CJI publică o nouă cercetare. Grupurile vulnerabile în raport cu mass-media – acces, consum și alfabetizare media

Cum interacționează grupurile marginalizate și vulnerabile cu mass-media și societatea civilă? Care sunt sursele de informare preferate, dar și accesibile pentru aceste persoane? Care este gradul de alfabetizare media in rândul acestor categorii? Sunt doar câteva dintre aspectele analizate în studiul „Grupurile vulnerabile și marginalizate în raport cu mass-media: acces, consum și alfabetizare media”, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) pe 7 iulie 2025. Grupurile vizate sunt femeile, tinerii, persoanele cu dizabilități, cele în etate, persoanele de etnie romă și refugiații.

Structurată în șase capitole, cercetarea prezintă date relevante despre experiențele și necesitățile grupurilor vulnerabile în accesarea informației, despre nivelul de încredere în mass-media, tipul de informații căutate și audiența surselor mass-media.

La fel, studiul ilustrează nivelul de alfabetizare media, percepția față de fenomenul dezinformării și al știrilor false și nivelul de acces la activități de educație media al acestor grupuri.

Alte două capitole se referă la rolul organizațiilor societății civile în informarea și implicarea persoanelor din grupurile țintă și analizează cum a evoluat dialogul dintre acești actori în ultimii trei ani.

Pentru acumularea datelor au fost folosite două metode, cea a sondajului (aspectul cantitativ) și cea a interviului în profunzime (aspectul calitativ). Studiul cantitativ a fost realizat pe un eșantion reprezentativ la nivel de grupuri de populație, în număr total de 860 de respondenți care au făcut parte din următoarele categorii:

  • Femei din mediul rural
  • Femei din mediul urban
  • Tineri din mediul rural
  • Tinerii din mediul urban
  • Persoane cu dizabilități
  • Persoane în etate
  • Persoane de etnie romă
  • Refugiați din Ucraina

Colectarea datelor s-a realizat prin metoda CAPI (interviuri față în față cu utilizarea tabletei pentru întrebări și răspunsuri), în perioada 4 martie – 1 aprilie 2025. Procesul de culegere a datelor a avut loc simultan în toate raioanele Republicii Moldova. În cadrul studiului calitativ au fost realizate 12 interviuri în profunzime cu reprezentanți ai fiecărei categorii ce constituie un grup-țintă.

Studiul a fost realizat de compania ATES Research Group la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Promovarea coeziunii sociale în Moldova prin încurajarea incluziunii și diminuarea discriminării”.

Proiectul a fost desfășurat de Centrul pentru Jurnalism Independent în perioada ianuarie 2022 – mai 2025, ca parte a programului „Inițiativă Comună pentru Oportunități Egale – Faza II”, implementat cu suportul Guvernului Elveției.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy