Consolidarea libertății de exprimare în Republica Moldova
Scop:
Promovarea educației mediatice și a consumului critic de presă
Activități:
- Campanie pentru promovarea curriculei cu privire la educației mediatice în școli
La 23 iunie, CJI a organizat o dezbatere cu participarea diferitor reprezentanți ai Ministerului Educației și ai direcțiilor de învățământ raionale, profesori din instituțiile de învățământ preuniversitar, experți media, în cadrul căreia a fost prezentat studiul Dezvoltarea unei culturi media printr-o educație media adecvată. Studiul analizează perspectivele de introducere a educației mediaticei în școli. Ulterior, CJI a format un grup de lucru care a elaborat o curricula pentru treapta primară.
- Hackathonul Puterea a cincea
În perioada 1-3 iulie, CJI a organizat cea de-a doua ediție a Hackathon-ului – Puterea a cincea, în cadrul căreia participanții au lucrat la dezvoltarea unor idei de proiecte și aplicații, care să promoveze educația mediatică. În total, la eveniment s-au înscris 80 de participanți din Republica Moldova, 5 din Ucraina, 4 din Georgia și 1 din Armenia. Printre aceștia s-au regăsit dezvoltatori IT, programatori, jurnaliști, designeri, bloggeri, activiști civici, consumatori media etc.
Pe parcursul celor trei zile, echipele au lucrat la aplicații, care să îi ajute pe consumatorii de media să filtreze informația și să depisteze manipularea.
La final, 3 echipe care au acumulat cel mai mare punctaj de la juriu, au fost desemnate câștigătoare a câte un premiu în valoare de 2000 de euro pentru a-și pune în practică ideile.
- DIY News (Do It Yourself News) – platforma dezvoltată de echipă va putea fi accesată de orice utilizator de Internet, iar acolo să realizeze propria știre video.
- Trolless – aplicaţia constă în depistarea profilurilor false de pe rețelele de socializare ale așa zișilor troli. Acest lucru va fi posibil prin instalarea unui plug-in special creat de autorii aplicației.
- Caucasus Hack Pack (Georgia și Armenia) – această echipă își propune să dezvolte un joc interactiv care să îi ajute pe elevii din şcoli să depisteze manipularea şi să gândească critic. Profesorii urmează să testeze cunoștințele elevilor înainte și după utilizarea aplicației, care îi va învăța să depisteze pozele și video-urile manipulatoare, credibilitatea surselor etc.
Rezultate:
Prin acest proiect, CJI și-a continuat eforturile de promovare a educației mediatice. O curricula privind educația mediatică, pentru treapta primară, a fost elaborată, în urma campaniei de advocacy desfășurate de CJI. Trei aplicații au fost realizate în cadrul Hackathon-ului – Puterea a cincea. Acestea vor ajuta consumatorii de presă să identifice mai bine tendințele de manipulare din presă, să evite dezinformare sau să creeze propriile știri.