26 de profesoare de gimnaziu, instruite de CJI să-și ghideze elevii în domeniul alfabetizării media

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a instruit în domeniul educaţiei media 26 de profesoare care predau la treapta de gimnaziu, în cadrul unui eveniment online desfăşurat în perioada 9-11 aprilie 2021.

Timp de trei zile, profesoarele și-au format noi competențe media, au utilizat instrumente și metode de predare inovative, utile și pentru lecțiile online, au învățat să identifice informațiile și imaginile false, iar instructorii au facilitat schimbul de idei și experiență. O atenție deosebită a fost acordată siguranței online, un subiect actual și sensibil, despre care participantele vor putea discuta cu elevii lor cu mai multă încredere. Programul de instruire a fost realizat în baza curriculumului și manualului de Educație pentru media pentru clasele a VII-a – a VIII-a.

Anastasia Nani, directoarea adjunctă a CJI, le-a prezentat participantelor motivația organizației de a educa consumatorii de media și activitățile desfășurate cu acest scop. „CJI a reușit să intre în școlile din țară acum șapte ani, cu o serie de lecții despre dezinformare, după care a urmat elaborarea și promovarea cursului opțional de Educație pentru media, care este predat la toate cele trei trepte de învățământ, inclusiv datorită suportului oferit de Deutsche Welle Akademie. Sperăm că după această instruire veți deveni mesagerii gândirii critice în instituțiile și localitățile dumneavoastră, iar astfel vom convinge și mai mulți tineri și părinți despre importanța alfabetizării media. Echipa CJI, la rândul său, vă va oferi instrumente și conținut interactiv și actualizat pe site-ul mediacritica.md și pe platforma educatia.mediacritica.md”, a precizat ea.

Formatorii cursului au fost Natalia Grîu, secretară de stat a Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, şi Dumitru Stoianov, jurnalist și fact checker.

Loredana Guzun, profesoară de geografie la Gimnaziul Codreanca din raionul Strășeni, a declarat că a fost impresionată de dinamismul formatorilor. „Am înțeles cum se codifică anumite mesaje foarte sublime în presă și pe rețelele sociale și am exersat asupra diferitor situații-problemă cu care se confruntă tinerii în mediul virtual”, a mărturisit profesoara. Adriana Matran, cadru didactic de sprijin la Liceul Teoretic „Prometeu” din satul Grozești, raionul Nisporeni, abia intenționează să predea Educație pentru media claselor gimnaziale. „Toate materialele prezentate au fost utile, dar am apreciat în special că am fost ghidată să-mi protejez datele personale, să identific și să înțeleg formele de agresiune online și să fac distincția între știrile veridice și cele care dezinformează”, a spus ea.

Până în prezent, CJI a instruit 193 de învăţătoare și învățători, 176 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 148 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opţională Educaţie pentru media este predată în şcolile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învăţământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.

Această instruire a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy