Integrarea educației media la limba română și limba engleză: o provocare care a generat experiențe valoroase

În primul semestru al anul de studii 2024-2025, douăzeci de profesoare și un profesor din cadrul a 10 instituții de învățământ din Republica Moldova au implementat Programul privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinelor limba română în clasa a VI-a și limba engleză în clasa a X-a. Desfășurat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu DW Akademie și susținut de Ministerul Educației și Cercetării (MEC), programul a sprijinit formarea unei generații de elevi mai conștienți și mai bine pregătiți să navigheze în spațiul informațional. Pe 28 noiembrie 2025, în cadrul unei activități de totalizare, participanții au împărtășit experiențe, exemple de succes și bune practici acumulate pe parcursul realizării programului.

Ina Grejdeanu, directoare de dezvoltare strategică la CJI, a recunoscut că este impresionată de entuziasmul și determinarea profesorilor care reușesc să facă lucruri frumoase în domeniul educației media, în condiții adesea deloc ușoare. „Aveți toată recunoștința noastră pentru implicare. La CJI promovăm educația media de mulți ani, în diverse formate, proiecte și modalități. Și an de an, când tragem linia și analizăm rezultatele, realizăm că suntem aici datorită entuziasmului, pasiunii și dedicației dumneavoastră. Aveți admirația noastră pentru ceea ce faceți și pentru impactul pe care îl creați în comunitățile din care veniți”, a spus Ina Grejdeanu.

Cristina Leva, ofițeră de proiecte DW Akademie, a menționat că DW Akademie a susținut CJI să promoveze cele mai curajoase idei. „Acum trei ani, DW a susținut inițiativa de integrare a educației media în cadrul disciplinelor de bază, după ce anterior contribuise la introducerea disciplinei „Educație pentru media” în școli. Este nevoie de mult curaj să începi și să duci la capăt astfel de inițiative. Ne bucurăm să vedem în rândul dumneavoastră promotori activi ai educației media. Rezultatele sunt foarte bune, pe măsura efortului pe care l-ați depus. Vă mulțumim pentru dedicație și pentru modul în care transformați noile conținuturi studiate de elevi în experiențe valoroase”, a spus Cristina Leva.

În cadrul evenimentului de totalizare, cadrele didactice implicate în realizarea programului în primul semestru al anului 2025-2026 și-au împărtășit experiența de integrare a educației media la limba română în clasa a VI și, respectiv, la limba engleză în clasa a X-a. În luna august, acestea au urmat un program de formare și au avut la dispoziție modulele necesare pilotării Programului la cele două discipline.

Formatoarea Natalia Grîu și managerul proiectului Educație pentru media din Lituania, Arminas Varanauskas, au conceptualizat metodologia de integrare a educației media la limba română și limba engleză, au elaborat instrumentele de pilotare, au instruit cadrele didactice și le-au oferit suport didactic și metodologic. De asemenea, pe tot parcursul implementării programului, profesorii au fost ghidați de cei doi experți.

„Am observat o creștere a implicării elevilor atunci când au fost puși în rol de creatori. În acest proces, ei și-au dezvoltat vocabularul specific domeniului media, iar conținuturile despre diferența dintre fapte și opinii sau despre analiza produselor publicitare au avut un impact aparte. În același timp, profesorii și-au lărgit orizontul metodologic, integrând noi metode și abordări în predarea limbii engleze și a limbii române. Abilitățile de ascultare și vorbire ale elevilor s-au îmbunătățit în mod natural pe măsură ce au interacționat atât cu conținutul media, cât și între ei. Subiectele lecțiilor – de la sporturi extreme și influența rețelelor sociale, până la hărțuirea cibernetică și vlogurile de călătorii – rezonează cu interesele adolescenților și fac ca învățarea să fie relevantă și importantă pentru ei”, a spus Natalia Grîu.

Profesoarele au recunoscut că experiența de predare a conținuturilor de educație media la limba română și limba engleză a fost o provocare atât pentru ele, cât și pentru elevi, care, însă, s-a dovedit a fi o experiență valoroasă. În cadrul lecțiilor elevii/elevele au realizat interviuri, buletine de știri, voxuri, ediții de podcast, materiale video, pliante informative, au analizat un eveniment socio-cultural și au abordat critic diverse tipuri de informații, fără a fi afectat conținutul de bază al celor două discipline.

Irina Mutruc, profesoară de limba engleză, Liceul Teoretic „Ion Creangă”, mun. Bălți:

Integrarea educației media la limba engleză i-a ajutat pe elevi să devină mai încrezători, mai independenți și mai expresivi, dezvoltându-și totodată gândirea critică, abilitățile de comunicare în limba engleză și competențele digitale. Sarcinile pe care le-au avut la lecții au fost inspirate din viața reală, iar asta a trezit și mai mult interesul elevilor față de noile conținuturi studiate. Astfel, aceștia au învățat să distingă între fapte și opinii, să înțeleagă cum să consume și să analizeze media și să devină creatori media responsabili. Rezultatele obținute ne arată că elevii au abilități de comunicare mai solide, au învățat să-și structureze ideile și pot analiza conținutul media.

Natalia Fălceanu, profesoară de limba română, Liceul Teoretic „Ștefan Holban”, s. Cărpineni, r-n Hîncești:

Pilotarea a demonstrat că disciplina limba și literatura română este un teren fertil pentru dezvoltarea competențelor media. Lecțiile au devenit mai dinamice, elevii au participat activ la discuții, dezvoltându-și un spirit critic sănătos. Au învățat să formuleze întrebări deschise, care obțin răspunsuri detaliate, au exersat ascultarea activă și au învățat să facă o distincție clară între fapte și opinii. Elevii au apreciat activitățile care au inclus suport media. Asta le-a trezit curiozitatea și interesul, conștientizând că educația media nu este un lux, ci o necesitate care îi ajută să consume conștient informațiile cu care interacționează.

Dorina Vacari, profesoară de limba engleză, Liceul Teoretic „Bogdan Petriceicu Hasdeu”, or. Drochia:

Integrarea elementelor de educație media la limba engleză a sporit motivația și implicarea elevilor, oferindu-le acces la un limbaj autentic, apropiat de interesele lor. Această abordare le-a dezvoltat gândirea critică și competențele digitale, ajutându-i să devină mai responsabili în mediul online și conștienți de impactul postărilor publice. Elevii și-au îmbunătățit capacitatea de a formula mesaje clare, concise și adaptate spațiului digital, au învățat să verifice informațiile și au devenit creatori de conținut media. Exersând analiza surselor, verificarea faptelor și argumentarea ideilor, și-au consolidat nu doar competențele media, ci și nivelul de cunoaștere a limbii engleze.

În total, în cei trei ani de pilotare a abordări integrate a educației media la limba română și limba engleză (2023-2025), 62 de profesori și profesoare din cadrul a 32 de instituții de învățământ și-au dezvoltat competențele de educație media. Totodată, peste 1500 de elevi au experimentat în cadrul orelor de limba română și limba engleză modul în care educația media poate fi integrată în cadrul disciplinelor de bază.

Proiectul „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, este implementat de CJI în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy