CJI a prezentat și a supus consultărilor publice prima versiune a Programului Național de Alfabetizare Informațională și Media

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat și a supus consultărilor publice prima versiune a Programului Național de Alfabetizare Informațională și Media pentru perioada 2024 – 2026. Discuțiile, la care au participat autorități, reprezentanți ai societății civile, ai mediului academic, precum și ai comunității de donatori, au avut loc luni, 29 mai.

Scopul acestui document este ca autoritățile să prioritizeze domeniul alfabetizării informaționale și media în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova. CJI a inițiat elaborarea acestui document în februarie 2023, în proces fiind implicate organizații ale societății civile care desfășoară activități în domeniul alfabetizării informaționale și media, precum și activități ce țin de contracararea propagandei și dezinformării.

„Odată adoptat, Programul Național de Alfabetizare Informațională și Media va stabili un plan de acțiuni clar pentru toți actorii implicați în activități de alfabetizare informațională și media și combatere a dezinformării și propagandei. Sperăm că alfabetizarea informațională și media va deveni o prioritate pe agenda autorităților, or, pentru a atinge rezultate pe termen lung, pentru a crește reziliența societății la dezinformare și propagandă, e nevoie de gândire strategică și de o viziune clară nu doar din partea societății civile, ci și a instituțiilor relevante ale statului”, a spus Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI.

Angela Vacaru, experta implicată în elaborarea documentului, susține că, spre deosebire de alte state, Republica Moldova nu are politici publice care să vizeze în mod special acest domeniu. „În mare parte, toate inițiativele, proiectele și cercetările de până acum au fost făcute la inițiativa reprezentanților societății civile, cu suportul comunității de donatori, în conformitate cu agenda lor. Sperăm că acest prim draft va fi definitivat prin activa implicare intersectorială și că instituțiile de stat vor prelua rolul de inițiator, coordonator, finanțator și implementator direct al acțiunilor de alfabetizare informațională și media. Faptul că la moment nu avem nicio instituție sau autoritate publică special desemnată să supravegheze și să coordoneze domeniul, nu există un plan de acțiuni pentru următorii ani, un buget alocat și o coordonare, duce la suprapunerea sau desincronizarea eforturilor de alfabetizare informațională și media”, a subliniat Angela Vacaru.

Potrivit actualei versiuni a documentului, Ministerului Educației și Cercetării îi revine cea mai mare parte de responsabilități pe acest domeniu.

„În tot ce ține de programe formale, dar și non formale de învățământ e evident că Ministerul Educației și Cercetării va fi partenerul principal. Pentru că vorbim și despre politici de dezvoltare a domeniului media, sperăm că în scurt timp partener principal va fi Ministerul Culturii. Pe segmentul alfabetizării informaționale și media vor fi anumite lucruri de interferență, cum ar fi programe de sprijin pentru adulți prin intermediul bibliotecilor”, a comentat Liliana Nicolaescu Onofrei, președinta Comisiei parlamentare cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media.

„Suntem gata să ne asumăm tot ce ține de educația formală. Mă bucur că avem un proiect de program și din acest moment putem să discutăm mai mult pe fiecare dintre obiectivele ce se propun. Nu știu dacă tema pe care o discutăm astăzi s-ar reduce doar la o disciplină, chiar dacă ar fi de bază. Este un set mult mai amplu de măsuri care ar trebui întreprinse în mai multe domenii. Legat de educație, cu prezența unei discipline opționale sau nu, acest domeniu trebuie să asigure gândirea critică fiecărui copil. Anumite activități enumerate în program îmi par mult prea îndepărtate, iată de ce trebuie să identificăm și acțiuni imediate ca să diminuăm din impactul dezinformării. Ar trebui să vedem cum să ducem informația necesară în școli prin specialiști bine pregătiți”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Anatolie Topală.

Programul va fi definitivat după ce Cancelaria de Stat va aproba conceptul acestui document.

CJI a inițiat elaborarea Programului Național de Alfabetizare Informațională și Media în cadrul proiectului „Crearea unei coaliții în vederea elaborării strategiei naționale privind alfabetizarea informațională și media”, sprijinit de IMS. Prin acest proiect, CJI și-a propus să elaboreze politici publice care să traseze direcțiile de dezvoltare ale domeniului alfabetizării informaționale și media în Republica Moldova, dar și să stabilească un plan de acțiuni pentru actorii implicați în activități ce țin de acest domeniu. Prima versiune a acestui document a fost elaborată cu contribuția organizațiilor societății civile din Republica Moldova care desfășoară și sprijină activități de alfabetizare media și combatere a dezinformării și propagandei.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy