CJI a lansat cel de-al treilea raport de monitorizare a mass-mediei în campania electorală pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023. Constatări și recomandări
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a lansat miercuri, 8 noiembrie, cel de-al treilea raport de monitorizare a mass-mediei în campania electorală pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023. Cercetarea a cuprins perioada 24 octombrie – 4 noiembrie, CJI continuând să monitorizeze principalele buletine de știri a zece posturi de televiziune: Moldova 1, TVR Moldova, Jurnal TV, Pro TV Chișinău, TV8, Cinema 1, ITV Moldova, Orizont TV, Vocea Basarabiei TV și Exclusiv TV. Cel de-al treilea raport de monitorizare este și ultimul pe care CJI îl lansează în campania electorală pentru alegerile locale generale.
Posturi de televiziune au fost selectate în baza unor criterii precum audiența și impactul, forma de proprietate publică sau privată și limba difuzării – română sau rusă. CJI a analizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la cele zele posturi TV, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. Materialele au fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina dacă au fost favorabile sau defavorabile unui sau altui concurent electoral.
„Majoritatea posturilor au oferit acces relativ egal candidaților în alegeri, care în mare parte au fost reflectați corect și echidistant în știrile electorale. Mai multe posturi au reflectat pe larg activitatea reprezentanților administrației publice centrale, de regulă în context pozitiv. Astfel, candidații PAS au beneficiat de transferul de imagine pozitivă din știrile despre autoritățile centrale difuzate de majoritatea posturilor, fiind în același timp defavorizați de două posturi, tot prin transfer de imagine negativă. Candidatul MAN, Ion Ceban, a fost ușor favorizat de către un post TV și defavorizat de alte trei posturi. Partidul Șansă a fost vizat preponderent în știri cu conotație negativă la majoritatea posturilor monitorizate, cu excepția a două posturi care au favorizat această formațiune”, a explicat Nadine Gogu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, în conferința de presă în care au fost prezentate concluziile celui de-al treilea raport de monitorizare.
Astfel, în perioada 24 octombrie – 4 noiembrie 2023, au fost înregistrate următoarele tendințe generale:
- Postul public de televiziune Moldova 1 a oferit acces în știri majorității concurenților electorali, pe care i-a prezentat într-un mod neutru și echidistant, cu excepția lui Ion Ceban (MAN), care a beneficiat de mai multe apariții și context favorabil. Autoritățile publice centrale au fost reflectate preponderent în context pozitiv în știri cu caracter electoral indirect, astfel fiind favorizați și exponenții partidului de guvernământ în cursa electorală.
- TVR Moldova a reflectat activitatea unui număr relativ mare de concurenți electorali. Știrile au fost echilibrate, fără a fi sesizate atitudini care ar fi favorizat sau defavorizat pe unii concurenți electorali. Exponenții PAS au fost ușor favorizați prin transferul de imagine din partea administrației publice centrale, a cărei activitate a fost reflectată preponderent în știri cu caracter pozitiv.
- Jurnal TV a reflectat în mod obiectiv și echidistant campania electorală, reflectând activitățile de campanie a majorității concurenților electorali, fără a-i favoriza sau defavoriza direct. Candidații partidului de guvernare au fost favorizați de contextul pozitiv al știrilor care au reflectat activitatea administrației publice centrale. Candidatul MAN, Ion Ceban, a fost reflectat în egală măsură în știri neutre și negative.
- Postul de televiziune TV8 a oferit acces în știri pentru majoritatea concurenților electorali, pe care i-a reflectat într-un mod neutru și echidistant, fără a-i favoriza sau defavoriza evident pe vreunul dintre ei.
- Pro TV Chișinău a reflectat campania electorală neutru și echidistant, oferind acces egal majorității concurenților electorali, fără a-i favoriza sau defavoriza direct. Ion Ceban, candidatul MAN, a fost ușor defavorizat de un material despre problemele capitalei difuzat în „ziua tăcerii”. Concurenții PAS au fost ușor favorizați, beneficiind de transfer de imagine pozitivă în știri despre activitatea administrației publice centrale.
- Cinema 1 a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea concurenților electorali, fără a-i favoriza sau defavoriza direct. Administrația publică centrală și, implicit, partidul de guvernământ au fost favorizați de mai multe materiale cu conotație pozitivă, care au fost favorabile concurenților PAS în acest scrutin.
- Postul ITV Moldova a favorizat candidații partidelor politice Șansă și Renaștere, care au beneficiat de cel mai mare număr de apariții, în raport cu alți candidați. Postul l-a defavorizat pe Ion Ceban, concurentul MAN, prim știri părtinitoare ce l-au plasat în context negativ. Autoritățile publice centrale au apărut în lumină preponderent negativă, știrile respective defavorizându-i pe reprezentanții PAS în alegeri.
- Orizont TV a favorizat Partidul Politic Șansă prin numărul semnificativ de apariții, dar și prin asocierea cu liderul fostului Partid Politic Șor, prezentat ca un salvator național. Candidatul MAN Ion Ceban a fost defavorizat prin materiale negative și părtinitoare.
- Vocea Basarabiei TV a oferit acces în știri unui număr restrâns de concurenți electorali, reflectând campania mai mult din perspectiva procesului electoral. Postul a favorizat ușor autoritățile publice centrale în mai multe știri cu conotație pozitivă, care pot fi favorabile și candidaților partidului de guvernământ.
- Exclusiv TV a oferit spațiu de emisie pentru mai mult de jumătate din concurenții electorali, pe care i-a reflectat neutru. Activitatea administrației publice centrale a fost reflectată pe larg, favorizând exponenții PAS implicați în alegeri prind transfer de imagine pozitivă.
CJI recomandă radiodifuzorilor să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie conformă cu normele legale și ale Codului deontologic al jurnalistului. Totodată, CJI recomandă Consiliului Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se autosesiza și a evalua dacă posturile de televiziune monitorizate au respectat dreptul cetățenilor la o informare completă, obiectivă şi veridică, dar și dreptul concurenților electorali de a avea acces egal la mass-media.
Monitorizarea este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Marii Britanii la Chișinău și implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor.