complied with the deontological provisions, with a few 

exceptions. Such label as “the fugitive Ilan Sor” was used in a news item aired on September 

9. In a September 11 report dedicated to the promises of the candidates, while the ALDE and 

the PSDE candidates appeared on the screen and the journalist described their electoral 

commitments, the headline read: “The PAS promises a European future if they manage to 

obtain citizens’ votes,” which actually means 38 seconds of extra visibility for the PAS at the 

expense of the other two electoral candidates. In the “Ora Expertizei” broadcast aired on 

September 8, the moderator labeled three political entities as “obscure” while speaking about 

the Moldova Mare Party, the NOI PP, and the BEP. 

 

 

 

 

 



            

14 
 

Pro TV Chisinau 

 

On September 6-12, 2025, seven editions of the main newscasts aired at 20:00 were 

monitored, as well as one edition of the “În profunzime” broadcast. 

 

News. For this report, 34 directly and indirectly electoral materials were assessed; 29 of them 

were included in the “Elections 2025” section. The directly electoral news items covered the 

call for digital platforms to block disinformation in the context of the upcoming elections in 

Moldova, registration of the Moldova Mare Party for the elections, the political entities 

starting their campaign, the way in which the candidates were promoted on social networks, 

procedural actions related to the cases of electoral corruption, conducting the electoral 

process, the sanction applied by the CEC against Ion Ceban, the controversy caused by 

Minister Alexei Buzu’s statement during the electoral meeting, a hidden audio recording in 

which the voice of Dinu Plangau could be heard, the PAS leaders’ press conference, the 

decision of the Bucharest Court regarding the case of the ban imposed on Ion Ceban who was 

prohibited to enter Romania and the Schengen area, and a monitoring report compiled by 

Promo-LEX on conducting the electoral campaign. 

The indirectly electoral topics referred to President Maia Sandu’s speech during the plenary 

session of the European Parliament, the head of state’s visit to Italy, including her meeting 

with Pope Leo XIV, extradition of Vladimir Plahotniuc, accusations against Marina Tauber 

concerning embezzlement of funds intended for bribing protesters, the European Parliament’s 

resolution which calls for the start of Moldova’s negotiations for joining the EU, and 

detention of Alexandru Balan, the ISS ex-deputy director. 

 

Broadcasts. The edition of the “În profunzime” broadcast monitored during the reporting 

period covered the post-election scenarios and Russia’s interference in the elections in the 

Republic of Moldova. 

 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

 

News. The news items relevant to this monitoring were mostly neutral and complied with the 

provisions of the Journalist’s Code of Ethics. Pro TV Chisinau did not demonstrate 

preferential attitude and did not disadvantage any electoral candidates. However, in the news 

item regarding the official list of electoral candidates published by the CEC (September 8), 

the TV channel aired irrelevant images referring to two electoral candidates, which shows a 

certain element of biased attitude. For instance, after announcing that four electoral blocs had 

started the campaign, Pro TV Chisinau showed the footage of Vladimir Voronin speaking at 

the tribune: “I asked them: what should we expect from all of them or each one of them? Is it 

a bloc, or what is it, actually?” The channel later mentions that the Alternativa Bloc would 

also be included in the ballots, illustrating this information with images of several young 

people at the tribune with the inscription “Alternativa” on it, against the background of such 

leaders as Ion Ceban and Ion Chicu shaking hands. 

 

As to the central authorities, four news items were about the head of state, Maia Sandu, and 

had a positive tone, which was indirectly advantageous to the PAS due to image transfer. One 

of the materials covered the president’s speech during the plenary session of the European 

Parliament (September 9), during which Pro TV Chisinau mentioned four times that the head 

of state was applauded. The preference was also evident in the way other sequences were 

selected. For instance, the channel aired a fragment of the moment when Roberta Metsola, 



            

15 
 

President of the European Parliament, welcomed Maia Sandu saying, “We are extremely 

delighted. You will see that the parliament is very happy to see you.” These details were also 

added by the following selected quotes from the material: “We look forward to starting the 

accession negotiations with Moldova. We are united for supporting the Republic of Moldova 

and its European path” (Roberta Metsola), and this quote was followed by Maia Sandu’s 

statement: “Now we have to take a decisive step. Let us elect a Parliament that will guide 

Moldova towards the EU.” 

 

The other news items about the head of state referred to her meeting with the central 

authorities in Rome (September 10), as well as her visit to the Vatican (September 12). 

Similarly, Maia Sandu is mentioned in a news item about the European Parliament’s 

resolution calling for initiating Moldova’s EU accession negotiations, in which Siegfried 

Muresan, Member of the European Parliament, indirectly praises the central authorities for 

“essential reforms, including in the sphere of Justice” and managing two energy crises 

(September 10). 

 

During the reporting period, all the candidates were briefly mentioned in a news item 

regarding the official list of the candidates. 11 of them – the Moldova Mare Party, the PL, the 

Alternativa, the PAS, the PNM, the BEP, the PN, the Respect Moldova Movement, the 

Democracy at Home party, Olesea Stamate, and Andrei Nastase – were presented in separate 

news items. The PAS had the largest number of appearances (nine), followed by the 

Alternativa Bloc (six) and the Patriotic Bloc (six). The Patriotic Bloc appeared once in a 

negative context, and the Moldova Mare Party had two appearances in a negative context. The 

other candidates were presented neutrally. 

Broadcasts. In the monitored edition of the “În profunzime” broadcast, nine electoral 

candidates were mentioned: the PAS, the Patriotic Bloc, the Alternativa Bloc, Our Party, the 

Moldova Mare Party, the Democratia Acasa Party, the Respect Moldova Movement, the 

AUR, and the Christian-Social Union. With the exception of PAS, the other candidates were 

mentioned in the discussions in a negative way, criticism and accusations against them could 

be heard. The moderator’s certain bias could be observed due to the absence of interventions 

which could balance the discussion or the remarks which could be regarded as favoring 

certain perspectives related to these electoral candidates. 

Fairness and balance of sources. Pluralism of opinion 

News. For documenting 34 monitored news items, Pro TV Chisinau referred to 83 sources: 

electoral candidates, the central authorities, representatives of the CEC and the law 

enforcement agencies, European officials, and civil society experts. Five of these news items 

included pluralism of opinion. 

14 materials were conflict-based, most of them were balanced. Three news items – about 

blocking the accounts belonging to Irina Vlah (September 9), searches related to an electoral 

corruption case (September 11), and the news item in which Valeriu Pasa lists a series of 

political entities during the “În profunzime” broadcast and mentions that “Sor’s people” 

could be allegedly found among them (September 12) – did not include any replies from the 

parties in question. 

Analyzing gender balance in the news items, one can find an imbalance in favor of women: in 

total, 36 men (61%) and 23 women (39%) were quoted. 

 

Broadcasts. In general, the moderator did not intervene in order to balance the discussion 

when one of the guests accused or criticized eight electoral candidates: the Patriotic Bloc, the 

Alternativa Bloc, Our Party, the Moldova Mare Party, the Democratia Acasa Party, the 



            

16 
 

Respect Moldova Movement, the AUR, and the Christian-Social Union. For instance, when 

expert Valeriu Pasa spoke about the amounts allocated by Russia for promoting the pro-

Russian candidate during the 2020 presidential elections, he remarked while speaking about 

Igor Dodon: “Everyone understands who we’re talking about. I don’t understand these rules 

anymore.” The moderator made the following remark: “Well, please tell me who it is about, 

because in the end, we’ll have to point at that person with our fingers. We won’t understand 

who it is about.” The moderator did not balance the discussion even when the guest 

mentioned a series of electoral candidates allegedly associated with Ilan Sor: “We see some 

people from Sor’s network present in Ms. Vlah’s party. I hope no one has any illusions about 

what sort of party Tarlev’s party is. We see Sor’s people who have recently become Voronin’s 

people, in the Party of Communists. Therefore, everyone who has high rankings on the 

BECSIV list (BEP – author’s note), those from the Communists, are persons close to Sor’s 

group (...). Ms. Furtuna’s party has joined the campaign, and even though it is formed by 

lawyers, ex-prosecutors who know how to make things look legal, let us not be hypocritical 

and admit it – this is Sor’s party.” The moderator replied: “She says it’s not true” and the 

guest continued his speech with new accusations: “Ms. Furtuna may say anything she wants 

to say. She is a qualified liar.” The moderator intervened again in the context of the topic 

related to Ion Ceban’s visa for Thailand, but her remark did not balance the conversation, but 

fueled speculative discussions instead: Valeriu Pasa said: “What kind of one-day vacation 

could he have?” and the moderator replied: “He manages to do as many things in one day as 

many others do in a week.” 

The moderator did not specify that the channel would offer the candidates discussed during 

the broadcast the right to reply. Instead, she mentioned that she expected them to attend the 

debates to answer some questions: “It would be good to have the candidates who are widely 

known and for whom we have some questions as our guests.” 

Language and video images used 

The language used in the electoral news items was generally neutral, with a few exceptions. In 

three cases, the labels “fugitive” or “convicted fugitive” were used while mentioning Ilan Sor 

(September 9, 11, and 12). The phrase is correct from the legal point of view, but using it as a 

label is far from neutral because it has a negative connotation and can affect public 

perception. In the news item regarding the official list of the electoral candidates, irrelevant 

images regarding two electoral candidates, the Patriotic Bloc and the Alternativa Bloc, were 

shown (September 8). During the broadcast, in the context of a discussion about the lessons 

learned from the elections in Romania, one of the guests remarked that certain political 

stakeholders were caught with “their pants down,” and the moderator replied: “I hope no one 

will sanction us for it.” 

TV8 

 

Involvement in the electoral campaign 

 

On September 6-12, the content of six newscasts aired at 19:00, as well as that of six 

broadcasts (“Cutia Neagră,” “Cutia Neagră Plus,” two editions of “Novaya Nedelya,” “Alo, 

TV8,” and “Întreabă Ghețu”) was analyzed. 

 

News. The newscasts included 29 directly and indirectly electoral news items. Directly 

electoral topics (27) cover the way in which Ion Ceban (Alternativa Bloc) obtained a 



            

17 
 

temporary visa to Italy, eventual blocking of funds of the Inima Moldovei Party (the BEP 

member party), registration of a new candidate for the electoral campaign, the ZdG 

investigation into Moscow’s online activity for promoting propaganda messages on social 

networks, new arrests related to electoral corruption cases, detention of a candidate from the 

PL lists on the left bank of the Dniester, the CEC’s activity, breaches committed by the 

candidates and reported by Promo-LEX, and the authorities’ cooperation with the TikTok 

platform to counter disinformation. 

 

The two news items not directly related to the electoral campaign concerned the resolution 

voted by the European Parliament for initiating the accession negotiations with the Republic 

of Moldova, as well as purchasing over 90% of the necessary amount of natural gas for the 

cold season. 

  

Broadcasts. Out of the six broadcasts aired by TV8, four were directly electoral – “Novaya 

Nedelya” (two editions), “Cutia Neagră,” and “Cutia Neagră Plus,” which had five electoral 

candidates as guests. They discussed various aspects of the electoral process, including 

falsification of the election results by means of using the voter-bribing network created by 

Ilan Sor, searches certain electoral candidates had faced with, post-electoral scenarios, the war 

in Ukraine, etc. “Alo, TV8” covered the topic of corruption during the electoral process and 

the tools for manipulating voters, and the “Întreabă Ghețu” broadcast included several 

statements by the representatives of the diaspora from Great Britain. 

 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

 

News. Of the total number of news items, 26 can be regarded as objective and impartial. In 

three other news items a certain amount of bias in the selection of information or a mixture of 

facts and opinions could be detected. In particular, on September 7 (“Sinteza săptămânii”), 

TV8 mentioned referring to Ion Ceban’s visit to Italy: “The situation raises questions about 

the way in which this exception was made, as well as about the purpose of his three-day 

visit”: this statement can be classified as a mixture of facts and opinions. A certain degree of 

biased attitude could also be detected in the selection of statements and questions asked by the 

journalists during Ion Ceban’s press conference. 

   

Two other examples of facts mixed with opinions could be found in two news items aired on 

September 10. In one of them, it is stated that, “In the midst of the electoral campaign, the 

government remembers about the farmers,” and another one states, “This year, the 

Government has demonstrated exemplary organization skills in gas purchases after waiting 

for lower prices last year in vain.” 

 

During the monitoring period, TV8 did not focus on presenting the candidates’ campaign 

activities and/or electoral promises. The 11 candidates registered for the September 28 

parliamentary elections were mentioned/quoted in the other contexts which concerned the 

electoral candidates. Thus, the Alternativa Bloc was mentioned/quoted three times in a neutral 

context and three times in a negative context; the BEP was mentioned four times neutrally and 

once negatively; the PAS was mentioned six times neutrally and once negatively; the Respect 

Moldova Movement was mentioned once negatively and once in a neutral context, and the 

Moldova Mare Party was mentioned twice in a neutral context. In addition, the PL, the PN, 

Andrei Nastase, the AUR, and the Împreuna Bloc were mentioned only once in a neutral 

context, while Democrația Acasă had a more negative coverage. 

 

In three cases, the PAS could take advantage of the positive coverage of the CPA which was 

included in the September 10 newscast. One of them refers to the compensation paid to 



            

18 
 

farmers by the Commission for Exceptional Situations. Another news item covers the 

adoption of the European Parliament resolution which quotes Marta Kos, the European 

Commissioner for Enlargement: “The Republic of Moldova has complied with all the 

provisions to open the first negotiation cluster.” In the news item concerning the purchase of 

90% of the required amount of natural gas, the following statement by the Minister of Energy 

is quoted: “The authorities ensure safety and uninterrupted gas supplies for the cold season.” 

All the three news items present the CPA and, implicitly, the PAS as the governing party, 

positively. 

 

Broadcasts. Five electoral candidates were invited to the broadcasts. The broadcasts were 

mostly neutral, without demonstrating any obvious biased attitude. However, a certain amount 

of biased attitude was shown by the moderator of the “Cutia Neagră” broadcast in relation to 

the guest from the BEP: she demonstrated her mildly negative attitude, and the questions were 

sometimes asked in a raised voice or in a provocative manner. During an edition of the 

“Novaya Nedelya” broadcast with the participation of the leaders of the PN and the PSDE, 

there were moments when the discussions took place in a raised voice, and the guests argued 

interrupting each other. However, the moderator acted relevantly to balance some topics and 

reactions. 

 

In the six broadcasts aired by TV8, the PAS appeared twice in a neutral context and once in a 

more negative context; the BEP appeared three times mostly in a negative context; the PN and 

the PSDE appeared twice each in a neutral context, and the Alternativa Bloc appeared once in 

a neutral context. 

 

Fairness and balance of sources. Pluralism of opinion 

 

News. To present the 29 news items, the channel used 89 sources quoted directly and 

indirectly. Only one news item out of the 29 monitored could be considered pluralistic, 

including opinions which offered the public a broader perspective on the topic discussed. 

  

Of the total news items, 16 covered controversial topics, providing balanced sources in 12 

cases. The four cases presented in an unbalanced manner concerned the statements made by 

Viorel Cernauteanu, head of the General Police Inspectorate, about the electoral corruption 

network created by Ilan Sor (September 8); detention of the deputy mayor of Comrat accused 

of abuse of office in relation to an electoral corruption case (September 9); searches in 

Calarasi related to a new electoral corruption case (September 12); and imprisonment of the 

president of Glodeni Territorial Office of the ex-Sor Party for accepting illegal funding 

(September 9). In the first three cases, the information was provided unilaterally, and in the 

last case, it was only mentioned that “the defendant pleads not guilty.” 

 

Of the total number of sources used (89), 78 were live sources; the gender ratio clearly favors 

men: 52 men (67%) and 26 women (33%). 

 

Broadcasts. The six broadcasts subject to monitoring had balanced. During an edition of the 

“Novaya Nedelya” broadcast, Mark Tkaciuc from the Alternativa Bloc was invited in order to 

be offered the right to reply, because he had been mentioned by ex-Prime Minister Ion Sturza 

during the previous broadcast in the context of his advocacy for signing the Kozak 

Memorandum in 2003. 

 

The balance of sources in the broadcasts is the following: out of 39 persons quoted, 14 are 

women (35%), and 25 are men (65%). 

 



            

19 
 

Language and video images used 

 

During the reporting period, TV8 used such label as “the convicted fugitive Ilan Sor” in news 

item (September 7). Although it is correct from the legal point of view, using this label is far 

from neutral because it has a negative connotation and can affect public perception. Another 

news item included a sarcastic remark in the subtitles referring to an electoral candidate. 

Thus, in the news item (broadcast repeatedly) about the court’s decision to order the CEC to 

register the Moldova Mare Party headed by Victoria Furtuna, TV8 announced that “the 

elections will take place with Furtuna” (September 7). The same situation was also 

mentioned in the first monitoring report. 

 

Exclusiv TV 

 

 

Involvement in covering the electoral campaign 

 

On September 6-12, five editions of the main newscast of the day were aired (“Știri Exclusiv 

TV” at 18:00), four broadcasts (two editions of the “Vocile Puterii” broadcast, one edition of 

the На Грани broadcast in Russian, and one edition of “Moldova Live cu Oxana Bodnar”), as 

well as an electoral debate. 

 

News. Exclusiv TV aired 31 directly and indirectly electoral nature topics, most of which 

were included in the “Elections 2025” section. The directly electoral news items informed 

voters about the CEC’s decisions, as well as about the other details of public interest 

concerning the electoral process, and covered the electoral priorities of particular candidates 

and events with the participation of the electoral candidates. The channel also covered the 

results of a survey regarding voters’ electoral preferences; the news item complied with the 

requirements of the Regulation on Coverage of Elections by Media Institutions. Besides, the 

news items were broadcast about the searches conducted in several localities and related to 

cases of illegal financing of the political parties, electoral corruption, and money laundering. 

The category of indirectly electoral topics includes news items and materials which present 

the ministers who review achievements in certain spheres. 

 

Debates. The monitored debate was broadcast on September 12, in which three candidates – 

the PNM, the PSDE, and the PMRM – presented their electoral priorities. 

 

Broadcasts. The main topic of the analyzed broadcasts was the electoral campaign and the 

importance of these elections. The topics discussed included the electoral survey results, 

voters’ preferences, and eventual scenarios after the campaign, the country’s economic 

situation, the lack of reforms and economic stagnation, deficiencies in particular spheres of 

development, and solutions suggested by the candidates in case if they are included in the 

future Parliament. At the same time, the foreign vector of the Republic of Moldova and its 

relations with neighboring states, as well as the reasons why the pro-European parties did not 

succeed in creating a coalition for saving the country’s European path, were discussed. 

 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

 

News. The news identified for monitoring mostly complied with the deontological provisions. 

However, in some materials, a certain dose of biased attitude could be detected due to 

selecting information, and tendentious accents could also be noticed. For instance, in the 



            

20 
 

September 8 newscast, the presenter announced that “Alexei Buzu, Minister of Labor and 

Social Protection, said seriously offensive words about those who have another voting option, 

other than for the Action and Solidarity Party”; this statement is rather a reinterpretation with 

a mixture of facts and opinions. The news about the inauguration of the Irish Embassy in 

Chisinau, with the appearance of Igor Grosu, the PAS leader, included an irrelevant quote: “I 

remember, more or less jokingly or seriously, when I was in Ireland, they said that 

immediately after an Irish embassy is open in any country, an Irish pub necessarily appears, 

which should not be neglected” (September 8). In another topic, one of the BEP objectives is 

detailed – restoring relations with Russia which “must be a priority on the Moldovan 

diplomacy agenda” (September 8). Finally, the news item is completed with contextual 

details on the current government’s distancing from Russia. In the case of the other 

candidates, such details could not be found. 

 

During the monitoring period, Exclusiv TV provided access to 11 electoral candidates. The 

PAS had the largest number of appearances – they were eight, all in a neutral context; they are 

followed by the BEP with five appearances, two of which were in a positive context and three 

were in a neutral context, and Our Party and the Alternativa Bloc, with four and, respectively, 

two appearances in a neutral context. The other candidates had only one appearance in a 

neutral context each. It should be mentioned that all the electoral candidates were mentioned 

in one news item, also in a neutral context. 

 

As to the structure of the materials, a predilection for the BEP was noticeable: it was the only 

electoral candidate which had from two separate extensive topics dedicated to them, with 

direct speech in which their various priorities were presented. 

 

Indirectly electoral topics were also identified: they had a positive connotation for the 

representatives of the central public administration and the Presidency who described their 

achievements or reiterated their commitments to the citizens and the country. In total, eight 

such materials were aired. 

 

Debates. The PNM, the PSDE, and the PMRM representatives present in the studio complied 

with the rules announced by the moderator at the beginning of the broadcast. As to the 

questions asked, no hint of biased attitude in relation to the candidates was observed. All the 

participants had an opportunity to express their own ideas. In certain contexts, accusations 

against the CPA could be heard; some of them were followed by the moderator’s 

interventions, while some of the others were not. 

 

Broadcasts. Some of the guests mentioned the governance and/or the PAS in a negative 

context while presenting their electoral priorities. For instance, in the “Moldova Live cu 

Oxana Bodnar” broadcast, a guest accused Radu Marian (PAS) of being “a perfect example of 

division of society, a head of a parliamentary committee who decides which polls are credible 

and which ones are not.” The moderator intervened, mentioning that she offered everyone the 

right to reply. In the На Грани broadcast, multiple accusations against the PAS and the 

government could also be heard, but the moderator specified several times that these were 

merely the guests’ opinions, and that the parties in question had the right to reply. In the in 

some situations, no reaction to accusations followed. At the same time, a case of 

discrimination of electoral candidates on the basis of age was reported in the edition aired on 

September 9. When asked why the unionist forces had not succeeded in forming a coalition, 

the Dragos Galbur, the PNM leader, stated: “In the bloc you’ve mentioned, the youngest 

candidate is 62 years old (referring to the PL – author’s note) (...) Mr. Boris Volosatii is also 

about 73. Therefore, these persons have exhausted themselves, well, their term of validity as 

politicians has already expired, it would be better for them to retire, to allow the younger 



            

21 
 

persons get involved (...) It scares me to watch 75-year-old people, who, if you forgive my 

expression, can barely crawl yet still try to give me some life lessons.” In addition to the 

aspect of discrimination, the statements made by the PNM representative were accompanied 

by other accusations, yet the moderator failed to intervene in any way. In another edition of 

the same broadcast, the discussion was sometimes monopolized by some of the guests, and 

the moderator found it difficult to maintain the balance among the speakers. Besides, she did 

not intervene after some of the candidates accused the others (September 11). 

 

In the broadcasts analyzed, the PAS was mentioned four times, in most (three) cases in a 

negative context, the BEP was mentioned once negatively and twice neutrally, and the 

Moldova Mare Party and the Alternativa Bloc were mentioned twice in a neutral context. The 

AUR, the PL, and the BUN had one appearance in a negative context each, and the PN, the 

PNM, the Alliance of Moldovans, the PMRM, the Împreuna Electoral Bloc, and the CUB had 

one appearance each in a neutral context. 

 

Fairness and balance of sources. Pluralism of opinion 

 

News. To document 31 news items, the Exclusiv TV channel used 65 sources: the electoral 

candidates, the CEC, the police, and the experts. Pluralism of sources was ensured in five 

news items aired, and the rest of them were unilateral. 

 

The Exclusiv TV channel aired seven controversial materials, and in three cases, the principle 

of balance of sources was not complied with. Two of them concerned the searches conducted 

by the NAC in connection with electoral corruption cases (September 11 and 12). In both 

cases, the reaction of the parties in question was not requested, and no efforts to balance the 

materials were made. Another situation could be identified in a news item regarding an 

eventual threat of pro-Russian forces gaining access to the Parliament, when Prime Minister 

Dorin Recean declared: “Dear citizens, Sor’s network intends to use you in their dishonest 

interests” (September 11). 

 

As to gender balance of the sources, a disproportion could be observed: 24 men (56%) and 19 

women (44%). 

 

Broadcasts. All the monitored broadcasts could be considered pluralistic, as they provided 

different perspectives regarding the issues discussed. Sometimes, the moderators intervened 

to remark that the accusations represented exclusively the guests’ opinions, and in some other 

situations, they specified that they offered the right to reply. However, several accusations, 

especially those in the “Vocile Puterii” broadcast, remained unbalanced. 

 

As to ensuring gender equality, imbalance could be observed: three women (37%) and eight 

men (63%). 

 

Language and video images used 

 

The language used in the monitored news items was generally neutral, with one exception 

such as using the label “the fugitive Sor” (September 8). Although this definition is correct 

from the legal point of view, using it is far from neutral neutrality because it has a negative 

connotation and could affect public perception. As to the images included in the same 

newscast, an inconsistency was reported: the reporter quotes the statements by the 

ombudsman Ceslav Panico while in the video material, Radu Marian’s Facebook account is 

mentioned as the source. In the other cases, the images aired complied with the deontological 

provision. 



            

22 
 

 

 

 

 

 

Cinema 1 

 

 

 

Involvement in covering the electoral campaign 

 

On September 6-12, 2025, five newscasts (aired at 18:00) and two electoral debates were 

broadcast on Cinema 1. 

 

News. 56 directly and indirectly electoral materials were presented in the newscasts; most of 

them were included in the “Elections 2025” section. Directly electoral news items mainly 

covered the candidates’ campaign activities, printing ballots for remote voting and for the 

diaspora, reports on monitoring the electoral process conducted by civil society, results of 

opinion polls, searches and detentions related to the cases of electoral corruption and illegal 

financing of the parties, the Ombudsman’s and the CEC representatives’ reactions to the 

offensive phrase said by the minister during his meeting with voters, etc. 

 

Indirectly electoral topics covered the visits of President Maia Sandu to Strasbourg and Rome, 

the European Parliament’s resolution on accelerating the accession negotiations of the 

Republic of Moldova to the EU, the progress made by CFM (the Railroad of Moldova) due to 

its new management, the authorities’ contribution to solving the energy crisis in the 

Transnistrian region last winter, the Government’s decision to offer financial support to 

farmers affected by the weather conditions in spring and summer this year, etc. 

 

Debates. During the reporting period, Cinema 1 aired two electoral debates in cooperation 

with 7 TV on September 6 and 7. The representatives of the CUB, the PNM, and independent 

deputies Andrei Nastase and Olesea Stamate were taking part in these debates. The other two 

candidates (the ALDE and the PDA) did not respond to the invitation for various reasons. 

 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

 

News. In general, directly electoral materials broadcast by Cinema 1 complied with the 

principle of neutrality and impartiality. Most of the news items, with the exception of four 

materials, were objective and covered mainly the CEC’s activity or the candidates’ campaign 

activities. In four materials, biased elements could be found due to selection of information. In 

the news item dated September 12 and covering the Promo-LEX report, the channel provided 

general information regarding the irregularities registered and avoiding mentioning the 

candidates who had the largest number of breaches (the PAS, the BEP, and the Respect 

Moldova Movement author’s note). A news item dated September 10 covering the improved 

situation at the CFM included Prime Minister Recean’s appreciation of the CFM management 

which, “under the guidance of Deputy Prime Minister Bolea,” had registered some progress, 

according to him: its income increased three times, salary arrears were reduced, and current 

salaries were being paid timely. A material dated September 9, about the difficulties faced by 

farmers in the Dubasari District, in addition to the information from the press release of the 

Bureau for Reintegration Policies, included the information about the compensation of 2.5 



            

23 
 

million lei paid last year by the Government to landowners along the Camenca – Tiraspol 

route for covering the taxes imposed by the self-proclaimed authorities from Tiraspol. This 

detail of the context which presents the Government positively could be considered 

excessively supportive in the electoral context. On the same day, the channel broadcast 

another news item about a meeting of specialized organizations in the Transnistrian region, 

where providing natural gas for the winter was discussed. The material concerns the Bureau 

for Reintegration Policies, and Prime Minister Recean is quoted referring to a previous 

interview, according to which, the region daily receives 1–2.3 million m³ of gas. At the same 

time, Dorin Recean mentions last year’s energy crisis in the region, specifying that the 

authorities in Chisinau acted in a responsible way and, with the support from the EU, “did 

whatever was necessary.” 

 

An increased presence of the representatives of the central public authorities in the news items 

should be mentioned – they had 15 appearances, 12 of which were positive for the 

governance. In addition to the above examples, a material covering President Maia Sandu’s 

speech in the European Parliament, her visit to Rome, the decision to pay compensation for 

farmers, adopting the country’s energy strategy, etc., could also be mentioned. All of these 

news items could be considered favorable to the governing party as an electoral candidate due 

to the manner of presentation and the tone favorable to the governance. 

 

However, the channel’s editorial policy allowed presenting most of the electoral candidates in 

the news items (18 out of 23). The tone of the coverage was predominantly neutral. As to 

frequency of appearances, the PAS has the largest number of them (four) and is followed by 

the Alternativa Bloc (three), including in the materials which were responses to the 

accusations. The BEP, the PL, and independent candidates Andrei Nastase and Olesea 

Stamate appeared in two news items each, and the rest (the PN, the Moldova Mare Party, the 

Respect Moldova Movement, the PSDE, the UCS, the CUB, the BUN, the LOC, the Alliance 

of Moldovans, the NOI Party, the PNM, and Victoria Sanduta) appeared once each and were 

presented neutrally. 

 

Debates. Both debates were organized according to pre-established scenarios. At the 

beginning, the moderator listed the rules, which included prohibiting obscene language, 

inciting hatred or war, sexist language, or harming the dignity and reputation of other persons. 

The questions asked were relevant and balanced, without offending or favoring any 

candidates. The questions from the audience were also balanced and unbiased, and the airtime 

was managed efficiently. All the four participants – Ina Vartosu (CUB), Andrei Nastase, 

Olesea Stamate, and Dragos Galbur (PNM) – were speaking in a decent language and avoided 

attacking their opponents personally. 

 

Fairness and balance of sources. Pluralism of opinion 

 

News. In the 56 materials aired, Cinema 1 cited 77 sources, most of which were represented 

by the electoral candidates, the CEC, the central authorities, and the representatives of the law 

enforcement agencies. Most of the news items were unilateral, based on a single source or 

sources sharing the same position, which limited pluralism of opinion. 

 

Of the five conflict-based news items, the balance of sources was ensured in three. The news 

items about the searches related to electoral corruption cases remained unbalanced, and the 

material of September 8 regarding the accusations expressed by Ion Ceban, the co-chairman 

of the Alternativa Bloc, against the PAS, who said he would like to abandon the campaign, 

was partially unbalanced. The reporter asked for the PAS’ opinion, yet the party’s 

spokesperson’s reply did not directly concern the accusations and was generally critical: “The 



            

24 
 

PAS insists that the mayor should take care of Chisinau Municipality. While he is victimizing 

himself, Chisinau has been left without its budget for eight months, with deteriorated roads, 

infernal traffic jams, and inefficient public transportation.” 

 

The sources cited were significantly unbalanced in terms of gender balance, with a total of 13 

women (22%) and 46 men (78%) quoted in the relevant news items. 

 

Language and video images used 

 

The language used in the analyzed materials aired by Cinema 1 was, in general, neutral and 

complied with ethical and professional standards. The label “the fugitive Sor” was used only 

once. Although it is correct from the legal point of view (Sor was actually convicted and 

resides abroad), using label is far from neutral because it has a negative connotation and can 

affect public perception. As to using the images, no situations in which they were 

intentionally altered or manipulated in order to distort the messages transmitted were noted. 

However, technical issues related to the visual presentation, especially related to the Russian 

subtitles, could be observed. The subtitle text did not always correspond to the content of the 

news items aired, which caused confusion. For instance, in the September 10 newscast, while 

a news item about the country’s natural gas supply was on the screen, the subtitles read, “The 

Government’s support for farmers.” Even though such technical errors are not intentional and 

do not imply any editorial manipulation, could affect clarity and correctness of the journalists’ 

message. 

 

One TV 

 

 
 

Involvement in covering the electoral campaign 

 

On September 6-12, 2025, six newscasts were monitored on One TV, including “Sinteza 

săptămânii” in Russian, as well as two broadcasts – “1 la 1,” one of which was repeatedly 

aired, and an edition of the “Info One Week” broadcast. 

 

News. In total, One TV aired 29 directly and indirectly electoral news items. The first 

category includes the materials on the CEC’s activity, including the decisions to register or 

sanction some electoral candidates, the voter information campaigns, printing ballots for 

remote voting, searches related to the electoral corruption investigations, opinion poll results 

and monitoring the electoral process by civil society, as well as a number of news items in 

which the candidates presented their appeals or accusations against some opposing 

candidates. 

 

Indirectly electoral news covered President Maia Sandu’s participation in the plenary session 

of the European Parliament and the resolution of the European forum on the country’s 

accession negotiations to the EU, the visit of the European Commissioner for Agriculture and 

Food to the Republic of Moldova (repeated), the progress registered by the CFM, the financial 

assistance paid to farmers, etc. 

 

Broadcasts. The September 7 edition of “Info One Week” contained several news items aired 

during the previous week and two studio interviews, one of which was relevant for the 

monitoring report, and discussed the topics related to the electoral process and the CEC’s 

activity. On September 6, the channel repeatedly aired the “1 la 1” broadcast with the 

participation of Ion Chicu (Alternativa Bloc), the September 9 edition had Valeriu Pasa, 



            

25 
 

President of WatchDog, as a guest, and several topics were discussed, including the iData 

survey regarding voters’ electoral preferences, the issues related to the visit of Ion Ceban, the 

Alternativa Bloc co-chairman, to Rome, the situation within the structure of the BEP, Russia’s 

interference in the electoral process in Moldova, and other similar topics. 

 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

 

News. A large part of the topics, especially those on the CEC’s activity, European integration, 

and the CPA representatives’ foreign visits, were covered fairly and impartially. However, in 

some (six) cases, the channel’s biased attitude towards the protagonists covered was obvious. 

For instance, in two materials – the one about the CEC’s decision to warn Ion Ceban 

(Alternativa Bloc) for participating in an event abroad as a mayor without being relieved of 

his duties (September 8) and the one about the Bucharest court’s rejection of the appeal filed 

by Ion Ceban due to being banned from entering the Schengen area (September 11) – this 

biased attitude could be observed due to selection of sources included in the news items, as 

well as due to the contextual information which presented Ceban negatively. Another news 

item in which a certain element of biased attitude is noticeable is the one regarding Prime 

Minister Recean’s praise to the CFM administration at the beginning of the Government’s 

meeting held on September 10. The news item emphasizes the progress made by CFM due to 

state investments, includes some fragments from the CFM press release where the role of the 

Government is appreciated, and quotes a representative from the company’s administration. 

Finally, the opinion of the enterprise’s ex-director, who says that this reform is a populist one, 

is included, but this brief reply is not enough to balance the news item. 

 

Overall, the central public authorities, including President Maia Sandu, could take advantage 

of the positive tone in ten news items, which was implicitly favorable to the PAS. The list of 

such topics includes the news item about President Sandu’s announcement on recognition of 

Moldovan driving licenses in Italy and pensions for Moldovans who had spent many years 

working in Italy, a material about the resolution on accelerating accession negotiations 

adopted by the European Parliament, offering grants to entrepreneurs, 100 million lei 

assistance payments for farmers, the visit of the European Commissioner for Agriculture to 

Moldova, etc. 

 

During the reporting period, the representatives of six electoral candidates appeared or were 

mentioned in the relevant news items – the PAS, the Alternativa Bloc, the PDA, the BEP, the 

Respect Moldova Movement, and the Moldova Mare Party. Most of the news items with the 

presence of the electoral candidates were mostly focused on mutual accusations, without 

providing information about their campaign activities, which limited voters’ access to relevant 

information. The frequency of contradictory news items created a negative context for the 

Alternativa Bloc which was covered in five news items four of which had negative 

connotation (for instance, a news item on the protests of veterans of the Dniester war at the 

headquarters of the National Alternative Movement and the incident involving the mayor of 

Sadic during which a village resident was allegedly attacked). The PAS was covered in 

mostly neutral news items (three), and was the only electoral candidate covered in a news 

item from an electoral briefing where the PAS President Igor Grosu and Prime Minister Dorin 

Recean discussed the dangers of pro-Russian parties winning the elections. The Respect 

Moldova Movement and the Patriotic Bloc were mentioned in the news item regarding the 

breaches registered during the campaign by Promo-LEX, the context was negative, and the 

PDA was mentioned in the news item about the picketing next to Minister Buzu’s home. 

 

Broadcasts. The two editions of “1 la 1” broadcast aired during the reporting period of time 

were generally impartial, with no obvious shown by the moderator. In the September 6 



            

26 
 

broadcast (rerun) with the participation of Ion Chicu (Alternativa Bloc), the tone of coverage 

was neutral for the BEP and negative for the PAS: the latter was described by the guest as a 

“criminal regime.” The moderator did not intervene in spite of his repeating this statement 

several times during the broadcast. In addition, in the September 9 edition, the BEP 

representatives appeared in a rather negative context when the guest ironically called them the 

“Bloc of Patriots of Russia,” remarking that its members were allegedly under the control of 

Ilan Sor, including the Communist deputies; he also listed specific names. “Chicu, Dodon, 

Vlah, and Ceban keep repeating the same lies like parrots,” the guest said without the 

moderator’s intervention, and some statements sounded close to defamation (e.g. the 

statement about the “group of bandits at the Prosecutor’s Office headed by Viorel Morari”). 

Ion Ceban from the Alternativa Bloc was presented mostly negatively and characterized as 

“unreasonable” in the context of his visit to Rome and the issues generated by this travel. 

The other electoral candidates – the PAS, the PN, and the Moldova Mare Party – were 

mentioned in a neutral context. 

“Info One Week” dated September 7 repeatedly aired several directly and indirectly electoral 

news items broadcast in the previous days, in which the PAS, the CUB, the PN, the 

Alternativa Bloc, and the Moldova Mare Party appeared mostly neutrally. The BEP was 

disadvantaged by three articles regarding the pact signed by the members of the bloc: due to 

it, they promised not to form a coalition with the governing party. The PAS representative’s 

reply and the included contextual information shifted the emphasis from the pact itself to the 

integrity of one of the BEP members. In spite of presenting a number of opinions, the news 

item is negative for the BEP due to the extensive reply, the detailed contextual information 

about an alleged bribe, and facts mixed with opinions. Two other news items with a context 

negative for the BEP were about detention of Irina Zelenskaya, deputy mayor of Comrat, and 

Prime Minister Recean’s statement according to which Irina Vlah’s accounts would be 

blocked by the tax services. 

 

Some materials whish presented the CPA positively were also inserted, informing about a 

new tranche of financial aid from the EU because Moldova had complied with four reform 

objectives, in which Dorin Recean presented as a PAS candidate also speaks, as well as the 

material about the progress assessed by the President of the European Council on the path to 

European integration. 

 

One of the two interviews with guests in the studio which directly concerned the elections 

(guest Pavel Postica, vice-president of the CEC) was neutral and balanced. 

 

Fairness and balance of sources. Pluralism of opinion 

 

News. When documenting the 29 news items, One TV directly or indirectly quoted 66 

sources, including the electoral candidates, the CEC representatives, the European officials, 

the central authorities, the experts, etc. Ten news items of the total number were pluralistic 

and documented from various sources, offering the audience a more complex picture of the 

topics in question. The news about the activities of the CEC and the central public authorities 

were less diverse and were mostly based on unilateral sources, mainly press releases. 

 

11 news items covered contradictory topics; seven of them ensured the right to reply of the 

party concerned. The list of the news items which remained unbalanced were those about the 

electoral corruption cases (September 8 and 12), the one about detention of two deputy 

mayors in Comrat for corruption (September 9), the material of September 9 about the 

Deschide.md investigation of embezzlement of funds obtained from Russia via the Sor 



            

27 
 

network, a scheme allegedly involving Marina Tauber (it is mentioned in the news item that 

the persons concerned did not comment on these statements publicly). 

 

As to gender balance, the news items were unbalanced: male sources were cited 45 times 

(70%), and female sources were cited 19 times (30%). 

 

Broadcasts. The “Info One Week” broadcast included several news items which presented 

multiple perspectives, including opinions of the CEC representatives, the electoral candidates, 

and the Moldovan or European officials on different topics. Some of them were unbalanced, 

such as the news item about the BEP pact and the reaction of those urged to join this pact (the 

PN and the Alternativa Bloc), or the material regarding the reaction of Irina Vlah and Igor 

Dodon (BEP) to detention of Comrat Deputy Mayor Irina Zelenskaya due to illegal financing 

of the Inima Moldovei party (September 7). 

 

The discussions in the studio were balanced, without any accusations against the other 

persons which could require offering the right to reply. 

 

Language and video images used 

 

The language and video images did not include any serious deviations from deontological 

provisions. However, in seven cases, such labels as “fugitive” or “the fugitive oligarch Sor” 

were used. Although they are factually and legally correct, this expression has a negative 

connotation and, if it is repeated, it could influence the public’s perception. In the September 

10 newscast, a technical issue generated some confusion: the subtitles informed about the 

European Parliament’s resolution, while the news item itself covered the government aid for 

farmers. 

 

N4 

 

  

Involvement in covering the electoral campaign 

 

During the reporting period, N4 aired 24 directly and indirectly electoral media products: 19 

news items, three debates, and two broadcasts. 

News. The directly electoral topics covered an opinion poll regarding the electoral candidates 

who would enter the Parliament, information communicated by the CEC such as the number 

of the candidates included in the ballots, possibilities of verifying the data in the electoral 

lists, sending envelopes for postal voting, and printing ballots. The topics related to new 

arrests related to electoral corruption cases were also covered, as well as the authorities’ 

cooperation with the international companies which manage social networks to counter 

disinformation in an electoral context, campaigning activities in the countryside (a material 

borrowed from TV Nord), the urge of Nicusor Dan, President of Romania, to take part in the 

voting, and statements made by the PAS leaders during a press conference about the risks for 

the country’s European path if a pro-European majority failed to enter the Parliament. The 

category of indirectly electoral news items includes such topics as improving conditions for 

prematurely born children after the renovation of the Premature Section of the Mother and 

Child Institute, the diaspora’s desire to return home, compensations for farmers, timely paying 



            

28 
 

salaries to CFM staff, increasing number of companies with foreign capital, avoiding another 

gas crisis, the Forest Festival held under the auspices of President Maia Sandu, the speech of 

the head of state during the plenary session of the European Parliament which also touched 

upon the topic of the elections, and the arrest of a ex-deputy director of the ISS. It should be 

mentioned that the N4 news items mostly consisted of video footage borrowed from other 

media outlets or from official sources. 

Debates. During the reporting period, N4 aired three debates with eight representatives of the 

electoral candidates in the first days of the week – the PAS, the BEP, the Alternativa Bloc, the 

PN, the PSDE, the LOC, the Împreuna Bloc, and the Respect Moldova Movement – offering 

them enough airtime to present their electoral commitments. 

Broadcasts. The only edition of the “Puterea a patra” broadcast aired during the monitoring 

period and announced as an electoral information program was focused on discussing 

Russia’s interference in the elections in the Republic of Moldova and the European path of the 

Republic of Moldova. During the reporting period, N4 also borrowed an edition of the 

“Tema” broadcast produced by journalist Vladimir Soloviov for his YouTube channel and 

dedicated to a similar topic. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

News. On September 6-12, N4 did not provide visibility to most electoral candidates. The 

only party which received more consistent attention was the PAS (September 11), when N4 

covered a press conference organized by this party. Otherwise, the channel mentioned four 

candidates – the PAS, the BEP, the Alternativa Bloc, and the PN – in a news item covering 

the results of an opinion poll (September 8). The BEP and the PAS were later mentioned in a 

news item about campaigning in the countryside (September 10). 

However, the channel indirectly favored the governance and, due to image transfer, the PAS, 

by broadcasting eight news items on the activity of the central public administration and 

President Maia Sandu. Here we could mention the news item about reflected the 

achievements of the governance which were discussed by the representatives of the executive 

authority and its subordinate institutions, such as paying the salary arrears to CFM employees, 

compensations offered to farmers, avoiding another energy crisis, renovating a hospital 

department for newborn children, the diaspora’s desire to return home, Maia Sandu’s speech 

during the plenary session of the European Parliament, etc. Favoring could be observed not 

only due to selection of topics, but also due to quotes. Let us provide a few examples: “The 

Government takes care of our people and the results of their labor” (Dorin Recean speaking 

about the compensation offered to farmers – September 10); “During this very brief period of 

time, we have restored many things we have not done in recent years, more exactly, a 

sustained effort for restructuring the company has begun. It has resulted in a three-fold 

increase in income. (...) When we make necessary decisions, when we assume responsibility 

for making difficult but courageous decisions, we gain a very good result” (Dorin Recean 

discussing the CFM situation – September 10); “We are the Forest Generation, we have 

managed to afforest over 15000 hectares in just two years, and we won’t stop at this point” 

(Maia Sandu speaking about the Forest Festival – September 12). Favoring the central 

authorities could also be observed in the slogans used: “Salaries paid to CFM staff on time” 

(September 10), “100 million lei as a compensation for farmers” (September 10), “Moldova 

will not have to face another gas crisis” (September 12). 



            

29 
 

Debate. The debates were held with three candidates in the studio, except for the September 9 

edition, when the representative of the Democrația Acasă Party did not appear. 

In general, the moderation limited direct accusations among the participants or against the 

other candidates by the rules prohibiting discriminatory language, hate messages, insults, and 

personal attacks. The moderator tried to maintain balance by distributing time equally, as well 

as by the questions asked. 

In the editions without the PAS representatives, several attempts to criticize the ruling party 

were observed, for instance, for using administrative resources for the campaign (September 

9) or for an increase in natural gas tariffs, they were also accused of lies (September 10), 

which presented the PAS in a negative tone. Ion Ceban, representative of the Alternativa 

Bloc, was also criticized for using administrative resources (September 9). Trying to balance 

the discussion, in the September 9 edition, the moderator asked the participants whether they 

were willing to solemnly promise not to use any administrative resources. 

Broadcasts. The only edition of the “Puterea a patra” broadcast during the reporting period of 

time had such guests as Hubert Knirsch, the new ambassador of Germany to the Republic of 

Moldova, and analyst Balázs Jarábik, who visited the studio in turn. The discussions were 

focused on Russian interference in the Moldovan elections, the country’s European path, and 

the regional political context. The image of any electoral candidates was not affected by the 

questions asked by the author or by the answers provided. The same thing could be said about 

the edition of the “Tema” broadcast which analyzed the role of Sergey Kiriyenko who was 

presented as the coordinator of Russian influence in the Republic of Moldova; the program 

did not specifically refer to any electoral candidate. 

Fairness and balance of sources. Pluralism of opinion 

News. The 19 materials monitored for this report included a total of 28 sources which 

represent the central authorities, the CEC staff, foreign officials, and citizens. Most of the 

news items were based on a single source, and only one of them about campaigning in the 

countryside borrowed from TV Nord (September 10) could be regarded as pluralistic. During 

the reporting period, N4 did not broadcast any topics which could require using the right to 

reply. 

As to gender balance, the sources were distributed in a balanced way, with 12 women and 11 

men. 

Broadcasts. Although the “Puterea a patra” broadcast had two guests, both men, their 

presence in the studio in turn did not contribute significantly to pluralism of opinion. In 

contrast, the edition of the “Tema” broadcast filmed in a style typical of online video 

platforms and including several perspectives was a pluralistic one: it was based on nine 

sources, including five men and four women. 

Language and video images used 

The language used in the news items was generally neutral and appropriate, except for the 

case when the label “fugitive oligarch Ilan Sor” could be heard in the “Tema” program 

(September 12). As to video images, in the TV version of this program, approximately first 

five minutes were in English, and translation was apparently AI-generated, which is most 

likely a technical issue. 



            

30 
 

As to video images, it should be mentioned that N4 did not indicate the source of the video in 

which Dorin Recean discussed the compensation offered to farmers (September 10): it was 

taken from the politician’s Facebook page. The video footage from the Government meeting 

taken from the official sources, where the Prime Minister discussed the progress at CFM 

(September 10) were not properly marked either. 

 

CONCLUSIONS 

 

On September 6-12, 2025, the following tendencies in covering the electoral campaign by the 

ten monitored TV channels could be observed. 
 

• The Moldova 1 public TV channel covered the electoral campaign in a neutral and 

balanced way, providing coverage for almost all the electoral candidates. Since many 

materials, especially the indirect ones, were about the actions of the central authorities 

or President Maia Sandu, they presented a favorable image for the governance and, 

correspondingly, for the PAS as an electoral candidate. The Alternativa Bloc was 

mildly disadvantaged by presenting Ion Ceban, one of the leaders of the entity, in the 

news items with a negative context. The broadcasts addressed electoral topics only 

tangentially and were focused on foreign and security aspects, with fair moderation 

and without any breaches. 

• In the newscasts, the GRT regional public TV channel covered the elections neutrally, 

presenting its agenda based on the information provided by the CEC. All the electoral 

candidates had access to the newscasts. The relevant news items did not include any 

direct speech by the candidates; the TV channel compiled the information published 

online. In its broadcasts, GRT demonstrated a biased approach due to constant 

criticism of the PAS and the central public authorities; no diversity of opinions was 

provided. The moderator actively supported the guests’ accusations by expressing his 

own opinions, which affected the balance and impartiality of these media products. 

• TVR Moldova mostly offered the public a neutral and diverse image of the electoral 

process in its newscasts, providing documented information and mostly complying 

with the deontological provisions. However, a predilection for covering the activities 

of the central public authorities was observed, which could be interpreted as an 

indirect advantage for the governing party. In the newscasts, the approach was 

generally neutral, whereas biased tendencies could be noticed in the broadcasts, 

especially due to the negative presentation of the BEP and the Alternativa Bloc. 

• Jurnal TV covered the electoral process in a correct and impartial manner in its 

newscasts, providing visibility to most candidates and generally maintaining a neutral 

tone. No obvious accents of political partisanship could be identified, though some 

elements of biased attitude could be noticed. Covering the European path and the 

activities of the central public authorities predominantly positively was indirectly 

advantageous to the PAS. During the broadcasts, the comments had a more favorable 

tone while discussing the pro-European parties, especially the PAS, while the entities 

associated with the eastern vector, such as the BEP and the Moldova Mare Party, were 

mainly presented in a negative context. The moderators maintained a largely balanced 

approach, but did not intervene consistently enough to provide representation of all the 

parties concerned, which partially affected the editorial balance. 

• Pro TV Chisinau covered the electoral campaign in a generally balanced and correct 

manner. The tone of the news items was predominantly neutral. President Maia Sandu 

was presented in a positive context in several news items, which gave an indirect 

advantage to the PAS. In the broadcast, the moderator did not intervene consistently 



            

31 
 

enough to balance the discussion in the case of accusations or criticism against several 

electoral candidates, which resulted in the editorial imbalance. 

• TV8 presented the electoral campaign in a mostly correct manner, both in its news 

items and in the broadcasts. Most electoral candidates were presented neutrally, yet in 

some cases, a certain amount of biased attitude could be noticed in the way 

information was selected and presented. In some situations, the public authorities were 

presented in a positive context, which could be regarded as an advantage for the PAS. 

Although the broadcasts were generally balanced, moments of tendentious approach in 

moderation in relation to the BEP and tensions among the guests could be noticed. 

• Exclusiv TV was actively involved in covering the electoral campaign in its news 

items and broadcasts. The channel provided visibility to a relatively large number of 

candidates, and the topics were generally covered correctly, impartially, and neutrally. 

However, in the case of the PAS, there were some hints of tendentiousness which 

could eventually be disadvantageous to them, while the BEP benefited from visibility 

with more favorable accents. The broadcasts offered space for debates and diverse 

opinions, but there were also several cases of unilateral presentation, lack of the right 

to reply in controversial situations, and age-related discrimination demonstrated by 

one of the candidates against his colleagues from the other parties. 

• Cinema 1 covered the electoral campaign consistently, providing access to a great 

number of electoral candidates and presenting them predominantly neutrally. Most 

news items, with some exceptions, complied with the principles of neutrality and 

impartiality, but they were unilateral and based on a single source of information. The 

representatives of the central public authorities could often be seen in the news items, 

they were mostly presented positively, which implicitly favored the PAS as the 

governing party. 

• One TV covered the electoral campaign by means of neutral and impartial topics, 

some of which lacked diversity, concerning the electoral process, yet avoided 

providing the candidates direct access to its newscasts and programs. The channel did 

not cover the candidates’ campaign activities yet they were presented mainly through 

mutual accusations or conflict situations. Several materials were biased due to 

selection of information which presented certain political stakeholders positively or 

negatively. The Alternativa Bloc had the largest number of negative appearances, and 

the PAS was generally presented neutrally, however, benefiting from the positive 

appearances of the representatives of the central public authorities. 

• N4 was involved in covering the electoral campaign in its newscasts, debates, and 

broadcasts. In the news items, the visibility of the candidates was insufficient; the 

channel did not cover their campaign activities or statements, except for those of the 

PAS. The governing party was also advantaged by a large number of news items 

regarding the activity of the central authorities, including President Maia Sandu, in a 

positive context. The debates and broadcasts aired were generally neutral and correct, 

without any obvious elements of biased attitude. 

 

RECOMMENDATIONS 

 

• Broadcasters should use monitoring reports as self-regulation tools and should 

eliminate defects, so that their activity be in line with legal standards and with the 

Journalist’s Code of Ethics: 

- to inform voters in a fair, impartial, and unbiased manner; 

- to ensure pluralism and diversity of opinion by including several views on the 

issues discussed in the news; 

- to offer the right to reply to all parties involved in cases of conflicts; 



            

32 
 

- to promote gender equality by citing more female sources. 

• The Broadcasting Council should take note and use the monitoring reports to evaluate 

whether the monitored TV stations respected the citizens’ right to complete, objective, 

and truthful information and the electoral candidates’ right to have equal access to the 

media. 

• If the legal provisions are breached, the Broadcasting Council should apply sanctions 

proportional to the frequency and degree of the breaches committed. 


