Cinci minute gratuite la TV. Pentru ce sunt acești timpi de antenă și când televiziunile trebuie să spună NU concurenților electorali?
În actuala campanie electorală, în spațiul public au apărut mai multe discuții legate de refuzul unor posturi de televiziune de a difuza gratuit spoturile unor partide și concurenți electorali. De exemplu, Teleradio-Moldova a refuzat să pună pe post adresarea președintelui PCRM, Vladimir Voronin, cu referire la referendumul constituțional, iar în privința materialului prezentat de Renato Usatîi, postul public a cerut ajustarea acestuia la rigorile legale. Într-un alt caz, postul Jurnal TV a refuzat difuzarea spotului electoral al candidatului PSRM la prezidențiale, Alexandr Stoianoglo.
Când și pentru ce sunt oferite aceste minute gratuite la TV? În ce situații posturile de televiziune sunt îndreptățite să refuze difuzarea?
Potrivit legii, privilegiul de a beneficia de minute gratuite la TV sau la radio sunt valabile doar pe durata campaniei electorale, fie că este vorba de campanii pentru alegerile parlamentare, prezidențiale ori pentru referendumurile republicane.
Obligația de a acorda gratuit timpi de antenă revine doar posturilor de radio sau TV care s-au angajat să reflecte campania electorală și care au statut de furnizor național (se adresează populației la nivel național și poate fi recepționat de cel puțin 2/3 din populația țării). Timpii de antenă gratuiți se acordă partidelor politice, blocurilor electorale și candidaților independenți înregistrați în calitate de concurenți electorali sau participanți la referendum.
Timpul „dăruit” de legiuitor subiecților enumerați mai sus este de 5 minute la serviciile de televiziune și 10 minute la serviciile de radiodifuziune sonoră. Acești timpi de antenă se acordă în mod integral în primele 15 zile de la începerea campaniei electorale.
Important! Timpul acordat gratuit poate fi utilizat DOAR pentru expunerea programelor electorale. Acesta nu poate fi folosit pentru difuzarea publicității electorale sau pentru expunerea unor mesaje care nu țin de programul electoral al candidatului.[1]
Cu alte cuvinte, în cazul în care potențialii beneficiari ai acestei gratuități intenționează să utilizeze minutele (5 la TV și 10 la radio) pentru altceva decât pentru a-și împărtăși obiectivele, promisiunile, strategiile sau prioritățile partidului ori candidatului, furnizorii de servicii media sunt în drept să refuze difuzarea spoturilor.
În același timp, chiar dacă mesajele candidaților se rezumă la programele electorale ale acestora, posturile TV și de radio sunt obligate să se asigure că acestea corespund cerințelor legale dictate de Codul serviciilor media audiovizuale, Regulamentul privind conținuturile audiovizuale, Regulamentul privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media etc. Altfel spus, acestea nu pot conține, bunăoară, discurs de ură, mesaje discriminatorii sau exprimări sexiste.
[1] Art. 90 alin. (7) al Codului electoral: „În campania electorală pentru alegerile parlamentare, prezidențiale și pentru referendumurile republicane, furnizorii naționali de servicii media care vor reflecta campania electorală, a căror listă este actualizată și adusă la cunoștința publică de către Consiliul Audiovizualului, acordă partidelor politice, blocurilor electorale și candidaților independenți înregistrați în calitate de concurenți electorali sau participanți la referendum timpi de antenă gratuit, câte 5 minute la serviciile de televiziune și câte 10 minute la serviciile de radiodifuziune sonoră, în scopul expunerii programelor electorale și al informării alegătorilor. Acești timpi de antenă se acordă în mod integral în primele 15 zile de la începerea campaniei electorale și nu pot fi utilizați în scopul difuzării publicității electorale”.
Regulamentul privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat prin HCEC nr. 1137/2023, pct. 40: „(…) Timpii de antenă acordați gratuit sunt utilizați exclusiv pentru expunerea programelor electorale în cadrul emisiunilor de promovare electorală, difuzate separat de alte conținuturi audiovizuale și evidențiate prin semnale acustice sau vizuale unice cu mențiunea «Emisiune de promovare electorală», la început și la final”.
________________________________________________________________________
[1] Art. 90 alin. (7) al Codului electoral: „În campania electorală pentru alegerile parlamentare, prezidențiale și pentru referendumurile republicane, furnizorii naționali de servicii media care vor reflecta campania electorală, a căror listă este actualizată și adusă la cunoștința publică de către Consiliul Audiovizualului, acordă partidelor politice, blocurilor electorale și candidaților independenți înregistrați în calitate de concurenți electorali sau participanți la referendum timpi de antenă gratuit, câte 5 minute la serviciile de televiziune și câte 10 minute la serviciile de radiodifuziune sonoră, în scopul expunerii programelor electorale și al informării alegătorilor. Acești timpi de antenă se acordă în mod integral în primele 15 zile de la începerea campaniei electorale și nu pot fi utilizați în scopul difuzării publicității electorale”.
Regulamentul privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat prin HCEC nr. 1137/2023, pct. 40: „(…) Timpii de antenă acordați gratuit sunt utilizați exclusiv pentru expunerea programelor electorale în cadrul emisiunilor de promovare electorală, difuzate separat de alte conținuturi audiovizuale și evidențiate prin semnale acustice sau vizuale unice cu mențiunea «Emisiune de promovare electorală», la început și la final”.