Atelier de educație media la Soroca. Tinerii de etnie romă, cu un pas mai aproape de gândirea critică
23 de reprezentanți ai etniei rome din orașul Soroca au participat pentru prima dată la un atelier de educație media, organizat pe 10 martie de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). În cadrul evenimentului, participanții au aflat ce este educația media și cât de important este să gândească critic în legătură cu ceea ce urmăresc la televizor, ascultă la radio, citesc în presa scrisă/online sau pe rețelele sociale.
„După Ocnița, Criuleni și Fălești, Soroca este cea de-a patra destinație unde echipa CJI organizează ateliere tematice de alfabetizare mediatică. Scopul acestor întâlniri este de a vă încuraja să deveniți consumatori activi de media, să vă puneți întrebări despre informația pe care o accesați prin intermediul diferitor canale pentru a afla dacă este veridică, dacă manipulează sau este falsă”, a menționat, în deschiderea evenimentului, Victoria Tataru, coordonatoare de programe (CJI).
Referindu-se la dezinformare și pericolele ei, experta media Diana Răileanu i-a provocat pe tineri să participe la o activitate interactivă pentru a le demonstra cum are loc, adeseori, distorsionarea mesajului, când informația ajunge „povestită” și „repovestită” și nu mai provine din prima sursă.
„Concluzia este că trebuie de căutat întotdeauna sursa primară, iar dacă nu putem ajunge la ea – să discutăm cu mai multe persoane, în special dacă subiectul este unul de polemică; să aflăm cine este autorul știrii pe care o citim; să ne întrebăm din a câta sursă a ajuns la noi această informație. Astăzi, cu toții suntem pe rețelele sociale, dar acolo există și profiluri false, care ar putea scrie orice la adresa oricui. Trebuie să avem gândire critică pentru a înțelege dacă informația respectivă este falsă sau veridică”, a spus Diana Răileanu, explicându-le tinerilor de ce gândirea critică este considerată o armă împotriva manipulării și dezinformării.
„Presa transmite informații, nu zvonuri și falsuri! O știre corectă, bine scrisă întotdeauna răspunde la întrebările: Cine? Ce? Când? Unde? Cum? De ce?. O știre corectă este scrisă din cel puțin două surse independente, care informează, nu distorsionează mesajul. Cum stopăm informațiile false? Simplu – analizând sursa din care ne informăm”, a mai precizat experta, răspunzând la mai multe întrebări ale participanților.
Nici jurnalista Natalia Vrâncean, redactoră-șefă a publicației regionale „Ziarul nostru”, de la Soroca, nu a fost ocolită de întrebări. În special, acestea s-au referit la imaginea etniei rome în presă, combaterea stereotipurilor, a prejudecăților și a discriminării romilor în societate cu ajutorul presei. Jurnalista a afirmat că, fiind baștinașă și activând de mulți ani în presă, mereu a încercat să pună în valoare cele mai frumoase obiceiuri, meserii, lucruri pe care le-a întâlnit la romi. „Schimbarea stereotipurilor nu o face doar presa. Schimbarea trebuie să o facă fiecare dintre noi”, a spus Natalia Vrâncean.
În context, jurnalista a îndemnat participanții ca atunci când află vreo noutate să nu creadă că este adevărul în ultimă instanță, dar să aibă gândire critică și să se întrebe: „Este aceasta o informație corectă sau falsă? A mai scris cineva despre asta sau nu? Cine este autorul știrii? În oceanul informațional există informație veridică, dar și informație la care trebuie să meditați. O informație trebuie verificată din mai multe surse independente. Dacă aveți dubii cu privire la ceea ce ați aflat, mai bine nu o transmiteți, ca să nu induceți în eroare și pe alții!”, i-a atenționat Natalia Vrâncean.
Dornici de comunicare, participanții la discuții au rămas impresionați și mulțumiți de cele auzite în timpul atelierului media.
Sofia Preda, 18 ani: „Cel mai mult mă informez de pe TikTok și Instagram. De regulă, ceea ce aflam până acum credeam că este corect. De azi voi privi sceptic – 50 la 50”.
Mihai Pleșca, 14 ani: „Eu sunt destul de activ pe TikTok. Am peste 12.000 de urmăritori. Îmi place să postez video, să comentez. Mă simt foarte bine în această lume. De la întâlnirea de astăzi am aflat multe lucruri pe care nu le știam până acum. Cel mai mult m-a impresionat cum se truchează imaginile. Nu credeam că așa ceva este posibil”.
Said Farfacari, 19 ani: „Hobby-ul meu este să socializez cu tinerii. Cel mai mult timp îl petrec pe Facebook. De aici aflu toate noutățile. Mi-a plăcut să aflu despre falsuri. Am învățat cum să deosebim falsurile și să nu transmitem altora ceea ce ne pare suspect. De asemenea, am mai aflat că se cere să fim atenți cu cine comunicăm, ce comunicăm, ce mesaje transmitem. Sunt unii utilizatori pe care este complicat să îi înțelegi și mai bine e să stai cât mai departe de ei”.
Reveca Cudrean, 22 ani: „Mi-a plăcut foarte mult lecția de astăzi. Deja vreau mereu să știu – este corect sau incorect ceea ce scrie în presă ori se distribuie pe rețelele sociale. Aș vrea să mai particip la astfel de discuții”.
Ștefan Preda, 29 ani: „Întâlnirea de astăzi mi-a plăcut mult. Chiar mă întrebam odată – la TV cu părinții vedeam una, pe Facebook citeam altceva. Nu știam ce să cred. Acum voi urmări și comentariile la subiecte, voi căuta alte surse ca să nu mă las păcălit”.
Steliana Imanverdieva, mediatoare comunitară, or. Soroca: „Persoanele de etnie romă au nevoie de instruire. Ne bucurăm când sunt organizate astfel de activități pentru tineri și copii. Este o mare bucurie când copiii reușesc să meargă mai departe decât au ajuns părinții lor. Informația pe care am aflat-o astăzi o voi împărtăși și altor copii, tineri cu care voi interacționa”.
Atelierul a fost organizat în cadrul proiectului „Promovarea coeziunii sociale în Moldova prin încurajarea incluziunii și diminuarea discriminării” este desfășurat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul programului „Inițiativă Comună pentru Oportunități Egale – Faza II”, implementat din resursele acordate de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC).