TikTok Camp: Explorez. Analizez. Creez. 25 de elevi și eleve au învățat cum să creeze conținut de calitate pentru TikTok prin care să promoveze gândirea critică
25 de liceeni și liceene din Fălești, Orhei, Anenii Noi și Comrat, împreună cu profesoarele lor, au învățat, în cadrul taberei de educație media „TikTok Camp: Explorez. Analizez. Creez.”, cum să creeze conținut video pentru platforma TikTok cu scopul de a promova gândirea critică. Tabără a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent și s-a desfășurat la Vadul lui Vodă în perioada 13-16 iunie 2024.
Scopul taberei a fost de a consolida competențele de educație media ale liceenilor, de a le spori gradul de înțelegere a importanței consumului de informații de calitate pe rețelele sociale și de a-i ajuta să creeze conținut video de calitate pentru platforma TikTok.
Timp de trei zile și jumătate, participanții și participantele au fost implicați/te în diverse activități interactive și instructive, pentru a înțelege mai bine domeniul educației media și a dezvolta capacități de gândire critică. Ghidați de jurnalista Ana Sîrbu, aceștia și-au îmbunătățit cunoștințele în domeniul creării conținutului video de calitate, pentru a fi distribuit pe platforma TikTok. Au analizat împreună aspectele tehnice în procesul de creare a materialelor video, au discutat despre ținuta în fața camerei, au făcut exerciții de dicție și au elaborat diverse scenarii pentru materiale video, pe care ulterior le-au și filmat.
Pe parcursul taberei, participanții și participantele au beneficiat și de prezența mai multor invitați, a căror experiență este una relevantă în domeniul educației media, a creării de conținut video și a promovării gândirii critice pe platformele sociale.
Împreună cu experta în educație media, Natalia Grîu, elevii au explorat diverse subiecte, pentru a înțelege cât de importantă este competența media în secolul XXI. „Acces, analiză, creare, reflecție și acțiune – aceștia sunt cei cinci pași de formare a competenței media. Fiecare dintre voi privește știri, citește ziare, ascultă podcasturi. În cadrul acestei tabere voi sunteți la etapa de creare de conținut, care vă poate ajuta să acționați la nivel social și să deveniți oameni de impact. Prin urmare, puteți face postări care atenționează asupra unei probleme din comunitate, puteți crea conținut care să mobilizeze oamenii și să-i faceți să acționeze. Creând produse media de calitate învățați cum să vă faceți vocea auzită”, le-a spus participanților Natalia Grîu, îndemnându-i să-și consolideze competența secolului XXI – gândirea critică.
Autorii proiectului ZeroDoi, Cătălin Lungu și Radu Șarbei, și-au împărtășit experiența de creare a conținutului pentru platforma TikTok, de interacțiune cu utilizatorii și de creștere a numărului de urmăritori. De asemenea, le-au oferit participanților sfaturi utile în ceea ce privește crearea de conținut video și i-au ghidat să le pună imediat în aplicare. Astfel, echipele participante la tabără au elaborat inițial scenariul unor videouri scurte, au filmat replicile, iar apoi au editat și montat conținutul. La final, cei doi invitați au încurajat participanții ca indiferent de meseria pe care și-o vor alege în viață să facă ceea ce le place. „Este extraordinar de important să te ocupi de ceea ce îți produce plăcere. Noi am ales domeniul creativ și chiar facem ceea ce ne place”, au spus invitații.
Ecaterina Buruiană, responsabilă de contul de TikTok al redacției Moldova.org, a relevat experiența în ceea ce privește dezvoltarea contului de TikTok al Moldova.org, care astăzi are un număr de 51 mii de utilizatori și în medie în jur de 700 mii de vizualizări pe lună. De asemenea, au analizat împreună cum funcționează dezinformarea pe TikTok și nu doar, cum ne asigurăm securitatea, de ce este important să avem creatori de conținut responsabili și de ce goana după vizualizări și like-uri nu este o soluție pe termen lung.
Oxana Iuteș, directoarea Internews în Moldova, cu o vastă experiență în jurnalism, a vorbit participanților la tabără despre etica în jurnalism și despre faptul cât este de important ca orice plasare de conținut pe rețelele sociale sau la TV să fie exclusiv de interes public. „Înainte de a filma ceva din strada și a plasa pe rețele, gândiți-vă mai întâi cât este de important acest lucru pentru voi sau pentru urmăritorii voștri. Chiar dacă veți avea mai puține like-uri sau vizualizări, vă asigur că veți avea mai multă satisfacție morală că nu ați încălcat anumite norme etice”, a menționat Oxana Iuteș.
Invitatul surpriză la tabără a fost interpretul Pasha Parfeni, care a susținut un recital la chitară, încurajând elevii și elevele să cânte împreună cu el, dar și să filmeze împreună un video pentru rețelele sociale.
La final, participanții au recunoscut că tabără a fost un prilej pentru a crea noi conexiuni, a învăța lucruri utile din domeniul educației media, a crea conținut de calitate și a se odihni activ.
Ion Mariniuc, elev la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din mun. Orhei, a învățat că „într-o echipă este extrem de important să existe coordonare, discuții productive, iar rolurile să fie divizate clar pentru a fi evitat haosul”, iar Otilia Domenco de la aceeași instituție a apreciat „importanța creării de noi conexiuni între participanți, fapt care i-a ajutat să facă un schimb util de noi experiențe”. Pentru Cristina Mironiuc de la Liceul Teoretic „Ion Creangă” din or. Fălești a fost important să afle „cum să se poziționeze în fața camerei pentru ca imaginea să fie una de calitate”, iar pentru Anastasia Camerzan de la același liceu a fost util să înțeleagă cum să cadreze corect imaginile sau cum să aibă o dicție corectă în fața camerei. Nichita Velijenco de la Liceul Teoretic „Al. Pușkin” din or. Fălești a menționat că, în cadrul taberei, a avut parte de un șir de momente memorabile. „Pentru mine cele mai importante vor rămâne lecțiile de dicție, atunci când încercam să pronunțăm corect cuvintele. Vreau să mai menționez că timpul limitat pe care l-am avut la dispoziție, ne-a ajutat să ne dezvoltăm mai rapid anumite abilități pentru a crea conținut video de calitate”, a spus elevul.
Anastasia Matcin de la Liceul Teoretic „Grigore Vieru” din satul Chioselia Rusă, raionul Comrat, a relevat importanța repartizării rolurilor concrete pentru fiecare membru al echipei în procesul de creare a materialelor video. „Am înțeles că dacă nu există regulă atunci este mult haos și zarvă în echipă, care nu este productivă în procesul de creație. În fiecare echipă există persoane care au abilități pentru un anumit lucru – editare, filmare, montare sau scriere de scenarii. Dacă vom reuși să repartizăm corect rolurile atunci produsul final va fi unul de calitate, iar însăși procesul va fi unul interesant”, a menționat eleva.
Ionela Anton de la Liceul Teoretic „Emil Nicula” din s. Mereni, r-n Anenii Noi, a savurat din plin experiența mentorilor și a invitaților, iar Mihaela Brumă de la aceeași instituție a notat câteva sfaturi pe care le-a reținut pentru a crea un produs de calitate – să existe un scop bine definit, un format scurt și un mesaj cât mai clar.
Profesoara Galina Matcin de la Liceul Teoretic „Grigore Vieru” din satul Chioselia Rusă, raionul Comrat, a evidențiat faptul că anterior era destul de pesimistă în raport cu conținutul de pe TikTok, acum înțelege însă că este în puterea noastră, a tuturor, să schimbăm lucrurile și să creăm conținut de calitate pe această platformă.
Cele 5 echipe participante la tabără au primit în dar câte un microfon, care îi va ajuta să realizeze materiale video de calitate, jocuri de masă și au fost premiați cu diplome.
Până la sfârșitul lunii august participanții/tele vor crea conținut video care să promoveze gândirea critică. Materialele video vor fi distribuite și promovate pe conturile personale de TikTok și pe canalele instituției de învățământ. La final, fiecare echipă va primi câte un premiu în valoare de 500 de dolari.
Tabăra de educație media este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Marii Britanii la Chișinău și implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice.