Instruire CJI la Bălți: 15 profesoare de la treapta gimnazială din raioanele de nord ale Republicii Moldova au învățat să predea disciplina Educație pentru media
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a dezvoltat competențele media a 15 profesoare de la treapta gimnazială, care activează în instituțiile de învățământ cu predare în limba rusă din raioanele de nord ale Republicii Moldova. Programul s-a desfășurat în limba rusă și a fost organizat în perioada 6-8 septembrie 2024 în municipiul Bălți.
Instruirea a avut drept suport curriculumul disciplinei Educație pentru media, la treapta gimnazială, dar și versiunea actualizată a manualului Educație pentru media, tipărit în anul 2024. Conținutul a fost completat cu informații de actualitate, fiind integrate noi exemple de știri, instrumente și tehnici de lucru inovative, cuvinte noi în vocabular, cum ar fi amprenta digitală, dezinformare, film tridimensional (3D), generic, megafon, propagandă, propagandă de război, realitate augmentată, vidding. Toate modificările introduse în manual vor ajuta elevii și elevele să înțeleagă mai bine ce este educația media, să-și dezvolte abilitățile de gândire critică și să consume informațiile în mod responsabil.
Formatoarele cursului au fost Loretta Handrabura și Natalia Grîu, autoarele curriculumului şi manualului Educație pentru media, clasele a VII-a/a VIII-a.
Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a trecut în revistă principalele realizări ale organizației în domeniul educației media începând cu 2017, când, cu acordul Ministerului Educației și Cercetării, disciplina opțională Educație pentru media a fost introdusă în școală. „Pe parcursul acestor ani, CJI a organizat peste 40 de programe de formare, prin care au trecut peste 780 de profesori și profesoare. Anul de studii 2024-2025 este al optulea an în care cursul este predat în școală, grație profesorilor care au conștientizat cât este de important să fii alfabetizat mediatic, să știi să gândești critic și să te protejezi de pericolele din spațiul online. În acest an, am reușit să actualizăm manualul pentru treapta gimnazială și să-l tipărim inclusiv în limba rusă, pentru a-l pune la dispoziția elevilor din școlile cu predare în această limbă”, a menționat Mariana Tabuncic.
Loretta Handrabura a accentuat rolul important al consumului corect de informații, pentru a nu prolifera dezinformarea. „De multe ori citim doar titlurile, fără a intra în esența lucrurilor, apoi distribuim aceste informații, care adesea se dovedesc a fi false. Astfel, răspândim dezinformarea fără a ne da seama. În urma predării Educației pentru media vă încurajăm să urmăriți, în timp, și schimbările produse în comportamentul elevilor. Cu siguranță, veți observa modificări de comportament și de atitudine în raport cu modul în care percep informațiile, de unde și cum se informează sau cum își protejează identitatea în mediul online. Ei vor deveni mai conștienți față de anumite procese din jurul lor”, a spus formatoarea.
Natalia Grîu a evidențiat faptul că educația media este una din cele mai importante competențe din prezent, fiind conectată cu foarte multe discipline. „Omul secolului 21 este cel care poate lucra cu informația. În jurul nostru nu sunt doar clădiri și copaci. În jurul nostru este și multă informație, prin urmare, este extrem de important să înțelegem cum îi putem face față. Profesorul trebuie să fie la înălțimea așteptărilor elevilor săi, iar educația media vă ajută mult în acest sens”, a declarat Natalia Grîu.
Timp de trei zile, profesoarele şi-au dezvoltat competenţele de predare a disciplinei Educaţie pentru media la treapta gimnazială. Pentru început, s-au familiarizat cu termenii din domeniu, au discutat despre știre și modul în care aceasta ne poate manipula sau induce în eroare, au învățat să creeze știri care respectă rigorile deontologice și evită senzaționalul. Au analizat diverse tipuri de reclame și s-au convins cât de mult publicitatea ne influențează percepțiile asupra lucrurilor. Au discutat despre rolul educativ al filmului, despre deepfake, arta fotografică și rolul imaginii în transmiterea mesajului. De asemenea, discuțiile au vizat formele de agresiune în mediul online și securitatea în spațiul virtual. Din procesul de studiu nu au lipsit metodele interactive de lucru, pe care profesoarele le vor putea utiliza în clasă.
Participantele la programul de formare au recunoscut că instruirea le-a deschis noi orizonturi ale cunoașterii, le-a ajutat să-și aprofundeze cunoștințele în domeniu și să devină mai critice în raport cu informația pe care o consumă.
Anastasia Miron, profesoară la Liceul Teoretic „Aleksandr Puşkin”, or. Bălţi:
Cunoștințele acumulate pot fi folosite la orice lecție, nu doar la disciplina Educație pentru media. Am învățat multe tehnici interesante și utile, care pot fi aplicate inclusiv în raport cu părinții. Acest training m-a ajutat să înțeleg importanța mass-mediei în viața noastră și sunt sigură că voi putea folosi cunoștințele acumulate în procesul didactic.”
Ana Babiuc, profesoară la Gimnaziul Egorovca, r-nul Fălești
Un training foarte intens și productiv, în care au fost prezentate metode și tehnici interesante de lucru cu elevii și părinții. Această formare m-a ajutat să conștientizez cât de importantă este alfabetizarea media. În prezent, în jurul nostru au loc un șir de procese strâns conectate cu presa, cărora nu le-am acordat prea mare atenție până în momentul în care am venit la această instruire, unde am învățat, în primul rând, că trebuie să pun totul la îndoială și să gândesc critic.”
Tatiana Filipova, profesoară la Liceul Teoretic „Aleksandr Puşkin”, or. Fălești
Astăzi, relevanța disciplinei Educație pentru media nu poate fi subestimată în formarea unui cetățean responsabil digital. Cunoștințele acumulate și tehnicile interactive asimilate pot fi folosite în activitatea cu părinții, elevii și colegii profesori. Voi avea posibilitatea să aplic cunoștințele acumulate, predând în acest an disciplina Educație pentru media.”
Ana Turtureanu, profesoară la Liceul Teoretic „Nicolae Casso”, s. Chișcăreni, r-nul Sîngerei
Am rămas plăcut surprinsă de materialul predat, formatul în care a fost «îmbrăcată» învățarea, atmosfera relaxantă și, în același timp, productivă. Trainingul a fost unul bine gândit, cu multe elemente de noutate, cu sarcini practice și inovative, care ne-au ajutat să învățăm să gândim critic și să consumăm conștient informația.”
Svetlana Dreglea, profesoară la Liceul Teoretic „Nikolai Gogol”, mun. Bălți
Trainingul este unul actual. Cu siguranță, voi aplica cunoștințele acumulate, tehnicile și abilitățile dezvoltate și la alte discipline. Convingerea mea este că elevii trebuie să plece din școală fiind cetățeni alfabetizați media, iar astfel de formări ajută profesorii să pregătească elevii în acest sens.”
Până în prezent, CJI a instruit 253 de învățătoare, 231 profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 298 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opțională Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în programul-cadru al Ministerului Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învățământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media, care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.
Programul de instruire a fost organizat în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) din Danemarca și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.