Proiecte multimedia dedicate incluziunii: implicare, motivație, empatie

„Incluziunea este vitală pentru o societate armonioasă, cu adevărat liberă și deschisă”, „Jurnalismul trebuie să promoveze incluziunea ca o normalitate”, „Incluziunea trebuie să fie promovată inclusiv prin prisma aspectelor care inspiră, aduc plusvaloare și trasează noi direcții de dezvoltare”, „Avem nevoie de mecanisme care ar ajuta la integrarea persoanelor cu dizabilități cu mai mult succes în cadrul educațional”. Acestea sunt doar câteva idei culese în cadrul laboratorului multimedia „Inovație pentru incluziune”.

Întrucât acest eveniment este o premieră pentru CJI, am adunat mai multe opinii de la participanți, experți, trainere și membri ai juriului pentru a afla care a fost motivația de a participa, precum și așteptările pe care le-au avut pe parcursul laboratorului.

PROIECTE CU POTENȚIAL DE SCHIMBARE

Natalia Cernat, coordonatoare de program la Biroul de cooperare al Elveției: „În cele două zile de laborator am fost martorii nașterii a 9 proiecte multimedia foarte interesante, toate cu mare potențial de a schimba percepțiile oamenilor față de persoanele din grupurile marginalizate. Ne-am bucurat de faptul că evenimentul a adunat participanți și participante din Comrat, Râbnița, Chișinău și alte localități. Cred că unicitatea și valoarea proiectelor rezidă în faptul că echipele au fost diverse, au inclus jurnaliști, pedagogi, tineri și adulți. Deși vor fi susținute financiar doar patru dintre ele, ne dorim ca și celelalte să-și găsească parteneri și susținători printre organizațiile media care își doresc să-și diversifice conținutul cu materiale inovatoare, inspirate din viață și experiențe reale”.

Galina Climov, directoare executivă a Alianței Organizațiilor pentru Persoanele cu Dizabilități: „Acest proiect este o idee și o intervenție inovatoare – de la concepție până la implementare. Participanții au abordat un spectru larg de probleme ale persoanelor cu diferite tipuri de dizabilități (problemele de informare ale părinților, de dezvoltare a abilităților de trai independent, de divertisment, problemele minorităților sexuale, de discriminare etc.). În opinia mea, fiecare proiect are dreptul la viață și la implementare pentru că fiecare va avea un impact de lungă durată asupra publicului care țintește să rezolve anumite probleme”.

„O GURĂ DE AER”

Ana Gherciu, media traineră, Republica Moldova: „Lucrul care mă entuziasmează cel mai mult la laboratorul multimedia este diversitatea participanților. M-a bucurat foarte mult că majoritatea participanților au fost cei pentru care a fost țintit acest proiect. Fiind jurnalistă, mi-am luat doza de inspirație pentru câțiva ani înainte. Am câteva idei de proiecte și ceea ce au propus participanții spre jurizare mi s-a părut foarte inspirat, în special, datorită backgroundului pe care îl au. Pentru mine laboratorul multimedia din acest an a fost o gură de aer”.

Gulim Amirkhanova, media traineră, Kazahstan: „Mi-a părut interesant faptul că la eveniment au participat nu doar jurnaliști, dar și reprezentanți ai diferitor ONG-uri care se ocupă nemijlocit de problemele persoanelor cu nevoi speciale, precum și însăși persoane cu aceste nevoi speciale. Echipele au fost creative și receptive la toate ideile noi care au venit pe parcursul lucrului la proiectele lor. Și dacă în prima zi de lucru participanții nu prea aveau idei multimedia, în cea de-a doua zi aceste idei le aveau cu toții. A fost destul de complicat de selectat doar câteva inițiative pentru finanțare. Unele idei m-au frapat. Sper că vor impresiona și publicul”.

Olga Afanas, pedagogă-psihologă, activistă civică, premiantă în cadrul laboratorului: „Activez în sectorul social din 2001, în special în domeniul drepturilor omului, drepturile femeilor și persoanelor cu dizabilități. Mi-a părut extrem de frumoasă această idee de laborator multimedia la tema incluziunii, pentru că astăzi cu toții, într-o măsură mai mare sau mai mică, promovăm conținut, suntem producători de conținut, iar pentru aceasta este necesar să avem și abilități multimedia, inclusiv pe partea incluziunii. Incluziunea este vitală pentru o societate armonioasă, cu adevărat liberă și deschisă. M-a inspirat foarte mult ideea proiectului, fapt care m-a determinat să particip. Colaborez și activez printre femei extraordinare (n.a. cu dizabilități și fără dizabilități) și le văd atât de speciale, creative, cu atât de mult potențial că sunt sigură că despre ele trebuie să se afle, să fie cunoscute publicului”.

„AM VENIT CU O IDEE, DAR PLEC CU MAI MULTE”

Ludmila Adamciuc, influenceră, blogul „Prietena mea”, premiantă în cadrul laboratorului: „Ca și creatoare de conținut, recunosc, mi-a fost foarte utilă participarea la acest laborator. Pe tot parcursul celor două zile de lucru am audiat prezentări ale experților, mi-am făcut notițe, am salvat pagini și linkuri utile, care, sunt sigură, mă vor ajuta în activitatea de mai departe. Ca și persoană care pledează pentru drepturile persoanelor cu necesități speciale, am înaintat un proiect multimedia ce are la bază o campanie de informare pentru părinți și viitori părinți. Îmi propun să realizez mai multe povestioare video informative, prin intermediul cărora să contribui la creșterea gradului de conștientizare și acceptare a sindromului Down. Am venit cu o idee de proiect, dar cu bucurie constat că plec la sfârșitul Laboratorului cu mai multe idei pe care doresc să le realizez în anul 2023”.

Elena Celak, jurnalistă la portalul Nokta.md, participantă: „De mai multe ori am realizat materiale cu persoane din grupurile vulnerabile. Am făcut reportaje mai lungi, mai scurte, dar fiind textuale, nu întotdeauna ajungeau la public așa cum mi-aș fi dorit. Am aplicat la acest Laborator pentru că mi-am dorit să capăt experiențe și cunoștințe despre cum aș putea prezenta informația într-un format inovativ și atractiv publicului. Consider că, prin intermediul elementelor multimedia, materialele pe care le voi realiza vor deveni mai vizualizate, vor conecta mai multă lume pe rețelele sociale, vor aduna comentarii și, astfel, aș putea contribui la schimbarea modalității de reflectare a problematicii persoanelor cu necesități speciale din victime în persoane care reușesc la fel de bine, poate chiar mai bine, având în vedere că din copilărie se confruntă cu diverse dificultăți de integrare și echitate”.

Marina Ciobanu, managera asociației studenților PsyNation, participantă: „Am aplicat la acest proiect pentru că tematica incluziunii este foarte importantă. Vin din comunitatea psihologilor și sociologilor și consider că aspectele incluziunii trebuie promovate mai mult în societate. Împreună cu colegii din echipă (reprezentanți ai comunității psihologilor) avem o experiență frumoasă în crearea materialelor informative în format video și multimedia. Aflând despre tematica laboratorului, ne-am încercat puterile pentru a crea materiale inovative pentru tinerii din comunitatea noastră”.

„AM ÎNVĂȚAT CUM SĂ ABORDĂM TEMATICA INCLUZIUNII LA ALT NIVEL”

Iulia Vlasiuc, jurnalistă la LIK TV, or. Râbnița, participantă: „Proiectele multimedia sunt un subiect nou pentru mine și colegii cu care am lucrat în echipă. Nu am mai realizat până acum produse în acest format. Am înțeles că este complicat, dar de aceea am și venit la acest laborator – ca să învățăm lucruri noi, pentru a aborda tematica incluziunii la un alt nivel”.

Ala Bargan, interpretă profesionistă în limbajul mimico-gestual, Casa Republicană de Cultură a Surzilor din Moldova, premiantă: „De la o vreme, problemele persoanelor cu dizabilități auditive au devenit sensul vieții mele. Totul a pornit de la un caz personal, fapt ce m-a determinat să studiez în profunzime provocările cu care se confruntă această comunitate de persoane în viața de zi cu zi. În cadrul Laboratorului multimedia am venit cu proiectul «Și mâinile tale pot vorbi!». În Republica Moldova sunt înregistrate în jur de 5.000 de persoane cu deficiențe de auz, care se confruntă cu grave bariere de comunicare pe motiv că prea puțini dintre ei cunosc limbajul mimico-gestual”.

Mariana Pîrțac, directoare adjunctă la Liceul „Da Vinci”, or. Chișinău, participantă: „Aproape în fiecare clasă avem câte 1-2 copii cu dizabilități și, în calitate de profesoară, sunt nevoită să îmi elaborez singură niște strategii de lucru cu acești copii. Am venit la Laborator pentru că am simțit nevoia să comunic cu persoane care activează în  domeniu. Pe parcursul celor două zile de lucru am învățat foarte multe lucruri utile, am mai multe idei astfel că, revenind acasă, în instituție, le voi discuta cu colegii, dar și cu elevii pentru a vedea cum le putem implementa”.

Laboratorul multimedia „Inovație pentru incluziune” a fost organizat în cadrul proiectului „Promovarea coeziunii în Moldova prin încurajarea incluziunii sociale și diminuarea discriminării”, desfășurat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul programului „Inițiativă Comună pentru Oportunități Egale – Faza II”, implementat din resursele acordate de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC).

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy