
 
 

 
 

  
  
  

 
  
  
  

  

 
 
 

Disinformation about the EU on YouTube after the 
parliamentary elections: 

 
persistent narratives and amplification mechanisms  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
This activity is part of the project supported by Sweden “Media Literacy Advancement and Support to 
Moldovan Media” and implemented by Internews, which aims to contribute towards the growth of a 
diverse, independent and financially viable media landscape in Moldova, and to empower Moldovan 
youth to navigate their complex information environment. 
 



In recent years, YouTube has become an increasingly relevant platform in the online information 
architecture of the Republic of Moldova, strengthening its role not only as a source of 
entertainment, but also as a space for shaping public opinion on major socio-political events. 
 
According to the latest research conducted by the Independent Journalism Centre (IJC), the 
platform ranks second in terms of recognition among the most popular social networks in the 
country. The Media Audience Study in the Republic of Moldova, published by the IJC in June 
2025, shows that YouTube is one of the main sources of information for the majority of the 
population: 85% of respondents say they use the platform constantly, with more than half (52%) 
accessing it daily. The YouTube audience is predominantly young (18–24 years old), 
professionally active, with a medium or higher level of education and income above the national 
average, concentrated in urban areas, especially in the southern and northern regions and 
Chisinau municipality. 
 
Moreover, monitoring of 15 YouTube channels during the parliamentary election campaign of 
September 2025 (29 August – 28 September) showed that the platform is a source of 
dissemination of disinformation, particularly relevant in the electoral context by amplifying 
manipulative messages. 
 
Consequently, continued monitoring of the platform outside electoral exercises becomes 
necessary to observe the extent to which YouTube functions as a space for the accumulation and 
normalization of manipulative narratives in the long term, and whether it has the potential to 
shape public perceptions and attitudes before they are amplified during periods of crisis or 
exercising the right to vote.   
 
MAIN TRENDS 
 
Monitoring of 32 YouTube channels throughout November shows that the platform remains a 
source of disinformation. Here are some key trends:  
 

1. Even outside election campaigns, numerous YouTube sources maintain a stable narrative 
framework that challenges European integration, the legitimacy of public authorities, and 
the geopolitical orientation of the Republic of Moldova; 

2. Disinformation is frequently disseminated by combining multiple narratives within a 
single media product; 

3. The main vectors of dissemination remain channels affiliated with former TV stations, 
which, after their licenses were suspended, migrated to YouTube and continue to 
broadcast partisan and often synchronized content; 

4. Data confirm that on YouTube disinformation is disseminated mainly through comments, 
which multiply several times the narratives initially launched by various sources and give 
them visibility and apparent legitimacy. 

 

https://cji.md/studiu-de-audienta-a-mass-media-din-republica-moldova/
https://mediacritica.md/youtube-in-campania-electorala-pentru-alegerile-parlamentare-dezinformare-difuzata-prin-continut-video-si-multiplicata-in-comentarii/


 
METHODOLOGY 
 

As part of the monitoring, we analyzed the dynamics of the most visible disinformation 
narratives and how they are disseminated on YouTube, using an artificial intelligence-assisted 
platform. This platform monitors open channels and maps narratives, analyzing both the activity 
of the broadcasting sources and the content of the comment sections. We selected a predefined 
list of 32 channels active during the monitoring period and identified 23 narratives related to 
the impact of integration into the European Union and the relations with NATO, as well as 
electoral processes, applicable to both Romanian and Russian languages. 

By disinformation narrative we mean a coherent, repetitive and recognizable discursive 
construction, intended to systematically distort reality in order to manipulate the perceptions, 
attitudes or behaviours of the target audience. According to EUvsDisinfo of the European 
External Action Service, a disinformation narrative is ‘a coherent set of claims and talking points 
that are repeated over time and support a manipulative interpretive framework, often in 
opposition to democratic values, international institutions or social cohesion.’ Such narratives 
may be disseminated deliberately by states, non-state actors or informal networks.  

Monitoring objectives: 

- Identification and assessment of the most frequent disinformation narratives circulating 
on YouTube; 

- Examination of how narratives are disseminated through video content broadcast on 
channels and in comment sections; 

- Assessment of the role of comments in reinforcing, diversifying, and amplifying 
disinformation narratives  

 
Monitoring period: 1 – 30 November 2025 
 
Monitoring object: 32 YouTube channels 
 
Monitoring subject: 23 disinformation narratives  
 



 
List of identified YouTube channels 
 

 
Identified disinformation narratives  
 
 



DYNAMICS AND PREVALENCE OF DOMINANT NARRATIVES 
 
During November, the 32 monitored channels 
broadcast 2,838 videos, of which 404 (14%) 
contained one or several narratives. The data shows 
that, as regards topics related to the EU, NATO and the 
post-election period, the YouTube information space 
was dominated by several key messages:  
 

- European integration harms ordinary people 
(13% of cases); 

- Political repression in the country (12%); 
- Opposition is persecuted (8%); 
- Maia Sandu is not legitimate president (7%); 
- EU accession reduces small states’ autonomy 

(6%); 
- Opposition is destroyed (6%); 
- Censorship in the country (5%); 
- Pro-European government relies on war (5%); 
- Fascist regime in power (5%); 
- EU destroys the economy (5%).  

 
In a less prominent but still visible register, other 
narratives also circulated, each accounting for less than 4% of the total messages analyzed. These 
refer to the idea that EU integration weakens Moldova’s economy, the EU threatens local 
cultural identities, the EU destroys traditional values or EU policies undermine traditional 
values, elections have been or will be rugged, NATO is dragging Moldova into war, etc. 
 
The analysis shows that, in many cases, several disinformation narratives circulate in thematic 
pairs, reinforcing each other. The ideas that opposition is persecuted and the idea that there is 
political repression in the country (351 cases) were most frequently associated. Other 
combinations include messages that EU accession reduces small states’ autonomy, linked to the 
claim that European integration harms ordinary people (307 cases), as well as the narrative 
about the destruction of the economy by the EU, again linked to the alleged negative effects of 
European integration on the population (285 cases). Out of all the materials analyzed, 128 
videos were identified as containing at least two highly manipulative narratives in the same 
media product. The simultaneous dissemination of multiple narratives enhances the impression 
of a coherent storyline rather than just isolated claims. 
 
The dynamics of message dissemination over the four monitored weeks was uneven.  
 



 
Dynamics of dissemination of narratives between 1 – 30 November 
 
 

 
 
As in the parliamentary election campaign, Maia Sandu 
remained the main target of disinformation narratives. In 
November, the President’s name appeared in 279 mentions. The 
second most frequently referenced politician was Russian 
President Vladimir Putin, followed by George Soros as a figure 
who would legitimize conspiracy theories about foreign 
influences. 
 
Other most frequently mentioned public figures include Vadim 
Krasnoselsky, Igor Dodon, Volodymyr Zelensky, Vladimir 
Plahotniuc, Emmanuel Macron, as well as the new Moldovan 
Prime Minister Alexandru Munteanu.  
 

 



 
 
People and locations mentioned most frequently during the monitored period 
 
MAIN SOURCES OF NARRATIVE DISSEMINAITON  
 
The sources where the highest number of disinformation narratives were identified, both in  
distributed video content and in the comment sections, include the YouTube channels of the 
former TV6 and Primul în Moldova stations, TVC21, Pervîi Pridnestrovskii or Gagauziya Radio 
Televizionu television stations, channels affiliated with political parties, politicians and 
journalists/influencers, as well as the anonymous channels Moldova and Moldova Online..  
 

 
Distribution of narratives on the monitored channels 
 



The YouTube channel of TV6 Moldova, previously suspended due to suspicions of affiliation 
with Ilan Shor and because it was deemed a threat to the information security of the state, had 
almost 75,000 subscribers at the time this report was published. It remains one of the main 
vectors for the dissemination of disinformation narratives, similar to the period of the 
presidential election campaign. The source publishes several dozen videos daily, consisting  of 
news bulletins and news fragments branded with the Canal 5 logo, as well as analytical talk-
show-type programs. In total, 2,373 cases of disinformation were identified in this content and in 
the comments. Of these, 362 appeared in the content of 585 videos distributed during November, 
while user interactions played an amplifying role: 935 comments took over and expanded the 
same themes in over 2,000 cases.  
 
Primul în Moldova, shut down by the authorities for the same reasons, has a smaller audience, 
over 43,000 subscribers, and distributed much less content, but relied on the same mechanisms 
for spreading disinformation. 
 
On the YouTube channels of these two sources, disinformation narratives focused mainly on the 
idea that European integration would have negative effects on the population, on allegations of 
political repression in the Republic of Moldova, and on delegitimizarion of Maia Sandu as 
president. The most ‘prolific’ material in this category was an interview conducted by 
TV6/Canal 5 with the so-called Transnistrian political analyst Igor Shornikov, in mid-November, 
under the pretext of discussing the closure of the Russian Centre for Science and Culture in 
Chisinau, develops alarmist themes about ‘Russian spies in Moldova’, ‘the danger posed by 
Pushkin’ and an alleged ‘path to the European Union without Transnistria’. 
 
 

https://www.youtube.com/@tv6md
https://www.youtube.com/@PrimulInMoldovaTvTranslation/videos
https://www.youtube.com/watch?v=fXOlVKdTIlQ


 



Ranked second in terms of the volume of disseminated disinformation is the Moldova channel, 
created only at the end of October this year, but which managed to broadcast 331 videos during 
this period, including news and reports, as well as shorts. The channel provides neither any 
identification details, nor the author or source of these materials, but the logo that appears in 
some places suggests the platform of the online television station MD24 (Moldova24). In the 
summer of this year, the press wrote that, respite being presented as an independent platform 
from the Republic of Moldova, the source was directly connected to the media infrastructure 
affiliated with the Russian Federation. In October, the Intelligence and Security Service requested 
the blocking  of two web portals of the MD24 station, which broadcasts from Moscow and 
promotes the politician Ilan Shor. On YouTube, the channel is full of tendentious headlines: 
Sandu hunts ‘external enemies’ – the country is turning into a drug den; Why PAS is depriving 
citizens of education; How Romania is turning Moldova into cannon fodder, etc. According to 
the monitoring, over 1,000 cases of disinformation were identified on this channel, and the most 
widespread narratives addressed the alleged danger of European integration for citizens and for 
the economies of small states, as well as alleged political repression. The videos with the highest 
number of disinformation cases mainly focused on Gagauzia: ‘ the yellow power tightens the 
ring around the autonomy’ in connection with Prime Minister Alexandru Munteanu's visit to the 
region, or ‘Gagauzia is under attack: why the authorities are creating separatists out of their own 
people?’. 

 
Screenshot: Youtube.com/@24moldova 
 
TVC21 is another station whose license was temporarily suspended on grounds related to the 
protection of state security, but which later resumed its activity. On YouTube, the main vector 
for promoting disinformation narratives is the program ‘Important’, produced in Romanian and 
Russian. In the editions broadcast in November, politicians such as Igor Dodon, Alexandr 
Stoianoglo, Victoria Furtuna, Vasile Bolea and others were invited to share their political 
positions and promoted, among other things, messages about the alleged falsification of the 

https://www.youtube.com/@24moldova
https://newsmaker.md/ro/moldova24-noua-televiziune-a-lui-sor-conectata-la-russia-today
https://www.youtube.com/watch?v=YKlAqGFN2U0
https://www.youtube.com/watch?v=YKlAqGFN2U0
https://www.youtube.com/watch?v=M0_pry5wTg0
https://www.youtube.com/watch?v=M0_pry5wTg0
https://www.youtube.com/watch?v=M0_pry5wTg0
https://www.youtube.com/@tvc21channel


elections, persecution of the opposition, existence of censorship, destruction of the economy and 
the control of the Republic of Moldova by the West. 
 
The YouTube channels of Nataliei Morari (MLive) and Gheorghe Gonta continued to promote 
an anti-government and anti-European agenda similar to that documented during the monitoring 
of the September election campaign. Throughout November, the broadcast content reiterated 
narratives about the violation of neutrality, existence of censorship and repression against the 
opposition, the alleged major negative impact of the European path on all areas of life, as well as 
the idea that Moldova’s accession to the EU ‘will not take place in 2030’.  
 

 
Screenshot: Youtube.com/@morarilive 
 
In the information space in the south of the country, GRT and Gagauzia 24 remain relevant 
sources of disinformation, continuing to promote manipulative theses, especially through 
interviews and talk shows such as ‘De Facto’ or ‘Большая Игра’ (‘The Big Game’), in the case 
of the regional public broadcaster, as well as through news content. In these products, various 
events – from the closure of the Russian Centre for Science and Culture, drying up of lakes or 
acquisition of the Giurgiulesti Port by Romania, to economic developments – are presented in a 
tendentious and context-free manner. 
 
In the Transnistrian region, the state-owned channel Pervîi Pridnestrovskii mainly disseminates 
disinformation through news on geopolitical topics, including in connection with alleged 
discussions on the reintegration of Transnistria. It promotes the message that the West is 
allegedly militarizing the Republic of Moldova and imposing a hidden agenda in potential 
negotiations, ignoring the will of local residents, while portraying the so-called Transnistrian 
authorities as actors advocating for peace. Another topic heavily exploited is the ‘elections’ held 
in November on the left bank of the Nistru river, in the context of which accusations are 
launched regarding the alleged interference of Chisinau in this process. 

https://www.youtube.com/@morarilive/videos
https://www.youtube.com/@GheorgheGonta001
https://www.youtube.com/@grt_md
https://www.youtube.com/@gagauzia_24
https://www.youtube.com/@PervyPridnestrovsky


 

 
Screenshot: Youtube.com/@PervyPridnestrovsky 

Among the sources that disseminated disinformation narratives during the monitoring period are 
also YouTube channels associated with political parties, such as the Democrația Acasă Party   
(Democracy at Home Party), or politicians like Bogdan Tirdea. Although they have the 
legitimate right to promote their political views online, in compliance with the legal framework, 
the published content often generated comments in which disinformation narratives were taken 
over and amplified.  

At the same time, the channels of so-called influencers, such as Costa Tatiana and Kristian 
Graieste, whose disinformation activity on TikTok was previously documented in the 
monitoring of the parliamentary election campaign, were also identified on YouTube, indicating 
a migration and adaptation of manipulative messages between platforms. 

COMMENT SECTION – THE MAIN DRIVER OF DISINFORMATION 
 
The 2,838 videos broadcast on 32 channels during the monitoring period gathered 9,835 
comments over one month. Of these, 26% (2,565 comments) disseminated disinformation 
narratives. The data indicate the persistence of a trend also observed during the presidential 
election campaign: on YouTube, disinformation narratives initiated by various sources are 
significantly expanded and reinforced by comments, which play the role of an amplification 
mechanism. 
 
For example, the claim that European integration harms ordinary people was mentioned 121 
times in videos and 755 times in comments, i.e. more than six times as often. The assertion that 
there is political repression in the country was mentioned 158 times in videos, but appears four 
times more frequently in comments (631). In the case of the idea of the persecuted opposition, 
the ratio is almost triple: 136 mentions in videos and 399 in comments. As for the narrative 

https://www.youtube.com/@PPDA/videos
https://www.youtube.com/@bogdantirdea1851
https://www.youtube.com/@COSTA_moldovanca/featured
https://www.youtube.com/@Kristiangr%C4%83ie%C8%99te.official/featured
https://www.youtube.com/@Kristiangr%C4%83ie%C8%99te.official/featured
https://mediacritica.md/categorie/monitorizarea-presei/


portraying Maia Sandu as an illegitimate president, it appeared about 55 times more often in 
comments, with 9 mentions in videos compared to 496 mentions in comment sections. 
 
The same trend is observed in the case of other disinformation narratives, where the volume of 
harmful comments exceeds by 5, 10 or even 20 times the number of toxic videos under which 
they are posted.   
 

 
Video-comment ratio in the dissemination of narratives 
 
1,495 comments included content that violated the platform's policies (hate speech, 
discrimination, harassment, intimidation, violent language, calls for dangerous actions such as 
bodily harm or death), being reportable according to YouTube standards. A large share of these 
comments targeted Maia Sandu, as well as the Action and Solidarity Party (PAS) or members of 
the ruling party.  
 

 
Selection of comments  
 



1,027 users posted comments containing disinformation narratives, and their behaviour on 
YouTube shows indications of coordinated activity and intentional distribution of messages. 
For example, 117 active commenters (who left at least five comments each) were responsible for 
half of the harmful content (1,278 comments), and 141 comments contained identical or copied 
texts. 
 
The comments reinforce and recirculate already established narratives that challenge the 
legitimacy of the pro-European government, invoking electoral fraud and external influence, 
portray European integration as a loss of sovereignty and a source of economic decline, amplify 
fears of war and Russophobia, and suggest that the Republic of Moldova is being geopolitically 
instrumentalized by the West, to the detriment of the interests of citizens. At the same time, a 
significant part of the comments resort to homophobic discourses and conspiracy theories.  
 
The monitoring was made possible with the support of the Society 22 organization's disint.ai 
platform, by accessing publicly available YouTube data: channels, videos, and comments. The 
processing, analysis and interpretation of these data were carried out entirely by disint.ai and 
the Independent Journalism Centre and do not reflect the position of YouTube.  

http://disint.ai/
http://disint.ai/

