Noua lege privind accesul la informație. Cât timp va trebui presa să aștepte răspunsurile din partea furnizorilor?

La data de 9 iunie, Parlamentul a aprobat în lectură finală o nouă lege privind accesul la informațiile de interes public. Peste șase luni din ziua publicării în Monitorul Oficial, documentul adoptat va substitui actuala lege care, timp de aproape 23 de ani, a reglementat procedura de accesare a informațiilor deținute de către entitățile aflate în serviciul public.

În prezent, durata îndelungată de timp în care solicitanții de informații trebuie să aștepte un răspuns din partea autorităților reprezintă o problemă majoră, în special, pentru presă. Asta pentru că informația reprezintă un bun perisabil pentru mass-media, iar termenul din legislația în vigoare și, mai ales, lipsa de transparență de care dau dovadă unele autorități periclitează munca jurnalistică. Este bine de știut însă că noua lege intervine cu modificări în ceea ce privește termenele de furnizare a informației.

Ce avem în prezent?

Actuala lege oferă furnizorilor 15 zile lucrătoare pentru a soluționa cererile de acces la informație, precum și posibilitatea de a prelungi acest termen cu încă 5 zile lucrătoare atunci când volumul informațiilor solicitate este foarte mare sau când sunt necesare consultații suplimentare pentru a satisface cererea.

Ce va urma?

Conform noului act normativ, furnizorii vor avea la dispoziție 10 zile calendaristice ca să ofere informația, precum și posibilitatea de a prelungi acest termen cu 7 zile calendaristice.

În afară de reducerea termenului general, legiuitorul a decis să trateze cererile de acces la informație din partea presei într-un mod diferențiat. Astfel, peste șase luni din ziua publicării în Monitorul Oficial a noii legi privind accesul la informație, solicitările din partea reprezentanților mass-media vor fi soluționate în cel mult 5 zile lucrătoare, iar posibilitatea de prelungire se rezumă la încă 5 zile calendaristice.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy