Modificarea regulilor privind numirea membrilor CA și a conducerii de vârf a TRM: ce presupun amendamentele aprobate recent?

La 10 iulie, Parlamentul a aprobat în lectură finală un pachet de amendamente ce presupune mai multe intervenții pe Codul serviciilor media audiovizuale (CSMA). Proiectul de lege prevede, între altele, schimbarea mecanismelor de selecție și numire a membrilor Consiliului Audiovizualului (CA), a directorului furnizorului public de servicii media Teleradio Moldova (TRM), precum și a membrilor organului de supraveghere al TRM.

Respectivele schimbări se pliază pe apelurile Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei adresate autorităților Republicii Moldova de a revizui „fără întârziere” prevederile din legislația audiovizuală care au readus, în toamna anului 2021, furnizorul public de servicii media sub control parlamentar și au intervenit peste mecanismele ce garantau independența CA și TRM.

Modificări ce vizează componența CA

Numărul total al membrilor CA rămâne același – șapte, însă modul de selecție se schimbă. Dacă în prezent trei membri sunt propuși de fracțiunile parlamentare (cu respectarea proporționalității dintre majoritate și opoziție), câte un membru este propus de președintele statului și Guvern, iar doi membri sunt nominalizați de organizații ale societății civile, noua formulă presupune o reducere a membrilor desemnați de Parlament de la trei la doi (unul de către majoritatea parlamentară și unul de opoziție), păstrează câte un membru propus de președintele Republicii și de Guvern, și majorează la trei numărul membrilor propuși de societatea civilă, aceștia fiind selectați prin concurs public. Această ajustare are ca scop declarat creșterea independenței Consiliului și consolidarea reprezentării intereselor non-politice în componența autorității.

Amendamentele reformează substanțial procedura de selectare a candidaților la funcția de membru al CA din partea societății civile, prin instituirea unui concurs public organizat de comisia parlamentară de profil. Spre deosebire de reglementarea actuală, care prevede o solicitare directă adresată entităților eligibile și un proces de selecție intern al comisiei parlamentare, noua formulă impune publicarea regulamentului de concurs, a criteriilor de eligibilitate și a termenului-limită pentru depunerea dosarelor pe site-urile oficiale ale Parlamentului și CA. Se introduce un termen de 15 zile lucrătoare pentru desfășurarea concursului după încheierea perioadei de aplicare, iar în cazul în care funcțiile vacante nu sunt ocupate, concursul se repetă în termen de zece zile lucrătoare. De asemenea, este consacrată obligația comisiei de a aproba un regulament de selecție care stabilește criterii explicite de evaluare, precum: gândirea critică, angajamentul față de buna guvernare, cunoașterea legislației media, competențele lingvistice, reputația ireproșabilă și abilitățile de relaționare instituțională. În final, membrii CA vor fi desemnați prin hotărârea Parlamentului. În noua formulare, se menține durata mandatului membrilor Consiliului Audiovizualului la șase ani, însă nu se mai menționează explicit limitarea la un singur mandat.

Din perspectiva componenței CA, se menține o majoritate a membrilor desemnați de entitățile politice (doi membri propuși de Parlament – unul de majoritate, unul de opoziție, un membru propus de președintele Republicii și un membru – de Guvern), însă majorarea numărului membrilor din partea societății civile (de la doi la trei) are potențialul de a echilibra influențele politice în interiorul CA. Totodată, condițiile de integritate devin mai stricte: membrii CA nu pot avea sau să fi avut în ultimii doi ani calitatea de membru al unui partid sau afiliat politic și nici nu pot deține interese financiare sau de altă natură în cadrul unor furnizori de servicii media, distribuitori, furnizori de platforme video, operatori telecom sau firme din domeniul publicității. În caz contrar, riscă pierderea mandatului.

Important! Proiectul elimină prevederile actuale care permit demiterea membrilor CA în cazul constatării executării necorespunzătoare sau neexecutării atribuțiilor, al identificării unei activități defectuoase în urma controlului parlamentar, precum și în situația respingerii raportului anual de activitate de către Parlament, readucând inamovibilitatea veritabilă a membrilor CA, astfel cum prevăd standardele internaționale.

Modificări ce vizează numirea membrilor Consiliului de supraveghere al TRM

Denumirea organului de supraveghere a fost simplificată, revenindu-se la titulatura anterioară de Consiliul de supraveghere (CS), fiind eliminată componenta „și dezvoltare”. Totodată, numărul membrilor CS crește de la șapte la nouă (formulă existentă până în 2021), iar aria de expertiză profesională necesară este extinsă pentru a include, în mod expres, domeniile industriilor creative, promovării democrației și drepturilor omului, precum și politicilor de integrare a minorităților etnice. La criteriile de eligibilitate pentru candidați se adaugă obligația de a cunoaște legislația relevantă privind reglementarea furnizorilor publici de servicii media, iar interdicția de afiliere politică este extinsă prin precizarea expresă că nu trebuie să fi deținut această calitate în ultimii doi ani. Se păstrează cerințele privind cetățenia, calificările profesionale, buna reputație, lipsa antecedentelor penale și lipsa interdicțiilor aplicate de ANI.

Transformarea fundamentală constă în schimbarea autorității responsabile de desemnare a membrilor. În locul Parlamentului, această atribuție revine Consiliului Audiovizualului, care va organiza concursuri publice în baza unui regulament propriu. Selectarea candidaților urmează o procedură clară, etapizată: notificarea prealabilă privind expirarea mandatelor, publicarea apelurilor de concurs și a criteriilor, evaluarea în termen de zece zile de la încheierea aplicărilor și adoptarea deciziei finale în cadrul unei ședințe publice, cu votul a două treimi din membrii CA. În cazul în care numărul necesar de candidați nu este acoperit, concursul se reia în termen de cinci zile. Regulamentul aprobat de CA va include criterii de evaluare care privilegiază experiența profesională în domeniile relevante, gândirea critică, angajamentul față de buna guvernare și cunoașterea cadrului legislativ național și european din domeniul audiovizual.

Important! Se abrogă dispozițiile ce permiteau Parlamentului să demită automat membrii CS în cazul respingerii raportului anual de activitate, măsură care până acum crea riscuri serioase de presiune politică și afecta independența funcțională a organului de supraveghere.

Modificări ce vizează numirea directorului general al TRM

Implicarea Parlamentului în procesul de numire a directorului general e fost eliminată. Competența de desemnare a directorului a fost transferată către Consiliul de supraveghere (CS). Noua formulă instituie un concurs public, organizat și desfășurat exclusiv de CS, ceea ce marchează o ruptură clară față de vechiul model politic de numire. În acest sens, sunt stabilite criterii clare de eligibilitate pentru candidați, care includ cerințe privind studiile superioare într-un domeniu relevant, experiența managerială de minimum cinci ani, lipsa antecedentelor penale, reputația ireproșabilă, cunoașterea limbii române și a unei limbi de circulație internațională, precum și neapartenența politică în ultimii doi ani.

Totodată, amendamentele operate obligă CS să elaboreze un regulament detaliat al concursului, incluzând criterii de evaluare centrate pe expertiza profesională, gândirea critică, angajamentul față de buna guvernare, cunoașterea legislației media și capacitatea de leadership strategic.

Important! Proiectul elimină prevederile actuale care permit demiterea directorului TRM în cazul constatării executării necorespunzătoare sau neexecutării atribuțiilor.

 

 

 

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy