Atelier de educație media: Informarea din surse credibile – o provocare pentru persoanele cu deficiențe de auz

45 de persoane în etate, cu deficiențe de auz, din municipiul Chișinău au participat în premieră la un atelier de educație media, organizat pe 20 februarie de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). În cadrul evenimentului, participanții au descoperit ce este educația media și au învățat cum să-și dezvolte abilitățile de analiză și gândire critică pentru a nu fi manipulați și dezinformați. Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Asociația Surzilor din Republica Moldova și Casa Republicană de Cultură a Surzilor din Moldova.

„Societatea în care trăim este dominată de informație. Iar aceasta înseamnă că pentru a ști cum să verifici sursele în care să ai încredere, cum să deosebești o știre bine documentată de una care prezintă fapte false sau fraze scoase din context, care au scopul de a manipula ori dezinforma opinia publică, reprezintă o adevărată provocare. În cadrul atelierului vom încerca să răspundem la două întrebări importante: Ce este educația media și de ce avem nevoie de ea?”, a menționat în deschiderea evenimentului, Victoria Tataru, coordonatoare de programe la CJI.

Jurnalista Diana Răilean, formatoare în cadrul atelierului de educație media, a prezentat mai multe exemple de conținut fals, prin intermediul cărora se manipulează și dezinformează opinia publică. „În ultimul timp, presa a devenit una dintre cele mai accesibile căi de manipulare, dezinformare și intoxicare informațională. Feriți-vă de știrile false, de site-urile care publică știri false și nu vă grăbiți să distribuiți mai departe informația pe care nu ați verificat-o. Presa transmite informații, nu zvonuri și falsuri! O știre bine scrisă va răspunde la întrebările: Cine? Ce? Când? Unde? Cum? De ce? O știre corectă va conține opiniile a cel puțin două surse independente care vor informa, nu vor distorsiona mesajul”, a spus jurnalista.

Pentru a-i face să înțeleagă mai bine cum are loc distorsionarea mesajului, participanții la atelierul de educație media au fost invitați să participe la o activitate interactivă. Aceasta a constat în reproducerea conținutului unui mesaj vizualizat, prin gesturi, de la o persoană la alta, fără a ști în prealabil ce mesaj a fost transmis inițial. Prin acest joc, participanții s-au convins cât de real este ca informația pe care o recepționăm să ajungă până la noi distorsionată și, distribuind-o, la rândul nostru, nu facem decât să răspândim un fals mai departe.

În cea de-a doua parte a evenimentului, Diana Răilean a adus mai multe exemple pentru a demonstra cum se manipulează inclusiv prin intermediul fotografiilor.

„Când vedeți o fotografie în presă, la TV sau în mediul online, inclusiv pe rețelele sociale, întotdeauna să vă întrebați – această fotografie este reală? Oare ni s-a arătat totul sau doar ceea ce se dorește? Dar poate că este o creație a inteligenței artificiale?”, a întrebat retoric jurnalista, argumentând de ce competențele media și gândirea critică sunt necesare persoanelor de orice vârstă.

Pe parcursul activității, persoanele cu deficiențe de auz au reușit să asimileze informația prezentată grație unei echipe de interprete în limbaj mimico-gestual, angajate ale Asociației Surzilor din Republica Moldova, care au facilitat comunicarea.

Alla Bargan, directoarea Casei Republicane de Cultură a Surzilor din Moldova (CRCSM), ne-a spus că este extrem de bucuroasă pentru ideea de a împărtăși cunoștințele în domeniul educației media cu persoanele cu deficiențe de auz, care au un acces redus la informație. Potrivit ei, acest grup de persoane necesită mereu instruire, ghidare și susținere pentru a-și rezolva problemele cu care se confruntă.

„În cadrul Asociației sunt angajate 10 persoane interpreți și interprete în limbaj mimico-gestual. Cea mai mare problemă pe care o simțim este reticența față de acest grup comunitar din partea societății. Persoanele cu deficiențe de auz sunt rupte de societate și se pare că trăiesc într-o lume a lor, pentru că ceilalți nu-i înțeleg și adeseori îi ignoră”, a spus Alla Bargan.

Interpreta a mai adăugat că informarea este una dintre cele mai mari provocări pentru ei. „Acest grup de persoane socializează puțin din cauza faptului că au un acces foarte redus la canalele media. Situația oarecum s-a schimbat odată cu apariția rețelelor sociale, unde există numeroase grupuri de interese și mulți bloggeri din diverse țări, care oferă informație în limbaj mimico-gestual. Chiar dacă există anumite deosebiri în fiecare țară privind semnificația semnelor, totuși, persoanele cu deficiențe de auz se înțeleg pentru că este un limbaj pe care îl percep ca fiind unic pentru ei”, a menționat directoarea CRCSM.

Fiind întrebată despre sursele de informare autohtone pe care le au la dispoziție persoanele cu deficiențe de auz, Alla Bargan a precizat că ocazional, în cadrul Asociației, se organizează sesiuni de informare Știri pentru surzi (Deaf news), la care sunt prezentate o selecție de știri de la diferite canale media, în limbaj mimico-gestual. De asemenea, cele aproximativ 5000 de persoane cu deficiențe de auz din țara noastră au posibilitatea să devină membri în două grupuri (unul – închis și unul – public) pe Facebook, dar și să acceseze pagina web a Asociației, unde sunt publicate informații relevante.

„Majoritatea membrilor Asociației, fie că sunt persoane tinere sau în etate, petrec ore în șir pe rețelele sociale (Facebook, Instagram, TikTok), care reprezintă pentru ei principala sursă de informare. În condițiile în care la posturile TV din țară practic lipsesc programe muzicale, filme de actualitate pentru acest grup de persoane, tot greul este pe umerii interpreților în limbajul semnelor din cadrul Asociației Surzilor. Zi de zi, suntem câte puțin și psihologi, și avocați, și asistenți sociali etc. Personale cu deficiențe de auz vin la noi, la Asociație, pentru că știu că aici vor găsi întotdeauna susținere și înțelegere. Foarte rar ajung să se adreseze unei instituții de stat”, a concluzionat Alla Bargan.

Participanții la atelierul de educație media au apreciat importanța informațiilor furnizate și susțin că vor ține cont de sfaturile oferite.

Valentina Bujor, membră a Asociației Surzilor

Sunt o persoană în etate și mereu duc lipsă de informație corectă. Am aflat multe lucruri noi și utile. Informația acumulată mă va ajuta să fiu mai prudentă și mai responsabilă în distribuirea informației în mediul online. Mi-aș dori să mai particip la astfel de activități.

Ionuț Copăceanu, membru al Asociației Surzilor

Vă sunt recunoscător pentru faptul că ne-ați prezentat așa gen de informații. Cel mai mult mi-a atras atenția informația despre comportamentul și securitatea noastră în spațiul online, despre înșelăciunile care pot avea loc din neatenție sau neglijență. Am conștientizat riscul că putem fi înșelați de escroci și de aceea voi fi prudent.

Svetlana Dolgopolova, membră a Asociației, angajată a Casei Republicane de Cultură a Surzilor din Moldova

Sunt o persoană lipsită de auz și vă sunt foarte recunoscătoare pentru faptul că ne-ați instruit. Informația oferită ne este foarte utilă, având în vedere că nu avem acces la surse de informare. La TV aproape că nu există programe în limbaj mimico-gestual, iar acest lucru mă întristează foarte mult. Am învățat lucruri noi, care mă fac să fiu și mai puternică.

Atelierul de educație media este parte a proiectului „Promovarea coeziunii sociale în Moldova prin încurajarea incluziunii și diminuarea discriminării” desfășurat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul programului „Inițiativă Comună pentru Oportunități Egale – Faza II”, implementat cu sprijinul Guvernului Elveției.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy