CJI a făcut totalurile proiectului prin care mai multe instituții media și-au sporit audiența: „Investițiile făcute astăzi sunt investiții în viitor!”

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a făcut totalurile proiectului „Înțelegerea audienței prin asistență digitală”, desfășurat în perioada 2018-2022, în rezultatul căruia mai multe instituții media au învățat cum să-și sporească audiența și să-și crească veniturile. Activitatea de totalizare a avut loc în format online, vineri, 21 octombrie 2022, la eveniment participând partenerii media ai proiectul din anul 2022 (Agora și Ziua de azi), precum și o parte dintre partenerii media din anii precedenți – Locals (2020), BAStv și Vmeste (2021).

În debutul evenimentului, Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a făcut o retrospectivă a activităților desfășurate pe parcursul celor 5 ani de implementare a proiectului, precizând că, în acest interval de timp, 14 instituții media au beneficiat de suport financiar, instruiri și consultanță în domeniul creșterii audienței și sporirii veniturilor.

„Timp de 5 ani, experții proiectului au oferit soluții pentru ca partenerii noștri media să abordeze audiența dintr-o altă perspectivă, să-și sporească cunoștințele în domeniul planificării și creării de conținut editorial în funcție de necesitățile publicului-țintă, să analizeze datele despre audiență și să introducă oportunități inovatoare de marketing și promovare a conținutului media. Ne bucurăm să constatăm că, la final de proiect, cunoștințele acumulate se regăsesc în date de audiență sporite sau în identificarea unor noi parteneriate, fapt care a contribuit la creșterea veniturilor instituțiilor media partenere. Proiectul privind sporirea audienței, lansat de CJI în anul 2018 cu suportul Internews şi finanţat de Suedia, a reprezentat pentru unele instituții media un punct de pornire în domeniul afacerilor media, iar pentru alte instituții a însemnat un suport pentru schimbarea de abordare în ceea ce privește modul de interacțiune cu audiența”, a spus Mariana Tabuncic.

Irina Ghelbur, directoarea Interact Media, care deține portalul Agora.md, instituție care a fost de trei ori partenerul media al proiectului, a menționat că de fiecare dată suportul oferit s-a materializat în creșterea audienței. „În 2018, când am început colaborarea în cadrul acestui proiect, am învățat cum să ne înțelegem audiența și cum să facem corect monetizarea prin Google AdSense. La final de an am început să obținem 100 de euro lunar doar din publicitatea AdSense. Un alt aspect de care ne-am preocupat a fost canalul nostru de Youtube, pe care am reușit să-l facem mai atractiv și mai organizat. În rezultat, de la 800 de abonați în 2018, am ajuns în prezent la 7.800 de abonați, activând astfel și opțiunea de monetizare a canalului. De asemenea, în contextul în care publicul este interesat să afle noutățile cât mai rapid, am reușit să creăm pe site modulul Știri scurte”, a menționat Irina Ghelbur.

Vitalie Hotnogu, redactorul-șef al portalului Ziua de azi de la Cahul, care a beneficiat de două ori de asistență în cadrul proiectului, a relatat că în 2022 au fost produse 13 emisiuni culinare „Poftim la masă!”, care au înregistrat în total peste 83,000 de vizualizări pe Youtube, peste 414,000 de vizualizări pe Facebook, peste 93,000 de vizualizări pe Instagram. „În sudul țării avem localități cu istorie și tradiții bogate, cu locuri turistice de excepție și cu bucate deosebite. Am decis să integrăm într-o emisiune aspectele culinare cu cele turistice și istorice. Deși, inițial, ne-a fost foarte dificil să identificăm oameni și să le explicăm ce dorim să facem, într-un final a ieșit o emisiune care are priză la public, iar astăzi suntem invitați în diverse localități pentru a realiza noi episoade. Acest proiect ne-a permis să creăm conținut de calitate, care este foarte dificil de realizat. Evident, între timp s-au schimbat și datele de audiență. Doar urmăritorii de pe Facebook au crescut de la 2,500 în 2019, la 32,500 în prezent. Asta înseamnă că avem un public care ne urmărește și are încredere în calitatea produselor pe care le oferim”, a precizat Vitalie Hotnogu.

Ludmila Topal, redactora-șefă a portalului BAStv.md de la Basarabeasca, a evidențiat faptul că deși redacția este una mică, aceasta a reușit să înregistreze rezultate notabile pe dimensiunea sporirii audienței. „În 2021 ne-am propus să dezvoltăm portalul BAStv.md, după ce timp de 20 de ani am fost axați pe televiziune. Implicarea în cadrul acestui proiect ne-a permis să ne dublăm audiența în 2021 și s-o menținem loială până în prezent. Proiectul CJI de sporire a audienței a fost ceva nou pentru noi, reușind să ne convingă de puterea Internetului – de faptul că trebuie să fim operativi, să producem informații rapid și ieftin, în comparație cu televiziunea. Atunci ne-am îndrăgostit de online. Inițial, nu știam cum să lucrăm în mediul virtual, de aceea am avut nevoie de cunoștințe și de abordări noi pentru a atrage audiența. De asemenea, în cadrul proiectului ne-am învățat să monetizăm conținutul. Am integrat publicitatea Google AdSence, am plasat primele bannere pe site, am lansat campanii de crowdfunding. Deși succesele nu sunt atât de mari pe această dimensiune, este totuși un început, iar un rezultat mic este tot un rezultat”, consideră Ludmila Topal.

Ana Dubeli, directoarea portalului Locals.md, a menționat că, în cadrul proiectului, în anul 2020 a fost creată platforma Moldova Multiverse pentru a atrage pe site audiența de până la 23 de ani. „Am selectat o temă dureroasă pentru tineri – a pleca sau a rămâne în Moldova după finalizarea studiilor. Cu ajutorul experților ne-am gândit cum să abordăm acest subiect pentru a-i face pe tineri să analizeze serios această chestiune. Scopul proiectului a fost de a prezenta oportunitățile care există în Moldova din perspectiva persoanelor care au fost peste hotare, au acumulat o anumită experiență și au revenit în țară pentru a dezvolta afaceri. În rezultat, am scris despre oameni care au revenit și s-au realizat în Moldova, iar istoriile lor sunt impresionante. În rezultat, am primit o serie de comentarii pozitive, care ne-au înaripat. Mai mult, acest proiect ne-a dat un nou val de popularitate pe toate platformele noastre”, a spus Ana Dubeli.

Reprezentanta Internews, Maia Mikashavidze, a menționat că proiectul a permis CJI să lucreze cu parteneri de calitate, care au înțeles cât este de important să-ți cunoști audiența. „Toți partenerii au primit consultanță individuală, axată pe necesități. Acest fapt le-a permis să-și canalizeze eforturile pentru realizarea unor schimbări care, într-un final, dau roade. Ne bucurăm că, în pofida tuturor provocărilor din acest an, am reușit să finalizăm cu bine proiectul”, a spus Maia Mikashavidze.

Corina Cepoi, directoarea Internews în Moldova, a evidențiat componenta digitală a proiectului de audiență, prin intermediul căreia partenerii au beneficiat de suport IT. „De asemenea, suntem bucuroși că succesele partenerilor noștri sunt prezentate drept istorii de succes pentru instituții media din alte state. Deși proiectul este la final, credem că rezultatele obținute vor fi pentru mult timp înainte”, a precizat Corina Cepoi.

Oxana Paierele, ofițeră de programe în cadrul Ambasadei Suediei la Chișinău, a precizat la finalul întâlnirii că „aceste investiții sunt investiții în viitor”. „Suportul acordat în acești ani a fost pentru îmbunătățirea unor procese interne ale redacțiilor, care, cu siguranță, în timp se vor răscumpăra și vor lua forma unor noi proiecte și inițiative de dezvoltare a instituțiilor media”, a conchis Oxana Paierele.

În perioada anilor 2018-2022, în cadrul proiectului au fost oferite 16 granturi în valoare de 5,000 de euro fiecare și două granturi în valoare de 10,000 de euro fiecare pentru implementarea iniţiativelor privind sporirea audienţei şi creşterea veniturilor.

Proiectul „Înţelegerea audienţei prin asistenţă digitală” este implementat de CJI cu suportul Internews şi finanţat de Suedia. Proiectul îşi propune să contribuie la îmbunătăţirea calităţii conţinutului media şi a sustenabilităţii financiare a instituţiilor de presă printr-o mai bună înţelegere a necesităţilor publicului.

 

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy