CJI și DW Akademie au instruit un grup de profesoare care vor integra conținuturile de educație media în cadrul disciplinei limba engleză
În anul de studii 2024-2025, în 12 instituții de învățământ din Republica Moldova va fi implementat Programul privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinelor de bază (limba engleză, în clasa a X-a). Programul, desfășurat al doilea an consecutiv, este avizat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC) și este desfășurat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu DW Akademie.
20 de profesoare de la cele 12 instituții de învățământ, care participă în cadrul programului, și-au dezvoltat abilitățile media și au învățat cum să infuzeze în noul an de studii conceptele de educație media la limba engleză, în clasa a X-a, în cadrul unei instruiri organizată în perioada 7-9 august 2024 la Chișinău.
Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a menționat în debutul programului de instruire că după ce în anul de studii 2023-2024, programul a fost realizat la limba română în clasa a VI-a, în anul de studii 2024-2025 această practică urmează a fi implementată la disciplina limba engleză în clasa a X-a. „Experiența de anul trecut a fost una extrem de valoroasă pentru noi și ne-a asigurat că procesul de integrare a educației media poate fi făcut profesionist și interesant pentru elevi, fără a diminua din conținutul disciplinei de bază. Sperăm că la finalul anului de studii și dvs. vă veți convinge de acest lucru, așa cum s-a întâmplat în cazul profesoarelor care au implementat programul la limba română în clasa a VI-a,” a spus Mariana Tabuncic.
Cristina Leva, ofițeră de proiecte a DW Akademie în Republica Moldova, a precizat că scopul instruirii, susținută cu suportul DW Academie, este de a oferi standarde de calitate în educația din RM. „Trebuie să recunoaștem că sistemul educațional din RM, comparativ cu sistemele din alte țări, este destul de rigid. Pe parcursul acestui an de studii, experții vă vor ajuta să integrați într-un sistem relativ rigid niște concepte, care cer flexibilitate. Proiectul nostru este unul foarte ambițios și cu multe necunoscute, la care vom încerca să găsim răspuns împreună cu experții noștri,” a spus Cristina Leva.
Timp de trei zile, ghidate de formatoarea Natalia Grîu și managerul proiectului Educație pentru media din Lituania, Arminas Varanauskas, profesoarele au explorat conținutul manualului la limba engleză pentru a identifica cele mai bune oportunități și perspective de integrare a conceptelor de educație media la limba engleză.
„Nu există disciplină școlară care să nu lucreze cu informația. Prin urmare, la orice disciplină există posibilitatea de a face integrare media, însă cele mai ofertante discipline rămân a fi cele din Aria Limbă și Comunicare. Integrarea media este absolut necesară, fapt demonstrat și de experiența altor state. În țările în care a existat o viziune clară de ce este important să facem schimbări în planul-cadru, acolo procesele democratice sunt mult mai sănătoase, exercițiul electoral este mult mai transparent, iar comunicarea și responsabilitatea socială sunt mai distincte. Educația media este despre capacitatea pedagogului de a fi bun, creativ și a înțelege că în fiecare clasă el poate și trebuie să fie diferit, adaptând conținuturile în funcție de capacitățile elevilor,” consideră Natalia Grîu.
„Având în vedere că programul școlar este foarte încărcat, iar educația media este o necesitate a zilelor noastre, nu avem altă opțiune decât să integrăm conceptele de educație media la alte discipline. Unii consideră că este o mare provocare, dar dacă analizăm atent situația, atunci vedem că putem face acest lucru cu ușurință și profesionist. Educația media se referă la gândirea critică și capacitatea de a lucra cu informația, iar aceste abilități sunt necesare la fiecare disciplină. La școală elevii învață folosind deja diferite medii – videoclipuri, podcasturi etc. Prin urmare, tot ce trebuie să facă este nu doar să urmărească un videoclip sau să asculte un post de radio, ci să reflecteze asupra modului în care acestea au fost create, cum este folosită comunicarea persuasivă și cum pot fi folosite noile tehnologii pentru a susține societățile democratice”, a spus Arminas Varanauskas.
În cadrul sesiunilor teoretice și practice, profesoarele au discutat despre importanța educației media, au analizat diferența dintre fapte și opinii, au explorat diverse subiecte media, care ar putea fi integrate la lecțiile de limba engleză. De asemenea, lucrând în perechi, profesoarele au analizat metodologia privind integrarea educației media, au dezvoltat unități de conținut în cadrul proiectării de lungă durată la limba engleză, inserând conținuturi de educație media, cum ar fi filmul, știrea, fotografia, interviul, podcastul, vox-urile etc.
Profesoarele consideră că infuzarea conceptelor de educație media la limba engleză va ajuta elevii și elevele să-și dezvolte gândirea critică și să devină creatori de conținut responsabil.
Rodica Aculov, profesoară la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, or. Cimișlia:
Predarea educației media în școală oferă elevilor abilități esențiale pentru a naviga în lumea digitală, din ce în ce mai relevantă în contextul nomofobiei. Aceasta îi învață să analizeze critic sursele de informație, să distingă între faptele veridice și dezinformare și să folosească tehnologia responsabil. În cadrul instruirii am conștientizat că prin educația media, elevii pot dezvolta comportamente sănătoase online, pot gestiona eficient timpul petrecut pe dispozitive și pot deveni consumatori și creatori de conținut mai informați și echilibrați.”
Ina Procopciuc, profesoară la Liceul Teoretic „Natalia Gheorghiu”, mun. Chișinău:
În cadrul acestei instruiri am avut parte de discuții interesante și productive cu experții, care ne-au ghidat în ceea ce privește utilizarea celor mai bune practici și strategii de predare, prin integrarea conceptelor de educație media la limba engleză. Am analizat diverse subiecte din domeniul educației media, pe care le-am introdus în structura lecției. Sperăm ca elevii să fie mulțumiți de conținutul lecțiilor la limba engleză în care vom integra elemente media.”
Silvia Borinschi, profesoară la Liceul Teoretic „Gaudeamus”, mun. Chișinău:
Participarea în prima sesiune de formare din cadrul programului-pilot de integrare a educației media la orele de limba engleză a fost o experiență frumoasă. Au fost trei zile productive, interesante și utile, în care am discutat subiecte precum influența mediei asupra deciziilor pe care le luăm, diferența dintre fapte și opinii, diverse metode, tehnici și resurse media care pot fi folosite la orele de limba engleză. Împreună cu colegele profesoare de la alte instituții am elaborat proiecte de lecții în care am integrat produse media și am elaborat grile pentru evaluarea produselor media ale elevilor.”
Irina Podgornaia, profesoară la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, or. Edineț:
A fost o provocare pe care nu regret că am acceptat-o. Un profesor care caută mereu metode noi și altfel de predare ar trebui să fie interesat de o astfel de provocare. Generația pe care o învățăm astăzi este o generație educată de media, dar pe cât de bine înțeleg tinerii tot ce le furnizează media? Asta este întrebarea la care vom încerca să găsim răspuns împreună pe parcursul anului, integrând educația media la lecțiile de limba engleză. Am avut parte de mentori empatici și profesioniști, care ne-au motivat să facem lecțiile altfel. Noi, la rândul nostru, vom motiva elevii să devină consumatori de media responsabili.”
În anul de studii 2023-2024, Programul privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinelor de bază a fost implementat în clasa a VI-a la limba română. Pe parcursul anului, 20 de profesoare de la 11 instituții de învățământ au infuzat elemente de educație media la limba română.
Programul este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în parteneriat cu DW Akademie și cu suportul Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC).
Proiectul „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, este implementat de CJI în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).