Instruire CJI: „Disciplina Educație pentru media ajută elevii să devină conștienți de calitatea informației pe care o consumă”

23 de cadre didactice, dintre care 22 de profesoare și un profesor, de la treapta de liceu și-au dezvoltat competențele media în cadrul unei noi instruiri în domeniul Educației pentru media, desfășurată de Centrul pentru Jurnalism Independent în perioada 28-30 aprilie 2023 la Chișinău. Formatoarele cursului au fost Loretta Handrabura și Natalia Grîu, autoarele curriculumului şi manualului Educație pentru media pentru clasele a X-a și a XI-a.

Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a menționat în debutul instruirii că educația media a devenit unul dintre obiectivele prioritare ale CJI, precizând că disciplina opțională Educație pentru media este predată în școală al șaselea an consecutiv. „Fie că vrem sau nu, media este parte a vieții noastre, care își lasă o amprentă asupra modului nostru de gândire și acțiune. CJI v-a invitat în cadrul acestui program de instruire pentru a vă ajuta să înțelegeți mai bine de ce avem nevoie nu doar de media, dar și de educație media în secolul XXI, care este un secol grăbit, în care tehnologiile avansează cu o viteză amețitoare. Ne dorim ca la finalul acestui program de instruire să fiți convinși că educația media este o necesitate pentru a avea o societate care gândește critic, care nu se lasă manipulată și care este conștientă nu doar de avantajele mediului virtual, dar și de pericolele care se ascund în spatele acestuia”, a menționat Mariana Tabuncic.

Pe parcursul programului de formare, participanții şi-au dezvoltat competenţele de predare a disciplinei Educaţie pentru media la treapta de liceu în baza conţinutului curriculumului şi manualului, exersând totodată diverse tehnici de predare a subiectelor incluse în programul de studiu.

Formatoarele Loretta Handrabura și Natalia Grîu au discutat cu cadrele didactice despre comportamentul etic în mediul online, formele de agresiune online, siguranța în mediul virtual și rolul influencerilor în modelarea comportamentului noii generații. De asemenea, au fost explorate teme precum calitatea și diversitatea informației, dar și formele de manipulare și dezinformare în mediul online.

„Educația pentru media devine o competență pentru viață, iar misiunea dvs., în particular, și a școlii, în general, este să ajutați discipolii dvs. să însușească respectiva competență. Suntem sigure că veți ajuta elevii dvs. să reușească în viață, pentru că educația media este despre competențe de viață ”, au menționat formatoarele.

În cadrul instruirii, jurnalistul britanic, Nick Raistrick, a avut o intervenție online în cadrul căreia a prezentat lucrarea „Manual despre dezinformare. Ghid pentru jurnaliștii, comunicatorii și organizatorii de campanii din Moldova”. Jurnalistul a demonstrat mai multe tehnici care ar putea fi utilizate de către profesori în timpul lecțiilor pentru a ajuta elevii să înțeleagă mai bine unde este adevăr și unde este manipulare și dezinformare.

De asemenea, profesorii au făcut cunoștință cu platforma Educaţie Mediatică, unde pot fi găsite jocuri, tutoriale, animații și diverse articole pe teme de educație media, dar și Portofoliul Educație pentru media, unde sunt incluse cele mai importante activități în domeniul educației media realizate de CJI. La finalul instruirii, participanții au audiat și piesa „Pe`ntelesu` meu”, versurile-îndemn ale Mediacritica, pe ritmuri de hip-hop, ideea principală a piesei fiind apreciată de participanți drept un „rezumat al întregului program de formare”. Profesorii au fost încurajați să asculte piesa împreună cu elevii liceeni, pentru a-i determina să fie atenți la calitatea informației pe care o consumă și a-i încuraja să gândească critic în orice circumstanțe.

La finalul instruirii, participanții și participantele au apreciat faptul că instruirea i-a ajutat să înțeleagă cât de mult ne influențează media și cât este de important să avem suficiente competențe media pentru a face față tuturor provocărilor care vin din mediul online.

Zinaida Popa, profesoară de limba și literatura română la Centrul de Excelență în Economie și Finanțe din Chișinău, s-a arătat convinsă că de acum încolo lecțiile de limbă română vor fi altfel, pentru că va adapta conținutul în funcție de cunoștințele acumulate în cadrul acestei instruiri.

„De asemeena, în timpul formării mi-am făcut o revizuire a propriilor cunoștințe – am văzut ce știu și ce nu știu, și trebuie să recunosc că mi-am completat cunoștințele cu multe lucruri interesante și utile. Noi zicem să le luăm elevilor telefoanele mobile, pentru că sunt prea dependenți de ele, dar nu cred că asta este ideea de bază. Am conștientizat că eu trebuie să fiu în fața elevului mai puternică decât telefonul și atunci el se va conecta la mine, dar nu la telefon. Iar aceste cunoștințe m-au ajutat să devin, cu siguranță, mai puternică”, a menționat Zinaida Popa.

Mariana Brînză, profesoară de istorie în cadrul Liceului „Budești”,  mun. Chișinău, a menționat că deja a solicitat disciplina Educație pentru media în anul următor de studiu. „Este un curs foarte interesant și am acumulat noile cunoștințe cu plăcere. Această instruire a fost o oportunitate care nu trebuia ratată”, a precizat Mariana Brînză.

Djulieta Negru, profesoară de limba engleză la Liceul „George Coșbuc” din mun. Bălți, s-a arătat convinsă că va valorifica la maximum cunoștințele acumulate în carul instruirii. „Vreau să transmit aceste cunoștințe elevilor și să-i ajut să fie atenți la calitatea informației. Sunt sigură că pot face ca lucrurile să funcționeze și mai bine”, a spus profesoara.

Viorica Lungu, profesoară de limba și literatura română în cadrul Liceului de Limbi Moderne și Management din mun. Chișinău, a confirmat că după ce acum câțiva ani a participat la o instruire similară la treapta de gimnaziu, deși nu a predat disciplina, a utilizat cunoștințele acumulate în cadrul lecțiilor de limba română sau a activităților extracuriculare.

„Acum, am acordul administrației de a preda disciplina Educație pentru media la treapta de liceu. Ceea ce știu este că această disciplină are priză în rândul elevilor. Sper că în rezultatul predării acestui curs voi ajuta elevii să devină altfel, mai conștienți de calitatea informației pe care o consumă. De asemenea, avem speranța că și mass-media din Moldova se va schimba și va deveni altfel datorită nouă, consumatorilor de media”, a menționat Viorica Lungu.

Până în prezent, CJI a instruit 214 învățătoare, 191 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 201 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opțională Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învățământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.

Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova” (MEDIA-M), finanţat de USAID, UK şi implementat de Internews în Moldova.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy